سه شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - شماره۳۴۹۵
دزدگير
فرشتان را پهن نكنيد!
015714.jpg
باز هم چند نكته ديگر درباره ايمني و جلوگيري از ورود دزدان محترم! به خانه و سرقت نشدن اموال خانه!
با نصب چشمي روي در ورودي از غافلگيري خود و اعضاي خانواده جلوگيري كنيد.
هنگام خروج از منزل به اتومبيل هاي متوقف شده و سرنشينان آنها توجه داشته باشيد. در صورت مشكوك بودن شماره اتومبيل رايادداشت و به كلانتري محل اعلام كنيد.
چنانچه در همسايگي شما افراد مظنون و مشكوك يا معتاد به مواد مخدر سكونت دارند و نيز رفت و آمدهاي مشكوك و جابه جايي وسايل در شب ها و مواقع غيرعادي صورت مي  گيرد فورا به مراكز نيروي انتظامي اطلاع دهيد.
از پهن كردن فرش بعد از شست وشو روي ديوارها و پشت بام خودداري كنيد.
از قراردادن كليد منزل در محل هايي مانند زيرجاكفشي و ساير محل هاي قابل دسترسي خودداري كنيد.
از نشان دادن محل نگهداري وجوه نقد و جواهرات و اشياي باارزش و گرانبها به كساني كه مورد اعتماد نيستند و همچنين از نگهداري آنها به صورت يكجا خودداري كنيد.
نردبان وچهارپايه و اين چيزها را در كنار ديوار قرار ندهيد تاكار را براي جناب دزد راحت كنيد.
در موقع خالي بودن منزل از روشن گذاشتن چراغ يك اتاق به مدت طولاني خودداري كنيد و از همسايگان و آشنايان مورد اطمينان بخواهيد روشنايي داخل خانه را هنگام شب تغيير دهند.
در صورت رفتن به مسافرت، اشياي قيمتي خود را به آشنايان مورد اطمينان بسپاريد.

بازار كار۱
نان گران نمي  شود!
015717.jpg
يك مقام مسوول در وزارت بازرگاني افزايش قيمت احتمالي نان را رد كرد. ولي ما كه به اين حرف ها عادت كرده ايم و مي  دانيم مدتي نمي  گذرد كه نان هم مثل چيزهاي ديگر گران مي  شود. خبرهايش هم از گوشه  و كنار مي  رسد. مثلا در همين شهر قم، نان 20 درصد گران مي  شود. علت آن هم افزايش دستمزد كارگران نانوايي ها و افزايش هزينه هاي جاري نانوايي هاست: با توجه به افزايش هزينه هاي جانبي نان چون دستمزد كارگران، هزينه هاي سوخت و آب و برق و افزايش 25 درصدي حق بيمه كارگران و هزينه هاي استهلاك، نانوايان استان از ابتداي سال جاري درخواست افزايش قيمت نان را داشته اند كه پس از مدت ها قيمت نان تا حدي گران شد. البته بد نيست قيمت نان ها را در قم بدانيد: نان سنگ 45 تومان، نان تافتون و لواش 13 تومان و نان بربري 35 تومان. يعني قيمت ها حدودا نصف قيمت تهران است. اگر اينجا ستون باشگاه ثروتمندان بود به شما پيشنهاد مي  كرديم صبح ها براي صرفه جويي به قم برويد نان بخريد، ارزان تر است. ولي فعلا كه مقام مسوول گفته دولت درصدد است افزايش قيمت  نان را در دستور كار خود قرار ندهد و با واحدهاي نانوايي كه در شهر تهران به صورت غيرقانوني نان را گران كنند برخورد قضائي انجام دهد.
البته همه اينها تا زماني است كه شوراي اقتصاد بار مالي افزايش نيافتن قيمت نان يا ميزان يارانه و افزايش بهاي جديد نان را بررسي و نتيجه را اعلام كند. ما كه پيش بيني مي  كنيم نان گران مي  شود، بعد هم همه چيز گران مي  شود. از هر كسي هم بپرسيد چرا مثلا قيمت كرايه را گران كرده اي مي  گويد خب نان گران شده، از نانواها هم بپرسيد چرا نان را گران كرده ايد مي  گويند بنزين گران شده!

درد دل
به ما زنگ بزنيد
۲۰۴۷۳۳۶ تماس 9 الي 12
شركتBenvid
چرا اسناد مربوط به شهرك صالحين را به مردم تحويل نمي دهند؟ درخواست 300 هزار تومان كردند كه يك ماهه اين اسناد را به ما تحويل دهند ولي 5 سال گذشته و اين شركت هنوز سندها را به ما نداده است.
زمين هاي سرخه حصار
۲۰ هزار نفر هستيم. عضو تعاوني و 20 سال هم منتظر، ولي اين زمين ها را به ما نمي دهند. ما روي اين زمين ها حساب باز كرديم. كلي مشكلات در زندگي داريم، حداقل جاي ديگر به ما بدهند و تكليف ما را روشن كنند.
قانون بازنشستگي جانبازان 
قانون اصلاح بازنشستگي جانبازان در تاريخ 21/2/83 در مجلس تصويب شد، ولي بعد از گذشت چند ماه، نه سازمان ايثارگران و نه سازمان تامين اجتماعي هيچ كاري نكرده اند. مگر اين جانبازان چه كار كرده اند كه هر روز بايد مرگ را جلوي چشمانشان ببينند.
تشكر از شهردار
از نهاوند همدان تماس مي گيرم. 15 روز پيش براي تعدادي از مسوولان و ازجمله آقاي احمدي نژاد درمورد مشكل مان نامه فرستاديم. تنها آقاي احمدي نژاد بودند كه لطف كردند و جواب دادند. زنگ زدم براي تشكر از ايشان.
رضا سيف 
فقط پول مي گيرند!
تيرماه امسال سازمان امور مالياتي كشور آگهي استخدام داده بود.بايد مداركي را ارسال مي كرديم با پست سفارشي و 2300 تومان هم پرداخت مي  كرديم. ولي بعد از انجام اين كارها گفتند رتبه آزمون ادواري هم مهم است و سقفي تعيين كردند. چرا از اول اين حرف ها را نمي  زنند؟ فقط بلدند از مردم پول بگيرند.
جواز را كي مي دهند؟
اداره ثبت اسناد در خيابان سهروردي محلي را براي صدور جواز كسب اعضاي صنف مشاورين املاك تهران ايجاد كرده در حاليكه اتحاديه هم همين كار را انجام مي دهد.معلوم نيست چه كسي بالاخره مسوول صدور پروانه كسب است.تكليف ما را مشخص كنيد.
وام نمي  دهند
بيمه گفته بود به مستمري بگيرها وام مسكن مي  دهند ولي منتظر شديم و خبري نشد.گفته اند به سن بالاي 60 سال وام نمي  دهند.
سوسك ماستي!
در داخل ماست پاستوريزه شركت ... دو عدد سوسك بود.
دلكو يا چكش برق؟
پرايد انژكتوري مدل 80 من دچار مشكل شد.به تمام تعميرگاه هاي مجاز مراجعه كردم. مي   گويندكل دلكو بايد عوض شود در صورتي كه چكش برقش خراب است. چكش برق 4 هزار تومان است ولي دلكو 60 هزار تومان.هيچ كس هم پاسخگو نيست.
حقوق كارمندي 
مبلغ 100 يا 200 هزار تومان حقوق كارمندي كفاف دخل و خرج زندگي را نمي  دهد. همه مردم درمانده شده اند و تحت فشار هستند. مسوولان رسيدگي كنند.
قيمت سكه و مهريه 
پسرم با دختري زندگي مي  كرد كه 6 ماه بيشتر زندگيشان طول نكشيد. برايش ماهي 3 عدد سكه طلا جهت مهريه در نظر گرفتند ولي مشكل اين است كه قيمت سكه دارد زياد مي  شود. مي  خواهم از آيت الله شاهرودي بپرسم آيا نمي توانند دستوري بدهند كه سكه با قيمت ثابت به عنوان مهريه پرداخت شود؟ما بايد چه كار كنيم؟توان مالي پرداختش را نداريم.
نوكيا
يك گوشي نوكيا به مبلغ 330 هزار تومان هفته پيش خريدم. از دستم افتاد و آب خورد. رفتم خدمات پس از فروش، گفتند قطعه نداريم و خدمات هم نمي دهيم. اگر خدمات ندارند براي چي گوشي ها را با تبليغ خدمات پس از فروش، مي  فروشند؟
سازمان ايرانگردي و جهانگردي 
اين سازمان اوايل سال در سازمان ميراث فرهنگي ادغام شد. ولي مطالبات بچه ها را نمي دهند از جمله پول لباس و مانده مرخصي و مي گويند به ما ربطي ندارد.مسوولان ميراث فرهنگي و گردشگري رسيدگي كنند.
قرارداد شهرداري 
قراردادي هستم و با داشتن مدرك ليسانس دارم حقوق حداقل كارگري را مي گيرم.قرار بود كاري كنند ولي تا الان كه خبري نشده.
پول به جاي ماشين 
به جاي ماشين هايي كه به معلمان قول داده اند بدهند، پولش را بدهند تا شهريه دانشگاه  آزاد بچه هايمان را بدهيم. ماشين به درد نمي خورد.
علي حسين كاشاني 
افزايش قيمت دارو
اخيرا نرخ دارو و درمان به طور بي سابقه اي زياد شده و خيلي ازداروها كه براي معالجه بيماران تجويز مي شود جزو قرارداد داروهاي بيمه خدمات درماني با داروخانه ها و مراكز پزشكي و درماني نيست. بيماران به ناچار بايد آنها را با قيمت هاي واقعا زياد و گران خريداري كنند.

ماكادميا بيشتر از كيوي
گران ترين خشكبار دنيا در ايران 
015753.jpg
ايمان مهدي زاده 
شايد بار اول باشد كه نامش را مي  خوانيد. آخر او طفلي است كه راه هاي بسيار دور را طي كرده تا در ايران بزرگ شود، رشد كند و بعدها نيز احتمالا آوازه اي در كند. مي  توانيد اين نوزاد تازه از راه رسيده را در مزرعه، باغ، حياط يا حتي گلخانه منزلتان نگهداري كنيد. خيلي زودتر از آنچه فكرش را بكنيد به بازدهي مي  رسد. حاوي مواد غذايي بسيار است و در صنايع متفاوت نقش ايفا خواهد كرد. ما هم وقتي شنيديم براي نخستين بار چنين گياهي در ايران كشت مي  شود، براي ديدنش، لحظه ها و جاده ها را طي كرديم.
نژاد و گونه اش ابتدا در استراليا كشف شد. اواسط قرن نوزدهم بود و اروپاييان به استراليا سرريز مي  شدند؛ مقصدي وراي آمريكا براي مهاجران قاره سبز. رفته رفته اين درخت و ميوه اش مورد توجه قرار گرفت تا امروز كه سبب گردش مالي چند ميليون دلاري شده است. درختي با برگ هاي هميشه سبز و البته سترگ. بلندا و پهناي آن به 10 تا 12 متر مي    رسد و پاييز و خزان زدگي برگ هاي اين فصل، گريبان ماكادميا را نمي  گيرد.
ماكادميا خشكباري است، متفاوت و از هر خشكبار ايراني ويژگي با خود حمل مي  كند. درختي شبيه گردو، قطور و بلند با عمري طولاني. طول زندگي اين درخت همپاي گردو است. ميوه هايي در همان اندازه و با پوست نرم سبز در شاخه هايش مي رقصد. پوست را بشكافيد فندق بزرگي حدود 2 برابر فندق هاي معمولي مي  بينيد و پس از شكستن پوسته ضخيم، مغز سفيد رنگش، بادام هندي را تداعي مي  كند. از هر شاخه نازك ماكادميا، خوشه اي آويزان است و مانند پسته به هر خوشه 10 تا 30 ميوه متصل است. كشت اين گياه از استراليا آغاز و روز به روز موطن هاي جديدي مي  يابد. امروزه در آفريقاي جنوبي، كنيا، مالاوي، برزيل، كاستاريكا، گواتمالا، مكزيك، جامائيكا، نيوزيلند و كاليفرنيا ماكادميا ديده مي  شود.
كشت آسان و ارزان 
گياه ماكادميا چندان به خاك ويژه و حاصلخيز و آبياري نياز ندارد. در ارتفاعات پايين تر از هزار متر از رشد خوبي بهره مند مي  شود. اين گياه تحمل سرماهاي سخت را ندارد. وقتي برودت هوا شدت مي  گيرد تا 45 سانتي متري تنه آن را مي  پوشانند. به آب شور حساس است. نمك زياد باعث سوختگي و صدمه ديدن گياه مي  شود. آفتاب كامل با خرده سايه اي بهترين نور براي رشد اين گياه است.
مزاياي مراحل كاشت و داشت ماكادميا نسبت به همنوعان و هم خانواده هايش بسيار زياد است. پس از انتقال ماكادميا به كاليفرنيا، مردم آنجا به خاطر گل هاي سفيد خامه اي خوشه اي رنگ و بوي عطر دل انگيزش، آن رادرختي تزييني خطاب كردند. چون از شرايط رشد در آن ناحيه برخوردار بود به بسياري ويلاها و گلخانه ها راه پيدا كرد. پس از انتقال به هاوايي، كشت صنعتي آن مورد توجه قرار گرفت و هم اكنون اين منطقه نخستين توليدكننده و صادركننده ماكادميا به حساب مي  آيد. آمريكايي ها، ماكادميا را با نام هاوايي مي  شناسند. ژاپني ها با انجام آزمايش هاي مختلف راجع به ويژگي هاي اين خشكبار سودمند به نتايج قابل توجهي دست پيدا كردند. هم اكنون ژاپن از پرورش دهندگان و خريداران ماكادميا است. ژاپني ها اين ميوه را به عنوان مواد خام براي تهيه برخي كرم هاي بهداشتي و لوازم آرايشي مورد استفاده قرار مي  دهند. آنان دريافته اند مصرف روزانه و مرتب اين خشكبار به اندازه روزانه 20-6 عدد، خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي را تا حد زيادي كاهش مي   دهد. در آزمايش هاي پزشكي مشخص شد در اثر 4 هفته خوردن آن كلسترول خون تا 7 درصد كاهش پيدا كرد.
اين گياه حاوي ويتامين هاي۱B، 2 B، 12B،C وE است. جالب اينكه ويتامين E موجود در ماكادميا بيشتر از بادام است. تاكنون بادام منبع اين ويتامين به حساب مي  آمد.
اكنون بسياري از كشورهاي دنيا در پي فراهم كردن شرايط پرورش ماكادميا هستند. كشورهاي اروپايي نمي  توانند اين خشكبار را به راحتي ايراني ها به ظرف آجيل خود مشايعت كنند. هر جا درخت هاي مركبات بتوانند به بار بنشينند، ماكادميا نيز رشد مي  كند و ميوه مي  دهد.
كاشت و ورود
بذرش را از استراليا به جاهاي ديگر بردند. اين گياه به صورت خودباروري توليد مثل مي  كند و تكثير مي  شود. زنبور يكي از انتقال دهندگان گرده هاي گل ماكادمياست. بذر آن چيزي حدود دو برابر فندق است. پوست سبز روي آن را مي  كنند و قبل از سر رسيدن 24 ساعت از اين حالت بذر را به پهلو درخاك مي  نشانند. فاصله آن با سطح خاك 5 تا 7 سانتي متراست. البته براي كاشت علمي تر اين گياه يك دوره آزمايش خاك را در فاصله زماني 3 ماه قبل از بذر پاشي انجام مي  دهند. دولوميت، آهك، فسفر، مس و روي به اندازه نياز به خاك اضافه مي  شود. زمان كاشت مي  توانيم 50 گرم كود سوپرفسفات يا كود پرندگان با خاك كف  گودال مخلوط  كنيم.
ماكادميا از دو مرحله كاشت برخوردار است. بذر و نهال كاري آن را مي  توان در بهار و پاييز انجام داد. در كاشت پاييزه يك يا دوبار آبياري كافي است، اما دركاشت بهاره يك سيستم موقت آبياري لازم است. پس از كاشت نهال 10 تا 20 ليتر خاك اطراف ريشه محكم مي  شود. اگر خاك شني يا رسي باشد، زهكشي مناسبي بايد انجام شود. پس از كاشت نهال- وقتي بذر جوانه زد و ريشه پيدا كرد به گلدان مي  رود، نهال مي  شود و دوباره به خاك برمي گردد- در مناطقي كه ميزان بارندگي بين 1200 تا 1500 ميليمتر است، احتياجي به آبياري نيست. نواحي ساحلي خزر از اين مناطق به شمار مي  رود. آب زياد باعث كوچكي مغز ماكادميا مي  شود. مقاومت اين گياه نسبت به آفت و بيماري ها زياد است. تنها كنه و تريپس آفت برگ ها محسوب مي  شوند و ساس نيز آفت ميوه. جانوراني مانند موش صحرايي، سنجاب وسوسك نيز از واردكنندگان خسارت به اين درخت هستند.
داشت ماكادميا
داشت ماكادميا چيزي حول و حوش يك قرن طول مي  كشد. عمر طولاني اين درخت و قد و قواره اش نشانه هايي از خانواده گردو دارد. براي رشد طولي و عرضي درخت و ميزان باردهي مناسب و مساعد، هرس يكي از مهمترين كارها روي چهره اش به شمار مي  رود. اصلاح ماكادميا روش ويژه اي دارد. اگر اين كار زود انجام شود، رشد آن دچار كندي شده و باردهي اش به تعويق مي  افتد. به همين خاطر آن را به فرم هرمي دوكي با شاخه هاي جانبي افقي هرس مي  كنند.
مزاياي اقتصادي ماكادميا
براي پيشگيري از فاسد شدن مغز ماكادميا، آن را در فويل هاي بدون هوا بسته بندي مي  كنند و در برخي مواقع ترجيح مي  دهند، آن را در ظروف شيشه اي نگهداري   كنند. با اين روش مي  شود مغز اين گياه را براي چند ماه در يخچال و فريزر نگهداري كرد. معمولا مغز آن را با سه شكل خام، بوداده و نمك زده مي  خورند. مزه منحصر به فردي دارد و ميل كردنش لذتبخش است. مغز خام آن شيرين تر است و طعم چربي كمتري دارد. ولي بو داده آن تردتر است. خرد شده اش به عنوان چاشني در سس ها و غذاها مصرف مي  شود. ولي بيشترين  مصرف اين مغز در شيريني  ها و بستني هاست. شكلات هاي حاوي ماكادميا سوغات خوبي براي مسافران پروازي از فرودگاه هاي هاوايي و كاليفرنياست.
پوسته مغز به عنوان مالچ، سوخت زودهنگام فرآوري مغزها، ماده غذايي در كشت بافت آنتوريوم، كارخانه هاي پلاستيك سازي و همچنين جايگزيني براي شن در فرآيند توليد جريان هوا در خاك استفاده مي  شود. پوست نرم براي مالچ يا كمپوست براي تغذيه درختان مناسب است. ميوه دهي درخت در نهال هاي پيوند خورده از سال سوم و درنهال هاي بدون پيوند از سال پنجم شروع مي  شود. پيوندها از سال ششم و غيرپيوندي ها از سال هشتم به توليد اقتصادي مي  رسند. اين گياه را از طريق پيوند زباني متكثر مي كنند.
در حال حاضر قيمت اين خشكبار در استراليا به 7/3 دلار استراليا رسيده است. سال 1995 براي خريد يك كيلوگرم ماكادميا بايد 3 دلار مي  پرداختيم. اين مبلغ پس از پشت سر گذاشتن 9 سال و سير صعودي و نزولي تقاضاي اوليه بازار، به 7/3 رشد پيدا كرده است. بازار تجاري ماكادميا در استراليا، جنوب آفريقا و آمريكاي مركزي از فروش خوبي برخوردار است.
مهم ترين كشورهاي توليدكننده 
اكنون 73 درصد توليد جهاني مربوط به هاوايي، 22 درصد مربوط به استراليا و 5 درصد باقي مانده مربوط به كشورهايي نظير آفريقا، گواتمالا، كاستاريكا، كنيا، مالاوي، برزيل، مكزيك، نيوزيلند و چين است.
در استراليا 20 هزار هكتار زمين به كشت ماكادميا اختصاص دارد. اقتصاد ماكادميا در اين كشور طي 30 سال گسترش فعاليت در زمينه توليد و بازاريابي در حال حاضر در اختيار 800 مجموعه قرار دارد. استراليا طي 8 سال 1987 تا 1995 توليد خود را به 5 برابر افزايش داده است. ميزان توليد اين كشور 30 هزار تن در سال است. پيش بيني مي  شود در سال جاري ميلادي 2005-2004 به 37 هزار تن و در سال 6-2005 به 38500 تن برسد. استراليا و آمريكا براي توليد ماكادميا با هم در حال رقابتند. برنامه آنها چنين است استراليايي ها طي 10 سال توليد خود را از 20500 تن به 38500 تن مي  رسانند.
توليد ماكادميا در هاوايي با رشد فزاينده اي روبه رو بوده است. از سال هاي 1989 تا 5 سال بعد يعني سال 1994 ميلادي، مقدار توليد از 21400 تن به 22500 تن افزايش داشته است. كشت ماكادميا در مزارع بزرگ و كوچك هاوايي انجام مي  شود.
كاليفرنيا نيز از مناطقي است كه استعداد رشد و باردهي خوب ماكادميا را دارد. اما بسياري از مردم اين منطقه پتانسيل اقتصادي آن را ناديده گرفته و هنوز از اين گياه به عنوان گياه زينتي استفاده مي  كنند.
ماكادميا در ايران 
براي نخستين بار ماكادميا را مهندس شيخي به ايران آورد. بيش از دو دهه از آن روزها مي  گذرد كه او 3 نهال ماكادمي را در مجموعه كلكسيون گياهانش آبياري و مراقبت مي  كرد. اين درختان در روستاي نيرنگ حوالي نوشهر زندگي مي  كنند. پس از آن، زمان گذشت و ساعت بارها نواخت تا محققان جوان ايراني براي آوردن ماكادميا از ايران عازم استراليا شدند و به همراه كارشناس استراليايي بازگشتند. كارشناس استراليايي در بهار 1381 به دعوت شركت نوين كشت خزر به ايران آمد و نواحي شمالي و نوار حاشيه درياي خزر را مورد مطالعه قرار داد. شرايط اقليمي مناسب براي توليد مركبات و خاك مناسب براي پرورش چاي را مناسب و مستعد براي پرورش ماكادميا تشخيص داد. ابتدا 500 كيلوگرم بذر از استراليا وارد ايران شد و در منطقه اي بين آمل و محمود آباد در دل زمين جاي گرفت.
ايران ، متفاوت با دنيا
تمام خصيصه هاي نامبرده گياه، نكات علمي است كه استراليايي ها آن را مطرح كرده اند ولي در ايران شرايط ديگري پيش آمد. نهال هاي بذري نسبت به دماهاي پايين مقاومت نشان دادند و نهال هاي جوان به راحتي سرمايي تا 14 درجه زير صفر را تحمل كردند. تابستان 1382 مقدار 1500 كيلوگرم بذر وارد ايران شد. تنها بروكراسي گمركي براي واردات بذر دست وپاگير محسوس مي  شود و خود گياه براي رشد و تكثير مانع تراشي نمي  كند. به دليل طولاني بودن مرحله ترخيص از گمرك هر بار حدود 2 تا 3 ماه به طول مي  انجامد، به همين دليل قوه ناميه بذور خريداري شده در حدود 40 درصد كاهش پيدا مي  كند كه هزينه توليد را بالا مي  برد.
برخي دامنه هاي زاگرس، جلگه خوزستان، جهرم، جيرفت و بم كه مهد پرورش مركبات به شمار مي  رود، مي  تواند پرورشگاهي مناسب براي ماكادميا به حساب آيد.

انرژي
در حرف زدن صرفه جويي كنيد
015711.jpg
اين صفحه پر از ارقام و اعداد است. واژه ها و جملاتش نسبت به صفحات ديگر ايرانشهر كمي حسابرسانه  و خشك تر از جلوي چشمتان مي  گذرد. هرازگاهي براي تغيير طبع و مزاج كمي مزاح بد نيست. براي همين است كه برخي اوقات مطالب ستون انرژي را اين دست نوشته ها پر مي  كند. شما هم برايمان بنويسيد.
صرفه جويي در واژه 
براي همه مردم پيش آمده است كه در لحظه  هايي براي بيان يك جمله مقداري از آن را حذف كنند. در ادبيات به اين اصل حذف به قرينه مي گويند. حال اگر كمي دقت كنيم، خواهيم ديد اين روش نه تنها در ادبيات نوشتاري بلكه دو چندان آن در ادبيات گفتاري قابل استفاده است.
براي مثال هنگامي كه شخصي اسم شما را مي  پرسد، شما در يك كلمه نامتان را مي  گوييد و از اضافه كردن كلمات ديگر براي بيان يك جمله كامل خبري خودداري مي  كنيد. حال اگر حذف به قرينه را مقصدي براي صرف انرژي كمتر بنگريم، بايد اصولي را كه مربوط به اين شاخه از علم پيشرفته انرژي است، رعايت كنيم. اصل يكم: براي بيان جملات از صرف كردن انرژي براي رسا كردن صدا خودداري كنيد. سعي كنيد تا اندازه اي  آرام صحبت كنيد كه صدايتان تنها به همان نفر مورد نظر برسد. چرا كه بلند صحبت كردن، انرژي بيشتري تلف مي  كند.
تبصره: فراموش نكنيد در صورت تجاوز از برچسب موسسه صرفه جويي در انرژي، اگر انرژي كه هزينه كرديد كمتر از حد ثبت شده باشد، صدايتان به نفر مورد نظر نرسيده و مجبور مي  شويد دوباره انرژي مصرف كرده و جمله را تكرار كنيد.
اصل دوم: جملاتتان را كوتاه بيان كنيد. تا اندازه اي كوتاه كه جملات معني خود را در محاوره از دست ندهند.
براي مثال: جمله لطفا يك ليوان آب به من بدهيد تشكيل شده از شش كلمه و يك حرف اضافه كه براي بيانش چند كالري انرژي مصرف مي  شود. مي  توانيد بگوييد لطفا آب. مطمئن باشيد طرف مقابل متوجه منظور شما مي  شود و شما در تكان دادن فك، ريه، لب و زبان به تعداد چهار كلمه و يك حرف اضافه صرفه جويي كرده ايد.
تبصره: مواظب باشيد! اگر در بيان جمله شكسته مهارت كافي نداريد، از همان ابتدا جمله كامل به كار ببريد. به خاطر بسپاريد كه تكرار دوباره جمله توسط شما براي فهماندن صريح جمله به مخاطب يعني صرف هزينه اي بالغ بر آنچه خرج كرده ايد.
نكته: اگر احساس كرديد كه براي پيدا كردن جمله مناسب بايد انرژي زياد صرف كنيد لطفا از اين كار خودداري كرده و قبل از اينكه عواقب جمله اشتباه و سوء تفاهمات آن گريبان شما را بگيرد، به روش سابق خود به زندگي ادامه دهيد.

بازار خارجي  1
تنها با يك دلار
015756.jpg
همين طور كه در تاكسي نشسته ايد و داريد درباره گراني صحبت مي  كنيد و غرمي  زنيد و حق هم با شماست، اين خبر را بخوانيد: بيش از 800 ميليون نفر در جهان با كمتر از يك دلار در روز زندگي مي  كنند. يك دلار مي  شود به پول ما، هشتصد، نهصد تومان و ماهي بيست، سي هزار تومان. به اين قضيه فكر كنيد كه شما مي  توانيد با چنين پولي زندگي كنيد؟ بد نيست بدانيد هر روز 24 هزار نفر از گرسنگي يا سوء تغذيه مي ميرند و هر 5 دقيقه هم يك كودك به دليل گرسنگي از بين مي رود.
حدود 40 درصد از جمعيت آفريقا يعني 300 ميليون نفر هم آب آشاميدني و خدمات بهداشتي در اختيار ندارند. كشورهايي مثل برزيل، شيلي، اسپانيا، فرانسه و برزيل هم براي كمك به از بين بردن چنين مشكلاتي مي خواهند كنفرانس  مبارزه با فقر و گرسنگي را تشكيل دهند تا هر سال بتوانند 50 ميليارد دلار پول جمع كنند براي كمك به اين آدم ها. اين پول هم قرار است از طريق ماليات  بر مبادلات مالي و تجارت اسلحه تامين شود. فكرش را بكنيد، يك صدم درصد هزينه و بودجه اي كه در دنيا صرف جنگ و سلاح و مهمات و اين چيزها مي  شود، چه كارها مي     تواند بكند. ولي فعلا بازار جنگ داغ است و كسي به فكر مردن آدم ها نيست. همه اين حرف ها را هم زديم كه بگوييم وضع اقتصادي دنيا بد است ولي خدا را شكر كنيد كه جزو آن 800 ميليون نفر نيستيد.

دخل و خرج
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
سفر و طبيعت
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  سفر و طبيعت  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |