چهارشنبه ۴ شهريور ۱۳۸۳
گزارشي از همايش تلويزيون و سبك زندگي
رسانه و مصرف
علي نجمي
همايش تلويزيون و سبك زندگي عنوان يكي از نشست هايي بود كه چندي پيش در سالن اجتماعات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار شد.
در آغاز اين همايش دكتر سيد محمد مهدي زاده جامعه شناس و عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبايي به عنوان اولين سخنران در خصوص مصرف و سبك زندگي گفت: سبك زندگي با عناوين مختلف نتيجه همه انتخاب ها و گزينش هاي فرد از نحوه مصرف است. نوع اتومبيل مورد استفاده، چگونگي پوشش افراد و جنبه هاي ديگر رفتاري آنان در مجموعه اي به نام سبك زندگي قرار مي گيرد. در اين ميان اوقات فراغت در مفاهيم نويني در تمدن مدرن امروز قلمداد مي شود. در حالي كه اين موضوع در جوامع سنتي سابقه  آنچناني ندارد و به لحاظ فرصتهايي كه براي انسان عصر جديد به وجود آورده سبب پيدايش مفاهيم و ادبيات اقتصادي و اجتماعي شده است. جامعه شناس بزرگي در اين باره مي گويد: مردم از جنبه فرهنگي رها هستند و گزينه هاي مختلفي براي نوع سبك زندگي خود دارند.
وي در ادامه تصريح كرد: مجموعه فرصت هايي كه تمدن جديد براي انسان عصر حاضر بيان كرده سبك زندگي است. سبك زندگي، چرايي و چگونگي انجام كارها است و امري ايستا و ثابتي نيست بلكه داراي دگرگوني  و تغيير در خصوص انتخاب ها و گزينش هاي انسانها است. از اين رو تلويزيون نيز از قوي ترين رسانه هايي به شمار مي رود كه سريال ها، فيلم ها و به طور كلي برنامه  هاي آن سبك و نوع زندگي را بيان مي كنند، برخي معتقدند كه دوران پست مدرن مترادف با مصرف تلقي مي شود و مصرف بي حد و حصر انسان امروز برخلاف مدرنيته و دوران مدرن به نظر مي رسد.
002106.jpg

اين عضو هيأت علمي دانشگاه علامه طباطبايي در خصوص تأثيرگذاري رسانه ها و به ويژه تلويزيون بر آحاد جامعه اذعان كرد: رسانه  ها در دگرگوني و ساخت اجتماعي نيز تأثير مي گذارند. نظريه هايي پيرامون آن وجود دارد كه كاشت فرهنگي، ارزشهاي فردي و امپرياليسم فرهنگي را شامل مي شود. انسانها با توجه به ارزشهاي فردي خواهان نوآوري در مصرف و به عبارت ديگر خلاقيت هستند. مصداق بارز اين سخن پژوهش هايي است كه در شش كشور خاورميانه انجام شده كه نشان دهنده گذر از جامعه سنتي و نوسازي خاورميانه در عملكرد رسانه ها به ويژه تلويزيون و نوع سيطره زيستي - جمعي آنها بوده است.
وي با اشاره به نظريه «كاشت» گردنر افزود: رسانه ها به ويژه تلويزيون نشانه هايي از سبك زندگي را مي توانند پايه ريزي، ترويج و تبيين كنند تا براي مردم و جامعه به شكل ارزشها و نگرشها تجلي يابند. در مبحث امپرياليسم فرهنگي نيز رسانه هاي غربي به خصوص تلويزيون به اشاعه ارزشهاي رايج و روزآمد غربي، سبك غربي و بالاخره مصرف غربي دست مي زنند. البته اين كار به قيمت تضعيف ارزشها و هويت  ملي كشورهاي جهان سوم تمام مي شود.
دكتر ميثم موسايي از پژوهشگران و صاحبنظران حوزه اقتصاد نيز در باره مصرف و سبك زندگي در اقتصاد گفت: رسانه ها،به عنوان ابزارهاي انتقال دهنده فرهنگ و فرهنگ سازي با دگرگوني عامل هاي غير اقتصادي تغيير مصرف و سبك را ايجاد مي كنند و با تبليغات آگهي بر ميزان خريد، فروش و مصرف دخالت مستقيم دارند.
وي افزود: رسانه ها آنچه را كه مطرح مي كنند، الگوهايي براي مصرف افراد است و تأثير مهم عملكرد آنها موجب مي شود كه با كاهش درآمد مصرف كاهش نيابد البته وجود مسائلي مانند چشم و همچشمي مصرف را نه تنها نمي كاهد بلكه افزايش مي دهد.
دكتر سيد نورالدين رضوي زاده جامعه شناس و عضو هيأت علمي وزارت جهاد كشاورزي درباره رسانه ها و سبك زندگي گفت: سبك زندگي مجموعه اي از انتخاب هاي رفتاري و عيني ترين وجه زندگي است. انسان صاحب اراده، اختيار و قدرت انتخاب است. در جوامعي كه فرصت انتخاب وجود ندارد و سبك زندگي از گذشته تاريخي آن مشخص مي شود و افراد در قالب و مدار مشخص زندگي مي كنند. همچنين آداب و رسوم و رفتارهاي آئيني آنها الگوي مصرف و سبك زندگي را براي آنها آشكار مي كند. در واقع سبك زندگي مربوط به زندگي مدرن است كه فرصت انتخاب در آن موجود است.وي افزود: مصرف فرهنگي يكي از اين شاخه ها است كه مربوط به استفاده از تمام محصولات فرهنگي نظير ماهواره، ويديو، تلويزيون، رفتن به موزه ها، نقاشي، خطاطي و حتي ادبيات است. سبك مصرف رسانه اي نيز دو بعد دارد كه ترجيحات رسانه اي و شدت يا ميزان رسانه اي را در بر مي گيرد. در خصوص ترجيحات رسانه اي هر فرد در جامعه فرصت انتخاب رسانه  و محتوياتش را پيدا مي كند. از بررسي و پژوهش پيرامون سبك مصرف رسانه اي نيز الگوهاي بهره مندي افراد مشخص مي شود.
اين عضو هيأت علمي وزارت جهاد كشاورزي در خصوص شدت رسانه اي تصريح كرد: اما افراد غالباً به يك رسانه  بيش از رسانه هاي ديگر علاقه مند مي شوند. البته اين بديهي است كه رسانه ها در جامعه جديد و زندگي روزمره ما جاي دارند و بخش مهمي از زندگي افراد را پر مي كنند و به نوعي مكان و زمان ما را به خود اختصاص مي دهند. هر چند كه ساير شاخصه ها، تأثيرات و تعاملاتي بر ترجيحات رسانه اي وارد مي كنند و به زندگي روزمره ما بستگي دارد. وجود وسايلي نظير تلويزيون كه بخشي از مكان زندگي ما را پر مي كند و گويي عضوي از اعضاي خانواده به شمار مي رود و نبود آن باعث احساس خلاء و نارضايتي مي شود بنابر اين پر كردن قسمتي از اوقات فراغت به رسانه ها از جمله تلويزيون اختصاص يافتن بخش قابل توجهي از زمان و مكان زندگي افراد را بيان مي كند.
اين پژوهشگر با بيان دو نقش اساسي رسانه ها افزود: رسانه ها حامل اطلاعات و فراهم آورنده آرامش روحي و رواني براي افراد هستند. اما به طور كلي چهار نقش مهم ديگري نيز دارند؛ يكي كمك به هويت سازي با ارائه انبوه اطلاعات از وقايع و چگونگي آنها، ديگري كمك به فرآيند معنا يابي با توجه به ظرائف و پيچيدگي هاي فراوان جهان امروز، سومين نقش رسانه ها لذت بخش بودن آنها به صورت آني و تأخيري است و آخر اينكه رسانه ها به ساختمند شدن زندگي افراد ياري مي رسانند و عادت چگونگي مصرف را در ما ايجاد و برخي حوزه هاي عمومي و خصوصي را با هم تركيب و ادغام مي كنند.
دكتر بيژن عبدي پژوهشگر و جامعه شناس نيز در خصوص جنبه هاي كاربردي تلويزيون يادآور شد: نكته مهمي كه تاكنون غفلت شده مشخص نبودن ميزان تأثيرات رسانه ها به ويژه تلويزيون است. هر چند رسانه هايي نظير تئاتر داراي تأثيري بسيار است اما ميزان تأثيرگذاري تلويزيون مشخص نيست و اين موضوع، به نبودن الگويي در اين زمينه بستگي دارد.
وي با بيان اين مطلب كه رسانه هاي غربي با ارائه فعاليت هاي تبليغي خود اعمال خود را همانطور كه مي خواهند بيان مي كنند گفت:  تلويزيون ما برد لازم را ندارد اما ارتباط اين رسانه و جامعه در سه محور قابل توجه و تأمل مي شود. اين سه محور عبارتست از وضعيت رسانه ، استعلاي مخاطب و مخاطب شناسي و سوم تصميم گيرندگان حكومت و انتظار آنها از رسانه است. اين سه عنصر در حال تعامل دائم با يكديگر هستند و افراط و تفريط در هر كدام از تأثير رسانه مي كاهد.وي افزود: يكي از تأثيرات تلويزيون تعاملات ميان مردم و مسئولين است. مردم الگوي واقعي خود را به وسيله اين رسانه به دست مي آورند براي آنان كارهاي مسئولين ملاك است. بنابراين اساس كار اين است كه سه محور مذكور را بشناسيم و روشهاي تأثيرگذاري را تقويت كنيم.

آن سوي مرزها
002115.jpg

حمايت از المنار
شوراي  ملي  راديو و تلويزيون  لبنان  با تأكيد بر حمايت  كامل از شبكه  تلويزيوني  المنار اين  كشور كه  پخش  برنامه هاي  آن در فرانسه متوقف  شده  است  ابراز اميدواري  كرد كه  دستگاه  قضائي  فرانسه  براي  حل اين  مشكل  تصميم  مثبتي  اتخاذ كند.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه ، عبدالهادي  محفوظ رئيس  شوراي  ملي راديو و تلويزيون  لبنان  در پايان  نشستي  درباره  پرونده  شبكه  المنار گفت : وزير اطلاع  رساني  و نيز شوراي  ملي  راديو و تلويزيون  لبنان  از شبكه  المنار در ماجرايي  كه  شوراي  عالي  راديو و تلويزيون  فرانسه  را در مقابل اين  شبكه  قرار داده  است ، كاملا حمايت  مي كنند. وي افزود: شبكه  تلويزيوني  المنار اصول  و مقررات  قانوني  را درباره  برنامه هاي  راديو و تلويزيوني  در فرانسه  رعايت كرده  است .
پس  از اعتراض  صورت  گرفته  به  پخش  سريال  الشتات  از شبكه  المنار، كه  گفته  مي شود از محتوايي  به  شدت  ضد يهودي  برخوردار است ، اين  شبكه  پخش  سريال  را متوقف  كرده  است .
002118.jpg

آلمان و راديوي عرب زبان
وزارت امور خارجه آلمان به يكي از اتباع خود مبلغ ۱۰۲هزار دلار پرداخت تا به راه اندازي يك شبكه راديويي عربي براي جوانان بغداد كمك كند.
بنابر گزارش پايگاه اينترنتي ميدل ايست آن لاين، يك شبكه جديد راديويي كه برنامه هاي آن در آلمان توليد مي شود، از روزهاي آتي براي عراقي ها به زبان عربي برنامه پخش مي كند.
به گفته مدير آلماني اين شبكه، برنامه هاي آن توسط جوانان عراقي تهيه مي شوند و در اين برنامه ها از زندگي، آرزو ها و سرگرمي هاي جوانان عراقي صحبت مي شود.
وي انگيزه تأسيس اين شبكه را پركردن خلأ يك شبكه راديويي مدرن توصيف كرد.
بنا به همين گزارش اين شبكه جديد كه تلفن اف ام نام دارد، پخش خود را به مدت ۹۰ دقيقه و هفته اي يك بار آغاز خواهدكرد و بتدريح آن را توسعه خواهد داد.
كلاس گلنوينكل مؤسس اين شبكه مي گويد: در عراق تنها دو نوع شبكه راديويي برنامه پخش مي كنند يكي شبكه هاي سياسي و ديگري شبكه هايي هستند كه به مسائل مذهبي علاقه نشان مي دهند و غير از آنها تنها شبكه هاي خارجي نظير بي بي سي و راديو فرانسه برنامه قابل شنود هستند.
وي مي افزايد: در سفر سال گذشته خود به بغداد براي ملاقات يكي از دوستانم متوجه شدم كه جوانان عراقي از نبود برنامه اي ويژه جوانان با ديدگاه هاي مدرن شكايت دارند.
گلنوينكل براي راه اندازي پروژه خود يك حامي مالي هم پيدا مي كند كه وزارت خارجه آلمان است. اين وزارتخانه مبلغ ۸۳ هزار يورو ( ۱۰۲ هزار دلار) براي راه اندازي شبكه راديويي مزبور كمك مالي كرده است.
002121.jpg

اعتراض كودكانه
صنايع  توليد فيلم هاي  تبليغاتي  در ايتاليا به  قانوني  كه  شركت  كودكان  زير چهارده  سال  را در فيلم ها و تيزرهاي  تبليغاتي  ممنوع  مي كند، اعتراض  كرده اند.
به  گزارش  تلويزيون  بي بي سي، اين  قانون  جديد بخشي  از لايحه اي  است كه  اخيراً درباره  چارچوب  قوانين  فيلم  هاي  تبليغاتي  در پارلمان ايتاليا به  تصويب  رسيده  است .
سازمانهاي  تبليغاتي  ايتاليايي مي گويند كه در برخي  از تيزرهاي  تبليغاتي  بايد ناگزير از كودكان  زير چهارده  سال  استفاده  كرد و بدون  حضور كودكان ، مضمون  اين  فيلم ها آن چنان  كه  بايد جالب  توجه  نخواهد بود .

سايه روشن رسانه
امام موسي صدر در روايت فتح
امام موسي صدر، عنوان مجموعه  مستند تلويزيوني است كه در موسسه فرهنگي روايت فتح توليد و در حال پخش است.
تيم سازنده براي تهيه اين برنامه در ايران و لبنان تحقيقات جديدي انجام داده اند كه بعضي از آنها هنوز منتشر نشده است. اهتمام امام موسي صدر به آموزش، فقرزدايي، مسائل زنان در لبنان، همزيستي و تفاهم ميان اديان، جنگ هاي داخلي لبنان، مجلس اعلاي شيعي لبنان، انقلاب اسلامي و نبرد با اسرائيل عمده موضوعات اين برنامه است.
اين برنامه با همكاري مؤسسات امام موسي صدر و خانواده ايشان در ايران و لبنان ساخته شده است و روزهاي دوشنبه و چهارشنبه از شبكه اول سيما پخش مي شود.
نذري براي سيما
فيلم تلويزيوني «نذر» كه از مضموني طنز برخوردار است، در نيمه شعبان از شبكه اول سيما پخش مي شود.
بنابر اين گزارش فيلم تلويزيوني نذر بعد از فيلم هاي «خشم و قضاوت»، «پل»، «پرواز و روياي آخر» تازه ترين ساخته «مهرداد خوشبخت» است كه به تهيه كنندگي «محسن علي اكبري» براي گروه فيلم و سريال شبكه اول سيما تهيه شده است.
موضوع اين فيلم درباره نذر مادري است كه بچه هاي مرده به دنيا مي آورد، به همين دليل نذري عجيب مي كند.
002112.jpg

زير ذره بين سيما
شبكه اول سيما در سال پاسخگويي و به منظور فراهم آوردن بستري مناسب جهت تحقق هدف هاي مطرح شده در اين سال، برنامه «پرسمان» را در خصوص عملكرد خود و ساير مسئولين بزودي توليد و پخش مي كند. اين برنامه فقط به نهاد رياست جمهوري و هيات دولت بسنده نخواهد كرد و از مسئولان هر سه قوه، سازمان ها و نهادهاي دولتي نيز براي حضور در برنامه دعوت مي كند. در يكي از برنامه ها، مسئولان سازمان صدا و سيما نيز در خصوص عملكرد خود پاسخگوي سؤالات مردم خواهند بود.
برنامه پرسمان بخش هايي چون گفت و گو با مهمان برنامه، گزارش و طرح سؤالات و پرسش هاي دريافتي از مردم را شامل مي شود. اين برنامه در ۴۰ قسمت ۹۰ دقيقه اي در گروه اجتماعي شبكه اول سيما به تهيه كنندگي محمدرضا راهپيما تهيه مي شود و اجراي آن بر عهده محمدرضا شهيدي فر است.

نگاه
اطلاع رساني در تركمنستان
بررسي  نظام  اطلاع  رساني  در تركمنستان  حاكي  از وجود خلاء عميق  در امر اطلاع رساني  در اين  كشور از سوي  رسانه هاي  جمعي  است  كه  به  اعتقاد آگاهان  امرناشي  از محدود شدن  حيطه  عمل  رسانه هاي  جمعي  اين  كشور به  تبليغ  و ترويج   رئيس  جمهوري  اين  كشور است .
چنانچه  آگاهي  دهي  به  جامعه ، تنوير افكار عمومي ، انعكاس  مشكلات  و كاستيهاو پاسخگو كردن  مسئولان  در قبال  مشكلات  را بخشي  از كاركردهاي  رسانه هاي  جمعي بدانيم ، هيچيك  ازاين  كاركردها در رسانه هاي  جمعي  تركمنستان  اعم  از مطبوعات  و راديو و تلويزيون  به  معناي  واقعي  انجام  نمي گيرد.
رسانه هاي  جمعي  تركمنستان  تحت  نظارت  مستقيم  صفرمراد نيازاف  رئيس  جمهوري اين  كشور اداره  مي شوند و خود وي  موسس  و مدير مسئول  اكثر روزنامه ها وهفته نامه هاي  تركمنستان  محسوب  مي شود.
تبليغ  شخص  و ترويج  ايده ها، افكار و نظرات  وي  در زمينه هاي مختلف  اصلي ترين  رسالتي  است  كه  رسانه هاي  جمعي  تركمنستان  برعهده  دارند.در اين  مسير تنها نامي كه  از راديو شنيده  مي شود و يا تصويري  كه  از تلويزيون  مشاهده مي شود و بر صفحات  نشريات  نقش  مي بندد، تركمنباشي است  و اقداماتي كه  وي  با تلاشهاي  شبانه روزي  و پدرگونه  براي  سعادت  و خوشبختي  مردم  انجام مي دهد.
پخش  ديدگاههاي  انتقادي  و نيز بيان  مشكلات  مردم  و كاستيها هيچ  جايگاهي  دررسانه هاي  جمعي  تركمنستان  ندارد.
رسانه هاي  جمعي  تركمنستان  تنها تركمنباشي  را مي شناسند و ناچار وي  را به مردم  معرفي  مي كنند و از ساير مسئولان  بلندپايه  اين  كشور اعم  از معاونان رئيس  جمهوري ، وزرا و ساير شخصيتها هيچ  گونه  نامي برده  نمي شود.
از اينگونه  افراد تنها در مواقعي  كه  مسئوليتي  به  آنان  محول  وياازآن  معزول مي شوند نام  برده  مي شود.
002109.jpg

در حوزه  اطلاع  رساني  مكتوب  در تركمنستان  تنها دو روزنامه  منتشر مي شود كه يكي  به  زبان  روسي  و ديگري  به  زبان  تركمني  است .اين  دو از نظر محتوي  تفاوت  چنداني  با هم  ندارند و مي توان  آن را يك روزنامه  به  دو زبان  مختلف  محسوب  كرد.
به  غيراز روزنامه ها، تعدادي  نشريات  ديگربا زمان  انتشار سه  بار در هفته ، هفته نامه  و يا دوهفته  يكبار نيز منتشر مي شوند كه  آنها نيز به ويژه  دربخشهاي  خبري  تفاوتي  با روزنامه هاي  منتشر شده  در روزهاي  قبل  ندارند.
شباهت  نشريات  روزانه  و يا دوروزانه  به ويژه  در زمانهايي  كه  اخباري  ازبازديد و يا سخنراني  رئيس  جمهوري  در مراسمي وجود دارد به قدري  است  كه  باپوشاندن  عناوين  نشريات ، تميز دادن  آنها از يكديگر مقدور نيست .
نشريات  تركمنستان  در بخشهاي  خبري  خود به ويژه  در صفحه  اول  حتي  در چينش عكسها و نيز انتخاب  تيتر، روتيتر و زيرتيترها به  صورت  يكسان  عمل  مي كنندكه  به  گفته  برخي  تمامي آنها متعلق  به  يك  نفر است.در تمامي نشريات  تركمنستان  و در هرشماره  آن بدون  استثنا عكسي  از نيازاف در صفحه  اول  به  چاپ  مي رسد و اگر خبر تازه اي  در ارتباط با افتتاح  يك  طرح  و يا سخنراني  وي  در جلسه  كابينه  وزيران  وجود نداشته باشد، بخشي  از سخنان  نيازاف  در قالب  كلمات  قصار به  عنوان  زيرنويس  عكس وي  و خبر اول  براي  صفحه  اول  نشريه  انتخاب  مي شود.
بي توجهي  و غفلت  از اخبار ورزشي  حتي  پوشش  آن دسته  از رويدادهاي  ورزشي بين المللي  كه  تيمهاي  ملي  تركمنستان  در آن حضور دارند از ديگر شاخصه هاي بارز در عرصه  اطلاع  رساني  به ويژه  در تلويزيون  تركمنستان  است .
با توجه  به  نقشي  كه  راديو و تلويزيون  مي توانند در انتقال  همزمان رويدادهاي  مهم  ورزشي  مناطق  مختلف  جهان  برعهده  بگيرند و از اين  نظر رسانه هايي  بي رقيب  محسوب  مي شوند، راديو و تلويزيون  تركمنستان  در اين  زمينه  نيزخنثي  هستند و هيچ  نقشي  در انتقال  به  موقع  موفقيت ها يا شكست  تيم هاي  ملي كشورشان  ندارند.
اصولا بخشهاي  خبري  راديو وتلويزيون  اين  كشور فاقد بخش  اخبار ورزشي  هستند. در تماسهاي  مردم  اين  كشور با بخش  خبري  تلويزيون ، گردانندگان  آن نيز ازنتايج  حاصله  از تيم  ملي  فوتبال  خود اظهار بي اطلاعي  مي كنند.
آگاهان  به  مسائل  اطلاع رساني  و رسانه هاي  جمعي  تركمنستان  معتقدند اين  رويه  و خلاء عميق  اطلاع  رساني  صحيح  و به  موقع  در تركمنستان  باعث  رواج  شايعات مختلف  و رونق  اخبار غيرموثق  و گاه  عجيب  در بين  مردم  تركمنستان  مي شود كه نمي توان  مرزهاي  آن را از حقيقت  جدا كرد.
در تركمنستان  بر خلاف  ساير مناطق  دنيا انجام  مصاحبه  با مسئولان  و يابرگزاري  ميزگردهاي  مختلف  براي  بررسي  مسائل  سياسي  روز، مسائل  اجتماعي  وفرهنگي  و مشكلات  مردم  با هدف  اطلاع  رساني  و تنوير افكار عمومي  رايج  نيست .
محدوديت  در اطلاع  رساني  و به  تبع  آن محدوديت  در دستيابي  به  برخي  آمارهادر تركمنستان  به  قدري  شديد است  كه  گلايه  و شكوه  بسياري  از سازمانهاي  جهاني از نبود آمار موثق  براي  قضاوت  در مسئله اي  خاص  را نيز موجب  شده  است .
وجود اينگونه  محدوديتها و بسته  بودن  فضاي  اطلاع  رساني  در تركمنستان  دركنار عدم  جذابيت  ساير برنامه هاي  تلويزيوني  كه  به  انحاي  مختلف  و در تمامي مدت  پخش  برنامه ها تنها به  تبليغ  تركمنباشي  مشغول  هستند باعث  رويگرداني مردم  از اين  رسانه  شده  است .
مردم  تركمنستان  بااستفاده  از تجهيزات  دريافت  ماهواره اي ، ايستگاههاي تلويزيوني  خارجي  و عمدتا روسي  را جايگزين  تلويزيون  ملي  خود كرده اند وبدون اغراق  مي توان  گفت : كمتر خانواده اي  در تركمنستان  وجود دارد كه  تجهيزات دريافت  ماهواره اي  كانالهاي  تلويزيوني  را نداشته  باشد.
وفور آنتن هاي  بشقابي  ماهواره  در پشت  پنجره ها و پشت  بام  منازل  مسكوني عشق آباد به  حدي  چشمگير است  كه  نظر هر تازه  واردي  را به  خود جلب  مي كند.
اگر تا چند سال  پيش  تنها در عشق آباد و ساير شهرهاي  بزرگ  تركمنستان  وفورآنتن هاي  ماهواره اي  حكايت  از رويگرداني  مردم  اين  كشور از تلويزيون  خودداشت ، دريكي  دو سال  اخير تب  استفاده  از تجهيزات  دريافت  ماهواره اي  شبكه هاي تلويزيوني ، ساكنين  مناطق  روستايي  را نيز دربرگرفته  است .
منبع: ايرنا

علم
اقتصاد
آلبوم
انديشه
سياست
فرهنگ
|  اقتصاد  |  آلبوم  |  انديشه  |  سياست  |  علم  |  فرهنگ   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |