چهارشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۸۳
يخچال هاي غيراستاندارد در بازار لوازم خانگي
با يخچال يك تعميركار هم بخر!
توليد كننده (البته نه همه آنها)مي بيند اگر به جاي كمپرسور فلان، از كمپرسور چيني استفاده كند و به جاي ترموستات اصلي هم از همين ترموستات هاي مشابه اصلي دانه اي يك تا يك و نيم دلار استفاده كند، حدود ۳۰-۲۰ هزار تومان در هزينه توليد صرفه جويي مي  شود. مشتري هم به نام خوش سابق اين شركت اعتماد مي كند و اختلاف ۲۰ هزار توماني باعث مي شود يخچال اين شركت را انتخاب كند، ولي نمي داند چند ماه بعد چه چيزي در انتظار اوست
014820.jpg
جالب است بدانيد خود تعميركارها از ترموستات مارك اصل استفاده مي كنند، ولي بعضي از كارخانه ها نه! يعني بعد از دو سه ماه كه ترموستات تقلبي از نفس افتاد مجبور به تعويض آن مي شويد.
عكس: گلناز بهشتي 
محمد جباري 
پول ها را يكي يكي مي شماريد و به صاحب مغازه تحويل مي دهيد و با خوشحالي به يخچال  نو روبه رويتان نگاه مي كنيد. بالاخره، هم از دست آن قديمي درب و داغان راحت شديد و هم از دست غرغرهاي خانم و هم از روزي ۸۰۰ بار تعميركار آوردن. به چهره همسرتان نگاه مي كنيد و به لبخندي كه روي لبانش نقس بسته. او هم خوشحال است، ديگر اينقدر اعصابش سريخچال خراب نمي شود. كارگرها يخچال را بلند مي كنند و وانت هم منتظر رساندن اين نو رسيده به خانه است و خلاصه پس از ساعتي، اين موجود غول پيكر، در آشپزخانه شما آرام مي گيرد. يكي دو ماه مي گذرد و دوباره غرغرهاي خانم شروع مي شود و دوباره سروكله تعميركار در خانه شما پيدا مي شود. دوست نداريد قبول كنيد ولي يخچال نوي شما كه اينقدر برايش پول داده ايد درست كار نمي كند.
شايد شما هم تا به حال با چنين صحنه اي روبه رو شده باشيد. فكر مي كنيد اين مشكل از كجا پيدايش شده؟ چون مارك يخچالتان ايراني بوده؟ اين دليل درستي نيست، چون خيلي از يخچال هاي ايراني هستند كه شايد به پاي خارجي ها نرسند ولي به هر حال خوب كار مي  كنند. مشكل از جاي ديگري است. وقتي بعضي ازكارخانه ها بخواهند در هزينه توليدي صرفه جويي كنند و يخچال را با قيمت پايين تري عرضه كنند، سروكله اين مشكل هم پيدا مي شود. در كارخانه هاي خارجي براي پايين آوردن هزينه ها كارهاي ديگري انجام مي  دهند. كارهايي در زمينه بهينه سازي خط توليد و از بين بردن هزينه هاي غيرضروري. ولي در يك زمينه اصلا  كوتاه نميآيند وآن هم كيفيت محصول است . شركت هاي موفق توليدكننده لوازم خانگي هيچ وقت هزينه و قيمت را فداي كيفيت نمي كنند چون مي دانند مردم جنس گرانتر اما با كيفيت بالاتر را بهتر مي خرند تا جنس ارزان تر با كيفيت پايين تر. همه اين حرف ها را زديم تا به اينجا برسيم كه بعضي از كارخانه هاي توليد كننده يخچال ايران براي پايين آوردن هزينه، از قطعات ارزانتر استفاده مي كنند؛ قطعاتي با كيفيت پايين و ... ادامه مطلب را بخوانيد.
قلب يخچال 
اسم كمپرسور يخچال كه به گوشتان خورده؟ كمپرسور قسمت اصلي يخچال است كه كار كرد خوب يخچال ارتباط مستقيمي با كيفيت اين قطعه دارد. به قلب يخچال هم معروف است. يك قسمت مهم ديگر يخچال هم ترموسات است كه به آن مغز يخچال مي      گويند. براي اينكه به اهميت كمپرسور بيشتر پي ببريد بايد بگوييم كه حدود ۴۰درصد هزينه توليد يك يخچال، صرف خريد كمپرسور مي     شود. اينجاست كه يك دفعه جرقه هاي استعداد مديران اين شركت بالا و پايين مي     پرد و فكرهاي بكري به ذهنشان مي     رسد. مثلا اينكه به جاي مارك هاي معروف و معتبر كمپرسور، از مارك هاي ديگر استفاده كنند. فكر هم نكنيد مارك جديد كيفيت بهتري دارد. تنها دليل انتخاب مارك جديد، ارزانتر بودن آن است. تا اسم يك چيز ارزان ميآيد، آدم ياد چيني ها مي  افتد. چه كار كنيم تقصير ما كه نيست؟
يخچال ارزان 
اصلي ترين انتخاب هم براي خريد اين چيزهاي ارزان، كشور چين است. كشوري كه نيروي كار فراوان و ارزاني دارد و به همين سادگي قيمت محصولاتش را پايين مي آورد و بازارهاي جهان را تسخير مي كند. حتي باعث گران تر شدن محصولات بقيه كشورها هم مي شود. چون بخش زيادي از مواد اوليه دنيا را به سمت خود مي كشد و باعث كمبود مواد اوليه و در نتيجه گراني آن مي شود و در نتيجه قيمت تمام شده محصولات بقيه كشورها بالا مي رود.
حالا برويم سر يخچال خودمان. گاه توليد كننده اي مي بيند اگر به جاي كمپرسور فلان، از كمپرسور چيني استفاده كند و به جاي ترموستات اصلي هم از همين ترموستات هاي مشابه اصلي دانه اي يك تا يك و نيم دلار استفاده كند، حدود ۳۰-۲۰ هزار تومان در هزينه توليد صرفه جويي مي  شود. اين صرفه جويي در هزينه هم به نفع كارنامه جناب مدير است كه هزينه هاي كارخانه را كلي پايين آورده و هم باعث كاهش قيمت يخچال اين كارخانه مي شود. كاهش قيمت هم برابر است با برنده شدن در رقابت بازار و غلبه كردن بر حريفان. مشتري هم به نام خوش سابق اين شركت اعتماد مي كند و اختلاف ۲۰ هزار توماني باعث مي شود يخچال اين شركت را انتخاب كند، ولي نمي داند چند ماه بعد چه چيزي در انتظار اوست.
اينها از كجا مي آيند؟
همين جوري مي شود كه دو سه ماه بعد از خريد، تازه مشكلات شروع مي شود و خريدار هزاربار بر خودش لعن و نفرين مي فرستد، چرا اين جنس ارزانتر را خريد. جالب است بدانيد خود تعميركارها از ترموستات مارك اصل استفاده مي كنند، ولي بعضي از كارخانه ها نه! يعني بعد از دو سه ماه كه ترموستات تقلبي از نفس افتاد مجبور به تعويض آن مي شويد و آن وقت با هزينه مجدد، يك ترموستات درست و حسابي روي يخچال شما قرار مي گيرد. ولي خب، مشكل كمپرسور را چه كار مي كنيد؟ كمپرسورهايي كه به خاطر زياد بودن نوسان برق و نويز در ايران، بعد از چند وقت ديگر درست كار نمي كنند و آرزوي همان يخچال قديمي تان را مي كنيد كه حداقل آب را درست خنك مي كرد.
نكته جالب ماجرا اين است كه مارك چيني كه اين شركت ها استفاده مي كنند، ازجمله مارك هايي است كه موسسه استاندارد ايران، آن را غيراستاندارد معرفي كرده است. حتما مي پرسيد پس اين كمپرسورها چطوري وارد كشور مي شوند و در يخچال هاي ما جاي مي گيرند؟ خب كاري ندارد. اول اينكه دلال هاي ما هم راه وارد كردن اين اجناس را مي دانند. بله، منظورمان همان قاچاق خودمان است. دوم اينكه با رابطه، خيلي كارها مي شود كرد. حتي اينكه يك كمپرسور وترموستات غيراستاندارد روي يخچال كار بگذاريد و به مردم بفروشيد.
آخر كيفيت!
حالا غير از كمپرسور و ترموستات بعضي شركت ها، مشكلات ديگري هم هست. مثلا يكي از آنها مصرف انرژي و بازده اين يخچال هاست. درحاليكه محصولات كشورهاي اروپايي ازنظر مصرف انرژي در درجه A قرار دارند، يعني بالاترين درجه، محصولات ايراني در درجه E و D قرار دارند و تازه حركت هايي آغاز شده تا به درجه B و C برسند. يعني در مقايسه با محصولات خارجي، انرژي بيشتري مصرف مي كنند و بازده كمتري دارند و درنتيجه هزينه بيشتري بر خانواده تحميل مي شود.
غير از بحث هزينه ها و مصرف انرژي، مشكلات ديگري هم هست. مثلا قطعات كمپرسورها ديگر بازيافت نمي شوند و نمي شود از آنها دوباره استفاده كرد. يعني وقتي يك كمپرسور غيراستاندارد پس از چند ماه از كار افتاد، ديگر قابل استفاده نيست. درحاليكه اين كارخانه مي توانست از كمپرسورهايي استفاده كند كه تا ۱۰سال عمر دارند.
مشكل ديگر به ماده اي برمي گردد كه وظيفه اش پركردن خلاء يخچال هاست يعني ماده فوم. چون دستگاه ها قديمي است تمام خلاء يخچال را پرنمي كند و درنتيجه مصرف انرژي را بالاتر مي برد.
حتي براي محيط زيست هم اين يخچال ها ضرر دارند. برخي از يخچال هاي ايراني هنوز از گاز۱۲ R استفاده مي كنند، درحاليكه سازمان هاي جهاني استفاده از اين گاز را ممنوع كرده اند و قرار شده به جاي اين گاز از گاز R ۱۳۴ A استفاده شود. همه كارخانه هاي ايراني هم تا سال ۲۰۰۵ قرار است اين كار را انجام دهند. اين در حالي است كه كشورهاي اروپايي استفاده از گاز R ۱۳۴ A را هم كنار گذاشته اند و مي خواهند از گاز ديگري استفاده كنند كه نه تنها بي ضرر است بلكه به محيط زيست سود هم مي رساند. اين همه توجه به كيفيت همه جانبه محصولات در كشورهاي اروپايي را ببينيد يا بي توجهي بعضي شركت هاي ايراني حتي به حداقل كيفيت. انتظار نداريم آنها پول بيشتري بدهند و كمپرسورهاي با كيفيت بالاتر و مصرف انرژي كمتر و بازده بيشتر بخرند، ولي حداقل به اعتماد مشتري خود نبايد كم توجهي كنند. اعتمادي كه به نام و سابقه آنها هست و نبايد به اين سادگي آنها را از دست دهند. البته ميزان برگشتي هاي كارخانه هم كم كم آنها را متوجه كار خود مي كند.
ضرر اصلي كه اين كار بعضي شركت ها به صنعت ملي ما وارد مي كند، ازبين رفتن اعتماد مردم به محصولات ايراني است. چند سالي است كه توليدكنندگان داخلي سعي كرده اند با بهتر كردن كيفيت محصولات و خدمات پس از فروش، كمي اين جمله ماندگار در ذهن مردم را كه جنس خارجي بهتر است كمرنگ تر كنند، ولي برخوردهاي اين شركت ها باعث مي شود مردم بي خيال قيمت ارزان تر محصولات ايراني شوند و به سمت توليدات خارجي بروند. غير از اين حرف ها، اگر اين روزها تصميم به خريد يخچال گرفتيد، حتما از مارك كمپرسور آن مطمئن شويد. ممكن است كمي گرانتر باشد ولي مطمئنا خريد آن به نفع شماست.

درد دل
به ما زنگ بزنيد
۲۰۵۶۷۴۱
۲۰۴۷۳۳۶
014823.jpg
تقاضا از شهردار
يك نفر به نمايندگي تعدادي از كارمندان شهرداري مناطق تهران از آقاي احمدي نژاد، شهردارتهران خواستند به بلاتكليفي وضعيت استخدامي كارمندان قراردادي و صندوق بازنشستگي (شركت ارقام كوثر) پايان بدهند. كارمنداني با تحصيلات بالا (ليسانس، فوق ليسانس و حتي دكترا) و حتي تا ۱۰ سال سابقه كه هنوز استخدام رسمي نشده اند و امنيت شغلي ندارند. حقوق و مزاياي آنها با كارمندان رسمي تفاوت دارد و بيمه آنها هم تامين اجتماعي است، درحاليكه بيمه كارمندان رسمي، بيمه خدمات رفاهي شهرداري است. درحقيقت يك نوع بي عدالتي در حق اين پرسنل خدوم است و موجب تضييع حق اين پرسنل و خانواده آنها. با توجه به اينكه شهردار مردمي هستند و به تكريم مردم و ارباب رجوع توجه زيادي دارند، تقاضا داريم در حق ما و خانواده ما هم تكريمي انجام دهند و به اين بي عدالتي خاتمه دهند تا بتوانيم با خيال آسوده تري كار كنيم و خدمات بيشتر و بهتري انجام دهيم.
يك بازنشسته 
«هفته دولت را تبريك مي گوييم. ولي دولت فكري براي كارمندهاي بازنشسته بكند. برگزاري جشنواره ها سودش به كي مي رسد؟ ۱۰۰ هزار تومان فيش حقوق داريم. بعد از ۳۰ سال شديم بي ارزش ترين قشر جامعه. از كارمند مظلوم تر، بازنشسته است.»
آقاي مفيدي 
آدم نمي داند چه چيزي بگويد وقتي يك بازنشسته اين كشور بعد از اين همه سال خدمت حس كند بي ارزش ترين قشر جامعه است. بازنشسته اي كه دوست دارد اين روزها دخترها و پسرها و نوه هايش دوروبرش باشند و او با سربلندي سفره هاي رنگين براي آنها بيندازد و به نوه هايش هديه بدهد. ولي اوضاع و احوال روزگار باعث شده حتي براي گذران زندگي هم نياز به ديگران داشته باشد و حتي مجبور شود با اين سن كار كند. آدم نمي داند چه چيزي بگويد.
سرگرم كننده نيست 
خانمي تماس گرفتند و كلي شاكي درمورد برنامه هاي تلويزيون در روزهاي تعطيل. نگوييد ربط اين مطلب با صحفه دخل و خرج چيه. ربطش به قسمت اول اسم اين صفحه است، يعني همان «دخل». موضوع اين است كه اين خانم يكي از هزاران زني است كه روزهاي تعطيل شوهرانشان به سر كار مي روند (مثل ما روزنامه نگارها!) و تنها سرگرمي شان هم تلويزيون است. ولي اين خانم شكايت داشتند. حالا كه همسرش مجبور است براي كار بيرون برود، تلويزيون برنامه درست و حسابي براي سرگرم كردن آنها ندارد. «فقط دوتا مجري مي آورند و چندتا ميهمان. آخر اين شد برنامه؟»
فقط حواستان باشد تلويزيوني ها هم از جمله كساني هستند كه روزهاي تعطيل مجبورند به سر كار بروند و شايد خوب نبودن برنامه ها در روز جمعه ، به بي حوصلگي آنها هم برگردد!
فارغ التحصيلان بيكار
«با اينكه دولت اعلام كرده بيكاري به ۴/۱۰ درصد كاهش يافته ولي هنوز كساني هستند كه از دانشگاه فارغ التحصيل مي شوند ولي كار ندارند. فكر هم نكنيد مثلا دانشجويان تنبلي بوده اند و وضعيت تحصيلي خوبي نداشته اند. نه، بعضي از آنها از دانشجويان خوب دانشگاه ها هستند ولي باز كار مناسب براي آنها وجود ندارد و آنها مجبورند يا بيكار بگردند يا اينكه به كارهاي ديگر غير از رشته تحصيلي خود بپردازند. آخر بعد از ۱۸-۱۷ سال درس خواندن بايد چنين وضعي داشته باشند؟»
توصيه ما به اين جوان دانشگاهي: بازهم درس بخوانيد. آن جوري بيشتر «سركار» هستيد تا اين جوري!
باز هم ترافيك 
«با اين همه طرح كه راهنمايي و رانندگي اجرا مي كند، هنوز مشكل ترافيك وجود دارد و هم باعث مصرف بيشتر سوخت مي شود و هم وقت مردم را مي گيرد. در اين دوره زمانه كه مي گويند وقت طلاست، بايد هر روز چند ساعتمان را الكي در ترافيك تلف كنيم. كي قرار است اين مشكل ترافيك حل شود؟»
چند وقت ديگر صبر كنيد. اينقدر تهران پر از ماشين مي شود كه ديگر جايي براي حركت پيدا نمي شود. آن وقت بي خيال ماشين ها مي شويد و پاي پياده به سر كار مي رويد و حرص و جوش ترافيك را هم نمي خوريد. هم ورزش مي كنيد و هم هوا مي خوريد!

فروشگاه
كامپيوتر
CPU
قيمت 
‎/۴ CELERON BOX2
۹۹۰۰۰۰
‎/۸ CELERON TRY2
۵۴۰۰۰۰
‎/۸ FULL 4201 CACHE BOX2
۱۳۰۰۰۰۰
‎/۸ P4 BOX2
۱۳۸۰۰۰۰
۰۰۰CELERON BOX2
۵۹۰۰۰۰
CD ROM
CD R/W EXTERNAT TDK
۸۰۰۰۰۰
CD ROM NEC ASUS
۱۶۵۰۰۰۰
CD ROM ASUS ORIGINAL
۱۷۸۰۰۰
CD R/RW+ DVD ROM
۵۸۰۰۰۰
CD R/RW TDK
۳۴۵۰۰۰
DVD R/RW NEC
۱۲۰۰۰۰۰
DVD R/RW TDK
۹۵۰۰۰۰
FAX MODEM
۲ ORIGINAL9CREATIVE V.
۱۱۵۰۰۰
۶K5PIN ROCK
۹۰۰۰۰
CHIP 65K3ZOLTRIX
۱۵۵۰۰۰

FLOPPY
قيمت 
.44 FDD1NEC
۶۰۰۰۰
GRAPHIC CARD
۰۰۲ GEFORCE 821MB5VGA FX
۶۲۵۰۰۰
۰۰۲ GEFORCE 1 82MB RERSONAL CINEMA5VGA FX
۱۲۸۰۰۰۰
۰۰۲ GEFORCE 652MB5VGA FX
۸۷۰۰۰۰
۰۰۲ GEFORCE 1 82MB5VGA FX
۶۸۰۰۰۰
۰۰۵ GEFORCE 652MB5VGA FX
۱۰۳۰۰۰۰
۰۰۵ GEFORCE 652MB5VGA FX
۱۰۳۰۰۰۰
۰۰۷LE GEFORCE 652MB5VGA FX
۱۳۵۰۰۰۰
VGAFX0595ULTRA GEFORCE 652MB
۴۳۰۰۰۰۰
۰۰۰ 8X 46MB4VGA MX
۳۳۵۰۰۰
۰۰۰ 8X821MB4VGA MX
۴۶۰۰۰۰
KEY BOARD
TECH KBS-728R4A
۳۳۰۰۰۰
SCANNER
۵۱۲
۴۱۰۰۰۰
۶۱۲
۵۱۰۰۰۰
MOTHER BOARD
قيمت 
۶۶ PLUS2I WILL KA
۴۰۰۰۰۰
CT4I WILL P
۱۳۳۰۰۰۰
۲ HT4I WILL P
۶۳۰۰۰۰
SE4I WILL P
۸۸۰۰۰۰
SE - GOLD4I WILL P
۱۱۱۰۰۰۰
۳ VN4SHUTTLE MV
۳۹۰۰۰۰
۰PN6SHUTTLE AB
۶۵۰۰۰۰
۴۵ GL8XSONIC CP
۵۳۰۰۰۰
۴۵S8XSONIC XP
۳۸۰۰۰۰
PRINTER
۸۳۰EPSON PHOTO
۹۹۰۰۰۰
۳UX4EPSON C
۵۲۰۰۰۰
۶۳EPSON C
۷۸۰۰۰۰
۳۲۰۰EPSON CX
۱۴۵۰۰۰۰
۵۲۰۰EPSON CX
۱۸۶۰۰۰۰
۶۲۰۰EPSON EPL-L
۱۹۵۰۰۰۰
۳۰۰۴LQ
۱۴۴۰۰۰۰
MONITOR
قيمت 
۵۰E5LG
۹۵۵۰۰۰
۵۸E5LG
۱۰۳۰۰۰۰
۰۱B7LG
۱۱۵۱۰۰۰
۰۱B7LG F
۱۴۹۰۰۰۰
۰۰B BLACK7LG F
۱۵۳۰۰۰۰
۰۰ P7LG F
۱۶۳۰۰۰۰
۰۱۵M LCD1LG L
۳۲۷۰۰۰۰
۰۱۵T LCD1LG L
۴۳۵۰۰۰۰
۰۲۵B LCD1LG L
۳۳۳۰۰۰۰
۰۱۷S LCD1LG L
۴۰۰۰۰۰۰
۰۲۷B LCD1LG L
۴۵۶۰۰۰۰
RAM
۶۵۴۰۰ DDR GEIL BUS 2
۵۳۰۰۰۰
۶۵ DDR SPEC2
۴۶۵۰۰۰
۲۱۵۴۰۰ DDR GEIL BUS
۱۱۵۰۰۰۰
قيمت ها به ريال است.

باشگاه ثروتمندان
خود را نقد كنيد
014826.jpg
سرتاسر تاريخ جهان آكنده از داستان هاي پندآموز است درباره كساني كه پس از پيروزي، مغرور شدند و رفته رفته هيچ كس را به جز خود قبول نداشتند. درتمام اين داستان ها فرد پيروز چون تحمل شنيدن انتقاد را ندارد، همين كار موجب ضعف و شكست او مي شود. نكته اي كه بسيار اهميت دارد اين است كه معمولا موفقيت، چشم انسان را كور مي كند و تشخيص راه درست را از نادرست دشوار مي سازد. اگر مي خواهيد ثروتمند شويد، شنيدن راهنمايي ها و انتقادات ديگران راهگشاي شماست، براي اينكه ظرفيت شنيدن انتقاد بقيه را پيدا كنيد لازم است ابتدا خودتان از خودتان انتقاد كنيد. سعي كنيد مساله اي كه به آن اعتقاد داريد را از ديدگاهي مخالف نظر خود نگاه كنيد. ياد بگيريد برضد خود فكر كنيد. اين كار ساده است. نقاط ضعفي را كه در خود داريد شناسايي كنيد و روي همين نقاط مانور دهيد. اگر مي خواهيد با ضعف هاي خود آشنا شويد تنها كافي است هنگامي  كه يك اتفاق ساده براي فردي تعريف مي كنيد به عبارت هايي كه خيلي بر آن تاكيد مي كنيد توجه كنيد. مثلا اگر داستاني درباره روزي كه در صف بانك ايستاده بوديد و با شخصي پررو كه بدون رعايت نوبت به اول صف رفت برخورد كرديد را تعريف مي كنيد و بارها بر اينكه با شجاعت تمام دربرابر او ايستاده ايد تاكيد مي كنيد. شايد آدمي ترسو هستيد كه تلاش مي كنيد در برقراري ارتباط با ديگران خود را قدرتمند و شجاع نشان دهيد. پس از آن كه ياد گرفتيد خود را نقد كنيد مي توانيد با خيال راحت با منتقدان و عيب جويان مواجه شويد و از راهنمايي هاي آنها استفاده كنيد.

تعميرگاه
Air bag
014829.jpg
نادر سياهپوش-ميزان مرگ و مير ناشي از برخورد سر راننده و سرنشين جلويي با فرمان و جلوداشبورد در تصادف ها، مهندسان را وادار به ساخت وسيله اي به نام كيسه هوا براي جلوگيري از اين برخوردها كرد. در اتومبيل هاي ايربگ دار، ايربگ در داخل غربيلك فرمان (براي راننده) و داخل جلو داشبورد (براي سرنشين جلويي) جاسازي شده.
يك مجموعه ايربگ  داراي يك قوطي حاوي مواد منفجره و حجم زا ،يك چاشني و يك كيسه محكم است. چنانچه خودرو با سرعت زياد بامانعي از سمت جلو تصادف كند چاشني دستگاه عمل كرده و مواد محترقه را منفجر مي  كند. اين انفجار كه با صدا نيز همراه است باعث باد شدن كيسه ايربگ و در نتيجه پاره شدن قاب وسط فرمان و جلوداشبورد و بيرون آمدن كيسه باد شده از محل خود در كمتر از ثانيه مي  شود كه اين كيسه انعطاف پذير كه داراي سوراخ تخليه سريع نيز هست از برخورد سر با جلو داشبورد و فرمان جلوگيري مي  كند و سريعا تخليه مي  شود تا ضربه را مستهلك كند. امروزه بعضي از خودروها براي هر سرنشين داراي ۷ تا ۸ كيسه هواي جداگانه اند كه در موقع تصادف ها از تمام جهات جلوي برخورد سر و گردن را با قسمت هاي مختلف مي  گيرند. مانند كيسه هاي هواي جانبي كه در تصادف ها از پهلو از داخل ستون كناري بيرون آمده و از برخورد سر با شيشه كناري جلوگيري مي  كند.
همچنين روي فرمان اينگونه خودروها كلمه SRS يا Airbag نوشته شده است و خودروهاي داراي ايربگ مجهز به يك سوئيچ هستند كه مي  توان به وسيله آنها ايربگ يك سمت يا هر دو سمت را خاموش كرد.
دانستن موارد زير براي استفاده از ايربگ ضروري  است.
۱- چنانچه كودك خود را روي صندلي جلويي خودرو مي  نشانيد يا از صندلي مخصوص بچه استفاده مي  كنيد، ايربگ سمت كودك را خاموش كنيد. طبق آمار بازشدن ايربگ سمت كودكان باعث تشديد صدمات به آنها مي  شود. ۲- باز شدن ايربگ گهگاه با صداي زيادي همراه است كه ناشي از انفجار مواد محترقه است. ۳- پس از هر بار باز شدن ايربگ بايد كل مجموعه آن كه شامل مواد محترقه چاشني و كيسه هوا است را به علاوه قاب روي فرمان و جلو داشبورد تعويض كرد.

نيازمنديها
هشدار براي تبليغات
014832.jpg
تبليغات بخش عمده اي در بازار به حساب مي آيد. شايد يكي از معضلات توليدكننده هاي ايراني تبليغات محصول باشد. بسياري هنوز به تبليغات مدرن پايبند نيستند. اين عده درپي گسترش دامنه فعاليت شان برنمي آيند. در دنيايي كه اتفاقات، اكتشافات و اختراعات لحظه به لحظه روند رشد تندي پيدا كرده، تكليف چنين تجارتي با كرام الكاتبين است. كسي كه به فكر تبليغات نوين و توسعه يافته نباشد، بهتر است شمارش معكوس را براي اعلام ورشكستگي، آغاز كند.
بخش عمده اي از تبليغات، به عهده رسانه هاست. ولي بخش هاي كوچك و خصوصي نيز با تبليغات و شعارهاي بهتر مي توانند از فروش بيشتري لذت ببرند. در اين بين سراغ دو گزينه بارز و آشنا براي شهروندان مي رويم.
هنوز ۲۰ روز مانده به پاييز در تلويزيون تبليغاتي از محصولي زمستاني پخش مي شود. در اين تيزر تلويزيوني، مدتي راجع به رسيدن پاييز و ويژگي هاي انحصاريش صحبت شد. سپس جمله اي درباره زمستان و كارايي محصول. حراج، ارزان، ۹۹۹ تومان، حاجي ارزاني و خطوطي كه با رنگ قرمز و حالت ضربدر روي اتيكت قيمت كشيده كنارش مبلغي كمتر بر سينه جنس چسبانده اند. اينها نيز نمونه هاي ديدني تبليغات شهر است. جالب است كه هر دو از فروش خود راضيند و تاكنون خود را برنده مي دانند. كافيست شركتي از گرد راه برسد و پرچمي جديد به اهتزاز درآورد. تبليغات بهتري انجام دهد و بازار را قبضه كند. آن وقت بايد تبليغي ديگر با شيوه تازه پيدا شود و چرخ رقابتش را از اين يكي جلو اندازد. اين قاعده بازي است. مشكل ولي سرعت پايين بازي در ايراني هاست. شايد به خاطر همين مردم از پيام هاي بازرگاني به عنوان وقت تلف شده ياد مي كنند. بازار تبليغات در تمام دنيا سرعتي شتابان دارد ولي در ايران روزها و ماه ها تبليغاتي با طرح هاي تكراري بر صفحات روزنامه ها يا در چارچوب تيزرهاي تلويزيوني مشاهده مي كنيم. به هر حال بازار تبليغات كساد است. اگر مي خواهيد زير چرخ سنگين رقابت تجاري له نشويد، تبليغات را جدي بگيريد.

دخل و خرج
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
درمانگاه
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |