پنجشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۹۱ - Sep 9, 2004
عاقبت انديشي
رسول خدا (ص): هرگاه تصميم به انجام كاري گرفتي، درسرانجام وعاقبتش نيك بينديش .
(غررالحكم / ۲۷۱)
امروز با حافظ
خطاب آمد كه واثق شو به الطاف خداوندي
سحربا باد مي گفتم حديث آرزومندي
بدين راه وروش مي رو كه با دلدار پيوندي
دعاي صبح و آه شب كليد گنج مقصود است
پاسخ به پرسش پزشكي
بيماري حركت
مردي كه در پي يك سفر هوايي و بلافاصله پس از آن مسافرت طولاني با خودرو دچار عوارضي از جمله حالت تهوع شده بود از دكتر روزنفلد پرسيده است كه چرا؟ اين است جواب او: اينها مواردي از بيماري حركت (موشن سيك نس) هستند كه برخي از افراد پس از سفر با هواپيما، خودرو و كشتي دچار آن مي شوند كه عوارض عمده اش عبارتند از: ناراحتي معده و سرگيجه، حالت تهوع، بي اشتهايي، ضعف عمومي و عدم حفظ تعادل بدن، حساس شدن ناحيه ستون فقرات و خميازه. اين عوارض موقتي هستند و برطرف مي شوند. ريشه اين بيماري در برهم خوردن تعادل در گوش مياني است كه به مغز و مخصوصاً قسمت كنترل حالت تهوع علامت مي فرستد. كساني كه مستعد اين بيماري هستند پيش از مسافرت و در جريان آن نبايد غذاي مفصل بخورند و يا الكل مصرف كنند و روي صندلي هاي مجاور بال هواپيما بنشينند. داروي پيشگيري وجود دارد و اگر همراه نداريد از خدمه هواپيما آن را بخواهيد.

نگارستان
پل سزان
000408.jpg
«كوهستان سنت ويكتور»- ۶-۱۹۰۴ / رنگ روغن روي بوم- ۸۱ در ۵/۶۵ سانتي متر موزه بريجستون / توكيو
سبك تكميل شده سزان براي نخستين بار در مناظر بيان مي شود.
اولين بار چنين روشي توسط پيسارو در نقاشي هايي كه از فضاهاي باز و بيروني ترسيم مي شد، ارائه شده است. سزان اين سبك را كامل نموده كه در تابلوي «كوهستان سنت ويكتور» مي توان آن را مشاهده كرد.
سزان در اين نقاشي، براي نمايش بخش جنوبي كوهستان و نيز منظره محصور شده، از آبرنگ و رنگ روغن بهره گرفته است.
نقاش، برآمدگي ها و تپه هاي فراوان پائين كوه را بدون در نظر گرفتن دقت و صراحتي كه در طبيعت گرايي وجود دارد، زنده و پويا نشان مي دهد.
هدف سزان از دنبال كردن قدرت و استحكام طبيعت با ابزار هنر در آثارش، نه به معناي كپي كردن از طبيعت، بلكه نمايش آن است. او از رنگهاي گوناگون و شفاف براي پوشش طبيعي مناظرش بهره  برده و به گونه اي آنها را متحرك نمايش داده است.

تلزه هاي دنياي رسانه ها
از مكافات عمل غافل مشو
اوگوستو پينوشه ديكتاتور پيشين شيلي كه پيش از كنار رفتن از قدرت به خودش تا پايان عمر مصونيت از تعقيب قضايي داده بود اينك در ۸۲ سالگي و فاقد قدرت در حالي كه با بيماري در حال رشد ضعف حافظه دست به گريبان است بايد در برابر قاضي بايستد و به جنايات و حق كشي هاي دوران ۱۷ ساله حكومت خود پاسخ گويد و نخست بگويد كه بر سر ۲۰ مخالف فعال خود كه ناپديد شده اند چه آورده است. بسياري از اصحاب نظر نتيجه تعقيب قضايي پينوشه را در اين سن و وضعيت، دست كم يك هشدار براي همه انسان ها خوانده اند و اين هشدار همان است كه در اين شعر قديمي فارسي آمده است: از «مكافات عمل غافل مشو گندم از گندم برويد جو ز جو». مصونيت قضايي پينوشه را پارلماني لغو كرده است كه دختر دكتر آلنده بر آن رياست مي كند، آلنده اي كه در جريان كودتاي پينوشه كشته شد. يك دسته از ده ها نوع دادخواست بر ضد پينوشه زير عنوان «پرونده دارد» مجزا شده اند كه خود داستان شنيدني دارد. در شيلي به مانند بسياري از كشورها، شرط به دست آوردن پروانه وكالت، تأسيس انجمن، تأسيس آموزشگاه غير دولتي، تأسيس راديو تلويزيون و نشريه، تأسيس حزب و اتحاديه، احراز مشاغل دولتي، نامزدي در انتخابات و نداشتن محكوميت قطعي در ارتكاب برخي جرائم عمومي (جرائمي كه برضد جامعه باشد و با رضايت شاكي، پرونده بسته نشود) بوده است. در دوران حكومت پينوشه، دادگستري شيلي در پاسخ استعلام براي هر كس كه در ليست سياه او بود مي نوشت: «پرونده دارد» كه ارتباط به محكوميت قطعي در جرائم عمومي نداشت و در پاسخ اعتراض متقاضي هم مي نوشت كه «در دست بررسي است» و اين بررسي در برخي موارد ۱۷ سال طول كشيده بود. شاكيان اين دسته از شكايات كه تا كنون به ۱۵۱ تن رسيده اند جمعاً ادعاي بيش از يك ميليارد دلار غرامت اتلاف عمر كرده اند و از آنجا كه ملت (خزانه كشور) اين پول را بايد بپردازد، مذاكره با شاكيان شروع شده است كه به خاطر ملت از اين غرامت صرف نظر كنند و آنان هم در عوض خواستار مجازات پينوشه و همه كساني شده اند كه به اشاره او مهر «پرونده دارد» بر استعلام ها زده بودند.
تمبر پست با عكس و طرح خصوصي
به گزارش سه شنبه شب شبكه سي.بي.اس، پستخانه آمريكا سفارش تمبر با عكس خصوصي و هرگونه طرح داده شده از سوي افراد را مي پذيرد. اين تمبرها تنها براي پاكت ها و بسته هايي بايد به كار برده شود كه شخص سفارش دهنده و يا بستگان او ارسال خواهند داشت و عموميت نخواهد داشت. بابت قرار دادن عكس خصوصي به جاي تصوير عمومي تمبر، پول اضافي دريافت نخواهد شد. به اين ترتيب از اين پس علائم تمبرهاي پستي آمريكا متعدد خواهد بود ولي در باجه هاي پستخانه، تنها تمبر با عكس و نقش عمومي به فروش خواهد رفت. پستخانه آمريكا «اي ميل» ويژه اي براي دريافت سفارش تمبر با عكس خصوصي ايجاد كرده است. پستخانه تنها اداره دولت فدرال در همه شهرهاي آمريكاست كه به دولت هاي ايالتي تعلق ندارد و اين دولت ها حق تأسيس پستخانه ندارند.
خودكشي دانشجوي ششم
به گزارش نيوزدي، پريروز يك دانشجوي دانشگاه نيويورك خود را از پشت بام دانشكده هنر اين دانشگاه به پياده رو خيابان «مرسر» افكند و به اين ترتيب خودكشي كرد. وي ششمين دانشجوي اين دانشگاه است كه ظرف سال جاري ميلادي با فروافكندن خود از يك عمارت بلند اين دانشگاه و يا خوابگاه وابسته به آن خودكشي كرده است. بيشتر اين دانشجويان از عمارت بلند كتابخانه دانشگاه خود را به زير افكنده اند. تنها يكي از آنان تحت تأثير داروي مخدر دچار اين وضعيت شده است. ششمين دانشجو كه يك دختر ۲۳ ساله بود «جوآن ليوي» نام داشت. انگيزه اين خودكشي ها در گزارش نيوزدي نيامده است. دانشگاه غير دولتي نيويورك از لحاظ شمار دانشجو، دومين دانشگاه آمريكا به شمار مي رود.

رئيس بنياد حفظ آثار و ارزشهاي دفاع مقدس:
رسانه ها در بازشناسي فرهنگ دفاع مقدس نقش مهمي دارند
رئيس بنياد حفظ آثار و ارزش هاي دفاع مقدس گفت: رسانه هاي ملي ما بايد در بازشناسي دفاع مقدس مسائل اصلي را از فرعي جدا كنند، تا مشخص شود كه چگونه اشتراك در منافع بين المللي موجب همكاري بين دولت ها در راه اندازي جنگ تحميلي عليه انقلاب نوپاي اسلامي ايران شد.
به گزارش خبرگزاري فارس، ميرفيصل باقرزاده، رئيس بنياد حفظ آثار و ارزش هاي دفاع مقدس در يك نشست مطبوعاتي در جمع خبرنگاران گفت: دفاع مقدس درسي براي همه اعصار و نسل ها و هفته دفاع مقدس فرصتي براي مرور اين درس ها است.
وي ادامه داد: يكي از مهم ترين درس هاي دفاع مقدس اين است كه در پرتو دفاع مقدس، اراده ملت ايران قوي تر و روح مقاومتي كه با ايثار شهدا و ايثارگران در كالبد ملت ايران دميده، جاودانه تر شده است.
وي افزود : ما از تمام نويسندگان توانمند كشور به ويژه ساكنان شهرهاي خرمشهر، اهواز، دزفول، سوسنگرد، هويزه، بستان، ايلام و آنهايي كه طعم تلخ تجاوز صداميان را چشيده و لمس كرده اند، دعوت مي كنيم تا با درج مقالاتي تحت عنوان «صدام در شهر من» در اين امر مهم مشاركت كنند.
وي تصريح كرد: انتظار ما از رسانه ها آن است كه هوشياري لازم را به نسل جوان در مورد راه  هاي رخنه دشمنان اسلام بدهند و آنها را براي بهره گيري مطلوب تر از تجربيات گرانبهاي دفاع مقدس تشويق كنند.

برگي از تاريخ
نگاهي به نظرات و اندرزهاي مائو به مناسبت سالگرد درگذشت او
نهم سپتامبر در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعددي بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۱۲۹ پيش از ميلاد و طبق بعضي از تأليفات نهم سپتامبر، فرهاد دوم شاه اشكاني در جنگي كه با سلوكي ها در سوريه كرد، براي هميشه وارثان اسكندر مقدوني را از آسيا بيرون راند و شكست ايران از ارتش اسكندر تلافي شد. در سال ۱۵۳۹ شاه طهماسب صفوي وارد قندهار شد تا برادرش سام ميرزا را كه از شش سال پيش از آن بر او ياغي شده بود تنبيه كند. در سال ۱۸۲۸ لئو تولستوي داستان نگار بزرگ روسيه متولد شد. در سال ۱۹۴۲يك هواپيماي نظامي ژاپني خود را به آسمان ايالت آروگون آمريكا رسانيد و با فروافكندن بمب هاي ويژه توليد شعله، جنگل هاي اين ايالت شمال غربي را به آتش كشيد. در سال ۱۳۲۰ فروغي نخست وزير وقت ايران، مجلس شوراي ملي را به تشكيل يك جلسه فوق العاده دعوت كرد و در اين جلسه، به نمايندگان گفت كه دولت انگلستان خواهان بركناري رضاشاه و تبعيدش از كشور است. در سال ۱۹۴۴ ارتش شوروي بلغارستان را از دست ارتش آلمان خارج ساخت. در سال ۱۹۴۵ «هيدكي توجو» نخست وزير پيشين ژاپن كه بعداً اعدام شد در زندان آمريكايي ها قصد خودكشي كرده بود. در سال ۲۰۰۱ احمد شاه مسعود رهبر تاجيك هاي افغانستان قرباني سوءقصد قرار گرفت و همه پارسي زبانان جهان را داغدار كرد.
اينك برگ امروز: امروز سالگرد درگذشت مائوتسه تونگ (دونگ) رهبر انقلاب سوسياليستي چين در ۸۲ سالگي است كه ۹ سپتامبر ۱۹۷۶ فوت شد و دريايي اندرز و نظريه از خود به ميراث گذارده است. او گفته است: عقيده اي ماندني خواهد بود كه بتواند روشنفكران جامعه را دست كم به بررسي و بحث درباره خود جلب كند، به غرور نظاميان صدمه نزند، اميد زحمتكشان باشد و دشمني شديد سياستمداران را در آغاز كار برنيانگيزد. در زمينه مبارزه، مائو معتقد به اعتراض پيگير بود. وي جنبشي را پيروز مي دانست كه در سر راه خود از همكاري جنبش هاي موازي كه هدف هاي دست كم تا ده درصد مشابه داشته باشند برخوردار شود. مائو عقيده داشت كه فرد بايد مايه و استعداد گرويدن به يك مسلك را داشته باشد تا بتوان افكارش را شكل داد و تقويت كرد، وگرنه نمي توان در عمل انتظار وفاداري زياد از او داشت. وي در دهه هاي آخر عمر، انقلاب فرهنگي را براي زدودن آثار معتقدات ديگر از ذهن كساني كه ايمان استوار به مباني سوسياليسم نداشتند به وجود آورد. در زمينه دمكراسي، مائو معتقد به دمكراسي توده اي (شورايي ساويت) اصطلاحاً پايه اي (شروع از سطوح روستا، كارخانه و محله) بود و دمكراسي به سبك غرب را مطلقاً قبول نداشت و آن را ديكتاتور توانگران و حكومت طبقه ثروتمند و بورژوا و سراسر تقلب و نيرنگ مي دانست و تأكيد مي كرد كه پول نبايد وسيله به دست آوردن قدرت سياسي شود. به تأكيد او، حكومت نبايد به صورت ابزاري براي تأمين منافع طبقه توانگر شاخص (به زعم او استثمارگر) درآيد و مي گفت كه بدون تغيير ساختار مالكيت در يك جامعه نمي توان به حكومت واقعي مردم بر مردم رسيد. به گفته مائو دولت دستگاهي است براي فراهم ساختن وسائل تأمين برابري اقتصادي اجتماعي مردم و بهترين دولت، آن است كه سريع تر و سهل تر مردم را به اين آرزوي طبيعي و هدف نهايي برساند و ايجاد جامعه بي طبقه را جامه عمل بپوشاند. در مورد شرايط نماينده مردم بودن در مجالس و شوراها، مائو مي گفت: نماينده كسي بايد باشد كه به مردم و تأمين منافع و حقوق طبيعي آنان مؤمن باشد و براي رسيدن به آن دمي از كوشش باز نايستد و خدمت به مردم در خون او باشد و همه چيز را تنها براي جامعه بخواهد نه خودش و مزد و لذت خود را شادي و رفاه مردم بداند و هيچگاه از آنان جدا نباشد. منابع توليد و ثروت عمومي بايد در دست جامعه باشد و نه فرد و افراد به صورت عادلانه از منافع اين نظام (سوسياليسم) برخوردار شوند. مائو در زمينه وضع قانون مي گفت كه قانون موضوعه بايد حتي الامكان به قانون طبيعي نزديك باشد، جامعيت داشته باشد و منافع عمومي را حفظ كند. وي برخلاف ماركس، لنين و تروتسكي، ناسيوناليسم را رد نكرد و سوسياليسم خود را در قالب ناسيوناليسم قرار داد و از آن «سوسياليسم چيني» را به وجود آورد. او در حرف هايش هميشه از شهروند چيني (نه شهروند جهان) سخن به ميان آورده است كه بايد در جامعه چين از حقوق برابر و نيز تكاليف مساوي برخوردار باشد و ميان اتباع مطلقاً تبعيضي در كار نباشد. وي به كرات از چين ستمديده، غارت شده، استثمار شده و طاعون زده كه بايد روي پاي خودش بايستد و سر برافرازد سخن به ميان آورده است تا وطن جهاني.
مائو هميشه مي گفت كه ملل تحت ستم و استعمار زده راهي جز قيام ندارند، ولي تأكيد مي كرد كه اين قيام را بايد خودشان آغاز كنند و استعداد و تمايل به اين كار را داشته باشند، نه به صورت تحميل و القاء از خارج كه در اين صورت از چاله در نيامده به چاه مي افتند. مائو معتقد به تماس مستقيم رئيس حكومت با مردم بود، و نامه هاي مردم را شخصاً مي خواند و زندگاني ساده اي داشت.
www.iranianshistoryonthisday.com

استقبال جهان از اولين دوسالانه پوستر جهان اسلام
اولين دوسالانه بين المللي پوستر جهان اسلام مورد استقبال هنرمندان كشورهاي مختلف جهان قرار گرفته است.
حبيب الله صادقي، دبير اين دوسالانه با اعلام اين خبر گفت: تا كنون ۶۹ هنرمند از ۲۷ كشور مختلف جهان آثارشان را به دبيرخانه دوسالانه ارسال كرده اند.
وي در مورد موضوع پوسترهاي اين دوسالانه گفت: در اين دوسالانه پوسترهايي شركت داده مي شوند كه داراي يكي از موضوعات فرهنگي و يا فلسطين باشند.
تاكنون دبيرخانه دوسالانه پوسترهايي با موضوع فلسطين را از هنرمندان بزرگي از كشورهاي لهستان، بلژيك، چين، تركيه، چك، مصر، السالوادور، آمريكا، كانادا، سودان، ژاپن و سوئيس دريافت كرده است. ضمن اين كه هنرمندان داخلي نيز از اين دوسالانه استقبال خوبي داشته اند.
اولين دوسالانه جهان اسلام با هدف مرور پوسترهاي طراحي شده در جوامع اسلامي طي ۵ سال گذشته، از نهم آذر تا دوم دي ماه در مركز فرهنگي _ هنري صبا برگزار خواهد شد.

بهارستان
به من هيچ مگو، به مرگ اعتقادي ندارم
امروز، به هنگام عبور از برابر يكي از باغ هاي محله زندگي را ديدم
كه سوار بر ترك طلايي يك درخت ليمو مي تاخت.
يانيس ريتسوس- ترجمه قاسم صنعوي

دبير ششمين دوره كتاب سال ولايت خبر داد
ارزيابي ۱۴۵۰ اثر از سوي ۱۰۰ داور
۱۰۰ تن از داوران ۱۴۵۰ كتاب مرتبط با ولايت را مورد ارزيابي و داوري قرار دادند تا منتخبان بخش هاي مختلف ششمين دوره كتاب سال ولايت ۲۶ شهريور ماه در شهر كرمان معرفي  شوند.
محمدعلي مهدوي راد، دبير ششمين دوره كتاب سال ولايت ضمن اعلام اين خبر در جمع خبرنگاران كميت پايين آثار در مقايسه با دوره هاي گذشته را به اقبال خوانندگان به آثار جديتر مرتبط دانست و افزود: آثار رسيده مورد ارزيابي قرار گرفته نسبت به سال هاي گذشته كمتر بوده اند و اين نشان مي دهد كه مخاطبان جامعه به سراغ كتاب هاي بي ارزش نمي روند و مطالعه در ايران جدي شده و كيفيت نيز بالا آمده است.
وي درباره بخشهاي مختلف اين دوره از كتاب سال ولايت گفت: ۱۰۵۰ عنوان منتشر شده در سال ۱۳۸۲ در حوزه بزرگسال و در زمينه سيره و شخصيت و آثار و معارف اهل بيت بوده و ۱۸۰ عنوان كتاب به بخش ويژه و به امام حسن(ع) اختصاص داشت.
وي با اشاره به آثار بخش بين الملل افزود: در بخش بين الملل ۷۰ عنوان كتاب مورد ارزيابي قرار گرفت.
در حوزه كودك و نوجوان نيز ۱۴۷ عنوان كتاب شناسايي و ارزيابي شد.
از آن ميان ۱۱۹ عنوان كتاب در سال ۱۳۸۲ به چهارده معصوم(ع) و ۲۸ عنوان كتاب به امام حسن مجتبي(ع) اختصاص داشت كه پس از پيروزي انقلاب اسلامي تا پايان سال ۸۲ منتشر شده بود.
وي ادامه داد: در ارزيابي اوليه هيات داوران از بين ۱۳۲۰ عنوان كتاب در حوزه بزرگسال، ۲۵۰ عنوان به مرحله دوم راه يافت.
در مرحله بعد نيز ۶۵ اثر انتخاب شد و از ميان آن ها در مرحله نهايي چهار اثر برگزيده و هفت اثر مورد تشويق قرار گرفت.
از چهار اثر برگزيده، سه اثر از نويسندگان كشورهاي لبنان، عربستان سعودي و عراق و يك اثر از نويسنده تركيه مقيم ايران است.
از هفت كتاب تشويقي نيز چهار عنوان تاليف، دو عنوان تحقيق و يك عنوان ترجمه است و در حوزه كودك و نوجوان نيز از ۱۴۷ اثر، ۱۲ عنوان كتاب درباره ۱۴ معصوم(ع) و ۶ عنوان درباره امام حسن مجتبي(ع) به مرحله بعد راه يافت و هيات داوران در مرحله نهايي دو اثر را به عنوان برترين اثر معرفي و يك اثر را شايسته تشويق دانستند.
مهدوي راد در ادامه بيان داشت: در هفتمين مراسم كتاب سال ولايت نيز كتاب هاي مرتبط با امام سجاد (ع) مورد بررسي قرار مي گيرند.
مهدوي راد تعداد داوران اين دوره از انتخاب كتاب سال ولايت را ۱۰۰ نفر دانست كه در سه مرحله به ارزيابي كتاب هاي مرتبط با ائمه پرداختند.
همچنين در اين مراسم از يك ناشر برتر حوزه چاپ كتاب مرتبط با ائمه تجليل به عمل مي آيد و از حاج شيخ عزيز الله عطاردي نيز به خاطر كار در اين حوزه تقدير مي شود.

جشنواره فيلم جهانگردي در بم آغاز شد
000410.jpg
دومين جشنواره جهاني فيلم هاي جهانگردي در منطقه ويژه اقتصادي ارگ جديد (بم) از صبح چهارشنبه و به مدت دو روز در آمفي تئاتر پرستو ارگ جديد كار خود را آغاز كرد.
در اين جشنواره كه به شكلي نمادين، استثنايي و غيررقابتي به دبيري كامران شيردل در شرايطي ويژه در استان كرمان و ارگ جديد برگزار مي گردد، در اولين روز آثار مستند برگزيده اي در بخش با ياد بم به نمايش درآمد كه در عين اشاره و يادآوري از عظمت و ويژگي هاي ارگ بم و تاريخ كهن آن به فاجعه رخ داده در اين مكان مي پرداخته و در جهت احترام و تكريم بم و مردمان بم و... قرار گرفت.
در بخش دوم برنامه هاي اين جشنواره كه از امروز بعدازظهر آغاز مي گردد و بخش «زندگي ادامه دارد» نام گرفته، آثار مهمي در ارتباط با ايرانگردي و جهانگردي همچون باد صبا و ياد و يادگار و سپس در روز پنجشنبه كه آخرين روز جشنواره خواهد بود، فيلم هاي معروفي چون زندگي و ديگر هيچ اثر عباس كيارستمي، دونده اثر امير نادري  و بودن يا نبودن كار كيانوش عياري به نمايش گذاشته مي شوند. در پايان جشنواره لوح زرين به كليه فيلم ها و شركت كنندگان در جشنواره اهدا خواهد گرديد.
در اين رويداد هنري كه با حضور مقامات عالي استان كرمان و شهر بم و مديران و كاركنان ارگ جديد، دانش آموزان و دانشجويان و عده كثيري از داوطلبان خارجي و موسسات و سازمان هاي مستقر قديم كه براي كمك به زلزله زدگان و بازسازي مناطق تخريب شده در بم حضور دارند، تشكيل شد، كامران شيردل دبير جشنواره اظهار اميدواري كرد كه از سال  آينده اين جشنواره بتواند در كنار مردم بم در ادامه اهداف خود به ارائه آثار برجسته ايراني و خارجي در زمينه گردشگري و جهانگردي بپردازد و در جلب نظر مردم ايران و جهان به شهر بم و مسائل آن نقش موثر و سازنده اي را ايفا كند و در ثبت و تكوين تاريخ و مسائل پيش رو در بم با زبان هنر و... جايگاهي ماندگار بيابد.

اميد شريف موسوي:
فرهنگ دفاع مقدس را بايد به نسل هاي آينده انتقال داد
ادامه روند فعاليت هاي فرهنگي هنري در حوزه دفاع مقدس حتي به هر شكل هنرمندانه، شعاري، عميق، تبليغي و...ضروري است.
به گزارش ايسنا، اميد شريف موسوي، رييس انجمن هنرمندان دوستدار ميراث فرهنگي، در گفت وگو با ستاد خبري جشنواره تئاتر دفاع مقدس اظهار داشت: بي انصافي است كه وقتي واقعه اي با اين ابعاد طي هشت سال در اين كشور اتفاق افتاده و چنين ميراث فرهنگي و معنوي عظيمي از بركت خون شهدا، نصيبمان شده به بهانه هاي مختلف و تحت عناوين مختلف، مانع رشد و حركت آن شويم و يا آنها را كم ارزش جلوه دهيم.
نويسنده «شهر فرشتگان» در ژانر دفاع مقدس، با اشاره به افرادي كه فعاليت هاي انجام شده در اين خصوص در حوزه هاي مختلفي چون تئاتر، سينما، موسيقي، ادبيات و ... را زير سوال مي برند و حركت هاي انجام شده را سطحي و شعاري يا تبليغي مي نامند گفت: در اينكه براي خلق يك اثر هنري مي بايست نهايت تلاش را براي اجراي هرچه بهتر و هنرمندانه تر آن به كار برد شكي نيست؛ اما هستند بسياري كه مي خواهند به هر نحوي كه شده و با خلوص نيت، قدمي در اين راه برداشته و اداي دين كنند و طبيعي است كه شايد خالي از برخي مولفه هاي هنري باشند؛ اما به ياد داشته باشيم كه بسياري از اين افراد با پشتوانه اي بسيار با ارزش تر كه همانا عشق به دين و وطن است و به قول معروف«دلي» و غريزي، نسبت به انجام اين كارها اقدام مي كنند؛ بنابراين نه تنها نبايد مانعشان شد كه بايد پايشان را هم بوسيد.
سازنده آثاري چون «عاشقانه هاي ايراني» و «هشت قدم در لاله زار» همچنين برگزاري جشنواره هايي چون جشنواره تئاتر دفاع مقدس را در جهت پاسداشت ميراث فرهنگي دفاع مقدس بسيار با ارزش ارزيابي كرد و در عين حال خواستار برپايي هرچه با شكوه تر مراسم و برنامه هاي فرهنگي در حوزه دفاع مقدس و توجه بيشتر تمامي هنرمندان و مسئولان به تهييج روحيه عمومي، براي انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسل هاي بعدي شد.

مزرعه پدري هفته آينده به نمايش در مي آيد
فيلم  سينمايي  «مزرعه  پدري » ساخته  «رسول  ملاقلي  پور» با يك  هفته  تعويق از چهارشنبه  ۲۵ شهريور ماه  روي  پرده  مي رود.
«حبيب الله  كاسه ساز» تهيه كننده  اين  فيلم  روز چهارشنبه  به  ايرنا گفت : اكران  اين  فيلم  به  دليل  پاره اي  از مشكلات  فني  به  تعويق  افتاده  است . فيلم  مزرعه  پدري  قرار بود از ديروز  جايگزين  فيلم  سينمايي  «مهمان  مامان » آخرين  اثر «داريوش  مهرجويي » در گروه  سينمايي  عصر جديد تهران  شود. مزرعه  پدري  با مضمون  دفاع  مقدس ، داستان  فردي  است  كه  در زمان  جنگ  تحميلي  به  همراه  خانواده اش  در دزفول  زندگي  مي كرد و براي  نقد و بررسي  آخرين  كتابش  كه  مزرعه  پدري  نام  دارد، به  منطقه  باز مي گردد.
اين  فيلم  كه  حاوي  داستاني  واقعي  است ، بخشي  از عمليات  فتح المبين  را به تصوير مي كشد. جلوه هاي  ويژه  فيلم  مزرعه  پدري  كه  اثري  سوپرپروداكشن  (عظيم ) است  و از جلوه هاي  ويژه  رايانه اي  در اين  فيلم  استفاده  نشده  است . اين  فيلم  كه  تهيه كنندگي  آن را «حبيب الله  كاسه ساز» بر عهده  دارد، پيشتر در بخش  مسابقه  بيست  و دومين  جشنواره  فجر حضور داشت . «جمشيد هاشم پور»، «مهدي  احمدي »، «آتنه  فقيه نصيري »، «قاسم  زارع » و «قربان  نجفي » در فيلم  مزرعه  پدري  نقش آفريني  كردند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
كار
معلم علوم چند بار از پنجره كلاس سرك كشيد تا ماشينش را ببيند. خيالش كه راحت شد، پرسيد: كجا بوديم؟
بچه ها گفتند: فصل كار و انرژي.
روي تخته سياه نوشت: كار برابر است با نيرو ضرب در «جابجايي».
...هنوز هم عصرها معلممان را مي بينم كه با ماشين قراضه اش، مسافرها را «جابجا» مي كند!
كامران سعيدآبادي

گشتي در دنياي خبرها
شنا در سم كشاورزي
آمستردام: راننده اي در هلند در ميان صدها ليتر سم كشاورزي غرق شد. اين راننده پشت چراغ قرمز در كنار يك تريلي كه بار آن سم كشاورزي بود توقف كرد كه ناگهان مخزن تريلي ترك خورد و تمام محتويات آن روي خودروي او ريخت. اين حادثه به حدي سريع اتفاق افتاد كه راننده خودرو سواري فرصتي براي فرار نداشت. بنابراين خودروي او در ميان سم غرق شد اما راننده جان سالم به در برد.
فروش مواد مخدر به پليس
برلين: دو روز پيش يك مأمور پليس در آلمان، تعداد زيادي از همكارانش را به جشن تولد خود دعوت كرد. در جريان اين جشن ناگهان نوجوان ۱۷ ساله اي وارد مراسم شد. او قصد داشت به ميهمانان مواد مخدر بفروشد غافل از اينكه ميهمانان حاضر در جشن تولد، همگي پليس هستند. به اين ترتيب، وي به دام مأموران افتاد و دستگير شد.
لاشخورهاي چاق و تنبل
بوگوتا: قرار است يكي از بزرگترين مراكز دفن زباله در كشور كلمبيا بزودي تعطيل شود. اين مركز از ۲۰ سال قبل هر روز ۳۰۰ تن زباله در خود جاي مي داد. اما تعطيلي اين مركز باعث سرگرداني ۷ هزار لاشخور خواهد شد. با توجه به حجم بالاي زباله هاي اين مركز، لاشخورها هر روز در آنجا مقدار زيادي غذا براي مصرف پيدا مي كردند و به همين دليل همه آنها تنبل و بسيار چاق شده اند و مهارت خود را براي يافتن غذا در حيات وحش از دست داده اند. اما حالا كه اين مركز در آستانه تعطيلي است بيم آن مي رود كه لاشخورهاي تنبل از گرسنگي بميرند به همين دليل مسئولان آن با انتشار آگهي از شهروندان خواسته اند براي انتقال لاشخورها به حيات وحش مشاركت كنند. تاكنون ۷۰۰ نفر براي كمك به اين لاشخورها اعلام آمادگي كرده اند.
بازتاب پرداخت پاداش به ورزشكار ايراني
تهران: خبرگزاري رويترز ديروز گزارش داد، آرش ميراسماعيلي قهرمان جودوي ايران كه در رقابت هاي المپيك آتن حاضر نشد با حريف اسرائيلي خود مبارزه كند، پاداش نقدي به ميزان ۱۲۵ هزار دلار دريافت كرد. اين خبرگزاري نوشت: ميراسماعيلي بخت اول كسب مدال طلا در المپيك بود اما حاضر نشد با ورزشكار اسرائيلي كه ايران كشورش را به رسميت نمي شناسد، مبارزه كند. در حقيقت پاداش نقدي ميراسماعيلي، معادل پاداشي بود كه حسين رضازاده،  قويترين مرد جهان دريافت كرد. خبر پرداخت پاداش به ميراسماعيلي بازتاب گسترده اي در رسانه هاي خبري جهان داشته و بسياري از پايگاه هاي خبري اينترنتي به اين موضوع پرداخته اند.
لغو پاداش خانواده هاي فاقد فرزند
پكن: پيش از اين مقامات شهر شانگهاي به خانواده هايي كه تنها صاحب يك فرزند بودند، پاداش نقدي پرداخت مي كردند. همچنين اگر خانواده اي فاقد فرزند بود، دو برابر خانواده هاي تك فرزندي پاداش مي گرفت. اجراي چنين طرحي باعث شد تا رشد جمعيت شانگهاي براي ۱۱ سال متوالي منفي باشد اما از اين پس پاداش نقدي خانواده هاي فاقد فرزند پرداخت نخواهد شد. سال گذشته تنها ۵۷ هزار نوزاد در شانگهاي چشم به جهان گشودند در حالي كه تعداد مرگ و ميرها ۱۰۰۷۰۰ نفر بود.
شعبده باز سارق
برلين: روز گذشته يك جوان ۱۸ ساله وارد يكي از بزرگترين فروشگاه هاي لوازم آرايش كشور آلمان شد و با در دست گرفتن لوازم آرايش گرانقيمت از جمله لاك و ماتيك اقدام به تردستي كرد. همين اقدام مرد باعث شد تا كارمندان فروشگاه و مشتريان دور وي حلقه بزنند و به تشويقش بپردازند. اما اين جوان در حين شعبده بازي، تعداد زيادي از لوازم آرايش را داخل جيب شلوار و كت خود انداخت كه اين ماجرا از چشمان تيز بين يكي از كارمندان فروشگاه دور نماند. به همين دليل وي بلافاصله پليس را خبر كرد و مأموران پس از بازرسي بدني جوان مقدار زيادي لوازم آرايش به ارزش ۲۰۰ يورو از جيب هاي وي خارج كردند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۱ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۹ و ۴۰ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۱۶ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۴۳ دقيقه

گل و گياه
شيرخشت صخره اي
000406.jpg
نام علمي: Cotoneaster horizontalis
خانواده: ROSACEAE
درختچه خزان پذير به بلندي ۱ متر و گستردگي ۵/۱ متر است، داراي برگ هاي بيضي شكل سبز تيره است كه در پاييز قرمزرنگ مي شوند. گلهاي سفيد مايل به صورتي آن اواخر بهار ظاهر مي شوند و ميوه هاي قرمز كروي توليد مي كند.
نيازها: به مكان كاملا آفتابي، خاك نسبتا غني و مرطوب با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: ازطريق كاشت بذر به محض رسيدن در شاسي سرد و تهيه قلمه ريشه در اوايل تابستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
رسانه
سياسي
شهري
علمي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   رسانه   |   سياسي   |   شهري   |  
|  علمي   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |