پنجشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۹۱ - Sep 9, 2004
پيوند سنت و مدرنيسم
بورس كشاورزي ۲۹ شهريورماه متولد مي شود
000462.jpg
مهرماه طبق سنت هاي ديرپا براي كشاورزان ايراني همواره موسم عيد و فصل جمع آوري محصول بوده. اما ظاهراً قرار است امسال اين سنت با آغاز دوران مدرنيسم در شبكه توزيع محصولات كشاورزي ايران پيوند بخورد. درست ۱۰ روز ديگر و در آستانه فصل برداشت محصول، حاصل چهار سال كار مطالعاتي و حدود ۶۰ جلد تحقيق صورت گرفته به بار مي نشيند تا محصولي به نام «بورس كالاهاي كشاورزي ايران» برداشت شود.
مهندس احمد كبيري دبيركل سازمان بورس كالاهاي كشاورزي ايران در آستانه اين رويداد مهم روز سه شنبه در حاشيه نمايشگاه تخصصي بازار سرمايه در حضور خبرنگاران رسانه هاي جمعي و همچنين جمعي از فعالان بخش كشاورزي از گذشته، حال و آينده بورس كشاورزي سخن گفت.
كبيري با اشاره به مراحل شكل گيري بورس هاي كالا در ايران گفت: اين گونه بورس ها در كشور ما پديده اي تازه محسوب مي شوند، هيأت اجرايي بورس كشاورزي به پشتوانه ساعت ها كار مطالعاتي در چند ماه گذشته با تهيه نرم افزارهاي مورد نياز و همچنين آماده سازي يك تالار مناسب مقدمات تأسيس بورس كالاي كشاورزي را فراهم آورده است.
وي افزود: طبق مصوبه شوراي بورس و با توجه به تصويب اساسنامه و آيين نامه معاملات، بورس كشاورزي از ۲۹ شهريورماه جاري همزمان با ميلاد امام حسين(ع) به طور رسمي فعاليت خود را آغاز مي كند.
وي ادامه داد: در نخستين مرحله ۲۱ كارگزار به عنوان اعضاي هيأت مؤسس كار انجام معاملات در بورس كشاورزي را برعهده خواهند گرفت.
احمد كبيري گفت: بخش قابل توجهي از اعتبار بورس هاي كالا مربوط به استفاده آنها از روش  هاي نوين و ابزارهاي جديد است، اما با توجه به نوپا بودن بورس هاي كالا در كشور براي استفاده از اين روش به زمان نياز داريم.
وي افزود: بايد پيش از به كارگيري ابزار مستقر در بازار سرمايه و به ويژه در بورس كشاورزي معرفي اين ابزار و آموزش آن به كارگزاران و مشتريان آنها از ضرورت هاي اصلي ما محسوب  شود.
دبير كل بورس كشاورزي با اشاره به برخي اشكالات فقهي وارد بر ابزار مشتقه گفت: خوشبختانه فقه ما ابعاد گسترده و عميقي دارد و پاسخگوي نيازهاي روز است، بنابراين مي توان با انجام بحث هاي كارشناسي و روشن كردن ابعاد موضوع از مراجع عظام مجوزهاي لازم را دريافت كرد.
مهندس كبيري در عين حال تأكيد كرد: در آيين نامه مصوب شوراي بورس استفاده از روش هاي نوين معاملاتي در نظر گرفته شده، اما با توجه به موارد ياد شده معاملات بورس كشاورزي ابتدا با معاملات نقدي آغاز و سپس از ساير روش ها استفاده خواهد شد.
وي تصريح كرد: بورس كالاي كشاورزي بدون استفاده از ابزارهاي نوين بي معناست و با «ميدان تره بار» تفاوتي نخواهد داشت.
دبيركل بورس كشاورزي گفت: بورس كشاورزي گامي جديد در جهت تكميل اقدامات دولت در حمايت از توليد در بخش كشاورزي است ولي با تأسيس اين بورس دولت بايد در شيوه هاي حمايت خود از بخش كشاورزي تغييراتي ايجاد كند.
كبيري افزود: فعلاً پذيرش انواع ميوه در دستور كار بورس كشاورزي قرار ندارد اما توليد كنندگان محصولات غذايي و صنايع بسته بندي مي توانند با حضور در اين بازار مواد اوليه توليدات خود را خريداري كنند كه از اين ميان مي توان به واحدهاي نوشابه سازي برخي توليد كنندگان دارو و مواد غذايي اشاره كرد.
دبيركل بورس كشاورزي اعلام كرد: طبق بررسي ها و مذاكرات انجام شده به احتمال فراوان به زودي محصول پنبه نيز در بورس كشاورزي پذيرفته و به اين ترتيب نياز توليدكنندگان و فعالان صنعت نساجي تأمين خواهد شد.
براساس اين گزارش سپس خسرو صداقت عضو هيأت مديره و سرپرست دفتر مطالعات و راه اندازي بورس كشاورزي گفت: چهار سال گذشته در مجموع معادل ۶۰ جلد كار مطالعاتي براي تأسيس بورس كشاورزي صورت گرفت.
وي افزود: با توجه به فضاسازي انجام شده از سوي مسئولان اقتصادي و همچنين گستردگي توليد در بخش كشاورزي اين بورس به طور كامل از بورس فلزات متمايز مي شود.
صداقت گفت: ايران يكصد و چهل و ششمين بورس كشاورزي دنيا را در ۲۹ شهريور ماه جاري تأسيس مي كند. بورس هاي كشاورزي در كشورهاي در حال توسعه در جهت كمك به گذار از اقتصاد سنتي به پيشرفته كاركرد دارند و مي توانند موجبات اصلاح ساختار بازارهاي سنتي را فراهم آورند.
وي افزود: مطالعات صورت گرفته نشان مي دهد طي سال هاي اخير به دليل فقدان يك بازار فراگير ۷۰ درصد ارزش افزوده بخش كشاورزي در ۱۰ لايه توزيع اعم از بنكداري محلي تا واسطه بزرگ رسوب مي كند.
وي ادامه داد:  بورس كشاورزي با كاهش لايه هاي توزيع باعث مي شود بخش بيشتري از ارزش افزوده ايجاد شده نصيب بخش توليد شده و سياست هاي حمايتي دولت را از اين بخش هدفمند سازد.
وي در پايان اعلام كرد: هدف عمده سازمان بورس كالاي كشاورزي اين است كه با ايجاد تالارهاي محلي در قالب تشكل ها، شعب بانك كشاورزي و دفاتر سازمان تعاون روستايي شبكه اي گسترده را در سطح كشور ايجاد كند.

شنيده هاي بازار
مظاهري در نمايشگاه بازار سرمايه
شنيده شده طهماسب مظاهري وزير سابق اقتصاد ديروز از نمايشگاه بازار سرمايه ديداري داشت. طهماسب مظاهري با توجه به عملكرد جالب توجه خود در ۳ سال تصدي پست وزارت اقتصاد، خاطره اي خوش را در بين فعالان بازار سرمايه برجاي گذاشته است.
اين ديدار در حالي صورت گرفت كه صفدر حسيني وزير كنوني اقتصاد تاكنون علاقه اي براي حضور در اين نمايشگاه نشان نداده است.

نبض بازار
۸شركت ۵درصدي شدند
ديروز طي مبادلات بورس اوراق بهادار ۸ شركت بورسي سقف ۵ درصدي افزايش قيمت را پر كردند.
به گزارش خبرنگار ما بانك كارآفرين، معدني املاح، پتروشيمي اصفهان و تولي پرس ازجمله اين شركت ها بودند كه قيمت سهام آنها به ترتيب ۴۷۸ ، ۳۷۳ ، ۸۱۶ ، ۳۱۸ ريال افزايش يافت.
همچنين نام چيني ايران با ۱۲۱ واحد افزايش و صنعتي پيام با ۱۰۹ واحد افزايش در فهرست اين شركت ها به چشم مي خورد.
براساس اين گزارش روز گذشته ۳ شركت داروسازي فارابي، سيمان سپاهان و سيمان شاهرود نيز به ترتيب با ۴۵۰، يك هزار و ۱۸ و يك هزار و ۶۵۱ ريال افت قيمت توانستند سقف ۵ درصدي كاهش قيمت را پر كنند.
ديروز به لحاظ تقاضا، شركت چادرملو بيشترين حجم ريالي معاملات را به خود اختصاص داد، به طوري كه ارزش كل ۳ ميليون و ۱۱۲ هزار و ۲۰۰ سهم خريداري شده توسط ۳۲۶ نفر، ۲۹ ميليارد ريال برآورد شد.
از سوي ديگر ارزش كل سهام سيمان سپاهان كه در اين روز كاري توسط ۱۷ نفر عرضه شد، ۵/۱ ميليارد ريال برآورد شده است.
ديروز ۳۰۷ نفر، ۲ ميليون و ۵۰۴ هزار سهم پارس الكتريك براي فروش عرضه كردند.
از طرفي ۷۹۰ نفر با مراجعه به شركت هاي كارگزاري براي خريد ۷ ميليون و ۸۵۲ هزار سهم از سهام هپكو دستور خريد صادر كردند.
ارزش كل اين سهام ۲۵ ميليون و ۵۳۸ هزار ريال ارزيابي شد.

تأسيس انجمن مشاوران سرمايه گذاري ايران
انجمن مشاوره و مديريت سرمايه گذاري ايران، پس از هم انديشي هاي بسيار، از سوي شركتهاي فعال در زمينه مشاوره و خدمات مديريت سرمايه گذاري در حوزه بازار سرمايه ايران تأسيس مي شود.
دكتر حسين زارعي، استاد حسابداري دانشگاههاي تهران، كه از سوي مؤسسان به عنوان دبير كل و سخنگوي انجمن برگزيده شده، افزود: اين انجمن با يكسري اهداف كلي تشكيل شده و اقدامات لازم براي ثبت قانوني آن در حال انجام است.
به گفته وي ترويج و ارتقاي فرهنگ و دانش سرمايه گذاري در سطح كشور رايزني در تدوين مقررات و قوانين بازار سرمايه، شناساندن نقش خدمات مشاوره و مديريت سرمايه گذاري به افراد و سازمانها از جمله اهداف اين انجمن است.
دبير كل انجمن، افزود: مؤسسان انجمن مشاوره و مديريت سرمايه گذاري ايران، شش شركت فعال در بازار سرمايه هستند كه در چند سال گذشته به سرمايه گذاران علاقه مند به بورس تهران خدمات مفيدي در زمينه مشاوره و مديريت سرمايه گذاري ارائه كرده اند. اين شركتها عبارتند از: شركت دنا سهم (پارس پورتنوليو)، شركت مطالعات اقتصادي آريا سهم گستر(آريا سهم)، شركت خدمات مالي و سرمايه گذاري پاسارگاد نيك، شركت ايليا تدبير، شركت امين سرمايه گذاران و شركت مطالعات اقتصادي سامانه.
زارعي در پايان اضافه كرد: بر طبق اساسنامه، انجمن فقط اشخاص حقوقي را به عضويت مي پذيرد و كليه شركتهاي فعال در زمينه هاي سرمايه گذاري، حسابداري و حسابرسي، خدمات مديريت  و به ويژه شركتهاي كارگزاري بورس تهران مي توانند به عضويت انجمن درآيند.

شركتهاي خصوصي از آذرماه مجوز انتشار اوراق مشاركت دريافت مي كنند
رئيس هيات مديره بورس اوراق بهادار گفت: با اجرايي شدن يكي از آيين نامه هاي داخلي بورس اوراق بهادار حداكثر تا آذرماه سال جاري، شركت هاي خصوصي اجازه انتشار اوراق مشاركت مي يابند.
به گزارش خبرگزاري فارس، حيدر مستخدمين حسيني افزود: براساس ماده ۱۶ قانون نوسازي صنايع به شركت هاي خصوصي اجازه داده شده تا جهت تامين مالي خود اقدام به انتشار اوراق مشاركت نمايند كه مبتني بر اين قانون، دولت آيين نامه اجرايي لازم در اين خصوص را تصويب كرده است.
وي اضافه كرد: از همين رو، سازمان بورس اوراق بهادار نيز به استناد قانون مذكور، اقدام به تدوين يك آيين نامه داخلي در اين خصوص نموده كه هم اكنون مراحل نهايي خود را مي گذراند.
رئيس هيات مديره بورس اوراق بهادار افزود: بورس در تلاش است تا مكانيزم اين آيين نامه را طوري طراحي كند كه حداكثر تا ابتداي آذرماه سال جاري، آيين نامه ياد شده از قابليت اجرايي لازم برخوردار شود.
وي از محاسن اجرايي شدن اين آيين نامه به گسترش بازارهاي مالي كشور اشاره كرد و افزود: با انتشار اوراق مشاركت توسط شركتهاي خصوصي فشار موجود بر سيستم بانكي جهت دريافت تسهيلات كمتر مي شود.
مستخدمين حسيني از ديگر مزاياي انتشار اين اوراق را افزايش مشاركت مردم در فعاليت هاي مولد دانست و اضافه كرد: به دليل قابليت تبديل اوراق مذكور، مردم مي توانند در سررسيدهاي مربوطه، نسبت به خريد سهام همان شركت ها كه قبلاً اوراق مشاركت آن را خريداري نموده اند، اقدام كنند.

سود حمل و نقل توكا با افزايش درآمد، بالا رفت
شركت حمل و نقل توكا اخيراً قرارداد حمل سنگ آهن از معدن گل گهر تخليه كشتي قراضه و حمل آن از بندرعباس به فولاد مباركه را منعقد كرده است. به گزارش خبرنگار ما اين شركت همچنين ۱۵ دستگاه كشنده اكسور از شركت ايران خودرو ديزل خريداري كرده كه احتمالاً اين دستگاه ها تا آبان ماه جاري تحويل داده مي شوند.
براساس اين گزارش، با توجه به اين كه تاريخ تحويل قطعي نيست و با توجه به هزينه استهلاك دستگاه هاي ياد شده، كسور قابل توجهي براي سال اول نخواهد داشت.
اين شركت در تاريخ ۱۶ تيرماه گذشته درآمد خالص هر سهم خود را ۵۵۵ ريال پيش بيني كرده بود كه در حال حاضر اين رقم را به ۶۹۶ ريال افزايش داده است. توكا دلايل تعديل را فروش سهام شركت گالوانيزه و افزايش درآمد حاصل از سرمايه گذاري اعلام كرده است.
اين گزارش حاكي است حمل و نقل توكا در بهار امسال با كسب ۹/۲ ميليارد ريال سود خالص و اختصاص ۱۳۹ ريال سود به هر سهم، ۲۰ درصد بودجه را محقق ساخته است.
اين شركت در مدت يادشده ۲۵ ميليارد ريال درآمد حاصل از ارايه خدمات، ۴/۱۹ ميليارد ريال بهاي تمام شده كالاي فروش رفته و ۵/۳ ميليارد ريال سود عملياتي داشته است.
براساس اين گزارش شركت در سال گذشته ۸۱۹ ميليون ريال سود خالص كسب كرده و به هر سهم خود ۶۶۸ ريال سود اختصاص داده است ضمن اين كه درآمد حاصل از خدمات شركت نيز پارسال ۵/۸۱ ميليارد ريال برآورد شده است.
اين گزارش حاكي است هيأت مديره شركت تصميم دارد، ۱۰۰ درصد سود سال جاري را بين سهامداران تقسيم كند. همچنين در صورت موافقت مجمع عمومي فوق العاده شركت در سال ۸۴ ، سرمايه را به ميزان ۱۵۰ درصد افزايش مي دهد.

هپكو ۵ عضو جديد هيأت مديره را مشخص كرد
شركت توليد تجهيزات سنگين هپكو، تركيب جديد هيأت  مديره خود را اعلام كرد.
به گزارش خبرنگار ما اين شركت كه مدتي است مقام اول را در جدول تقاضاي بورس اوراق بهادار تهران از آن خود كرده تابع سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران است.
براساس اين گزارش سيامك صميمي دهكردي نماينده سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران و مهدي لري اميني نماينده شركت ساختمان و خدمات نوساز به عنوان اعضاي هيأت مديره و سيدكريم كريميان نماينده شركت بازرسي كيفيت استاندارد نيز به عنوان رئيس هيأت مديره هپكو انتخاب شدند.
علي محمد رفيعي نيز كه نماينده سازمان مديريت صنعتي است به سمت مديرعامل و عضو هيأت مديره اين شركت درآمد.همچنين حسن اسماعيل نظري به عنوان نايب رئيس هيأت مديره هپكو معرفي شد. او نماينده شركت سرمايه گذاري گروه صنعتي رنا است.

رشد دوباره شاخص ها
000460.jpg
شاخص هاي بورس اوراق بهادار كه پريروز موقتاً اندكي كاهش يافته بودند، ديروز در جريان فعاليت اين بازار مجدداً افزايش يافتند.
در اين روز شاخص كل با افزايش ۲۲ واحدي به رقم ۱۳ هزار و ۲۴۸ واحد نزديك شد.
همچنين شاخص كل تالار اصلي و فرعي به ترتيب ۱۰ واحد و ۷۶ واحد رشد كردند. در اين روزكاري در جريان فعاليت خوب شركت هاي صنعتي، شاخص صنعت با ۵۵ واحد افزايش روي رقم ۹ هزار و ۸۱۶ واحد ثبت شد.
اين گزارش حاكي است: ديروز عملكرد شركت هاي ساختماني مثبت ارزيابي شد به طوري كه شاخص اين گروه ۴۰ واحد كاهش يافت و به رقم ۳ هزار و ۹۷۵ واحد نزديك شد.
همچنين شاخص گروه كاني غيرفلزي روز گذشته ۵/۳۸ واحد افت قيمت را تجربه كرد. اين كاهش شاخص كاني غيرفلزي را به رقم ۲۳ هزار و ۹۱۶ واحد رساند.اما طي دادوستدهاي روز گذشته بورس اوراق بهادار فعاليت خوب شركت هاي خودروسازي رشد ۲۷ واحدي را از آن شاخص گروه وسائل نقليه كرد.

۲۰ شركت خواستار تأمين منابع مالي از طريق انتشار اوراق مشاركت شدند
به دنبال تصويب آيين نامه مربوط به انتشار اوراق مشاركت توسط شركتهاي خصوصي، حدود ۲۰ شركت تقاضاي انتشار اوراق مشاركت براي تأمين مالي پروژه هاي در دست توسعه خود كرده اند.
به گزارش خبرگزاري فارس: براساس آيين نامه جديد، شركتها مي توانند با انتشار اوراق مشاركت پروژه هاي مالي خود را تأمين و طرحهاي توسعه خويش را گسترش دهند. در بين ۲۰ شركتي كه تقاضاي خود را به مراجع ذيربط ارائه كرده اند، اسامي چندين شركت خودروسازي، توليدكننده فولاد و چند شركت بزرگ سرمايه گذاري ديده مي شود. اين شركتها تقاضاي خود را به سازمان بورس اوراق بهادار تسليم و عرضه اين اوراق در بازار سهام را درخواست كرده اند. هنوز نام اين شركتها فاش نشده، اما گفته مي شود تعداد شركتهاي متقاضي اوراق مشاركت به زودي افزايش يابد.   دولت بازپرداخت سود و اصل پول اين اوراق را تضمين نخواهد كرد، اما اين اوراق در بورس، قابليت داد و ستد خواهد داشت.

رييس هيات مديره گروه بهمن:
بازار سرمايه از اقتصاد ناكارآمد رنج مي برد
بازار سرمايه از يك ناكارآمدي مضمن در اقتصاد رنج مي برد زيرا ساختار مديريتي و تركيب تصميم گيري در بازار هنوز قادر نيست نقش اساسي را ايفا كند.
به گزارش ايسنا، دكتر مسعود حجاريان رييس هيات مديره گروه بهمن در حاشيه دومين روز نمايشگاه « بازار سرمايه» در سخناني پيرامون نقش بازار سرمايه در جامعه با بيان اينكه ناكارآمدي اقتصادي موجب فرار سرمايه ها، فرار مغزها و عقب ماندگي جامعه مي شود، افزود: اگر اين ناكارآمدي نهادينه شود به با لطبع در بازار سرمايه صورت مي گيرد. حجاريان در ادامه با بيان اينكه كار بازار سرمايه بسيج پس اندازهاي مردم است، گفت:« ما بايد در بازار سرمايه ارزش آفريني كرده حضور بورس در اقصي نقاط كشور را ضروري بدانيم.»
رييس هيات مديره گروه بهمن، همچنين با تاكيد بر اين نكته كه با تعداد كم كارگزاران نمي توان انتظار مردمي شدن را داشت گفت: زماني كه تعداد پايانه ها كم و محدود باشد هيچ  وقت حضور مردم را نخواهيم داشت؛ ايجاد فرصت براي افراد محدود جامعه و گرفتن فرصت از عامه مردم ظلم به مردم است. حجاريان يكي ديگر از كارهايي كه از سوي بازار سرمايه صورت مي گيرد را تامين مالي كارآفرينان برشمرد و تصريح كرد: بايد بورس ما امكاناتي همچون تامين تسهيلات از بانك ها و اشتغال را فراهم كند و اگر تامين مالي نباشد تامين تسهيلات نيز نخواهد بود.
وي به نبود مديريت حاكم در شركت ها اشاره كرد و افزود: اين چنين نقشي نيز در بورس ما نيست و تجزيه و تحليل شركت ها وجود ندارد؛ اگر هيات مديره بورس كه متاسفانه هيات مديره كارگزاران بورس است وظيفه خود را به خوبي انجام دهد، كارايي اقتصاد بهبود مي يابد.
به گفته رييس هيات مديره گروه بهمن، پتروشيمي با وجود اينكه بزرگترين صنعت كشور است كمترين نقش را در بازار بورس دارد. دولتي بودن اين صنعت باعث شده كه دست مردم نسبت به دسترسي به اين صنعت كوتاه شود.
حجاريان در ادامه خاطرنشان كرد: صنعت پتروشيمي ارزش افزوده براي آحاد مردم ايجاد نمي كند و تنها در آن زمان دولت را ثروتمندتر مي كند.رييس هيات مديره سرمايه گذاري گروه بهمن با بيان اين مطلب كه از ثروت خوب استفاده نكرده ايم، گفت: كارآفرينان را به جاي اينكه مديريت مجموعه را به خدمت در آوريم به استخدام درآورده ايم و آنها را محدود كرده جلوي شايسته سالاري را مي گيريم.حجاريان ضمن ابراز اميدواري نسبت به ورود شركت ها به بورس گفت: اميدواريم با برقراري جلسات متعدد مسوولان دولتي شركت هاي خود را وارد بورس كنند و در اين راستاست كه پس اندازهاي مردم به بورس وارد مي شود.

سياست تقسيم سود زامياد اعلام شد
شركت زامياد اعلام كرد: ۱۰۰ درصد سود شركت، پس از اعمال تعديلات سنواتي و كسورات قانوني، از اين به بعد بين سهامداران تقسيم مي شود.
به گزارش خبرنگار ما شركت زامياد اين سياست تقسيم سود را در پيش گرفته و امسال نيز همين ميزان سود بين سهامداران تقسيم مي كند.زامياد در بهار امسال ۲۴/۹۶ ميليارد ريال سود خالص و ۴/۱۲۸ ميليارد ريال سود عملياتي به دست آورده و به هر سهم شركت نيز ۳۲۱ ريال سود خالص تعلق گرفته است.
در اين مدت درآمد حاصل از فروش شركت ۵۹۹ ميليارد ريال، بهاي تمام شده كالاي فروش رفته آن ۴۳۰ ميليارد ريال و ميزان هزينه هاي عملياتي شركت ۴۰ ميليارد ريال برآورد شده است.
زامياد در بهار سال گذشته ۴۹ ميليارد ريال سود خالص كسب كرده بود و به هر سهم شركت نيز ۳۲۷ ريال سود تعلق گرفت.
براساس اين گزارش شركت زامياد در پايان سال گذشته توانست ۴۳۱ ميليارد ريال سود خالص كسب كند و به ازاي هر سهم نيز دو هزار ۸۷۲ ريال نيز سود پرداخت.
ضمن اين كه درآمد حاصل از فروش شركت نيز در اين مدت دو هزار و ۶۱۸ ميليارد ريال بود.
پيش بيني عملكرد امسال شركت در مقايسه با عملكرد واقعي پارسال به ترتيب به لحاظ فروش ۴۶ درصد افزايش، بهاي تمام شده كالاي فروش رفته ۵۱ درصد افزايش، سود عملياتي ۲۲ درصد افزايش و سود خالص نيز ۲۲ درصد افزايش داشته است.

تغييرات قيمت سهام
EPS
تغيير قيمت
قيمت
نام شركت
۹۸۵
۱۲۱
۲,۵۴۱
چيني ايران
۷۲۸
۳۳۶
۷,۰۵۶
سرمايه گذاري نيرو
۱,۰۰۴
۲۶۲
۵,۵۰۴
پارس سوئيچ
۹۳۶
۳۷۳
۷,۸۳۷
معدني املاح
۴۳۴
۶۹۴
۱۴,۵۸۵
گل گهر
۶۷۳
۴۷۸
۱۰,۰۴۶
بانك كارآفرين
۴۶۴
۱۷۳
۳,۶۳۶
مس شهيد باهنر
۱,۴۲۳
۸۱۶
۱۷,۱۵۰
پتروشيمي اصفهان
۹۷۸
۱۷۲
۳,۶۱۵
مهركام
۲۰۱
۱۰۹
۲,۲۹۱
صنعتي پيام
۱,۲۰۰
۳۱۸
۶,۶۸۴
تولي پرس
۶۸۵
۴۲۷
۸,۹۷۹
توسعه صنايع بهشهر
۳۸۳
۳۳۲
۶,۹۸۴
توسعه فارس
۶۹۰
۴۴۴
۹,۳۴۱
چادر ملو
۶۵۹
۱۰۰
۲,۱۰۴
تكسرام
۴۰۰
۱۵۷
۳,۳۰۴
سرمايه گذاري ملت
۴۳۸
۱۸۶
۳,۹۱۵
ايران خودرو ديزل
۶۰۵
۲۵۴
۵,۳۴۷
سرمايه گذاري البرز
۷۰۸
۱۹۱
۴,۰۲۲
فرآورده هاي نسوز آذر
۳۵۰
۲۷۵
۵,۷۹۳
سرمايه گذاري بازنشستگي
۲۸۰
۱۵۸
۳,۳۳۳
ساختمان اصفهان
۶۲۰
۱۶۲
۳,۴۲۰
پاكسان
۳۸۸
۷۱
۱,۵۰۰
سرما آفرين
۶۳۴
۱۴۵
۳,۰۶۴
موتورسازان تراكتور
۱۶۸
۱۴۴
۳,۰۴۳
سرمايه گذاري آذربايجان
۸۱۴
۱۱۷
۲,۴۷۵
مهرام
۲۵۱
۸۱
۱,۷۲۰
فنرسازي خاور
۱,۶۵۶
۴۵۸
۹,۸۰۰
داروسازي اكسير
۷۳۲
۲۸۲
۶,۵۴۱
داروسازي زهراوي
۹۵۷
۳۴۸
۸,۱۵۰
ايران ترانسفو
۱,۵۲۲
۵۴۰
۱۲,۸۰۰
فرآوري مواد معدني
۱,۰۴۶
۵۳۵
۱۲,۷۰۰
صنايع شيميايي
۳۹۳
۲۴۰
۶,۱۰۱
معادن روي
۱,۶۰۳
۲۴۱
۶,۲۰۰
كنتورسازي ايران
۱,۱۷۹
۲۱۱
۶,۰۵۸
سايپا
۷۰۴
۲۵۱
۸,۲۰۰
معادن منگنزايران
۱,۷۵۰
۲۵۰
۸,۲۰۰
زامياد
۴۰۰
۱۳۶
۴,۶۵۰
سامان گستراصفهان
۱,۰۴۱
۹۸
۳,۶۱۵
ايرانيت
۹۵۱
۱۴۷
۶,۳۰۰
كيميدارو
۵۷۲
۳۰۷
۱۵,۳۹۴
گروه صنعتي سديد
۶۲۴
۱۰۷
۵,۹۴۱
سرمايه گذاري صنايع بهشهر
۸۴۹
۱۳۷
۸,۱۰۱
سرمايه گذاري ملي
۲۰۲
۲۳
۱,۴۰۰
بسته بندي ايران
۵۰۸
۶۵
۴,۲۳۰
مخابراتي راه دور
۶۳۶
۷۰
۶,۱۰۰
توكا فولاد
۱,۳۰۰
۴۷
۴,۵۱۷
الكتريك شرق
۱,۲۰۰
۱۵۴
۱۵,۴۹۰
سيمان فارس وخوزستان
۱,۸۳۲
۹۹
۱۰,۳۰۵
سايپا ديزل
۹۳۰
۳۵
۳,۹۰۸
كارتن ايران
۴,۱۸۸
۲۲۷
۲۶,۰۱۰
نفت بهران
۴۳۸
۶۸
۸,۲۰۰
سرمايه گذاري مسكن
۸
۱۲
۱,۵۰۰
لاستيك البرز
۳۰۱
۹
۱,۲۵۰
رينگ مشهد
۵۰۰
۶۶
۹,۲۰۴
معادن و فلزات
۴۶۵
۱۲
۱,۹۰۲
آبسال
۱۸۳
۱۰
۱,۸۲۸
پارس خودرو
۱,۰۵۵
۲۲
۶,۰۳۰
صنعتي بهشهر
۱,۲۸۴
۴۹
۱۴,۳۰۰
پتروشيمي خارك
۷۷۸
۷
۲,۳۴۰
محور سازان
۱۱۰
۳
۱,۲۹۰
درخشان تهران
۱,۱۴۴
۴۷
۲۳,۰۰۷
پتروشيمي فارابي
۶۰۵
۸
۴,۴۳۹
تراكتورسازي
۸۰۴
۷
۵,۷۷۷
كاغذ سازي كاوه
۱,۲۱۳
۱۲
۱۱,۴۰۰
نگين طبس
۱,۱۵۷
۵
۵,۴۲۵
مگسال
۱,۳۹۳
۱۳
۲۴,۵۴۰
سيمان هرمزگان
۱,۰۳۴
۴
۸,۲۱۶
جابربن حيان
۵۵۵
۲
۷,۰۰۰
حمل و نقل توكا
۱,۷۸۴
۰
۱۱,۶۳۵
چرخشگر
۱,۰۹۴
۰
۵,۶۰۰
آذريت
۱,۳۴۶
۰
۷,۷۰۳
فولاد كاويان
۱,۹۱۲
۰
۱۲,۲۴۷
آلومتك
۲۷۷
۰
۱,۰۰۰
پارس الكتريك
۴۳۵
۰
۱,۹۲۷
لاميران
۵۷
۰
۱,۰۸۰
صنعتي ملاير
۱,۴۰۳
۰
۱۲,۰۰۹
داروسازي سبحان
۲,۴۲۶
۰
۱۳,۵۳۹
كاشي الوند
۱,۴۷۷
۰
۱۸,۲۰۰
سيمان خاش
۷۶۵
۰
۵,۶۰۶
لبنيات پاك
۴۸۳
۰
۱,۶۸۳
قند شيرين
۱,۳۰۹
۰
۵,۲۴۶
قند پيرانشهر
۵۹۲
۰
۳,۲۹۹
سرمايه گذاري بوعلي
۱,۰۰۴
۱-
۵,۰۹۸
داروسازي اسوه
۳,۱۰۳
۲-
۸,۷۹۹
سايپا آذين
۳,۲۲۲
۷-
۲۰,۶۱۹
نفت پارس
۶۹۸
۲-
۳,۹۹۶
شيشه قزوين
۴۶۴
۲-
۳,۵۰۰
نورد آلومينيم
۱,۲۰۵
۱۶-
۸,۸۲۱
گروه بهمن
۵۴۰
۲۳-
۱۰,۴۹۸
بسته بندي پارس
۷۲۵
۱۹-
۷,۷۹۸
سرمايه گذاري غدير
۲,۷۰۸
۷۵-
۲۹,۳۹۲
سيمان شرق
۴۸۹
۱۰-
۳,۴۳۵
نيروي زنگان
۸۶۰
۳۴-
۱۰,۷۰۰
كربن ايران
۷,۳۵۲
۲۹۲-
۷۱,۰۰۰
سيمان صوفيان
۳۲۰
۱۳-
۳,۰۳۵
سرمايه گذاري بيمه
۲,۰۰۰
۱۳۵-
۲۸,۵۶۳
دوده صنعتي
۵۸۴
۴۵-
۹,۴۵۰
سرمايه گذاري پتروشيمي
۹۰۳
۲۷-
۴,۸۱۴
فروسيليس
۱,۹۴۱
۱۸۹-
۲۹,۵۰۰
سيمان شمال
۳۵۰
۲۴-
۳,۳۹۸
سرمايه گذاري سپه
۸۲۳
۲۷-
۳,۵۰۰
داروسازي كوثر
۳۲۶
۲۳-
۲,۷۶۰
توسعه صنعتي
۱,۰۵۰
۶۹-
۷,۲۴۰
سرمايه گذاري بانك ملي
۴۴۳
۶۴-
۶,۴۴۷
نيروترانس
۱,۰۶۹
۵۱-
۵,۱۱۸
ايران خودرو
۳۱۵-
۳۵-
۲,۸۷۸
معادن بافق
۳,۴۸۶
۶۹۴-
۵۶,۶۷۶
سيمان اروميه
۸۷۴
۳۹-
۳,۱۰۰
موتوژن
۲۶۳
۱۱۵-
۷,۴۲۰
سرمايه گذاري صنعت نفت
۶۰۱
۷۸-
۴,۸۰۰
صنعت و معدن
۲,۰۰۲
۵۱۹-
۲۹,۰۰۰
سيمان غرب
۱,۹۱۷
۷۲۲-
۳۷,۳۸۸
سيمان خزر
۹۳۳
۱۵۵-
۸,۰۰۰
دارو پخش
۴۷۸
۵۱-
۲,۰۱۵
گروه صنعتي بوتان
۳,۲۰۶
۲۰۲-
۷,۶۹۹
توليدي قطعات اتومبيل
۱,۷۵۳
۴۷۶-
۱۵,۴۵۰
صنعتي دريايي(صدرا)
۹۲۵
۲۹۴-
۹,۰۲۱
كالسيمين
۴۴۹
۶۳-
۱,۸۹۹
فارسيت دورود
۶۶۵
۳۳۲-
۱۰,۰۰۰
سيمان هگمتان
۴۳۵
۱۰۸-
۳,۲۰۰
بهپاك
۵۸۲
۹۹-
۲,۹۰۰
دشت مرغاب
۶۷۶
۱۴۱-
۳,۸۰۰
لوله وماشين سازي
۵۶۹
۱۱۵-
۲,۵۹۵
كف
۱,۳۶۳
۷۴۳-
۱۶,۴۲۴
سيمان تهران
۳۶۸
۲۹۴-
۶,۰۴۷
ملي سرب و روي
۳۹۹
۴۵۵-
۹,۳۰۰
اقتصاد نوين
۸۰۰
۲۰۴-
۳,۹۸۰
آبگينه
۹۱۴
۲۲۱-
۴,۲۶۹
صنعتي پارس مينو
۱۷۸
۱۴۲-
۲,۷۳۵
گالوانيزه سپاهان
۳۱۸
۷۲-
۱,۳۸۶
توليدي گرانيت بهسرام
۲۷۶
۱۱۰-
۲,۱۰۲
صنعتي آما
۳۰۲
۱۱۵-
۲,۱۹۵
شيمي دارويي داروپخش
۵۴۵
۱۰۷-
۲,۰۴۲
سايپا شيشه
۲۲۲
۲۱۱-
۴,۰۲۶
لاستيك دنا
۶۴۰
۲۱۴-
۴,۰۸۱
مقره سازي
۴۶۹
۲۴۵-
۴,۶۷۱
صنعتي اردكان
۵۰۶
۲۱۴-
۴,۰۷۹
شيشه همدان
۴۷۰
۱۱۹-
۲,۲۶۸
كاشي پارس
۲۷۸
۳۳۷-
۶,۴۲۱
داده پردازي ايران
۷۴۵
۲۰۳-
۳,۸۶۶
كمباين ايران
۶۰۷
۴۱۸-
۷,۹۵۸
سيمان كارون
۵۱۳
۱۷۷-
۳,۳۶۹
پارس توشه
۴۰۰
۱۲۴-
۲,۳۶۰
شيميايي سينا
۸۵۰
۲۸۱-
۵,۳۴۸
لعابيران
۷۵۰
۲۹۹-
۵,۶۹۰
ويتانا
۸۳۰
۲۱۳-
۴,۰۵۳
شهد ايران
۶۹۴
۴۱۹-
۷,۹۷۱
باما
۱,۲۲۲
۴۵۰-
۸,۵۵۸
داروسازي فارابي

بـورس
اجتماعي
اقتصادي
حوادث
خارجي
رسانه
سياسي
شهري
علمي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
بورس
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   رسانه   |   سياسي   |   شهري   |  
|  علمي   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |