سه شنبه ۷ مهر ۱۳۸۳
گفت وگو با دكتر حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي و نماينده افتخاري بم
زنگ اميد
003465.jpg
ياسر مرادي
۲۴۴ روز پس از حادثه دلخراش زلزله بم، دكتر حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي به همراه تني چند از مسئولين در اولين سفر رسمي خود بعد از تصدي رياست مجلس به بم سفر كرد ولي آنچنان پيگيري مسائل اين شهر براي وي داراي اهميت بود كه در كمتر از يك ماه و در روز اول مهر براي به صدا در آوردن زنگ مدرسه شاهد بم مجدداً در بم حاضر شد. دكتر حداد عادل كه در سفر قبلي به علت عدم حضور نماينده بم در مجلس از مردم بم خواسته بود به عنوان نماينده افتخاري آنان در مجلس ايفاي وظيفه كند و با پاسخ مثبت مردم مواجه شده بود در گفت و گويي اختصاصي با همشهري به تشريح مشكلات بم پرداخت. روزنامه همشهري بعد از سفر اول رئيس مجلس به بم در مطلبي با نام «بم نامه »به تشريح مشكلات اين شهر پرداخته بود
*آقاي دكتر حدادعادل طي دو سفري كه به بم داشته ايد معضلات اصلي اين شهر را بيشتر حول چه مسائلي ديديد و به عنوان نماينده بم چه توصيه اي به ساير مسئولين داريد؟
- اولاً اين كه بنده نماينده افتخاري مردم بم هستم و اين امر هم درخواست من از مردم خونگرم اين شهر بوده كه با پاسخ مثبت آنان مواجه شده است. به نظر من عمده ترين مشكل فعلي بم، معضل روحي مردم است كه مهمتر از مسائل مادي و معيشتي مردم اين شهر است. حال كه نيازهاي اوليه مردم از نظر اسكان موقت تأمين شده است و در صد قابل توجهي از نيازهاي فوري و اوليه مردم هم رفع شده، وقت آن رسيده كه در بم به فكر بازسازي روحيه مردم باشيم، مثلاً يكي از نيازهايي كه در اين دو سفر به ذهن من رسيده است ساخت يك شهر بازي در بم است كه خانواده ها فرزندان خود را به آنجا ببرند و يك نوع فرح و شادي در آنها ايجاد شود. به هر حال تدارك ديدن يك سري برنامه هاي تفريحي و فرهنگي را كه غم زدا باشد و نه غم افزا در اين شهر ضروري مي دانم و بايد برنامه ريزي هاي دقيقي در اين زمينه صورت بگيرد.
*در بازديد خود از بم، سرعت و كيفيت بازسازي را چگونه ديديد؟
- به نظر من اقداماتي كه مسئولان در بم انجام داده اند با سرعت بالايي صورت گرفته و شايد سرعت بيش از اين به كيفيت كار لطمه مي زد اما يك شهر ويران را نمي توان به طور كامل طي چند ماه دوباره ساخت؛ اما به هر حال افق در بم روشن است.
*جناب دكتر حداد، شايد يكي از نكات جالب در دو سفر اخير شما ميزان بالاي نارضايتي مردم از روند بازسازي و مشكلات موجود در اين شهر بوده است به طوري كه حمل نامه هاي دريافتي شما از مردم به راحتي ممكن نبود. نظرتان در اين زمينه چيست؟
- اين نارضايتي ها و درددل هاي مردم با من در اين دو سفر، دليل بر نارضايتي عمومي و اكثريت مردم نمي باشد. در حال حاضر در بم و بروات ۱۲۰ هزار نفر زندگي مي كنند؛ اگر فرض كنيد از هر ۱۰۰ نفر يك نفر ناراضي باشد ما بايد انتظار مراجعه ۱۲۰۰ نفر را داشته باشيم و حال اين كه چنين نبود، توده مردم درك كرده اند مسئولان براي آنها تلاش هاي قابل توجهي را كرده اند و خودشان هم همكاري هاي زيادي را داشته اند. به هر حال در هر نظام مديريتي اين مقدار نارضايتي قابل تصور است و به هيچ وجه نمي توان اين تعداد مراجعه كننده را نشانه نارضايتي عمومي مردم بم دانست.
نكته ديگر اين كه زندگي در ساختمان هاي موقت كوچك و آهني مردم را ناراحت و خسته كرده و ما بايد براي اسكان دائم مردم در اين شهر فكري بكنيم. البته اقدامات علمي و فني در خصوص احداث بنا، كاملاً نويد  دهنده آن است كه اين شهر در آينده اي نزديك ساخته خواهد شد و اگر اعتبارات با همين سرعت فعلي در اختيار مسئولان قرار بگيرد مي توانيم اقدام نظام در بم را به عنوان الگويي از مديريت هماهنگ و موفق به مردم و جهانيان نشان دهيم.
*با توجه به اين كه هدف اصلي از سفر شما به بم، آغاز سال جديد تحصيلي و بهار علمي در اين شهر بود، وضعيت تحصيلي دانش آموزان را به عنوان نقطه اميد بازسازي بم چگونه ارزيابي مي كنيد؟
- امروز دانش آموزان بم در مقايسه با دانش آموزان ساير استانها از نظر كلاس و مدرسه با مشكلي روبه رو نيستند و حتي امكانات آنان بهتر از دانش آموزان برخي از شهرهاي ديگر است و در آينده نزديك نيز به مدارسي كه با اتاق هاي پيش ساخته و متناسب با اصول مهندسي احداث شده، منتقل خواهندشد.
*چه توصيه اي به مردم بم داريد؟
- سخن من با مردم بم اين است كه هيچ كس شما را فراموش نكرده و همگان به فكر شما هستند. البته مردم اين منطقه نيز بايد در بازسازي بم كمك كنند چرا كه بدون حضور و مشاركت آنان كار تمام نمي شود. جوانان بمي نيز بايد آمادگي بيشتري را براي ورود به مرحله فعاليت و كار و تلاش داشته باشند و مسئولان هم بايد تا حد امكان تلاش كنند از نيروهاي بومي بويژه جوانان اين شهر استفاده كنند.
*و اما حرف آخر؟
- با تلاش مسئولان، خيرين و مردم به زودي شاهد يك شهر جديد خواهيم بود كه غم از چهره مردم آن پاك شده باشد. مسئولان نيز لازم است براي رسيدگي به امور مردم و مهمتر از آن، بازسازي روحي آنان به اين شهر سفر كنند.
سايرين چه مي گويند
در ادامه لازم ديديم براي تشريح بيشتر مشكلات بم، گفتگوهاي ديگري را با وزير مسكن، استاندار كرمان و فرماندار بم در اين زمينه به عمل آورديم.
عبدالعلي زاده: حجم سنگين خرابي ها مردم را دچار ترديد مي كند
عبدالعلي زاده وزير مسكن و شهرسازي در گفتگويي با همشهري گفت: مشكلات بم خيلي زياد است و اين نگراني در مردم وجود دارد كه نكند با ايجاد يك حادثه ديگر در سطح كشور، دولت بازسازي بم را نيمه تمام رها كند.
وي كه در دو سفر اخير رئيس مجلس را همراهي كرده است، افزود: بم شهري است كه با خاك يكسان شده و حجم سنگين خرابي ها مردم را دچار ترديد مي كند كه آيا اين شهر قابل بازسازي است يا نه؟
مشكل روحي مردم نيز بر موارد يادشده اضافه شده اما با نجات باغات و نخل هاي خرماي بم اخيراً خون تازه اي در رگ هاي مردم اين شهر جريان گرفته است.
وي تأكيد كرد: علامت هاي اميدواري در مردم به وجود آمده، اما بايد روان درماني جدي تري را به كارگيريم تا مردم از كسالت روحي بيرون بيايند.
وي در مورد روند بازسازي بم گفت :ما تا اواخر ارديبهشت ماه مشغول آواربرداري بوديم و تا به حال فقط ۴ ماه براي بازسازي وقت داشتيم كه در نوع خود پيشرفت قابل توجهي را داشته است.
وي با تأكيد بر اين نكته كه دولت در اين زمينه سنگ تمام گذاشت، افزود: از لحاظ بودجه و اعتبارات مشكلي وجود ندارد و بخش مشاوران ساختمان نيز راه افتاده و به زودي بازسازي روند قابل توجهي خواهد داشت.
استاندار كرمان: ۴۰۰ هزار كانكس كم داريم
كريمي استاندار كرمان كه زحمات بسيار زيادي را در بم انجام داده در گفت وگو با همشهري گفت: اسكان دائم در بم به طور كامل صورت گرفته، اما اسكان دائم پروسه اي طولاني دارد.
وي افزود: تا به حال ۳۵ هزار كانكس به مردم تحويل داده شده، ۹ هزار كانكس در حال ساخت داريم و ۴ هزار كانكس نيز كم داريم كه اين ۴ هزار كانكس مربوط به افرادي است كه يا دفترچه هاي آنها دير رسيده و يا اين كه تازه ازدواج كرده اند. كريمي افزود: در مرحله اسكان موقت، به جز تهيه اين چهار هزار كانكس و تعدادي سرويس بهداشتي براي مردم، مشكل حادي نداريم و در مورد بازسازي دائمي نيز همه ساز و كارها فراهم است و با مراجعه مردم براي آغاز اين مرحله مشكلات موجود در اين زمينه حل خواهد شد.
فرماندار بم: ما را تنها نگذاريد
رفيع زاده فرماندار بم نيز در گفت وگو با همشهري مهمترين مشكل بم را تهيه سريع تر نقشه منازل مسكوني به شهرداري دانست و همچنين از دولت خواست روند تخصيص اعتبارات بم را تسريع ببخشد.
003447.jpg
003450.jpg
003444.jpg
003438.jpg
وي افزود: علي رغم اين كه من به عنوان فرماندار بم و فردي كه ارتباط تنگاتنگ با مردم دارد بايد از ريز قضايا با خبر و پاسخگوي مردم باشم، ولي متأسفانه از روند بازسازي بم كاملاً بي اطلاع هستم.
وي خواستار به كارگيري بيشتر نيروهاي محلي و بومي اين شهر براي بازسازي بم شد و افزود: تخصص سايرين در اين زمينه به تنهايي كافي نيست.
رفيع زاده در پايان خطاب به مردم كشور گفت: توقع داريم مردم سراسر كشور ما را مثل روزهاي اول تنها نگذارند و امروز براي بازسازي بم به پشتيباني آنها بيشتر نياز داريم.
وضعيت نوسازي مدارس بم
رئيس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس كشور گفت: تاكنون ۵۰ كلاس درس در بم ساخته شده و هم اكنون آماده بهره برداري هستند.
محمدعلي افشاني افزود: ۲۴ پروژه آموزشي در قالب ۱۲۶ كلاس درس در حال حاضر با مشاركت خيرين در شهرستان بم در حال ساخت است كه بين ۱۵ تا ۷۰ درصد پيشرفت فيزيكي داشته اند.
وي اعتبار اختصاص يافته به اين كلاس ها را بيش از ۵/۸ ميليارد تومان اعلام كرد.
معاون وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: خيرين مدرسه ساز در بم تاكنون ۱۹ ميليارد تومان تعهد ساخت مدرسه داده اند.
البته دولت تاكنون ۱۰ ميليارد تومان به اين سازمان تخصيص داده و اخيراً ۱۲ ميليارد تومان ديگر براي ساخت مدرسه در بم اختصاص يافته است.
وي يادآور شد: دانش آموزان بمي در سال تحصيلي جديد در ۶۲۰ كانكس و ۳۰۰ كلاس تعميري مشغول به تحصيل شده اند.
۸ هزار دانش آموز در زلزله جان خود را از دست دادند
آرمان، رئيس آموزش و پرورش بم گفت: ۸ هزار دانش آموز و ۱۰۰۰ معلم در زلزله پنجم دي ماه درگذشتند. اما ده روز بعد از زلزله مدارس اين شهر بازگشايي شد و دو مجتمع آموزشي با حدود ۳۰ دانش آموز آغاز به كار كردند. وي گفت تا ۱۶ شهريور امسال حدود ۱۶ هزار دانش آموز در بم ثبت نام شده  بودند و اميد است اين تعداد به ۲۵ هزار نفر هم برسد.
وي گفت: ۵ مدرسه در حال ساخت و ۲۴ پروژه آموزشي در بم در دست اقدام است و همچنين براي بازسازي روحي و رواني دانش آموزان كميته سلامت روان و بهبود يادگيري كار خود را آغاز نموده و براي بازسازي روحيه معلمان نيز كلاس هاي مداخله در بحران توسط يونيسف با ۷۰ ميليون تومان هزينه در حال برگزاري است.
رفع مشكلات بهداشتي بم سالانه ۲۰۰ ميليارد ريال اعتبار نياز دارد
مسئول بهداشت و درمان بم و معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي كرمان گفت: رفع مشكلات بهداشتي شهرستان بم سالانه به ۲۰۰ ميليارد ريال اعتبار نياز دارد.
دكتر محمدرضا افلاطونيان در مورد اقدامات انجام شده در شهرستان بم گفت: تاكنون حدود ۵۰ ميليارد ريال دارو به صورت رايگان به بيماران بمي تحويل شده است.
وي گفت: توزيع اين داروها در طول هشت ماه صورت گرفته و تا زمان وجود بحران ادامه خواهد داشت.
وي از سوءاستفاده  برخي افراد غيربومي از اين داروها خبر داد و گفت: براي جلوگيري از اين امر تدابيري انديشيده شده است.
افلاطونيان صدور دفترچه بيمه براي زلزله زدگان را در راستاي حل بسياري از اين مشكلات و جلوگيري از سوءاستفاده مؤثر دانست.

مرور امروز
افق روشن بم
بازهم زنگ اميد بم طنين انداز شد
دي گذشت و بار ديگر نوبهار آغاز شد
گرچه در بستان بم گلها بسي پژمرده گشت
ريشه بر جا ماند و بلبل غرق در آواز شد
رييس مجلس روز اول مهرماه در شهر بم حاضر شد كه گزارش اين سفر يكروزه به اجمال ازنظرتان مي گذرد.
دكترحداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي اول مهر زنگ آغاز سال تحصيلي جديد را در بم به صدا درآورد.
حداد عادل پس از حضور در گلزار شهدا و درگذشتگان زلزله بم با قرائت فاتحه به آنان اداي احترام كرد.
وي همزمان با بازگشايي مدارس در سراسر كشور ضمن حضور در مجتمع آموزشي شاهد بم زنگ اين مدرسه را به نشانه آغاز سال تحصيلي جديد و به اميد ايجاد نشاط در ميان زلزله زدگان به صدا درآورد.
نماينده افتخاري بم در مجلس شوراي اسلامي طي سخناني در اين مدرسه اعلام كرد: مقام معظم رهبري با علاقه و جديت مسائل بم را پيگيري مي كنند. وي افزود: نزديك به يك ماه پيش به شهر شما آمدم و از شما خواستم تا زمان برگزاري انتخابات در بم نماينده افتخاري شما در مجلس باشم كه شما هم افتخار اين خدمت را به من داديد و امروز اول مهرماه را مغتنم شمردم تا به عنوان يك معلم در خدمت شما سال تحصيلي جديد را آغاز كنيم.
وي در ادامه با اشاره به بازگشايي مجدد مدارس در بم تاكيد كرد از امروز زندگي جديدي در اين شهر آغاز خواهد شد و گر چه امروز آغاز فصل پائيز است، اما نوروز علم و دانش براي بمي ها بهار را به ارمغان خواهد آورد.
حداد عادل افزود: بايد كاري كنيم كه پنجم ديماه امسال همان طور كه يادآور دردها و رنجها است، يادآور نوسازي شهر بم نيز باشد و يك معناي شادي بخش به خود بگيرد.
رئيس مجلس در پايان تاكيد كرد: اميدوارم پس از آنكه به زودي به بم بازگشتم ساختمانهاي ساخته شده براي اسكان دائمي، چهره شهر را عوض كرده باشد.
پس از پايان مراسم ،رئيس مجلس كتب درسي و هداياي مجلس شوراي اسلامي را به دانش آموزان بم اهدا كرد.
رئيس مجلس كلنگ احداث مدرسه دوازده كلاسه باقرالعلوم و اورژانس مركز بهداشت بم را نيز به زمين زد و همچنين آزمايشگاه مركز بهداشت اين شهر را هم افتتاح نمود.
دكتر حداد عادل در جريان سفر خود از حوزه علميه در حال احداث قائميه نيز بازديد كرد.
نماينده افتخاري بم دفتر ارتباطات مردمي خود در بم را جهت انتقال مسائل و مشكلات مردم به مجلس شوراي اسلامي ايجاد نمود.
در اين سفر كه ۳۰ روز پس از اولين سفر رئيس مجلس به بم صورت گرفت عبدالعلي زاده وزير مسكن و شهرسازي، مقيمي معاون عمراني وزير كشور و سعيدي كيا رئيس ستاد بازسازي بم و افشاني رئيس سازمان نوسازي مدارس و ۵ نفر از نمايندگان استان كرمان وي را همراهي مي كردند.
حاشيه سفر رئيس مجلس به بم
* مردم بم نسبت به روند اسكان موقت و بازسازي شهر خود همچنان گله مند هستند، به نحوي كه همراهان رئيس مجلس بيش از هفتصد نامه از مردم بم دريافت كردند.
* حداد عادل در بازديد خود از مناطق مختلف شهر به گلايه هاي مردم گوش مي  كرد و مانع دخالت محافظان براي دوركردن مردم مي شد. حتي وي چند بار از اتوبوس خود پياده شد و با مردم شهر ابراز همدردي كرد.
* در اواسط برنامه آغاز سال تحصيلي پيرزني خواست تا نامه اش را شخصاً به رئيس مجلس تحويل دهد و سخنان خود را به گوش وي برساند كه موجب تاخير محدود برنامه شد.
* رئيس آموزش و پرورش شهر بم پيش از سخنان رئيس مجلس اعلام كرد تا به حال ۱۶ هزار دانش آموز در مدارس بم ثبت نام كرده اند و با پايان فصل برداشت خرما تا چند هفته ديگر اين تعداد به ۲۵ هزار نفر مي رسد. رئيس سازمان نوسازي مدارس هم در اين مراسم گفت: هيچ دانش آموز بدون كلاسي در بم نداريم و تا مهر آينده تمام مدارس دائمي بم آماده تحويل خواهد بود.
* عليرغم اينكه عدم نشاط در سطح شهر بم بارز بود اما دانش آموزان اين شهر در مدارس شادي و نشاط خاصي داشتند.
* رئيس مجلس، دبستان امام رضا(ع) در روستاي خواجه عسگر بم را كه پس از تخريب كامل در ظرف صدوپنج روز بازسازي شده بود افتتاح كرد.
* دكتر حداد وقتي كلنگ افتتاح مدرسه اي در بم را به زمين مي زد تاكيد كرد به شرطي اين كلنگ را به زمين مي زنم كه بيل زني هم وجود داشته باشد كه بيل زده و كار ساخت اين مدرسه را با جديت دنبال كند.

سياست
ادبيات
اقتصاد
انديشه
زندگي
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  زندگي  |  سياست  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |