دوشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۸۸ - Sep 6, 2004
بازتاب
آخرين ميهمان
۱۶ روز پس از زلزله دهشتناك و ويرانگر بم رئيس يونيسف پس از بازديد از ويرانه هاي بم و ديدار با بازماندگان زلزله به ويژه كودكان اعلام داشت: همه كودكان بم اين نگراني را دارند كه مبادا به فراموشي سپرده شوند.پس فردا هفتمين و آخرين گروه از بچه هاي بي سرپرست بم به تهران مي آيند تا مانند ديگر كودكان و نوجوانان بم با بازديد از مراكز تفريحي، آموزشي، فرهنگي و مذهبي لحظاتي از غم جانكاه زلزله را به فراموشي سپرده و زندگي دوباره آغاز كنند.روانشناسان بر اين باورند كه بچه ها با بازي بر مشكلات خود فائق مي آيند و اين برگرفته از پژوهشي است كه پس از زلزله اردبيل به دست آمد كه اغلب كودكان يك سال پس از زلزله گفته بودند، هيچ گاه بازي نكرده اند. از سوي ديگر خبر مي رسد مددكاران اجتماعي پس از بازگشت كودكان بم از سفرهاي تفريحي به سراغ آنها رفته و نتايج حاصل از سفرهاي تفريحي و اردوهاي تابستاني را در كودكان بم مثبت توصيف كرده و بيان داشته اند، شادي و نشاط و جست وخيزهاي كودكانه در خارج از فضاي زلزله تأثير قابل توجهي بر روحيه كودكان بم گذاشته است.پس فردا آخرين گروه از كودكان بم به تهران مي رسند و چند روزي را همچون شش كاروان قبلي ميهمان شهروندان و مديريت شهري تهران خواهند بود.كودكان بم بي ترديد با خاطرات خوش ميهمان نوازي و نوع دوستي تهراني ها به بم بازخواهند گشت اما سفر تفريحي آنها زماني خاطره انگيزتر و دلچسب تر مي شود كه در ضمير ذهني خود خاطره حضور مسئولان و ميزبانان را در جمع خودهر چند اندك با سفر همراه كنند. هنوز چند روز فرصت باقي است! عباس اسدي

نگاه
بيراهه
محمدرضا زائري
در ارزيابي وضعيت فرهنگي - اجتماعي كشور، در شرايط موجود معمولا دو رويكرد عمده براي ژرف كاوي و تحليل مشاهده مي شود:
رويكرد اول با نگاهي بسيار ياس آلود چشم اندازي تيره را تصوير مي كند كه براثر تحولات اجتناب ناپذير اجتماعي و گسست نسلي و تهاجم فرهنگي دشمن و عوامل ديگر نشاني از وفاداري عمومي به مظاهر و نشانه هاي دين مداري و زندگي ديني در آن نيست.
اما رويكرد دوم با نگاهي بسيار اميدوارانه و خوش بينانه فضاي عمومي را كاملا مثبت و روشن ارزيابي مي كند، تهاجم فرهنگي را شعار مي پندارد و توطئه را توهم مي شمارد.
آن گروه سر در برابر تقديري تاريخي و قضايي محتوم فرود آورده اند و اگر به انتظار ايمان ندارند خوش بينانه و ساده انگارانه اظهار رضايت مي كنند و اگر به ظهور موعود باورمندانه دل بسته اند، اين فضاي كفرآلود وفسق آميز را لازمه پديدآمدن زمينه ظهور مي دانند.
اين گروه نيز غفلت زده و بي خبرانه به تعبير مقام رهبري همچون شاه سلطان حسين به غروري كاذب دچارند و چشم تحليل و تعمق شان جز چند قدم پيرامون خدم و حشم متملق و دروغ پرداز را نمي بيند. بي گمان هر دو گروه خطا مي كنند و چشم خود را در برابر حقيقت فرو بسته و از درك واقعيت محرومند. متاع ناديده انگاشتن كفر و دين در اين ميان البته بي مشتري نيست. گروهي بي خبرماندن از اين سوي حقيقت و گروهي ناديدن آن سوي را پسنديده و بدان سرگرم شده اند.در زمينه مقوله هاي سياسي و اقتصادي البته چنين خطاهايي كمتر آشكار مي گردد چراكه افزايش جمعيت يا كاهش بهاي نفت و مسائلي از اين دست همه  چنان كمي و مقداري اند كه كمتر مي توان براساس سليقه و دريافت شخصي در پيرامونشان سخن گفت و اظهارنظر كرد اما در گستره مقوله هاي فرهنگي و اجتماعي كه ابتدا چنين كميت و مقداري ندارند هركسي مي تواند حتي براساس حس و حال و هواي لحظه اي خود موضع بگيرد و البته هيچگاه خلافش ثابت نشود و مؤاخذه اي هم صورت نپذيرد.مي توان پس از ساعاتي حضور در فضاي روحاني مراسم اعتكاف يا جمع پرشور نمازگزاران جمعه همه جامعه را انقلابي و مومن و متعهد و وفادار به ارزش ها و اصول دانست و پيروزمندانه از همراهي مردم سخن گفت و مي توان پس از ساعاتي گشت و گذار در يكي از خيابان هاي خاص تهران و خريد از چند فروشگاه و گفت وگو با چند جوان خاص نتيجه گرفت كه مردم به دنبال زندگي خويشند و انگيزه ها را از دست داده و دچار عدم تعهد شده اند و مي توان با ديدن چند نمونه از مفاسد اجتماعي و اخلاقي دست به قلم برد و يادداشت هاي آتشين از بي ايماني و بي ديني مردم نوشت.
حقيقت اين است كه اين موضع گيري ها هردو احساسي و سليقه اي و فردي اند. نه پس از ديدن آن شور و حال معنوي مي توان به صورت مطلق و يكباره نتيجه گيري كرد و نه مي توان پس از مشاهده اين فضاي غرب زده يكسره بر اين اساس به تحليل و ارزيابي دست يازيد.
واقعيت هاي اجتماعي و فرهنگي را تنها با مطالعه و تحقيق علمي مي توان مورد ارزيابي و بررسي قرار داد. اين گونه مطالعه و تحقيق علمي از پيمايش و مشاهده گرفته تا ساير روش هاي عيني و همه  سونگر است كه مي تواند و بايد پايه و مبناي سياست گذاري و تصميم گيري در اين حوزه ها باشد نه سليقه ها و دريافت هاي شخصي و لحظه اي مديران كه به تناسب مسير تردد روزانه و نوع ارتباطات و مجالس خانوادگي شبانه تغييرپذير خواهد بود.
تجربه لااقل در همين چند سال اخير نشان داده است كه جامعه ما در بستر واقعيت هاي جاري خود نه با تحليل هاي بيش از حد نوميدانه گروه نخست تطبيق مي كند و نه با ارزيابي هاي بيش از حد اميدوارانه گروه ديگر همخواني دارد.اين واقعيت هاي جاري تنها با مطالعات علمي و ارزيابي هاي تحقيقي صحيح قابل شناسايي است كه مع الاسف بسيار اندك و كم بها هستند و بي ترديد برنامه ريزي ها و سياست گذاري هاي فرهنگي و اجتماعي درصورتي مي تواند قرين توفيق باشند كه اين واقعيت ها را مدنظر قرار دهند.نمي توان منكر اين واقعيت شد كه گرايش غالب جامعه ما ديني و معنوي است حتي اگر ظواهر برخي حاكي از اين امر نباشد اما همين ها معرفت و شناخت عميقي از دين به خصوص وجوه سياسي آن ندارند و يا از عملكرد متوليان امور ناراضي اند و همين دو دليل مي تواند براي بروز برخي واكنش ها كه از آن به دين گريزي تفسير مي شود كافي باشد.
واقعيت اصيل و حقيقت عيني - اگر دور از يكسونگري و پيش داوري ملاحظه شود - هم در خود بارقه هايي روشن از آن اميدواري ها دارد و هم لكه هايي تيره از اين نوميدي ها و نگراني ها. سياست گذاري و تصميم سازي هاي اصولگرايانه و مبتني بر ارزش ها اگر اين حقايق عيني اجتماعي و فرهنگي را لحاظ نكند و آنها را مبنا قرار ندهد هوده اي جز تير در تاريكي افكندن و ره به خطا پيمودن نخواهد داشت.

گزارش ساندي تايمز از فروش سلاح توسط يك تاجر انگليسي به سودان
يك هفته نامه انگليسي از نقش يك ميليونر اين كشور در فروش اسلحه به سودان و كمك به تشديد جنگ داخلي در اين كشور آفريقايي خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فارس، هفته نامه ساندي تايمز در اين رابطه نوشت: جان نايت يكي از تجار منطقه كنت در جنوب انگليس با ارائه تسليحاتي چون تانك، راكت و حتي يك موشك كروز به دولت سودان به شعله ور شدن آتش جنگ داخلي در اين كشور كمك كرده  است.
بنا بر اين گزارش، وي با ارائه تسليحاتي كه براي تجهيز يك ارتش كوچك كافي است، توانست دو ميليون و ۲۵۰ هزار پوند (معادل ۴ ميليون دلار) درآمد كسب كند.
اعتقاد بر اين است اين ميليونر انگليسي كه روابط نزديكي با وزارت دفاع انگليس دارد با انجام اين معامله تسليحاتي، تحريم هاي اتحاديه اروپا و انگليس را نقض كرده است. به نوشته ساندي تايمز، مدارك فاش شده نشان مي دهد اين معامله تسليحاتي شامل ۵۰ تانك  تي ۷۲ ، ۱۰۰ نفربر و خودروي زرهي، ۳۰ توپ ۱۲۲ ميلي متري و ۱۲ راكت انداز است. اين در حالي است كه ديگر رسانه هاي انگليسي فاش كردند جان نايت مشغول مذاكره براي فروش ۵ هزار تفنگ و ۱۵۰ موشك پيشرفته ايگلا و يك موشك كروز روسيه است.

بهره برداري تبليغاتي بوش از گروگانگيري در روسيه
جرج  بوش  رئيس  جمهور آمريكا روز شنبه  با اشاره  به  ماجراي  گروگانگيري در اوستياي  شمالي  تأكيد كرد اين  ماجرا ضرورت  مبارزه  با تروريسم  رابراي  آمريكايي ها يادآور مي شود.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از اوهايو بوش  گفت : گروگانگيري  در اوستياي  شمالي  كه  با كشته  شدن  حدود ۴۰۰ نفر خاتمه  يافت  نشان  دهنده  ماهيت  شوم تروريستهايي  است  كه  ما با آنها مواجه  هستيم . وي  كه  مبارزه  با تروريسم  را محور اصلي  مبارزات  انتخاباتي  خود قرار داده است  افزود: به  همين  دليل  آمريكا بايد قوي  باشد و هيچگاه  تسليم  تروريست ها نشود.
بوش  تأكيد كرد :ما اقدامات  جنايتكارانه  تروريستها را در روسيه  ملاحظه  كرديم، من  مي توانم  اندوه  والدين  قربانيان  اين  گروگانگيري  را تصور كنم .

اتحاديه اروپا:
پيام بسيار مهمي براي ايران خواهيم فرستاد
رئيس دوره اي اتحاديه اروپا گفت: ما به ارسال يك سيگنال بزرگ به ايران براي همكاري بيشتر با آژانس بين المللي انرژي اتمي موافق هستيم.
برنارد بات وزير امور خارجه هلند با بيان اين مطلب به مجله تايم گفت: ما نمي توانيم توسعه سلاح هسته اي در ايران را بپذيريم و اين سيگنالي كه به ايران مي فرستيم بسيار بزرگ خواهد بود و بايد از سوي ۲۵ عضو اتحاديه صورت بگيرد. بات افزود: ما به ايران تمام فرصت ها را داده ايم تا درباره غني سازي اورانيوم گفت و گو كنند. وزير امور خارجه هلند بار ديگر تاكيد كرد: كه اتحاديه اروپا هنوز هم براي هر گونه كمك به ايران آماده است.
به گزارش خبرگزاري مهر، وزراي خارجه آلمان، فرانسه و انگليس نيز ضمن اشاره ضمني بر افزايش فشارها بر ايران بار ديگر بر تماس اروپا به متعهد كردن ايران تأكيد كردند.
در پي نشست اعضاي اتحاديه اروپا در هلند، خبرگزاري فرانسه نيز گزارش داد كه به نظر مي رسد مقامات اين اتحاديه در خصوص اينكه آيا بايد اقدامات مربوط به مذاكره با ايران را ادامه دهند يا خط مشي سخت تري را درباره برنامه هسته اي ايران دنبال كرده و به موضع آمريكا نزديك تر شوند، دچار دو دستگي شده  اند.
به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري مذكور، وزراي امور خارجه كشورهاي عضو اتحاديه اروپا در نشست دو روزه خود در هلند نگراني خود را نسبت به برنامه هسته اي ايران، كه واشنگتن خواهان ارجاع آن به شوراي امنيت است، پنهان نكردند.
اين گزارش به نقل از ديپلماتي كه نامي از وي برده نشده ادامه داد: به نظر مي رسد اروپا درباره چگونگي پرداختن به اين امر دچار سردرگمي شده است و اداره اين وضعيت كار مشكلي است.
وي در بيان اين دو راهي گفت: در صورتي كه به مسير كنوني ادامه دهيم احتمال دارد بر ايراني ها تأثير نداشته باشد و اگر مستقيم به سراغ شوراي امنيت برويم مشخص نيست آنها چه اقدامي خواهند كرد، زيرا احساس خواهند كرد كه به آنها خيانت شده است. وي گفت: ما بايد تا حد ممكن موضع متفقي درباره ايران اتخاذ كنيم.
آسوشيتدپرس: ايران به زودي
اورانيوم استخراج مي كند
خبرگزاري آسوشيتدپرس به نقل از قاسم سليماني مدير عمليات حفاري در آژانس بين المللي انرژي اتمي نوشت: ما قادريم كانه اورانيوم را در نيمه اول سال ۲۰۰۶ از معدن سقند استخراج كنيم و بيش از ۷۷ درصد كار تاكنون تكميل شده است.
سليماني به خبرنگار آسوشيتدپرس گفت: اين معدن سوخت نيروگاه غني سازي اورانيوم در نطنز را تأمين خواهد كرد.
بنابرگزارش مذكور ايران همچنين تأسيسات ديگري در اصفهان دارد كه پودر اورانيوم يا كيك زرد را به گاز هگزافلورايد تبديل مي كند.وي افزود : تاكنون چند تن اورانيوم به منظور آزمايش در تأسيسات كيك زرد در حال ساخت در اردكان استخراج شده است.
در ادامه اين گزارش به نقل از مهدي كبيرزاده، مسئول پروژه سقند آمده است: ۲۲۰ مهندس و كارگر ايراني در اين معدن مشغول كار هستند.
اكونوميست:
راه حل نظامي غيرممكن است
هفته نامه اكونوميست طي مقاله اي نوشت كه استفاده از راه هاي نظامي براي از بين بردن برنامه هسته اي ايران غيرممكن است و بايد از راه هاي ديپلماتيك وارد شد.
به گزارش خبرگزاري مهر، اكونوميست با اعلام اينكه خلع هسته اي ايران ضروري است، نوشت: هدف ايران هر چه باشد توليد تسليحات هسته اي توسط اين كشور نوعي رقابت تسليحاتي را در منطقه به وجود خواهد آورد و موجب خواهد شد كشورهايي چون مصر، عربستان و تركيه نيز به دنبال تسليحات هسته اي بروند.اين هفته نامه در پايان مقاله خود نوشت: غير اتمي كردن ايران دو راه نظامي و ديپلماتيك دارد كه راه اول در شرايط فعلي ممكن نيست بنابراين تنها راه باقيمانده راه ديپلماتيك و تحريم است.
واكنش سرد اروپا به تحريم
در اين حال پايگاه اينترنتي يو. اس. نيوز با بيان اينكه فرقي نمي كند چه كسي رئيس جمهور آمريكا شود نوشت: رئيس جمهور آتي آمريكا با ايران مواجه است.
در ادامه اين مقاله با اعلام ناكامي آمريكا در منزوي كردن ايران در خصوص برنامه هاي هسته اي اش آمده است: دولت آمريكا تمايل دارد كه ايران را به واسطه اعمال تحريم هايي منزوي سازد كه اين مسئله با واكنش سرد كشورهاي اروپايي مواجه شد.
هفته نامه جيمز:
ايران به دنبال سلاح هسته اي نيست
سردبير هفته  نامه دفاعي جيمز با بيان اينكه سيستم امنيتي آمريكا تنها بر قابليت هسته اي ايران متمركز شده است و نه اهداف آن، گفت: هيچ نشانه اي از اينكه ايران به دنبال ساخت بمب هسته اي بوده است وجود ندارد.
به گزارش ايسنا وي در ادامه گفت: بر خلاف آمريكا، آژانس و اروپا به دنبال قابليت هاي هسته اي ايران نيستند بلكه آنها در جست وجوي مقاصد ايران از فعاليت هاي هسته اي اش هستند.
نشست هيات  هاي ايران و اروپا در وين
همزمان با رايزني ها و خبرپراكني هاي مختلف در خصوص فعاليت هاي هسته اي ايران روزنامه الايام چاپ بحرين به نقل از مقامات ايراني كه نامي از آنها نبرده نوشت: دو هيأت ايراني و اروپايي قصد دارند تا به منظور برسي بيانيه تهران و ميزان تعهد آن به اين بيانيه نشستي را در وين برگزار كنند.
به گزارش ايسنا در اين نشست كه دو روز قبل از نشست شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي در وين برگزار مي شود امير حسين زماني نيا به عنوان رييس هيات اعزامي است و اعضاي اين هيات شامل محمد جواد ظريف نماينده ايران در سازمان ملل، صادق خرازي سفير ايران در فرانسه، محمد حسين برزي مشاور وزير امور خارجه و سيروس ناصري از ديپلمات هاي بلندپايه ايران مي باشند.
نماينده هيات اروپايي در اين نشست نيز والتر اسميت، نماينده آلمان، ويليام ايدمن، نماينده انگليس و دولا پوله، نماينده فرانسه مي باشند.
الايام به نقل از مقامات نزديك به وزارت خارجه ايران افزود: كشورهاي اروپايي از هيات ايراني خواسته است تا در چارچوب خاصي به گفت وگو بپردازند كه مفاد اين گفت وگو شامل موارد زير است:
۱- كشورهاي اروپايي معتقدند كه تهران در قبال مساله تعهدات بين المللي و قطعنامه هاي مربوط به آژانس به طور كامل به تعهداتش عمل نكرده است.
۲- بايد چارچوب خاصي براي همكاري ميان ايران و آژانس تعيين شود.
۳- براي متوقف كردن عمليات غني سازي اورانيوم در ايران تلاش بين المللي بايد صورت گيرد.
۴- نظارت شديد از سوي آژانس بين المللي انرژي اتمي بر تاسيسات هسته اي ايران.
به نوشته الايام اين محورها موضوع گفت وگوهاي ميان طرفهاي ايراني و اروپايي در نشست پاريس نيز بوده است كه در آن بر ضرورت سري بودن آن تاكيد شده بود.

اتحاديه اروپا درباره رفتار با ايران بلاتكليف است
خبرگزاري فرانسه ديروز از فالكنبورگ هلند گزارش داد، به نظر مي رسد مقامات نااميد اروپا دچار بلاتكليفي شده اند و نمي توانند از دو گزينه ادامه تلاش ها براي تعامل با ايران و تقاضاها براي اتخاذ يك روش خشن تر در رابطه با اهداف هسته اي تهران كه آنها را به موضع آمريكا نزديكتر مي كند، يكي را انتخاب كنند.
وزيران خارجه كشورهاي عضو اتحاديه اروپا كه روز شنبه براي ادامه گفت وگوها در هلند گرد آمده بودند، نگراني عميق خود را در رابطه با ايران كه واشنگتن مي خواهد پرونده هسته اي آن را به شوراي امنيت سازمان ملل بكشاند، چندان پنهان نكردند.
برنارد بوت وزير خارجه هلند كه كشورش رياست فعلي اتحاديه اروپا را به عهده دارد گفت: ما موافق ضرورت ارسال يك پيام جدي به ايران در زمينه ضرورت همكاري اين كشور با آژانس بين المللي انرژي اتمي هستيم.
وي افزود: البته كه ما نمي توانيم توليد اورانيوم تسليحاتي را بپذيريم. اين پيام بايد خيلي جدي و به اتفاق آرا از سوي ۲۵ عضو اتحاديه اروپا داده شود.
يوشكا فيشر وزير خارجه آلمان نيز كه به همراه همتايان انگليسي و فرانسوي خود پيشگام تلاش هاي اروپا براي تعامل ديپلماتيك با تهران بوده است، اعمال فشار بر ايران را افزايش داد.
او با اشاره به نشست شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي در تاريخ ۱۳ سپتامبر (۲۳ شهريور) كه درباره گزارش جديد مربوط به اهداف اتمي تهران گفت و گو مي كند، گفت: يك ايران داراي توانمندي هسته اي مي تواند به موضوعي براي گفت و گو در شوراي امنيت سازمان ملل تبديل شود.
واشنگتن كه در كنار عراق و كره شمالي از ايران به عنوان يكي از اعضا ي محور شرارت ياد كرده است، تصميم دارد در نشست شوراي حكام خواستار ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت سازمان ملل شود، اقدامي كه اعمال تحريم ها عليه ايران را يك گام به جلو سوق مي دهد.
به گفته يك ديپلمات، به نظر مي رسد كه اروپا نسبت به نحوه اقدام بلاتكليف است و مديريت اين وضعيت هم دشوار به نظر مي رسد.
اين ديپلمات گفت، «يا ما اين رويه فعلي كه خطري را متوجه ايران نمي سازد، ادامه مي دهيم و يا پرونده ايران را مستقيم به شوراي امنيت مي فرستيم كه در اين صورت چون آنها (ايرانيان) احساس مي كنند كه از سوي كساني كه حامي تعيين راه حلي براي آنها بودند، هدف خيانت قرار گرفته اند، خدا مي داند كه چه مي كنند.
نگراني از اين است كه محافظه كاران ايران كه از زمان پيروزي در انتخابات مجلس در ماه فوريه (اسفند) همچنان موضع سرسختانه اي درباره مسئله هسته اي دارند، از بروز يك بن بست در شوراي امنيت سازمان ملل براي افزايش بيشتر شروط خود استفاده كنند.»
يك ديپلمات ديگر گفت: خطر واضح و مشخص است. ما بايد توازن داخلي قدرت در تهران را به حساب آوريم و تا آنجا كه ممكن است بايد به يك موضع متفق و متحد دست يابيم.
اما اين ديپلمات ترديد دارد كه اروپا بتواند تا هفته آينده كه نشست شوراي حكام آژانس و نشست رسمي وزيران خارجه اتحاديه اروپا همزمان در يك روز برگزار مي شود، به اين موضع مشترك دست پيدا كند.
با توجه به اين كه اروپايي ها سال ها از تسليم در برابر فشار آمريكا براي قطع رابطه با دولت ايران اجتناب كردند، اكنون نااميدي آنان از تهران از همه دردناك تر و تلخ تر است.
بوت گفت: «ما هر فرصتي را براي ادامه گفت و گو به ويژه در زمينه برنامه غني سازي در اختيار آنها (ايرانيان) گذاشتيم.»
وي با يادآوري اين مسئله كه اروپايي ها سال گذشته در ازاي تعويق فعاليت هاي غني سازي ايران، عرضه سوخت هسته اي را به ايران پيشنهاد كردند، افزود: اتحاديه اروپا همچنان براي كمك به آنها (ايرانيان) در زمينه تأمين نيازهاي انرژي آماده است.
اظهارات وزير خارجه هلند انعكاس بيانات هفته پيش «كريس پاتن» كميسر روابط خارجي اتحاديه اروپا است. پاتن نسبت به «پسرفت» روابط اتحاديه اروپا با تهران اظهار تأسف كرده بود.
نشست غيررسمي وزيران خارجه ۲۵ كشور عضو اتحاديه اروپا در روزهاي جمعه و شنبه در فالكنبورگ هلند برگزار شد.

ناطق نوري:
امروز رهبري مردم عراق در دست آيت الله سيستاني است
حجت الاسلام ناطق نوري در اولين سالگرد شهادت آيت الله سيد محمدباقر حكيم ، علت شكست توطئه اشغالگران را در تشكيل حكومت سكولار در عراق بيداري و هوشياري مردم اين كشور ذكر كرد. به گزارش خبرگزاري مهر از قم ، رييس بازرسي دفتر مقام معظم رهبري در اين مراسم با اشاره به تاريخچه زندگاني خاندان حكيم در عراق، گفت: انديشه  سياسي و نظرات وي درباره اسلام سياسي و ولايت فقيه به عنوان يك محقق ديني از جايگاه بالايي برخوردار است.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه با اشاره به توطئه اشغالگران براي تجزيه عراق گفت :اتحاد مردم عراق اين نقشه را از بين خواهد برد.
حجت الاسلام و المسلمين ناطق نوري به توطئه آمريكا در اشغال عراق اشاره كرد و اظهار داشت: آمريكا عراق را براي مبارزه با سلاح  هاي كشتار جمعي اشغال نكرد و هدف اصلي اشغال عراق ، اجراي طرح خاورميانه بزرگ بود تا در عراق حكومتي با رنگ و لعاب ديني اما سكولار ايجاد كند و امت عرب را وادار به سكولاريزم كند .
وي نقش آيت الله العظمي سيستاني در عراق را بسيار حساس خواند و گفت: مرجعيت عراق نقش بالايي را ايفا مي كند. آيت الله العظمي سيستاني يك حركت زيبا و سياسي را در عراق انجام داد كه عالم و جهان پسنديدند. يك حركت دموكراتيك بود كه مجامع جهاني در هيچ كجاي دنيا نتوانستند حرف بزنند. مرجعيت عراق، مردم را مسؤول سرنوشت خود مي داند و امروز رهبري مردم عراق در دست آيت الله العظمي سيستاني قرار گرفته است و مردم سالاري ديني توسط ايشان مطرح و مورد حمايت اقشار مختلف قرار گرفته است.

توضيح
در خبر اظهارات نمايندگان درباره انتخابات رياست جمهوري مندرج در همشهري مورخ ۱۲ شهريور خانم عشرت شايق نماينده تبريز است كه بدينوسيله تصحيح مي گردد.

هشدار آلمان به ايران
يوشكا فيشر وزير امور خارجه آلمان به ايران نسبت به ارزيابي و محاسبات اشتباه از واكنش بين المللي درباره برنامه اتمي ايران، هشدار داد.
خبرگزاري آلمان با استناد به اظهارات جمعه شب فيشر پس از مذاكرات وزراي خارجه اتحاديه اروپا در هلند افزود: ايران به تعهدات خود به ويژه توقف غني سازي اورانيوم عمل نكرده و اين امر باعث نگراني من است.
وزير خارجه آلمان در عين حال خواستار ادامه تلاش هاي ديپلماتيك واقع بينانه شد و گفت: تلاش ها براي ممانعت از يك تحول خطرناك در يك منطقه خواه ناخواه پيچيده و حساس مثل خاورميانه، بايد با دقت و هماهنگي كامل صورت پذيرد. فيشر افزود: هم اكنون اين خطر وجود دارد كه مسئولين در ايران دچار يك محاسبه اشتباه شده اند.
وزير خارجه آلمان گفت: آلمان، فرانسه و انگليس در تماس نزديك با آمريكا، اجلاس بعدي آژانس بين المللي انرژي اتمي در رابطه با برنامه اتمي ايران را تدارك مي بينند.
وي افزود: من نسبت به يك موضع بين المللي مشترك در رابطه با برنامه اتمي ايران، اميدوارم.
اين در حاليست كه وزير خارجه آلمان اخيرا در جلسه اي با خبرنگاران خارجي و داخلي در برلين، درباره برنامه اتمي ايران بدون هيچ مدرك قانع كننده اي ادعا كرد، در حاليكه اروپايي ها به تعهدات خود در برابر تهران عمل كرده اند، ايران به تعهدات خود عمل نكرده است.

ياور: مشكلات عراق با همسايگان حل مي شود
رئيس جمهوري دولت موقت عراق ابراز اميدواري كرد تمام مشكلات عراق با كشورهاي همجوار و همسايه عراق، به طور دوستانه و شفاف حل و فصل شود.
غازي عجيل الياور در گفت وگو با خبرگزاري كويت افزود: ما خواهان برقراري روابط اقتصادي و سياسي با تمامي كشورهاي همجوار خود هستيم و اميدواريم تمام مشكلات عراق با كشورهاي همجوار به صورت دوستانه و شفاف حل و فصل شود زيرا صفحه جديدي از روابط را با همسايگان خود گشوده ايم و صفحه قديمي در اين زمينه را براي هميشه بسته ايم.
در همين حال هفته نامه  لبناني  الاسبوع  العربي  شنبه  نوشت : منابع  نزديك  به  دولت موقت  عراق  گفتند كه  اياد علاوي  نخست  وزير اين  كشور بزودي  به  تهران  سفرخواهد كرد.
به گزارش ايرنا از بيروت اين هفته نامه افزود: سفر چند روز پيش ابراهيم  جعفري  معاون  رئيس  جمهوري  و برهم  صالح  معاون  نخست  وزير عراق به  ايران  با هدف  زمينه سازي  براي  سفر علاوي  به  تهران  صورت  گرفت . اين  هفته نامه  اضافه  كرد: سفر علاوي  به  ايران  با هدف  مهار تنش  در مناسبات بغداد ـ تهران  انجام  مي گيرد كه  چند هفته  گذشته  ميان  دو كشور تشديد شد.

مخالفت مركز پژوهش هاي مجلس با طرح انگشت نگاري از اتباع آمريكا
دفتر مطالعات سياسي مركز پژوهش هاي مجلس در نظر كارشناسي خود،  مصوب نمودن طرح لزوم بازرسي و انگشت نگاري از اتباع آمريكايي را در شرايط سياسي كنوني به مصلحت ندانست.
به گزارش خبرگزاري فارس، طرح لزوم بازرسي و انگشت  نگاري از اتباع آمريكايي در مبادي ورودي كشور، از طر حهاي معوقه اي است كه از دوره ششم مجلس باقي مانده و با تقاضاي تعدادي از نمايندگان در دستور كار قرار گرفته است.
دفتر مطالعات سياسي مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي در نظر كارشناسي خود در باره طرح مذكور عنوان كرده كه اين طرح براي استيفاي حقوق شهروندان ايراني و صيانت از حيثيت ملي مي باشد، اما در اين شكل  مضار آن بيش از منافع مورد نظر خواهد بود.
گزارش اين دفتر مي افزايد: در عرصه مناسبات بين المللي، اصل بر تنش زدايي و تعامل كشورها با يكديگر است و دولت ها در عرصه روابط بين الملل، تلاش مي كنند تا با كاستن از تنش با واحدهاي سياسي ديگر، از ظرفيت هاي موجود در جهت دستيابي به منافع حداكثر، بهره برداري نمايند و جمهوري اسلامي ايران نيز بر سه اصل عزت، حكمت و مصلحت در سياست خارجي روابط برقرار مي كند.

كوتاه از سياست ايران
آيين سالگرد شهادت آيت الله حكيم در تهران برگزار شد
مراسم  سالگرد شهادت  آيت الله  سيدمحمدباقر حكيم  و جمعي  از نمازگزاران نجف  اشرف  ديروز در مدرسه  عالي  شهيد مطهري  تهران  برگزار شد.
رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي ، سفيران  كشورهاي  عربي ، مسئولان  كشوري  و لشكري ، رئيس  مجمع  جهاني  اهل  بيت ، جمعي  از خانواده هاي  شهدا و جانبازان ، اقشارمختلف  مردم  تهران  و جمعي  از طلاب  حوزه هاي  علميه  قم  و نجف  دراين  مراسم  حضورداشتند.
حداد عادل: قدرت هاي خارجي نمي توانند به مجلس ايران دستور دهند
در پي تأكيد آژانس بين المللي انرژي اتمي مبني بر تصويب بدون تاخير پروتكل الحاقي از سوي ايران، غلامعلي حداد عادل تأكيد كرد كه هيچ قدرت خارجي حق دستور دادن به مجلس ايران را ندارد. رئيس مجلس شوراي اسلامي  در حاشيه سالگرد شهادت آيت الله حكيم به خبرگزاري فارس افزود: مجلس ايران بر اساس منافع و مصالح مردم ايران تصميم گيري مي كند و در اين راه به هيچ قدرت خارجي اجازه نخواهيم داد كه به ما دستور دهد. غلامعلي حداد عادل در پاسخ به سوالي مبني بر اين كه عكس العمل ايران در صورت ارسال پرونده انرژي اتمي به شوراي امنيت سازمان ملل چگونه خواهد بود؟ گفت: ايران در راه حفظ مصالح و منافع ملي خود هيچ كوتاهي نخواهد كرد و در خصوص مسائل هسته اي نيز هرگز خود را از اين حق محروم نخواهد ساخت.
تشكل هاي دانشجويي دنباله رو احزاب نباشند
نماينده  مقام  معظم  رهبري  دردانشگاه ها گفت  تشكل هاي  سياسي دانشجويي  دنباله رو احزاب  سياسي  بيرون  دانشگاه  نباشند و رابطه  خودشان  را با اين  احزاب  تعريف كنند. به گزارش ايرنا، حجت الاسلام  عباس  قمي عصر روز شنبه  در جمع  تشكل هاي  سياسي  دانشجويي  دانشگاه آزاد اسلامي افزود :تشكل هاي  دانشجويي  بايد وجهه  مذهبي  خود را در فعاليت هاي مختلف  حفظ كرده  و معنويت  گرا باشند.
وي  گفت  تشكل ها بايد براي  دانشجويان  ما معبد و ابزار باشد، نه  معبود وهدفي  كه  تحت  هر شرايطي  بايد به  آن برسند.
ثبت نام استشهاديون در بوشهر
دومين پاسداشت مجاهدان شهادت طلب با عنوان همايش استشهاديون توسط ستاد پاسداشت شهداي نهضت جهاني اسلام، نوزدهم شهريور در بوشهر برگزار مي شود و مردم بوشهر براي ثبت نام در اين همايش جهت انجام عمليات شهادت طلبانه عليه منافع آمريكا در صورت هرگونه حمله به نيروگاه اتمي بوشهر اعلام آمادگي كرده اند. محمد علي صمدي مسئول روابط عمومي ستاد پاسداشت شهداي نهضت جهاني اسلام در گفتگو با خبرگزاري مهر ضمن بيان مطلب فوق گفت: اين يادواره به ياد شهداي عمليات استشهادي عليه آمريكا در خليج فارس برگزار مي شود. وي افزود: در حاشيه اين همايش از مردم شهيد پرور بوشهر براي عمليات استشهادي نام نويسي مي شود و اساسا هدف از برگزاري دومين همايش استشهاديون در بوشهر اعلام آمادگي مردم قهرمان اين خطه به نمايندگي از ملت ايران براي مقابله با تهديدات آمريكا و اسرائيل عليه نيروگاه اتمي بوشهر است.
اميد به موفقيت اصولگرايان در انتخابات رياست جمهوري
سخنگوي جبهه پيروان خط امام و رهبري درپاسخ به اين سوال كه تا چه ميزان امكان دارد در انتخابات رياست جمهوري نتيجه اي نظير انتخابات مجلس هفتم به دست آيد؟ گفت: به موفقيت اصولگرايان در انتخابات رياست جمهوري بسيار اميدواريم. منوچهر متكي ديروز در گفت و گو با خبرگزاري مهر افزود: احتمال بالا مي دهيم كه در يك سال آينده مجلس كارنامه قابل قبولي ارايه بدهد و همين عملكرد مجددا مورد اعتماد مردم قرار گرفته و در انتخاب آنها در انتخابات رياست جمهوري بروز كند. وي خاطرنشان كرد: جبهه پيروان خط امام و رهبري در اجراي رهنمودهاي مقام معظم رهبري براي استقبال از انتخابات با نشاط و پرشكوه و با مشاركت گسترده و فعال مردم، تمام امكانات خود را به كار خواهد گرفت.
سخنگوي جبهه پيروان خط امام و رهبري ادامه داد: اين جبهه در بحث مصاديق يك نامزد از بين افراد صالح و واجد شرايط با قيد مقبوليت بيشتر و رأي آوري مردم را معرفي خواهد كرد.

روحاني امروز براي گفت و گو با مقامات اتحاديه اروپا به هلند مي رود
گروه سياسي: حسن روحاني دبير شوراي عالي امنيت ملي امروز براي گفت و گو با رئيس دوره اي اتحاديه اروپا به هلند مي رود.
گفته مي شود ملاقاتهاي روحاني در هلند بالاترين سطح تماس دو كشور در سالهاي پس از انقلاب است . در اين مذاكرات علاوه بر موضوع فعاليتهاي هسته اي ايران،مسائل دوجانبه و نيز مسائل منطقه مورد بحث قرار مي گيرد. سخنگوي وزارت امور خارجه با بيان اين خبر گفت: جمهوري اسلامي ايران در حال انجام مذاكرات بسيار حساسي با اروپايي ها در زمينه فعاليت هاي هسته اي ايران است.
آصفي تأكيد كرد كه ايران در سطح كارشناسي مذاكرات جدي و ظريفي با اروپا در دست انجام دارد. سخنگوي وزارت خارجه كه در نشست هفتگي خود با خبرنگاران به پرسش هاي آنها پاسخ مي داد در ادامه گفت: ما مي فهميم كه اروپايي ها زير فشار آمريكا قرار دارند و حساسيت اروپا درباره بسياري از مسايل را درك مي كنيم، به همين خاطر وارد گفت و  گو شديم تا آنها تعهداتي داشته باشند و پرونده ايران را - در آژانس انرژي اتمي - ببندند و ما هم قبول كرديم بعضي مسايل را انجام دهيم. آصفي افزود: ولي بايد روشن كنيم كه تعليق غني سازي ادامه دارد، قطعه سازي جزء مقولات غني سازي نيست، لذا اروپاييها بايد توجه كنند كه اينها دو موضوع جدا از يكديگر است.
سخنگوي وزارت امور خارجه اظهار داشت: ما علاقه داريم كه نگراني اروپا را رفع كرده و اعتمادسازي كنيم، اما اعتمادسازي يك موضوع دو طرفه است و آن چيزي نيست جز پذيرفتن حق ايران براي بهره مندي از فناوري صلح آميز اتمي.
وي با اشاره به گزارش آژانس انرژي اتمي كه قرار است در نشست آتي آژانس مطرح شود، گفت: گزارش آژانس مي توانست جامع تر باشد ولي به هر حال گوياي اين است كه بسياري از مسايل روشن شده و از پرده ابهام بيرون افتاده لذا اروپا بايد به گزارش آژانس هر چند كه بسياري از واقعيات را مطرح نكرده است، توجه داشته باشد.
آصفي در پاسخ به پرسش يكي از خبرنگاران كه خواستار توضيح بيشتري در مورد مفاد گزارش آژانس شده بود، گفت: اولا در گزارش آژانس از همكاري هاي ايران با آژانس به ويژه در ماه هاي اخير قدرداني شده كه نشان مي دهد ايران در همكاري هايش صادق و شفاف برخورد كرده است. وي افزود: موضوع ديگر بحث تبديل اورانيوم در اصفهان و غنيسازي ليزري بود كه اين مبحث بسته شد و اعلام شده كه از اين به بعد در چارچوب پادمان عمل خواهد شد.
بحث منشأ آلودگي ها يك بحثي است كه كاملاً روشن شده و صراحت دارد كه منشأ آلودگي خارجي بوده لذا موضوع فعاليت غيرمنطبق با مسئوليت هاي جمهوري اسلامي ديگر منتفي است و همچنين از ايران بخاطر اين كه اجازه بازرسي و نمونه برداري در شيان را داديم، تشكرشده است.در مورد پي۲ مسئله تقريبا روشن شده و فقط مسايل كمي باقي مانده است. سخنگوي وزارت امور خارجه اضافه كرد: ما انتظار داشتيم كه پرونده ايران را در همين نشست ببندند اما اعلام كردند كه به مقداري زمان نياز دارند، لذا در مجموعه گزارش آژانس مي بينيم كه ايران شفاف، بدون انحراف و بسيار روشن عمل كرده است و به نظر من همين گزارش براي قضاوت جامعه جهاني و افكار بين المللي كافي است.
آصفي در پاسخ به پرسش ديگري كه احتمال ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت را جويا شده بود، گفت: اصلا مسئله تمام شده است مگر اين كه آمريكاييها به قوانين بين المللي گردن ننهند، اما به هر حال جامعه جهاني مي بيند و قضاوت مي كند. وي افزود: ما بحث را سياه يا سفيد نمي بينيم، موضوع بين ايران، آژانس و اروپا قابل حل است.
يكي از خبرنگاران پرسيد اگر پرونده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي بسته نشود، آيا ايران راديكال تر نخواهد شد ؟
آصفي پاسخ داد: ما در جمهوري اسلامي سياست راديكال نداشته ايم و در آينده هم نخواهيم داشت. ما بر اساس منافع ملي تصميم مي گيريم.اميدواريم در نشست آتي، آژانس به دور از فشار سياسي، مستقل و تخصصي كار خود را دنبال كند، در چنين فضايي امكان گسترش همكاريهاي ايران با اروپا و آژانس قطعا بيشتر فراهم مي شود.
سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشي كه احتمال تجاوز رژيم صهيونيستي به تاسيسات ايران را مطرح كرده بود، گفت: ما مسئله حمله اسرائيل را بيشتر جنگ رواني تلقي مي كنيم و آنها مي دانند كه چنين كاري به معناي پاسخ غيرقابل جبران براي اسرائيل خواهد بود.
يكي از خبرنگاران نظر سخنگوي وزارت امور خارجه را درباره اظهارات وزير امور خارجه كانادا پيرامون پرونده زهرا كاظمي و وضعيت حقوق بشر در ايران جويا شد. آصفي پاسخ داد:پرونده زهرا كاظمي هنوز تمام نشده و در مرحله تجديد نظر قرار دارد، ضمن اينكه اين پرونده يك موضوع كاملا ايراني است.
يكي از خبرنگاران گفت كه يك منبع نظامي پاكستان اعلام كرده كه يك عضو القاعده به نام شريف المصري مدت سه سال است كه به همراه خانواده خود در ايران اقامت دارد و آزادانه فعاليت مي كند در اين زمينه چه نظري داريد؟ آصفي پاسخ داد: حضور وي طي روزهاي اخير در ايران كاملا بي اساس است و بيشتر از سه سال بوده كه از ايران خارج شده است.
سخنگوي وزارت امور خارجه در مورد وضعيت فريدون جهاني ديپلمات ربوده شده ايراني در عراق گفت: ما اين مسئله را دنبال مي كنيم و در ديدار با هيات عراقي كه اخيرا به تهران آمدند نيز اين موضوع مطرح شد و آنان قول دادند كه اين مسئله را دنبال كنند.
وي اظهار داشت كه ماهيت گروه رباينده ديپلمات ايراني روشن نيست و اخبار ضد و نقيضي در اين باره به گوش مي رسد.
آصفي افزود: بر اساس اطلاعات ما جهاني زنده و سلامت است.
وي درباره ديدار اخير هيات عراقي از ايران و ادعاهايي كه در زمينه دستگيري اتباع ايراني به اتهام دخالت در امور داخلي عراق مطرح مي شود، گفت:مدرك متقني در مورد دخالت اتباع ايراني در امور داخلي عراق ارايه نشد.سياست ما دخالت در امور داخلي عراق نيست ما از خودمان اطمينان داريم و مي دانيم كه در آينده هم چنين اتفاقي نمي افتد و اعلام كرديم كه هر جا ديدند كسي دخالت مي كند، علني بگوييد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
شهري
علمي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |