سه شنبه ۷ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۰۹
ديگران چگونه زندگي مي كنند؟
سكه هاي طلا يي در پياده روهاي قبرس 
017463.jpg
هر كسي در هر شغل و منصبي كه بود، رضايت از حقوق و كارش داشت. سرايدار هتل محل اقامت مان، خانمي 50 ساله بود كه تنها زندگي مي كرد. ماهيانه حدود 1300 پوند بابت هشت ساعت كار سرايداري در هتل دريافت مي كرد. يك تويوتا با عمر 6 ساله داشت. بسيار خندان و خوش برخورد بود و اوقات فراغتش را با تئاتر و كتابخواني مي گذراند
بهروز عيدي 
با يك سفرنامه چطوريد؟ آنچه كه در پي مي آيد موضوعي است كه قصد دارد بدون استفاده از اعداد و ارقام، سطح رفاه اجتماعي دنياي خارج از ايران را به شما بشناساند. چشم بندي و ترفندي هم در كار نيست، فقط دريافت هاي چشمي را به روي كاغذ آورده ام و بس.
نكته هاي پيش پا افتاده اي در يك جامعه وجود دارد كه بدون اعداد و ارقام سازمان هاي مختلف و نهادهاي مطالعاتي، سطح رفاه اجتماعي يك جامعه را مشخص مي كند. اين موضوع را شايد با گشتي در لارناكا از شهرهاي مهم قبرس بهتر بتوان لمس كرد.
فرودگاه و محوطه بيروني آن تميز و مرتب بود. همه چيز به نظم و ترتيب. قبرسي ها را در همان برخورد اول در فرودگاه آرام و مهربان ديدم؛ پرواضح است كه اين نوع رفتار  پيامد آرامش خيال و حاصل كار كردن تنها در يك وعده كاري و داشتن زمان هاي مسافرت در سبد هزينه هاي خانوارها است.
تاكسي 
من و دوستم در پي كرايه كردن يك تاكسي، به آقاي ليون كسي كه در طول گفته هايم شايد از او زياد اسم ببرم، برخورديم. ليون يك تاكسي بنز 220 با عمر يكساله داشت، همانند ديگر تاكسي داران شهر. تاكسي او مجهز به تلفن همراه بود و به اين وسيله، با ارايه كارت هايي كه شماره تلفن تاكسي اش روي آن نوشته شده بود، در قالب يك آژانس سيار هميشه در خدمت مشتريانش عمل مي كرد. من و دوستم سوار تاكسي ليون شديم. به ليون گفتم: اينجا كرايه ها چقدر است؟ او گفت: سواي مسافرت هاي خارج از شهر، چه يك نفر چه سه نفر، سه پوند است هر پوند قبرس معادل۱۷۰۰تومان. از عدد سه تعداد مسافرها تعجب نكنيد، چون حداكثر سرنشين هاي مجاز يك خودرو با راننده چهار نفر است، آن هم با خودروي بنز 220 كه اگر من بخواهم با آن مسافركشي كنم، هفت نفر را هم در آن جا مي دهم.
هتل 
هر كسي در هر شغل و منصبي كه بود، رضايت از حقوق و كارش داشت. سرايدار هتل محل اقامت مان، خانمي 50 ساله بود كه تنها زندگي مي كرد. ماهيانه حدود 1300 پوند بابت هشت ساعت كار سرايداري در هتل دريافت مي كرد. يك تويوتا با عمر 6 ساله داشت. بسيار خندان و خوش برخورد بود و اوقات فراغتش را با تئاتر و كتابخواني مي گذراند.
خيابان 
قدم زدن هنگام روز در خيابان هاي شهرهاي قبرس شما را متعجب مي كند، چون درخشش سكه هاي پنج و ده سنتي روي كف پوش هاي خيابان هاي مهندسي ساز شهر، برق طلايي رنگي به چشمان تان مي زند و جالب اينكه با 25 سنت شما مي توانيد يك نوشابه نوش جان كنيد. ماشين هاي زيادي تردد نمي كردند. ساعات ورود به ايستگاه و حركت از ايستگاه اتوبوس ها همان چيزي بود كه روي تابلوي ايستگاه نوشته شده بود. عابران پياده ناتوان از چراغ هاي قرمز نصب شده كنار خيابان براي عبور عرضي و توقف خودروها استفاده مي كردند. لارناكا شهر كوچكي است، شايد دليلش آن باشد كه روستاييان به شهر مهاجرت نكرده اند و كسب و كار در روستاها رونق و صفايش هنوز به راه است. باورتان نمي شود، با گشتي كه در شهر زدم شايد يك نفر بود كه در خيابان برگه هاي يك موسسه را مي فروخت و با خودم فكر كردم كه درآمد مكفي اين كار ديگر راهي براي ورود به كارهاي پايين دست براي او باقي نگذاشته است. بعدازظهرها زماني بود كه خانواده ها كنار ساحل قدم مي زدند و از هواي مديترانه اي لذت مي بردند. به طور متوسط فرسوده ترين اتومبيل در حال تردد خيابان بيشتر از 8 تا 9 سال عمر نداشت. عجيب اينجا بود كه مغازه ها از بيكاري پشه مي پراندند. پس معلوم بود كه همان خريد كمي كه از آنها مي شود كفاف دخل و خرج شان را مي كند. نكته ديگر اينكه مردم خريدها شان را تلفني سفارش مي دادند. با تمام تلفن هاي عمومي سطح شهر و با كد خاصي امكان تماس وجود داشت. به داخل يكي از آنها رفتم، چيزي كه توجه من را به خودش جلب كرد، تعداد زياد كارت تلفن هاي استفاده شده در جعبه مخصوص كيوسك بود. از روي كنجكاوي يكي از آنها را درون دستگاه تلفن گذاشتم. صفحه ديجيتال تلفن، عدد 50 سنت را نشان داد. دومي را گذاشتم، عدد 34 سنت را نمايش داد. سومي را گذاشتم هنوز 15 سنتي داشت. بين خودمان بماند، با كارت 50 سنتي يك تماس يك دقيقه اي با ايران گرفتم! به سمت اسكله تخليه بار شهر رفتم. به يك فضاي بسيار وسيع محصور شده با حصار سيمي برخوردم. انبوهي از ماشين هاي ژاپني سوزوكي، ميتسوبيشي و تويوتا آفتاب مي خوردند و زير پايشان علف سبز شده بود. بعدها از ليون پرسيدم اين همه ماشين براي جمعيت 760 هزار نفري كشورتان زياد نيست؟ تازه اين ها، دو، سه مدل هستند، مطمئنا مدل هاي ديگري هم وارد مي كنيد؟ او گفت: ماشين هاي دسته دوم و فرسوده را به كشورهاي فقير صادر و از مدل هاي جديدتر استفاده مي كنيم. دبير سرويس مان مي گويد: همين حجم مطلب كافي است، پس من ديگر ادامه نمي دهم، فقط مي خواهم شما قضاوت كنيد، با اشاره هايي كه شد در اين كشور كه حتي درختان شان را به خاطر نبود منابع آب شيرين به صورت نشتي آبياري مي كنند و هيچ منبع انرژي نفتي، گازي، آبي و غيره در اختيار ندارند، آيا مردم آن در رفاه نسبي و يا بالاتر به سر نمي برند؟ كشور جزيره اي كه توانسته فقط با داشتن يك آفتاب و چند اثر باستاني، اكثر مردم كشورهاي اروپا را در آخر هفته به خود جذب كند و درآمد هنگفتي از راه جذب گردشگر به دست آورد.

انرژي
با بهينه سازي مصرف بنزين، خانه بخريد
017448.jpg
خيابان هاي بسياري در تهران وجود دارد كه مشكل تردد آنها به صف هاي بلند خودروهايي برمي گردد كه قصد سوخت گيري از جايگاه هاي سوخت رساني دارند. مقدار فضاي اختصاص يافته، نوع تجهيزات مورد استفاده و طراحي و معماري جايگاه هاي بنزين باعث شده كه ميزان اتلاف بنزين در كنار عوامل ديگر بسيار بالا رود. طبق برآوردهايي كه انجام شده است توقف خودروها در جايگاه هاي عرضه بنزين در كشور سالانه 19 ميليون ليتر بنزين را هدر مي دهد و حدود 50 ميليون ليتر بنزين با سر ريز شدن باك خودروها از بين مي رود. اين ميزان بنزين، معادل مصرف يك روز خودروهاي كشور است و سالانه حدود 15 ميليارد تومان به اقتصاد كشور ضرر مي زند. براي ملموس شدن رقم از دست رفته لازم است بدانيد با 15 ميليارد تومان امكان خريد حدود 500 خانه 30 ميليون توماني براي خانواده هاي بي سرپناه وجود دارد و با اين مبلغ همچنين مي توان 13 خانواده را تا 50 سال با حقوق 200 هزار تومان سرپرستي كرد. همانطور كه گفتيم اين ميزان اتلاف بنزين مربوط به توقف خودروها در جايگاه هاي سوخت رساني است، اما با در نظر گرفتن ميزان بنزيني كه به خاطر فرسوده بودن خودروها و نابساماني در توسعه شهري هدر مي رود تعداد خريد خانه ها براي خانواده هاي بي سرپناه و اختصاص حقوق 200 هزار توماني به خانواده هاي بي بضاعت عددي به قول امروزي ها نجومي مي شود. اين قطرات بنزين همين جوري هدر مي روند و هيچ كس حواسش نيست.

چراغ سبز
بهترين سرمايه، فرزند نيك 
017460.jpg
امروز يك پيشنهاد براي خرج كردن پول هايتان داريم. شايد شما بگوييد اگر اهل پيشنهاد دادن هستيد، پيشنهاد براي دخل مان بدهيد نه خرج! خرج كردن را همه بلد هستند، ولي اين موضوعي را كه مي خواهيم مطرح كنيم، پيش درآمد دخل تان است. پيشنهاد ما اين است؛ هرچه پول داريد خرج تربيت و رشد فرزندان تان كنيد.
آنها را به مدرسه و دانشگاه بفرستيد و كمك كنيد تا تحصيلات عاليه داشته باشند، ديانت و آداب معاشرت به آنها بياموزيد و از هر اقدام و هزينه اي كه باعث رشد و تعالي آنها مي شود، دريغ نكنيد. اگر فرزندان تان آنچنان كه بايسته و شايسته است تربيت شوند، فساد، جنايت، بي بندوباري، دزدي و صدها جرم و جنايت ديگر از ميان جامعه آينده برچيده مي شود و به جاي اينكه دولت ميلياردها دلار صرف درمان فجايع اجتماعي كند، اين مساله با كمترين هزينه و به تدريج قبل از هرگونه اتفاق ناگواري ريشه كن مي شود و جامعه هميشه در صلح و صفا زندگي خودش را ادامه مي دهد و نبايد فراموش كرد كه بيشترين سود اين مساله متوجه پدر و مادر و خود فرزندان است.
بد نيست يادآوري كنيم كه نتايج اخير تحقيقات موسسات مطالعاتي آسيب هاي اجتماعي آمريكا نشان مي دهد، اگر خانواده بيشترين سرمايه گذاري را صرف تربيت فرزندان خود كند، جامعه از هرگونه آسيبي در امان است.
اما بسيار جالب است كه نتيجه چنين تحقيقي حدود 1400 سال قبل از زبان حضرت علي عبيان شده كه فرموده اند: سودمندترين سرمايه، فرزند نيك است. و البته مسايلي بيش از اين از زبان ائمه معصومين بيان شده و ما نسبت به اجرا و انجام آنها بي تفاوت هستيم و منتظر مي مانيم تا دانشگاه ها و موسسات خارجي به اثبات و نتيجه گيري در مورد آنها از طرق ديگر بپردازند!

نظارت۱
سوزاندن پول در ايستگاه اتوبوس 
017445.jpg
برنامه هاي پنج ساله توسعه مي آيند و مي روند و آن چيزي كه بايد از آنها به جا بماند نام نيك آنهاست! اگر اين كلاف سردرگم حمل و نقل عمومي وترافيك توسعه شهري قابل سامان دادن نيست، مسوولان محترم در يكي از اين برنامه هاي توسعه كه اخيرا هم 20 ساله شده اند حداقل فكري به حال منتظران ايستاده در ايستگاه اتوبوس بكنند.
ساعت 20:7 دقيقه شب بود كه به ايستگاه ونك- جمهوري رسيدم. 3-2 نفري كه معلوم بود از فرط خستگي، به جاي اتوبوس پرقبلي اتوبوس بعدي را ترجيح داده بودند در ايستگاه حضور داشتند. 10 دقيقه بعد در خيابان صف طويل و فشرده اي تشكيل شد كه تعداد آدم ها را به خاطر كج و معوج بودن صف نمي شد شمرد. تاخير اتوبوس كم كم داشت حوصله همه را سر مي برد. آنقدر انتظارمان به درازا كشيد كه نچ، نچ ها شروع شد و منتظران اتوبوس با گردن هاي كشيده و نظر به چپ نگاهشان را به عمق خيابان مي دوختند. خستگي باعث مي شد كه كمتر كسي وزن خود را از يك پا به پاي ديگر تحميل نكند. عده اي از صف خارج شدند و تكيه بر تكيه گاهي دادند و حتي بعضي ها خاك هاي زمين را به تميزي لباس خود ترجيح دادند. حركت هر جنبده اي از نظر منتظران در ايستگاه دور نمي ماند. لحظاتي هم پيش مي آمد كه خستگان، انسجام صف را به هم مي ريختند و از صف جدا مي شدند و هزينه گزاف سواري هاي مسافركش را تقبل مي  كردند.
دقيقه پنجم ساعت 8 شب هم در حال گذر بود. عده ما به بيش از 60 تا 70 نفر رسيده بود. هنوز عده اي تاريكي مبهم عمق خيابان ملاصدرا را دقيق تر مي كاويدند. 55 دقيقه انتظار به سر آمد! اتوبوس رسيد.
با در نظر گرفتن حضور حداقل 60 نفر زن و مرد حاضر در ايستگاه، ميزان عمر تلف شده اين تعداد به بيش از 55 ساعت مي رسد كه تقريبا 6 روز كاري را در بر مي گيرد. شايد. بگوييد لزومي به محاسبه ساعات تلف شده نيست و بيشتر از اينها متضرر شده ايد. اما خستگي ذهني و اينكه توان كاري را در زمينه هاي ديگر از دست مي دهيد، شايد دليل محكمي براي محاسبه اين لحظات باشد. به هر حال محاسبات ما فقط يك ايستگاه اتوبوس و يك ساعت خاص را در نظر داشته است. توجه داشته باشيد كه در مقياس هاي ميليوني براي تعداد افرادي كه با اتوبوس جابه جا مي شوند چه تاثير روحي - رواني و چه تاثيري بر اقتصاد جزء و كل جامعه ما مي گذارد.

انرژي: طنز
صرفه جويي هنگام خروج از منزل!
017451.jpg
كاوه كوهك-براي بيرون رفتن مطمئن و كم مصرف بايد به نكاتي توجه كرد. اين نكات در صرفه جويي انرژي شما بسيار موثر خواهد بود.
۱- اگر كيف به همراه خود برمي داريد، از گذاشتن هر گونه وسيله اضافه اي در كيفتان خودداري كنيد. يادتان باشد وسايلي به وزن يك گرم در مسافت هاي طولاني  مي  تواند چندين كيلو كالري انرژي شما را هدر بدهد. شايد لحظه اي در زندگي برسد كه زندگي شما بستگي به همين انرژي داشته باشد.
۲- هنگام خارج شدن از منزل، جيب هايتان را بازرسي كنيد، نه چيزي جا بگذاريد كه بازگرديد نه اضافه اي برداريد كه نيازي به آن نداشته باشيد. در صورتي كه در موردحمل وسيله اي شك داشتيد اگر قابليت حمل آسان داشت آن را حمل كنيد.
۳- به كوتاه ترين مسيرها بينديشيد، همانگونه كه مخارج و كرايه هاي مسير مورد توجه تان است، كوتاهي مسير و كمتر راه رفتن نيز بايد مورد توجه قرار گيرد.
در صورت پياده روي، براي اجتناب در پرداخت كرايه بيشتر، حتما ميزان فرسودگي كفش را محاسبه كنيد. چرا كه اين فرسودگي با انرژي ارتباط غيرمستقيم ولي روشني دارد.
نكته۱: هنگامي كه مقداري از مسيرتان را طي كرديد، اگر ناگهان متوجه شديد در وسايل همراهتان اضافه بار داريد، هيچ نگران نباشيد، لطفا همانجا بايستيد. هر قدم، مصرف انرژي دربردارد. كافي است كمي محاسبات فيزيكي انجام دهيد تا از هدر رفتن انرژي جلوگيري كنيد. طي يك سري فرمول هاي تمرين و تاييد شده از سوي انجمن صرفه جويي در انرژي، مي  توانيد انتخاب كنيد با اضافه بار خود چه بايد بكنيد.
فرمول اول: مقدار راهي كه آمده ايد+ كرايه اي كه پرداخت كرده ايد+ وزن باري كه بر دوشتان است = انرژي+ مخارج پرداخت شده.
فرمول دوم: مقدار راهي كه بايد برويد+ وزن بار اضافي كه حمل مي  كنيد= انرژي اضافه اي كه از اين پس خرج مي  كنيد تا به مقصد برسيد.
فرمول سوم: وزن جسم اضافه اي كه همراهتان است + مسيري كه قرار است پس از رسيدن به مقصد بازگرديد+ فرمول دوم- فرمول اولX=
اگر X به دست آمده عددي مثبت باشد، شما از همان مسير باز مي  گرديد و جسم اضافه را به مبدا برمي گردانيد. اگر X شما منفي شود، آنگاه مي  توانيد با خيال راحت به مسيرتان ادامه دهيد.
نكته 2: اگر در طول مسير، آشنايي داريد كه شما را از مسيرتان منحرف نمي  كند با محاسبه صرف وقت و هزينه، در صورت صرفه جويي بودن، وسيله اضافه را كه وزن آن شما را آزار مي  دهد به صورت امانت به آشنايتان بسپاريد و هنگام بازگشت، امانتتان را بازستانيد.
در هر صورت فراموش نكنيد مسافتي كه تا رسيدن به آشنايتان طي مي  كنيد اضافه راه است و خرج و مخارج آن مسير پرتي است كه از كف شما مي  رود و مصرف انرژي نيز.
خاطرنشان مي  كنيم اين فرمول ها را انجمن صرفه جويان انرژي تاييد كرده است ولي سرپرست اين انجمن در رابطه با فرمول ها به تمام پيروان خود توصيه كرد كه به روش پيشين به زندگي خود ادامه دهند، چرا كه مقدار مصرف انرژي كه در راه حفظ اين فرمول ها به كار مي  رود بسيار بالا خواهد بود. وي ضمن اين توصيه افزود: تلاش كنيد تا جسم اضافه همراه برنداريد، آنگاه دچار مشكل نخواهيد شد.
شايان ذكر است: هر چند حمل چند گرم اضافه بار خطرناك است ولي تاكنون تنها يك مرگ در اين راه رخ داده است. شخص متوفي نيز جزو انجمن صرفه جويان انرژي بوده و هنگام رفتن به سوي اولين آشنا در اثر رعد و برق جان سپرده است.

نظارت۲
از بازرسان كارت بخواهيد
017454.jpg
با توجه به اجراي طرح نظارتي ناظر 3 ويژه بازگشايي مدارسو جلوگيري از سوء استفاده افراد فرصت طلب، بازرسان سازمان بازرسي و نظارت در هنگام مراجعه به واحدهاي اقتصادي موظف به ارايه كارت شناسايي سال 1383 هستند.
به گزارش خبرگزاري فارس اين كارت داراي عكس بازرس و آرم، تاريخ اعتبار تا پايان سال 1383، حوزه فعاليت و ممهور به مهر و امضاي سازمان بازرگاني استان مربوطه است.
براساس اين گزارش، همچنين بازرسان، صرفا مجاز به بازرسي در حوزه فعاليت مندرج در كارت شناسايي بوده و حق دريافت هيچگونه وجه يا حراج يا توقيف كالا را ندارند و موارد مورد اشاره فقط از طريق طي مراحل قانوني امكان پذير خواهد بود.
كليه متصديان واحدهاي صنفي، توزيعي و خدماتي در صورت مشاهده موارد مشكوك مي توانند مراتب را از طريق تلفن 124 در سراسر كشور و در تهران با تلفن هاي 8404094 - 8403361 گزارش كنند.خلا صه حواستان باشد اگر كسي به عنوان بازرس به مغازه شما آمد، حتما كارتش را ببينيد. چون كلا هبردارها منتظر سوء استفاده از اين موقعيت ها هستند.

بازار
رعايت نكردن استاندارد در توليد لوازم خانگي
017457.jpg
معاون فروش يكي از توليدكنندگان لوازم خانگي از نظارت نكردن بر رعايت استاندارد در توليد لوازم خانگي كشور انتقاد كرد و گفت : بسياري از واحدهاي توليدي لوازم خانگي، قوانين استاندارد را رعايت نمي كنند.
برخي از اين واحدها فاقد گواهينامه استاندارد بوده و تعدادي نيز به رغم داشتن گواهينامه ، نكات فني و اصول استاندارد را به كار نمي گيرند.
به گفته وي، از مشكلات مهم استاندارد در ايران ، عدم تداوم نظارت بر استانداردها است ، به طوريكه برخي از دارندگان گواهينامه استاندارد فقط به هنگام اخذ گواهينامه ، رعايت استاندارد را مي كنند.
واحدهايي كه رعايت اصول استاندارد را نمي كنند، به دليل كيفيت پايين ، محصول خود را ارزانتر به بازار عرضه كرده و در نتيجه موجب زيان واحدهاي توليدي با كيفيت مي شوند.
اغلب مردم و خريداران لوازم خانگي، آگاهي لازم را در مورد نكات فني و استاندارد نداشته و بيشتر به قيمت توجه دارند، لذا مسوولان بايد در اين زمينه تدابيري بينديشند.
همچنين در اماكني نظير نمايشگاه ها، دست اندركاران برگزاري بايد از ورود و عرضه محصولات فاقد استاندارد جلوگيري كنند.
وي، افزايش قيمت مواد اوليه را از مشكلات عمده واحدهاي توليدي كشور ذكر كرد و گفت : اين مساله موجب شده تا واحدهاي توليدي به طور مداوم قيمت ها را افزايش دهند.
بازار توليد لوازم خانگي كشور تقريبا اشباع شده و صادرات آن به كشورهاي منطقه بايد در اولويت قرار گيرد.

درد دل
به ما زنگ بزنيد
۲۰۵۲۶۲۷ تماس شنبه تا چهارشنبه 9الي 11
داروي فمارا
اين داروي سرطان سينه است و تا چند وقت پيش بسته 30 تايي اش را از هلال احمر، 53 هزار تومان مي گرفتيم. حدود يك ماه است اين دارو در هلال احمر پيدا نمي شود و سهميه بندي كرده اند و فقط يك بسته مي دهند. از داروخانه اي يك بسته 30 تايي را 160 هزار تومان خريديم. گفتند نمايندگي ها در داروخانه هاي دولتي كمتر توزيع مي كنند و بيشتر به تك نسخه اي ها داده مي شود. مسوولان پيگيري كنند.
مخابرات شهر ري 
بيشتر از دو سال است كه تلفن ثبت نام كرده ايم. بعد از وعده و وعيدهاي زياد، يك ماه پيش تعدادي از شماره ها را واگذار كردند. بعد از واگذاري هنوز قطعي دارند. كساني كه به تازگي ثبت نام كرده اند، معلوم نيست به چه طريقي سريعا شماره آنها واگذار شده است. چرا رسيدگي نمي كنند؟
دوستي دورنگ 
كشور آلمان طي جنگ تحميلي به عراق بمب هاي شيميايي مي داد، حالا هم عليه ايران قطعنامه هسته اي صادر مي كند. آيا احتياجي به برگزاري فوتبال دوستانه با اين كشور هست؟
سروصداي كارخانه ها
كارخانه هاي چيت سازي، روغن قو و شيشه سازي ايران بسيار پرسروصدا و دودزا هستند. چرا از شهر انتقال داده نمي شوند؟ مسوولان رسيدگي كنند.
اتوبوس هاي شهرك جديد انديشه 
اتوبوس هاي اين منطقه بسيار كيفيت پاييني دارند، كثيف هستند، بسيار معطل مي كنند، دير حركت مي كنند و اين مساله باعث مي شود كه همه دير به سر كارشان برسند.
پارك بسازيد
در تقاطع خيابان گيلان و شهيد عراقي قبلا پارك سپهر بوده كه خرابش كردند و الان واحد سيار ميوه گذاشته اند و باعث ترافيك شده. درخواست مي شود پارك شود.
آسفالت كنيد
خيابان طاهرآبادي، خيابان باهنر، كوچه احدي در منطقه لويزان را آسفالت كنيد. خيابان 52 و 54 و 56 كردستان را آسفالت كنيد.
پاداش را ندادند
در مورد پاداش هاي تامين اجتماعي كلي تبليغ كردند، يكسري را دادند و يكسري را ندادند. اگر مي خواهند بدهند تبعيض قايل نشوند.
از جانبازان تقدير نشده 
هفته جانباز است ولي از آنها تقدير نشده. يك بسته لوازم التحرير به عنوان بن به جانبازان داده اند. مسوولان رسيدگي كنند.
رشيدي - زارعي 
همه چيز دارد گران مي شود
چرا نمايندگان محترم مجلس فقط به افزايش نرخ بليت هواپيما حساسيت نشان مي دهند و نسبت به بقيه چيزها كه روز به روز در حال افزايش قيمت هستند توجهي نمي كنند؟
مركز مخابرات شهيد فرد اسدي 
اين مركز هيچگونه امكاناتي براي مراجعان و جوابگويي به مردم ندارد.
فرماندهي ناجا
قرار بود با طرح يكسان سازي حقوق بازنشستگان مابه التفاوت را از سال 79، در اواخر سال 82 پرداخت كنند ولي هنوز كاري انجام نشده. از فرماندهي ناجا تقاضاي رسيدگي عاجل داريم.
بازنشسته سال 79 ناجا
صداي آژير آمبولانس ها
اين آمبولانس ها، اينقدر سر و صدا مي كنند كه مردم اذيت مي شوند. مردم اينقدر مشكل دارند كه توان گوش دادن به اين سر و صداها را ندارند.
درخت ها را كنده اند
در نزديكي هاي تربت جام ، 500 درخت ميوه را با زحمت كاشته ايم، ولي منابع طبيعي آمده اين درخت ها را كنده و گفته اند اينجا مربوط به منابع طبيعي است.
رضا معصومي، 57 ساله 
پارتي داشته باشيد حل است!
در بيمارستان... هر كسي پارتي داشت كارش پيش رفت و حتي براي استخدام. وقتي آشناي فلاني باشيد بدون مدرك هم استخدامت مي كنند، ولي ما چون پشتيبان نداريم بعد از 3 سال سابقه هنوز نتوانسته ايم پيشرفت كنيم.
حق كشي است 
براي بازنشسته وزارت مسكن حداقل حقوقي تعيين كرده اند كه حق كشي است. كسي كه 15-10 سال سابقه كار دارد فرقي با كسي با 30 سال سابقه ندارد.

بازتاب
مدير مسوول محترم روزنامه همشهري
سلام عليكم
با احترام، پيرو مطلب مندرج در صفحه 15 مورخ 29/4/83 آن روزنامه با عنوان معاف پزشكي و ماجراها جوابيه اي به شرح ذيل ارسال مي گردد.
لطفا دستور فرماييد نسبت به چاپ و انتشار به موقع آن اقدام نمايند:
بر اساس آئين نامه و مقررات موجود كه به تصويب هيات وزيران رسيده است، متقاضيان شركت در آزمايشات رانندگي و اخذ گواهينامه مي بايستي كارت معافيت دايم با تاييد شوراي پزشكي وظيفه عمومي يا كارت معافيت موقت طبق استعلام از مراجع ذي ربط مانند معاونت راهورارايه نمايند.

دخل و خرج
ايرانشهر
تهرانشهر
در شهر
زيبـاشـهر
محيط زيست
مهمانشهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  محيط زيست  |  مهمانشهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |