يكشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۸۷ - Sep 5, 2004
ابتكار: با تغيير كاربري آزادراه تهران - شمال مقابله مي شود
رئيس  سازمان  حفاظت  محيط زيست  گفت  كه  اين  سازمان  به  عنوان  عضو دوكميسيون  تغيير كاربري  در داخل  شهر و خارج  آن ، با هرگونه  تغيير كاربري  درسواحل  خزر، مناطق  چهارگانه  حفاظت  محيط زيست  و آزاد راه  تهران  - شمال برخورد خواهد كرد.
دكتر معصومه  ابتكار ديروز درگفت  و گو با ايرنا، افزود: سازمان  حفاظت  محيط زيست  در تمام  محدوده هايي  كه  در مناطق حفاظت  شده ، پارك  ملي ، پناهگاه  حيات  وحش  و مناطق  شكار ممنوع  وجود دارد، برخورد خواهد كرد. رئيس  سازمان  حفاظت  محيط زيست  گفت : در ساخت  آزاد راه  تهران  - شمال نبايد زمين هاي  اطراف  خريد و فروش  شود. ابتكار افزود: يكي  از مواردي  كه  سازمان  با آن به  شدت  مقابله  مي كند، جلوگيري  از دسترسي  به  زمينهاي  اطراف  و شهرك سازي  در مناطق  حساس  جنگلي  والبرز مركزي  است . وي  ادامه  داد: ساخت  و ساز آزاد راه  تهران  - شمال ، نبايد به  قيمت  بتن سازي  در منطقه  انجام  شود. ابتكار از اين كه  بيشتر تصرف كنندگان  اراضي  سواحل  شمالي  كشور بخش هاي دولتي  هستند، ابراز تاسف  كرد.

وزير علوم ، تحقيقات و فناوري:
آيين نامه جديد دوره هاي دكترا تدوين شد
وزير علوم، تحقيقات و فناوري در دومين گردهمايي دانشجويان بورسيه دكتراي داخل دانشگاه هاي كشور، اعلام كرد: آيين نامه جديد دوره هاي دكتراي دانشگاه هاي كشور با اصلاح مشكلات آيين نامه قبلي، تدوين و ابلاغ شد.
دكتر جعفر توفيقي طي سخناني در جمع دانشجويان بورسيه دكتراي داخل، با بيان اينكه دوره هاي دكتراي داخل دانشگاه هاي كشور و كيفيت آن جزو افتخارات نظام است، اظهار كرد: يقيناً از اين پس جريان توسعه دوره هاي دكتراي دانشگاه هاي كشور بالقوه تر، كيفي تر و با استحكام بيشتري به سمت جلو پيشرفت و حركت خواهد كرد. وي با اشاره به تدوين آيين نامه جديد دوره هاي دكتراي دانشگاه هاي كشور، گفت: كاهش حجم واحدهاي درسي دوره دكترا، شناورشدن امتحان ورودي و مجاز بودن دانشگاه ها در خصوص برگزاري آزمون كتبي و پذيرش دانشجو از طريق بررسي سوابق علمي دانشجو برخي از اين اصلاحات است.
وزيرعلوم با اشاره به پيشنهاد برخي دانشجويان در خصوص برگزاري آزمون جامع متمركز در دوره هاي دكترا، گفت: امكان برگزاري اين آزمون به صورت متمركز وجود ندارد، چرا كه آزمون جامع متمركز مغاير با سياست هاي كلان آموزش عالي كشور است و سياست وزارتخانه، حركت به سمت استادمحوري و ايجاد تنوع و نوآوري در دوره هاي دكترا است. به گزارش ايسنا وي با بيان اينكه هر استعدادي بايد در يك محيط خاص رشد كند، گفت: استعدادهاي كشور تنها در محيط هاي متنوع رشد مي كند زيرا هر چه به سمت يكسان سازي محيط ها و رفتارها حركت كنيم، شانس نوآوري كم مي شود، بنابراين راه حل هاي پيشنهادي بايد با توجه به سياست هاي آموزش عالي كشور ارايه شود. وي با بيان اينكه در حال حاضر سالانه در كشور ۱۲۰۰ دانشجوي دكترا پذيرش و ۷۰۰ نفر فارغ التحصيل مي شوند، گفت: نگاه به توسعه علمي بايد نگاهي وسيع و كلان باشد. تقاضا محوركردن پژوهش و تقويت تحقيقات زيربنايي و پايه اي، سياست و اولويت وزارتخانه است. چرا كه ممالكي كه تنها بر روي تحقيقات كاربردي كار كرده و فاقد تحقيقات پايه اي و زير بنايي هستند امروز دچار مشكلات عمده اي هستند.

۱۴۸ منطقه نمونه گردشگري در كشور احداث مي شود
به پيشنهاد سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، ۱۴۸ منطقه نمونه گردشگري با كاركرد بين المللي، ملي ،استاني و محلي در كشور احداث مي شود.
اردشير اروجي مديركل آمار و برنامه ريزي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري طرح راه اندازي ۵ منطقه نمونه  گردشگري در سطح بين المللي، ۳۵ منطقه در سطح ملي و ۱۰۸ منطقه در سطح استاني و محلي را در قطب هاي مهم تاريخي و طبيعي كشور به هيات دولت ارائه مي كند.
وي همچنين افزود: انجام مطالعات و برنامه ريزي احداث اين طرح با اعتبارات و سرمايه هاي دولتي است اما ايجاد تجهيزات و تاسيسات، مديريت و نگهداري با سرمايه گذاري بخش خصوصي خواهد بود.اروجي تاكيد كرد: طرح احداث مناطق نمونه ي گردشگري در جلسه  كميته برنامه ريزي تنظيم سند ملي بخش سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مورد بررسي قرار گرفت و حداكثر تا ماه آينده براي تصويب و تخصيص اعتبارات در دستور كار هيات دولت قرار مي گيرد.

چگونگي ثبت نام ذخيره هاي آزمون دانشگاه آزاد اعلام شد
زمان و نحوه مراجعه پذيرفته شدگان و ذخيره هاي آزمون سراسري دانشگاه آزاد اسلامي براي ثبت نام اعلام شد. به گزارش ايسنا، قبول شدگان و ذخيره هايي كه اسامي آنان در ويژه نامه پذيرفته شدگان درج شده است، بايد شخصا از تاريخ ۲۸ شهريور ماه طبق زمانبندي اعلام شده در جداول مندرج در ويژه نامه به واحددانشگاهي مربوط مراجعه كنند.
عدم مراجعه قبول شدگان و ذخيره ها در روز و ساعت مقرر به منزله انصراف از ثبت نام تلقي شده و اعتراضي در اين باره پذيرفته نخواهد شد و با توجه به مقررات آموزشي دانشگاه جابجايي دانشجويان ممنوع و غير مجاز است.
همچنين شروع كلاسهاي درس هر واحد دانشگاهي با توجه به امكانات آموزشي در مهرماه يا بهمن ماه سال جاري و زمان تشكيل كلاس در صبح يا عصر يا هر دو وقت خواهد بود. براساس اين گزارش، اعلام شدگان ذخيره كليه رشته هاي علوم پزشكي بايد در روزهاي تعيين شده، به واحدهاي دانشگاهي مراجعه نموده و آمادگي خود را كتبا طبق فرم مخصوص دو، در قبال دريافت رسيد از مسئولين مربوط، براي ثبت نام اعلام كنند.
اعلام شدگان ذخيره كليه رشته هاي علوم پزشكي بايد در ساعت ۹ صبح روز پنجشنبه دوم مهر ماه به واحدهاي دانشگاهي مربوط مراجعه نمايند تا با رعايت رديف تقدم ذخيره تا حد تكميل ظرفيت مصوب از آنان ثبت نام به عمل آيد.
پرونده كليه پذيرفته شدگان علمي آزمون سراسري سال ۱۳۸۳ جهت احراز صلاحيتهاي عمومي تحت بررسي است و نتيجه آن متعاقبا حداكثر ظرف مدت يك ماه از طرف گزينش صلاحيتهاي عمومي سازمان مركزي به اطلاع واحدهاي دانشگاهي خواهد رسيد.
كليه پذيرفته شدگاني كه در آزمون سال ۱۳۸۳ نامشان اعلام شده و قصد ثبت نام دارند بايد وجه شهريه متعلقه و مبلغ ۴۰۰۰ ريال حق بيمه دانشجويي را صرفا به حساب جاري واحد دانشگاهي نزد بانكي كه از طرف واحد دانشگاهي اعلام خواهد شد واريز نمايند.
كليه پذيرفته شدگان علاوه بر پرداخت شهريه ثابت و متغير (طبق جدول شهريه)، مبلغ ۴۰۰ هزار ريال بابت هزينه خدمات آموزشي جهت برگزاري مسابقات ورزشي، سمينارهاي منطقه اي دبيرخانه مناطق، تهيه كارت دانشجويي و كمك به صندوق رفاه دانشجويان و... را كه فقط يكبار در طول دوره از دانشجويان اخذ مي گردد، پرداخت مي كنند و هنگام ثبت نام به غير از وجوه فوق الذكر ملزم به پرداخت وجوه ديگري نخواهند بود.

جراح نخستين «عمل كاشت سلول هاي بنيادي بر روي قلب» دار فاني را وداع گفت
دكتر ميرخاني استاد و جراح قلب دانشگاه علوم پزشكي تهران و رييس مجتمع بيمارستاني امام خميني(ره) در گذشت.
به گزارش ايسنا، دكتر ميرخاني كه از اساتيد بنام و برجسته در رشته جراحي قلب كشور بود، جمعه شب به دنبال عارضه قلبي درگذشت.
وي مدتي قبل براي نخستين بار در يك عمل جراحي «عمل كاشت سلولهاي بنيادي بر روي قلب يك بيمار» را به انجام رساند.
مراسم تشييع پيكر اين استاد برجسته كه هم از جنبه اخلاق و هم از نظر علم از مفاخر جامعه پزشكي بود ساعت ۱۰ صبح روز يكشنبه پانزدهم شهريور از محل مجتمع بيمارستاني امام خميني (ره) (انتهاي بلوار كشاورز) انجام خواهد شد.
خبرگزاري دانشجويان ايران اين ضايعه تاسف بار را به جامعه پزشكي و دانشگاهي كشور تسليت مي گويد.

يادداشت
رياست لحود و بازي پر افت و خيز آمريكا و سوريه
حافظ اسد در ۳۰ سال دوران حكومت خود برخلاف اكثر رهبران عرب كه به هنگام روي كار آمدن رئيس جمهور جديد در آمريكا به نوبت به ديدارش مي شتافتند تا با اطلاع از سمت گيري او سياستهاي خود را تنظيم كنند، هيچگاه به كاخ سفيدپاي ننهاد اما در عين حال با اكثر رؤساي جمهور آمريكا در اين سه دهه ديدار كرد. حافظ اسد گاه ميانه راه - ژنو - را به عنوان مكان ديدار تعيين مي كرد و گاهي ديگر دمشق ميزبان رؤساي جمهوري آمريكا مي گرديد. در طول اين مدت مناسبات سوريه و آمريكا، الگوي ويژه اي از يك مناسبات پرتشنج و در عين حال قابل كنترل را به نمايش گذارد كه حتي در بعضي موارد نمايي از همكاري به خود گرفت.
آمريكا و سوريه در اصلي ترين مسئله خاورميانه يعني منازعه اعراب و اسرائيل در دو جهت كاملا مختلف در حركت بودند.رابطه ارگانيك آمريكا و اسرائيل شرايطي را به وجود آورد كه اشتراك نظر زيادي ميان آمريكا و سوريه به وجود نيايد. مسئله فلسطين و منازعه اعراب و اسرائيل اصلي ترين صحنه تقابل آنان بود. اما در عين حال دربهاي سوريه همواره به روي وزراي خارجه آمريكا از كيسينجر تا خانم آلبرايت باز بود تا حافظ اسد حرفهاي خود با اسرائيل را به آنان بگويد.
سياستهاي متفاوت آمريكا و سوريه درباره لبنان، هيچگاه همچون فلسطين به صحنه تقابل مطلق تبديل نشد و طرفين با زيركي تمام توانستند فصل مشتركي را براي خود در لبنان تعريف كنند كه جلوگيري از تجزيه آن بود. تعامل زيگزاكي دو كشور در لبنان بالاخره با اشغال كويت بيشتر به سوي همكاري سوق پيدا كرد، و آمريكا در برابر حمايت سوريه از عمليات نظامي بر عليه عراق در آزادسازي كويت نقش برتر سوريه در كل لبنان را پذيرفت. اين همكاري كه از سال ۱۹۹۱ در فصل جديد خود آغاز شد تا همين اواخر ادامه داشت؛ اما گويي بازي آمريكا و سوريه در صحنه عراق نبايد بي ارتباط با تحولات لبنان باشد. در آستانه اشغال عراق از سوي آمريكا، سوريه سياست تقابل با آمريكا را برگزيد. رفته رفته اين رويارويي به لبنان كشيده شد. سقوط صدام و پيامدهاي آن بر كل منطقه، رفته رفته سوريه را در وضعيت دشواري نسبت به گذشته قرار داد. گرچه سياست سنتي سوريه در لبنان بيشتر به آمريكا نزديك بود تا سياستهاي لبناني فرانسه - درست برخلاف، مسئله فلسطين كه در آن سياست سوريه به فرانسه نزديك تر بود - ولي اينبار فرانسه نيز فرصت را مناسب ديده است تا انتقام تاريخي خود از سوريه در كم كردن جايگاه مسيحيان لبنان كه متحدان استراتژيك فرانسه و امتداد حضورش در خاورميانه تلقي مي شوند را بستاند. بدين ترتيب اتحادي عملي و البته بسيار صريح و علني ميان فرانسه و آمريكا شكل گرفت تا مانع از عملي شدن تمايل سوريه به تمديد دوران رياست جمهوري اميل لحود گردد. قطعنامه ۱۵۹۹ كه پيش نويس آن بطور مشترك از سوي آمريكا و فرانسه تنظيم گرديد در واقع وضعيت جديدي براي سوريه به وجود آورده است. در اين قطعنامه كه البته نامي از سوريه برده نشده ليكن به طور مستقيم بدان اشاره گرديده و درخواست خروج همه نيروهاي خارجي باقي مانده در لبنان مطرح شده است. اين قطعنامه براي جلوگيري از عملي شدن تمايل سوريه در تمديد رياست جمهوري اميل لحود، خواستار برگزاري انتخابات آزاد و دمكراتيك در لبنان شده است. اما متحدان سوريه در لبنان در پاسخ به اين قطعنامه و درخواست صريح آمريكا و فرانسه ترجيح دادند كه پيش از هر چيز سريعا تمديد دوران رياست جمهوري اميل لحود را در پارلمان به تصويب برسانند تا راه هرگونه چانه زني نماينده دبير كل سازمان ملي متحد ، آمريكا و فرانسه را بسته باشند. بدين ترتيب اينك سياستهاي اين دولت در مورد خلع سلاح شبه نظاميان - بطور مشخص حزب الله - و همچنين مسئله خروج نيروهاي سوري در لبنان در معرض بحث قرار مي گيرد و عملا مسئله رياست جمهوري به عنوان امر واقع از ميز مذاكره خارج شده است. البته سوريها در شرايط دشواري قرار دارند به ويژه آنكه همسوئي مطلق آمريكا و اسرائيل در اين مرحله اقتضا مي كند تا بحرانهاي دروني رژيم صهيونيستي به خارج از مرزهاي فلسطين صادر شود و اينگونه آمريكا و اسرائيل در مسيري حركت مي كنند كه دشواريهاي هر چه بيشتري را براي سوريه شكل دهند. اما بايد به اين نكته نيز اشاره كرد كه سوريها در ۳۵ سال گذشته نشان داده اند كه زيرك تر از آنند كه در دام گسترده رقبا و دشمنان خود واقع شوند. آنها با بهره گيري از مهارت ويژه در مذاكره معمولا با واگذاري امتيازات شكلي و خريد وقت، در انتظار مي نشينند تا با فرا رسيدن فرصت مناسب سمت گيري اوضاع را تغيير داده و آنچه را كه خود مي خواهند عملي كنند. آيا اينبار نيز چنين خواهد شد؟ حداقل اين است كه با تمديد رياست جمهوري لحود، سوريه يك برگه ديگر را از آن خود كرده است.

لايحه تغيير ساختار وزارت علوم از سوي شوراي نگهبان تصويب شد
لايحه تغيير ساختار وزارت علوم، تحقيقات و فناوري تصويب و ابلاغ شد.
دكتر جعفر توفيقي، وزير علوم، تحقيقات و فناوري در گفت وگو با ايسنا، با اعلام اين خبر افزود: لايحه تغيير ساختار وزارت علوم اين بار بدون هيچ ايراد و مشكلي از سوي شوراي نگهبان به تصويب و به وزارتخانه ابلاغ شد.
دكتر توفيقي در خاتمه خاطرنشان كرد: با ابلاغ اين لايحه، ازاين پس اولويت وزارتخانه، اجرايي و عملياتي كردن قانون جديد تغيير ساختار وزارت علوم است.

۳۰ هزار سالمند از مشكلات عاطفي و رواني رنج مي برند
000118.jpg
مديركل دفتر توانبخشي سالمندان سازمان بهزيستي كشور با اعلام وجود ۴۶ هزار و ۷۵۰ سالمند مجرد در كشور گفت: زنان سالمند مجرد ۷ درصد بيش از مردان سالمند مجرد از مشكلات عاطفي و رواني رنج مي برند.
دكتر توكلي در گفت وگو با ايسنا، با اشاره به وجود مشكلات عاطفي و رواني در بين بيش از ۲۵ درصد زنان و حدود ۱۸ درصد مردان سالمند مجرد، افزود: حدود ۱۳ درصد زنان سالمند و بيش از ۲ درصد مردان سالمند به تنهايي زندگي مي كنند؛ يعني ۷۸ زن در مقابل ۲۲ مرد سالمند مجرد هستند. وي تعداد مردان و زنان سالمند مجرد را به ترتيب ۱۶ هزار و ۳۶۳ و ۳۰ هزار و ۳۸۷ نفر خواند و تصريح كرد: زنان سالمند به دليل آن كه معمولا خانه دار بوده اند و درصد بيسوادي آنها از مردان بيشتر است، زودتر خانه نشين شده و در نتيجه از آنجا كه وابستگي آنها به خانواده بيشتر بوده و سيستم اجتماعي نيز چندان اجازه معاش در اجتماع را نداده است، با مرگ همسر و تجرد يا نداشتن خانواده در دوران سالمندي بيشتر دچار مشكلات مي شوند.
توكلي گفت: تحقيقات نشان مي دهد كه ۴۳ درصد زنان در برابر ۴۰ درصد مردان سالمند از مشكلات حركتي و جسماني رنج برده و مصرف دارو و آرام بخش در زنان و مردان سالمند به ترتيب بيش از ۴۶ و ۳۴ درصد بوده است.
به گفته وي از آنجا كه زنان سالمند مستمري و درآمد مشخصي نداشته و به منابع اجتماعي نيز دسترسي كمتري دارند، حتي بيماريهاي حركتي و جسماني نيز در آنها بيشتر مشاهده مي شود.
سرپرست دبيرخانه شوراي ملي سالمندان در ادامه به ايسنا گفت: نتايج تحقيقي بر روي سالمندان زن كه با دختران معلول ذهني جوان نگهداري مي شدند، نشان داده است كه طول عمر و احساس رضايت خاطر زنان سالمند به جهت همجواري با دختران جوان افزايش بيشتري داشته است.
وي در پايان تأكيد كرد: ازدواج مجدد، زندگي مشترك و داشتن همدم و مونس نقش تعيين كننده اي در ارتقاي سلامت و طول عمر سالمندان داشته و سبب كاهش خطر افسردگي، انزوا، مصرف دارو و ساير مشكلات آنها مي شود.

اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حقوق شهروندي
خارجي
سياسي
شهري
علمي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   بـورس   |   حقوق شهروندي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |  
|  علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |