يكشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۸۷ - Sep 5, 2004
تا انتخابات رياست جمهوري
تضمين مشاركت حداكثري
رسول منتجب نيا عضو مجمع روحانيون مبارز در گفت وگو با ايسنا با تاكيد بر اينكه در مسئله برخورداري حداكثري كانديداهاي رياست جمهوري از ويژگي هاي متناسب با نياز جامعه نبايد نگاه ايده آلي داشت گفت: مجمع همچنان بر نامزدي ميرحسين موسوي تاكيد داشته و معتقد است با حضور وي در انتخابات رياست جمهوري نهم، مشاركت حداكثري مردم تضمين مي شود.
نخست ارائه اهداف و برنامه ها
حجت الاسلام محمد خرسند عضو شوراي مركزي حزب مؤتلفه اسلامي با بيان اينكه حزب متبوعش تمركز روي اشخاص را مباحثي انحرافي مي داند گفت: كانديداها بايد ابتدا برنامه خود را ارائه دهند، سپس در انتخابات شركت كنند و نه اينكه پس از حضور و پيروز شدن در انتخابات به فكر ارايه برنامه بيفتند.
تضمين حضور ۷۰ درصد مردم
مصطفي كواكبيان دبيركل حزب مردم سالاري با بيان اينكه حزب متبوعش همچنان پيگير حضور ميرحسين  موسوي در عرصه انتخابات است، گفت: وي مي تواند حضور بالاي ۷۰ درصدي ملت در پاي صندوق هاي راي را محقق كند.
تبيين ملاكهاي انتخاب اصلح
حجت الاسلام ابراهيمي عضو شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز با اظهار اينكه جامعه روحانيت مبارز در راستاي به صحنه آمدن مردم و نيز تبيين ملاك هاي انتخابات اصلح براي آگاه كردن جامعه تلاش مي كند به ايسنا گفت: تعيين مصداق كانديداتوري انتخاب رياست جمهوري در جامعه روحانيت مبارز، بسته به تصميم جمعي شوراي مركزي است كه البته تاكنون تصميمي در اين باره اتخاذ نشده است.

بزرگداشت شهداي يوم الله۱۷ شهريور
شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي با گراميداشت ياد و خاطره شهداي فاجعه ۱۷ شهريور ۵۷ تهران، خاطرنشان كرد كه مراسم گراميداشت اين شهيدان روز سه شنبه هفدهم شهريور از ساعت ۱۰ تا ۱۲ در مدرسه عالي شهيد مطهري برگزار مي شود.

دعوت از مردم براي حضور در مراسم بزرگداشت شهيد آيت الله حكيم
شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي با صدور بيانيه اي از مردم شهيدپرور ايران اسلامي براي مشاركت در مراسم اولين سالگرد شهادت مظلومانه شهيد محراب حضرت آيت الله حكيم (ره) دعوت كرد.
به گزارش ايسنا، شوراي مذكور در اطلاعيه اي ضمن تسليت اولين سالگرد شهادت مظلومانه شهيد محراب، آيت الله سيدمحمد باقر حكيم (ره)، رئيس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق و اولين نايب رئيس شوراي عالي مجمع جهاني اهل بيت عليهم السلام به محضر مقام معظم رهبري و تمامي شيعيان جهان، به ويژه مردم ستمديده و مسلمان عراق از مردم انقلابي و شهيدپرور ايران اسلامي دعوت كرد تا در مجلس و آيين  گراميداشت اين شهيد كه امروز از ساعت ۱۰ الي ۱۲ صبح واقع در مسجد عالي شهيد مطهري برگزار خواهد شد، شركت نمايند.

رئيس مجلس شوراي اسلامي بر حمايت جدي از بخش تعاون تأكيد كرد
غلامعلي حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي بر حمايت جدي، غير شعاري و غيرتبليغاتي از بخش تعاون در كشور تاكيد كرد.
به گزارش ايرنا، غلامعلي حداد عادل كه ديروز در جمع وزير، معاونان و رؤساي ستادي وزارت تعاون در مجلس شوراي اسلامي به مناسبت هفته تعاون سخن مي گفت، افزود: مجلس هفتم حمايت از بخش تعاون را وظيفه خود مي داند و آمادگي دارد تا براي تقويت اين بخش از اهرم قانونگذاري استفاده كند.
وي گفت: مجلس به ملت تعلق دارد و طرفدار وزارت تعاون است و مجلس هفتم نيز به طرفداري از اين بخش در اقتصاد ادامه خواهد داد و اين موضوع را به اثبات مي رساند.
حداد عادل افزود: مجلس هفتم با چنين نگاهي در برنامه چهارم توسعه كشور اصلاحاتي را اعمال كرد و عده اي با چنين نگرشي مجلس هفتم را متهم به ضديت با خصوصي سازي كردند و ذهن همه به سراغ بخش دولتي رفت و كسي به بخش تعاون فكر نكرد.
وي با انتقاد از ضعيف ماندن بخش تعاون در بين دو بخش دولتي و خصوصي در اقتصاد كشور، گفت: در جامعه امروز وقتي صحبت از حذف تشكيلاتي مي شود، ذهن همه به سراغ وزارت تعاون مي رود در حالي كه براي اجراي عدالت اجتماعي بايد به سراغ بخش تعاون رفت و آن را تقويت كرد.
حداد عادل افزود: مجلس هفتم طرفدار سياست انقباض در زمينه خصوصي سازي نيست، بلكه طرفدار سياست انضباطي در اين بخش است و برنامه اين مجلس نيز خصوصي سازي به نحوي است كه عدالت اجتماعي نيز تأمين شود.

اعتراض تشكل هاي غير دولتي زنان به قانون منع حجاب در فرانسه
زنان عضو چندين تشكل غير دولتي زنان مسلمان ايران ديروز با تجمع در مقابل سفارت فرانسه در تهران به اجراي قانون منع حجاب در فرانسه اعتراض كرده و خواستار لغو آن شدند.
به گزارش خبرگزاري فارس، تجمع كنندگان كه در ميان آنها شمار زيادي از زنان بسيجي ديده مي شدند، در حالي كه شعارهاي الله اكبر، تصميم فرانسه ضد حقوق بشر، قانون فرانسه باعث ننگ و عار ماست، فرانسه زندان زنان با حجاب است سر مي دادند، به سوي اين سفارتخانه  حركت كردند.
در پايان، تجمع كنندگان قطعنامه اي را قرائت كردند كه در بخشي از آن آمده است: تصويب قانوني كه حجاب اسلامي  زنان مسلمان در اماكن عمومي كشور فرانسه را ممنوع مي سازد، سبب نگراني كليه مسلمانان گشته است.
در بخش ديگري از قطعنامه تأكيد شده است: پافشاري بر قانوني كه رعايت حجاب را براي بخش قابل توجهي از زنان مسلمان فرانسوي دشوار مي كند، حق انتخاب شيوه زندگي را نقض كرده و با موارد سه معاهده حقوق بشر، رفع تبعيض عليه زنان و حقوق كودك تعارض دارد.

خاتمي حادثه گروگان گيري روسيه را محكوم كرد
سيد محمد خاتمي رئيس  جمهوري  اسلامي ايران ، جمعه  شب  گروگانگيري  در روسيه  و كشته شدن  تعدادي  افراد بي گناه  در اين  حادثه  را محكوم  و پيامي خطاب  به  ولاديمير پوتين  رئيس  جمهوري  روسيه  ارسال  كرد.
به گزارش ايرنا در پيام  خاتمي خطاب به  رئيس  جمهوري  فدراسيون  روسيه  آمده است : جمهوري  اسلامي  ايران  اين  گونه  اقدامات  تروريستي  را كه مغاير با آموزه هاي  ديني  و بشري  است ، محكوم  مي كند، و با ابراز تسليت  به جنابعالي  و خانواده  كشته شدگان ، از خداوند متعال  براي  بازماندگان  آنان  صبرو شكيبايي  مسالت  دارد.

اخبار مجلس
كميته هفت نفره براي رايزني با وزير راه در مجلس تشكيل شد
نايب رئيس اول مجلس شوراي اسلامي  از تشكيل رسمي  كميته هفت نفره براي رايزني با احمد خرم وزير راه و ترابري خبر داد.
محمدرضا باهنر در گفتگو با خبرنگار فارس با بيان اين خبر افزود: كميته هفت نفره در تلاش براي مذاكره با وزير راه و ترابري مي باشد تا بتواند با بحث و مطالبه در مواردي با ايشان به تفاهم رسيده و در خصوص استيضاح تجديد نظر كند.
نايب رئيس اول مجلس شوراي اسلامي  با اشاره به اين كه هنوز ديداري با وزير راه انجام نشده است، از اعلام اسامي  اين كميته خودداري كرد.
باهنر هفته گذشته نيز با اعلام اين كه فراكسيون اصول گرايان مجلس شوراي اسلامي  با اكثريت قاطع به استيضاح وزير راه و ترابري رأي داده است، از احتمال تشكيل كميته اي براي مذاكره با احمد خرم خبر داده و گفته بود: استيضاح فرآيند خود را طي خواهد كرد، اما طي مذاكراتي كه از سوي اين كميته صورت خواهد گرفت، اگر بتوان به نتايج مثبتي رسيد كه استيضاح را تحت الشعاع قرار دهد، اين هيات مجدداً موضوع را با فراكسيون اكثريت در ميان گذاشته و با قانع شدن اعضاي فراكسيون، احتمال دارد كه طرح استيضاح به زمان ديگري موكول گردد.
اظهار نظر شوراي نگهبان در مورد مصوبات اخير مجلس
احمد جنتي، دبير شوراي نگهبان قانون اساسي طي دو نامه جداگانه به رياست مجلس شوراي اسلامي در مورد دو مصوبه مجلس اظهار  نظر كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس طرح اصلاح تبصره ۳ قانون تضمين خريد محصولات كشاورزي و الحاق دو تبصره به آن كه در جلسه ۱/۶/۸۳ مجلس شوراي اسلامي  به تصويب رسيده بود توسط شوراي نگهبان بررسي شد و با توجه به اصلاحات صورت گرفته مغاير با موازين شرع و قانون اساسي شناخته نشد.
همچنين شوراي نگهبان قانون اساسي طي نامه ديگري درباره طرح تأمين منابع مالي براي جبران خسارت ناشي از خشكسالي و يا سرمازدگي مصوب ۱/۶/۸۳ مجلس شوراي اسلامي  اظهار  نظر كرد و ماده ۳ آن را از اين جهت كه به تقليل درآمد دولت مي انجامد و نحوه جبران آن پيش بيني نشده، مغاير اصل ۷۵ قانون اساسي دانست.
گفتني است بر اساس اصل ۷۵ قانون اساسي، طرح هاي قانوني و پيشنهادها و اصلاحاتي كه نمايندگان در خصوص لوايح قانوني عنوان مي كنند و به تقليل درآمد عمومي  يا افزايش هزينه عمومي  مي انجامد، در صورتي قابل طرح در مجلس است كه در آن راه جبران كاهش درآمد يا تأمين هزينه جديد نيز معلوم شده باشد.
شوراي نگهبان يك طرح و يك اساسنامه دولتي را
خلاف شرع ندانست
شوراي نگهبان طرح دو فوريتي اصلاح ماده ۱۱ قانون تشكيل شوراهاي آموزش و پرورش در استان ها، شهرستان ها و مناطق كشور را مغاير با موزاين شرع و قانون اساسي ندانست.
همچنين طي نامه اي به معاون اول رئيس جمهوري درباره اساسنامه شركت سهامي مديريت شبكه برق ايران كه با اصلاحاتي در جلسه مورخ ۱۴/۵/۸۳ به تصويب هيات وزيران رسيده است، اظهار نظر كرد.
در اين نامه اين اساسنامه با توجه به اصلاحات صورت گرفته در آن مغاير با موازين شرع و قانون اساسي شناخته نشده است.

رئيس جمهور: توسعه جامعه با حضور و مشاركت مردم محقق مي شود
رييس جمهوري بر لزوم تلاش دولت براي بسترسازي حضور بيشتر تعاوني ها در عرصه اقتصاد تأكيد كرد.
به گزارش ايرنا سيد محمد خاتمي ديروز در جمع وزير و مسئولان وزارت تعاون و اتحاديه هاي تعاوني تأكيد كرد: دولت به عنوان دستگاه سياستگذار بايد با مقررات و ساز و كارهاي لازم، اعتماد جامعه را نسبت به تعاوني ها جلب كند.
رييس جمهوري گفت: بايد به مردم تضمين دهيم كه بخش تعاون يك كارگزار امين براي افراد است و حضور و مشاركت مردم در تعاوني ها مطمئن است.
رئيس جمهوري با تاكيد بر اين كه تعاوني ها بايد آمادگي پذيرش مسئوليت هاي بيشتر در جامعه را داشته باشند، خاطرنشان كرد: تعاونيها بايد آمادگي خود را براي حضور بيشتر در عرصه هاي توليدي، صنعت، كشاورزي، خدمات به ويژه خدمات مدرن، بانكداري و بيمه و فن آوري هاي نوين ارتقا دهند.
رييس جمهوري در بخش ديگري از سخنانش با بيان اين مطلب كه تعاوني ها نبايد عرصه را بر بخش خصوصي تنگ كنند، خاطرنشان كرد: تعاونيها به يك معنا بخش خصوصي هستند و نبايد بخش تعاوني براي بخش خصوصي مزاحمت ايجاد كند.
رئيس  جمهوري  در بخش  ديگري  از سخنانش  به  فعاليت هاي  وزارت  تعاون  در سال هاي  پس  از پيروزي  انقلاب  اسلامي اشاره  كرد و گفت : فعاليت هاي  تعاوني  در عرصه هاي  مختلف  به  لحاظ كمي  و كيفي  رشد يافته  اما هنـوز كمبودهايي  در سطح  برنامه ريزي  براي  تعاون  وجود دارد.
  خاتمي گفت : اميدوارم  با تدوين  سند مربوط به  بخش  تعاون  در برنامه  چهارم  توسعه ، نقاط ضعف  و قوت  بخش  تعاون  را بشناسيم  و براي  جبران  كمبودها و ضعفها گام  برداريم . وي ، فراهم  شـدن  نگاه  مثبت  در جامعه  در خصوص  هر فعاليتي  را زمينه اي  براي  رشد و ارتقاء آن فعاليت  دانست  و گفت : تا در جامعه  نسبت  به  يك  فعاليت  نگاه  مثبت  و گسترده  وجود نداشته  باشد، آن فعاليت  با مشكلات  و آفت هايي  روبه رو مي شود.
رئيس  جمهوري ، يكـي  از مهمترين  عوامل  جلوگيري  از انحصار و تمركز ثروت را وجود تعاوني ها دانست  و گفت : اگر به  تعاون  در كشورهاي  در حال  توسعه  اهتمام  شود، هم  مشاركت  مردم  فراگيرتر خواهد شد و هم  مي توان  در مسير توسعه  و كارآفريني  نقش  مهمي  ايفا كرد.
رئيس  جمهوري  با بيان  اين  مطلب  كه  وجود تعاوني ها به  لحاظ سياسي  و اجتماعي  نيز حائز اهميت  است ، اظهار داشت : يكي  از مهمترين  شرايط توسعه در دنياي  ما، تأمين  حضور و مشاركت  مردم  در عرصه هاي  مختلف  جامعه  است .
خاتمي گفت : تشكل هاي  تعاوني  يكي  از مهمترين  پايه هاي  توسعه  در جوامعي  نظير ايران  است  و با حضور تعاوني ها در عرصه  اقتصاد، عرصه هاي  رقابت  نيز بيشتر مي شود.

وزير اطلاعات: وجود هر دو جريان سياسي براي كشور ضروري است
وزير اطلاعات  گفت : وجود هر دو جريان  سياسي  موجود براي  كشور ضروري  و حذف هر يك  از آنها به  مصلحت  نظام  نيست .
به گزارش ايرنا، حجت الاسلام  علي  يونسي  ديروز در سالگرد بيستمين  سال  تاسيس  وزارت  اطلاعات  در جمع  مديران  دستگاه هاي  اجرايي  و ائمه  جمعه  و روحانيون  خراسان  رضوي  در مشهد افزود: هر دو جريان  از خانواده  انقلاب  و نظام  اسلامي هستند.
وي  اضافه  كرد: آنچه  مهم  است  اين كه  اين  جريان ها بايد از تندروي ها و تحجر بپرهيزند و در حالت  تعادل  حركت  نمايند.
وي  ادامه  داد: البته  شرايط فعلي  جريان هاي  سياسي  در كشور با طرد افراطي گري ها و تندروي ها در مسير تعادل  حركت  مي كنند و بحث  خروج  و تشكيل  اپوزيسيون  و رفراندوم  از سوي  اين  جريان ها مطرح  نيست .
وزير اطلاعات  تعادل  در فعاليت هاي  سياسي  اين  جريان ها را پيروزي  بزرگي  براي  نظام  اسلامي دانست  و گفت : جريان هاي  سياسي  به  اين  نكتــه  رسيدند كه  با تعامل  و تحمل  يكديگر بايد كار كنند.
يونسي  افزود: امروز بحث  جدي  در بين  اين  جريان هاي  سياسي  مشاركت  گسترده  در انتخابات  رياست  جمهوري  و تحمل  رقيب  است . وي  به  چگونگي  به  قدرت  رسيدن  جريان  موسوم  به  اصلاح  طلبان  اشاره  كرد و گفت : اين  جريان  در دوران  سازندگي  از سوي  مردم  كنار زده  شد و با بازنگري در حركات  و رفتارهاي  خود، شعارهايي  جديدي  مطرح  كردند كه  توانستند با اقبال  مردم  در دوم  خرداد ۷۶ مواجه  شوند.
وي  تصريح  كرد: اين  جريان  همچنين  توانست  با حمايت  مردم ، مجلس  شوراي  اسلامي دوره  ششم  را نيز به  دست  گيرد.
وزير اطلاعات  يادآور شد: چرخش  قدرت  در كشورمان  نشان  داده  است  كه  مردم كاري  به  اين  حزب  و يا آن حزب  ندارند و اين  احزاب  و جريان هاي  سياسي  هستند كه  بايد حركات  خود را با مردم  تطبيق  دهند.
يونسي  افزود: امام  راحل  و پس  از ايشان  مقام  معظم  رهبري  رقابت هــــاي  سياسي  را تعديل  مي كنند و جلوي  تندروي ها را مي گيرند و به  هيچ  جرياني  اجازه  نمي دهند كه  رقيب  را از ميدان  رقابت  حذف  كند.
وي  تصريح  كرد: از ديد امام  راحل (ره ) و مقام  معظم  رهبري  هر دو جريان سياسي  از خانواده  انقلاب  هستند و هر دو جريان  براي  تثبيت  نظام  حركت مي كنند. او ادامه  داد: در تمام  دوران  انقلاب  قدرت  در كشورمان  جابجا شده  و تلاش  يك حزب  براي  منزوي  و حذف  رقيب  ديگر ميسر نيست .
يونسي افزود: سرنوشت  جريان هاي  سياسي  در داخل  كشور گره  خورده  است  و هركس  كه  بخواهد با ميل  خارجي  حركت  كند شكست  خواهد خورد. وي  اضافه  كرد: البته  كشورمان  به  دليل  حاكميت  چندين  ساله  رژيم  ستمشاهي  و وابستگي  اين  رژيم  به  خارج  و جنگ  هشت  ساله  و انفجار جمعيت  از عقب ماندگي و بي عدالتي  رنج  مي برد. وي  تصريح  كرد: جمهوري  اسلامي بايد با مديريت  و كار كلان ، براي  مقابله فقر و بي عدالتي  حركت  كند.
وزير اطلاعات  گفت : فقر و بي عدالتي  موجود جنگ  سختي  است  كه  با برنامه  ريزي  و وحدت  ملي  و حضور همه  جانبه  مردم  بايد بر آن فائق  آييم .
يونسي  توسعه  نيروي  انساني  را لازمه  فائق  آمدن  بر عقب ماندگي  و فقردانست  و گفت : امروزه  در زمينه  توسعه  نيروي  انساني  كه  نياز اصلي  توسعه هر كشوري  است  به  نقطه  مطلوبي  رسيديم  به  طوري  كه  در اين  بخش  بي نياز شديم . وي  در بخشي  ديگر با اشاره  به  موفقيت هاي  توسعه  هسته اي  جمهوري  اسلامي  ايران ، توضيح  داد: در حالي  كه  تمام  كشورهاي  جهان  تحت  فشار آمريكا ما را تحت  تحريم  هسته اي  قرار دادند ما در اين  زمينه  نيز به  پيشرفت  چشمگيري  دست يافتيم . وزير اطلاعات  گفت : ما در حال  حاضر به  دانش  هسته اي  در حد مجاز آژانس  بين المللي  دست  يافته ايم  و اين  مهم  نشان  داد كه  ملت  ما به  عنوان  ملتي  برتر و مستقل  مي تواند به رغم  برخي  تحريم ها به  پيشرفت  دست  يابد.
يونسي  افزود: ما فعاليت هاي  هسته اي  را به  صورت  علني  شروع  كرديم  و اين را حق  قانوني  خود مي دانيم  كه  به  اين  دانش  همانند ساير كشورهاي  دنيا دست  يابيم .
وي  اضافه  كرد: البته  منافقين  با شيوه  جاسوسي  تاسيسات  در حد مجاز آژانس  ما را بزرگ  كردند.
وزير اطلاعات  گفت : ما با افشاگري  كارهاي  جاسوسي  منافقين  بحران  داخلي براي  اين  گروهكها به  وجود آورديم  چرا كه  اينها براي  آمريكا، صدام  و اسرائيل  نيز جاسوسي  مي كردند.
يونسي  افزود: ماهيت  منافقين  تنش  آفريني  و تروريسم  است  و به  شدت  خود را آماده  مي كنند كه  اين كارها را در كشور ما انجام  دهند ولي  نمي توانند.

امروز در هلند اعلام مي شود
موضع واحد اروپا درباره پرونده هسته اي ايران
گروه سياسي: در آستانه نشست  شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي درباره فعاليت هسته اي ايران فعاليت هاي ديپلماتيك كشورهاي بزرگ در اين خصوص شدت گرفته است.
بنابر خبرهاي موجود در حالي كه آمريكا تلاش دارد تا پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل ارجاع شود، اروپايي ها به دنبال تعويق اين ارجاع و نيز تداوم گفت و گو با ايران هستند. آنها بر اين باورند كه نبايد ايران را به انزوا كشاند.
همچنين ۲۵ عضو اتحاديه اروپا قرار است در پايان نشست دو روزه خود كه از ديروز آغاز شده موضع واحدي در خصوص فعاليت  هسته اي ايران اتخاذ كنند.
به گزارش ايرنا جان بولتون معاون كنترل تسليحات و امنيت بين الملل وزارت خارجه آمريكا كه در ايتاليا بسر مي برد جمعه شب با تأكيد بر لزوم ارجاع پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت گفت: چگونگي آينده ايران به خود اين كشور بستگي دارد. بولتون  در نشست  بين المللي  آمبروزتي  در چرنوبيو واقع  در نزديكي شهر «كومو» (شمال  ايتاليا) گفت : براي  آمريكا ترديدي  وجود ندارد كه  ايران امكان  غني سازي  اورانيوم  به  مقدار زياد و تجاوز به  مقررات  بين المللي  در اين  زمينه  را دارد و با كارشناسان  آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي نيز همكاري  نمي كند.
به  گزارش  خبرگزاري  آنسا، وي  افزود: اكنون  لحظه  آن فرا رسيده  كه  بررسي  اين  مسئله  از سوي  شوراي  امنيت  سازمان  ملل  انجام  شود و در قبال  تهديدهاي  هسته اي  ايران ، آمريكا تلاش  مي كند پرونده  هسته اي  تهران  در اختيار شوراي امنيت  قرار گيرد زيرا چنين  راهكاري  براي  وارد كردن  فشار سياسي  به  ايران ، يك  اقدام  اساسي  است .
بولتون  اظهار داشت : آينده  ايران  به  خود اين  كشور بستگي  دارد و دولت  تهران  مي تواند الگوي  ليبي  مبني  بر گشودن  درها بر روي  آمريكا و انگليس  را دنبال  كند.
از سوي ديگر خبرگزاري  فرانسه  در گزارشي  آورده  است  ژوزف  سيرينسيون  كارشناس امور منع  تكثير سلاح هاي  كشتار جمعي  روز چهارشنبه  درباره  گزارش  محرمانه  آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي كه  يك  نسخه  آن به  دست  خبرگزاري  فرانسه  نيز رسيد، گفت : بنظر نمي رسد اين  گزارش  بتواند پرونده  ايران  را به  شوراي  امنيت  بكشاند. يك  ديپلمات  آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي  نيز گفت :  اين  گزارش  بطور قطع  و يقين  براي  ايران  مثبت  است .
فايننشال تايمز : اروپاييها
به دنبال تعويق ارجاع پرونده ايران
به شوراي امنيت هستند
روزنامه فايننشال تايمز نيز ديروز در گزارشي نوشت كه دولت هاي اروپايي هم اكنون به دنبال اين هستند كه هرگونه تصميمي براي ارجاع پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل را تا ماه نوامبر به تعويق اندازند.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از فايننشال تايمز ، اين اقدام ممكن است آمريكا را كه ايران را متهم به مقاصد تسليحاتي هسته اي مي كند و خواستار انتقال پرونده اين كشور به شوراي امنيت است ، آزرده سازد .
بنابر گزارش مذكور دولت هاي اروپايي احتمالا از آژانس بين المللي انرژي اتمي تقاضاي برآورد جامع تري از برنامه هسته اي ايران در ماه نوامبر را خواهند كرد كه بتوان از آن براي ارجاع پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت استفاده كرد . آنها همچنين نمي خواهند تلاش ها براي تعامل با ايران به منظور همكاري بيشتر با آژانس پيش از جلسه بعدي شورا در ماه نوامبر متوقف شود . ارجاع به شوراي امنيت ، گام اول براي تحريم يك رويكرد مواجهه گرانه تر خواهد بود .
وزير امور خارجه اسپانيا: گفت و گوهاي آژانس با ايران بايد ادامه يابد
ميگل آنخل موراتينوس وزير امور خارجه اسپانيا نيز خواهان تداوم گفت و گوهاي آژانس بين المللي انرژي اتمي با ايران درباره همكاري هاي هسته اي شد.
موراتينوس عصر جمعه پس از ديدار با محمد البرادعي دبير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي در وين، به تلويزيون دولتي اسپانيا گفت: سه كشور آلمان، فرانسه و انگليس كه از يك سال پيش موضع گفت و گو را با ايران اتخاذ كرده اند،  به اين نتيجه رسيده اند كه ايران بر اساس تعهدي داوطلبانه، فعلاً دست از غني سازي اورانيوم برداشته است.
ايتاليا: اتحاديه اروپا
مخالف انزواي ايران است
فرانكو فراتيني وزير خارجه ايتاليا نيز با تأكيد بر تداوم ديدگاه اتحاديه اروپا مبني بر حق برخورداري ايران از برنامه صلح آميز هسته  اي با منزوي سازي ايران مخالفت كرد.
خبرگزاري آنسا ديروز به نقل از فراتيني كه در نشست وزيران خارجه اتحاديه اروپا در ماستريخت هلند شركت دارد گزارش داد: اتحاديه اروپا با اطمينان تمام معتقد است ايران نبايد منزوي شود.
وزير خارجه ايتاليا در مورد برنامه هسته اي ايران نيز گفت: تهران مي تواند تأسيسات هسته اي غيرنظامي داشته باشد ولي بايد مانع استفاده نظامي از اين بخش شد و اتحاديه اروپا نيز بايد در اين زمينه تلاش كند. در حالي كه اين اظهارات از سوي اروپايي ها در باره ايران مخابره مي شود اما ديروز خبرگزاري فرانسه با اشاره به نشست وزراي خارجه  اتحاديه اروپا در هلند گزارش داد: وزراي خارجه  اين اتحاديه نسبت به برنامه هسته اي ايران ابراز نگراني كرده اند.
خبرگزاري مذكور به نقل از برنارد بات، وزير امور خارجه هلند كه كشورش رياست دوره اي اتحاديه اروپا را عهده دار است افزود: ما درباره لزوم ارسال پيامي جدي به ايران براي همكاري با آژانس بين المللي انرژي اتمي و ارايه  اطلاعات ضروري درخواست شده از سوي محمد البرادعي توافق كرديم.
اين گزارش به نقل از وي ادامه داد كه اتحاديه  اروپا نسبت به آن چه كه وي آن را رويدادهاي تاسف بار هفته ها و ماه هاي اخير خواند بدبين است.وزير امور خارجه هلند همچنين گفت: ما قصد داريم در برنامه  غني سازي و وضعيت انرژي (به ايران) كمك كنيم اما نمي توانيم توليد اورانيوم قابل استفاده در سلاح هاي هسته اي را بپذيريم.بات ادامه داد: پيام ما بايد بسيار جدي بوده و به اتفاق آرا و از سوي هر ۲۵ عضو اتحاديه  اروپا ارسال شود.خبرگزاري آسوشيتدپرس نيز با اشاره به نشست وزراي خارجه  اتحاديه  اروپا گزارش داد: وزراي خارجه  ۲۵ كشور عضو اتحاديه  اروپا رابطه شان با تهران را مورد ارزيابي مجدد قرار دادند.
اين گزارش به نقل از بات ادامه داد كه اين اتحاديه بررسي دقيق تري را براي پيشبرد روابطش با ايران انجام مي دهد.خبرگزاري رويتر نيز در گزارشي در اين خصوص به نقل از يوشكا فيشر، وزير امور خارجه  آلمان ادعا كرد، ايران تنها بخشي از قول هايش به سه كشور اروپايي را برآورده كرده است و اين ممكن است كه اين كشور محاسباتي اشتباه داشته باشد.وي در اين باره كه آيا موضوع ايران به شوراي امنيت سازمان ملل ارجاع شود؟ گفت: شايد اين مطلب موضوعيت پيدا كند اما پيامدهاي هر گامي كه برداشته مي شود بايد بسيار با دقت در نظر گرفته شود.
بر اساس اين گزارش، وزيران امور خارجه  اتحاديه  اروپا با اجماع به اين توافق رسيدند كه قدرت هسته اي ديگري نبايد در جهان ايجاد شود و ايران بايد به صورت كامل با آژانس بين المللي انرژي اتمي همكاري كند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حقوق شهروندي
خارجي
شهري
علمي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   بـورس   |   حقوق شهروندي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |  
|  علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |