دكتر علي رؤوف
هرقدر براي پرورش نيروي انساني سرمايه گذاري بيشتري بشود، رشد و توسعه مبتني بر دانش ،سريع تر و پايدارتر صورت خواهد گرفت. در زندگي علمي انسان ها، بخش عمده سرمايه لازم براي هر طرحي كه برنامه ريزي مي شود، مصروف آموزش مهارت هاي علمي نيروي انساني آن طرح مي شود. به طور مثال، كشور آلمان ۷۰ درصد بودجه هر طرح را صرف آموزش نيروي انساني مي كند. در كشور ما، به تقريب، كمتر از ۲۰ درصد بودجه صرف اين مهم مي شود. يعني ما در سرمايه گذاري ها، ارزش عمده را براي تجهيزات و مواد اوليه قايل مي شويم و براي به مهارت رساندن نيروي انساني ارزش ناچيزي در نظر مي گيريم. اين در حالي است كه طي سال هاي اخير، بارها و بارها گفته شده است كه مشكل توسعه نيافتگي كشور ما از جنس سرمايه نيست، بلكه از جنس منابع انساني آموزش نايافته و به مهارت نرسيده و نيز مديريت هاي ناماهرانه است. وقتي به مطالعه مي پردازيم مي بينيم تجربه هاي هند و مالزي، در چهار دهه اخير، برپايه پرورش نيروي انساني كارآمد بوده است.
چنين بود كه اصل نياز به ترويج علم در سطح جامعه، به معني پرورش فكر و انديشه، گسترش خلاقيت و آفرينندگي و توانمند ساختن دستان نوجوانان و جوانان، براي ساختن و پيش رفتن، در ذهن گروهي از انسان هاي علاقه مند به بالندگي كشور ريشه گرفت.
در ارتباط با جايزه ترويج علم در ايران ،گزارشي تهيه شده است كه در صفحه ۱۳ مي خوانيد.
***
طي سال هاي نه چندان دور، تلاش هاي فراوان و پراكنده اي توسط اشخاص و سازمان هاي گوناگون غير مسئول، در زمينه هاي مختلف صورت گرفته است تا امكان آشنايي هرچه بيشتر عموم مردم، به ويژه نسل جوان كشور فراهم آيد و مفاهيم و كاربردهاي علمي، نقش مؤثرتري در زندگي امروزشان داشته باشد. تلاش هايي مانند برپايي و تأسيس نمايشگاه هاي علمي، خانه هاي علم؛ كاوشكده ها و پژوهشكده ها، جشنواره هاي علمي و بسياري مراكز ديگر كه با همت شهرداري هاي شهر هاي مختلف يا سازمان ها و تشكيلات رسمي و غيررسمي و يا توسط افراد دانش دوست و دانش پژوه به وجود آمده اند. مجموع اين تلاش ها حركتي خودجوش است براي پاسخ به نياز ترويج علم، اما متأسفانه اين تلاش ها نتوانسته است تنديس انسجام، يكپارچگي و درهم تنيدگي اصول و مباني علمي را به نمايش بگذارد. از همين روي، بسياري از كوشش ها به خاطر عدم هماهنگي هاي لازم ابتر مانده اند، يا تغيير مسير داده اند و يا به صورتي ناكارآمد و بدون دست يافتن به هدف هاي نهايي، هم چنان به ادامه فعاليت مي پردازند.
انجمن ترويج علم ايران براي قدر گذاشتن به تلاش ها و كوشش هاي كسان و سازمان هايي به وجود آمد كه مروج علم در جامعه هستند و براي بالا بردن سطح تفكر و بينش و ايجاد فرهنگ علمي تلاش مي كنند. به اميد آن روز كه همه اين تلاش هاي اخلاص آميز بتوانند تنديس يكپارچه و درهم تنيده تبديل نيروهاي انساني به سرمايه هاي انساني را بر تارك زندگي بالنده كشور نصب كنند.
تاريخچه و بنيانگذاري انجمن
رئيس هيأت مديره انجمن ترويج علم ايران، آقاي رضا روحاني، مي گويد: در سال ۱۳۷۵ گروهي از شخصيت هاي علمي در يك فعاليت غيررسمي تصميم گرفتند براي توسعه تفكر و بينش علمي و نيز ايجاد فرهنگ علمي در كشور، حركتي را آغاز كنند. براي شروع، بايد سوابق، پيشينه ها، توانايي هاي علمي موجود شناسايي و معرفي شوند تا كنجكاوي ها و علاقه مندي هاي نسل جوان، با آشنايي با اصول علمي افزون گردد و به شناخت بيشتر برسند و بتوانند دنباله رو پيشينه هاي علمي و هويت ملي كشورمان باشند. به همين منظور، در سال ۱۳۷۶ به پيشنهاد يكي از شخصيت هاي علمي، تأسيس بوستان دانشوران مطرح شد.به دنبال اين پيشنهاد، يك هيات علمي براي بنيانگذاري انجمن و شناخت دانشمندان و صاحبنظران و دستاوردهاي ماندگار آنان، تشكيل گرديد. شخصيت هايي همچون دكتر رضا منصوري، دكتر هادي خانيكي، دكتر محمد توكل، دكتر مهدي بهزاد، سيدمحمد بهشتي، محمدرضا يزدان پناه، شهرداد ميرزايي، جعفر علاقه مندان، توران ميرهادي و دكتر نوش آفرين انصاري.
اين گروه كه هيأت مؤسس انجمن بودند، اولين اجلاس خود را در سال ۱۳۷۷ و دومين هم انديشي را در سال ۱۳۷۸ برگزار كردند. حاصل هم انديشي ها بيانيه مشتركي شد مبني بر اهميت و لزوم تأسيس نهادي مستقل و غيردولتي با هدف فعاليت براي همگاني كردن علم. بنيانگذاران انجمن، پس از تلاش پيگير، توانستند انجمن را در ارديبهشت ۱۳۸۰ رسماً به ثبت برسانند.
هم اكنون انجمن ترويج علم ايران با مجوز رسمي و تحت نظارت كميسيون انجمن هاي علمي ايران، وابسته به معاونت پژوهشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري جمهوري اسلامي ايران، با ساختار تشكيلاتي مجمع عمومي و هيأت مديره فعاليت مي كنند.
آيين يا دكترين انجمن
انجمن چهار آيين اصلي را در سر لوحه كارهاي خود قرار داده است:
- نهادينه كردن برنامه هاي علمي در تمامي سطوح جامعه؛
- به مشاركت گرفتن افراد علاقه مند، از قشرهاي گوناگون جامعه، براي برقراري بستري مناسب، به منظور انسجام بخشيدن و روان سازي فعاليت هاي علمي در كشور.
- ارتباط با نهادها و تشكل هاي علمي، چه غيردولتي چه دولتي، به منظور پرورش نسلي علاقه مند به علم و تفكر علمي.
- ترويج و گسترش علم در زندگي روزمره جامعه و آينده سازي مبتني بر علم از طريق آموزش هاي متكي به دانش روز و سرانجام دست يابي به خودباوري ملي.
هدف هاي انجمن
انجمن ترويج علم ايران، با هدف هاي زير فعاليت هاي خود را دنبال مي كند:
- شناساندن اهميت و روش هاي ترويج علم به جامعه.
- يافتن شيوه هايي براي ترويج علم بين عموم مردم.
-جست وجوي راهكارهاي جلب مشاركت ميان نهادهاي علمي كشور.
- آموزش به مروجان علم.
- برقراري آيين نهادينه كردن ترويج علم در جامعه
- كنكاش براي يافتن هر راهكاري كه بتواند دستيابي به هدف هاي تعيين شده را ممكن سازد.
تدوين منشور ترويج علم
براي رسيدن هرچه بيشتر و كامل تر به هدف هاي تعيين شده، انجمن ترويج علم ايران درصدد برآمده است منشور يا فرمان نامه ترويج علم ايران را تهيه و تدوين كند. به دليل گستردگي و وسعت فراگير اين منشور و نيز لزوم آشكار بودن هر برداشتي از آن در افكار عمومي، هيأت مديره انجمن تصميم گرفته است پيش نويس اين سند را با تعريف هاي كارشناسانه و گزينه هاي مناسب براي ترويج علم آماده سازد. اين سند از يك سو، در كنار اساسنامه انجمن، راهنماي فعاليت هاي انجمن خواهد بود و از سوي ديگر، مرجعي خواهد شد براي تعميم آيين ترويج علم در سطح جامعه. پيش بيني مي شود اين سند در آينده اي نزديك كامل و آماده اعلام بشود. اعضاي هيأت مديره كنوني انجمن كه در مجمع عمومي بهار ۱۳۸۱ انتخاب شده اند، كميته هاي شش گانه اي را براي انجام فعاليت هاي گوناگون تشكيل داده اند: ۱- كميته انتشارات، ۲- كميته رويدادها، ۳- كميته مالي، ۴- كميته روابط عمومي و عضوگيري، ۵- كميته اهداي جايزه به مروجين علم، ۶- و گروه تدوين منشور علم.
كميته ها در مجموع فعاليت هاي مختلف زير را طرح ريزي و براي اجراي بسياري از طرح ها برنامه ريزي كرده اند:
- برگزاري گردهمايي هاي مرتبط با هدف ها و شناساندن اهميت و روش هاي رسيدن به هدف.
- اهداي جايزه به مروجان علم طي برنامه منظم سالانه.
- ارائه خدمات مشاوره اي در زمينه هاي طراحي، برنامه ريزي و مديريت مراكز آموزشي و پژوهشي غيررسمي علوم، مانند موزه هاي علمي و بنيادهاي علمي و غيره.
- برقراري ارتباط با مراكز داخلي و خارجي ترويج علم.
- طراحي و اجراي برنامه هاي آموزشي مرتبط با هدف ها.
- همكاري و مشاوره با نهادهاي علاقه مند به ترويج علم.
- معرفي طرح هاي پژوهشي در زمينه ترويج علم و حمايت از آنها.
- جذب و هدايت منابع لازم براي ترويج علم.
- انتشار نشريات و كتاب هاي مرتبط در زمينه ترويج علم.
- ترغيب سياست گذاران جهت حمايت از ترويج علم.
- احياي سنت هاي حمايت از ترويج علم.
فعاليت هاي انجام شده تاكنون
حاصل تلاش هاي انجمن تا اين زمان، نشانگر اين واقعيت است كه انجمن ترويج علم ايران، در زماني بسيار كوتاه، از نوزادي به كودكي رسيده است. خيلي زود دوران كودكي خود را گذرانده است و با نشاط نوباوگي خود را آغاز كرده است. و حالا، مي رود تا به بلوغ و پختگي برسد.
برخي از فعاليت هاي انجام شده چنينند:
۱- كميته اهداي جايزه به مروجان علم
۱-۱- اجراي شش دوره جشنواره سالانه ترويج علم و اهداي جايزه، لوح تقدير و قدرداني به برگزيدگان مروجان علم در هر دوره. طي اين جشنواره ها ۳۶ مورد از بنيادها، تشكيلات، دستگاه ها و افراد سرآمدي كه در زمينه هاي مختلف به ترويج علم پرداخته اند موفق به اخذ جايزه و تقديرنامه شده اند. مواردي از ميان افراد و بنيادها و تشكيلات عبارتند از:
مروج دانش رياضي، مروج دانش شيمي، مروج دانش فيزيك، مروج دانش ارتباط اينترنتي، مروج دانش تربيت معلمان حرفه مند، مروج علوم به دانش آموزان موزه علوم يزد، نشريه يكان، باشگاه دانش پژوهان جوان، انتشارات فاطمي، بنياد زيرك زاده، بنياد حريري در بابل، انتشارات فرهنگان، شوراي كتاب كودك، جمعيت زنان حمايت كننده از محيط زيست، موزه مردم شناسي اردكان، موزه پست و مخابرات، مؤسسه پژوهشي كودكان دنيا، خانه رياضيات اصفهان، انجمن رياضي ايران، شركت پكتوس- مجله دانش و مردم، مجله نجوم و...
* فراخوان هفتمين دوره جشنواره هاي سالانه كه در آذر ماه سال جاري (۱۳۸۳) برگزار خواهد شد نيز اعلام و توزيع شده است.
۱-۲- معيارهاي گزينش مروجان علم
اهداي جايزه به نامزدان ترويج علم بر مبناي معيارهاي تعيين شده صورت مي پذيرد:
۱- انگيزه- بايد فعاليت نامزد دريافت جايزه با انگيزه ترويج علم انجام گرفته باشد.
۲- پايداري- بايد نامزد دريافت جايزه با همت و پايداري براي حذف موانع و ايجاد امكانات مطلوب كوشيده باشد.
۳- استمرار- بايد فعاليت نامزد دريافت جايزه پيوسته و مستمر بوده و به مرور كامل تر شده باشد.
۴- گستردگي- بايد دامنه فعاليت نامزد، در سيطره جغرافيايي، گروه هاي مخاطبان، يا در رشته هاي علمي، پوشش گسترده اي داشته باشد.
۵- آينده نگري- بايد فعاليت هاي فرد يا سازمان نامزد، براي رسيدن به هدف/ هدف هاي معلوم و ماندگار طراحي شده باشند.
۶- فراگيري- بايد فعاليت نامزد، يا حاصل آن، در زمينه هاي مختلف و متنوع، يا در حوزه هاي گوناگون، كاربرد داشته باشد.
۷- خلاقيت- بايد فعاليت انجام شده از اصالت، ابتكار و نوآوري برخوردار باشد.
۸- ارزش علمي- بايد فعاليت فرد يا سازمان، داراي ديدگاه و پايه هاي علمي صحيح و قابل دفاع باشد.
۹- كار گروهي- بايد فعاليت انجام شده توانسته باشد افراد متعددي را جذب و بين آنها همكاري و همياري به وجود آورده باشد.
۱۰- زمينه سازي- بايد فعاليت هاي فرد يا سازمان زمينه ساز فعاليت هاي علمي ديگران، به ويژه نسل جوان، شده باشد و كارآفريني را در ميان نوجوانان و جوانان تشويق و ترغيب كرده باشد و توانسته باشد آنان را به سوي آزمايش، پژوهش و مطالعات علمي رهنمون شود.
۱-۳- ويژگي هاي نامزدها
دريافت كنندگان جايزه انجمن ترويج علم اشخاص حقيقي، يا سازمان هاي حقوقي (اعم از نهاد هاي دولتي و غيردولتي) هستند كه از ميان آموزشكاران علم، سياست گذاران، طراحان، برنامه ريزان، سرمايه گذاران در ترويج علم، نهادهاي فعال در زمينه هاي ماهيتي ترويج علم- و با ويژگي هاي سه گانه زير- برگزيده مي شوند.
۱- سابقه فعاليت مؤثر در جهت همگاني كردن علم، گستراندن تفكر و بينش علمي، يا علاقه مند كردن جامعه، يا بخش هايي از جامعه، به علم يا به فعاليت هاي علمي.
۲- در قيد حيات بودن فرد / فعال بودن فرد يا نهاد در زمان معرفي.
۳- سابقه عملكرد نوآورانه و متفاوت با روش هاي رسمي موجود و با شيوه هاي جديد غيرمتعارف.
۲- كميته رويدادها
۲-۱- بازديد هاي هدفمند از مراكز علمي و پژوهشي
كميته رويدادها با توافق مديريت حوزه معاونت پژوهشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، در هفته پژوهش سال ۱۳۸۲ از چهار پژوهشگاه و پژوهشكده در طول هفته، هر روز دست كم دو بازديد، براي گروه هاي دانش آموزان برگزار كرده است.
* بازديد از مركز ملي تحقيقات و مهندسي ژنتيك و تكنولوژي زيستي با همكاري انجمن ژنتيك ايران، پژوهشگاه مواد و انرژي، پژوهشگاه پليمر و پتروشيمي ايران، پژوهشگاه عصر انقلاب وابسته به سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي ايران.
* بازديد كنندگان مركب از ۵۰۰دانش آموز دبيرستاني و پيش دانشگاهي و دبيران آنها بودند كه در قالب ۲۰ گروه از مراكز ياد شده ديدن كردند.
* اين كميته براي توسعه اين برنامه با ساير مراكز علمي و پژوهشي، از جمله با مؤسسه رويان- مركز آموزش عالي مخابرات- و شوراي فرهنگ و صنعت مذاكرات لازم را براي ادامه و گسترش بازديد هاي هدفمند صورت داده است.
* كميته رويدادهاي انجمن قبل از برنامه بازديد هاي هدفمند فعاليت هاي زير را انجام داده است:
۱- برگزاري كارگاه «بررسي مفهوم پژوهش هاي دانش آموزي» در آبان ۱۳۸۲ با عنوان «دانش آموز و پژوهش، نگاهي به پژوهش هاي دانش آموزان در مدارس».
۲- برگزاري همايش بزرگ «تأسيس مدرسه دار الفنون» در خرداد ۱۳۸۲ به مناسبت هفته ميراث فرهنگي در مجموعه كاخ گلستان و مدرسه دار الفنون.
۳- برپايي كارگاه هاي «چگونه پژوهش كنيم» براي ۷۰ نفر از مربيان سازمان دانش آموزي سراسر كشور در تيرماه ۱۳۸۳.
۴- برنامه ريزي براي برگزاري «سخنراني هاي دوره اي»، حداكثر ماهي دوبار، درباره موضوع هاي مختلف علوم منطقه يك آموزش و پرورش تهران با همكاري سازمان دانش آموزي.
۵- برگزاري «همايش گذر زهره» در خرداد ۱۳۸۳، با همكاري شاخه آماتوري انجمن نجوم ايران و مجله نجوم. در اين همايش پژوهشگران نجوم از كشورهاي آمريكا، فرانسه، هندوستان و ستاره شناسان آماتور ايران و كشورهاي اردن، سوريه، لبنان و كشورهاي جنوب خليج فارس شركت داشتند.
كميته انتشارات
كميته انتشارات تاكنون فعاليت هاي زير را انجام داده است:
۱- انتشار كتاب «چگونه پژوهش كنيم؟» براي نوجوانان و جوانان.
۲- انتشار كتاب «راهنماي بازديد از مدرسه دار الفنون».
۳- انتشار چند كتاب ديگر كه در دست اقدام است.
۴- انتشار چهار شماره خبرنامه داخلي انجمن (تا اين تاريخ)
۵- همكاري با انتشارات «نشر فرهنگ اسلامي» براي ترجمه و چاپ كتاب هاي علمي تا سقف ۲۰ عنوان.
۶- تلاش اين كميته بر اين است تا با حمايت مالي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري انتشار كتاب هاي «معرفي دانشمندان و انديشمندان ايران معاصر» را نيز تهيه و تدوين كند.
كميته روابط عمومي
اين كميته تلاش كرده است ارتباط انجمن ترويج علم ايران را با نهادها و مراكز علمي- پژوهشي- آموزشي به گونه اي برقرار كند تا دسترس علاقه مندان به انجمن ترويج علم ايران و آگاهي آنان از هدف ها و تلاش هاي انجمن با سهولت بيشتري ميسر گردد. برخي از تلاش هاي اين كميته عبارتنداز:
۱- ايراد سخنراني در همايش ها و گردهمايي هاي مسئولان آموزش و پرورش شهر تهران، در مراكزي همچون: سازمان دانش آموزان، كاوشكده علوم منطقه يك تهران، گردهمايي مديران پژوهشي مناطق بيست گانه تهران، گردهمايي مسئولان پژوهشي منطقه ۱۳ تهران.
۲ - شركت در برنامه هاي راديو فرهنگ، به مناسبت هفته پژوهش در برنامه همراه با مسئولان و نيز به مناسبت جايزه ترويج علم در برنامه شبكه جوان «شب به خير دانشمند».
۳- مصاحبه به مناسبت جايزه ترويج علم و فعاليت هاي انجمن.
۴- ارتباطات خارجي:انجمن ترويج علم ايران از اواخر سال ۱۳۸۱ به عضويت مؤسسه اكسايت -ECSITE- پذيرفته شده است. در بازديد يك هفته اي كه خانم دكتر ملاني كويين، رئيس اكسايت در انگلستان، كه از معتبرترين مراكز هماهنگ كننده فعاليت هاي همگاني كردن علم در اتحاديه اروپا و بسياري از موزه ها و مؤسسه هاي علمي- آموزش غيررسمي و سازمان هاي خصوصي ترويج علم است، از ايران به عمل آورد قرار شد انتشار چهار مقاله از جانب انجمن ترويج علم را در فصلنامه اين مؤسسه به چاپ برساند.
۵- همكاري انجمن با معاونت پژوهشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در زمينه هاي گوناگون مطالعاتي، مانند بررسي پيشنهادهاي ساخت موزه ملي علوم و فناوري، موزه زمين شناسي و مركز همايش هاي بين المللي آن وزارت در خوارنق يزد.
كميته مالي
طبق گزارشي كه در يادداشت «خلاصه اي از برنامه هاي اجرا شده انجمن ترويج علم ايران در سال ۱۳۸۲ و سه ماهه اول سال ۱۳۸۳» آمده است، امور مالي انجمن از سه منبع زير تأمين مي شود: حق عضويت، كمك هاي مالي اشخاص حقيقي و حقوقي و درآمدهاي حاصل از ارائه خدمات مشاوره اي مرتبط با هدف هاي انجمن.
كميسيون انجمن هاي علمي كشور، كه نقش هيأت امناي انجمن هاي علمي كشور را به عهده دارد، سالانه كمك مالي مختصري از سوي معاونت پژوهشي وزارت علوم به انجمن هاي علمي كشور مي كند. اين كميسيون با توجه به گستردگي فعاليت ها و عملكردهاي هر انجمن مبلغي به آنان اختصاص مي دهد بنابراين، نظارت كلي بر انجمن هاي علمي و نيز تخصيص كمك هاي دولتي از سوي اين كميسيون صورت مي گيرد. اما به دليل اين كمك ناچيز دولتي مي توان گفت كه انجمن ترويج علم ايران تا حدود زيادي غيردولتي و مستقل است.
ياري رسانان انجمن در انجام وظايف عبارتند از:وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، انجمن حفظ آثار و مفاخر فرهنگي، سازمان ميراث فرهنگي، سازمان مناطق گردشگري، انتشارات فرهنگان وبنياد دانش و هنر.