شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۷۳
المپيك سالمندان و نوه ها در پارك طالقاني
پرتاب دارت در خانه مادر بزرگه
مسابقه طناب بازي هم در اين جشنواره برگزار شد كه البته بيشترين طرفدارانش نوه ها بودند چون مادربزرگ ها و پدربزرگ ها خيلي از اين مسابقه استقبال  كنند و اگر هم در آن شركت كنند امتياز جالبي كسب نمي  كنند
013722.jpg
مسعود مير
در اين بازار داغ المپيك و ورزش در پارك طالقاني يك جشنواره ورزشي به نام جشنواره ورزشي پدربزرگ ها، مادر بزرگ ها و نوه ها برگزار شد.
قبل از اينكه وارد پارك طالقاني شويد بايد به انبوه ماشين هاي پارك شده جلوي ايستگاه ميرداماد سلام دهيد و بعد از مسير پيچ در پيچ ورودي به داخل پارك نفوذ كنيد
ورزشكاراني كه هر روز صبح در پارك اكسيژن تزريق مي  كنند هنوز مشغولند و در گوشه اي از پارك جمعيتي حدود ۱۰۰ نفر به چشم مي  خورد؛ مادربزرگ هايي كه با نوه هايشان به اينجا آمده اند تا در يك مسابقه ورزشي خاطره انگيز شركت كنند. هنوز برنامه شروع نشده ولي جمعيت پدربزرگ ها كه خيلي كمتر از مادربزرگ هاست هر لحظه بيشتر مي  شود. يك دختر جوان در مدت زمان كوتاهي چند بار از جلوي جمعيت رد مي  شود. شايد او انگيزه اي باشد براي اينكه پيرمردها و پيرزن ها و نوه هايشان تصميم به دويدن در پارك بگيرند. هنگامي  كه دو شروع شود دو نكته جالب به شما حسابي انرژي مي  دهد؛ يكي آبياري فواره اي پارك كه هر چند ثانيه در هر كجاي پارك باشيد شما را خيس مي   كند و ديگري موسيقي سريال اميركبير كه با پخش شدنش در پارك، حس قدم زدن در باغ هاي سلطنتي سريال را به شما مي  دهد.
مسوولان فرهنگسراي سالمند و انديشه كه باني اين جشنواره اند كم كم جمعيت را جمع مي  كنند تا مسابقه ها را آغاز كنند. خانم شاهرخي مسوول فرهنگسراي سالمند و خانم ها زارع و منصوريان مسوولان ورزش صبحگاهي فرهنگسراي انديشه مشغول سازماندهي جمعيت مي  شوند. قرار است مسابقه پرتاب  دارت و تيراندازي برگزار شود. بعد از اينكه به نوه ها و همراهشان (مادربزرگ يا پدر بزرگ) شماره شركت در مسابقه داده مي   شود، صف هاي دو به دو تشكيل مي   شود تا جشنواره آغاز شود.
چند تفنگ بادي و چند بسته دارت به همراه هدف هاي مخصوص نشانه گيري آماده  مي  شوند و شركت كننده ها بازي را آغاز مي  كنند.
در هر گروه دو نفره، مادر بزرگ يا پدر بزرگ بايد دارت را پرت كند و نوه عزيز هم بايد تفنگ را به دوش بكشد و تيراندازي كند. مجموع امتيازهاي اين دو نفر روي هم نتيجه اي است كه اگر بهترين باشد يك سكه خوش رنگ را نصيب آنها خواهد كرد.
مسابقه طناب بازي هم در اين جشنواره برگزار مي  شود كه البته بيشترين طرفدارانش نوه ها هستند چون مادربزرگ ها و پدربزرگ ها خيلي از اين مسابقه استقبال نمي كنند و اگر هم در آن شركت كنند امتياز جالبي كسب نمي كنند. اما حواشي اين جشنواره كه صرف برگزاري آن يك فضاي شاد و مفرح را براي سالمندان ايجاد كرده بود خيلي بهتر از خود مسابقه ها بود.
- افرادي كه طبق عادت معمول در پارك ورزش مي  كردند حسابي متعجب بودند. سالمنداني كه آنقدر شاد و سرحال بودند توجه هر فرد ديگري را هم جلب مي  كرد. باغبان ها و ماموران پارك هم در اين فضا گير كرده بودند.
- وقتي چند دوربين تصويربرداري و عكسبرداري براي پوشش تصويري برنامه در پارك حاضر شدند عكس العمل هاي مادربزرگ و پدربزرگ هايي كه دوست داشتند با نوه دلبندشان عكس يادگاري بگيرند يا تصويرشان را ثبت كنند، بسيار جالب بود. لباس هايي كه روي آنها شماره هاي شركت كنندگان مشخص بود هم كلي خاطره ساز بود. مادر بزرگ هايي كه خيلي آرام و با دقت شماره ها را به لباس نوه هايشان سنجاق مي  كردند واقعا ديدني بودند.
- يكي از خانم هاي مسوول روي يك سكو رفت و با جمعيت صحبت كرد. حرف هاي خودماني اش كه شامل انتقاد او از پيرمردي كه گوشه جدول خيارپوست مي  كند و توصيه هاي مكرر او به نوه هايي كه شيطنت مي  كردند، آدم را ياد همهمه و شلوغي «خونه مادر بزرگه» مي  انداخت.
- بعد از هر دوره برگزاري مسابقه خيلي از مادربزرگ ها و پدر بزرگ ها روي چمن هاي پارك مي  نشستند و غذاها يا چايي را كه همراه آورده بودند مي  خوردند.

ستون شما
يك جوابيه ديگر
احتراما، عطف به مطلب مندرج در صفحه ۲۳ مورخه ۵/۳/۸۳ تحت عنوان «فروشگاه اتومبيل هاي مسروقه» به آگاهي مي  رساند انعكاس اين قبيل اخبار تاييد نشده پيامدهاي خوبي به دنبال نخواهد داشت؛ ضمن اينكه نيروي انتظامي حق پيگيري حقوقي را براي خود محفوظ مي داند. لذا با عنايت به اينكه خبر اعلامي فاقد آدرس و مشخصات بوده و ناقص مي   باشد خواهشمند است مشخصات كامل خبر و منبع آن را به اين مركز اعلام تا اقدام شايسته معمول شود.
مركز اطلاع رساني فرماندهي انتظامي تهران بزرگ 
جوابيه 
با احترام، پيرو مطلب مندرج در صفحه ۱۸ مورخ ۱۲/۲/۸۳ آن روزنامه تحت عنوان «خودروهاي پلاك جديد» جوابيه ذيل ارسال مي  شود. لذا دستور فرماييد در اسرع وقت نسبت به چاپ و انتشار آن اقدام نمايند.
۱- مطلب سردفتر خيابان ميرداماد ناصحيح است و همانگونه كه در توافقنامه با سازمان ثبت اسناد و املاك كشور درج شده متعاملين ابتدا به مراكز خدماتي راهنمايي و رانندگي مراجعه و پس از انجام عمليات اجرايي ودريافت گواهي مخصوص به دفترخانه مستقر در مركز خدمات معرفي مي  شوند.
۲- براي كليه خريداران خودرو، پلاك توليد شده و در كارخانجات دپو مي  باشد كه با همكاري نمايندگان شركت هاي خودروساز به خريداران تحويل مي  گردد.
۳- مالكيت بيش از يك دستگاه خودرو محدوديتي ندارد و هر شخص به هر تعداد كه مايل باشد مي  تواند خودرو خريداري و براي هر دستگاه خودرو يك زوج پلاك متفاوت با پلاك هاي قبلي تحويل بگيرد.
۴- مراكز خدمات نقل و انتقال خودرو از تاريخ ۱۳/۲/۸۳ در سه منطقه تهران شامل:
الف- مركز خدماتي طرح تعويض پلاك خاوران- كيلومتر ۱۱ جاده خاوران ضلع شمالي جاده خاورشهر.
ب- مركز خدماتي طرح تعويض پلاك غرب تهران- كيلومتر ۱۷ جاده مخصوص كرج- خيابان داروپخش- خيابان روزدارو.
ج- مركز خدماتي طرح تعويض پلاك آزادي- ميدان آزادي- جاده مخصوص كرج- بعد از فروشگاه شهروند- نبش خيابان بيمه ۲ آماده ارايه خدمات به شهروندان محترم مي  باشند.
مركز اطلاع رساني ناجا

همايش
هنر و جهاني شدن
همايش هنر و جهاني شدن هنر ( ديدگاه ها و دستاوردها ) در روزهاي ۲۷ و ۲۸ دي ماه ۸۳ توسط مركز مطالعات و تحقيقات معاونت امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار مي شود.
در اين همايش كه با همكاري معاونت پژوهشي فرهنگستان هنر جمهوري اسلامي ايران و با حضور انديشمندان داخلي وخارجي برگزار مي شود، پيامدهاي جهاني شدن درعرصه هنر از چهار منظر زيبايي شناسي ، فرهنگي، اقتصادي و فن آوري بررسي مي شود. در بخش هنر و فرهنگ موضوعات زيبا شناسي ، استتيك - بيان نظري تلقي از ارزش هاي زيبا ، اخلاقي و شناختي زندگي ( واقعيت ) ؛ هنر عنصر فعال و پوياي فرهنگ ؛ فرهنگ - زمينه و بستر تغذيه هنر ( ايراني - اسلامي ) ؛ مناسبات سنت و نو آوري در فرهنگ و هنر ملي ؛ هنر عاميانه وهنر رسمي مورد بررسي و پژوهش قرار مي گيرد. در بخش هنر و فن آوري مضامين هنر - واكنش به فعاليت عملي ، آرمان ها و چشم اندازهاي زندگي آدمي ، فن آوري حساني يا منطق هنر ( فضيلت) هاي كاربردي ، روش منتج از تجربه و شگردهاي صنعت ، هنر - تجسم خطابي ( سخنورانه ) فضيلت هاي علمي و در بخش هنر و اقتصاد مسايلي همچون مناسبت هنر با ابعاد اقتصاد خرد و كلان ، اقتصاد صنعتي ، توليد انبوه آثار هنري، حقوق مولف ، هنرمند در دوران توسعه فراگير توليد هنري - تاثير هنر بر ذائقه توليد كنندگان فرآورده هاي صنعتي و مقالات پژوهشي و علمي شركت كنندگان ارايه خواهد شد. شركت كنندگان و علاقه مندان اين همايش مي توانند عنوان مقاله وخلاصه آن را به زبان فارسي در يك صفحه ۴ A حداكثر تا دهم شهريور ماه سال جاري به نشاني تهران خيابان حافظ ، خيابان استاد شهريار ، جنب تالار وحدت ، مركز مطالعات وتحقيقات هنري ، دبير خانه همايش هنر و جهاني شدن ارسال كنند..

كتابخانه
پرسه در دوره سامانيان
هميشه روزهاي اول تعطيلات شور و شوق خاصي دارد همراه با انرژي زياد براي انجام برنامه هاي تفريحي وسرگرم كننده. اما وقتي به روزهاي آخرتعطيلات مي رسيم كم كم آن همه انرژي فروكش مي كند و تنها براي دلخوشيمان سعي مي كنيم برنامه هاي سبكتري را اجرا كنيم. مثلا براي انتخاب كتابي كه مي خواهيم بخوانيم احتمالا كتابي را انتخاب مي كنيم كه تعداد صفحاتش كمتر باشد.
براي اين موضوع كتاب «پرسه» نوشته آرش رحماني مناسب است. محور اصلي اين كتاب بر پايه گفت وگو است و شخصيت هاي داستان كه هر كدام به يك نسل تعلق دارند و در حين گفت وگوهايشان ماجراها و اتفاقاتي كه قبل از انقلاب در دهه هاي ۳۰ و۴۰ افتاده را بررسي مي كنند. اين كتاب ۱۲۱ صفحه اي را انتشارات نگاه منتشر كرده است.
همچنين اگر به تاريخ و فرهنگ دوره اسلامي علاقه داريد مي توانيد كتاب «سامانيان، دوره شكوفايي فرهنگ ايراني اسلامي» نوشته محمدرضا ناجي را بخوانيد. در اين كتاب، دوره سامانيان كه دوره شكوفايي فرهنگ اسلامي و سنت هاي ايراني است به تصوير كشيده شده. اين كتاب ۱۲۰ صفحه اي را دفتر پژوهش هاي فرهنگي با قيمت۶۵۰ تومان منتشر كرده است.

فرهنگ
نهضت فرهنگي
نهضت فرهنگي تابستان ۸۳ ادامه دارد. در ستون «فرهنگ» خبرهاي تازه از اين نهضت را بخوانيد.
اول اينكه يك فرهنگسرا با هدف معرفي فرهنگ، هنر، آداب و رسوم اقوام ايراني و تلاش جهت حفظ، بازآفريني و انتقال ميراث كهن فرهنگي، تاريخي به نسل هاي آينده و تقويت هويت ملي از طريق حفظ و اشاعه ميراث هاي ماندگار معنوي اقوام ايراني و در ادامه سلسله تورهاي عكاسي خود اقدام به برگزاري دوره جديد تورهاي عكاسي اقوام ايراني كرده. شما اگر علاقه به شركت در اين مراسم داريد همين حالا با شماره ۶۲۱۸۵۶۸ تماس بگيريد يا به اين آدرس مراجعه كنيد: ميدان ابوذر، خ سجاد جنوبي، ميدان بهاران، دارالقرآن بهاران.
خبر ديگر اين كه بيست و دومين نشست كانون نجوم فرهنگسراي مدرسه با عنوان بوعلي سينا، اولين رصدگر زهره، امروز از ساعت ۱۶ تا ۱۸ برگزار مي شود. آدرس فرهنگسراي مدرسه را هم در اختيارتان مي   گذاريم تا بهانه اي براي از دست دادن اين برنامه نداشته باشيد: خيابان شريعتي، نرسيده به پل سيدخندان، پارك هلال احمر.

هوا
مرداد رفت
امروز آخرين روز از دومين ماه اين فصل گرم است. تابستاني كه گرما و يكنواختي آسمان اين ستون را به تكرار مي رساند كه هميشه هم نااميدكننده نيست. مثل همين امروز كه كم كم خورشيد به فكر فرود است. مثل پروازي كه بالاترين ارتفاع را در مردادماهي كه تمام شد، تجربه كرد و حالا يواش يواش از عطش اش مي كاهد و مجال نفس كشيدن به دماسنج ها را مي دهد. همين دماسنج هايي كه مايع قرمز رنگش امروز را در درجه ۳۸ فتح خواهند كرد.
مي شود از امروز اميدوار بود كه نفس نفس خنكي در گلوي هرم سوزان آفتاب بپيچد و مي شود نويد پاييزي را شنيد كه با غروب هاي رنگينش در راه است. خنك ترين ساعات امشب هم به دما مجالي براي پايين تر آمدن از ۲۶ درجه سانتيگراد را نخواهد داد.
اميدواريم هفته خوبي داشته باشيد و همين طور ماه خوبي.

جعبه
با المپيك
اين هفته و روزهايش پر از هيجان است. اين را عرض مي كنم چون اميدهاي المپيك ما اين هفته به مصاف حريفان خواهند رفت، براي آنها دعا كنيد. امروز ساعت۱۵ مي توانيد تكرار سريال بينوايان را از شبكه يك ببينيد. ويژه برنامه المپيك آتن ساعت ۳۰:۱۵ از شبكه سوم سيما پخش خواهد شد. كت جادويي را مي توانيد از همين شبكه ساعت ۱۵:۱۸تماشا بفرماييد. ۱۹ زمان پخش سريال خانه پدري است، ساعت ۲۱ هم مي توانيد سريال ديدني تب سرد را دنبال بفرماييد.
۳۰:۲۱ از شبكه تهران مي توانيد باجناق ها را تماشا كنيد كه خيلي هم با مزه است. براي ساعت ۳۰:۲۲پيشنهادي كه براي شما داريم تماشاي مهتاب است از شبكه ۳. آخرين برنامه شبكه ۲ هم كه اختصاص به پخش يك فيلم سينمايي دارد را مي توانيد ساعت۲۴ تماشا كنيد. اگر علاقه به ورزش هم داريد مي توانيد برنامه زنده با المپيك را ساعت ۴۵:۲۳ ببينيد.

ذهن زيبا
يك جوان هفتاد ساله، شادتر و اميدوارتر از يك پيرمرد سي ساله است.
اوليور هندل جونيور هولمز
مطمئن ترين راه خودكشي يك مدير، نياموختن اين مطلب است؛ چگونه، درچه زماني و به چه كسي مسووليتي را واگذار كند.
پرمودبترا
هرگز نمي توان با آدم هاي حقير، كارهاي بزرگي انجام داد.
سيدرون
مراقب باش تا مشكلات بزرگ، باعث از دست دادن موفقيت هاي بزرگ نشوند.
جكسون براون

پايتخت
توكيو
پايتخت ژاپن اين روزها شاهد هجوم مردم از قشرها و سنين مختلف به سوي سينماهاست. اشتباه نكرديد. فيلم فارنهايت ۱۱/۹ مايكل مور روي صحنه آمده است. اين فيلم حمله به عراق و رفتارهاي بوش درقبال حوادث يازدهم سپتامبر را محكوم كرده است.
سينماهاي توكيو قطعا تا چند روز آينده شاهد اين ازدحام جمعيت خواهند بود.
در روز ابتدايي نمايش اين فيلم، افراد مختلفي كه براي تماشاي فيلم به سينما آمده بودند، ماسك مايكل مور را روي صورت زده و وارد محل اكران فيلم مي شدند. اكثر تماشاچيان در پايان فيلم، اين اثر مايكل مور را فوق العاده و شايسته دريافت جايزه جشنواره كن دانستند.
پاريس
حتما چند ماه قبل از طريق رسانه هاي مختلف مطلع شده بوديد كه فرودگاه اصلي اين شهر (شارل دوگل )بر اثر ريزش سقف بسته شد. در اين حادثه همچنين ۴ نفر كشته شدند.
خبرها حاكي است كه اين فرودگاه براي پروازهاي اقتصادي بازگشايي شده است. اين فرودگاه با هزينه ۷۵۰ ميليون يورو، كمتر از يكسال قبل به بهره برداري رسيده بود و روزانه بيش از ۲۰ هزار نفر از اين فرودگاه استفاده مي كردند. اين فرودگاه در حال حاضر به طور آزمايشي بازگشايي شده و در روز تنها يك الي دو پرواز در آن انجام مي شود.
بوگوتا
خبري بخوانيد ازبوگوتا، پايتخت كشور كلمبيا. پليس اين شهر دو روز پيش در يك اتومبيل ۴ تن كوكائين پيدا كرد. صاحب اين اتومبيل پس از مشكوك شدن پليس به او شروع به فرار كرد كه سرانجام پس از چند دقيقه به ناچار تسليم شد. پليس در جست وجوي ماشين مقدار ۴ تن كوكائين پيدا كرد و راننده محترم را نيز به جرم حمل اين مواد وانجام بازجويي هايي بازداشت كرد.
البته اينگونه اتفاقات شايد براي ما جالب باشد، اما يقين بدانيد در بوگوتا چيز زياد عجيب و غريبي نيست.

تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
يك شهروند
|  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |