دوشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۸۸ - Sep 6, 2004
بيست و يكمين مسابقات بين المللي قرآن كريم
بيست و يكمين دوره مسابقات بين المللي قرآن كريم همزمان با مبعث رسول اسلام حضرت محمد مصطفي(ص) در محل سالن همايشهاي بين المللي در تهران برگزار مي شود.
نماينده ولي فقيه و رئيس سازمان اوقاف و امور خيريه كشور با اعلام اين مطلب گفت: مراسم افتتاحيه اين دوره از مسابقات بيست و دوم شهريور ماه با حضور معاون اول رئيس جمهوري برپا خواهد شد.
حجت الاسلام محمدعلي نظام زاده افزود: اين دوره از مسابقات با شركت قاريان، حافظان و مفسرين قرآن مجيد از ۴۵ كشور جهان برگزار خواهد شد. وي اضافه كرد: در اين دوره از مسابقات، قاريان، حافظان و مفسران قرآني از ۹ كشور اروپايي، ۹ كشور آفريقايي و ۲۵ كشور آسيايي و استراليا و آرژانتين شركت دارند. وي يادآور شد: ۱۴ داور بين المللي كه هفت نفر از آنها را داوران خارجي تشكيل مي دهند، عهده دار قضاوت اين دوره از مسابقات هستند.
رئيس سازمان اوقاف و امور خيريه گفت: حدود ۹۰ نفر در اين مسابقات به مدت پنج روز رقابت خواهند داشت.

كليات آيين نامه آموزش از راه دور تصويب شد
دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش گفت: كليات آيين نامه آموزشي آموزش از راه دور در دوره متوسطه تصويب شد.
مهدي نويد ادهم در گفت وگو با ايسنا افزود: آيين نامه آموزشي آموزش از راه دور در دوره متوسطه و راهنمايي در جلسه گذشته شوراي عالي آموزش و پرورش مورد بررسي قرار گرفته و ادامه مباحث آن به جلسه آتي موكول شد.
وي گفت: همچنين در جلسه شوراي عالي آموزش و پرورش معاون آموزش و پرورش نظري و مهارتي ضمن ارائه گزارش برگزاري پرسش مهر ۴ بر استمرار اين حركت در سالهاي آينده تأكيد كرد.

شيوه تدريس آمادگي دفاعي در مدارس
نحوه  تدريس  و ارائه  درس  آموزش  آمادگي  دفاعي  در پايه  سوم  راهنمايي  و پايه هاي  اول  و دوم  دوره  متوسطه  اعلام  شد.
به گزارش  ايرنا، براساس  مصوبه  شوراي  عالي آموزش  و پرورش ، ارايه  درس  آموزش  آمادگي  دفاعي  در پايه  سوم  راهنمايي  تحصيلي  به  صورت  نظري  و با يك  ساعت  آموزش  در هفته  است .
درس  آموزش  آمادگي  دفاعي  در پايه  اول  و دوم  متوسطه  به  صورت  نظري  و عملي  معادل  ۶۰ ساعت  از مجموع  دو پايه  در طول  سال  تحصيلي  خواهد بود.
درس  آموزش  آمادگي  دفاعي  همانند ساير دروس  داراي  نمره  صفر تا ۲۰ بوده  كه  در جمع  نمرات  و در محاسبه  معدل  كل  دانش آموز منظور مي شود.
دانش آموزاني  كه  داراي  اختلال  جسمي - حركتي ، نابينايي  و يا ناشنوايي  هستند از آموزش  و امتحان  درس  آموزش  آمادگي  دفاعي  معاف  مي شوند.

معلولان به اردوي فرهنگي تفريحي مي روند
رئيس انجمن دفاع از حقوق معلولان از سفر چهار روزه معلولان به رامسر خبر داد.
علي همت محمود نژاد، رئيس انجمن دفاع از حقوق معلولان، در گفت  وگو با ايلنا گفت: از سوي انجمن دفاع از حقوق معلولان ۲۴۰ معلول از استان هاي تهران، لرستان و فارس از روز شانزدهم تا روز بيستم شهريورماه به اردوي فرهنگي- تفريحي مي روند.
وي، با اشاره به مستقر شدن آنان در اردوگاه ميرزاكوچك خان جنگلي، گفت: هدف از اين سفر، افزايش شادي و نشاط در معلولان است.
محمود نژاد خاطرنشان كرد: در اين گونه سفرها، معلولان از تجربيات يكديگر آگاه شده و راه هاي چگونگي غلبه بر مشكلات را بررسي مي كنند.

بيماران  رواني  در خانه ويزيت مي شوند
طرح  ويزيت  بيماران  روانـي  در منزل  براي  اولين  بار در پنج  نقطه  از كشـور اجرا مي شود.
مديركل  سلامت  روان  وزارت  بهـداشت  ، درمان  و آمـوزش  پزشكي  روز يكشنبـه  در گفت  و گو با خبرنگار ايرنا در شاهرود گفت  : در ايـن  طرح  با اعزام  تيم هـاي  آموزش  ديده  به  منازل ، بيماران  روانـي  معاينه  شـده  و با اقدامات  به موقـع  از عود مجدد بيماري  در اين  افراد جلوگيري  مي شود.
دكتر محمدتقي  ياسمي  بدون  ذكر زمان  شروع  اين  طرح  گفت : در راستاي  اجراي  اين  طرح  ابتدا بايد اصلاحاتي  در درمانگاه هاي  روانپزشكي  انجـام  شود تا بـه مراكز بهداشت  روان  جامعه نگر تبديل  شوند.
وي  اضافه  كرد: طرح  ادغام  شبكه  بهداشت  روانـي  با مراكز بهـداشت  و درمـان شهر و روستا بيش  از ۲۸ ميليون  نفر را در كشور تحت  پوشش  قرار مي دهد.
ياسمي  ،آمـوزش  مهارت هاي  زندگي  به  جوانان  جامـعه  را از ديگر طرح هاي  اين  وزارتخانه  ذكر كرد و گفت : در ۴۰ دانشگاه  علوم  پزشكي  كشور نيروهايي  در اين  زمينه  تربيت  شده  كه  آموزش هاي  لازم  را به  معلمين  و ساير اقشار جامعه  ارايـه  مي كنند.
وي  گفت : ايـن  آموزش ها موجب  افزايش  سطح  سلامت  رواني  و رفتار در جوانان  شده  و آنها را از بسيـاري  مشكلات  نظير اعتياد، بي بند و باري هاي  جنسي ، خودكشي  ورفتارهاي  خطرساز رها مي سازد.
او گفت : اين  طرح  به  صورت  موازي  در آموزش  و پرورش  و بهزيستـي  نيز انجـام  مي شود.خودكشي در اين  شهرها شده  است .

صدور سند قطعي خودرو به نام وكيل مشمول ماليات نقل و انتقال نمي شود
گروه اجتماعي: مراجعه كنندگان به دفاتر اسناد رسمي كه به طور وكالتي خودرو خريداري كرده اند، براي نقل و انتقال سند به نام خود هيچ گونه مالياتي پرداخت نمي كنند.به گزارش روابط عمومي كانون سردفتران و دفترياران، احمد علي سيروس، نايب رئيس كانون سردفتران و دفترياران با اعلام اين مطلب گفت: با توجه به نظريه شوراي عالي مالياتي وزارت امور اقتصادي و دارايي در خصوص استعلام كانون سردفتران، مبني بر عدم شمول ماليات نقل و انتقال خودرو در مواردي كه وكيل قصد تنظيم سند قطعي به نام خود را دارد، هيچ گونه مالياتي بابت نقل و انتقال از وي دريافت نمي شود.وي افزود: چون هنگام تنظيم سند وكالت خودرو، ماليات نقل و انتقال پرداخت مي گردد، صدور سند انتقال خودرو به نام شخص وكيل دوباره مشمول ماليات نقل و انتقال خودرو نخواهد بود و مراتب به كليه دفاتر اسناد رسمي كشور ابلاغ شده است.

تغييرات كتاب هاي درسي در سال تحصيلي جديد اعلام شد
مدير كل دفتر برنامه ريزي و تأليف كتب درسي، آخرين تغييرات كتابهاي درسي در سال تحصيلي جديد را اعلام كرد.
مهندس علي زرافشان گفت: امسال تربيت بدني در پايه دوم دبستان، برنامه درسي سراسري مي شود؛ اما كتاب درسي نداشته و تنها داراي راهنماي معلم و لوحه هايي براي يادگيري دانش آموزان است. وي با اعلام سراسري شدن كتاب بخوانيم و بنويسيم در پايه سوم ابتدايي تصريح كرد: با توجه به اين كه در سالهاي قبل، اين كتاب در پايه اول و دوم دبستان سراسري بود، امسال نيز دانش آموزان پايه سوم ابتدايي سراسر كشور كتاب جديد بخوانيم و بنويسيم را مي خوانند.
زرافشان ادامه داد: همچنين كتاب هديه هاي آسمان كه در طول دو سال گذشته در پايه هاي دوم و سوم دبستان سراسري بود، امسال در پايه چهارم ابتدايي سراسري مي شود. وي اعلام كرد: با توجه به اضافه شدن كتاب زبان انگليسي به پايه اول راهنمايي، اين كتاب در پايه دوم دچار تغيير (البته نه به معناي تأليف جديد) شده و در پايه دوم راهنمايي بخشي از كتابهاي پايه دوم و سوم راهنمايي تدريس مي شود.
وي از تغييرات كتاب هاي درسي دوره متوسطه خبر داد: دانش آموزان پايه دوم دبيرستان امسال كتاب جديد »دين و زندگي« را كه در سال گذشته به صورت آزمايشي در پايه اول آموزش داده مي شد، مي خوانند. به گفته وي در دوره پيش دانشگاهي نيز كتاب جديد زبان انگليسي تدريس خواهد شد. زرافشان ضمن يادآوري تغييرات كتاب شيمي پايه هاي اول، دوم و سوم متوسطه در طول سه سال گذشته گفت: در سال تحصيلي جديد نيز كتاب شيمي مقطع پيش دانشگاهي تغيير كرده و با توجه به اين كه سال گذشته كتاب جغرافياي اين مقطع جديدالتأليف بود، امسال با نظرخواهي از معلمان، تغييراتي نيز در اين كتاب لحاظ شده است. به گفته وي اجازه تأليف كتابهاي درسي به سازمانهاي آموزش و پرورش استانها واگذار شد تا از اين پس در چارچوبي ملي اقدام به تأليف كتاب با توجه به نياز يادگيرنده و شرايط محيطي بپردازند.
وي اعلام كرد: بر اين اساس با مشاركت ۱۰ استان سه درس عربي، علوم تجربي و حرفه و فن دوره راهنمايي با توجه به نياز مخاطبان و دانش آموزان مناطق خاص چندتأليفي مي شوند.

توصيه پزشكي - بهداشتي
همراه صبحانه آب ميوه بخوريد
000164.jpg
خبرگزاري فارس: رئيس انجمن تغذيه ايران گفت: خوردن انواع آب ميوه به همراه صبحانه موجب جذب بهتر آهن و مواد غذايي و افزايش اشتها مي شود.
سيدضياءالدين مظهري مصرف آب انگور، هندوانه، گريپ فروت و انواع مركبات را به عنوان بهترين نمونه ها توصيه كرد و افزود: مصرف آب ميوه و انواع ميو ه ها همراه غذا علاوه بر جذب بهتر ويتامين ها و مواد معدني موجب افزايش حركات روده، معده و ساير قسمت هاي دستگاه گوارش مي شود.

اخبار كوتاه
تأمين نيازهاي رفاهي، فرهنگي و اجتماعي پرستاران
000170.jpg
دبيركل خانه پرستار اعلام كرد: نيازهاي رفاهي، فرهنگي و اجتماعي پرستاران توسط مسوولان كميسيون هاي فرهنگي محقق مي شود.
محمد شريفي مقدم ، دبيركل خانه پرستار، در گفت و گو با خبرنگار سرويس اجتماعي ايلنا، گفت: نيازهاي رفاهي و فرهنگي پرستاران در سومين كميسيون فرهنگي و رفاهي كه در دانشكده پرستاري و مامايي مشهد برگزار شد، مورد بررسي قرار گرفت.
وي افزود: در اين نشست اعضاي كميسيون فرهنگي و رفاهي هيات مديره هاي نظام پرستاري در خصوص فعاليت هاي برجسته خود، راه كارهاي رسيدن به اولويت هاي رفاهي پرستاران و راه اندازي پروژه مهمان سراي ويژه پرستاران در مشهد بحث كردند.
به گفته شريفي مقدم، با توجه به كار حساس و آسيب زننده پرستاري، بايد مباحث فرهنگي و رفاهي پرستاران جدي گرفته شود.
وي تصريح كرد: هيات مديره هاي پرستاري از طرف دولت هيچ كمكي دريافت نكردند و ناچار شده اند خود براي تحقق مطالبات پرستاران اقدام كنند.

خرماداران بم با مشكل جمع آوري محصول مواجهند
000168.jpg
خبرگزاري فارس: رئيس شوراي اسلامي شهر بم گفت: متاسفانه كارهايي اجرايي در زمينه  خرما به كندي پيش رفته است و مردم بم هم اكنون در زمينه جمع آوري و بيمه خرما دچار مشكل هستند.
عباس اسماعيلي در گفت وگو با فارس در بم افزود: قبلاً پيشنهاد داده بوديم كه محصول خرماي باغداران بيمه شود اما متاسفانه بدليل روند كند فعاليت ها اين اتفاق نيفتاده و خرماداران هم از لحاظ جمع آوري محصول و هم به جهت محصولي كه از بين رفته و بيمه نشده به مشكل برخورده اند.وي از ديگر مشكلات مربوط به محصول خرما در بم گفت: بايد توجه داشت كه عده كثيري از كشاورزان و مالكان باغها در حادثه زلزله جان باخته اند و طبيعتاً الان كه در فصل برداشت هستيم كسي نيست كه محصول اين باغها را جمع آوري كند و نكته ديگر اينكه بسياري از باغها به دليل اين كه ديوار ندارند مورد دستبرد قرار مي گيرند و محصولشان به غارت مي رود.

بهره برداري از مدرسه اهدايي دولت آلمان در شهرستان رزن
هفتمين مدرسه ساخته شده توسط دولت آلمان در شهرستان رزن، با اختصاص ۹۰۲ ميليون و ۲۹۵ هزار ريال از محل كمك هاي اين دولت، ديروز به بهره برداري رسيد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي از همدان، محسن مرادي پناه فرماندار شهرستان رزن با اعلام اين خبر افزود: اين مدرسه در شهر قروه درجزين در زميني به وسعت ۲ هزار مترمربع با ۵۴۸ مترمربع زيربنا احداث شده است.وي با اشاره به اين كه دولت آلمان در پي زلزله سال ۸۱، هزينه ساخت ۷ باب مدرسه در شهرستان رزن را به عهده گرفته است، گفت: با ساخت و تجهيز ۱۱۲ كلاس درس طي ۲ سال گذشته توسط دولت آلمان، ۳ هزار و ۳۳۱ دانش آموز شهرستان رزن از امكانات آموزشي بهره مند شدند.
مدارس اهدايي دولت آلمان در شهرستان رزن، در شهر و روستاهاي قروه درجزين، كهارد، بابانظر، چورمق، فارسجين، سوزن، قادرخلج به بهره برداري رسيده است.

كشف جسد ۵ كودك در لابه لاي ديوارهاي ارگ قديم بم
خبرگزاري فارس: صبح ديروز طي جستجو و كاوش سطحي باستانشناسان در ارگ قديم بم، جسد ۵ كودك زير يكسال در لابه لاي يكي از ديوارهاي ارگ پيدا شد.
هادي احمدي مدير اجرايي پروژه ارگ قديم بم به فارس گفت: اين اجساد همگي توسط پنبه پوشيده و كفن پيچي شده بودند.
وي افزود: اين ۵ جسد در جايي كشف شده اند كه به هيچ وجه احتمال دفن جسد در اين نقطه وجود نداشته است و احتمال اين كه باز هم موارد اين چنيني كشف شود بسيار زياد است.

نماينده يونيسف اعلام كرد:
موفقيت ايران در توسعه اقدامات زيربنايي براي كودكان و نوجوانان
۱۶ هزار تشكل غيردولتي به مددجويان و نيازمندان خدمات مي دهند
000172.jpg
نماينده  صندوق  كودكان  سازمان  ملل  متحد(يونيسف ) گفت : ايران  در زمينه  توسعه  اقدامات  زيربنايي  براي  كودكان  و نوجوانان  موفق  بوده  است .
خانم  كري  اگه  در حاشيه  همايش  سراسري  مديران  خانه هاي  كودكان  و نوجوانان  هيات  امنايي  در شيراز در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: هميشه  فكر مي كنيم  ايران  از تمام  زمينه هاي  مساعدي  كه  در زمينه  احقاق  حقوق  كودكان  در اختيار دارد، استفاده  كامل  را برده  است .
وي  گفت : همين  امر باعث  شده  است  كه  ايران  در بين  كشورهاي  ديگر در زمينه  توجه  به  كودكان  به عنوان  يك  الگو و مدل  محسوب  شود و ديگران  نيز تمايل  دارند به  اين  حد برسند.
نماينده  صندوق  كودكان  سازمان  ملل  متحد (يونيسف ) اظهار داشت : اين  كشورها اخيرا در سفر كميته  حقوق  كودكان  به  ژنو، در مورد پيشرفتهاي  ايران  در زمينه  كودكان  سوالاتي  مطرح  كردند تا در اين  زمينه  از اقداماتي  كه  ايران  انجام  داده  است  ، كسب  تجربه  كنند.
كري  اگه  افزود: البته  مسوولان  نبايد فقط به  كودك  هنگامي  كه  در مراكز بهزيستي  نگهداري  مي شود، توجه  كنند و توجه  بعد از آن  مهمتر است .
وي  گفت : در تمام  كشورهاي  ديگر نيز مراكز نگهداري  از كودكان  وجود دارد كه  به صورت  شبه  خانواده  يا موسسات  بزرگ  هدايت  مي شود هرچند كه  نحوه  نظارت  آنها با هم  فرق  مي كند.
نماينده  صندوق  كودكان  سازمان  ملل  متحد (يونيسف ) گفت : خصوصي  كردن  موسسات  نگهداري  كودكان  و نوجوانان  مي تواند نتيجه  بهتري  داشته  باشد ولي  اگر نظارت  دقيق  و با معيارهاي  جهاني  نباشد، آثار مخربي  بر جاي  مي گذارد.
از سوي ديگر رييس  سازمان  بهزيستي  كشور گفت : افزون  بر ۱۶ هزار تشكل  غيردولتي  در كشور مشغول  خدمات  دهي  به  مددجويان  و نيازمندان  است .
دكتر محمدرضا راه چمني  در همايش  سراسري  مديران  خانه هاي  كودكان  و نوجوانان  هيات  امنايي  در شيراز افزود: از اين  تعداد، ۱۳ هزار موسسه  خيريه  در زمينه  اهداف  بهزيستي  مشغول  فعاليت  است  و افزون  بر۷۶۰ موسسه  در حوزه  اجتماعي  بهزيستي  فعاليت  مي كند.
وي  گفت : همچنين  ۲۱۵ مركز غيردولتي  در زمينه  نگهداري  كودكان  بي سرپرست  به صورت  هيات  امنايي  و تحت  نظارت  بهزيستي  اداره  مي شود كه  قصد داريم  تصدي  دولت  در اين  بخش  را كاهش  دهيم .
رييس  سازمان  بهزيستي  كشور اظهار داشت : موسسات  خيريه  دو نقش  مهم  دارد كه  در اولين  نقش  به  عنوان  خانواده  عمل  مي كند و در دومين  نقش  در قالب  موسسه  خيريه  و آموزشي  مشغول  انجام  وظيفه  است .وي  افزود: اين  موسسات  مي تواند مسايل  روحي ، عاطفي  و آموزشي  كودك  را كه  از همه  چيز مهمتر است ، به  كودك  بياموزد و وي  را از انزواي  كامل  دور كند.
راه چمني  گفت : هرچند اينگونه  مراكز نمي تواند جاي  خانه  و خانواده  را براي كودك  پر كند ولي  بايد تمام  تلاش  خود را براي  جلوگيري  از وارد شدن  ضربه  روحي و رواني  به  كودك  انجام  دهيم .
رييس  سازمان  بهزيستي  كشور گفت : وظيفه  ديگر موسسات  هيات امنايي  آن  است  كه  آموزش  مهارتهاي  شغلي  به  فرد داده  شود تا اگر بعد از سن  ۱۸ سالگي  نتوانست  ادامه  تحصيل  دهد، حداقل  بتواند با اين  مهارت ها براي  خود ايجاد درآمد كند.

دندان هاي نيمي از كودكان و نوجوانان پوسيده است
000166.jpg
گروه اجتماعي: پوسيدگي دندانها از شايع ترين مشكلات دوران كودكي است تا جايي كه بيش از نيمي از كودكان و نوجوانان ۵ تا ۱۷ ساله دچار پوسيدگي دندان هستند.
به گزارش خبرنگار ما، دكتر عباسعلي پايدار متخصص آسيب شناسي فك، دهان و صورت در آستانه برپايي نخستين همايش كشوري انجمن دندانپزشكي ايران ضمن اعلام اين مطلب گفت: مصرف روبه گسترش تنقلات در كودكان به دليل تبليغات گسترده تلويزيوني و اطلاع رساني ناكافي در ارتباط با رژيم غذايي مناسب، از جمله استفاده ناكافي از لبنيات، سبزيجات،  مركبات و نيز بي توجهي به بهداشت دهان و دندان سبب شده تا آمار ابتلا به پوسيدگي دندانها روز به روز در كشور گسترش يابد.
دبير نخستين همايش كشوري انجمن دندانپزشكي ايران همچنين افزود: امروزه شيوه پوسيدگي دندانها برخلاف كشورهاي صنعتي و پيشرفته كه توانسته اند اين معضل را مهار كنند، در جوامع درحال توسعه از جمله در كشور ما روبه افزايش است كه متأسفانه بهداشت بد دهان، اثر عميقي بر سلامت عمومي و كيفيت زندگي مي گذارد.
دكتر پايدار گفت:  تجربه درد، تحمل آبسه هاي دندان، مشكل در غذا خوردن و جويدن و نيز از دست دادن دندانها، تغيير رنگ و يا خراب شدن دندانها تأثير منفي زيادي بر زندگي روزمره مردم و سلامت آنها دارد تا جايي كه عده اي از مردم به دليل بوي بد دهان و دندانهاي پوسيده يا ازدست رفته فعاليتهاي اجتماعي روزمره خود را نيز كاهش مي دهند.
وي با اشاره به برپايي نخستين كنگره كشوري انجمن دندانپزشكي ايران- فارس افزود: در اين كنگره جديد ترين دستاوردهاي مربوط به علم دندانپزشكي به متخصصان ارائه خواهد شد.

گزارش همشهري از مسائل جوانان و پديده تفاوت نسلها در ايران
درهاي جامعه را به روي جوانان باز كنيد
گسست يا شكاف نسل ها در جامعه جوان ما موضوعي است كه هر از گاهي برخي صاحبنظران پژوهش هاي اجتماعي بر آن تاكيد مي كنند. اما واقعيت چيست، آيا نسل جوان امروز ما از خانواده به عنوان كانون پايدار ارزشهاي فرهنگي بريده است؟ آيا اين نسل به ارزشها و سنت هاي فرهنگي و اجتماعي خود پشت كرده است؟ آيا تفاوت شرايط زماني و فضاي اجتماعي را مي توان تحت عنوان شكاف نسل ها و گسست ارزشها صورت بندي كرد؟ آيا تفاوت نسلها و فرزند زمان خويشتن بودن را مي توان به شكاف نسلها معنا كرد؟
همشهري اين مجموعه سئوالات را در گزارش و گفت وگويي در صفحات مياني ۷ و ۱۰ خود بطور مبسوط بررسي كرده است.

اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
علمي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |