شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۸۳
دانشگاه مك گيل جذاب ترين دانشگاه آمريكاي شمالي
002722.jpg

دانشگاه مك گيل در مونترال كانادا از دانشگاه هاي بين المللي است كه سرمايه گذاري چشمگيري روي جذب دانشجويان خارجي انجام مي دهد. اين دانشگاه  را يكي از جذاب ترين دانشگاه هاي آمريكاي شمالي مي خوانند. اين دانشگاه رشته هاي متفاوتي همچون، علوم كشاورزي و محيط زيست، معماري، هنر،  آموزش، مهندسي، محيط زيست، مديريت، موسيقي،  پرستاري، مطالعات ديني، علوم (از جمله علوم كامپيوتر) و كارهاي اجتماعي دارد.
اين دانشگاه به متقاضيان خود توصيه مي كند كه از طريق وب سايت و پست الكترونيك براي پذيرش در آن اقدام كنند. در غير اين صورت مدارك مورد نياز به همراه ۶۰ دلار كه هزينه اي غيرقابل برگشت است از طريق پست به نشاني دانشگاه فرستاده مي شود.
مدارك مورد نياز براي همه متقاضيان فرم ثبت نام (ارائه شده در سايت دانشگاه)، فرم مربوط به اشتغال و تجربه آموزشي و مدارك مربوط به سوابق تحصيلي( كه مستقيماً از طريق مركز تحصيل متقاضي بايد ارسال شود) است و مدرك زبان انگليسي است.
متقاضيان در فرم تقاضاي ورود به دانشگاه دو رشته را مي توانند انتخاب كنند.
رشته هاي اين دانشگاه بسيار گسترده است، به طوريكه مثلاً در رشته آموزش، متقاضيان مي توانند حوزه هاي آموزشي انگليسي، رياضيات، علوم اجتماعي، تاريخ و شهروندي، شيمي، زيست و فيزيك را انتخاب كنند. يا رشته مهندسي شامل بخش هاي گسترده اي چون شيمي، عمران، الكترونيك، مواد، مكانيك، معدن، نرم افزار و معماري است.
پذيرش در دانشگاه مك گيل رقابتي است و در سال هاي اخير در رشته هاي معماري، هنر، كامپيوتر، مهندسي برق، مكانيك و نرم افزار، مديريت، فيزيوتراپي، ميكروبيولوژي و مصونيت شناسي اين رقابت بسيار سخت و نزديك بوده است. علاوه بر نمرات متقاضيان و سوابق تحصيلي آنها تعداد متقاضيان براي يك رشته تحصيلي در رقابت بسيار مؤثر است.
معيار گزينش دانشجويان خارجي
معيار گزينش دانشجويان خارجي در دانشگاه مك گيل در حقيقت رتبه سوابق تحصيلي دوره دبيرستان است كه در اين ميان توجه ويژه معطوف به نمرات دروسي مي شود كه بيشتر با رشته انتخابي متقاضي در دانشگاه مرتبط باشد. از متقاضياني كه در اين مرحله مورد قبول واقع شده اند خواسته مي شود نسخه اي از مدارك تحصيلي خود را به آدرس دانشگاه ارسال كنند.
حداقل معيار پذيرش،  سه نمره الف است كه حداقل دو نمره آن به دروس مرتبط با رشته انتخابي متقاضي مربوط شود. البته رشته هاي پرطرفدار نمراتي بالاتر را مي طلبند.
مك گيل همچنين دانشجوياني را كه قصد تغيير رشته يا تغيير دانشگاه خود را در ديگر كشورهاي دنيا دارند، مي پذيرد. در اين مورد، سوابق تحصيلي دانشجو در دانشگاه خود معيار پذيرش متقاضي است.
علاوه برموارد ذكر شده، متقاضيان(به غير از رشته موسيقي)، بايد علاوه بر ارائه نمرات دروس دبيرستان يا دانشگاه، شرحي از شيوه آموزش خود در اين دروس و همچنين نام كتاب هاي درسي شان را ارائه كنند.
مدرك زبان انگليسي
002724.jpg

اكثر دروس در دانشگاه مك گيل به زبان انگليسي تدريس مي شود. متقاضيان بايد مدركي ارائه كنند كه حاكي از مهارت آنها در زبان انگليسي باشد. البته موارد زير نيازي به ارائه مدرك ندارند:كساني كه زبان مادري شان انگليسي است، در كانادا درس خوانده اند، پنج سال در كشوري انگليسي يا فرانسوي زبان تحصيل كرده اند، يا در رشته اي به زبان انگليسي تحصيل كرده اند.
انجمن هاي وابسته به مك گيل
انجمن پيشگيري از سرطان، انجمن زنان و انجمن محيط زيست از جمله انجمن هاي وابسته به دانشگاه مك گيل است كه نشست هايي مرتب با اعلام قبلي از طريق سايت اينترنتي دانشگاه برگزار مي كند و اعضاي اين انجمن فقط به دانشگاهيان محدود نمي شوند.
خدمات دانشجويي
با هدف جذب بيشتر دانشجويان دانشگاه و مشاركت پذيرتر كردن آنها كه از اهداف دانشگاه مك گيل اعلام شده است،اين دانشگاه خدماتي را خارج از چارچوب رسمي درس و دانشگاه ارائه مي كند. اداره وام دهي و خدمات دانشجويي، دفتر امور دانشجويان ترم اول و اداره كاريابي دانشجويان از جمله اين خدمات است.
يكي از اين خدمات مخصوص دانشجويان خارجي است. هدف از اين اداره ويژه، تسهيل ارتباط دانشجويان خارجي با دانشگاه و رفع مشكلات احتمالي آنهاست. مشاور ويژه دانشجويان خارجي نيز از ديگر عنوان هايي است كه به طور خاص مسئوليت رسيدگي به امور اين دانشجويان را به عهده دارد.
انجمن والدين مك گيل
اين انجمن كه سايت اينترنتي مخصوص به خود را دارد در حقيقت با هدف حفظ تماس و ارتباط دانشگاه با والدين دانشجويان مك گيل تأسيس شده است.
سايت اينترنتي اين انجمن والدين را با خدمات و زير و بم دانشگاه آشنا مي كند و به سئوالات آنها در زمينه هاي مختلف پاسخ مي دهد. اين انجمن در سال ۱۹۶۳ تأسيس شد.همه والدين و حتي پدربزرگ و مادربزرگ هاي دانشجويان مك گيل به طور خودكار عضو اين انجمن خواهند بود.
تلفن: ۵۱۴۳۹۸۴۴۵۵
نشاني پستي:
۸۴۵ Serbrooke Street West
Montreal,Quebec
H3A 2T5
متقاضيان مي توانند با استفاده از سايت اينترنتي زير براي ورود به اين دانشگاه اقدام كنند.
www.mcgill.ca/applying
بعد از استفاده از فرم هاي مخصوص تقاضا و ثبت نام در اين سايت و ارسال آنها نتيجه از سوي دفتر پذيرش و گزينش دانشجو و از طريق اي ميل به اطلاع متقاضيان مي رسد.
ديگر نشاني هاي اينترنتي دانشگاه:
www.mcgill.ca/conted
www.mcgill.ca/dentistry
www.mcgill.ca/gps
www. law.mcgill.ca
www. medicine.mcgill.ca

مراكز معتبر علمي
مركز تحقيقات و برنامه ريزي محيط زيست پاكستان
پس از تصويب طرح نگهداري، حفظ و حراست محيط زيست توسط يونسكو در سال ۱۹۸۰، مركز تحقيقات و برنامه ريزي پاكستان تأسيس شد. پس از مدتي فعاليت اين مركز تحت نظارت دولت درآمد (۱۹۹۲) و پس از آن فعاليت اين مركز گسترش يافت. مركز تحقيقات و برنامه ريزي پاكستان (IUCN) فعاليت خويش را در چهار بخش عمده متمركز كرده است:
- حفظ و حراست از محيط زيست پاكستان و گسترش آن
- همكاري با سازمان ها، نهادها،NGOها (تشكل هاي غيردولتي) و... كه به نحوي در زمينه حفظ محيط زيست چه در داخل و چه خارج از پاكستان فعاليت مي كنند.
- فراهم كردن تسهيلات لازم براي پژوهشگران، اساتيد و دانشجويان كه در زمينه «محيط زيست» فعاليت مي كنند.
- فراهم آوردن زمينه مشاركت مردمي براي اجراي بهتر طرح هاي مركز.
اين مركز اكنون بر روي شش طرح تحقيقاتي محيط زيست شامل: طرح حفاظت از محيط زيست پاكستان، طرح تحقيقاتي منطقه سرحد (SPCSIV)، طرح بلوچستان، طرح پژوهشي حفظ محيط زيست مناطق شمال پاكستان، طرح حراست از ارتفاعات پاكستان (MACP)، احياء مناطق آسيب ديده شمال پاكستان (ERNP). كليه طرح ها با مشاركت و همكاري دانشجويان و اساتيد دانشگاه هاي پاكستان انجام مي شود. براي كسب اطلاعات بيشتر به وب سايت اين مركز مراجعه كنيد:
http://www.iucn.org ( وب) صفحه الكترونيك
مركز بين المللي مطالعات آفريقا و آسياي ميانه
مركز بين المللي مطالعات آفريقا و آسياي ميانه (AMED) به منظور تحقيق و پژوهش در زمينه كشورهاي آفريقايي و آسياي ميانه در سال ۱۹۷۸ در واشنگتن تأسيس شد. درواقع اين مركز كتابخانه اي بين المللي است كه در آن كتب مرجع و نسخ خطي هفتاد كشور جهان از جمله ايران، تركيه، كشورهاي عربي و آفريقايي در آن نگهداري مي شود. علاوه بر اين، كتب جديد و كاملي نيز درباره اين كشورها در اين كتابخانه موجود است. علاقه مندان به آشنايي با فرهنگ و آداب و رسوم، زندگي، اقتصاد، هنر و... مردم ساكن آفريقا و آسياي ميانه مي توانند از طريق اينترنت به اين گنجينه مراجعه و اطلاعات لازم را به دست آورند.
http://www.loc.gov/rr/amed صفحه الكترونيك
مركز بين المللي مطالعات آسيا
مركز بين المللي مطالعات آسيا در واقع مركزي تحقيقاتي- مطالعاتي در قالب كتابخانه اي غني از اطلاعات متنوع و جامع درباره آسيا است. در اين مركز بالغ بر ۲ ميليون جلد كتاب، مجله و روزنامه نگهداري مي شود. از آن جايي كه كتب موجود در اين مركز به زبان هاي مختلف بوده و امكان دسترسي از طريق اينترنت نيز ميسر است بنابراين طيف وسيعي از علاقه مندان مي توانند از اين گنجينه بهره مند شوند. مركز بين المللي مطالعات آسيا در «واشنگتن» واقع است. براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانيد به آدرس هاي زير مراجعه كنيد:
http://www.loc.gov/rr/asian صفحه الكترونيك
۷۰۷۳۷۶۶۵۴۲۶(۲۰۲)+ تلفن
۲۵۲۳۳۳۶(۲۰۲)+ دورنگار
مهتاب ص. خسروشاهي

با دانشگاهها
تشكيل پرونده روانشناختي براي دانشجويان
معاون دانشجويي دانشگاه تربيت مدرس از ايجاد پرونده روانشناختي براي كليه دانشجويان جديد الورود در هنگام ثبت نام خبر داد.
به گفته دكتر عيسي محمدي اين پرونده در مركز مشاوره دانشگاه نگهداري مي شود تا در موارد اضطراري مشاوران بتوانند از بروز اختلالات روحي رواني دانشجويان مانند خودكشي جلوگيري كنند.
مشاوران با مراجعه به اين پرونده مي توانند از زمينه  و علل مشكلات قبلي دانشجويان مطلع شوند.
انتخاب همسر بيشترين دليل مراجعه به مراكز مشاوره
مسئول مركز مشاوره دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران جنوب گفت: طي سال گذشته دو هزار و ۲۱۳ نفر به مركز مشاوره دانشگاه مراجعه كرده اند.
دكتر حسن مرادزاده، در گفت وگو با ايسنا، موارد مطرح شده را توسط اين افراد شش هزار و ۵۴۸ مورد عنوان كرد و افزود: از اين تعداد ۱۲۹ نفر شامل اساتيد و كارمندان و بقيه افراد دانشجويان مقاطع مختلف بوده اند .
وي بيشترين تعداد مراجعان را تقريبا مشابه سال ۸۱ در ماه هاي ارديبهشت، آذر و بهمن دانست و اذعان كرد: علت اصلي مراجعه افراد مشكلات شخصي، تحصيلي و عاطفي بوده است.
به گفته وي، در سالهاي اول تحصيل لوث شدن ارزش تحصيل و نارضايتي از انتخاب رشته تحصيلي از دلايل عمده مراجعه دانشجويان است.
وي همچنين علت اصلي مراجعه دانشجويان متاهل را مسائل تحصيلي و شغلي و مراجعان مجرد را انتخاب همسر،شناسايي ملاك ها و معيارها و مسائل خانوادگي دانست.
سازمان بازرسي كشور در دانشگاه آزاد
سازمان بازرسي و نظارت بر قيمت كالا و خدمات و ستاد بررسي و كنترل قيمت ها، به درخواست معاون اول رييس جمهور، بر نحوه ثبت نام و تعيين ميزان شهريه هاي ثابت و متغير دانشگاه آزاد، نظارت مي كند.
به گزارش ايسنا دانشگاه آزاد اسلامي با بر عهده داشتن حدود ۵۰ درصد بار آموزش عالي كشور و ۲۲ سال فعاليت، در ۵۵۰۰ رشته تحصيلي در دوره هاي كارداني تا دكترا در ۲۰۰ واحد دانشگاهي سراسر كشور دانشجو تربيت
مي كند.انبوه دانشجويان رشته هاي گوناگون همه ساله براي ثبت نام در ترم هاي بالاتر اين دانشگاه به علت روبرو بودن با مسايل مالي، بعضا با مشكلاتي مواجه مي شوند.
در سال هاي اخير، شهريه هاي دانشگاه آزاد اسلامي روند افزايشي خود را حفظ كرده است.از همين روي در ستاد بررسي و كنترل قيمت ها مطرح و مقرر شده است سازمان بازرسي و نظارت روند قيمت گذاري خدمات آموزشي وهزينه هاي ثابت و متغير ثبت نام دانشجويان دانشگاه آزاد را بررسي و گزارش آن را به اين ستاد ارائه دهد.

مزايا و ساختار دانشگاه هاي مجازي
از دنياي واقعي به دنياي مجازي دانشگاه ها
عدم نياز به حضور فيزيكي استاد و دانشجو در كلاس درس،كيفيت بالاتر ارائه دروس،دسترسي مستقيم به كتابخانه ديجيتال واعتبار علمي دانشگاه مجازي از ويژگي هاي اين دانشگاه هستند
002726.jpg
امروزه به كارگيري اينترنت در امر آموزش بخصوص آموزش هاي آكادميك دانشگاهي جايگاه
ويژه اي پيدا كرده و در مقايسه با سيستم هاي سنتي محبوبيت و كاربرد قابل توجهي دارد.
در كشور ما نيز با توجه به مسائل و مشكلاتي كه جمعيت جوان كشور ما در رابطه با كنكور دارد و امكانات محدود دولتي كه ساخت و تجهيز يك ساختمان دانشگاهي را با مشكلات زيادي مواجه
مي كند، هزينه هاي ساخت و ارتباط با اينترنت به مراتب كمتر از ساير بخش هاي آموزشي است. به عنوان نمونه قيمت هر واحد درسي در سايت Learning -e تنها ۲۰ دلار است كه البته در مقايسه با كلاس هاي آموزشي سنتي در دانشگاه هاي آمريكا كه با قيمت حدود ۴۰۰ دلار براي هر دوره درسي ارائه مي شوند نوعي حراج به نظر مي رسد. لذا اجمالاً در اين مقاله با برداشت شخصي از مجموعه مقالات موجود در اين زمينه و همچنين بهره گيري از نظرات دكتر شعبان الهي، به بررسي مزايا و ساختار دانشگاه هاي مجازي مي پردازيم و قبل از آن به صورت تيتر وار به بررسي فوائد آموزش از راه دور(Distance Learning) و شرايط آن مي پردازيم.
فوائد DL
- با اين روش مي توان در هر زمان و هر جايي به آموزش دسترسي داشت.
- از طريق محيط شبكه كامپيوتري، بزرگسالان مي توانند آموزش را وارد زندگي پرمشغله خود كنند.
- به سود دانشجوياني است كه نمي توانند خانه را ترك كنند و يا در فاصله دوري از دانشگاه هاي مورد نظر زندگي مي كنند و يا داراي مسئوليت هاي خانوادگي و حرفه اي هستند.
- دانشجويان ناخودآگاه با شركت در دوره دروس اينترنتي بايد نقش فعالي را در كلاس هاي مجازي به عهده گيرند.
- دانشجوياني كه عادت دارند در انتهاي كلاس بنشينند و از صحبت كردن مي پرهيزند، در محيط اينترنتي شكوفا مي شوند.
شرايط DL
- بايد دانشكده مسئول تعيين مناسبت و اعتبار موضوع و روش هاي ارائه باشد و لازم است از يكپارچگي دوره هاي درسي اينترنتي اطمينان حاصل شود تا انتقال پذيري و اعتبار مدرك حفظ شود. ايجاد دوره هاي درسي كامپيوتري بايد داراي همان استانداردهايي باشد كه روش هاي كلاسي تابع آن هستند.
- برنامه درسي آموزش اينترنتي بايد كوتاه مدت باشد و ماهيت يادگيري آن بصورت دسته جمعي طراحي شود.
- محتواي دوره بايد به صورت واحدهايي تدوين شود كه در هر بخش آن تكاليف در مدت معيني انجام شود.
- اساتيد بايد تكاليف را روشن و ساده بدهند، نه اينكه وظايف بيش از حد پيچيده اي را تعيين كنند.
- مهارت هاي تفكر نقادانه به همراه فرصت هايي جهت تبادل نظر بين دانشجويان پرورانده شود.
- بين مفاهيم ياد گرفته شده و تجربه كاري ارتباط برقرار شود.
- از حداقل استفاده از قوه حافظه استفاده شود.
- برنامه درسي به گونه اي طراحي شود كه حداكثر گفت وگو را بين شركت كنندگان تشويق كند.
- حال و هواي حاكم بر كلاس مجازي بايد باز، صادقانه و صميمي باشد.
- تسهيل كننده مسئول ايجاد اين محيط دلپذير در كلاس مجازي است.
مزاياي دانشگاه مجازي
الف- عدم نياز به حضور فيزيكي استاد و دانشجو در كلاس درس:
از آنجا كه در اين نوع دانشگاه كليه ارتباطات از طريق اينترنت انجام مي شود لزومي به حضور فيزيكي استاد و دانشجو در كلاس نيست. تنها كافي است دانشجو و يا استاد از طريق يك دستگاه رايانه متصل به اينترنت، به دانشگاه مجازي وصل شده و از امكانات آن استفاده كند.
اين امر خود سرمنشاء مزاياي ديگري است. چرا كه با اين اوصاف ديگر نيازي به صرف هزينه براي ساختمان سازي مجتمع هاي دانشگاهي نخواهد بود. از سوي ديگر در شهرهاي بزرگ منجر به كاهش رفت و آمد و در نتيجه كمتر شدن ترافيك شهري و آلودگي هوا مي شود.
ب _ عدم وابستگي كلاس درس به زمان خاص
هر چند كه اين سيستم آموزشي از فناوري كنفرانس از راه دور و مانند آن كه نياز به حضور در پشت رايانه در زمان هاي خاص دارد پشتيباني مي كند، ولي قسمت اعظم سيستم آموزشي مبتني بر دروسي است كه هر زمان دانشجو اراده كند مي تواند به سايت دانشگاه مجازي متصل شده و دروس را دريافت كند.
ج- كيفيت بالاتر ارائه دروس
در دانشگاه واقعي درس توسط يك استاد ارائه مي شود كه اين امر مطلوب نيست چرا كه كيفيت ارائه شده در كلاس به پارامترهاي زيادي وابستگي پيدا مي كند، به عنوان مثال اگر جلسه اي استاد كسالت داشته باشد اين مسئله مي تواند بر كيفيت مطالب ارائه شده تأثير منفي بگذارد.
همچنين پارامترهاي محيطي از قبيل سرما و گرما و ... نيز مي تواند بر كيفيت آموزش مؤثر باشد كه در دانشگاه مجازي اين مشكلات وجود ندارد. در اين دانشگاه دروس توسط تيم هاي مجرب آماده مي شوند. علاوه بر آن ممكن است دانشجو در كلاس درس بر اثر مسائلي،گيرايي خوبي نداشته باشد و چون مطلب فقط يك بار ارائه مي شود بنابراين كيفيت آموزش پايين مي آيد. در صورتي كه در دانشگاه مجازي اين محدوديت وجود ندارد و دانشجو مي تواند به دفعات مطلب ارائه شده در جلسه را مشاهده كند.
د- پشتيباني از تعداد زياد دانشجويان
در دانشگاه واقعي معمولاً به خاطر محدوديت امكانات از لحاظ مكان و ... هر ساله تعداد محدودي دانشجو از طريق آزمون هايي كه برگزار مي شود موفق به ورود به دانشگاه مي شوند. در دانشگاه مجازي اين محدوديت ها وجود ندارد و تمام افراد علاقه مند به تحصيل شانس ادامه تحصيل در دانشگاه را پيدا مي كنند.
ه - اعتبار علمي دانشگاه مجازي
معمولاً يك دانشگاه تازه تأسيس تا مدت طولاني نمي تواند با دانشگاه هاي با سابقه و معتبر رقابت كند. دليل اين امر اين است كه اساتيد مجرب و با سابقه معمولاً در دانشگاه هاي معتبر تدريس مي كنند . اين مشكل تا حدود زيادي در دانشگاه مجازي قابل حل است. بدين ترتيب كه در اين دوره فشرده و كوتاه مدت دروس ارائه شده توسط اساتيد با سابقه و مجرب فيلمبرداري مي شود و در دانشگاه مجازي مورد استفاده قرار مي گيرد. از لحاظ ارتباط اين اساتيد با دانشجويان نيز مشكل چنداني وجود ندارد، چون اين ارتباط از طريق اينترنت صورت مي گيرد.
و _ دسترسي مستقيم به كتابخانه ديجيتال
در دانشگاه واقعي به دلايل گوناگون معمولاً نسخه هاي محدودي از يك كتاب در كتابخانه ها، براي استفاده دانشجويان نگهداري مي شود كه اين امر مشكلات زيادي ايجاد مي كند. فرضاً اگر چندين دانشجو نسخه هاي كتاب بخصوصي را براي استفاده از كتابخانه به امانت گرفته باشند مابقي دانشجويان شانس استفاده از كتاب را در مدت زماني كه به امانت برده شده است را از دست مي دهند،كه اين امر در مورد كتاب هاي كمياب حادتر است.علاوه بر آن به مرور زمان كتاب هاي موجود به دلايل مختلف از بين مي روند و يا كيفيت خود را از دست مي دهند. ولي در دانشگاه مجازي تمامي كتب، مقالات و مجلات به صورت online در اختيار دانشجو بوده و مشكلات مطرح شده در تمامي موارد در اين جا صادق نيست.
ساختار دانشگاه مجازي
كاربران اين سيستم شامل دانشجويان، اساتيد و مديران هستند. ملزومات مربوط به هر يك از اين كاربران مفصلاً در زير توضيح داده شده است:
۱- مدير: كارهاي مديريتي دانشگاه را انجام مي دهد. كارهايي نظير حذف و اضافه كردن دروس اساتيد، دروس ارائه شده براي ترم آينده، مشخص كردن زمان ثبت نام و غيره.
۲- استاد: به عنوان ارائه كننده دروس ابزارهاي مشخصي دارد مانند امكان گرفتن امتحان در هر درس، تصحيح جواب سئوالات ارسالي از طرف دانشجويان، وارد كردن نمرات، امكان ارسال پيغام براي دانشجويان و ....
۳- دانشجو: به عنوان مهمترين كاربر دانشگاه مجازي شناخته مي شود كه با طيف وسيعي از مسائل روبرو است.
الف- ثبت نام: دانشجو به يكي از طرق متعارف مانند استفاده از كارت اعتباري، هزينه مربوط به ثبت نام را مي پردازد، پس از پرداخت هزينه مربوطه يك شناسه و كلمه عبور معتبر به دانشجو داده مي شود كه مي تواند توسط  آن وارد دانشگاه شود و از امكانات استفاده كند.
ب: انتخاب واحد: دانشجو مي تواند در زمان مشخص شده براي انتخاب واحد به انتخاب واحدهاي ارائه شده در آن ترم با رعايت مسائل پيش نيازي و هم نيازي، سقف واحد بپردازد. در مهلت زمان مذكور دانشجو حق تغيير در انتخاب واحد خود را دارد، اما پس از آن ديگر مجاز به ايجاد تغيير نخواهد بود.
ج: دريافت دروس: پس از انتخاب واحد دانشجو مي تواند دروسي كه در آن ثبت نام كرده را به صورت جلسه به جلسه دريافت كند. دروس معمولاً به صورت چند رسانه اي آماده است و البته اين قابليت نيز وجود دارد كه دروس چند جلسه گذشته نيز قابل دسترسي بوده و در صورت لزوم امكان مرور نيز مهيا مي باشد.
د: امتحان دادن: نحوه برگزاري امتحان بسته به درس و نظر استاد مي تواند متفاوت باشد كه دو ايده قابل اجرا از اين قرار است: امتحان نيز مانند كل سيستم از طريق اينترنت برگزار گردد. در اين شيوه استاد يك محدوده زماني را براي امتحان دادن مشخص مي نمايد كه دانشجو با مراجعه به بخش امتحانات سئوالات مربوط به امتحان را دريافت كرده و در ظرفت مدت زمان تعيين شده براي امتحان به سئوالات پاسخ داده و جواب ها را از طريق اينترنت برمي گرداند. با دريافت سئوالات هر امتحان، آن امتحان از فهرست امتحانات دانشجو حذف مي شود. بدين ترتيب دانشجو يك بار بيشتر نمي تواند در امتحان شركت كند.
ايده ديگر اين است كه در مورد امتحانات پايان ترم محل خاصي در برخي از مراكز در نظر گرفته شود و امتحان در آن مكان برگزار شود.طبيعتاً اين روش از نظر اعتبار علمي دانشگاه بهتر خواهد بود.
ه- اطلاع از وضعيت درسي
براي دانشجو اين امكان وجود دارد كه از وضعيت تحصيلي خود، پروژه هاي درسي، ريز نمرات معدل كل و ... آگاهي پيدا كند.
و _ ارتباط با استاد و همكلاسي ها
در اين سيستم چون ارتباط حضوري براي دانشجويان و اساتيد امكان پذير نيست بنابراين بايد امكاناتي فراهم شود تا از طريق آن افراد بتوانند با يكديگر ارتباط داشته باشند.
علاوه بر امكانات ارتباطي معمول اين سيستم مجهز به بولتن بورد، Text chat و Voice chat براي ارتباط بين اساتيد و دانشجو مي باشد. در صورت وجود امكانات مناسب براي ارتباط تصويري استاد و دانشجويان مي توان از ويدئو كنفرانس نيز استفاده كرد.
ز- كتابخانه ديجيتال: لازم است براي بالا بردن سطح علمي و به روز شدن اساتيد و دانشجويان منابعي به صورت آن لاين در اختيار آنان باشد. در اين كتابخانه امكاناتي نظير جستجوي موضوعي و فهرستي نيز موجود است.
تأليف و گردآوري: رضا محمدكاظمي
دانشجوي مقطع دكترا، دانشگاه تربيت معلم تهران

ستون شما
نه كلاسي، نه استادي نه تجهيزاتي...
در دانشگاه ما (دانشگاه آزاد اسلامي) ضمن عدم تشكيل كلاس و نبود استاد و تجهيزات آزمايشگاهي و هيات علمي شهريه گرفته مي شود و مدرك تحصيلي هم صادر مي شود!
در دانشگاه ما (دانشگاه آزاد اسلامي واحد لار استان فارس گروه نقشه برداري كارداني پيوسته) براي ۱۲ درس علمي در تخصص رشته نقشه برداري كه تعداد آنها در سرفصل دروس مجموعا شانزده درس به ارزش شانزده واحد درسي است، در طول دوره ما يعني ورودي هاي سال ۱۳۸۰ اصلا كلاس تشكيل نشد و حتي تجهيزات مرتبط را هم نداشتيم. حالا آموزش كار با آن تجهيزات كه اصلا وجود نداشت، بخشيده به دانشگاه آزاد، اما نكته جالب اينهاست كه در پايان بابت آن كلاسهايي كه هيچ وقت تشكيل نشد شهريه اي معادل (هر واحد عملي ۳۰ هزار تومان) سيصد و شصت هزار تومان از هر دانشجو وصول شد و نمراتي هم كه معلوم نبود به استناد يا پيرو چيزي محاسبه شده، به عنوان نمره فاينال دروس مذكور اعلام شد. البته هر بار به رئيس گروه مراجعه كرديم كه چرا اوضاع چنين است در پاسخ مي گفت كه در تمام واحدهاي دانشگاه آزاد اوضاع بر همين منوال است. نكاتي راجع به گروه هيات علمي بگوييم. اين گروه تحصيلي را يك نفر تاسيس كرده و به مدت دو ترم هم استاد بوده و هم عضو گروه و رئيس گروه (گروه يك نفره) و مدرك تحصيلي وي مرتبط با رشته نقشه برداري نبوده و فوق ليسانس را از همان دانشگاه آزاد لارگرفته است.در حاليكه دانشجويان اين گروه قبل از ورود به دانشگاه در دوره هنرستان بيست(۲۰) واحد تخصصي اين رشته را گذرانده اند و بعد در كنكور شركت كرده و وارد دانشگاه شده اند.
مثال اين استاد به يك دانش آموز كلاس چهارم ابتدايي مي ماند كه بخواهد در مقطع متوسطه و در دروس تخصصي به تدريس اشتغال داشته باشد و اوضاع هم برايش مهيا باشد، از نظر استخدام! و خلاصه اين كه دانشگاه اصلا هيات علمي نداشت.
مقطع كارداني پيوسته ادامه همان دوره متوسطه كاردانش و فني حرفه اي در دانشگاه است كه دانشجويان پس از شركت و قبولي در كنكور وارد دانشگاه مي شوند و هدف از اين دوره تربيت تكنسين (كارگر درجه يك)است. هدف اصلي و نهايي هر كارگر هم كار عملي با تجهيزات مرتبط به رشته تحصيلي خود است كه اين كار را در دانشگاه به او ياد مي دهند. البته اگر ياد بدهند!
حال با توجه به فرموده مقام معظم رهبري كه امسال را سال پاسخگويي مسئولين به مردم نامگذاري فرموده اند بنده به عنوان نماينده دانشجويي و يك نفر از مردم مي خواهم پاسخ مسئولين را در رابطه با موارد ذكر شده بدانم كه حتي هنگامي كه براي بازگويي اين قبيل مسائل مراجعه مي كنيم با موجي از تهديدات مسئولين دانشگاه آزاد روبرو مي شويم!
نماينده دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي استان فارس _ واحد لار

توسط دكتر شاپور اعتماد مديرگروه علم سنجي مركز تحقيقات سياست علمي كشور تشريح شد
ساختار علمي ايران و مسأله تطابق با ساختار جهاني
002720.jpg
مدير گروه علم سنجي مركز تحقيقات سياست علمي كشور در جشنواره تابستانه پلي تكنيك به ايراد سخنراني همراه با ارائه گزارش آماري از وضعيت تحقيقات دانشگاهي و همچنين بررسي توليد علم در ايران پرداخت.دكتر شاپور اعتماد در ابتداي سخنان خود با اشاره به اين كه سخنراني وي با بقيه سخنراني هاي جشنواره تابستانه تفاوت دارد و آن خالي بودن چيزي است كه در بقيه سخنراني ها هست، افزود:«در ساير جلسات شايد در تعريف مسائل فرهنگي شما به طيفي از رشته هاي علوم انساني متصل شويد به طور مثال اگر من توجه شما را به رشته هايي مثل علوم پزشكي، مهندسي و غيره... جلب كنم شما به نسبت، كمتر اين مسائل را فرهنگي مي بينيد.»
اعتماد با اشاره به اين كه احساس لزوم تقسيم بندي در رشته هاي مختلف كه در ذهن تداعي مي شود ناشي از تلقين تخصصي بودن است، گفت: «اين تلقين است كه سبب مي شود ما اين جور تقسيم بندي را بپذيريم. ولي حقيقتاً بحث من يكي از شاخه هاي خوب چارچوب فرهنگي است. مؤلفه هاي فرهنگي در برخي نقاط تفاوت عمده اي را با نقاط ديگر دارد. آن چيزي كه پذيرفتن تقسيم بندي كلي را توجيه مي كند اين است كه ثبات اين قسمت به نسبت بخش هاي معرفتي ديگر چقدر است؟ اين ثبات است كه رشته هايي مثل فيزيك، شيمي يا مهندسي را hard science نامگذاري مي كند،چرا كه استمرار آنها بيشتر از ساير علوم است.اما در باب دشواري، بايد بگويم كه رشته هاي علوم انساني به مراتب دشوارتر از دانش هايي هستند كه ثبات واقعيت دارند. به اعتبار اين ثبات است كه شما قدرت و توان حل مسأله را پيدا مي كنيد كه قرينه آن در علوم انساني كمتر يافت مي شود و بيشتر بستگي به قدرت اشراف شما دارد.»
وي در ادامه صحبت هايش با پرداختن به دوراني كه وي به بررسي وضعيت علمي ايران پرداخته بود و در آن دوران دانشگاهها تعطيل بودند گفت: «ما دسترسي مجسمي به علوم انساني نداشتيم و يا اگر داشتيم بررسي ايدئولوژيك علوم انساني بودند، به عنوان مثال ما اقتصاد اسلامي را باب كرده بوديم و البته اگر اين پيگيرانه دوام پيدا مي كرد هيچ مشكلي نداشت،اما متأسفانه هيچ انعكاس جهاني پيدا نكرد، حتي در رشته هايي كه ما نسبت به جهان يك نوع برتري تاريخي داشتيم مثل مسائل حقوقي. منظورم از انعكاس جهاني اين است كه شما وقتي فرهنگ را تعريف مي كنيد بلافاصله با اين مواجه مي شويد كه چقدر از آن بهره برداري مي شود.»
مدير گروه علم سنجي مركز تحقيقات سياسي علمي كشور ادامه داد: «براي رسيدن به تعريف واحد در مورد انعكاس جهاني ما توجه خودمان را به يك مؤلفه معطوف مي كنيم و آن عبارت از فعاليت انتشاراتي است. ويژگي خوب اين مؤلفه اين است كه مي توانيم به راحتي آن را اندازه گيري كنيم.»
شاپور اعتماد دليل وارد شدن خود به اين عرصه را به دو بخش تقسيم بندي كرد و گفت: «يكي آگاهي از موقعيت خود در سطح ملي و ديگري آگاهي از موقعيت نسبت به ديگران است.»
وي اين نكته را متذكر شد كه البته اندازه گيري فعاليت هاي علمي از قبل هم شكل گرفته بود اما در چارچوب محدود كردن در سطح ملي.
وي افزود: «اشكال اين محدود كردن به اين خاطر بود كه جامعه علمي عملاً يك جامعه جهاني است و وقتي آن را تعريف مي كنيم شبكه اي مدنظر است نه حد و مرز جغرافيايي. البته مشكلي كه در كشور با آن روبه رو هستيم جامعه علمي در سطح ملي است. در سطح منفرد(عناصر) از نظر افراد، دانشمند متعارف يا برجسته، زياد داريم و اين افراد خود را متعلق به جامعه علمي جهاني مي بينند. ولي هيچ وقت نمي بينيم كه كسي خود را متعلق به جامعه علمي ملي بداند.» دكتر اعتماد در ادامه اين جلسه به بررسي وضعيت آماري توليد علم در ايران پرداخت و ضمن طبقه بندي خود در اين مجموعه اشاره كرد و گفت: «براي اين كه به اين مجموعه وارد شويم از يك طبقه بندي استفاده كرده ام و اين بدان معنا نيست كه اين طبقه بندي صحيح است و بقيه غلط، بلكه در اين كار مي شود از طبقه بندي هاي مختلفي استفاده كرد. با استفاده از اين آمار مي توان به پرسش هاي زيادي پاسخ داد، از جمله اين كه جامعه معرفتي ما چگونه تعريف شود تا بتواند با شاخص هاي بين المللي مطابقت داشته باشد. در اين بررسي آماري تصويري نسبتاً دقيق از ساختار دروني علمي كشور در سي سال گذشته ارائه مي شود. ملاك گردآوري اطلاعات پايه بين المللي I.S.I است.» وي سپس اين سؤال را مطرح كرد كه «آيا واقعاً  رتبه علمي ايران در جهان سي ام است و اگر نيست رسيدن ما به اين رتبه چقدر طول مي كشد؟» و پاسخ داد: اين مسأله واقعيت ندارد. ما به دنبال يك شعار رقابتي بوديم تا سياست هاي علمي كشور را بر پايه آن برنامه ريزي كنيم و به اين شعار دست يافتيم كه از رتبه ۵۰ به ۳۰ ارتقاء پيدا كنيم و تازه شبيه تركيه شويم. ولي تازه بايد ببينيم كه اين رتبه را مي خواهيم چه كار كنيم؛ تا زماني كه توليد علم مي كنيم ولي براي آن مصرف نداريم آن توليد به كار نمي آيد. به عبارتي بايد مصرف مولد داشته باشيم. ساختار معرفتي توليد علم ايران در سال ۲۰۰۳ نشان مي دهد كه رشته شيمي با در اختيار داشتن ۲۲ درصد از كل مقالات درصدر توليد علمي كشور قرار دارد و پس از آن پزشكي با ۱۶ درصد مقام دوم، مهندسي با ۱۵ درصد و فيزيك با حدود ۱۰ درصد مقام هاي سوم و چهارم را به دست مي آورند. همين ارقام نشان مي دهد كه تا چه حد ساختار توليد علمي ما فاقد تطابق با ساختار علمي جهان است كه در آن پزشكي باليني دست بالا را در توليد علمي دارد.»
اعتماد افزود: «عملاً  تعادل نسبي ميان علوم زيستي و علوم فيزيكي كه در جهان ديده مي شود در ساختار علمي كشور به هم ريخته است و به نظر مي رسد در كوتاه مدت اين روند ادامه يابد. متعادل سازي اين روند احتياج به اتخاذ سياست هاي كلان در زمينه تحقيقات علمي در سطح ملي دارد.»
وي ادامه داد: «با آن كه شيب رشد علمي كشور بسيار تند بوده است بايد هنگام قضاوت درباره آن احتياط كرد. چرا كه برخي پيش بيني كرده اند كه كشور مي تواند در زماني اندك در زمره ده كشور اول جهان قرار بگيرد. اما بايد گفت گرچه از عربستان سعودي سبقت گرفته ايم و به توليد علمي مصر رسيده ايم اما فاصله ما با كره جنوبي و تركيه افزايش يافته است. البته من نسبت به پيشرفت رشد علمي نااميد نيستم اما بايد تمامي توان خود را به كار گيريم تا مسئولان بودجه هاي تحقيقات را افزايش دهند و اين شايد راه حل اصلي سبقت گرفتن از رقيبان اصلي باشد.
در ضمن براساس اطلاعات به دست آمده حدود ۲۵ درصد از كل تعداد مقالاتي كه در نمايه آي.اس.آي ثبت شده با كمك ۱۰۰۰ نفر همكار بين المللي نگاشته شده است. اين نشان مي دهد كه از نظر توسعه قدرت جذب محقق همواره با دشواري روبه رو بوده ايم. در نتيجه، در كوتاه مدت، با توجه به ضعف كنوني در جذب محقق با نوعي فرآيند «فرار مغزها» روبه رو خواهيم بود. اگر چه در برخي رشته ها مانند شيمي، تعداد همكاران بين المللي مان بسيار اندك و در برخي رشته ها مثل فيزيك اين تعداد بسيار بالا است.»

ميزان شهريه ثابت و متغير دانشگاه آزاد اسلامي
ميزان شهريه هاي ثابت و متغير پذيرفته شدگان كليه رشته هاي غيرپزشكي، پزشكي و نظام آموزشي پاره وقت آزمون سراسري دانشگاه آزاد اسلامي در سال تحصيلي ۸۴-۸۳ اعلام شد.
ميزان شهريه ثابت دوره هاي كارداني پذيرفته شدگان آزمون سراسري در سال جاري براساس رشته قبولي از ۸۶ هزار تا ۲۱۵ هزار تومان و شهريه دوره هاي كارشناسي از ۹۳ هزار تا ۲۸۱ هزار تومان متغير است.
براساس تصويب دانشگاه آزاد اسلامي، شهريه كليه گرايش هاي مهندسي ۲۳۰ هزار تومان، دكتراي حرفه اي داروسازي و دامپزشكي بيش از ۵۶۲ هزار تومان و دكتراي حرفه اي پزشكي و دندانپزشكي بيش از ۶۸۷ هزار تومان است. ميزان شهريه متغير هر واحد نظري براساس رشته ۸۶۰۰ تومان تصويب شده است.
ميزان شهريه متغير هر واحد علمي (آزمايشگاهي و كارگاهي) از ۲۰ تا ۴۳ هزار تومان و هر واحد كلينيكي از ۴۶ تا ۵۶ هزار تومان متغير است. شهريه متغير واحد رساله دكتراي حرفه اي رشته هاي پزشكي، دندانپزشكي و دامپزشكي ۹۷۵۰۰ و شهريه متغير واحد رساله دكتري حرفه اي رشته داروسازي ۱۲۵ هزار تومان است.
جزئيات شهريه ثابت يك نيمسال براساس رشته براي كليه پذيرفته شدگان آزمون سراسري دانشگاه آزاد اسلامي در سال تحصيلي ۸۴-۸۳ به شرح زير است:
دوره هاي كارداني
رشته هاي كارداني (تربيت معلم قرآن كريم، ديني و عربي، ادبيات فارسي، كتابداري، آموزش ابتدايي، امور بانكي، بانكداري، حسابداري، مديريت امور دفتري، منشيگري، مديريت بازرگاني، مديريت دولتي، امور مالي و مالياتي، امور دولتي، امور گمركي، امور بيمه، آموزش زبان انگليسي) شهريه ثابت يك نيمسال تحصيلي ۸۶۳ هزار ريال و رشته هاي كارداني (علمي كاربردي كتابداري و اطلاع رساني، مديريت صنعتي- كاربردي) يك ميليون ريال است.
شهريه ثابت يك نيمسال تحصيلي رشته هاي كارداني (آمار، رياضي، علوم تجربي، خدمات مسافرتي و جهانگردي و مديريت جهانگردي) و كليه گرايش هاي رشته بهداشت به غير ازبهداشت محيط يك ميليون و ۲۱۲ هزار ريال و رشته كارداني علوم آزمايشگاهي يك ميليون و ۲۵۰ هزار ريال است.
در كليه رشته هاي كارداني علمي كاربردي (سخت افزار كامپيوتر، نرم افزار كامپيوتر، برق- قدرت، آبشناسي، جوشكاري، ماشين ابزار- تكنسين حرفه اي، عمران- سد و شبكه، حفاري اكتشافي، مكانيك «تعميرات نيروگاه ها- تأسيسات حرارتي و نيروگاه ها»، اكتشاف معدن، نقشه كشي صنعتي، ماشين افزار، صنايع پلاستيك، صنايع قندسازي «چغندر قند- نيشكر»، معلم فني صنايع شيميايي، شهرسازي، توليد و بهره برداري گياهان دارويي و معطر، پشم و پوست، منابع طبيعي «جنگل- مرتع- حفاظت و حمايت منابع طبيعي جنگل- آبخيزداري»، علوم زراعي و باغي- تكنولوژي توليدات باغي، بهداشت آبزيان، تكثير و پرورش آبزيان آب شيرين، امور دامي- تكنولوژي پرورش طيور، شير و فرآورده هاي لبني، امور زراعي و باغي «تكنولوژي گياه شناسي- تكنولوژي توليدات زراعي») ميزان شهريه ثابت يك نيمسال تحصيلي يك ميليون و ۴۱۷ هزار ريال است.
دوره كارشناسي
شهريه ثابت يك نيمسال تحصيلي رشته پرستاري (كارشناسي) ۹۳۷ هزار و ۵۰۰ ريال است.
در كليه گرايش هاي كارشناسي (الهيات و معارف اسلامي، علوم اجتماعي، علوم ارتباطات اجتماعي، علوم تربيتي، مديريت، جغرافيا «به غير از كارتوگرافي»، روانشناسي «به غير از باليني» و علوم اقتصادي «به غير از اقتصاد نظري»)، علوم قرآني- تربيت معلم قرآن كريم، علوم قرآني- علوم قرآن مجيد، علوم قرآن و حديث، زبان و ادبيات عربي، دبيري زبان و ادبيات عرب، زبان و ادبيات فارسي، دبيري زبان و ادبيات فارسي، حقوق، علوم قضايي، فلسفه، تاريخ، دبيري تاريخ، روابط بين الملل، روابط سياسي- روابط ديپلماتيك، دبيري علوم اجتماعي، مددكاري اجتماعي، علوم سياسي،  راهنمايي و مشاوره، مطالعات خانواده، كتابداري، حسابداري، مديريت (كميسر دريايي، بازرگاني دريايي) امور گمركي و مديريت امور فرهنگي و هنري، كليه گرايش هاي كارشناسي (زبان انگليسي، زبان فرانسه و زبان آلماني) ميزان شهريه ثابت يك نيمسال تحصيلي يك ميليون و ۱۱۲ هزار ريال است.
ميزان شهريه ثابت يك نيمسال تحصيلي آمار (كارشناسي)، علوم اقتصادي- اقتصاد نظري- مديريت (هتلداري، جهانگردي)، كليه گرايش هاي كارشناسي (رياضي، فيزيك، زيست شناسي و زمين شناسي «غير از كاربردي») يك ميليون و ۶۵۰ هزار ريال، كليه گرايش هاي رشته هاي كارشناسي (كامپيوتر، نساجي، برق، مكانيك، صنايع، معدن و مواد)، كليه گرايش هاي كارشناسي عمران به استثناي نقشه برداري و علمي كاربردي با گرايش آب و فاضلاب، مهندس هوا و فضا و دريا- ناوبري، كليه رشته هاي كارشناسي (كشاورزي و منابع طبيعي) به استثناي مهندسي كشاورزي- علوم و صنايع غذايي و رشته هاي روانشناسي باليني، زبان ايتاليايي، زبان اسپانيايي و مترجمي زبان روسي يك ميليون و ۹۶۲ هزار ريال است.
در كليه گرايش هاي مهندسي (شيمي، نفت و پزشكي،عمران- نقشه برداري، معماري، صنايع پليمر، پليمر- تكنولوژي علوم رنگ، فناوري اطلاعات، پرتوپزشكي و ايمني صنعتي)، علمي كاربردي مهندسي عمران- آب و فاضلاب و شهرسازي، دبيري شيمي، شيمي محض، شيمي كاربردي، زمين شناسي كاربردي، مهندسي كشاورزي- علوم و صنايع غذايي، علوم و صنايع غذايي- كنترل كيفي و بهداشتي و رشته علوم تغذيه (كارشناسي) شهريه ثابت يك نيمسال تحصيلي دو ميليون و ۳۰۰ هزار ريال است.
همچنين ميزان شهريه متغير هر واحد درسي براي يك نيمسال تحصيلي در كليه رشته ها نيز به شرح زير است:
شهريه هر واحد نظري ۸۶۰۰۰ ريال، واحد عملي (آزمايشگاهي و كارگاهي) عمومي و لابراتوار زبان، ۲۰۶ هزار ريال، واحد عملي (آزمايشگاهي و كارگاهي) پايه ۲۷۴ هزار ريال، واحد عملي (آزمايشگاهي و كارگاهي) اصلي ۳۵۶ هزار ريال، واحد عملي (آزمايشگاهي و كارگاهي) تخصصي ۴۳۸ هزار ريال، واحد كلينيكي (باليني) دوره هاي كارشناسي و كارداني ۴۶۴ هزار ريال، واحد كلينيكي (باليني) دكتراي حرفه اي ۵۶۹ هزار ريال، واحد رساله دكتراي حرفه اي رشته هاي پزشكي، دندانپزشكي و دامپزشكي ۹۷۵ هزار ريال و واحد رساله دكتراي حرفه اي رشته داروسازي يك ميليون و ۲۵۰ هزار ريال است.

دانشجو
انديشه
سياست
ورزش
هنر
|  انديشه  |  دانشجو  |  سياست  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |