سه شنبه ۷ مهر ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۵۰۹ - Sep 28, 2004
روزنامه عراقي فاش كرد
طرح آمريكا براي حضور ۵۰ ساله در عراق
در حمله هواپيماهاي آمريكايي به شهرك صدر دهها تن ديگر كشته و مجروح شدند
مدير مسئول روزنامه الرأي العام گفت گروگانهاي ايتاليايي هنوز زنده هستند
يك روزنامه وابسته به مجلس اعلاي انقلاب اسلامي از تلاش آمريكا براي امضاي توافقنامه هاي حمايتي به مدت ۵۰ سال با عراق خبر داد.
به گزارش سايت خبري بازتاب روزنامه «البينه» متعلق به حزب الله عراق ـ يكي از تشكل هاي نزديك به مجلس اعلاي انقلاب اسلامي ـ با چاپ مطلبي با عنوان «آمريكا به دنبال امضاي توافقنامه ۵۰ ساله براي حفاظت از عراق است»، به نقل از منابع نزديك به دولت
موقت عراق نوشت: آمريكا قصد دارد در ارتباط با حفظ امنيت عراق، توافقنامه ها و قراردادهاي دو جانبه و نيز چند جانبه با اين كشور امضا كند.
اين روزنامه افزود: اين توافقنامه كه پيش از برگزاري انتخابات سراسري عراق در ژانويه آينده امضا خواهد شد، درست شبيه توافقنامه هايي است كه آمريكا با ژاپن و آلمان پس از جنگ جهاني دوم امضا كرد.
از سوي ديگر، روزنامه تأخي ـ ارگان اتحاديه ميهني كردستان ـ به نقل از منابع وزارتي عراق نوشت: چهار وزير كابينه علاوي تهديد كرده اند، در صورتي كه دادگاهي نظامي تشكيل نشود تا تروريست ها را محاكمه و افرادي را كه جرم آنان مبني بر قتل و انفجار خودروها ثابت شده، اعدام كند، از پست هاي خود استعفا خواهند داد.
اين منابع تصريح كرده اند، اياد علاوي، نخست وزير دولت موقت عراق، با اين پيشنهاد موافق است، اما او به وزراي خود گفته است كه آمريكايي ها به دليل نگراني از تحريك احساسات افكار عمومي ملت آمريكا، با اين كار مخالفند و تأكيد مي كنند به جاي تشكيل دادگاه نظامي، بايد دادگاه جنايي برگزار شود، به ويژه اين كه جورج بوش، رئيس جمهور آمريكا، در آستانه انتخابات رياست جمهوري قرار دارد.
اين روزنامه به نقل از منابع يادشده تأكيد كرد: هم اكنون ۸۰ نفر در بازداشت آمريكايي ها هستند كه همگي آنان درحالي كه براي انفجار در پاسگاه هاي پليس آماده مي شدند، دستگير شده اند.
در همين حال جان  ابي  زيد فرمانده  نظامي  آمريكا و طراح  اصلي  جنگ  آمريكا در عراق  و افغانستان  با اشاره  به  اين كه  جنگ  با تروريسم  در خاورميانه  و آسياي  ميانه  زماني  طولاني  را در پي  خواهد داشت  پيش  بيني  كرد، انتخابات  عراق  سخت  و درگيريهاي  شديد را به  همراه  خواهد داشت .
به  گزارش  خبرگزاري  آلمان  از واشنگتن، ابي  زيد فرمانده  مركزي  آمريكا در مصاحبه  با شبكه  ان بي  سي  گفت  :با وجود اين  وي  مطمئن  است  نيروهاي  هم پيمان  آمريكا با همكاري  نيروهاي  امنيتي  عراق  متشكل  از حدود يكصد هزار سرباز توانايي  برگزاري  انتخابات  ماه  ژانويه  عراق  را خواهند داشت .
وي همچنين مدعي شد كه شمار خارجي هايي  كه  در عراق  با نيروهاي  آمريكايي  و نيروهاي  عراقي مي جنگند احتمالا كمتر از يك  هزار نفر است .
حمله جنگنده هاي آمريكايي
به شهرك صدر
در تداوم حوادث خونبار در عراق به گفته منابع بيمارستاني در بغداد بر اثر حمله هوايي جنگنده هاي آمريكا به شهرك صدر ديروز پنج نفر كشته و ۴۶ تن زخمي شدند. ارتش آمريكا مدعي شد هدف از اين حمله محل استقرار نيروهاي شورشي در شرق بغداد بوده است كه بر اثر آن چهار تن از شورشيان سپاه المهدي وابسته به مقتدا صدر كشته شدند.
ديروز بر اثر انفجار خودرو بمب گذاري شده در موصل نيز دو نفر كشته و پنج تن ديگر زخمي شدند. در انفجاري ديگر در شرق بعقوبه يكي از افراد گارد ملي عراق كشته شد و در انفجاري ديگر نزديك بعقوبه در جاده خان بني سعد چهار شهروند عراقي كشته و يك نفر ديگر مجروح شد.
ديروز همچنين حمله راكتي به دانشكده پليس عراق صورت گرفت. در اين حمله كه با شليك ۵ راكت همراه بود خسارتي به ساختمان وارد نشد و در آخرين خبر بر اثر برخورد يك خودرو حامل بمب به يك گشت افراد گارد ملي عراق دو نفر كشته و پنج نفر زخمي شدند.
ساير خبرها
* يك مقام بلند پايه ارتش آمريكا به رويترز گفت: نظاميان اين كشور در چهار هفته گذشته بيش از يكصد تن از طرفداران ابومصعب الزرقاوي را در فلوجه كشته يا بازداشت كرده اند.
* مدير مسئول روزنامه الر ي العام به نقل از يك مقام موثق گروه هاي اسلامي عراق گفت كه گروگان هاي زن ايتاليايي هنوز زنده هستند.
* برادر گروگان انگليسي در عراق گفت اطلاعاتي به دست آورده كه نشان مي دهد برادرش زنده است
* مدير دفتر مقتدا صدر در ناصريه عراق گفت وي قصد دارد طرح صلح جديدي براي حل مشكلات در عراق مطرح كند.

ديپلمات ايراني آزاد شد
002178.jpg
سفارت ايران در بغداد روز گذشته از آزادي فريدون جهاني كنسول بازداشت شده ايران در عراق خبر داد.
فريدون جهاني روز گذشته را در سفارت ايران در بغداد به سر برد.
پدر فريدون جهاني دو شب پيش در ديدار با اعضاي انجمن حمايت از ديپلمات هاي ربوده شده تاكيد كرد كه وي هيچ گونه اطلاعي از سرنوشت فرزندش نداشته و مسئولان وزارت خارجه نيز در اين راه هيچ كمكي به آنها نكرده اند.
پدر فريدون جهاني با اعتراض به چگونگي تلاش مسئولان وزارت امورخارجه براي رهايي فرزندش، گفت: مگر مي شود كنسول كشوري را در يك كشور ديگر بربايند، ولي مسئولان آن كشور، اطلاعي از وضعيت نماينده خود نداشته باشند؟
وي ادامه داد: بيش از پنجاه روز
از ربوده شدن فرزندم كه نماينده دولت ايران در عراق بوده مي گذرد و ما در اين مدت با سفارت ايران در عراق و وزارت امورخارجه مدام تماس مي گيريم، اما هيچ گاه پاسخ مشخص به ما داده نمي شود و اين نشان از آن دارد كه مسئولان ما هيچگونه پيگيري اي در اين مورد نكرده اند.

در دانشگاه تهران ايراد شد
سخنان خاتمي در مراسم آغاز سال تحصيلي دانشگاهها
002181.jpg
ايسنا: حجت  الاسلام  والمسلمين سيد محمد خاتمي رئيس جمهور، روز گذشته براي هشتمين بار در دوران مسئوليت خود طي سخناني در مراسم آغاز سال تحصيلي دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي سراسر كشور در دانشگاه تهران ، آغاز سال تحصيلي دانشگاهها را به جامعه علمي، دانشجويان و خانواده هاي آنها تبريك گفت.
وي با بيان اين كه در هفت سال گذشته حوادث مختلفي از جمله در دانشگاهها رخ داده و شادكامي ها و ناكامي هاي متعددي را شاهد بوده ايم، افزود: البته روند جامعه قابل قبول است؛ اگر بي حوصله نباشيم و بدانيم تحولات اجتماعي و ريشه اي، نيازمند زمان است.اگر ناكامي ها و رنج ها بود، ايمان دارم دانشجويان و جامعه دانشگاهي ما به بلوغ فكري سياسي و اجتماعي بيشتري رسيده اند و قدرت يافته اند با تدبير بيشتري، راه پيشرفت، آزادي و استقلال را طي كنند.
رئيس جمهور با بيان اين كه جهت گيري آموزش عالي، دانشگاه ها و مراكز تحقيقاتي اميدواركننده است از همه كساني كه در اين عرصه كوشيده اند به خصوص استادان، دانشجويان، هيأت علمي دانشگاهها، دكتر معين، دكتر فرهادي، دكتر توفيقي، دكتر پزشكيان و كادرهاي مديريتي دانشگاه ها تشكر كرد كه اين مسير را با تحمل فراوان و ايمان به پيمودن آن، طي كرده اند.
خاتمي  با بيان اين كه دانشگاه به معناي عام جايي است كه در آن انديشه توليد مي شود و مركز و محور دانش است، ادامه داد: در دوران جديد به طور خاص دانشگاه ها متكفل رشد و انتقال دانش جديد هستند.
البته ممكن است امور ديگري مورد توجه آنها قرار گيرد كه يا از آن ناگزيرند يا لازم هستند، ولي اين امر به معناي جايگزين شدن آنها به عنوان وظيفه اصلي دانشگاه نيست.
رئيس جمهور گفت: دين و دينداري براي يك جامعه معتقد، واجب است و دانشگاه نيز به اين مسئله مي پردازد، ولي پرداختن به امر دين وظيفه اصلي دانشگاه نيست، گرچه بايد تأكيد كرد با بينشي كه در آيين مقدس اسلام وجود دارد، هيچ ديني را نمي شناسم كه به اين اندازه به پرهيز از تقليد، روآوري به نوآوري، استقلال فكري و تدبير در آفاق و انفس دعوت كرده باشد.
دانشگاه متناسب با دين بايد در علم، پژوهش و تحقيق سرآمد باشد.
اگر دانشگاه جاي دانش و انتقال دانش است، اصل دانش معطوف به پرسش است و تا پرسش مطرح نشود دانش نخواهد بود.
وي افزود: دانشگاه مهمترين جا براي طرح و دامن زدن به پرسش و نقد پاسخ هاست.هر تمدني با اين پرسشها و تلاشها و چالشها پديد مي آيد.در صدر تمدن اسلامي  متفكران، پرسيدند، انتقال دادند، اقتباس و نقد كردند و بر آنچه آموختند، افزودند و حرفهاي تازه زدند.اين فرآيند را در تمدن مدرن نيز شاهديم؛ انتقال، اقتباس، نقد و آفرينش.
رئيس جمهور در ادامه سخنراني خود در دانشگاه تهران، با تأكيد بر اين كه دانشگاه جايگاه واقعي اجتهاد است، كه در آن پرسشگري، دامن زدن به پرسش، نقد و نوآوري وجود دارد، ادامه داد: آفتي كه وجود دارد و جامعه را دچار خسران مي كند، گرايش آدمي به آن است كه آنچه را خود دارد بي عيب و آنچه را ديگران دارند، قابل نقد مي داند.
وي با بيان اين كه در امر دانشگاه ها و جوامع، بومي كردن دانش مهم است، تأكيد كرد: دانش، به قوم و بخش خاصي از جامعه اختصاص ندارد.كاركرد علم بومي است؛ شرط قطعي شدن توسعه، بومي شدن علم به لحاظ كاركرد است و اين كاركرد در دانشگاه است.
002175.jpg
وي با بيان اين كه بايد با حفظ معيارها و جوهره تاريخي و هويتي خود بتوانيم خود را در دنيا متحول كنيم، خاطرنشان كرد كه در اينجا، اجتهاد كارساز است و دانشگاهها بايد در اين زمينه پيشگام باشند و اگر نبودند دچار دعواهاي بدفرجام و نافرجامي مي شويم كه از ۱۵۰ سال پيش تاكنون گرفتار آن هستيم.
خاتمي خاطرنشان كرد: در جامعه امروز دسته اي ليبرال دموكراسي را آفتي مي دانند كه به هر قيمتي بايد با آن مبارزه كرد و در مقام بيان، دچار سفسطه مي شوند و پيشاپيش جامعه و نظام را در مقابل افكار بخشي از جهان قرار مي دهند كه ليبراليسم را دستاورد تمدن خود مي داند.اين تفكر زمينه را براي سلطه جويي كساني كه به نام دفاع از آزادي و مبارزه با ارتجاع و خشونت و تنگ نظري به تجاوز و سركوب مي پردازند، فراهم مي كند و مكمل رفتار آنهاست كه به عنوان دفاع از تمدن و ليبراليسم به عرصه وارد مي شوند، ولي خلاف آن را انجام مي دهند.
وي ادامه داد: از سوي ديگر كساني به سادگي آب خوردن، اخلاق، معنويت و وحي الهي را نفي مي كنند و آنها را متعلق به گذشته مي دانند.اين تفكر راه سعادت را تسليم شدن در برابر ديگران مي داند و پندار خطرناكي را تكرار مي كند كه مي گويد «پايان تاريخ فرا رسيده است».
خاتمي با اشاره به نظريه فوكوياما در اين زمينه، ادامه داد:امر زننده اين است كه اين مدعيان، ليبرال  دموكراسي را به عنوان قوي ترين ايدئولوژي زمان مطرح مي كنند كه به خاطر آن، قدرتمندانش مجازند به نام ليبرال دموكراسي، سركوب و شكنجه كنند؛ پايان تاريخ اين است.
رئيس جمهور ادامه داد: و اين سوي عالم چشم بسته به روي گذشته خود و مباني و مظاهر ليبرال دموكراسي و بي توجه به اين كه هر چيز بشر قابل نقد است و ابدي نيست، ايده هاي خود را زمزمه مي كند.ما با اين وضعيت تا اجتهاد نداشته باشيم و از غفلت بيدار نشويم، رهايي پيدا نمي كنيم.
خاتمي گفت: در اين هياهو، مظلوم، اصل انديشه و حركتهاي اصلاحي است كه از ۱۵۰ سال پيش تاكنون وجود داشته است. شگفت اينكه اين سوي عالم، مخالفان ليبرال دموكراسي مي خواهند دين ايدئولوژيك و ايدئولوژي ديني را مطرح كنند در حاليكه دين به اين شكل در غرب مطرح شد و مورد نكوهش قرار گرفت و ما نيازي به آن نداريم. وي گفت: نه سنت و نه تجدد قابل نفي نيستند و در عين حال هم سنت و هم تجدد قابل نفي اند. اگر به مقام نقد برسيم و واقع نگري كنيم، هم مي توانيم رنگ تقدس را از سنت با اصلاحات متناسب با زمان و مكان و آنچه ديگران پديد آورده اند در عين احترام به آن برداريم و در عين پايبندي به سنت و هويت، با نقد تجدد مي توان آزموده را دوباره نيازمود.

تشديد تدابير امنيتي در آمريكا
روزنامه  واشنگتن  پست در شماره  ديروز خود نوشت  كه  دولت  آمريكا باهدف  ايجاد اختلال  و جلوگيري  از نقشه هاي  احتمالي  تروريست ها در قبل  و نيزدر زمان  برگزاري  انتخابات  رياست  جمهوري  اين  كشور، اقدامات  تهاجمي و تدافعي  آشكار و غير معمولي  را از روز دوشنبه به  اجرا مي گذارد.
به  گزارش  رويترز از واشنگتن ، روزنامه  مذكور به  نقل  از مقامات آمريكايي  نوشت : اين  اقدامات  شامل  نظارت  شديد از سوي  پليس  فدرال  آمريكا(اف  بي آي )، كنترل  و شناسايي  گسترده  و فزاينده  فهرست  مربوط به  تروريستها از سوي  پليس  محلي  و افزايش  تدابير امنيتي  در حوزه هاي  راي گيري  انتخابات ۲ نوامبر ( ۱۲ آبان ) است .
اين  روزنامه  به  نقل  از مقامات  يادشده  افزود: هيچ  خبر يا اطلاعات  جديدي در مورد طراحي  حمله  جديد به  دست  نيامده  است  اما مقامات  دولت  آمريكااميدوارند با تبليغ  اقدامات  و تدابير دولت ، از اجراي  طرح هاي  القاعده  يا ديگراني  كه  سعي  در تحت  تاثير قراردادن  انتخابات  رياست  جمهوري  دارند،جلوگيري  كنند.
به  نوشته  واشنگتن  پست ، بولتن  مربوط به  برنامه  امنيتي  انتخابات  ملي  به همراه  دستور العمل هاي  مربوط به  هماهنگي  اجراي  قانون ، امنيت  حوزه هاي راي گيري  و شمارش  آرا، ديروز به  ۵۰ ايالت  آمريكا و واشنگتن  ارسال  شد.
به  گفته  مقامات  ايالتي  و فدرال  آمريكا، احتمال  تهديد حملات  تروريستي تا مراسم  به دست گيري  قدرت  از سوي  رئيس  جمهوري  جديد در ماه  ژانويه  نيزوجود دارد.

گسترش  دامنه  اعتراض ها عليه  حمل  پلوتونيوم  آمريكا به  فرانسه
دامنه  اعتراضات  عليه  ورود دو كشتي  حامل  ۱۴۰ كيلوگرم  پلوتونيوم  آمريكابراي  فرآوري  آن در نيروگاههاي  هسته اي  فرانسه  گسترده تر شده  است .
به  گزارش  واحد مركزي  خبر از پاريس  ارسال  اين  محموله  كه  قرار است  تاكمتر از دو هفته  ديگر وارد بندر شربورگ  در شمال  غربي  فرانسه  شود باگردهمايي هاي  اعتراض آميز اهالي  منطقه  بروتين  و فعالان  صلح  سبز و فعالان ضد هسته اي  همراه  شده  است . مردم  فرانسه  اعلام  كرده اند عبور اين  محموله  كه  از بندر شربورگ  قراراست  با كاميون  به  جنوب  فرانسه  و به  نيروگاه  كادارش  منتقل  شود ايمن نيست .
قرار است  اهالي  شهرها و دهكده  هايي  كه  در اين  مسير ۱۲۰۰ كيلومتري  زندگي  مي كنند همزمان  با عبور كاميونها، تظاهرات  اعتراض  آميز برگزاركنند.
مقامات  فرانسه  از بيم  حملات  تروريستي  تاريخ  دقيق  ورود و مشخصات  كشتي هاي  حامل ۱۴۰ كيلوگرم  پلوتونيوم  را مخفي  نگه  داشته اند.
قرار است  اين  ميزان  پلوتونيوم  پس  از فرآوري  براي  سوخت  نيروگاههاي  هسته اي دوباره  به  آمريكا بازگردانده  شوند. فعالان  صلح  سبز در فرانسه  هشدار داده اند اين  كار، فرانسه  را به  زباله دان هسته اي  آمريكا تبديل  خواهد كرد.

مدير امور بين الملل شركت ملي نفت:
احتمال كسري بودجه واردات بنزين همچنان باقي است
در حالي كه بحث تامين بودجه براي واردات بنزين مصرفي كشور از مدت ها پيش آغاز شده و لايحه اي از سوي دولت براي تامين كسري بودجه كه از افزايش قيمت جهاني بنزين رخ داده در مجلس شوراي اسلامي در حال بررسي و تصويب است يك مقام وزارت نفت اعلام كرد، حتي با تصويب اصلاحيه بودجه سال جاري باز كسري بودجه تامين نمي شود.
حجت الله غنيمي فرد مدير امور بين الملل شركت  ملي نفت ديروز در اظهاراتي تاكيد كرد بودجه يك ميليارد و ۱۰۰ ميليون دلاري پيش بيني شده براي تامين بودجه واردات بنزين در شش ماهه دوم سال به دليل افزايش بيشتر قيمت بنزين همچنان ناكافي است.
وي در گفتگو با ايسنا با اعلام اينكه قيمت هر تن بنزين در منطقه خليج فارس كماكان به ازاي هر تن بيشتر از ۴۲۵ دلار است خاطرنشان كرد: «قيمت فعلي برخلاف برآوردهاي مورد انتظار است و چنانچه اين روند ادامه داشته باشد جاي نگراني وجود دارد كه ارز تخصيص داده شده براي واردات بنزين در شش ماه دوم سال جوابگوي مصارف كشور نباشد.»
غنيمي فرد با بيان اينكه به دليل كاهش بنزين در سطح منطقه خليج فارس از ساير بازارهاي جهان نيز بنزين خريداري مي شود اظهار كرد: «موضوع افزايش قيمت جهاني بنزين به دليل مشكلات پالايشگاههاي آمريكا و سطح ذخاير اين كشور در بازارهاي ديگر نيز به چشم مي خورد و در بازار خليج فارس نيز به دليل اينكه تقاضاي عراق براي بنزين به اين بازار اضافه شده با وجود شروع فصل پاييز هنوز قيمت ها در اين بازار كاهش نيافته است.»
وي ادامه داد: «در حال حاضر اميدواريم كه قيمت ها در سطح فعلي باقي بماند تا مشكل مجدد براي تامين ارز مورد نياز واردات بنزين بوجود نيايد.»

حداد عادل : عدالت  در تأمين  سلامت  مردم  از مصاديق  بارز اجراي  عدالت  است
حداد عادل : عدالت  در تأمين  سلامت  مردم  از مصاديق  بارز اجراي  عدالت  است
 ايرنا- رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي ، عدالت  در تأمين  سلامت  آحاد جامعه  و رفع  مشكلات  بهداشتي  و درماني  مردم  را از مصاديق  بارز اجراي  عدالت  دانست .
غلامعلي  حداد عادل  كه  روز گذشته  در كارگاه  هم انديشي  خردورزان  مديريت  كشور: اقتصاد، سياست  و سلامت  سخن مي گفت ، افزود: عدالت  حكم  مي كند كه  بخش  زيادي  از اعتبارات  به  بخش  سلامت افراد جامعه  اختصاص  يابد.
حداد عادل  با اشاره  به  اين كه  دردمندي  فقر و غنا نمي شناسد، تأكيد كرد: تدبير درباره  سلامت  جامعه  از وظايف  اصلي  حكومتها است  و مسئله  تأمين  سلامت از اموري  نيست  كه  به  قشر خاصي  از مردم  تعلق  داشته  باشد و مسئله  همه  مردم است  و هيچكس  از آن مستثني  نيست .
رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي در بخش  ديگري  از سخنان  خود به  موضوع  اقتصاد درسلامت  جامعه  اشاره  كرد و گفت : طراحي  و ارايه  يك  نظريه  اقتصادي  كارآمدبراي  سلامت  جامعه  شرط اوليه  و زير ساخت  هر اقدامي است . حداد عادل  افزود: در امر بهداشت  و درمان  نيز بايد فكر اساسي  براي تدوين  مباني  اقتصادي  بهداشت ، درمان  و سلامت  جامعه  صورت  گيرد.

دستاوردهاي صنايع دفاعي ايران در يونان به نمايش گذاشته مي شود
فارس: وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران در نمايشگاه بين المللي دفاعي يونان كه از چهاردهم تا هجدهم مهرماه سال جاري در آتن برگزار مي شود، شركت مي كند. چهار سازمان عمده وابسته به وزارت دفاع شامل سازمان صنايع دفاع، سازمان صنايع هوافضا، سازمان صنايع هوايي و شركت صنايع الكترونيك ايران در نمايشگاه بين المللي دفاعي يونان حضور خواهند داشت.
براساس اين گزارش، همچنين به دعوت وزارت دفاع يونان، محمد شفيعي رودسري، معاون هماهنگ كننده وزارت دفاع در رأس هيات عاليرتبه از مسئولان سازمانهاي صنعتي وزارت دفاع براي بازديد از نمايشگاه و گفت و گو با مقامات دفاعي اين كشور و ساير هيات هاي حاضر در نمايشگاه دفاعي يونان عازم آتن خواهند شد.

سخنگوي دولت تشريح كرد:
مواضع دولت در رابطه با مجلس، حمله به دكتر سروش، تجمع در تهران
دولت- خبرنگار همشهري:جلسات منظم سخنگوي دولت با خبرنگاران روز گذشته نيز تشكيل شد. مشخص بود كه مسائل اخير در رابطه با دولت و مجلس و لغو سفر خاتمي به تركيه، محورهاي اصلي سئوالات را تشكيل مي دهد.پيش از طرح سئوالات، عبدا... رمضان زاده، گزارشي از جلسه اخير هيات وزيران و مصوبات آن در رابطه بااصلاح قانون امور گمركي، ساماندهي بازارچه هاي مرزي و گزارش وزير صنايع ارائه كرد.پس از آن سئوالهاي خبرنگاران مطرح شد.
طرحهاي مجلس، ابزارهاي مذاكره با تركيه را گرفتند
رمضان زاده در مورد علت واكنش متفاوت خاتمي در هفته گذشته و اين هفته در رابطه با مصوبه مجلس، كه در يكي سفر به تركيه بي ارتباط با مصوبه و ديگري لغو سفر به دليل طرح مجلس عنوان شد گفت: دليل مشخص لغو سفر به تركيه اين بود كه رئيس جمهور به عنوان بالاترين مقام كشور در روابط خارجي، وقتي وارد مذاكره مي شود بايد بتواند حرف آخر و نهايي را بزند. لذا با توجه به مصوبات اخير مجلس امكان نهايي شدن تصميمات براي رئيس جمهوري نبود. بنابراين دولت تصويب كرد كه سفر بعداً انجام شود.
رمضان زاده افزود: وقتي دو طرح مجلس، مباحث اصلي سفر را دچار چالش مي كند، چاره اي جز تجديدنظر نمي ماند.
سخنگوي دولت با اشاره به طرح استيضاح وزير راه كه رئيس كميسيون مشترك اقتصادي ايران و تركيه است و طرح دوفوريتي اصلاح قانون برنامه سوم گفت: اين طرحها، ابزارهاي رئيس جمهوري را در مذاكره جدي بامقامات تركيه از او گرفته بود لذا وزيران به صلاح ندانستند كه اين سفر انجام شود.
رمضان زاده ضمن انتقاد و ابراز تاسف از ادبيات به كار رفته توسط بعضي از نمايندگان در رابطه با لغو سفر رئيس جمهوري به تركيه از حداد عادل خواست تا در صورتي كه صلاح بداند تذكرات لازم را در اين زمينه بدهد. سخنگوي دولت اظهارات منتقدين قراردادهاي تاو و ترك سل در مورد عدم توجه به مصالح امنيتي را رد كرد و گفت: به دليل حجم انبوه تبليغات عليه دولت و گزارش هاي غلطي كه در صحن مجلس توسط برخي از افراد خاص- كه براي جامعه شناخته شده هستند- داده شد، چنين ذهنيت هايي در برخي نمايندگان شكل گرفت. رمضان زاده اضافه كرد: اقدام مجلس در محدود كردن طرح ،نشان داد اطلاعات كافي دولت و ابهام زدايي از كارهاي انجام شده مسائل را حل كرده و نمايندگان نشان دادند با راي مستقل خود، مصالح ملي كشور را در نظر مي گيرند.
لغو سفر خاتمي حركتي سياسي
سخنگوي دولت در مورد اينكه لغو سفر خاتمي به تركيه حركتي سياسي بوده است گفت: تمام مسائل مربوط به روابط خارجي كشورها در حوزه سياست است و نمي توان تصميمي گرفت كه سياست در آن دخالت نداشته باشد.
وي گفت: موضع دولت در لغو سفر، حفظ اقتدار ملي و تصميم گيري براساس مصالح كشور و منافع ملت بود.
دولت مخالف نظارت مجلس
سخنگوي دولت در پاسخ به پرسشي در مورد اينكه چرا دولتمردان حاضر به نظارت مجلس بر عملكردشان نيستند؟ گفت: ما نظرات مجلس را حق آنها مي دانيم ولي نكته مهم اين است كه اين نظارت داراي مكانيزم قانوني سئوال، استيضاح،  تحقيق و تفحص، تذكر و ديوان محاسبات است.وي افزود: در مورد اين دو قرارداد اگر چه اكثريت نمايندگان دغدغه مصالح ملي را دارند ولي برخي افراد به گونه اي حقايق را جلوه مي دهند كه عكس  العمل ها، مصالح ملي كشور را تحت تاثير قرار مي دهد.رمضان زاده در مورد وجود ابهام در دو قرارداد تاو و ترك سل از نظر نمايندگان گفت: ابهام داشتن و اعمال نظارت بر يك يا دو قرارداد نبايد به گونه اي باشد كه منافع ملي را زير سئوال برد.
سخنگوي دولت ضرورت استفاده از مكانيزم هاي منطقي و مطمئن تر را براي رفع ابهامات پيش آمده مورد تاكيد قرار داد و گفت: ما حداكثر هشت يا ۹ ماه ديگر سر كاريم، لذا نبايد به گونه اي برخورد شود كه در درازمدت منافع ملي كشور تحت الشعاع اختلاف نظر با دولت فعلي قرار گيرد.
حركت خصمانه عليه تركيه
رمضان زاده در پاسخ خبرنگار آناتولي تركيه كه لغو قراردادها رابه معناي احتمال بروز حركت خصمانه عليه تركيه عنوان كرد گفت: در جامعه ما نيروها و نهادهاي مختلفي هستند كه براساس قانون مسئوليت دارند و اختلاف نظر ميان اين نهادها رايج بوده و در دنيا نيز امر جديدي نيست و ما مطمئن هستيم كه با توضيحات قانع كننده، مجلس اين قراردادها را تصويب مي كند و سياست ما نيز گسترش رابطه با تركيه است و اين قراردادها جزئي از توافقات كلان تر با دولت تركيه است.
موضع دولت در مورد ضرب و شتم دكتر سروش
سخنگوي دولت در پاسخ به پرسش يكي از خبرنگاران در مورد ضرب و شتم دكتر سروش در قم و علت عدم برخورد وزارت اطلاعات باگروههاي فشار شناخته شده گفت: نخبگان بزرگترين سرمايه كشور هستند و همه بايد در جهت تكريم و حفظ آنها اقدام كنند.رمضان زاده افزود: به غير از ضرب و شتم سروش، تجاوز به حريم خصوصي خانواده ها و وارد شدن به جلسات خصوصي منازل، آن هم بدون مجوز قانوني و از سوي افراد شناخته شده، قابل قبول نيست.رمضان زاده برخورد با اين افراد را وظيفه قوه قضائيه دانست.
تجمع در تهران اهميتي نداشت
از عبدالله رمضان زاده در مورد تجمع تعداد محدودي از افراد مقابل دانشگاه تهران در يكشنبه شب سئوال شد. وي با اشاره به اينكه از نظر دولت اين تجمع غيرقانوني اهميت خاصي نداشت گفت: از كساني كه مايلند فعاليت سياسي كنند دعوت مي كنيم در چارچوب ضوابط و قانون عمل كنند.

كوتاه از سياست
صافي گلپايگاني: حفظ شخصيت اسلامي در عصر غيبت وظيفه همگاني است
حضرت  آيت الله  العظمي  صافي  گلپايگاني  گفت : در عصر غيبت  و امتحان ، وظيفه همگان  است  كه  در حفظ شخصيت  اسلامي خود بكوشند.
وي  در پيامي  به  سومين  همايش  مهدويت ، استراتژي  انتظار و جهان  آينده  افزود: در اخبار و احاديث  در مورد حفظ هويت  اسلامي در عصر غيبت  تاكيد و سفارش  بسيار شده  است . دراين  پيام  آمده  است : ثبات  و ولايت  كه  آن همه  ثواب  دارد، بر حفظ هويت ديني  و استقلال  مذهبي  و صبر و پايداري  تاكيد دارد.
جهان  استكبار و كفر براي  مخدوش  كردن  و كم  رنگ  كردن  هويت  و شخصيت  اسلامي با همه  عوامل  تبليغاتي  و ايادي  مزدور و سياست هاي  مزورانه  در همه  كشورهاي اسلامي و هر كجا كه  مسلماني  باشد، تلاش  مي كند.
رئيس  مجلس  اعلاي  انقلاب  اسلامي عراق  با آيات  عظام  در قم  ديدار كرد
سيد عبدالعزيز حكيم  رئيس  مجلس  اعلاي  انقلاب  اسلامي عراق  صبح  روز گذشته در قم  به  طور جداگانه  با آيات  عظام  در اين  شهر ديدار و گفت  و گو كرد.
سيدمحسن  حكيم  مشاور سياسي  رئيس  اين  مجلس  با اعلام  اين  مطلب  ، افزود: در ديدارهاي  سيد عبدالعزيز حكيم  با آيات  عظام  علي مشكيني ، فاضل  لنكراني ، ناصر مكارم  شيرازي ، شيخ  جواد تبريزي  و وحيد خراساني كه  به  طور جداگانه  انجام  شد، دو طرف  در خصوص  آخرين  تحولات  عراق  بحث  و تبادل نظر كردند. وي  افزود: در اين  ديدارها آيات  عظام  توصيه هايي  را در خصوص  لزوم  حفظ استقلال  عراق  و خطرات  فكري  و فرهنگي  كه  ملت  اين  كشور و به  ويژه  شيعيان ، كه در مقطع  كنوني  آنان  را تهديد مي كند، ارايه  كردند.
هيات  پارلماني  ايران  در يكصد و يازدهمين  مجمع  بين  المجالس 
هيات  پارلماني  جمهوري  اسلامي ايران  بمنظور شركت  در يكصد و يازدهمين مجمع  بين المجالس  روز گذشته تهران  را به  مقصد ژنو - سوئيس  ترك  كرد.
اين  هيات  به  سرپرستي منوچهر متكي  رئيس  شوراي  اجرايي  گروه  بين  المجالس  ايران  علاوه  بر شركت در كنفرانس  مذكور، با مقامات  بلندپايه  سياسي  و پارلماني  ساير كشورهاي جهان  نيز ديدار و گفت  و گو خواهد كرد. در اجلاس  پائيزه  مجمع  اتحاديه  بين المجالس  كه  به  مدت  چهار روز در مركزكنفرانسهاي  بين المللي  شهر ژنو برگزار مي شود بيش  از ۱۲۰ هيات  از گروههاي پارلماني  كشورهاي  عضو شركت  دارند.
شوراي  هماهنگي  گروههاي  جبهه  دوم  خرداد نشست  فوق العاده  برگزار مي كند
ايرنا: شوراي  هماهنگي  گروههاي  جبهه  دوم  خرداد براي  بررسي  مصوبه  اخير مجلس شوراي  اسلامي و نيز حمايت  از دولت  نشست  فوق العاده اي  برگزار خواهد كرد.
محمدسلامتي ، رئيس  شوراي  هماهنگي  گروههاي  جبهه  دوم  خرداد روز گذشته افزود: در جلسه  يكشنبه  شب  شورا مصوبه اخير مجلس  در مورد قراردادهاي  تاو و ترك  سل  مطرح  و قرار شد در نشستي ويژه  با حضور همه  گروههاي  جبهه  دوم  خرداد اين  مساله  بررسي  شود.
سلامتي  افزود: شوراي  هماهنگي  جبهه  دوم  خرداد معتقد است  در شرايط كنوني  كه  فشارهاي  بين المللي  نسبت  به  جمهوري  اسلامي ايران  بيش  از گذشته است ، بايد اقتدار دولت  در عرصه  بين المللي  تقويت  شده  و به  دولت  كمك  شودتا وظايف  ملي  خود را در عرصه  بين المللي  با توجه  به  منافع  نظام  تعقيب كند.
آيين نامه مالي شهرداري ها در كميسيون امنيت ملي بررسي شد
فارس:عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي گفت: لايحه الحاق يك ماده به آيين نامه مالي شهرداريها عصر روز گذشته در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مورد بررسي قرار گرفت.
علي احمدي گفت: در جلسه ديروز كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي پيشنهاد وزارت كشور براي اصلاح آيين نامه مالي شهرداريها مبني بر اينكه اصلاحات به پيشنهاد وزارت كشور و تصويب هيات دولت باشد مورد بررسي قرار گرفت كه تصميم گيري در اين زمينه به جلسه آينده كميسيون موكول شد.

سياسي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |   شهري   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |