دوشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۸۸ - Sep 6, 2004
معاملات املاك بدون پيش سند ممنوع است
معاون  شهرسازي  و معماري  شهرداري  تهران  گفت : خريد و فروش  و انجام  معاملات  املاك  بدون  ارائه  پيش  سند ساختمان  در تهران  ممنوع  است .
غلامحسين  پردلي  در گفت وگو با ايرنا افزود: با هماهنگي هاي  بعمل  آمده  با اتحاديه  مشاوران  املاك  تهران ، تمامي  بنگاه داران  تهراني  موظف  شده اند تا در هنگام  تنظيم  قولنامه  املاك ، ابتدا پيش  سند ساختمان  را از صاحب  سند مطالبه  كنند. وي  افزود: در تمامي موارد خريد و فروش  املاك  در تهران ، بايد اين  نكته اجرا شود و هرگونه  خريد و فروش  ملك  به  غير از اين  طريق  ممنوع  است . معاون  شهرسازي  و معماري  شهرداري  تهران  در ادامه  تأكيد كرد: شهرونداني كه  در هنگام  خريد و فروش  املاك  موارد مشكوكي  در پيش سند ساختمان  ملاحظه  مي كنند بايد مديريت  شهري  را در جريان  قرار دهند. وي  خاطرنشان  كرد: شهرداري  تهران  از اين  پس  در قبال  خريد و فروش  املاكي كه  پيش  سند دارند مسئول  بوده  و به  وضعيت  آنها رسيدگي  مي كند.

عضو شوراي اسلامي شهر تهران:
لغو احداث قطار هوايي را در صورت توجيه قانوني مي پذيريم
رئيس  كميسيون  برنامه ريزي  و بودجه  شوراي  اسلامي  شهر تهران  گفت : در صورت  توجيه  قانوني  وزارت  كشور، لغو احداث  قطار هوايي  (مونوريل ) در تهران  را مي پذيريم .
«نادر شريعتمداري » روز يكشنبه  در گفتگو با خبرنگار ايرنا افزود: هنوز به  طور رسمي ، مصوبه اي  از سوي  وزارت  كشور مبني  بر لغو احداث  مونوريل  به  شوراي  شهر ارسال  نشده  و شورا همچنان  مصوبه  خود را قانوني  مي داند.
وي  با انتقاد از  كشيده  شدن  اين  بحث  به  جرايد اظهار داشت : قبل  از اين  كه  جرايد لغو احداث  مونوريل  در تهران  را منتشر كنند، بايد ابتدا مديريت  شهري  از جريان  خبردار شود كه  اين  چنين  نشد.
وي  تصريح  كرد: مصوبه  شوراي  شهر با توجه  به  فعاليت  بخش  خصوصي  نيازي  به مصوبه  شوراي  ترافيك  نداشته  و تمامي مخارج  آن از سوي  بخش  خصوصي  تأمين خواهد شد.
به  گفته  عضو شوراي  اسلامي شهر تهران ، در صورتي  كه  ادله  وزارت  كشور در لغو مصوبه  احداث  قطار هوايي  با توجيهات  قانوني  همراه  باشد، شورا تن  به  اين دستور خواهد داد.
شريعتمداري  خاطرنشان  كرد: در مصوبه  احداث  مونوريل  در تهران  كارهاي كارشناسي  بسياري  صورت  گرفته  كه  در صورت  لزوم  شوراي  شهر ادله  خود را در تصويب  اين  طرح  اعلام  خواهد كرد.
معاون  وزير كشور و دبير اختلاف  شوراهاي  اسلامي  شهر و روستا روز گذشته از ابطال  مصوبه  احداث  قطار هوايي  تهران  خبر داده  بود.
اشرف  بروجردي  از هزينه  احداث  قطار هوايي  و لزوم  تاييد آن از سوي  هيأت  وزيران  و نيز عدم  ارائه  مستندات  كارشناسي  شده  از سوي  شوراي  شهر تهران  در مهلت  قانوني  به  عنوان  دلايل  ابطال  اين  مصوبه  ياد كرد. شوراي  اسلامي شهر تهران  در مصوبه  زمستان  سال  گذشته  خود در ابتدا احداث ۲۴۰ كيلومتر قطار شهري  را تصويب  كرده  بود و پس  از اعتراض  فرمانداري  به اين  مصوبه  احداث  مونوريل  در تهران  به  شش  كيلومتر كاهش  يافت  كه  هم اكنون  در حال  اجراست .

بدون برگه معاينه فني ، مجوز طرح ترافيك صادر نمي شود
رئيس صدور مجوز طرح ترافيك سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران از عدم صدور آرم طرح ترافيك براي خودروهاي فاقد برگه معاينه فني خبر داد.
محمد عليخاني در گفتگو با خبرگزاري فارس، عدم صدور آرم طرح ترافيك براي خودروهاي فرسوده را يكي از تمهيدات اتخاذ شده در سال جاري عنوان كرد و گفت: بر اساس مصوبه هيات دولت و تأكيد سازمان حفاظت محيط زيست براي خودروهاي مدل ۶۳ به پايين به هيچ عنوان مجوز آرم طرح ترافيك صادر نخواهد شد.
وي از عدم افزايش ميزان صدور آرم طرح ترافيك خبر داد و تصريح كرد: امسال نيز همانند سالهاي گذشته بر اساس مصوبه شوراي عالي ترافيك، ۸۰ هزار مجوز براي تردد در محدوده طرح ترافيك صادر خواهد شد.

تردد ۴۰ درصد خودروهاي ايران در تهران
000192.jpg
طي دوره ۱۱ ساله ۱۳۷۰ تا ۱۳۸۱ بالغ بر ۳ ميليون و ۱۳۰ هزار دستگاه خودروي جديد وارد شبكه حمل و نقل كشور شده است.
به گزارش آسمان آبي ايران و براساس اعلام گزارش وضعيت محيط زيست ايران در سال جاري تعداد خودروهاي كل كشور در سال ۱۳۷۰ برابر با ۰۳/۴ ميليون دستگاه برآورد شده كه اين تعداد در سال ۱۳۸۱ فراتر از ۶ ميليون دستگاه تخمين زده شده است.
در اين ميان تهران به تنهايي حدود ۴۰ درصد وسايل نقليه موتوري كشور را در خود جاي داده است . بر اساس آمارهاي منتشره، حدود ۲ ميليون و ۷۰۰ هزار دستگاه انواع خودرو در تهران وجود دارد.

جايگزيني خودروهاي فرسوده
000190.jpg
خروج خودروهاي فرسوده بالاي سن ۳۰ سال سالانه ۲۴۰ ميليون دلار صرفه جويي ناشي از كاهش مصرف بنزين در پي دارند.
به گزارش قلم سبز ايران، بررسي هاي سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور حاكي از آن است، در صورتي كه خودروهاي فرسوده بالاي ۳۰ سال از ناوگان حمل و نقل كشور خارج شود و خودروهاي تازه اي جايگزين آن شود، سالانه ۲۴۰ ميليون دلار صرفه جويي ارزي از محل كاهش مصرف بنزين نصيب كشور مي شود.اين گزارش مي افزايد: «جايگزيني خودروهاي فرسوده بايد با خودروهاي جديد و داراي تكنولوژي روز و مصرف سوختي در حد معيارهاي جهاني، انجام بپذيرد.»

پاكسازي زيست محيطي اسماعيل آباد شهرري
000200.jpg
مديركل محيط زيست استان تهران با اشاره به آلودگي نفتي در منطقه اسماعيل آباد اعلام كرد: شركت نفت بايد برنامه پاكسازي و رفع بحران اين منطقه را هرچه سريع تر ارايه كند.
دكتر محمدحسن پيراسته در گفت وگو با ايسنا، با بيان اين كه اداره كل محيط زيست استان تهران به عنوان ناظر تا رفع كامل بحران برنامه مذكور را پيگيري خواهد كرد، گفت: شركت نفت نيز ملزم شده با كمك كارشناسان خبره برنامه پاكسازي و رفع بحران منطقه اسماعيل آباد را ارايه كرده و در صورت تأييد سازمان حفاظت محيط زيست به مرحله اجرا درآورد.

شهردار تهران:
جامعه نمونه اسلامي معجزه اي است كه بايد توسط جوانان محقق شود
000198.jpg
گروه شهري: ديروز با حضور دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران مراسم اختتاميه نهمين دوره آمادگي المپيادهاي علمي ويژه دانش آموزان دختر بسيجي مقطع دوم و سوم دبيرستان برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ما، مركز تربيت معلم خواهران نسيبه از نهم شهريورماه امسال ميزبان دختران دانش آموز بسيجي برتر از سراسر كشور بود كه در دوره هاي آمورزشي برپا شده از طرف باشگاه دانش پژوهان بسيجي شركت كرده بودند.
ديروز شهردار تهران به نفرات اول تا سوم ۵ رشته رياضي، فيزيك،  كامپيوتر، شيمي و زيست شناسي جوايزي اهدا كرد.
خبرنگار ما گزارش مي دهد، با حمايت شهرداري تهران كانون هاي ويژه نخبگان بسيج در شرق تهران راه اندازي شده كه عرصه مناسبي براي فعاليت علمي، آموزشي و پژوهشي و بروز و شكوفايي استعدادهاي علمي نخبگان بسيجي بود. لذا قرار است فعاليت اينگونه كانون ها در تمام مناطق تهران توسعه يابد.
احمدي نژاد شهردار تهران ديروز در اين مراسم طي سخناني مجاهدت علمي جوانان را مظهر نشاط، اميد و بالندگي ايران ناميد و گفت: خوشبختانه بالابودن سهم جوانان در هرم جمعيتي كشور نه يك زنگ خطر، كه فرصت طلايي براي دستيابي به آرمان هاي بلند و فتح قله هاي پيشرفت است.
شهردار تهران افزود: وقتي نيروي جواني با تفكر و نيروي بسيجي گره بخورد همانند پيروزي انقلاب و دفاع مقدس معجزه آفرين خواهد شد.
به اعتقاد احمدي نژاد ملت ايران ملتي بزرگ با سابقه تاريخي ريشه دار و برخوردار از آرمان هاي بلند ديني و الهي است لذا تحقق يك جامعه نمونه اسلامي معجزه سومي است كه بايد به دست جوان هاي اين كشور تحقق يابد.

رييس مركز تحقيقات ساختمان و مسكن:
عمر بيشتر ساختمان هاي كشور پايين تر از نصف استاندارد هاي جهاني است
000194.jpg
گروه شهري: عمر مفيد اغلب ساختمان هاي موجود در كشور به دليل نامرغوب بودن مصالح و ساخت نامطلوب، كمتر از نصف استاندارد جهاني است.
به گزارش خبرنگار ما، دكتر قاسم حيدري نژاد رئيس مركز تحقيقات ساختمان و مسكن كه در مراسم گشايش دوره آموزشي ارزيابي آسيب پذيري و روش هاي مقاوم سازي ساختمانها سخن مي گفت، ضمن بيان اين مطلب افزود: بيش از ۱۲ ميليون واحد ساختماني در كشور وجود دارد كه بخشي از آنها پيش از تدوين آيين نامه ۲۸۰۰ ساخته شده و بخشي از آنها به شيوه بنايي احداث شده اند و از همين رو از استحكام لازم برخودار نيستند.
وي با اشاره به استقبال مردم از پروژه مقاوم سازي بعد از فاجعه بم تصريح كرد: شهروندان بسياري طي تماس با مراكز ذيربط از جمله مركز تحقيقات مسكن خواستار آگاهي از مقاومت ساختمان هاي خود و مقاوم سازي آنها شدند و با توجه به اين كمبود مركز تحقيقات مسكن تصميم به برگزاري يك دوره آموزشي براي مهندسان ساختمان نمود، تا حداقل گامي در اين راستان برداشته شود.
وي همچنين از اجباري شدن استفاده از مصالح استاندارد خبر داد و گفت: با توجه به استقبال عمومي شهروندان از آيين نامه ۲۸۰۰، ضرورت استفاده از مصالح استاندارد در ساخت و ساز در مركز تحقيقات مطرح شد و در پي آن به كوشش وزارت مسكن و شهرسازي و وزارت كشور و صنايع به منظور ساخت بناهاي مقاوم به ويژه احداث ساختمان هاي مستحكم در بم استفاده از مصالح استاندارد ضروري تشخيص داده شد و در حال حاضر مؤسسه استاندارد پي گيري اين امر را بر عهده دارد. حيدري نژاد خاطرنشان ساخت: مقاوم سازي از اصول مشخصي تبعيت نمي كند و هر ساختمان از شرايط خاصي برخوردار است و بر همين اساس تعيين ميزان مقاومت و مقاوم سازي ساختمان هاي موجود كاري دشوار است كه تنها با عزم ملي و حمايت دولت امكان پذير خواهد بود.

رئيس اتحاديه صنف مشاورين املاك تهران:
مشاوران املاك بايد برگ  پيش فروش واحدهاي در حال ساخت را به شهرداري تحويل دهند
گروه شهري: اتحاديه صنف مشاورين املاك تهران اجراي طرح صدور برگ  پيش فروش براي واحدهاي مسكوني و غيرمسكوني در حال ساخت به شهرداري تهران به منظور جلوگيري از تخلفات و فروش يك واحد ساختماني به افراد متعدد با قصد كلاهبرداري را مورد تأكيد قرار داد. مصطفي قلي خسروي رئيس اين اتحاديه طي اطلاعيه اي خطاب به اعضاي صنف مشاوران املاك تهران اقدام دادستان عمومي و انقلاب تهران به منظور حفظ حقوق شهروندان و پيشگيري از وقوع جرم به موجب بند ۵ اصل ۱۵۶ قانون اساسي و همچنين ضرورت ارسال برگ  پيش فروش واحدهاي مسكوني و غيرمسكوني در حال ساخت به شهرداري تهران را مورد استناد قرار داده است.
در اين اطلاعيه، خسروي تمكين قانوني از اين اتحاديه را مبني بر تهيه فرم هاي مخصوص دستورالعملي كه از سوي معاونت شهرسازي و معماري شهرداري تهران اعلام داشته و بر الزامي بودن اين دستورالعمل از تاريخ ۱۴/۶/۸۳ تأكيد ورزيده است.
به موجب اين اطلاعيه، مشاوران املاك تهران موظفند در تنظيم هرگونه مبايعه نامه يا قرارداد در خصوص پيش فروش واحدهاي مسكوني و غيرمسكوني در حال ساخت، علاوه بر تنظيم مبايعه نامه مشخصات طرفين در برگ مخصوص پيش فروش صادره از سوي شهرداري تهران را تكميل و با امضاء و مهر دفاتر مشاورين املاك تكميل و به انضمام يك برگ مبايعه نامه، برگ پيش فروش مذكور را تحويل خريدار دهند. در اين اطلاعيه خاطرنشان شده است: تخطي از اجراي اين بخشنامه و دستور العمل صنفي تخلف عمدي محسوب و متخطي و مسئولين دفاتر مشاوره املاك علاوه بر تخلف صنفي از سوي مراجع قضائي به علت تسهيل در وقوع جرم مستندا به ماده ۴۳ قانون مجازات اسلامي تحت عنوان معاونت در بزه ارتكابي قابل تعقيب كيفري خواهند بود.

مديركل خدمات شهري شهرداري تهران اعلام كرد:
مناسب سازي مكان هاي عمومي تهران در آستانه بازگشايي مدارس
گروه شهري: مديركل خدمات شهري شهرداري تهران گفت: همزمان با فرا رسيدن مهرماه و آغاز سال تحصيلي جديد ۳۰ پروژه مناسب سازي فضاها و مكان هاي عمومي شهر تهران اجرا مي شود.
مهندس حسن كاظم پور دهكردي با اعلام اين مطلب در گفتگو با خبرگزاري «مهر»، افزود: بر اساس بخشنامه اي كه به حوزه هاي خدمات شهري مناطق ۲۲ گانه شهرداري تهران ابلاغ شده، مي بايست حداكثر تا ۱۵ مهر ماه اين پروژه ها به اتمام برسد.
وي زيباسازي ديوارهاي مدارس، لايروبي نهرها و جوي هاي آب، رنگ آميزي ايستگاههاي اتوبوس، ساماندهي پياده روها و معابر عمومي، دريچه هاي كانال ها و پاكسازي زمين هاي رها شده را از جمله برنامه هاي حوزه خدمات شهري شهرداري تهران براي آغاز سال تحصيلي جديد برشمرد.
مديركل خدمات شهري شهرداري تهران گفت: به طور كلي اصلاح و مرمت نقاطي كه دانش آموزان با آنها روبه رو مي شوند از برنامه هايي است كه توسط شهرداري هاي مناطق در دستور كار قرار گرفته است.
دهكردي همچنين از تهيه دستورالعمل شهرداري براي نصب ظروف و سطل زباله توسط صنوف توليد كننده زباله خبر داد و اظهار داشت: بر اساس ماده ۱۶ قانون پسماندها كه به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيده است كليه توليد كنندگان زباله شهري موظف هستند در داخل و يا مقابل محل كسب سطل زباله نصب كنند.

گام اول براي اجراي مبحث ۱۹ مقررات ملي ساختمان
پنجره ها در شمال غرب تهران دوجداره مي شوند
000196.jpg
شهردار منطقه ۲۲ تهران اعلام كرد: براساس مبحث ۱۹ مقررات ملي ساختمان و دستورالعمل هاي معاونت شهرسازي و معماري شهرداري تهران، پنجره مجتمع هاي مسكوني شمالغرب تهران دوجداره ساخته مي شود.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ۲۲ تهران، دكتر علي محمد شاعري ديروز با اعلام مطلب فوق افزود: به منظور استفاده بهينه از انرژي هاي حرارتي و برودتي و روشنايي و همچنين جلوگيري از آلودگي هاي صوتي، مديريت مجتمع هاي مسكوني و انبوه سازان واقع در اين منطقه موظفند، پنجره بناها را دوجداره بسازند.
وي با بيان اين مطلب كه شهرداري منطقه ۲۲ تهران، نخستين منطقه شهرداري در كشور است كه موفق به دريافت گواهينامه مديريت زيست محيطي (ايزو ۱۴۰۰۱) مي باشد و اصولا تمام طرح هاي فني و عمراني در اين منطقه با رعايت نكات زيست محيطي و برخوردار از توان و دانش متخصصان اجرا مي شود، افزود: متاسفانه بسياري از بناها در كشور بدون توجه به شاخصه هاي زيست محيطي اجرا مي شود و همين مساله موجب افت عمر مفيد ساختمان و شاهد هدررفت انرژي هاي حرارتي، برودتي و روشنايي مي شود و بدين نحو بخش قابل توجهي از سرمايه ملي به سادگي از دسترس خارج مي شود.
دكتر شاعري گفت: با توجه به شرايط عمومي منطقه و انجام ساخت و سازها به صورت مجتمع، مقرر شد كليه مديريت هاي اين قبيل بناها به رعايت شاخصه هاي زيست محيطي و مبحث ۱۹ قانون مقررات ملي ساختمان مبادرت ورزند و درصورت عدم رعايت آنها، صدور گواهي پايان كار منتفي است.وي همچنين اعلام كرد :در دستور نقشه هاي منازل مسكوني انفرادي نيز اين مبحث لحاظ گرديده و مالكين ملزم به اجراي آن طبق ضوابط مندرج در پروانه ساختماني صادره مي باشند.دكتر شاعري تصريح كرد: دوجداره كردن پنجره ساختمان ها، نه تنها موجب افزايش هزينه ساخت نمي شود، بلكه موجب صرفه جويي ها و كاهش هزينه خانوار مي شود.

توسط شهرداري تهران
صندوق مسكن جوانان تا پايان سال تأسيس مي شود
رئيس مشاوران جوان شهرداري تهران از راه اندازي «صندوق مسكن جوانان» با هدف واگذاري خانه هاي
ارزان قيمت به قشر جوان تا پايان امسال خبر داد.
مهرداد بذرپاش در گفت وگو با ايسنا با بيان اين كه اين صندوق با همكاري چندين سازمان تأسيس مي شود، افزود: نحوه و شرايط واگذاري مسكن ارزان قيمت از طريق رسانه ها اعلام خواهد شد.
وي با بيان اين كه شهرداري تهران به منظور كمك به رفع مشكلات جوانان تهراني علاوه بر اعطاي وام ازدواج، به اشتغال آنها كمك خواهد كرد، خبر داد: بر اساس طرحي در راستاي اشتغال زايي، جوانان جوياي كار به جاي بازنشستگان ۲۵ ساله شهرداري استخدام مي شوند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
علمي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |