سه شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۸۳
نسل ستاره هاي خسته
مريم دري منش- امروز بهترين فوتباليست هاي جهان، زودتر به دوران بازيگري خود در سطح ملي پايان مي دهند، زيرا فشار بازيها بسيار زياد شده است.
002355.jpg

تورستن يونگهولت، نويسنده روزنامه آلماني دي ولت با اشاره به مطلب فوق اضافه مي كند كه ريموند دومنش، مربي جديد تيم ملي فرانسه براي ديدار دوستانه هفته گذشته تيمش در برابر بوسني- هرزگوين، هفت بازيكن جديد را به تيم ملي فراخوانده بود و با اين وجود حال و هواي ورزشگاه رن بيشتر غم آلود بود تا اين كه شاد و اميدوار باشد. چرا كه اين اولين بازي آبي پوشان فرانسه، بدون شماره ۱۰ اين تيم بود؛ اولين بازي بدون زين الدين زيدان.
وي كه تنها ۳۲ سال سن دارد، پس از مسابقات جام ملتهاي اروپا در پرتغال، خداحافظي خود از تيم ملي را اعلام كرد. فابين بارتز دروازه بان تيم ملي فرانسه در مورد او اظهار داشت: او بهترين بازيكن كره زمين است، ولي فشار زيادي روي دوشش هست.
بزرگترين و محبوب ترين فوتباليست دنيا، از فشار چند جانبه بازيها خسته شده است. او مي خواهد در آينده نيروي خود را تنها در اختيار باشگاهش رئال مادريد قرار دهد تا به اين ترتيب بتواند مقداري از قرارداد ۶/۷۱ ميليون يورويي خود را به باشگاه مسترد دارد، آن هم با قدرت و توان كامل.
البته او در اين راه تنها نيست. زيدان فقط سرشناس ترين نماينده ستارگان خسته اي است كه مجبورند در طول هر فصل در حدود ۷۰ بازي رسمي در ليگ كشور، جام حذفي، جام اروپايي و در تيم ملي انجام دهند و ديگر احساس سرزنده بودن و نشاط نمي كنند.
همين طور پاول ندود ۳۱ ساله از جمهوري چك، ياپ استام ۳۲ ساله از هلند، پل اسكولز بازيكن ۲۹ ساله انگليسي و ابه ساند، مهاجم ۳۱ ساله دانماركي از تيم ملي كشورشان خداحافظي كرده و در اولين بازي تيم ملي كشور خود، پس از جام ملتهاي اروپا در هفته گذشته حضور نداشتند.
پاول ندود هافبك اهل چك كه در ديدار مرحله نيمه نهايي جام ملتهاي اروپا در برابر يونان از ناحيه زانو آسيب ديد و به همين علت تا پاييز نمي تواند در بازيهاي يوونتوس تورين به ميدان رود، گفت: ديگر از نظر من درست نيست كه من در يك ديدار ملي مصدوم شوم و نتوانم براي باشگاهي كه حقوقم را مي دهد بازي كنم.
002352.jpg

ابه ساند دانماركي نيز اظهار داشت: ديگر نمي توانم انتظار تحمل اين همه فشار را از بدنم داشته باشم. به بازي در تيم ملي پايان مي دهم چون ديگر نمي خواهم با يك دست دو تا هندوانه بردارم.
قهرمانان و پيش كسوتان نسل قبل مثل ميشل پلاتيني و لوتارماتئوس اغلب تا پايان دوران بازيگري، در تيم ملي هم توپ مي زده اند. البته امروزه ستاره هاي درخشان آسمان فوتبال زودتر از قبل افول مي كنند چرا كه فرسايش بازيكنان فعلي بيشتر از دوران پله يا بكن بائر مي باشد. گرچه دستمزدها بسيار بالاتر رفته است، اما در عين حال نيرو و انرژيي كه ستاره هاي حرفه اي بايد به كار گيرند نيز، به همان ميزان بيشتر شده است.
رؤسا و دست اندركاران فدراسيونها و باشگاههاي فوتبال، مدت زيادي است كه متوجه اين مشكلات شده اند، اما اختلاف سليقه فدراسيون جهاني فوتبال، فيفا و نيز اتحاديه فوتبال اروپا،  يوفا از يك سو و باشگاه هايي كه ملي پوشان فوتبال را در اختيار دارند، از سوي ديگر، سبب شده است كه تمامي راه حل هاي پيشنهادي با شكست مواجه شود.
سپ بلاتر رئيس فيفا در اين رابطه بيان داشت: در جام جهاني و جام ملتهاي اروپاي گذشته، ستاره هايي كه از ليگ هاي بزرگ آمده بودند، در پايان تورنمنت كاملاً از كار افتادند. نبايد اين طور باشد. اين مسئله به هيجانات موجود در فوتبال خدشه وارد مي كند.
002358.jpg

راه حل ارائه شده از سوي وي اين است كه تعداد بازيهاي ليگ كشورها محدود شود. بلاتر اضافه كرد: ليگ ايده آل، ليگ ۱۶ تيمي است، كه در اين صورت با ۳۰ بازي باشگاهي، زمان كافي براي استراحت بازيكنان نيز وجود خواهد داشت.
باشگاهها نيز مايل به انجام تعداد كمتري بازي براي بازيكنانشان هستند، البته فقط در سطح بازيهاي ملي. توماس كورت مدير گروه ۱۴، كه حافظ منافع ۱۸ باشگاه بزرگ اروپايي است، گفت: واقعيت اين است كه تقويم ديدارهاي بين المللي بايد سبك تر شود. البته به نفع باشگاهها و نه هميشه به نفع تيم هاي ملي. تابستان امسال، فدراسيونها از جام ملتهاي اروپا تا بازيهاي المپيك، سه ماه بازيكنان را در اختيار داشتند. اين يك سوءاستفاده است، چون اين باشگاهها هستند كه حقوق بازيكنان را مي پردازند.
از آنجايي كه از سالها پيش به دليل اختلافات موجود، راه حلي توافقي براي حل اين مشكل پيدا نشده است، سپ بلاتر در نظر دارد كه با اعلام يك حكم، گره اين مشكل را باز كند. روز ۵ اكتبر، كميسيون برنامه ريزي فيفا در زوريخ تشكيل جلسه مي دهد تا در مورد محدود كردن تيمهاي ليگ كشورها به حداكثر ۱۶ يا ۱۸ تيم و به تبع آن كاهش تعداد بازيها تصميم گيري كند.
اما مسلماً با توجه به تصميم زيدان، ندود و ساند مبني بر خداحافظي از تيم ملي، ديگر چيزي تغيير نخواهد كرد. نسل ستاره هاي خسته براي جام جهاني ۲۰۰۶ آلمان از بين رفته است.

نگاه
در المپيك شانس و اقبال نقشي ندارد
كفاشيان معاون ورزشي سازمان تربيت بدني گفت: اگر چه كسب نتايج كاروان ورزشي ايران تا اين لحظه در حد و شان ما نيست، اما با فضايي كه در المپيك آتن شاهد آن بودم از نتايج كسب شده رضايت دارم.
علي كفاشيان پس از بازگشت خود از مسابقات المپيك آتن اظهار كرد: المپيك محل عرضه كارهاي انجام شده قبلي است، اين اقدامات با برنامه ها و برنامه ريزي هاي بلند مدت در ارتباط است كه به طور كلي شانس و اقبال در آن نقشي ندارد و نتيجه گيري ها نيز به برنامه هاي مداوم بلند مدت بازمي گردد. وي افزود: كشورهاي كره، ژاپن، چين از جمله كشورهاي آسيايي بودند كه با انجام برنامه ريزي درازمدت هم اكنون نتيجه فعاليت  خود را در المپيك آتن ديدند. معاون ورزشي سازمان تربيت بدني در ارزيابي خود از نتايج كسب شده تيم ملي جودوي كشورمان توضيح داد: در برگزاري مسابقات جودو نشان داديم كه مي توانيم جزو مدال آوران اين رشته ورزشي شده و با مقداري آمادگي بيشتر مي توانستيم به اين مهم دست يابيم.
از مربي ارمنستاني در تيم هاي پايه استفاده مي كنيم
002361.jpg

طالقاني رييس فدراسيون كشتي گفت: از آرمن بابالاريان مربي ارمنستان تيم ملي كشتي فرنگي در تيم هاي پايه اين رشته ورزشي استفاده خواهد شد.محمدرضا طالقاني با بيان اين مطلب گفت: اين مربي ارمنستاني نشان داده است كه در رده هاي سني پايه براي كشتي فرنگي ايران مثمرثمرتر است.طالقاني با ابراز رضايت از عملكرد اين مربي گفت: بابالاريان در مدتي كه به عنوان مربي در تيم ملي كشتي فرنگي ايران به فعاليت اشتغال داشته است در رشد سطح كيفي كشتي گيران مفيد بوده است.
پانزوان پايش را به تيغ جراحان مي سپارد
ملي پوش وزنه برداري ايران در بازگشت به تهران، پاي آسيب ديده اش را به تيغ جراحان خواهد سپرد.
سيد مهدي پانزوان ملي پوش دسته ۶۹ كيلوگرم تيم وزنه برداري ايران با بيان اين مطلب گفت: به تشخيص پزشكان مينيسك پايم پاره شده و هرچه زودتر بايد مورد عمل جراحي قرار گيرم.پانزوان كه در پيكارهاي اين دسته بازي هاي المپيك سه بار در برابر وزنه ۵/۱۷۲كيلوگرم متوقف شد، افزود: براي شركت در اين بازي ها به دفعات آمپول مسكن به پايم تزريق كردند تا توانستم در آتن حضور يابم.ملي پوش وزنه برداري ايران تصريح كرد: درصورتي كه دچار مصدوميت نمي شدم، بدون ترديد، آتن سكوي پرتاب من به شمار مي رفت.وي متذكر شد بدون ترديد پس از عمل جراحي، چندماهي را بايد به دور از صحنه رقابت ها باشم.

خبرها و نگاه ها
قطر، سكوي پرتاب تيراندازي
002364.jpg
نسيم حسن پور، تنها تيرانداز ايراني حاضر در بازي هاي المپيك آتن هرچند در رشته خود نتوانست به عنوان درخور توجهي دست پيدا كند، اما حضور او در اين دوره از رقابت ها نشان داد كه فدراسيون تيراندازي حركت خود را براي كسب سكوهاي آسيايي و جهاني آغاز كرده است. رئيس فدراسيون تيراندازي ضمن تاييد مطلب فوق اظهار كرد: هيچ مانعي نمي تواند سد راه ما براي رسيدن به موفقيت هاي آسيايي و جهاني شود.چرا كه فدراسيون تيراندازي با برنامه مدون و تنظيم شده حركتي را آغاز كرده كه نهايت آن رسيدن به قله هاي افتخار است.
امير سر تيپ حيدري گفت: فدراسيون تيراندازي، اهل شعار دادن نيست.ما توقعي را در بين جامعه ورزش كشور ايجاد نمي كنيم كه پس از گذشت مدتي نتوانيم آن را عملي كنيم. وي افزود: طي چند ماهي كه از فعاليت فدراسيون جديد تيراندازي گذشته است، در هر دو قسمت مردان و زنان سعي كرديم تا استعدادهاي موجود را كشف و سپس بر روي آنها سرمايه گذاري جدي را انجام دهيم.
رئيس فدراسيون تيراندازي با بيان اين كه رقابت هاي المپيك و مسابقاتي از اين دست، آن هم براي جواناني كه براي اولين بار در اين مسابقات حضور پيدا مي كنند از حساسيت هاي خاصي برخوردار است، اظهار كرد: طبيعي است كه در جريان چنين رقابت هايي ورزشكاراني كه براي اولين بار در اين مسابقات حضور پيدا كرده اند تا حدودي با مشكلات روحي و رواني مواجه شوند كه البته اين نيز كاملا طبيعي است.
حسن پور، در آتن تمام سعي خود را به كار گرفت تا نماينده شايسته اي از سوي بانوان ورزشكار ايراني در المپيك آتن باشد كه خوشبختانه همين طور هم شد.
وي افزود: بر اساس برنامه اي كه ما در نظر گرفته ايم، حضور قدرتمندانه در رقابت هاي آسيايي قطر جزو نخستين گام هاي ما خواهد بود كه قبل از المپيك پكن برخواهيم داشت.
امير سرتيپ حيدري خاطر نشان كرد: برنامه هاي ما براي رسيدن به موفقيت هاي بزرگ جهاني و بين المللي در قالب يك طرح ۱۰ ساله تدوين و مشخص شده است كه حركت هاي ابتدايي آن نيز شروع شده كه هدف ما كسب افتخارات آسيايي و بعد رسيدن به عناوين جهاني است. رئيس فدراسيون تيراندازي در پايان گفت: ما هيچ گونه كمبود نيروي انساني نداريم و بايد با تهيه امكانات و لوازم، شرايطي را فراهم كنيم كه استعدادهاي شناخته شده ما بتواند به راحتي به عناوين مختلف دست پيدا كنند.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
انديشه
زندگي
سياست
فرهنگ
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  زندگي  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |