شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۷۳
الزام به عفونت زدايي از زباله هاي بيمارستاني
در مقوله حكم پلمپ بيمارستان ها
اداره محيط زيست تهران تمايل به پلمپ بيمارستان ها ندارد
013665.jpg
لاله ميراسكندري 
مسوولان بيمارستان هاي فيروزگر، شهيد مدرس و شركت نفت، همگي اعلام كرده اند كه قبل از صدور اين حكم هيچگونه اخطاريه كتبي درمورد سيستم دفع زباله و فاضلاب اين بيمارستان ها دريافت نكرده اند
اينكه وضعيت دفع زباله هاي بيمارستاني و صنعتي در اين مملكت چه اوضاعي دارد و اينكه سالانه چند تن زباله آلوده به محيط زيست انساني وارد مي شود و اينكه اين مقوله زباله چه تاثيراتي بر محيط زيست و سلامتي افراد دارد، گفتن ندارد، حكايت هزار بار گفته شده تكراري است كه نه شما حوصله آن را داريد و نه ما. ولي اينكه در اين مورد اقدامي قاطع انجام شود و اينكه (صدالبته مهمتر) اين اقدام چقدر منطقي و روي اصول باشد، حرفي است جداگانه كه شنيدن آن در اين مملكت هميشه حرفي تازه است.
وضعيت زيست محيطي بيمارستان ها در پايتخت نگران كننده است (حكايت هزار...) تاكنون ۸۵ بيمارستان به دليل نداشتن سيستم تصفيه فاضلاب و ۱۰۱ بيمارستان به دليل نداشتن اتاق مبرد نگهداري زباله از سوي كارشناسان اين اداره اخطاريه زيست محيطي دريافت كرده اند (حرفي كمي تازه) با توجه به آلودگي بالاي بعضي بيمارستان ها و عدم رفع مشكل از سوي مسوولان آنها، اداره محيط زيست شهر تهران براساس قانون، حكم پلمپ آنها را از مراجع قضائي درخواست كرده كه تاكنون براي ۴بيمارستان شامل بيمارستان هاي «ساسان»، «فيروزگر»، «شركت نفت» و «شهيد مدرس» اين حكم صادر شده و مسوولان آنها موظف به حضور در دادگاه و پاسخگويي به علت آلايندگي خود شده اند كه در صورت قانع نشدن از اظهارات آنها، اين حكم اجرا مي شود (حرف تازه!)
در حاليكه براساس گفته هاي مسوولان سازمان محيط زيست تهران ۸۰ درصد بيمارستان هاي تهران(۸۵ عدد) فاقد سيستم تصفيه فاضلاب بوده و ۹۶ درصد (۱۰۱ عدد) از اتاقك مبرد براي نگهداري زباله برخوردار نيستند، چطور قرعه به نام اين ۴ بيمارستان افتاد؟
بنا بر ادعاي نوري رئيس اداره محيط زيست شهر تهران، قبلا اخطاريه هايي براي بيمارستان هاي خاطي مبني بر رفع مشكل دفع زباله ها و فاضلاب، فرستاده شده است و در ادامه به علت عدم رفع مشكل از طرف بيمارستان ها، حكم پلمپ از مراجعه قضائي درخواست شده است.
نوري در اين زمينه مي افزايد: «اداره محيط زيست تهران تمايل به پلمپ بيمارستان ها ندارد و هم اكنون در حال مذاكره با مسوولان اين بيمارستان ها است تا هرچه سريع تر نسبت به رفع مشكل آلايندگي خود اقدام كنند. ولي در صورتي كه مشكل حل نشود، اين اداره در راستاي حفظ سلامت شهروندان با مسوولان آنها برخورد كرده و براساس قانون حتي تا پلمپ آنها نيز پيش مي رود.»
و اين در حالي است كه مسوولان بيمارستان هاي فيروزگر، شهيد مدرس و شركت نفت، همگي اعلام كرده اند كه قبل از صدور اين حكم هيچگونه اخطاريه كتبي درمورد سيستم دفع زباله و فاضلاب اين بيمارستان ها دريافت نكرده اند. البته مسوول روابط عمومي بيمارستان ساسان، به حدي عصباني بود كه حاضر به پاسخگويي به سوالات ما نشده و صريحا گفت: «ما مجبور نيستيم به شما توضيحي بدهيم. اگر مي خواهند، بيايند و بيمارستان را پلمپ كنند!»
دكتر عبدلي، عضو شوراي پژوهش سازمان حفاظت محيط زيست مي گويد: «ساماندهي زباله هاي بيمارستاني در كشور غيراصولي است و حداكثر كاري كه براي اين نوع زباله ها انجام مي شود، دفن در چاه هاي جداگانه است كه اين امر نيز غيرعلمي صورت مي گيرد.»
نوري رئيس اداره محيط زيست تهران هم ادعا مي كند، از تعداد ۶۵ بيمارستان دولتي و ۴۵ بيمارستان خصوصي تهران، تنها ۱۲ بيمارستان دولتي و ۷ بيمارستان خصوصي مجهز به سيستم تصفيه فاضلاب و ۳ بيمارستان دولتي و يك بيمارستان خصوصي داراي اتاقك مبرد و نگهداري زباله هاي بيمارستاني هستند. در عين حال سيستم هاي تصفيه فاضلاب و اتاقك مبرد نگهداري زباله در اين دسته بيمارستان ها نيز از استاندارد لازم برخوردار نيست.»
درمقابل شنيدن صحبت هاي مسوولان بيمارستان ها خالي از لطف نيست.
يكي از مسوولان بيمارستان فيروزگر مي گويد: «اين بيمارستان تصفيه خانه دارد و فعال بوده است، ولي چند سال پيش به علت شكايت اهالي محل از بوي نامطلوب حوضچه هاي تصفيه خانه، مجبور به تعطيلي تصفيه خانه و استفاده از چاه جاذب شديم. اين چاه در حال حاضر كاملا فعال است و لجن ناشي از پسماند فاضلاب هم به طور دوره اي تخليه شده و توسط شهرداري جمع آوري مي شود.
نهايتا از نظر ايشان سيستم دفع فاضلاب و زباله بيمارستان مشكلي ندارد. اسماعيل نظري، پور رئيس روابط عمومي سازمان بهداشت و درمان شركت نفت درمورد وضعيت بيمارستان شركت نفت مي گويد: «از زماني كه هنوز بحث محيط زيست در ايران مطرح نبود، شركت نفت پيش قراول حفاظت از محيط زيست بوده است!»
وي مي گويد: «در بيمارستان شركت نفت از بدو تاسيس، سيستم آنتي سپتيك داشته ايم. اين سيستم حدود ۳ سال پيش كاملا بازسازي شده و كاملا فعال است. يك قطره از فاضلاب هم به صورت خام خارج نمي شود.»
وي همچنين افزود: «اين بيمارستان جزو معدود بيمارستان هاي ايران است كه حتي مجهز به اتاق مبرد هم هست.»
وي در ادامه، آمادگي خود را براي پذيرايي از خبرنگاران و بازرسان اعلام كرد و البته جوابيه اي هم درمقابل ادعاي اداره محيط زيست فرستاده اند كه متعاقبا چاپ خواهد شد.
مسوولان بيمارستان مدرس هم مدعي هستند باوجودي كه تا به حال هيچ اخطاريه كتبي در اين زمينه دريافت نكرده اند، ولي اين بيمارستان نسبت به خريد تصفيه خانه، اقدامات لازم را انجام داده است و قرارداد خريد تصفيه خانه را در دست امضا دارد ولي مراحل قانوني كمي طول خواهد كشيد.
البته اينكه كداميك از طرفين (بيمارستان يا اداره محيط زيست) در اين زمينه محق هستند، منوط به راي نهايي دادگاه است كه به دنبال تحقيقات لازم، صادر خواهد شد.
ما به هر حال اميدواريم حال كه قرار است يك اقدام مثبت محيط زيستي انجام شود، اقدامات به حدي منطقي باشد تا نهايتا به نتيجه مطلوب و موثر برسد.

تسكين، بدون دارو
يك مخترع ايراني مدعي ساخت دستگاهي است كه با بهره گيري از آن مي توان انواع دردها را بدون استفاده از دارو برطرف كرد.اين مخترع كه مهندس عين الله آزموده گرجي، كارشناس الكترونيك و طراح اين دستگاه است، دستگاه خود را به نام «آزموده(۱ »(AMS- نامگذاري كرده و مدعي است اين وسيله قادر است، انواع بيماري ها و دردها از جمله رماتيسم، سنيوزيت، ميگرن، آرتروزها، ديسك كمر، دردهاي استخواني، ستون فقرات، ضربات فيزيكي، قلبي و كليوي، قفسه سينه و دنده ها، شكم و يبوست، سياتيك، دردهاي پس از عمل جراحي، گرفتگي ها و دردهاي مربوط به عضلات، رگ هاي خوني، اعصاب، عروق و تاندون ها را درمان كند.اين دستگاه همزمان با روشن شدن، با ايجاد توازن و تصحيح بارهاي الكتروني در ناحيه درد، ايجاد پالس هايي در ناحيه درد و فعال كردن قسمت هاي از كار افتاده يا غيرفعال و برگرداندن حس طبيعي آن ناحيه به ترميم و درمان ناحيه درد و از بين بردن هرگونه التهاب يا آزردگي مي پردازد.

كش و مو
دكتر مرضيه موذن زاده، متخصص بيماري هاي پوست و مو، گفت: بستن مو با كش به مدت طولاني، محكم بستن موها و كمبود مواد پروتئيني در رژيم غذايي موجب ريزش مو مي شوند. وي ضمن بيان اين مطلب، يكي از بيماري هاي شايع در اين ارتباط را «كچلي سكه اي» دانست و افزود: اين نوع ريزش مو، به طور ناگهاني شروع شده و پس از چند هفته متوقف مي شود. گاهي هم پيشرفت كرده و منجر به ريزش كامل مو در پوست سر يا حتي در تمام بدن حتي مژه ها و ابروها مي شود. دكتر موزن زاده، علت اين نوع ريزش را عواملي مثل استرس هاي روحي يا عوامل مختلف عفوني عنوان كرد.
اين متخصص، استرس، مشكلات روحي و رواني، بيماري هاي عفوني، رژيم غذايي نامناسب، مصرف دارو و سابقه خانوادگي را هم از علل ديگر ريزش مو دانست. وي گفت: زنان ضعيف در دوران قاعدگي، شيردهي و يائسگي موهايشان را از دست مي دهند.

اولين كنگره بعد از هزار سال
اولين كنگره بين المللي بوعلي سنيا از اول تا سوم شهريورماه سال جاري در همدان برگزار مي شود. محمدرضا حاجي بابايي نماينده همدان با اعلام اين خبر افزود: اين كنگره بين المللي در روز پزشك و در هزارمين سال درگذشت بوعلي سينا، دانشمند شهير ايراني، در شهر همدان برگزار خواهد شد.
در اين كنگره دانشجويان، پزشكان و متخصصان علوم مختلف به ارايه مقالات مي پردازند. قرار است سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري، در مراسم افتتاحيه اين كنگره، سخنراني كند.غلامعلي حداد عادل رئيس مجلس نيز از ديگر سخنرانان اين كنگره خواهد بود.
كنگره علوم دارويي ايران هم تقريبا همزمان با همين كنگره و اين بار در شهر تبريز برگزار خواهد شد.

يك قضيه
به اين آمار اتكا نكنيد
اديب وحداني 
بعضي از آمارهايي كه ارايه مي شوند دقيق نيستند، بعضي ديگر دقيق اند اما كافي نيستند و حتما به تفسير احتياج دارند. خبري داريم كه به دقيق و غيردقيق بودنش هم اگر كاري نداشته باشيم هم باز قدري ناقص است و محتاج توضيح.
از ايسنا نقل مي كنيم: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اعلام كرد: تا اول تيرماه سال جاري ۷ هزار و ۱۰۸ نفر آلوده به ويروس HIV (ايدز) در كشور شناسايي شدند كه از اين تعداد ۶ هزار و ۷۶۱ نفر را مردان و ۳۴۷ نفر را زنان تشكيل مي دهند.
شايع ترين گروه سني مبتلا به HIV (ايدز) در بين گروه سني ۳۴-۲۵ سال بوده است.
۴ هزار و ۸۲ نفر از مردان و ۲۵ نفر از زنان از طريق اعتياد تزريقي و ۲۹۵ نفر از مردان و ۱۸۱ نفر از زنان از طريق آميزش و ۱۸۸ نفر از مردان و ۱۳ نفر از زنان از طريق خون و فرآورده هاي خوني به HIV (ايدز) آلوده شده اند.
تا اول تيرماه سال جاري ۷۷۱ مورد فوت ثبت شده كه ۴۸۰ مورد به علت اعتياد تزريقي، ۸۹ مورد به علت روابط جنسي، ۱۱۴ مورد به علت خون و فرآورده هاي خوني، ۳ مورد مادر به كودك و ۸۵ مورد به علت موارد نامشخص فوت كرده اند.
تاريخ خبر: ۲۷/ مرداد/ ۱۳۸۳
تعداد افراد مبتلا به ايدز معمولا چندين برابر آدم هايي است كه به اين بيماري مبتلايند. چرا كه بسياري از افراد به محض مطلع شدن از بيماريشان، حاضر به گزارش دادن آن نيستند.
از طرف ديگر، بسياري از افراد حامل ويروس موجد بيماري ايدزاز بيماري خود اطلا ع ندارند چرا كه كه هنوز علامت هاي بيماري در آنها آشكار نشده است، اما حامل و ناقل اين ويروس اند و معمولا تعداد آنهاچندين برابر تعداد افرادي است كه از بيماري خود خبر دارند. برخي از ملاحظات آبرويي - اخلاقي هم موجب مي شوند كه بسياري از مردم و مسوولان آمار واقعي را گزارش ندهند، در حاليكه اين بيماري خيلي جدي است و خيلي هم، الزاما غيراخلاقي و ناشي از بي بند و باري نيست.

درمانگاه
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
يك شهروند
|  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |