سه شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - شماره۳۴۹۵
شهرستان
قطع برق در گرماي 50 درجه خرمشهر
015648.jpg
مهر- قطع گسترده برق در روزهاي گذشته در شهر خرمشهر مردم اين شهرستان را كلافه كرده است و اين در حالي است كه مسوولان سازمان برق ضمن عدم اطلاع از دليل قطعي برق از زمان وصل مجدد برق هم خبري نمي دهند.
از ساعت 11 صبح شنبه در دماي بيش از 50 درجه شهر خرمشهر برق قطع شده و تاكنون وصل نشده است و اين در حالي است كه در افتتاح نيروگاه گازي آبادان در خردادماه سال جاري رئيس جمهور وعده برق پايدار را به مردم اين شهر داده بود.
بر اساس اين گزارش در طول هفته گذشته مردم شهر خرمشهر بارها شاهد نوسان و قطعي برق بودند و تاكنون مسوولان سازمان برق اين شهر هيچ اقدام جدي براي برطرف كردن مشكل انجام نداده اند.
مردم شهر خرمشهر در حالي با قطعي برق در اوج گرما مواجهند كه استاندار خوزستان نيز بر غير بهداشتي بودن آب موجود در شهرهاي آبادان و خرمشهر تاكيد كرده است.
مردم خرمشهر با انتقاد از عملكرد ضعيف نمايندگان اين شهر در رسيدگي به مسايل و مشكلات مردم ، خواستار توجه ويژه مسوولان به مشكلات شهر خرمشهر شدند.

خارجي
پيشگويي در فرودگاه 
015642.jpg
تا حالا به اين فكر كرديد كه مثلا يك جادوگر يا پيشگو هم مي تواند پرواز پرتراكمي را در يك فرودگاه بزرگ به تعويق اندازد؟ تازه اين اتفاق همين چند روز پيش افتاده و اصلا هم به ذهنتان فشار نياوريد كه دنبال يك فرودگاه در كشوري جهان سومي باشيد.
روز پنج شنبه هفته گذشته فردي با مراجعه به مسوولان فرودگاه لس آنجلسايالات متحده خود را محقق و پژوهشگر معرفي مي كند و مي گويد: اگر امروز پرواز اين فرودگاه به نيويورك صورت گيرد، مسافران هواپيما در اثر صاعقه اي شديد كشته خواهند شد.وي همچنين عنوان مي كند كه چند روز قبل كشته شدن همسرش را هم پيش بيني كرده كه البته همسرش توسط يك معجزه نجات پيدا كرده.
سرتان را درد نياوريم. اگرچه پرواز مذكور انجام شد و هيچ اتفاقي هم نيفتاد ولي حرف هاي اين مرد باعث شد كه چند دقيقه مسافران از سوار شدن به هواپيما امتناع كنند. حالا فكرش را بكنيد در كشور يانكي ها كه مي گويند همه چيز روي حساب و كتاب است، يك نفر بيكار پيدا مي شود و از جادو و پيش بيني حرف مي زند. البته اين تازگي ندارد چون چند وقت پيش يك محقق زلزله شناسي در اين كشور هم پيش بيني كرد روز 5 سپتامبر زلزله اي با قدرت 8 ريشتر در اين كشور اتفاق مي افتد كه نشد. اين كشورهاي پيشرفته هم براي خودشان چه حكايت هايي دارند، نه به آن شكافت هسته و كامپيوترشان نه به اينكه هنوز هم در اين كشورها جادوگر و پيشگو پيدا مي شود. البته در كشور ما هم از اين افراد خرافاتي كم نيستند، ولي بايد ديد چند درصد مردم به اين حرف ها گوش مي  دهند.

آموزش
چند قدم تا استانداردهاي جهاني 
015639.jpg
چندگام بيشتر نمانده منتها اينكه اين گام ها چقدر بايد بزرگ باشد و اينكه برداشتن هر كدام چه مدت طول مي كشد، قضاوت به عهده خودتان. تا رسيدن به سطح استاندارد در تراكم دانش آموز در كلاس چندگامي بيشتر نمانده. چه مديركل آموزش و پرورش دوره ابتدايي اعلام كرده ميانگين تراكم دانش آموز در دوره ابتدايي 2/22 نفر در هر كلاس درس است. به گفته: عباس حاجي آقالو هم اكنون برخي از كلاس هاي دوره ابتدايي با تعداد 8 تا 60 نفر در نقاط مختلف كشور تشكيل مي شود. فقط مشكل اين است كه هنوز استاندارد ملي دقيق براي تعداد دانش آموز در ايران تعريف نشده است.
حاجي آقالو گفته:استاندارد تراكم دانش آموز در هر كلاس درس تابع شرايط مكاني، جغرافيايي و اقتصادي است و استانداردهاي بين المللي را نمي توان در ايران به كار برد. با اين حساب براي هر نقطه از ايران بايد استانداردي تعريف كرد. نتيجه اينكه محققان و پژوهشگران ايراني مي توانند از اين طريق به ركورد استاندارد دست يابند.
مديركل آموزش و پرورش ابتدايي كشور افزود: در برخي از كشورهاي جهان تراكم دانش آموز را با تغيير روش هاي تدريس افزايش مي دهند و دانش آموزان در گروه هاي جداگانه از همديگر مي آموزند در حاليكه اين شيوه در ايران اجرا نمي شود. در اين كشورها با افزايش تراكم در كلاس، استخدام معلم كاهش مي يابد و حقوق معلمان را افزايش مي دهند. وي گفت: در اين شيوه يادگيري فرآيندهاي اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي شكل مي گيرد و مدرسه تنها شروع يادگيري را آسان مي كند.

مين زير خاك خفته
بيدارش نكن برادر
گزارشي از پيامدهاي وجود 16 ميليون مين خنثي نشده در مناطق مرزي كشور كه آرامش را از مردم اين مناطق گرفته است
015636.jpg
سعيده امين
مين ها طي ساليان سال زير پوششي از خاك پنهان شده اند و جز از طريق دستگاه هاي مين ياب پيشرفته امكان شناسايي آنها وجود ندارد
گوش مردم روستا به صداي انفجار عادت كرده بود و حالا ديگر تعداد كمي براي پيدا كردن علت انفجار به خارج از روستا مي دويدند. همه مي دانستند كه يكي از مين هاي باقيمانده از جنگ حالا ديگر به هوا رفته و يكي از ساكنان بي خبر روستا را با خود برده بود.
تلفن مركز بهداشت دو روستا آن طرف تر از روستاي سبيان شهرستان اشنويه به صدا درآمد تا از نزديكترين درمانگاه نزديك روستا تقاضاي آمبولانس كند. باز هم كودكي دست يا پاهاي خود را در اثر انفجار مين از دست داد.
۱۶ ميليون خطر بالقوه
۱۶ ميليون مين خنثي نشده درمناطق جنگ زده و مرزي كشور وجود دارد. يعني فكرش را بكنيد كه در صورت خنثي نشدن اين مين ها، جان حدود۱۶ ميليون نفر از ساكنان منطقه غرب ايران در خطر است. بنابر آماري كه از سوي وزارت كشور اعلام شده 2 ميليون و۸۰۰ هكتار از اراضي مرزي كشور آلوده به مين هستند. گفته شده است كه در كشور جنگ زده افغانستان فقط 700 هزار هكتار از اراضي منطقه آلوده به مين هستند، با اين حساب ايران بعد از مصر آلوده ترين منطقه را در دنيا دارد. كشور مصر به دليل مجاورت در مرزهاي فلسطين اشغالي و منطقه استراتژيك صحراي سينا مقام اول را در رابطه با مناطق مين گذاري شده در دنيا دارد. شهرهاي مرزي ايران درغرب همچون اشنويه، پيرانشهر، ديوان  دره ، پاوه، نقده و... شهرهاي آلوده مرزي هستند. يكي از مسوولان سازمان بهزيستي شهر نقده مي گويد: در دوران جنگ تحميلي گروه هاي غيرقانوني جدايي طلب با حمايت حزب دموكرات و حزب كومله اقدام به فعاليت عليه نظام مي كردند. اين احزاب كه با جذب نيروي مردمي استان ايلام و كردستان سعي در ضربه زدن به جمهوري اسلامي و نا امن كردن مرزهاي غربي ايران داشتند با ايجاد دسته هاي چريكي،  نيروهاي بعثي را در جبهه شمال غربي پوشش مي دادند. بعد از آن بود كه براي تامين امنيت جاني مردم روستاهاي نوار مرزي كه وفادار به كيان نظام بودند به دستور سپاه پاسداران جمهوري اسلامي پايگاه هايي برپا شد كه از قضا به شدت از سوي گروه هاي غير قانوني مورد تهاجم واقع شد. بعد ازمدتي در اطراف اين پايگاه ها مين گذاري شد تا انبارهاي تسليحاتي نيروهاي خودي مورد دستبرد كومله ها قرار نگيرد.>
بعد از پايان جنگ تحميلي و منحل شدن احزاب دموكرات و كومله در غرب ايران بنا به ضرورت اين پايگاه ها نيز جمع آوري شده و مناطق اطراف آن پاكسازي شد. اما از آنجا كه به دليل ريزش باران و وزش باد، خاك ها روي مين ها را پوشاندند، بسياري از اين مين ها هنوز در محل جا مانده و موجب نقص عضو يا مرگ اهالي روستاهاي اطراف مي شود. بعد از جنگ، نيروهاي مسلح اقدام به جمع آوري اين مين ها كردند و بنا به شهادت اهالي مناطق مذكور، نيروي سپاه بيشترين موفقيت را در جمع آوري اين مين ها از آن خود كرد.
از بعد از جنگ تحميلي تا ارديبهشت ماه امسال وزارت كشور متولي نظارت بر چگونگي خنثي سازي مين ها بود، اما در همين ماه وزير كشور اعلام كرد كه وزارت دفاع و پشتيباني كشور وظيفه خنثي سازي مين ها را دراختيار گرفته است. طبق آمار دفتر پيشگيري از معلوليت هاي سازمان بهزيستي كشور، شهرهاي اشنويه و پيرانشهر بيشترين آمار تلفات و مصدوميت را در ارتباط با انفجار مين دارند. روزانه نيز در سراسر منطقه غرب نزديك به 22 نفر براثر انفجار مجروح مي شوند. اين درحالي است كه روزانه در كل دنيا فقط 30 نفر در اين رابطه كشته مي شوند.
آخرين قربانيان جنگ 
محمد پسر 14 ساله اي است كه دو پا و يك چشمش را دراثر انفجار مين از دست داده است. او در روستاي سبيان در حوالي اشنويه زندگي مي كند. او هر روز به كمك برادر 12 ساله اش گوسفندان را به اطراف روستا براي چرا مي برد كه در يكي از آن روزها غفلتا پايش را روي يكي از مين ها گذاشت. محمد در روستاي سبيان بعد از دو سال از آن اتفاق هنوز روي ويلچر مي نشيند. محمد بارها براي گرفتن پروتز پاي مصنوعيبه سازمان بهزيستي شهرستان اشنويه مراجعه كرده، اما متقاضي آنقدر زياد است كه هنوز بعد از دو سال نوبت به او نرسيده است.
او نه تنها قادر به چوپاني و تامين معاش خانواده نيست، بلكه به دليل عفونت مكرر پاهايش مجبور است تا درمسير بيمارستان و روستا در رفت و آمد باشد. يوسف رضايي مسوول واحد توانبخشي اداره بهزيستي شهرستان اشنويه كه سالهاست با مجروحان ناشي از انفجار مين سروكار دارد، محمد را خوب مي شناسد.
او دو سال است كه از نزديك با محمد و خانواده اش آشنا است و به امور اين خانواده رسيدگي مي كند. محمد كه حاضر به گفت وگو نيست، براي آقاي رضايي تعريف كرده است كه چگونه ناغافل پايش روي مين رفت و در يك لحظه قدرت حركت را تا آخر عمر از دست داد. اهالي روستا به محض شنيدن صداي انفجار ازطريق چند روستا آن طرف تر با يك مركز بهداشت تماس مي گيرند تا محمد را به بيمارستاني در اشنويه انتقال دهند. زمان 6 ساعته تا رسيدن آمبولانس به روستا براي محمد به اندازه يك عمر گذشت.
پرونده محمد فقط يكي از پرونده هاي بايگاني شده در بهزيستي اشنويه است. آقاي رضايي با تاثر درمورد 5 كودكي كه به طور همزمان در تله انفجاري يك مين مي افتند مي گويد: وقتي بچه ها براي بازي به يكي از نقاط دورافتاده اطراف روستا مي روند به چند مين برخورد مي كنند. وقتي از روي كنجكاوي با آن بازي مي كنند چنان انفجاري رخ مي دهد كه اجساد برخي از آنها قابل شناسايي نبود.>
به گفته وي، روزي 4 يا 5 مورد از اين دست انفجارها رخ مي دهد كه اكثر قربانيان آن را كودكان تشكيل مي دهند. بزرگسالان بيشتر چون به عنوان باربر، كالاي قاچاقچيان را دربين مرزها رد و بدل مي كنند، در راه هاي مرزي دچار حادثه مي شوند.
سازمان بهزيستي به افرادي كه به طور اتفاقي و ناغافل با مين در مناطق آلوده برخورد كرده اند و مي توانند اين موضوع را ثابت كنندگفت: بنياد جانبازان حداقل در ماه 50 هزار تومان مقرري پرداخت مي كند.
با اين حال به گفته رضايي، سازمان بهزيستي با توجه به وسعت حوزه تحت پوشش به تنهايي قادر نيست به اين مراجعان پاسخ بدهد.
آموزش مبارزه با مين 
وقتي چندي قبل معاون پيشگيري سازمان بهزيستي كشور از وجود 16 ميليون مين خنثي نشده در مناطق جنگ زده و مرزي كشور خبر داد و اعلام كرد كه در صورت عدم آموزش لازم به ساكنان و به خصوص كودكان اين مناطق درآينده 16 ميليون معلول ناشي از انفجار مين خواهيم داشت، كسي سوال نكرد كه چگونه بايد به ساكنان اين مناطق آموزش داد. رضايي مي گويد:مين ها طي ساليان سال زير پوششي از خاك پنهان شده اند و جز از طريق دستگاه هاي مين ياب پيشرفته امكان شناسايي آنها وجود ندارد.به گفته وي چگونه مي توان به كودكي كه شادمانه در اطراف روستا مشغول بازي است ياد داد كه به دشت و كوهستان نرو، چون امكان دارد پايت روي مين برود؟ وي يادآور مي شود كه پوستر و كتاب و نصب تابلوهاي آگاه كننده به تنهايي كافي نيست و بايد هرچه زودتر اين مين ها توسط ارتش و سپاه از سطح منطقه پاكسازي شود.
ظاهرا سال گذشته طرحي با اعتبار 50 ميليون تومان در 115 مدرسه شهري و 530 مدرسه روستايي به صورت آموزش در مدارس و نصب تابلوهاي هشدار دهنده در مناطق به اجرا درآمد. امسال نيز قرار است كشاورزان و دامداران نيز تحت پوشش اين طرح قرار بگيرند. اما رضايي معتقد است كه علاوه بر عزم عموم مردم براي پيشگيري از انفجار مين، نيروهاي مسلح نيز بايد وارد عمل شده و منطقه را پاكسازي كنند.
مين زير خاك خفته 
بيدارش نكن برادر

گزارشي از پيامدهاي وجود 16 ميليون مين خنثي نشده در مناطق مرزي كشور كه آرامش را از مردم اين مناطق گرفته است
سعيده امين
مين ها طي ساليان سال زير پوششي از خاك پنهان شده اند و جز از طريق دستگاه هاي مين ياب پيشرفته امكان شناسايي آنها وجود ندارد
گوش مردم روستا به صداي انفجار عادت كرده بود و حالا ديگر تعداد كمي براي پيدا كردن علت انفجار به خارج از روستا مي دويدند. همه مي دانستند كه يكي از مين هاي باقيمانده از جنگ حالا ديگر به هوا رفته و يكي از ساكنان بي خبر روستا را با خود برده بود.

لفن مركز بهداشت دو روستا آن طرف تر از روستاي سبيان شهرستان اشنويه به صدا درآمد تا از نزديكترين درمانگاه نزديك روستا تقاضاي آمبولانس كند. باز هم كودكي دست يا پاهاي خود را در اثر انفجار مين از دست داد.
۱۶ ميليون خطر بالقوه
۱۶ ميليون مين خنثي نشده درمناطق جنگ زده و مرزي كشور وجود دارد. يعني فكرش را بكنيد كه در صورت خنثي نشدن اين مين ها، جان حدود۱۶ ميليون نفر از ساكنان منطقه غرب ايران در خطر است. بنابر آماري كه از سوي وزارت كشور اعلام شده 2 ميليون و۸۰۰ هكتار از اراضي مرزي كشور آلوده به مين هستند. گفته شده است كه در كشور جنگ زده افغانستان فقط 700 هزار هكتار از اراضي منطقه آلوده به مين هستند، با اين حساب ايران بعد از مصر آلوده ترين منطقه را در دنيا دارد. كشور مصر به دليل مجاورت در مرزهاي فلسطين اشغالي و منطقه استراتژيك صحراي سينا مقام اول را در رابطه با مناطق مين گذاري شده در دنيا دارد. شهرهاي مرزي ايران درغرب همچون اشنويه، پيرانشهر، ديوان  دره ، پاوه، نقده و... شهرهاي آلوده مرزي هستند. يكي از مسوولان سازمان بهزيستي شهر نقده مي گويد: در دوران جنگ تحميلي گروه هاي غيرقانوني جدايي طلب با حمايت حزب دموكرات و حزب كومله اقدام به فعاليت عليه نظام مي كردند. اين احزاب كه با جذب نيروي مردمي استان ايلام و كردستان سعي در ضربه زدن به جمهوري اسلامي و نا امن كردن مرزهاي غربي ايران داشتند با ايجاد دسته هاي چريكي،  نيروهاي بعثي را در جبهه شمال غربي پوشش مي دادند. بعد از آن بود كه براي تامين امنيت جاني مردم روستاهاي نوار مرزي كه وفادار به كيان نظام بودند به دستور سپاه پاسداران جمهوري اسلامي پايگاه هايي برپا شد كه از قضا به شدت از سوي گروه هاي غير قانوني مورد تهاجم واقع شد. بعد ازمدتي در اطراف اين پايگاه ها مين گذاري شد تا انبارهاي تسليحاتي نيروهاي خودي مورد دستبرد كومله ها قرار نگيرد.>
بعد از پايان جنگ تحميلي و منحل شدن احزاب دموكرات و كومله در غرب ايران بنا به ضرورت اين پايگاه ها نيز جمع آوري شده و مناطق اطراف آن پاكسازي شد. اما از آنجا كه به دليل ريزش باران و وزش باد، خاك ها روي مين ها را پوشاندند، بسياري از اين مين ها هنوز در محل جا مانده و موجب نقص عضو يا مرگ اهالي روستاهاي اطراف مي شود. بعد از جنگ، نيروهاي مسلح اقدام به جمع آوري اين مين ها كردند و بنا به شهادت اهالي مناطق مذكور، نيروي سپاه بيشترين موفقيت را در جمع آوري اين مين ها از آن خود كرد.
از بعد از جنگ تحميلي تا ارديبهشت ماه امسال وزارت كشور متولي نظارت بر چگونگي خنثي سازي مين ها بود، اما در همين ماه وزير كشور اعلام كرد كه وزارت دفاع و پشتيباني كشور وظيفه خنثي سازي مين ها را دراختيار گرفته است. طبق آمار دفتر پيشگيري از معلوليت هاي سازمان بهزيستي كشور، شهرهاي اشنويه و پيرانشهر بيشترين آمار تلفات و مصدوميت را در ارتباط با انفجار مين دارند. روزانه نيز در سراسر منطقه غرب نزديك به 22 نفر براثر انفجار مجروح مي شوند. اين درحالي است كه روزانه در كل دنيا فقط 30 نفر در اين رابطه كشته مي شوند.
آخرين قربانيان جنگ 
محمد پسر 14 ساله اي است كه دو پا و يك چشمش را دراثر انفجار مين از دست داده است. او در روستاي سبيان در حوالي اشنويه زندگي مي كند. او هر روز به كمك برادر 12 ساله اش گوسفندان را به اطراف روستا براي چرا مي برد كه در يكي از آن روزها غفلتا پايش را روي يكي از مين ها گذاشت. محمد در روستاي سبيان بعد از دو سال از آن اتفاق هنوز روي ويلچر مي نشيند. محمد بارها براي گرفتن پروتز پاي مصنوعيبه سازمان بهزيستي شهرستان اشنويه مراجعه كرده، اما متقاضي آنقدر زياد است كه هنوز بعد از دو سال نوبت به او نرسيده است.
او نه تنها قادر به چوپاني و تامين معاش خانواده نيست، بلكه به دليل عفونت مكرر پاهايش مجبور است تا درمسير بيمارستان و روستا در رفت و آمد باشد. يوسف رضايي مسوول واحد توانبخشي اداره بهزيستي شهرستان اشنويه كه سالهاست با مجروحان ناشي از انفجار مين سروكار دارد، محمد را خوب مي شناسد.
او دو سال است كه از نزديك با محمد و خانواده اش آشنا است و به امور اين خانواده رسيدگي مي كند. محمد كه حاضر به گفت وگو نيست، براي آقاي رضايي تعريف كرده است كه چگونه ناغافل پايش روي مين رفت و در يك لحظه قدرت حركت را تا آخر عمر از دست داد. اهالي روستا به محض شنيدن صداي انفجار ازطريق چند روستا آن طرف تر با يك مركز بهداشت تماس مي گيرند تا محمد را به بيمارستاني در اشنويه انتقال دهند. زمان 6 ساعته تا رسيدن آمبولانس به روستا براي محمد به اندازه يك عمر گذشت.
پرونده محمد فقط يكي از پرونده هاي بايگاني شده در بهزيستي اشنويه است. آقاي رضايي با تاثر درمورد 5 كودكي كه به طور همزمان در تله انفجاري يك مين مي افتند مي گويد: وقتي بچه ها براي بازي به يكي از نقاط دورافتاده اطراف روستا مي روند به چند مين برخورد مي كنند. وقتي از روي كنجكاوي با آن بازي مي كنند چنان انفجاري رخ مي دهد كه اجساد برخي از آنها قابل شناسايي نبود.>
به گفته وي، روزي 4 يا 5 مورد از اين دست انفجارها رخ مي دهد كه اكثر قربانيان آن را كودكان تشكيل مي دهند. بزرگسالان بيشتر چون به عنوان باربر، كالاي قاچاقچيان را دربين مرزها رد و بدل مي كنند، در راه هاي مرزي دچار حادثه مي شوند.
سازمان بهزيستي به افرادي كه به طور اتفاقي و ناغافل با مين در مناطق آلوده برخورد كرده اند و مي توانند اين موضوع را ثابت كنندگفت: بنياد جانبازان حداقل در ماه 50 هزار تومان مقرري پرداخت مي كند.
با اين حال به گفته رضايي، سازمان بهزيستي با توجه به وسعت حوزه تحت پوشش به تنهايي قادر نيست به اين مراجعان پاسخ بدهد.
آموزش مبارزه با مين 
وقتي چندي قبل معاون پيشگيري سازمان بهزيستي كشور از وجود 16 ميليون مين خنثي نشده در مناطق جنگ زده و مرزي كشور خبر داد و اعلام كرد كه در صورت عدم آموزش لازم به ساكنان و به خصوص كودكان اين مناطق درآينده 16 ميليون معلول ناشي از انفجار مين خواهيم داشت، كسي سوال نكرد كه چگونه بايد به ساكنان اين مناطق آموزش داد. رضايي مي گويد:مين ها طي ساليان سال زير پوششي از خاك پنهان شده اند و جز از طريق دستگاه هاي مين ياب پيشرفته امكان شناسايي آنها وجود ندارد.به گفته وي چگونه مي توان به كودكي كه شادمانه در اطراف روستا مشغول بازي است ياد داد كه به دشت و كوهستان نرو، چون امكان دارد پايت روي مين برود؟ وي يادآور مي شود كه پوستر و كتاب و نصب تابلوهاي آگاه كننده به تنهايي كافي نيست و بايد هرچه زودتر اين مين ها توسط ارتش و سپاه از سطح منطقه پاكسازي شود.
ظاهرا سال گذشته طرحي با اعتبار 50 ميليون تومان در 115 مدرسه شهري و 530 مدرسه روستايي به صورت آموزش در مدارس و نصب تابلوهاي هشدار دهنده در مناطق به اجرا درآمد. امسال نيز قرار است كشاورزان و دامداران نيز تحت پوشش اين طرح قرار بگيرند. اما رضايي معتقد است كه علاوه بر عزم عموم مردم براي پيشگيري از انفجار مين، نيروهاي مسلح نيز بايد وارد عمل شده و منطقه را پاكسازي كنند.

آموزش
۶۲ در صد پذيرفته شدگان دخترند
015729.jpg
دكتر حسين رحيمي گفت: تعداد پذيرفته شدگان آزمون سراسري در سال جاري حدود 18 هزار نفر نسبت به سال گذشته افزايش يافته است كه اين امر در تاريخ كنكور بي سابقه بوده و به دليل تنوع سيستم هاي آموزشي و افزايش ظرفيت پذيرش دانشگاه ها رخ داده است.
وي اين پذيرفته شدگان را در تمام دوره هاي روزانه، شبانه، نوبت دوم و موسسات غيرانتفاعي، غيردولتي و پيام نور بيان كرد و در ادامه اظهار كرد: در آزمون سراسري سال 1383 حدود يك ميليون و 436 هزار نفر ثبت نام كردند و كمتر از يك ميليون و 300 هزار نفر در جلسه حاضر شدند.
رييس سازمان سنجش در ادامه با بيان اينكه 18 درصد داوطلبان امسال در كنكور پذيرفته  شدند، اظهار كرد كه 62 درصد پذيرفته شدگان كنكور امسال دختر هستند.
دكتر رحيمي زمان ارسال پستي كارنامه داوطلبان را تا پايان مهر ماه اعلام كرد و افزود: اگر پس از ارسال كارنامه اعتراض داوطلبي صحيح باشد آن را اصلاح مي كنيم. ضمن اينكه پس از توزيع كارنامه فرصتي براي اعتراض داوطلبان تعيين مي شود.
وي همچنين گفت: رشته قبولي داوطلبان پذيرفته شده با فرم انتخابي آنها به صورت چشمي و فيزيكي چك شده است بنابراين داوطلبي نمي تواند ادعا كند در رشته غيرانتخابي خود قبول شده است.

اجتماعي
رشد ناراحت كننده 
015726.jpg
ميزان مرگ ومير عابران پياده در ايران چند برابر كشورهاي پيشرفته است
نتايج تحقيقات نشان مي دهد: ميزان مرگ ومير عابران پياده در ايران كه اكثرا در گروه سني كمتر از ده سال و بالاي 60 سال هستند چند برابر كشورهاي پيشرفته و حتي بيشتر از برخي كشورهاي خاورميانه است.
طبق آمار منتشر شده توسط سازمان پزشكي قانوني كشور، تعداد فوت هاي ناشي از تصادفات طي سال 81 با 15 درصد رشد نسبت به سال 80 به 21 هزار و 872 نفر رسيده است كه با ادامه اين روند در آينده اي نه چندان دور شاهد يك فاجعه خواهيم بود.
نتايج حاصل از بررسي آمار سازمان پزشكي قانوني در سال 78 نشان مي دهد كه بالاترين ميزان فوت عابرين پياده به نسبت جمعيت به ترتيب به استانهاي گيلان، مازندران و گلستان، هرمزگان و استان قم اختصاص دارد.
همچنين كمترين ميزان عابران متوفي به نسبت جمعيت به استانهاي يزد، كهگيلويه و بويراحمد، كردستان و به استان ايلام تعلق دارد. ميزان عابران متوفي به ازاي جمعيت كل كشور، 35/8 نفر به ازاي هر 100 هزارنفر است.
بر اساس اطلاعات استخراج شده بالاترين ميزان عابرين متوفي ناشي از تصادفات وسايل نقليه مربوط به گروه سني 60 سال به بالا است كه 6/27 درصد از كل عابرين متوفي به اين گروه سني مربوط مي شود. بعد از آن گروه هاي سنتي كمتر از 10 سال 5/21 درصدو 10 تا 20 سال 9/15 درصدبالاترين ميزان را به خود اختصاص داده اند.

شهري
حتما لباس بپوشيد
015645.jpg
مديرعامل شركت اتوبوسراني تهران و حومه از الزامي بودن پوشيدن لباس فرم كت و شلواربراي رانندگان اتوبوس از اول مهرماه خبر داد.
مهندس مصطفي نوريان با اعلام اين خبر گفت:  بحث نپوشيدن لباس فرم از سوي رانندگان اتوبوس به عنوان يكي از موارد تخلف در آيين نامه اين شركت بررسي شده و با رانندگاني كه از اين قانون سرپيچي كنند، برابر با آيين نامه انضباطي برخورد خواهد شد.
وي افزود: كت و شلوارها بين رانندگان اتوبوس توزيع شده و آنها از اول مهر با لباس هاي متحدالشكل به مردم خدمت رساني كرده و با رانندگان متخلفي كه از اين قانون سرپيچي كنند، برابر با آيين نامه انضباطي برخورد خواهد شد.
وي افزود: لباس فرم اصلي رانندگان اتوبوس كت و شلوار سرمه اي همراه با پيراهن آبي رنگ است كه فعلا به دليل گرماي هوا رانندگان را مجبور به پوشيدن كت نخواهيم كرد.
نوريان تصريح كرد: راننده اي كه در سيستم خدمت شهري مشغول به كار است، بايد وجه تمايزي با ديگران داشته باشد و به همين دليل در صورت سرپيچي از اين قانون در ابتداي امر به رانندگان متخلف تذكر داده شده و در مراحل بعدي در صورت تكرار تخلف بر اساس آيين نامه انضباطي تذكر كتبي، توبيخ كتبي و تعويض منطقه مي شوند و در صورت تمرد از قانون، كار خود را از دست داده و از شركت اخراج خواهند شد. مدير عامل شركت اتوبوسراني تهران و حومه در ادامه تصريح كرد: بررسي هاي نهايي طرح در حال انجام است كه طي روزهاي آتي تصميم قطعي در اين زمينه گرفته خواهد شد.

تحقيقات
مقالا ت علمي كجاست؟
015765.jpg
ايسنا-مدرس دانشگاه امير كبير تاكيد كرد: با توجه به اينكه 90 درصد از محققان كشور در دانشگاه هستند ولي تنها۱۰ درصد از بودجه تحقيقاتي در دانشگاه ها هزينه مي شود.
دكتر كريم فائز، استاد دانشكده برق دانشگاه اميركبير، با بيان اين مطلب اظهار داشت: مراكز تحقيقاتي و معدود دانشگاه هاي وابسته به وزارتخانه ها چندين برابر بودجه سرانه دانشگاه هاي دولتي را دريافت مي كنند و كسي پاسخگوي اين سوال نيست كه 90 درصد باقي بودجه تحقيقاتي در كجا هزينه مي شود.
وي افزود: علاوه بر انجام تحقيقات دانشگاهي در كشور بايد مراكزي تاسيس شوند تا طرح را به مرحله توليد نيمه صنعتي و سپس به توليد صنعتي پيش ببرند. اين در حاليست كه بخش اول با بودجه كم به كمك استعدادهاي خدادادي در دانشگاه ها انجام مي گيرد ولي بخش توليد كه بايد درآمدزا بوده و بودجه را به محققان طرح برگرداند، در كشور وجود ندارد.
دكتر فائز يكي ديگر از ابعاد تحقيقات را انتشار يافته هاي پژوهشي عنوان كرد و گفت: متاسفانه در اين زمينه نيز با بي برنامگي هايي مواجه هستيم. در حال حاضر در هر دانشگاهي مجلات تحقيقاتي منتشر مي شوند كه با وجود زحمات زيادي كه براي آنها كشيده مي شود، كيفيت مناسبي ندارند. از طرف ديگر بدليل نبود ارتباطي منسجم بين دانشگاه ها، اين قبيل نشريات دانشگاهي تنها در گستره دانشگاه خود توزيع مي شوند و مجله اي كه اخبار علمي دانشگا ه هاي مختلف را منعكس كند هنوز در كشور وجود ندارد.
وي خاطرنشان كرد: انتشار نتايج علمي در نشريات زماني مفيد است كه در اختيار محققان جهاني و مورد ارجاعcitation آنها قرار گيرد بنابراين بسياري از نشريات علمي كشور به دليل گستره توزيع محدود در اين زمينه كارايي ندارند. علاوه بر اين ميزان ارجاعات كه از شاخص هاي ارزيابي كيفي مقالات و نشريات علمي به شمار مي رود در مقالات مندرج در معدود مجلات علمي پژوهشي معتبر داخلي نيز بسيار ناچيزست.
به گفته وي، اين امر ناشي از پايين بودن كيفيت بخشي از مقالات علمي ما در مقايسه با سطح جهاني و همچنين فرهنگ غلط برخي دانشگاهيان و محققان كشور است كه تصور مي كنند كه اگر مقالاتشان به مجلات خارجي رجوع داده شود باعث اهميت كار شده و انتشار اين مقالات در مجلات داخلي را كسر شان خود مي دانند كه همين مساله ارتباط علمي را كه بايد ميان دانشگا ه هاي مختلف برقرار باشد كاهش داده است.
دكتر فائز در ادامه در تبيين مشكلات و نارسايي هاي رسانه هاي كشور در اطلاع رساني علمي مشكل عمده برخي رسانه ها در اين زمينه را دامن زدن به مسايل شبه علمي عنوان كرد و گفت: در كشورهاي پيشرفته شبكه هاي تلويزيوني با تشكيل ميزگردهاي علمي با حضور اساتيد دانشگاه ها به بحث مي پردازند و اين مناظرات حتي اگر به نتيجه نرسد، اطلاعات جانبي مفيدي را دراختيار مردم قرار مي دهد. ولي در ايران اخبار ضد و نقيض زيادي پخش مي شود كه هرگز نتيجه اي از آن گرفته نمي شود. البته اخيرا در مورد مسايل اقتصادي بحث هايي صورت مي گيرد اما با آن چيزي كه بايد در جامعه ما مطرح شود فاصله  زيادي داريم.
وي در اين باره به ذكر مثالي پرداخت و گفت:  در بحث زلزله مصاحبه هاي محدودي در روزهاي نخست پس از آن انجام گرفت ولي پس از چند هفته همه چيز به فراموشي سپرده شد اكنون كسي اين سوال را مطرح نمي كند كه چه دانشگاه هايي به بررسي اين مساله پرداخته اند و چه ميزان بودجه براي تحقيق در اين زمينه تخصيص يافته است.
وي درپايان با اشاره به اينكه اطلاع رساني ضعيف نمي تواند نيازهاي يك جامعه را برآورده كند، افزود: ميزان تبليغات اخبار ورزشي ده ها برابر اخبار علمي است بدين ترتيب نه تنها تشويقي براي دانشجويان و جوانان محقق وجود ندارد، مردم نيز در جريان فعاليتهاي علمي كشور قرار نمي گيرند. مشكل ديگر اشتباه هايي است كه گاه و بي گاه در اخبار اعلام شده از سوي رسانه ها وجود دارد و در اكثر موارد تنها به ذكر تيتروار و بسيار كلي خبرهاي علمي اكتفا مي شود.

جهانشهر
برنامه پنسيلوانيا براي حفظ محيط زيست 
015657.jpg
سازمان نظارت بر پاكسازي محيط زيست ناحيه پنسيلوانيا به منظور پاكسازي اين ناحيه از آلاينده ها و جلوگيري از آلودگي بيشتر ايالت پنسيلوانيا توسط جوامع شهري، برنامه اي درازمدت را در حال اجرا دارد.
طي اين برنامه ابتدا نقاطي به عنوان نواحي بازرسي انتخاب شده و با بررسي دقيق روند فرسايش و آلوده سازي در اين مناطق مورد بررسي قرار گرفت. طي بررسي هاي به عمل آمده و با انجام آزمايش هاي گوناگون موادي كه بر آلودگي و همچنين فرسايش اين نواحي دخالت داشته مورد شناسايي قرار گرفته و تاثير هر كدام از آلاينده ها در آلوده سازي محيط زيست مشخص شد.
با مشخص شدن تاثيرگذاري آلاينده ها و اقداماتي كه منجر به تخريب محيط زيست مي  شوند، سازمان نظارت بر حفظ و پاكسازي محيط زيست منطقه پنسيلوانيا اقدام به تصويب آئين نامه اي در اين خصوص كرد. بر اساس اين آئين نامه تمامي اقداماتي كه منجر به آلوده سازي محيط زيست مي  شود ممنوع شمرده و مديريت شهري شهرهاي ناحيه پنسيلوانيا بايد هنگام اجراي پروژه هاي خود به تمامي آئين نامه هاي حفظ و پاكسازي محيط زيست توجه كامل داشته باشند.
سازمان حفظ و پاكسازي محيط زيست منطقه پنسيلوانيا بر رعايت نكاتي نظير چگونگي حفاري به منظور لوله كشي گاز و آب، نحوه ايجاد و توسعه سيستم فاضلاب شهري، چگونگي جمع آوري، انتقال و دفن زباله توسط مديريت شهري شهرهاي منطقه پنسيلوانيا، آلودگي صوتي و ممنوعيت استفاده از مواد مصرفي كه داراي طول عمر طولاني در طبيعت باشند تاكيد بسيار دارد و مديريت شهري شهرهاي ايالت پنسيلوانيا را موظف به توجه دقيق به اين مفاد كرده است. بر اساس نظر مدير سازمان پاكسازي و حفظ محيط زيست ناحيه پنسيلوانيا تدوين آئين نامه مذكور باعث شده كه مديران شهري ناحيه پنسيلوانيا به هنگام انجام پروژه هاي شهري خود توجه بيشتري به حفظ و نگهداري محيط زيست داشته باشند و در اقدامات خود به هنگام انجام پروژه ها با يكديگر تعامل بيشتري پيدا كنند.
گفتني است سازمان حفاظت محيط زيست منطقه پنسيلوانيا سه شهر اين ايالت را به دليل عدم رعايت كامل مفاد آيين نامه پاكسازي محيط زيست، مبلغ 4 ميليون دلار جريمه كرده است.
ساخت نيمه كاره بيمارستان 
015651.jpg
آرامش هم چيز خوبي است، آنقدر خوب كه گاهي لازم است براي به دست آوردنش ساعت ها تمرين مديتيشن كرد يا به سفر رفت و خود را از هياهوي شهر راحت ساخت. در تهران كه آرامش روز به روز گوشه گير تر و به دست آوردنش روز به روز گران تر مي  شود، انتظاري نيست كه به راحتي بتوان گوشه آرامي پيدا كرد، اما اين به آن معنا نيست كه براي ايجاد كردنش هم تلاشي نكنيم به خصوص وقتي كه قرار باشد آن محيط آرام بيمارستان باشد.
اتفاق جالب توجهي كه در بيمارستان آرش رويين تن افتاده است هر كسي را به اين فكر مي  اندازد كه بيماران هم ديگر حق آرامش ندارند. اين بيمارستان كه در خيابان رشيد تهرانپارس  قرار دارد، پس از 10 سال كه از شروع ساخت و ساز و عمليات ساختماني در آن مي  گذرد هنوز نيمه كاره مانده است. يعني يكي از طبقات آن نيمه كاره است و بيماران در ديگر طبقات بستري هستند. معلوم نيست چه موقع تصميم گرفته مي  شود تا دوباره مسوولان تصميم به ساخت آن يك طبقه بگيرند و نواي تيشه واره را براي بيماران به صدا دربياورند.
قطع آب شرب در تبريز
015660.jpg
خط لوله انتقال آب زرينه رود از شهرستان مياندوآب به تبريز، 180 كيلومتر طول دارد كه در اين فاصله مردم شهرهايي همچون ايلخچي، گوگان، شبستر، بناب و عجب شير از آن استفاده مي كنند. آسيب ديدگي خط لوله انتقال آب زرينه رود به تبريز بعد از 23 روز دوباره موجب قطعي آب شرب در اين كلانشهر شده است.
معاون بهره برداري شركت آب منطقه اي آذربايجان شرقي و اردبيل محل وقوع آسيب ديدگي خط انتقال آب زرينه رود به تبريز را حدفاصل بناب به عجب شير عنوان كرده است. علي ملكي ميلاني، از علت اصلي آسيب ديدگي خطوط مزبور بعد از گذشت 23 روز از تركيدگي قبلي به لحاظ فني ابراز بي اطلاعي كرد. وي اظهار داشت از آنجايي كه لوله بتوني آسيب ديده 20 تن وزن دارد بنابراين بهترين روش براي ترميم آن جايگزيني قطعي فولادي است.
ميلا ني زمان ترميم اين مشكل را 4 شبانه روز عنوان كرد و گفت: تلاش ما بر اين است تا در حداقل زمان ممكن نسبت به ترميم و انتقال سريع آب به شهر تبريز اقدام شود.
ادامه تخريب ميراث طبيعي
015735.jpg

طي سال هايي كه آمار و ارقام روند رو به رشد مساحت مناطق حفاظت شده سازمان حفاظت محيط زيست را نشان مي دهد، حوادثي همچون آتش سوزي هاي گسترده در جنگل ها، پارك هاي حفاظت شده و ملي، بهره برداري هاي غير اصولي از جنگل ها، آلودگي منابع آبي به دليل نبود مديريت قاطع، پسامندها و زباله هاي شهري، صنعتي و كشاورزي اين مناطق را با بحران رو به رو كرده است. محمود طالبي ،كارشناس محيط زيست معتقد است: هم اكنون مساحت مناطق حفاظت شده وسعتي حدود۵‎/۶ ميليون هكتار از مساحت كشور را به خود اختصاص داده است كه اين رقم حدود۵۶ درصد از وسعت كل مناطق چهارگانه تحت مديريت سازمان حفاظت محيط زيست را شامل مي شود كه سازمان ها، وزارتخانه ها ونهادهاي دولتي وغير دولتي مختلفي با توجه به اهداف خويش و اغلب بدون توجه به قوانين توسعه پايدار وضوابط محيط زيست از منابع ارزشمند اين مناطق بهره برداري مي كنند كه اين امر خود روند تخريب ونابودي مناطق را سرعت مي بخشد.

دردسر متصديان كيوسك هاي از من بپرسيد
او زياد مي داند اما نه آنقدر
فردي آمده بود مي  گفت يك آدرس از حوالي ميدان تجريش دارد كه البته كوچه و خيابانش را نمي  داند، ولي پلاكش 46 است 
015654.jpg
ليلا  درخشان 
هدف از اجراي پروژه كيوسك هاي اطلاع رساني، تسهيل در امر عبور و مرور وسايل نقليه و كاهش زمان از دست رفته در سفرهاي درون شهري با اطلاع رساني سريع است 
لابد تابحال بارها به كسي آدرس داده يا از كسي آدرس گرفته ايد، با حوصله و اعتماد به نفس يا با ترديد. اصلا در شهر بزرگي مثل تهران بدون پرس وجو از ديگران كار كسي راه نمي افتد. شهر پر است از خيابان هاي يكطرفه، اتوبان هاي طولاني بدون دوربرگردان و خيابان هايي با نام هاي شبيه و اگر كسي اطلاعات دقيق خيابان ها و مسيرها را نداند مدام درخيابان ها سرگردان مي شود و اگر اين خيابانگرد هاي سرگردان بي شمار باشند، بخشي از علت افزايش بار ترافيك در برخي مسيرها روشن مي شود.
حالا تصور كنيد شغل شما اين است كه صبح تا شب به مردم آدرس بدهيد، بهترين مسير را انتخاب كنيد تا راه اضافي طي نكنند و به بيراهه نروند، سرگردان نشوند و بي هدف دور خودشان نچرخند. درواقع شما نه تنها موظفيد نشاني دقيق را به متقاضي بدهيد، درقبال صحت آدرس دادن خود هم مسووليد. از شما انتظار دارند، همه جاي شهر را بلد باشيد و به سرعت به آنها هم ياد بدهيد. تصورش هم وحشتناك است؟ كار جالبي است؟ به شما چه كه مردم گم مي شوند؟ سخت است يا آسان، عده اي دارند اين كار را مي كنند. عده اي كه وقتي نتيجه مثبت كارشان را مي بينند راضي تر از هميشه به خانه برمي گردند اما كافي است مردم به خوبي نفهمند كه اينها چه كاره اند و اصلا براي چه گوشه و كنار شهر نشسته اند، روزگارشان جهنم مي شود.
فقط آدرس بپرس 
روي كيوسك زردرنگ با خط سياه و با اعتماد به نفس خاصي نوشته شده از من بپرسيد. ما هم سوال داريم اما نه از جنس آدرس. متاسفانه وقتي خودمان را معرفي مي كنيم با پاسخ منفي مواجه مي شويم. مي گويد به ما گفته اند نبايد مصاحبه كنيد.به او قول مي دهم اسم و محل كارش را ننويسم.
گرماي فوق العاده و سروصدا و ازدحام جمعيت باعث مي شود كارمند داخل كيوسك برخلاف ميلش ما را به محل كارش دعوت كند. محلي كه چندين كتاب راهنما و نقشه و بروشور، محتويات درون آن را تشكيل مي دهد.
هدف از راه اندازي اين كيوسك ها دادن اطلاعات و نشاني دقيق به مراجعه كنندگان است اما ظاهرا براي سازمان هاي متولي درآمدزا هم بوده است.
- با اين كتاب ها و نقشه هايي كه اينجا در معرض فروش گذاشته شده است، سود خوبي نصيب مركز اطلاع رساني مي شود. مثلا گاهي اوقات روزي 50 هزار تومان از اين راه فروش داريم. البته اين مقدار در ميادين اصلي به روزي 200 هزار تومان هم مي رسد. البته به نظر من وجود كيوسك ها براي مردم خيلي مفيد و ضروري است اما متاسفانه مشكلي كه من طي اين مدت به آن پي برده ام اين است كه مردم آن طور كه بايد درخصوص نحوه استفاده از اين كيوسك ها آموزش نديده اند و اين شايد از اطلاع رساني ضعيف درمورد آن باشد. البته بعضي از جوان ها هم كوتاهي نمي كنند و وقتي از كنار من رد مي شوند سربه سرم مي گذارند، مثلا مي گويند آقا به نظرتان اين كفش ها به من مي آيد، يا امشب شام چي بخوريم؟
البته بعضي ها هم قصد تمسخر ندارند، به عنوان مثال با سادگي تمام مي پرسند مادر شوهرم مرا كتك زده و از دستش خيلي عصباني هستم، چطور مي توانم تلافي كنم و حسابش را برسم؟
حرف هاي مسوول كيوسك جالب و گاه باورنكردني است.
هاشمي، مسوول روابط عمومي مركز اطلاع رساني ايران مي گويد: هدف از اجراي پروژه كيوسك هاي اطلاع رساني، تسهيل در امر عبور و مرور وسايل نقليه و كاهش زمان از دست رفته در سفرهاي درون شهري با اطلاع رساني سريع است. درواقع مردم با مراجعه به اين كيوسك ها مي توانند ضمن اطلاع از وضعيت ترافيكي شهر تهران اطلاعاتي نظير استفاده از مسيرهاي جايگزين، راهنماي خيابان ها، مساجد، بيمارستان ها، داروخانه ها، مسيرهاي اتوبوسراني، ميني بوسراني، تاكسيراني، ايستگاه هاي مترو و مراكز تفريحي، تجاري، خدماتي، اداري و اطلاعات ديگر را دريافت كنند و درصورت نياز به نقشه، كتاب يا CD اطلاع رساني را با پرداخت وجه، آنها را بخرند.اما به نظر مي رسد شهروندان هنوز با وظايف اين كيوسك ها آشنا نيستند. زوج جواني مي آيند و از مسوول جوان كيوسك آدرس پارك جمشيديه را مي خواهند. هنوز آدرس دهي پسر جوان تمام نشده كه وسط حرفش مي پرند و مي گويند، پارك ملت بهتر است يا پارك جمشيديه؟ اصلا كدام يك از پارك هاي تهران قشنگ تر است؟!
مي گويد: اينها كه چيزي نيست. بعضي اوقات مردم مي آيند و درباره نحوه رفتن به دادگاه و دادخواهي و كارهاي حقوقي مي پرسند. مي گويند چطور مي توانيم حال فلاني را بگيريم! آيا ممكن است اين دادخواهي به ضرر من تمام شود؟!
يك نفر دوباره پشت دريچه كيوسك ظاهر مي شود و با اشتياق سراغ نقشه زلزله تهران را مي گيرد و بعد مي پرسد: آقا تورا به خدا بالاخره در تهران زلزله مي آيد يا نه؟ اگر زلزله آمد چه خاكي توي سرمان بريزيم؟!
نگاهي به كتاب ها ونقشه هاي موجود در كيوسك مي  اندازيم. بادقت خاصي چيده شده اند و عناويني مثل راهنماي اطلس تهران، نقشه هاي پزشكي و توريستي، راهنماي اتوبوس و مانند اينها دارند. عنوان از من بپرس كه روي اين 18 كيوسك مستقر شده در سطح شهر نوشته شده است.گاه موجب بروز مشكل مي  شود، به طوري كه به قول متصدي كيوسك ،بعضي از مردم گمان مي  كنند متصديان بايد علامه دهر باشند: فكر مي  كنند بايد تمام كوچه و پس كوچه ها و پلاك ها را بشناسيم.
مثلا فردي آمده بود مي  گفت يك آدرس از حوالي ميدان تجريش دارد كه البته كوچه و خيابانش را نمي  داند، ولي پلاكش 46 است. وقتي گفتم نمي  شود به شدت عصباني شد و گفت شما خيلي بي  سواد هستيد من حتما از دست شما به شهرداري شكايت مي  كنم. پس چرا مي  نويسيد از من بپرسيد؟!بعد ادامه مي   دهد: يكي ديگر از مشكلات اين است كه بعضي از كساني كه آدرس جايي را مي   پرسند، به دليل اينكه از خيابان هاي تهران هيچ شناختي ندارند هرچقدر آنها را راهنمايي مي   كنيم نتيجه نمي   دهد. در نتيجه آنها مي   روند و از عابران آدرس مي   گيرند و بيشتر اوقات تضاد به وجود مي   آيد به همين دليل بر مي   گردند و به ما گله مي   كنند كه چرا آدرس اشتباه به ما داده ايد؟
دختر جواني مي  آيد و مي  پرسد خيابان دانشگاه كجاست؟ پسر جوان دستش را به سمت چپ مي   گيرد و تا مي   خواهد به زبان بيايد، دختر با اشاره سر به او مي   فهماند كه متوجه شده است.
به هر حال سرش خيلي شلوغ است، ظاهرا مردم هميشه دنبال كسي هستند كه جواب سوالات را بدهد. گاهي اوقات 17 الي 18 نفر مقابل كيوسك جمع مي  شوند و آدرس مي پرسند. او در چنين مواقعي مجبور است به يك نفر با دست آدرس بدهد و به شخص ديگري با زبان. يعني چنين مواقعي دست و زبان با هم كار مي  كنند. با يك حساب سرانگشتي حدس مي  زند در نصف روز به حدود هزار نفر آدرس داده است. مركز اطلاع رساني، تعداد مراجعان به اين كيوسك ها را 8 ميليون نفر اعلام كرده است.
در واقع بسياري از مشكلاتي كه براي كيوسك دار به وجود مي  آيد هيچ ربطي به او ندارد مثلا چند روز پيش كه شير آب نزديك كيوسك بازمانده بود، يك نفر با لحن خيلي خشن به متصدي كيوسك گفته بود كه شما اينجا چه كاره هستيد؟ چرا به شهرداري اطلاع نداده ايد بيايند اين شير را درست كنند، من حتما از شما به شهرداري شكايت خواهم كرد.
باز چندنفر مقابل كيوسك جمع مي  شوند و آدرس يك مغازه پارچه فروشي را مي  خواهند.
مردم متاسفانه فكر مي  كنند ما بايد آدرس فلان آبميوه فروشي و يا كفاشي را در آن ور تهران بلد باشيم و تازه وقتي پاسخ منفي هم دريافت مي  كنند با عصبانيت و توهين ازكنار ما رد مي شوند.
بعضي از كيوسك داران معتقدند، رنگ زرد كيوسك ها دافعه ايجاد مي  كند، چون به نظر آنها رنگ زرد يك رنگ تكراري در سطح تهران است و جذابيت چنداني ندارد، اما مركز اطلاع رساني معتقد است رنگ زرد نماد ارتباط است و ضمنا جلب توجه هم مي  كند.
اين شغل مزاياي زيادي دارد از جمله اينكه در خواب و بيداري آدرس مي  دهي . متصدي كيوسك مي  گويد: با اينكه در شبانه روز فقط 5/6 ساعت كار مي كنم اما وقتي به خانه مي  روم از خستگي توان انجام هيچ كاري را ندارم. گاهي اوقات يك دفعه از خواب مي  پرم و شروع مي  كنم به آدرس دادن، حتي يك روز صبح كه خواهرم داشت مي  رفت دانشگاه من بين خواب و بيداري بلند شدم و آدرس دانشگاه را به او دادم، ناگهان با خنده بلند خواهر و برادرهايم از خواب بيدار و متوجه قضيه شدم.
پيرمردي حدودا۷۰ ساله مقابل كيوسك ظاهر مي  شود و تقاضاي كمك دارد. ظاهرا راه خانه را گم كرده و هيچ آدرس دقيقي هم ندارد... پسر جوان مجبور مي  شود به بيرون كيوسك برود... بعد از چند لحظه كه بر مي گردد مي  گويد با هزاران سوال و... توانستم بالاخره بفهمم كه از كجا آمده.
اما در ادامه تاكيد مي     كند كه اين كيوسك ها محاسن زيادي هم دارد. به نظر او يك حسن اين كيوسك ها اين است كه باعث شده مردم بيشتر از اتوبوس استفاده كنند.
مي گويد كه بيشتر آدرس ها را با مسيرهاي اتوبوس مي دهد و وقتي مردم مي  فهمند مثلا فلان مسير اتوبوس دارد خيلي خوشحال مي  شوند.
حقوق ثابت او 116 هزارتومان است به علاوه 5 درصد پورسانت فروش. مي  گويد: البته من طرح هاي زيادي براي بالا بردن فروش ارايه داده ام، اما هنوز مركز موافقت نكرده است.
او از ايرادات داخل و خارج كيوسك مي گويد و اينكه طراحي خوبي ندارد؛ از اين فضا مي  شد استفاده بهتري كرد، مثلا قفسه هاي بهتري نصب مي  شد، ظاهرش بهتر مي  شد يا اصلا اين لامپ ها ... اگر اين لامپ ها روشن شود در تابستان از گرما مي  پزيم، در زمستان هم كه در اوج سرما احتياج به روشن كردن هيچ وسيله گرمازايي نيست. در ضمن اينجا قبلا كامپيوتر داشت اما نمي  دانم به چه دليلي جمع آوري شد، به هر حال كامپيوتر از هر جهت براي كار ما ضروي است چون اگر يك آدرس را ندانيم فوري جست وجو مي  كنيم و آدرس مي  دهيم، ولي الان بايد مدام در كتاب ها و نقشه ها بگرديم.
روابط عمومي مركز اطلاع رساني در اين مورد توضيح مي دهد كه اين كيوسك ها قبلا به كامپيوتر مجهز بوده است اما هزينه زيادي داشت و هيچ ارگاني در تامين هزينه آن همكاري نمي  كرد.
از او تشكر مي  كنيم و هنگام خداحافظي دنبال دستگيره كيوسك مي  گرديم كه مي بينيم پائين كيوسك نصب شده است، مي  گويد: نمي دانم چه فلسفه اي دارد گاهي اوقات كه در كيوسك باز است بچه هاي كوچك به پدر و مادرشان مي  گويند: مامان نگاه كن دستگيره اين درپايين است.

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
سفر و طبيعت
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  سفر و طبيعت  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |