سه شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۸۹ - Sep 7, 2004
وقت
امام علي (ع): پيش از وقت در كار شتاب مكنيد كه پشيمان مي شويد؛ و زياد منتظر نمانيد كه دلگير مي گرديد.
(تحف العقول / ۸۰)
امروز با حافظ
كه پيش چشم بيمارت بميرم
مزن بر دل ز نوك غمزه تيرم
زكاتم ده كه مسكين و فقيرم
نصاب حسن در حد كمال است
بهارستان
چه مي آيد بر سربرگ ها؟
آن سوتر كه تن به سرخ مي بازند
و طلايي فرو مي ريزند
چه مي آيد بر سر مرغان آوازه خوان؟
كه ديگر نمي توانند بخوانند
مري اوليور _ ترجمه فرزين هومان فر

نگارستان
كلود مونه
000280.jpg
«زني با چتر آفتابي» / ۱۸۶۶ / رنگ روغن روي بوم _ ۸۸ در ۱۳۱ سانتي متر‎/ موزه ورساي / پاريس
مونه با اولين نقاشي دريايي اش، سبك نقاشي خود را تدارك ديد و آن را براساس نقش پرسپكتيوي كه از دوره رنسانس شناخته شده بود، در عمق نقاشي عموميت داد. او در آثارش و در پرداختن به دريا، آسمان و مناظر به هر يك زندگي مستقل و متعلق به خودشان بخشيد. در واقع مونه با رنگ آميزي ويژه خود به زندگي مستقل هر پديده در نقاشي هايش كمك كرد. به اين معنا كه با هر موضوع به عنوان يك بخش مستقل از تصوير برخورد كرد و برايش يك رنگ مخصوص به خودش در نظر گرفت.
تأكيد برنور در آثار مونه، بيش از هر چيز اهميت داشت. به گونه اي كه به نظر مي رسيد هر چيزي در نور گم مي شود. به اين ترتيب خود نور در كارهاي مونه موضوع نمايش شده و از ديگر عناصر نقاشي، مستثني مي شود.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
داستان خبر دستگيري عزت ابراهيم
يك بار ديگر رسانه هاي صوتي و تصويري برتري خود را در رساندن خبر كوتاه بر رسانه هاي چاپي نشان دادند. هر دو نوع رسانه پريروز خبري به نقل از ابراهيم جنابي مشاور نخست وزير حكومت انتقالي عراق داشتند مبني بر دستگير شدن عزت ابرهيم مرد شماره ۲ نظام بعثي عراق كه برخي از مقاومت هاي ۱۷ ماه اخير را به حساب او نوشته اند. اين خبر حكايت داشت كه عزت ابراهيم هنگام مراجعه به يك درمانگاه در «دوار» واقع در نزديكي تكريت (همان شهركي كه صدام در يك مزرعه در حاشيه آن مخفي شده بود و دستگير شد) جهت تعويض خون به دليل ابتلاء به سرطان خون دستگير شده است. منبع ديگري گفته بود كه هنگام دستگيري او در زد و خوردي كه روي داد ۷۰ تن كشته و ۸۰ نفر ديگر مجروح شده اند. شاخ و برگ هاي ديگر اين خبر حكايت داشت كه مأموران عراقي از سه روز پيش مي دانستند كه عزت ابراهيم به اين درمانگاه مراجعه خواهد كرد و در كمين او بودند.
اين اخبار از راديو تلويزيون ها پخش شد و روزنامه هاي خاورميانه كه از نظر زماني ۷ و نيم تا ۸ و نيم ساعت از آمريكا جلوتر هستند صفحات خود را با خبر دستگيري عزت ابراهيم بستند و به چاپخانه فرستادند. در آمريكا، هواداران حزب جمهوريخواه خوشحال بودند كه با دستگيري عزت ابراهيم، جورج بوش به يك ورق برنده دست يافته است. اما چند ساعت بعد سخنگوي لشكر يكم پياده آمريكا مستقر در منطقه تكريت اعلام كرد كه اطلاعي از دستگيري عزت ابراهيم ندارد. سپس سخنگوي سفارت آمريكا در بغداد به خبرنگاراني كه به او مراجعه كرده بودند گفت كه چنين شخصي در بازداشت آمريكا نيست. ساعتي بعد وزير دفاع عراق به خبرنگار تلويزيون الحيات مستقر در لبنان گفت كه خبر دستگيري عزت ابراهيم بي اساس است.
راديو تلويزيون ها در رأس هر ساعت اين مطالب ضد و نقيض را متعاقب هم پخش مي كردند ولي روزنامه ها كه جز در اديشن اينترنتي خود نمي توانند چنين كنند با همان خبر كهنه انتشار يافتند. با وجود ابراز ترديد به درستي خبر دستگيري عزت ابراهيم، هنوز روشن نشده است كه چرا چنين خبر مجعولي داده شده بود و چه مقامي پشت سر آن و چه سياستي دركار بود.
برخي مفسران: پوتين فرصت مناسبي را از دست داد
در پي نطق قاطع ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه كه آغاز صفحه تازه اي در سياست هاي اين كشور تلقي شده است، برخي مفسران بي طرف گفته اند كه با وجود اين نطق شديد و صريح، پوتين اين فرصت مناسب را كه سه رويداد تروريستي در دست او قرار داده بود آن طور كه انتظار مي رفت مورد استفاده قرارنداد. او مي توانست اين سه رويداد را كه طي آن نزديك به پانصد روس كشته شدند دليل قرار دهد و حالت فوق العاده اعلام دارد و مسا ئلي را كه در ۱۳ سال اخير به وجود آمده است ضربتي حل كند و پاسخي هم براي رسانه هاي اروپا و آمريكا كه به سختگيري او ايراد بگيرند داشته باشد، اما به نظر مي رسد پوتين مي خواهد همان راهي را برود كه جورج بوش پس از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ رفت: ايجاد وزارت امنيت و سختگيري پليسي. اما اين دو وسيله، مسائل روسيه را كه در حال انتقال از يك نظام به نظامي ديگر است، حل نخواهد كرد. نظام قبلي با همه ناكارآمد بودنش با زندگي روزمره روس ها عجين شده بود.
رسانه هاي روسيه گزارش كرده اند كه تروريست ها كه گفته شده است يك سوم آنان خارجي بودند از قبل در زير كف چوبي كتابخانه مدرسه بسلان (در مقطع برابر با راهنمايي تحصيلي در ايران) اسلحه و مهمات پنهان كرده بودند و داراي لباس هايي بودند كه نظاميان «ناتو» از آنها استفاده مي كنند و همچنين داراي واكي تاكي خارجي و سگ پليس بودند. به گفته بعضي از اصحاب نظر، همين لباس هاي مدل ناتو مي تواند دليل شود تا پوتين با علم كردن آن بسياري از برنامه هاي خود را اجرا كند. نطق شديد پوتين تنها فايده اي كه تاكنون بخشيده كاستن از ادامه انتقاد رسانه هاي غربي بوده كه در پي حمله كماندوهاي روس به ورزشگاه مدرسه، ساز «خشونت غيرضروري» را ساز كرده بودند. پوتين در نطق خود اشاره كرده بود كه برخي نيروها كه هنوز روسيه اتمي را يك تهديد مي دانند به تروريست ها براي تجزيه اين كشور كمك مي كنند.
لايحه ايجاد شوراي مطبوعات در برزيل و ايرادهاي وارده به آن
لايحه دولت برزيل مبني بر ايجاد يك شوراي ملي روزنامه نگاران كه به پارلمان تسليم شده هنوز به تصويب نرسيده مورد ايراد قرار گرفته است. تشكيل اين شورا از دهه هاي گذشته خواست روزنامه نگاران برزيلي بود تا امور رسانه ها بدون مداخله دولت به آن سپرده شود. ايراد به انشاء لايحه وارد آمده است. در لايحه ماده اي گنجانيده شده است كه اگر تصويب شود به شورا اجازه مي دهد به تنظيم ضوابط حرفه روزنامه نگاري از جمله جريمه روزنامه نگاران و لغو پروانه كار آنان در صورت تخلف بپردازد. برخي از روزنامه نگاران ابراز بيم كرده اند كه ممكن است شورا به زورگويي دست بزند و انجمن حقوقدانان برزيل اعلام كرده است كه ضابطه نظارت لازم نيست كه نوعي كنترل آزادي بيان خواهد بود. اگر دولت و اشخاص بر ضد خود مطالبي در جرايد و راديو تلويزيون ها ببينند مي توانند تا توسل به قوانين عمومي به دادگاه دادخواست بدهند. بنا بر اين ضابطه نظارت چيزي جز «كنترل مضاعف» نخواهد بود و لازم نيست.

پاسخ به پرسش پزشكي
بيماري تورم اطراف ناخن
از دكتر روزنفلد درباره بيماري تورم اطراف ناخن سئوال شده و او گفته است: تورم دردناك اطراف ناخن، ميكروبي است و يا قارچي كه ميكروبي آن به علت زخم شدن انگشت و تماسش با محيط آلوده (خاك و آب كثيف) و قارچي اش به سبب لانه كردن قارچ و انگل در نتيجه عدم شست و شو با صابون پس از انجام كار ايجاد مي شود. اين تورم ممكن است نتيجه بيماري قند هم باشد كه مقوله ديگري است. تشخيص نوع آن با دكتر است كه داروي ضد قارچ و آنتي بيوتيك تجويز خواهد كرد. بايد توجه داشته باشيد كه اگر اين بيماري نتيجه قارچ باشد، درمان آن ماه ها طول مي كشد و ممكن است باعث جدا شدن ناخن هم بشود.

برگي از تاريخ
كشتار مردم در روز هفده شهريور
هفتم سپتامبر در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعددي بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۱۵۱۴ عساكر عثماني (تركيه امروز) به فرماندهي مستقيم سليم اول سلطان اين كشور كه ۲۳ اوت (۱۵ روز پيش از آن) در دشت چالدران نيروهاي شاه اسماعيل صفوي را شكست داده بودند وارد تبريز شدند. در سال۱۸۱۲ ناپلئون كه خيال داشت از راه ايران و با كمك ايرانيان هند را از دست انگلستان خارج سازد ارتش روسيه را در منطقه «بورودينو» واقع در ۱۱۲ كيلومتري غرب مسكو شكست داد و هفت روز بعد وارد مسكو شد. در سال ۱۹۰۱ دولت پكن كه در نهايت ضعف و بدبختي بود قبول كرد كه بابت قيام «مشت زنان» اين كشور بر ضد مداخلات خارجيان، ۷۳۹ ميليون دلار به كشورهاي فاتح بپردازد و اجازه دهد انگلستان، فرانسه، آلمان، روسيه، آمريكا و ژاپن در پكن و بنادر چين نيروي مسلح داشته باشند و امتيازات ارضي و تجاري آنها محفوظ بماند. در سال۱۳۰۸ در جريان رسيدگي مجلس شوراي ملي به لايحه دولت پيرامون امر تابعيت، برخي نمايندگان با تابعيت مضاعف ايرانيان و پاره اي هم با دادن تابعيت به صرف تولد يك فرد در ايران از والدين غير ايراني مخالفت كرده بودند و اين عده از نمايندگان مي گفتند كه چون ايران مانند ممالك قاره آمريكا و يا استراليا، كشوري تازه و مهاجر نشين نيست نبايد كسي كه والدين ايراني نداشته است به صرف تولد در اينجا، تبعه ايران شناخته شود.
اينك برگ امروز: ۱۷شهريور ۱۳۵۷ (كه در آن سال، مصادف با جمعه بود) روزي است كه واحدهاي فرمانداري نظامي تهران در ميدان ژاله (شهداي فعلي) به سوي مخالفان نظام حكومتي وقت كه تظاهرات وسيعي را به راه انداخته بودند آتش گشودند كه ضمن آن ده ها تن شهيد و يا مجروح شدند. اين رويداد در نخستين روز برقراري حكومت نظامي در تهران صورت گرفت. شوراي وزيران به رياست جعفر شريف امامي شب پيش از آن برقراري حكومت نظامي در ۱۲ شهر از جمله تهران را براي شش ماه تصويب و سپهبد غلامعلي اويسي فرمانده نيروي زميني را به سمت فرماندار نظامي تهران تعيين كرده بود. مقررات حكومت نظامي در تهران كه از بامداد جمعه به اجرا گذارده شده بود برگزاري اجتماعات را منع كرده بود كه مخالفان نظام بدون توجه به اين مقررات، همانند روزهاي پيش از آن در ميدان فوزيه (امام حسين فعلي) و خيابان هاي اطراف از جمله ميدان ژاله اجتماع و دست به تظاهرات زده بودند و واحدهاي فرمانداري نظامي آنان را در ميدان ژاله كه بعداً به ميدان شهدا تغيير نام داد، محاصره و به گلوله بسته بودند.
www.iranianshistoryonthisday.com

تغيير تاريخ اجراي اركستر سمفونيك
تاريخ اجراي اركستر سمفونيك تهران در تالار وحدت به ۱۸ و ۱۹ شهريورماه تغيير كرد.
رهبري اين اجرا را شهداد روحاني برعهده خواهد داشت كه در چند سال اخير همه گاه كنسرتهايش با استقبال روبرو شده است.
در تازه ترين اجراي اركستر سمفونيك، روحاني قطعاتي از آهنگسازان بزرگ جهان را به روي سن خواهد برد.
برپايه اين خبر نادر مشايخي و بدوميچيچ نيز از جمله رهبران براي كنسرت هاي نيمه  دوم اركستر سمفونيك سال ۸۳ هستند كه زمان دقيق اين اجراها هنوز از سوي مركز موسيقي اعلام نشده است.

تقويت بخش خصوصي راه صنعتي شدن سينماست
«جمشيد ارجمند» منتقد سينما معتقد است  براي  رسيدن  به  سينماي  صنعتي  بايد بخش  خصوصي  متولي  سرمايه گذاري  اين  حوزه  شود. وي    به  خبرنگار   ايرنا گفت : حضور و تصدي گري  دولت  براي  سرمايه گذاري  در سينما بدترين  نوع  سرمايه گذاري  در اين  حوزه  است . اين  منتقد تصريح  كرد: بخش  خصوصي  به ويژه  تهيه كنندگان  بايد براي  شكل گيري  سينماي  صنعتي  مورد توجه  و حمايت  قرار گيرند تا تهيه كنندگي  فيلم  تخصصي  شود.
ارجمند افزود: سينماي  صنعتي  نيازمند برنامه ريزي  منسجم ، منظم  و ايجاد هماهنگي  در بخش  توليد، نمايش  و آموزش  است .
وي  با بيان  اين  كه  سينماي  فرهنگي  به  مولفه هاي  صنعتي  ارتباط كمتري  دارد، افزود: اگر چه  تأثير فرايند صنعتي  شدن  سينما بر فرهنگ  غيرقابل  كتمان  است اما از مولفه هاي  اصلي  در فرهنگ سازي  به  شمار نمي رود.
به اعتقاد ارجمند صنعتي  شدن  حربه  مناسبي  براي  جلوگيري  از تحميل  عقايد و خط مشي هاي  گروهي  بر سينما است .
اين  منتقد اضافه  كرد: صنعتي  شدن  اگرچه  تأثيري  بنيادي  بر روند سينما ندارد اما در درازمدت  اين  پديده  را با نظام  صنعتي  كشور هماهنگ  مي كند.

۲۶ شهريورماه معرفي مي شوند
برگزيدگان چهارمين كنگره شعر جوان شب هاي شهريور
مراسم پاياني شب هاي شهريور چهارمين كنگره شعر جوان ۲۶ شهريور ماه با اعلام برگزيدگان برگزار مي شود.
به گزارش ايسنا، عبدالجبار كاكايي - از اعضاي شوراي سياست گذاري اين كنگره - با اعلام خبر فوق در ادامه عنوان كرد: اين مراسم در ۲۶ شهريور ساعت ۱۷ در فرهنگسراي بهمن تالار شهيد آويني برگزار مي شود.
وي درباره داوران اين كنگره گفت: داوران اين دوره عليرضا قزوه، منوچهر آتشي، محمدرضا محمدي نيكو، ضياءالدين ترابي، حميدرضا شكارسري، كامران شرفشاهي، اسماعيل اميني، سيد علي ميرباذل و مرتضي اميري هستند كه در دو مرحله آثار را داوري كرده اند. تاكنون ۱۵۰۰ نفر براي اين كنگره شعر ارسال كرده اند كه در اين ميان ۳۱۳ نفر برگزيده شده و از اين ميان۲۵ نفر به عنوان برنده ويژه سفر زيارتي به سوريه خواهند بود. همچنين از ميان شاعران برگزيده ۱۰ شاعر به شعرخواني در اين مراسم خواهند پرداخت.
كاكايي يادآوري كرد: در بخش موضوع ويژه كنگره با عنوان انتظار نيز شعرهايي ارسال شده است كه از اين ميان نيز شعرهايي برگزيده خواهد شد.

هفته آينده
۱۷ كشور در جشنواره تئاتر عروسكي تهران
000284.jpg
جلسه مطبوعاتي دهمين جشنواره بين المللي تئاتر عروسكي ديروز با حضور بهروز غريب پور، دكتر خسرو نشان و اردشير صالح پور و خبرنگاران در كافه ترياي اصلي تئاتر شهر برگزار شد.
به گزارش ايسنا، در شروع اين جلسه، محمد حسين عابدي مدير روابط عمومي مركز هنرهاي نمايشي گزارشي از روند كارهاي دبيرخانه دهمين جشنواره ارائه داد و گفت: امسال ۱۷ كشور خارجي با ۱۹ گروه نمايشي و ۲۵ نمايش در جشنواره شركت كرده اند كه شامل كشورهايي چون فرانسه، ارمنستان، اسلووني، انگلستان، ايتاليا، پرتغال، تاجيكستان، گينه، روسيه، صربستان، هند، كانادا، تركمنستان، چين، آذربايجان و آلمان مي شوند.
وي همچنين درباره برنامه هاي جنبي جشنواره امسال گفت: گفت وگو با گروه هاي خارجي كه مخصوص خبرنگاران است و ميزگردهايي كه با حضور كارگردانان خارجي است براي عموم در نظر گرفته شده است.
همچنين دو كارگاه آموزشي ساخت سرهاي عروسكي توسط كوبي چك و كارگاه انيميشن هاي عروسكي تك نفره توسط آقاي شوستر برگزار مي شود.
در كنار اين كارگاه ها، نمايشگاهي از ماسك هايي كه توسط خانم فقيرزاده تهيه شده اند در سالن انتظار چهارسو برگزار مي شود.
وي گفت: جشن افتتاحيه شب ۲۳ شهريور در محوطه باز تئاتر شهر برگزار مي شود و علاوه بر آن در طول جشنواره هر شب نمايش ليزر در محوطه تئاتر شهر داريم و گروه هاي مختلف به همراه عروسك هايشان در اين محوطه حضور پيدا مي كنند.
000308.jpg

مراسم اختتاميه هم ۲۹ شهريور ساعت ۱۹ در تالار وحدت برگزار مي شود.
در آخرين روز جشنواره علاوه بر مراسم اختتاميه تالار فردوسي كه به عنوان تماشاخانه دائمي اپراي عروسكي تهران ساخته شده است افتتاح مي شود.
در ادامه مراسم بهروز غريب پور، قائم مقام دبير جشنواره، با اشاره به دهمين سالگرد جشنواره عروسكي گفت: پس از ده دوره برگزاري جشنواره، امروز هم وجهه بين المللي داريم و هم اتفاقاتي مهم را با وجود تمام مشكلات مركز رقم زده ايم و به همين دليل در دهمين سال كه به اعتقاد ما سال بلوغ جشنواره است، براي معرفي «شخص» كم نظير نمايش عروسكي ايران، يعني مبارك يك اقدام جدي انجام داده ايم.
وي اضافه كرده: با موافقت دكتر نشان امسال موفق شديم تا آرزوي ديرين خود را محقق كنيم و جشنواره امسال را با نام تهران - مبارك رسميت دهيم تا از اين طريق، شخصيت عروسكي مبارك را هم مثل ديگر شخصيت هاي معروف از منظر بين المللي اعتبار دهيم.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
خارجي
سرزنده و دل شاد، لبخند به لب با انگليسي دست و پا شكسته اي صحبت مي كرد. دنبال هزار توماني طرح قديم مي گشت. به فكر صنعت توريسم افتادم و خرسند از ديدن يك توريست خارجي بسته هاي هزار توماني را از گاوصندوق به او دادم. هركدام را يك بار نگاه كرد و چهار، پنج تا سوا كرد معادلش را داد، تشكر كرد و رفت. جلو باجه بانك متوجه شدم شصت تا هزاري كم است.
حسن علي آبادي

گشتي در دنياي خبرها
اخراج پرستار بي مسئوليت
يورك: يك پرستار به دليل رها كردن چند بيمار بدحال از كار بركنار شد. وي درحالي كه چند بيمار در شرايط اورژانسي بودند، آنها را رها كرد تا در فضاي باز بيمارستان به سيگار كشيدن بپردازد.در پي اين اقدام پرستار، وي از كار بركنار شد چون به مدت ۱۰ دقيقه فرايند درمان بيماران بدحال را به تعويق انداخته بود.
سفر ۴كيلومتري براي دسترسي به توالت
لندن: يك شهروند انگليسي مجبور است هر روز براي استفاده از توالت، حداقل ۴كيلومتر را با ويلچر طي كند. اين مرد مبتلا به بيماري ام.اس است و تنها با ويلچر مي تواند حركت كند. باتوجه به اينكه توالت خانه وي در طبقه اول منزل واقع است او نمي تواند از پله ها بالا برود.
به همين دليل هر بار كه به توالت نياز دارد، همسرش او را به توالت عمومي كه در فاصله يك كيلومتري منزلش قرار دارد مي برد و از ساعت ۴ بعدازظهر تا ۹ صبح روز بعد كه توالت هاي عمومي تعطيل مي شود، اين خانم شوهرش را تا توالت هاي سوپرماركت هاي شبانه روزي همراهي مي كند. قرار است شهرداري منطقه تا ۶ هفته ديگر خانه اي براي اين مرد در نظر بگيرد كه توالت آن در طبقه همكف قرار داشته باشد.
تولد جوجه
پاريس: يك ماه قبل يك معلم، چند تخم مرغ از فروشگاهي خريد تا مرغ خانگي اش روي آن بنشيند و احساس تنهايي نكند.
اما سه هفته بعد، اتفاق عجيبي رخ داد كه باعث حيرت اين معلم شد. وي احساس كرد كه مرغ خانگي اش بي قرار است به همين دليل حيوان را از روي تخم مرغ ها بلند كرد و متوجه شد كه از درون يكي از تخم مرغ ها، جوجه خارج شده است.
انحناي ستون فقرات
ليدز: در سال ۲۰۰۰ يك جوان ۱۴ ساله براي اين كه پول لازم جهت حضور در كلاس هاي ورزش را تأمين كند تصميم گرفت هر روز صبح به توزيع روزنامه بپردازد. وي در روزهاي غيرتعطيل ۴۰ روزنامه و در روزهاي تعطيل ۵۰ روزنامه توزيع مي كرد. وي اين روزنامه ها را داخل يك گوني روي دوش مي گرفت و با مراجعه به در خانه ها، نشريات را توزيع مي كرد.سال گذشته وي به دليل احساس كمردرد شديد به پزشك مراجعه كرد و پس از عكسبرداري مشخص شد كه بر اثر حمل روزنامه ها، ستون فقراتش تاب برداشته است.به همين دليل پزشكان توصيه مي كنند كه نوجوانان و جوانان، بار سنگين از جمله كيف مدرسه را روي دوش خود نيندازند.
سارق ناشي
منچستر: يك سارق ناشي در انگليس توسط پليس دستگير شد. اين جوان ۲۴ ساله درحالي كه ماسك روي صورت خود داشت وارد يك بنگاه شرط بندي شد و با يك اسلحه پلاستيكي به تهديد افراد حاضر در اين بنگاه پرداخت. به همين دليل كاركنان بنگاه شرط بندي هرچه پول در گاو صندوق موجود بود در اختيار اين جوان قرار دادند.
اما وي بي تجربگي به خرج داد و پيش از ترك بنگاه، ماسك را از روي صورتش برداشت غافل از اين كه دوربين هاي مداربسته بنگاه در حال تصويربرداري از وي بودند. به همين دليل پليس به راحتي چهره سارق را شناسايي و او را دستگير كرد.
تنبيه همسر
لندن: چندي پيش يك حسابدار ۴۷ ساله در انگليس نسبت به همسر ۴۳ ساله خود سوءظن پيدا كرد. به همين دليل تصميم گرفت او را تنبيه كند.
يك روز كه اين خانم مقابل منزل ايستاده بود، شوهرش با خودرو به سوي وي يورش آورد و او را بين خودرو و ديوار خانه منگنه كرد در اين حادثه هولناك، پاي چپ زن قطع شد و او هم اكنون با پاي مصنوعي حركت مي كند.پس از اين واقعه، مرد در زندان حبس شد اما همسر وي به خاطر سه فرزندش، شكايت خود را از شوهرش پس گرفت تا او از زندان آزاد شود.
البته قرار است اين زوج پس از ۱۷ سال زندگي مشترك از يكديگر جدا شوند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۲ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۹ و ۴۳ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۱۵ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۴۲ دقيقه

گل و گياه
درختچه نيل
000278.jpg
نام علمي: Indigofera dielsiana
خانواده: LEGOMINOSAE
درختچه خزان پذير به بلندي و گستردگي ۵/۱ متر است. داراي برگ هاي شانه اي مركب از ۱۱-۷ جفت برگچه بوده و گلهاي خوشه اي به رنگ صورتي كمرنگ از تابستان تا اوايل پاييز ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان كاملا آفتابي، خاك نسبتا غني و مرطوب با زهكش خوب نياز دارد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: ازطريق كاشت بذر در پاييز و يا تهيه قلمه چوب نرم در تابستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
علمي
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |