يكشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۸۷ - Sep 5, 2004
محروميت ۶۵۶ نقطه كشور از مركز ثبت احوال
معاون مالي سازمان ثبت احوال، گفت: هر شناسنامه جديد نوزادان، براي سازمان ثبت احوال ۲۰ هزار ريال درآمد زايي خواهد داشت كه اين طرح تا پايان سال جاري در كل كشور اجرا خواهد شد.
محمود رييس زاده، معاون مالي سازمان ثبت احوال، در گفت وگو با ايلنا،با تاكيد بر اينكه قيمت شناسنامه هاي جديد دو هزار تومان است، گفت: شناسنامه هاي جديد به صورت مكانيزه تهيه مي شوند كه در اواخر شهريورماه در چند استان به صورت آزمايشي و تا پايان سال جاري در كل كشور اجرا مي شود.وي افزود: ما براي صدور شناسنامه هاي جديد، به ۷۰۰ دستگاه چاپگر احتياج داريم كه بايد با اختصاص اعتبار مورد نياز نسبت به خريد آنها اقدام كنيم.به گفته رييس زاده، اعتبار شناسنامه هاي جديد ۱۵ سال است و پس از آن براي افراد شناسنامه ديگري صادر خواهد شد و از اين طريق در تعداد برگه هاي شناسنامه صرفه جويي مي شود.
معاون مالي ثبت احوال، گفت:  افراد براي تقاضاي كارت ملي۸۰۰، تومان به حساب پست و ۲۵۰ تومان به حساب خزانه دولت واريز مي كنند كه هيچ كدام از آنها به ثبت احوال برنمي گردد.
رييس زاده خاطرنشان كرد: باتوجه به رشد فعاليت هاي حقوقي در كشور، خدمات ارايه شده توسط ثبت احوال نيز بسيار افزايش يافته است، بنابراين افزايش بسيار جزيي بودجه در مقابل تعداد زياد فعاليت هاي ما به منزله رشد صنفي در بودجه است.رييس زاده، با اشاره به استاني شدن اعتبار عمراني سازمان افزود: سال گذشته اعتبار عمراني پيش از يك ميليارد تومان بود ؛ اما در سال جاري به۴۹۰ ميليون تومان رسيده است.
وي با اشاره به كمبود ۶۵۶ مركز ثبت احوال در كشور تصريح كرد: براساس مصوبه وزارت كشور ما در ۶۵۶ بخش كشور استوار مكاني نداريم و اين تعداد مركز ، به ۲ هزار ۳۰۰ نيروي انساني نيز احتياج دارد.

۹۰درصد افراد مي گويند :
بيكاري ،گراني و اعتياد مشكل حاد اجتماعي
بيكاري، گراني و اعتياد مهمترين مشكلات اجتماعي جامعه از نظر به ترتيب ۹۹ ، ۹۵ و ۹۲ درصد افراد است.
به گزارش ايسنا، بر اساس نظرسنجي ملي به عمل آمده از مراكز ۲۸ استان كشور، پس از اين موارد، پارتي بازي با ۸۸، طلاق با ۸۵ و دزدي با ۷۰ درصد قرار دارند. همچنين به اعتقاد ۶۶ درصد افراد در طرح ملي پيمايش ارزشها و نگرشهاي ايرانيان، بي بند و باري و به باور ۶۲ درصد، تبعيض در جامعه به عنوان مهمترين مشكلات اجتماعي بعدي، در حد زياد در جامعه وجود دارند. بيش از ۵۵ درصد افراد نيز از اختلاف و چند دستگي و ۵۲ درصد از تضييع حقوق به عنوان مهمترين مشكلات اجتماعي ياد كردند.همچنين مشكلات اقتصادي و بيكاري به عنوان مهمترين مشكل كشور به اعتقاد اكثريت افراد است؛ به گونه اي كه اشتغال  مهمترين دغدغه ايرانيان در اين نظرسنجي است.

شمار بيماران اعزام به خارج كاهش يافت
سرپرست شوراي عالي پزشكي وزارت بهداشت اعلام كرد: سال گذشته با اختصاص نيم ميليون دلار ارز، ۵۰ بيمار به خارج اعزام شدند و در نيمه اول سال جاري از ۷۳ پرونده اعزام فقط با  ۲۲ مورد اعزام موافقت شده است.
دكتر بيژن خراساني در گفت وگو با ايسنا اظهار داشت: تعداد اعزام بيماران در سال  ۸۰، با ارز تخصيصي ۳‎/۱ ميليون دلار وزارت بهداشت  ۲۰۵ نفر بوده و  ۳۶ نفر نيز بدون ارز و با درخواست خود به خارج اعزام شدند، اين درحاليست كه اين رقم در سال ۸۱ به  ۸۰ نفر و ميزان ارز تخصيصي به  ۱‎/۲ ميليون دلار رسيد.
وي اعتقاد دارد: كاهش اعزام بيمار از سال  ۶۵ از  ۱۷۰۰ به  ۵۰ بيمار در سال  ۸۲ گوياي خودكفايي كشور در زمينه نيروهاي تخصصي، تجهيز مراكز درماني و فضاي فيزيكي است.
سرپرست شوراي عالي پزشكي وزارت بهداشت گفت: در سال جاري طي اطلاعيه اي به كليه مراكز و دانشگاه ها اعلام شد كه در يكسري از رشته هاي خاص نياز به اعزام بيمار نداريم.
وي افزود: در حال حاضر براي بيماريهاي قلبي- عروقي بجز بيماريهاي پيچيده مادرزادي، بيماريهاي زنان و زايمان، در گروه بيماريهاي ارتوپدي اسكوليوز و بيماريهاي نيازمند به پروتز مخمور، اعصاب و روان، جراحي اعصاب نظير آسيب ديدگي نخاع، توانبخشي در پيوند اعضا نظير قلب، ريه، كبد، كليه و مغز استخوان نيازي به اعزام وجود ندارد.
وي با اشاره به اين كه براي شيمي درماني نيز نيازي به اعزام نداريم، ادامه داد: بجز برخي تومورهاي چشمي نظير ملانوم هاي بدخيم و ريتنوبلاستوماي دوطرفه در ساير موارد از اعزام بيماران چشمي نيز بي نياز هستيم.
دكتر خراساني به ايسنا گفت: در سالهاي گذشته به دليل فقدان دستگاه گامانايف برخي بيماران كانديد اعزام به خارج شدند اما پس از ورود اين دستگاه ديگر نيازي به اعزام بيماران احساس نمي شود.
وي با اشاره به اين كه براي هر بيماري خاص بيمارستان مرجع و معيني در نظر گرفته شده است، يادآور شد: براي بيماريهاي قلبي و عروقي مركز قلب تهران، قلب شهيد رجايي، بيمارستان مدرس و بيمارستان امام خميني(ره) معرفي شده است؛ همچنين براي بيماريهاي زنان و زايمان به ويژه ناباروري بيمارستانهاي ميرزا كوچك خان، امام خميني(ره)، شريعتي و مركز رويان در نظر گرفته شده اند.

انتقاد مخبركميسيون  بهداشت  مجلس  از وضعيت  فضاي  درماني  كشور
مخبر كميسيون  بهداشت  و درمان  مجلس  گفت : فضاي  بهداشت  و درمان  كشور آشفته  و به  هم  ريخته  است  به  نحوي  كه  هر كس  هر كاري  دلش  مي خواهد انجام  مي دهد.
دكتر نورالدين  پيرموذن  به  خبرگزاري  جمهوري  اسلامي  گفت : در اين  فضاي  درماني  پول  حرف  اول  را مي زند در صورتي  كه  بايد براي  سلامتي  مردم  سرمايه گذاري  كرد و رسيدن  به  توسعه  بدون  توجه  به  سلامت  مردم  امكان پذير نيست .وي  افزود: پايين  بودن  سهم  سلامت  از درآمد ناخالص  ملي ، پرداخت  هزينه  بالاي  درمان  بوسيله  مردم ، غيرواقعي  بودن  تعرفه هاي  درماني ، كاهش  سرانه  درماني كشور، كامل  نبودن  پوشش  بيمه ، پايين  بودن  سرانه  بيمه  و اثرات  تخريبي خودگرداني  بيمارستان ها چالش هاي  مهم  هفت گانه  در تامين  سلامت  كشور هستند.
او افزود: سهم  دولت  از درآمد ناخالص  ملي  در خصوص  سلامت  در كشور ۷/۵ درصد است  در صورتي  كه  بر اساس  توسعه  پايدار اين  رقم  بايد به  ۹ درصد افزايش  يابد.
وي  گفت : هم اكنون  غيرواقعي  بودن  تعرفه هاي  تشخيصي  درماني ، پديده هايي  مانند زيرميزي ، روميزي  و بيمار دزدي  را بوجود آورده  به طوري  كه  بيماران  از بيمارستان هاي  دولتي  به  مطب ها انتقال  داده  مي شوند.دكتر پيرموذن  افزود: سرانه  درمان  در ايران  ۲۵۸ دلار و رقمي  بسيار پايين است .وي  گفت : اين  رقم  در كشورهاي  توسعه يافته  تا ۴۳۰۰ دلار است .او افزود: چهار درصد افراد جامعه  ما ۴۰ درصد از هزينه هاي  زندگي شان  را در بخش  درمان  صرف  مي كنند لذا با بروز بيماري  در اين  خانواده ها زندگي  آنها از هم  پاشيده  شده  است .اين  نماينده  مردم  در مجلس  شوراي  اسلامي  افزود: سهم  مردم  در پرداخت  هزينه درماني  در كشور ما ۵۴ درصد است  در حالي  كه  اين  رقم  در دنيا بين  ۱۵ تا ۳۰درصد مي باشد.وي  همچنين  گفت : اگر خواسته  باشيم  اثرات  تخريبي  خودگرداني  بيمارستان ها را از بين  ببريم  بايد پوشش  جامع  و كامل  بيمه  همگاني  را در كشور نهادينه  سازيم .او با اشاره  به  پايين  بودن  سرانه  بيمه  گفت : هم اكنون  سرانه  بيمه  در كشور ما ۲۰ هزار ريال  است  در صورتي  كه  مصوب  دولت  ۲۸ هزار ريال  و نرخ  واقعي  آن ۳۷ هزار و ۳۳۷ ريال  است .
اين  نماينده  مجلس  افزود: بالا بردن  سهم  سلامت  از توليد ناخالص  ملي ، كاهش  سهم  پرداخت  مردم  در سلامت  از ۵۴ به  ۳۰ درصد و تحت  پوشش  بيمه  همگاني  قرارگرفتن  همه  ايرانيان  از جمله  اولويت هاي  مهم  تامين  سلامت  جامعه  است  كه  مجلس هفتم  به  جد پيگير آن  مي باشد.

نخستين  جشنواره  ورزشي  روزنامه نگاران
نخستين  جشنواره  ورزشي  روزنامه نگاران  به  همت  كميته  تربيت  بدني  انجمن  صنفي   روزنامه نگاران  ايران  از ۲۶ شهريور ماه  در تهران  برگزار مي شود.
به گزارش  انجمن  صنفي  روزنامه نگاران  ايران ، اين  مسابقات  در دو رشته  شطرنج  و بيليارد برگزار خواهد شد.
مسابقات  شطرنج  بيست  و ششم  شهريور ماه  با همكاري  فدراسيون  شطرنج  و در سه رده  روزنامه نگاران  مرد، زن  و خانواده  روزنامه نگاران  برگزار مي شود.
متقاضيان  مي توانند تا ۲۲ شهريور ماه  براي  ثبت  نام  در اين  مسابقه  به  انجمن صنفي  روزنامه نگاران  ايران  مراجعه  كنند.مسابقه هاي  بيليارد نيز با همكاري  فدراسيون  بيليارد نهم  مهرماه  ويژه روزنامه نگاران  مرد برگزار مي شود و علاقه مندان  تا ششم  مهرماه  مي توانند براي شركت  در اين  مسابقه ها نام  نويسي  كنند.نام نويسي  از تمامي  خبرنگاران  و روزنامه نگاران  شامل  خبرنگاران  خبرگزاري ها و ساير مؤسسه هاي  مطبوعاتي  در اين  جشنواره  آزاد است .

آموزش «سلامت نوجواني»در بيش از ۶۰ مدرسه كشور
آموزش«پيشگيري از ايدز» در سال تحصيلي جديد سراسري مي شود
000098.jpg
مديركل دفتر بهداشت و تغذيه وزارت آموزش و پرورش خبر داد: ۵۶ مدرسه عادي كشور در سال تحصيلي جديد در كنار ۸ مدرسه شبانه روزي هر استان، تحت پوشش آموزشهاي سلامت نوجواني قرار مي گيرند.
به گزارش ايسنا، دكتر رياض غيرتمنددر اختتاميه اولين همايش مربيان بهداشت و دانش آموزان حاميان سلامت به خبرنگاران گفت: در سال جاري، مدارس شبانه روزي پسرانه نيز- در هر استان ۶ مدرسه پسرانه شبانه روزي - از آموزشهاي سلامت نوجواني برخوردار مي شوند.
به گفته وي، ساختارهاي بهداشتي مدارس در سال تحصيلي آينده، به جهت اجراي مدلهاي موفق تغذيه با شير، مهارتهاي زندگي، پيشگيري از ايدز، بهسازي محيط و بوفه هاي مدارس و... در سال جاري نهادينه شده و توسعه بيشتري خواهد يافت.
مديركل دفتر بهداشت و تغذيه وزارت آموزش و پرورش اعلام كرد: نقايص و اجراي طرح آموزش پيشگيري از ايدز استخراج شده و در سال تحصيلي ۸۴-۸۳ طرح فوق به صورت يكپارچه در سراسر كشور اجرا مي شود.
غيرتمند گفت: برنامه حفاظت از محيط زيست و آموزه هاي مهارتهاي زيست محيطي نيز امسال با قدرت بيشتري اجرا خواهد شد.
وي با اشاره به شركت ۳۵۰ دانش آموز، ۳۰۰ مربي و ۳۰ دانش آموز بمي در اولين همايش مربيان بهداشت و دانش آموزان حاميان سلامت تصريح كرد: تحريك و ترويج فعاليت بدني دختران با در اختيار قرار دادن وسايل ورزشي نظير طناب بازي، دوچرخه، اسكيت و ... از جمله برنامه هاي ارائه شده در سال گذشته بود كه اميدواريم در سال تحصيلي جديد امكانات ورزشي بيشتري در اختيار مدارس دخترانه قرار گيرد. مديركل دفتر بهداشت و تغذيه وزارت آموزش و پرورش خدمات تغذيه اي را از ديگر برنامه هاي اجرايي در سال گذشته خواند و خاطرنشان كرد: ارائه قرصهاي آهن جهت رفع كم خوني و فقر آهن دختران بخصوص در مقطع راهنمايي از ديگر برنامه هاي اجرايي بوده است؛ چراكه كم خوني دختران بر روي توانمنديهاي ذهني آنها اثر گذاشته و حتي سبب افت تحصيلي مي شود.
به گزارش ايسنا وي ارائه خدمات و معاينات پزشكي، آموزش مهارتهاي زندگي، دوران بلوغ و ... را از جمله آموزشهاي سلامت ارائه شده در سال گذشته بيان و اظهار كرد: بر اين اساس دختران با مهارتهاي انزجاري، قاطعيت، انديشيدن، برقراري ارتباط، همدلي و تصميم سازي، توانمندي جهت برخورد با فشار همسالان، دوري از رفتارهاي پرخطر و نه گفتن به خواسته هاي نامعقول و غيرمنطقي همسالان خود آشنا شدند.
غيرتمند با اشاره به اين كه ۴۰ درصد والدين نيز در جريان آموزشها و تغييرات جسمي، رواني و اجتماعي دوران بلوغ دختران قرار گرفتند، گفت: تلاش مي شود تا در سال جاري با برنامه ريزيهاي صورت گرفته درصد پوشش والدين نيز افزايش يابد؛ اما علي رغم استقبال مناسب معلمان، مديران و معاونان از اين طرح، انجام آن براي معلمين سراسر كشور خارج از توان و اختيار است.
وي همچنين در برنامه اختتاميه همايش، سال تحصيلي ۸۴-۸۳ را به جهت سپري شدن دوره ۳۰ ساله خدمت مربيان بهداشت و بازنشسته شدن عده اي از آنها سال ويژه اي خواند و گفت: بر اين اساس مربيان بهداشت جديد براي آغاز دوره ۳۰ ساله ديگر جهت تحقق بخشيدن به اهداف برنامه چهارم توسعه به كار گرفته مي شوند.

نخستين الگوي مصرف لبنيات در جامعه ايراني ارائه مي شود
000102.jpg
رييس نخستين كنگره نقش مصرف فرآورده هاي شيري در سلامت جامعه گفت: همزمان با برپايي اين كنگره كه ۱۶ و ۱۷ مهر ماه در تهران برگزار مي شود ، نخستين الگوي مصرف لبنيات در جامعه ايراني كه براي گروههاي مختلف سني تدوين شده است ، ارايه مي شود.
به گزارش خبرگزاري مهر دكتر فرهاد غريب دوست افزود: هر چند الگوي مصرف كلسيم در سنين مختلف از سوي سازمان بهداشت جهاني (who) ارايه شده بود، اما اين الگو براي مصرف لبنيات به طور خاص كه منبع سرشار از كلسيم به شمار مي رود ، تاكنون تدوين نشده بود.
وي با اشاره به اينكه الگوي مصرف لبنيات در كشور براي گروههاي سني مختلف، از سوي مركز تحقيقات روماتولوژي دانشگاه علوم پزشكي تهران و با همكاري گروه تغذيه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي تدوين شده است، تصريح كرد: در اين طرح كه جزو اهداف نخستين كنگره علمي نقش مصرف فرآورده هاي شيري در سلامت جامعه به شمار مي رود، ميزان لبنيات مورد نياز هر فرد از جمله خانم هاي باردار، خانم هايي كه به نوزادان خود شير مي دهند، كودكان در سنين مختلف رشد، افراد ميان سال و مسن به تفكيك اعلام نشده است.
دكتر غريب دوست با تاكيد بر نقش مراكز علمي به همراه انجمن هاي حمايتي مانند انجمن كمك به بيماران پوكي استخوان تصريح كرد: تاكنون ۶۰ محقق در زمينه بيماريهاي مختلف مرتبط با موضوع كنگره به دبيرخانه كنگره مقاله پژوهشي ارسال كرده اند.
گفتني است اولين كنگره نقش مصرف فرآورده هاي شيري در سلامت جامعه ۱۶ و ۱۷ مهرماه امسال در تالار همايش هاي بيمارستان قلب تهران برپا مي شود و به بهترين مقالات ارايه شده در اين كنگره يك تا دو ميليون تومان جايزه اعطا خواهد شد.

رشد ۸ درصدي حوادث شغلي در سال گذشته
رئيس گروه تخصصي بهداشت حرفه اي و طب كار تامين اجتماعي گفت: در سال گذشته بيش از ۱۶ هزار حادثه شغلي در كشور اتفاق افتاد كه نسبت به سالهاي قبل رشد ۷ تا ۸ درصدي داشته است.
مهران ذوالفقاري در گفتگو با فارس افزود: شدت حوادث نيز در سال گذشته رشدچشمگيري داشته است به طوريكه تعداد افراد فوت شده و از كار افتاده نسبت به سالهاي قبل آمار بيشتري را به خود اختصاص داده اند.به گفته وي ، به علت كثرت اشتغال مردان نسبت به زنان در مشاغل سنگين و صنايع فلزي و الكتريكي، كه بيشترين آمار حوادث شغلي نيز در اين مشاغل است، ميزان ابتلا به حوادث شغلي در مردان بيشتر است.
رئيس بهداشت حرفه اي و طب كار تامين اجتماعي مهمترين علل حادثه آفرين را ماهيت خطرزاي برخي مشاغل عنوان كرد و گفت: افرادي كه در ارتباط مستقيم با حرارتهاي بيش از حد استاندارد، فلزات سنگين و برق هستند ناخودآگاه در معرض خطر و حادثه قرار مي گيرند كه بايد با برنامه ريزيهاي اساسي و كمك كارفرمايان احتمال وقوع حوادث را در مشاغل سنگين و خطرزا كاهش دهيم.

اخبار كوتاه
رئيس پليس ۱۱۰ كشور خبر داد:
دستگيري ۳۴ هزار مزاحم خياباني طي ۵ ماه گذشته
رييس مركز فوريت هاي پليسي ۱۱۰ به خانواده ها توصيه كرد: علاوه بر اعلام مزاحمت هاي خياباني به مركز ۱۱۰، از اين مركز مشاوره هم بگيرند.
سردار محمد رويانيان در گفت وگو با ايسنا با اشاره به اين كه پليس با مزاحمت هاي خياباني به عنوان يكي از موارد مهم و حساس برخورد مي كند، افزود: طي ۵ ماه گذشته با اعلام زنان و خانواده ها، حدود ۳۴ هزار نفر از مزاحمين خياباني توسط ناجا دستگير شدند.
به گفته وي در صورت معرفي افراد مزاحم، ماموران ۱۱۰ با آنها برخورد خواهند كرد.
سردار رويانيان با اشاره به اين كه پايه اصلي تربيت و امنيت اخلاقي جامعه خانواده  است، تصريح كرد: خانواده ها بايد جوانان خود را كنترل كرده و از آنان غافل نشوند.
رييس مركز فوريت هاي پليسي ۱۱۰ كشور خاطرنشان كرد: كنترل خانواده ها در ابتداي امر بايد با ارتباط دوستانه انجام شده و پس از آن با آموزش مستمر همراه باشد.
وي در پايان يكي از عوامل آسيب هاي اجتماعي و مشكلات جامعه را ارتباط نداشتن خانواده ها با فرزندان و صحبت نكردن با آنها دانست و اظهار داشت: براي جلوگيري از ناهنجاري هايي چون مزاحمت هاي خياباني، جوانان بايد آموزش رفتارهاي مناسب اجتماعي ببينند؛ چرا كه با آموزش صحيح كنترل جوانان امكانپذير است.

آسيب پذيري۱۱ ميليون  واحد مسكوني  در برابر زلزله 
000100.jpg

يك  استاد دانشگاه  گفت : بيش  از ۱۱ ميليون  واحد مسكوني  كشور در برابر زلزله  مقاوم  نيستند.
جعفرقمي ديروز به ايرنا گفت: از اين  تعداد واحدهاي  مسكوني  هفت  ميليون  در مناطق  شهري  و بقيه  در روستاها واقع  است .
رييس  گروه  دانشكده  فني  و مهندسي  دانشگاه  آزاد واحد نوشهر و چالوس  اظهار داشت : جان  حدود ۴۰ ميليون  نفر در اين  واحدهاي  مسكوني  در معرض  خطر مي باشد.
وي  گفت : مصالح  بكار رفته  در اين  واحدها سنتي  و از نوع  خشت ، گل  و آجر است .
وي  ادامه  داد: رعايت  نكردن  اصول  مقاوم سازي  موجب  تخريب  اين  واحدهاي مسكوني  در برابر زلزله  مي شود.قمي گفت : در بيشتر ساخت  و سازهاي  مناطق  روستايي  به  مقاوم سازي  در واحدهاي  مسكوني  توجه  نمي شود.وي  خاطرنشان  كرد: شدت  تخريب  زلزله  در مناطق  شيبدار و ناهموار بيش  از ساير مناطق  است .

ضريب امنيت جاده چالوس بسيار كم است
خبرگزاري فارس: رئيس گروه زمين شناسي مهندسي سازمان زمين شناسي و اكتشافات معدني كشور كه به همراه هياتي به منظور بازديد و تخمين ضريب اطمينان جاده چالوس بعد از زلزله كجور، به آنجا سفر كرده بود، گفت: جاده چالوس همچنان ناامن است و در نواحي مختلف آن امكان ريزش و سقوط سنگ وجود دارد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از گروه خبري سازمان زمين شناسي، محمدجواد بلورچي افزود: بازگشايي جاده چالوس، اقدامي عجولانه بوده و اين محور از لحاظ زمين شناسي براي عبور و مرور مسافران ناامن است.
وي نسبت به خطر سقوط سنگ و ريزش كوه در نقاط مختلف جاده چالوس هشدار داد و تاكيد كرد : به علت وجود بلوكهاي آزاد سنگ در ارتفاعات اطراف اين جاده خطر ريزش كوه همچنان وجود دارد، زيرا باتوجه به زلزله اخير، شكافهاي بسياري در سنگها ايجاد شده كه در اثر آن، سنگها با كوچك ترين لرزه اي مي توانند به پايين سقوط كنند.
رئيس گروه زمين شناسي مهندسي سازمان زمين شناسي افزود: با توجه به نزديك شدن به فصل سرما و ريزش برف و باران در اين محور كوهستاني، درصد سقوط بلوكهاي آزاد افزايش خواهد يافت؛ چرا كه نفوذ آب به درون شكافهاي ايجاد شده در سنگها بويژه در اثر زمين لرزه اخير و انبساط و انقباض مولكولهاي آب در اثر تغييرات حرارتي، تعادل استاتيكي بلوكهاي رها شده را بر هم زده و احتمال سقوط آنها را دو چندان مي كند.
بلورچي در ادامه اين بازديد با اشاره به بهمن سنگي در ناحيه دريابك و سياه بيشه گفت: با توجه به پتانسيل جاده چالوس در اين زمينه، چنانچه زلزله اي به وقوع بپيوندد، با حركت توده بزرگ و عظيم سنگها در محدوده وسيعي از جاده، بهمن سنگي رخ مي دهد كه اين امر لزوم توجه به اين منطقه را دوچندان مي كند.
وي در خصوص پديده بهمن سنگي گفت : در اين پديده بلوكهاي سنگ و خاك موجود، بر اثر زمين لرزه در طول ۲ تا ۳ ثانيه حركت كرده و به پايين مي لغزند و ناحيه وسيعي را تحت تاثير فعاليت خود قرار مي دهد، لذا باتوجه به اين كه سن بهمن سنگي دريابك را نمي توان حدس زد؛ اما ابعاد آن و پتانسيل موجود در منطقه جاده چالوس را مي توان به راحتي تشخيص داد.

مددكاران سيار، در سطح شهر فعال مي شوند
معاون اجتماعي سازمان بهزيستي، اعلام كرد: مددكاران سيار براي ارائه خدمات مورد نياز در سطح شهر فعاليت مي كنند.
حسن علم الهدا، معاون اجتماعي سازمان بهزيستي كشور، در گفت وگو با ايلنا گفت: شهرداري و سازمان بهزيستي، براي سامان دهي مددكاران سيار، با يكديگر همكاري دارند.
وي، در ادامه افزود: مددكاران سيار در ميني بوس هاي تعيين شده به كساني كه به خدمات اجتماعي و رواني نياز دارند، كمك مي كنند.
به گفته علم الهدا، طرح مددكاران سيار كشوري نبوده و در تمام كشور قابليت اجرا ندارد.وي، تصريح كرد: در حال حاضر با توجه به شرايط و آمادگي شهرهاي تهران و اصفهان اين طرح در اين دو استان اجرا مي شود.
علم الهدا يادآور شد: ميني بوس هاي مذكور به نام اورژانس هاي خدمات اجتماعي معروف هستند و افراد مددجو به آنها مراجعه مي كنند.

شرايط سخت زندگي براي۲ ميليون و ۵۰۰ هزار كودك در خانواده هاي معتاد
000104.jpg

عضو هيات علمي دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي گفت : چنانچه تعداد كل معتادان ايراني را دو ميليون نفر محاسبه كنيم كه تنها ۷۰ درصد آنها متاهل باشند و فقط ۸۵ درصد آنها بيش از دو فرزند نداشته باشند ، بر اين اساس حدود ۲ ميليون و ۵۰۰ هزار كودك پدر معتاد در كشور شرايط سخت و دشواري را در محيط خانواده تجربه مي كنند .
دكتر حبيب آقابخشي با بيان اين مطلب به خبرگزاري مهر گفت : اين در حالي است كه بر اساس بررسي مشترك دفتر كنترل مواد مخدر سازمان ملل و سازمان بهزيستي بين سالهاي ۷۷-۷۸ حدود ۴/۹۳ درصد از معتادان ايراني را مردان متاهل در فاصله سني ۲۳ تا ۴۴ سال تشكيل مي دادند . وي به اضطراب و نگراني دائم حاكم بر فضاي خانواده هاي بدر معتاد و به خصوص بر روي فرزندان اشاره كرد و افزود : اعضاي خانواده همواره دچار بيم دستگيري پدر خانواده هستند، فرزندان هنگام مراجعه پدر به خانه به جاي اينكه او را با دست پر ببينند ، معمولا هنگام رفتن از منزل نظاره گر اين هستند كه چطور پدرشان با دست پر از خانه خارج مي شود تا وسيله اي را به پول تبديل كند.

اطلاعات  از عوامل  كليدي  شكل گيري  فرآيندهاي  اجتماعي 
دكتر علي  خاكي صديق رييس  دانشگاه صنعتي  خواجه نصيرالدين  طوسي  گفت :ارتباطات  و فن آوري  نوين  اطلاعات  از عوامل  كليدي  در تكوين ، شكل گيري  و تجزيه  و تحليل فرآيندهاي  اجتماعي  است .
به  گزارش  ديروز  روابط عمومي  دانشگاه  خواجه  نصيرالدين  طوسي ، وي  كه  به مناسبت  راه اندازي  پايگاه اطلاع  رساني  روابط عمومي  اين  دانشگاه  سخن  مي گفت ، افزود: پيچيدگي  ابعاد وجودي  انسان  به خوبي  در ارتباطات  تبلور يافته  و ضرورت آن  براي  رفع  نيازهاي  جدي  جامعه  بشري  انكارناپذير است .وي  اظهار داشت  : در سايه  ارتباطات  و انتقال  مفاهيم  و يافته هاي  بشري  است كه  مي توان  با خلاقيت ها و نوآوري ها، افق هاي  جديدي  را در مسير تكامل  و تعالي ، پيش  روي  جامعه  بشري  قرار داد.

براي پرهيز از آسيب هاي چشمي:
بيماران مبتلا به ديابت به طور مستمر بايد معاينه شوند
000106.jpg
گروه اجتماعي: تشكيل عروق جديد در شبكيه و سرعصب باصره از مهمترين مشكلات چشمي بيماري ديابت است كه ممكن است باعث خونريزي هاي مكرر داخل چشمي و آسيب شديد به شبكيه و حتي باعث آب سياه شود، كه لازم است قبل از وقوع عوارض چشمي اين عروق خطرناك با اشعه ليزر درمان شود و از خون ريزي درون چشمي بسياري از افراد مبتلا به ديابت و عواقب آن جلوگيري شود.
به گزارش خبرنگار ما، دكتر هرمز شمس دبيركل انجمن چشم پزشكي ايران در آستانه برگزاري چهارمين همايش بزرگ علمي- كاربردي پزشكان عمومي كشور ضمن اعلام اين مطلب گفت: ديابت نوع يك (وابسته به انسولين) به واسطه عوارضي كه ايجاد مي كند سريع شناسايي و درمان مي شود، ولي ديابت نوع دو (غيروابسته به انسولين) ممكن است سالها بدون ايجاد عوارض مهم و بدون آن كه بيمار متوجه آن شود پيشرفت كند و گاهي اين بيماري براي اولين بار با معاينه ته چشم بيمار تشخيص داده مي شود كه به صورت تشكيل عروق جديد در شبكيه است. به همين دليل براي تشخيص و درمان اين عروق درون چشمي لازم است بيماران مبتلا به قند به طور مرتب معاينه شوند تا اين عوارض ناخواسته شناسايي و درمان شوند.
استاد دانشگاه علوم پزشكي تهران در ادامه با اشاره به عوارض چشمي ديابت افزود: از ديگر عوارض چشمي بيماري قند، تورم ماكولا (نقطه زرد) است كه ناحيه اصلي براي ديد مركزي افراد بوده و تورم اين منطقه باعث كاهش شديد ديد بيمار خواهد شد، اين عارضه را نيز مي توان به وسيله درمان با ليزر مهار كرد. لذا معاينه مكرر بيماران ديابتيك براي تشخيص و درمان عوارض ديابت به ويژه در ديابتهاي طولاني و خوب درمان نشده كه بيشتر به اين عوارض گرفتار خواهند شد، الزامي است.
لازم به ذكر است كه همايش- علمي كاربردي پزشكان عمومي كشور بزرگترين گردهمايي ساليانه پزشكان است تا جديدترين يافته هاي علوم پزشكي مانند: اورژانس، تغذيه، داخي، جراحي، چشم، طب كار، طب خانواده و... ساير رشته هاي دانش پزشكي مورد نياز در طبابت عمومي را فراگيري نمايند و چهارمين دوره اين همايش با محوريت طب خانواده از ۲۱ شهريور ماه در تالار همايشهاي بين المللي رازي به مدت ۵ روز توسط سازمان نظام پزشكي تهران بزرگ با ۲۵ امتياز بازآموزي برگزار مي شود تا ضمن تأكيد بر نقش و جايگاه پزشكان خانواده در اصلاح نظام سلامت ملي و  آينده پزشكي كشور، پزشكان عمومي را در تثبيت و ايفاي اين نقش مهم از لحاظ دانش و نگرش آماده نمايد. پزشكان عمومي مي توانند جهت ثبت نام و حضور در اين همايش تا تاريخ ۲۱/۶/۸۳ به سازمان نظام پزشكي تهران بزرگ مراجعه و يا جهت كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفنهاي ۸۹۶۲۳۶۷ و ۸۸۰۷۸۵۴ تماس حاصل كنند.

توصيه هاي بهداشتي براي خريد كيف و كوله پشتي دانش آموزان
000136.jpg
معاون  پيشگيري  دفتر بهداشت  و تغذيه  وزارت  آموزش  و پرورش ، شرايط و ويژگي هاي  كوله پشتي  و كيف  مناسب  دانش آموزان  را اعلام  كرد و از خانواده ها خواست  در انتخاب  و خريد اين  كالا دقت  كنند.
محبوبه  حيدري ديروز   به  ايرنا گفت  : وزن  كيف  مدرسه  و محتويات  آن  بايد حداكثر بين  ۵ تا ۱۰ درصد وزن  دانش آموز باشد در حالي  كه  برخي  دانش آموزان  كوله ها و كيف هاي  حدود ۱۴ درصد وزن  خود را حمل مي كنند كه  آسيب هاي  جدي  جسمي  به  همراه  دارد.
اشياي  حجيم  در صورت  الزام  بايد طوري  در كيف  جاسازي  شود كه  به  پشت  و كمر دانش آموز آسيب  نرساند.
بايد فقط وسايل  و كتاب  ضروري  در كيف  دانش آموز قرار گيرد و كيف هاي  داراي  يك  بند بطور متناوب  روي  هر دو شانه  يا توسط هر دو دست  حمل  شود.
وي ، درباره  انتخاب  نوع  كوله پشتي ها براي  دانش آموزان  گفت  : چنان چه  از كوله پشتي  به عنوان  كيف  استفاده  مي شود، كوله  بايد دو بند براي  شانه  و يك بند براي  بسته  شدن  دور كمر داشته  باشد.
كوله هايي  كه  در محل  بند شانه ها داراي  بالشتك  است ، مناسب  تر از ديگركوله ها هستند.
كوله پشتي  بايد حتي الامكان  ساده ، كوچك  و مناسب  سن  و نياز دانش  آموز بوده و فاقد تزيينات  و دستگيره هاي  اضافي  باشد.
000134.jpg

وي  درباره  روش  حمل ، وزن  كيف  و كوله پشتي  گفت  : حتما دو بند كوله پشتي  بايد روي  دو شانه  دانش آموز قرارگيرد و سپس  بند، دور كمر او بسته  شود.
بندها بايد متناسب  با بدن  دانش آموز تنظيم  شود، به گونه اي  كه  دقيقا كوله  در ناحيه  پشت  قرارگيرد و خيلي  سخت  و يا شل  نباشد.
انتهاي  كوله پشتي  نبايد بيش  از ده  سانتي  پايين  تر از خط كمر دانش  آموز قرار گيرد، دو بند شانه ها بايد طوري  تنظيم  شود كه  كوله  دقيقا در ناحيه پشت  قرار گيرد، در غير اين  صورت  موجب  متمايل  شدن  بدن  به  سمت  جلو و به  هم خوردن  تعادل  دانش  آموز مي شود.
وزن  اضافي  كوله پشتي  باعث  خستگي  زودرس ، مشكلات  مزمن  در ناحيه  دست ، كتف ، گردن  و حتي  سر مي شود.
حمل  يك  طرف  كيف  و كوله  علاوه  بر عوارض  ياد شده ، در درازمدت  سبب  انحراف  ستون  فقرات  دانش آموز خواهد شد.
والدين  دانش آموزان  هنگام  خريد كيف  و كوله پشتي  دقت  كنند كه  كوله  داراي  دو بند براي  شانه  و يك  بند جهت  بسته شدن  به  دور كمر باشد.

حقوق شهروندي
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
خارجي
سياسي
شهري
علمي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   بـورس   |   حقوق شهروندي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |  
|  علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |