چهارشنبه ۸ مهر ۱۳۸۳
گفت وگو با نايب رئيس اتحاديه چاپخانه داران تهران
صنعت چاپ؛ بحران زده و فرسوده
003507.jpg
مهسا بدري
اعلام خبر فرسودگي ۷۰ تا ۷۵ درصد از تجهيزات صنعت چاپ آن هم همزمان با برگزاري جشنواره صنعت چاپ بهانه اي شد تا با محمد بلالي نايب رئيس اتحاديه صنف چاپخانه داران مصاحبه اي ترتيب دهيم. بلالي خود را زبان گوياي اتحاديه معرفي مي كند. به اعتقاد وي صنعت چاپ با بحران روبه رو است. بلالي كمبود سرمايه گذاري و مسايل وام هاي بانكي را در نوسازي تجهيزات صنعت چاپ از جمله مشكلات اساسي مي داند و با گلايه از عدم حمايت دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مي گويد: «بايد با تلاش و جديت زمينه توسعه صنعت چاپ را ايجاد كنيم.»
* در جايي اعلام كرديد، ۷۰ تا ۷۵ درصد تجهيزات صنعت چاپ كشور فرسوده و از رده خارج هستند. به نظر شما چه عاملي موجب چنين وضعيتي شده است. تجهيزات چاپ ما در مقايسه با سالهاي قبل از انقلاب چه وضعيتي دارند؟
- پيش از انقلاب صنعت چاپ كشور با استاندارد دنيا فاصله اندكي داشت و هرگونه تكنولوژي تازه اي به فاصله كمتر از ۶ ماه وارد كشور مي شد. واردكنندگان اين تجهيزات، ماشين آلات جديد را به طور انبوه ذخيره مي كردند و به اين ترتيب هر چاپخانه داري مي توانست ظرف ۲۴ ساعت نسبت به تعويض تجهيزات و خريد تجهيزات نو براي چاپخانه اش اقدام كند.بعد از انقلاب، شرايط جنگ محيط تازه اي به وجود آورد و تصميم گيري هاي عجولانه برخي مسئولان در اين شرايط به بافت فني و صنعتي كشور آسيب رساند. اما شرايط جنگي صرفاً به معناي خوابيدن و تعطيل شدن صنعت نيست. بسياري از صنايع كشور در همان شرايط فعالانه كار كردند. اما اين اتفاق براي صنعت چاپ كشور نيفتاد. عدم شناخت مسئولين وقت از صنعت چاپ و جايگاه آن باعث شد صنعت چاپ با واحد تكثير در يك رديف ديده شود و هم اكنون نيز صنعت چاپ در سازمان مديريت و برنامه ريزي هيچ جايگاهي ندارد و در بودجه هيچ رديفي براي آن قائل نشده اند. در اين شرايط با اعلام اينكه تكنولوژي وابستگي مي آورد و ورود ماشين آلات باعث وابستگي مي شود، از ورود آن به كشور جلوگيري شد و اين مربوط به زماني است كه دلار ۱۸ تومان بود. ماشين آلات موجود در كشور تا به امروز كه نرخ دلار به ۹۰۰ تومان رسيده امكان تعويض نيافت. اكنون ورود ماشين آلات به كشور آزاد شده و اين در حالي است كه ۷۵ درصد از ماشين آلات ما در اين سال ها عمر مفيد خود را كرده اند و با توجه به بهره  هاي سنگين وام هاي بانكي و افزايش نرخ ارز، توان سرمايه گذاري و نوسازي از چاپخانه داران گرفته شده است.
* براي جايگزين كردن اين تجهيزات و نوسازي آنها به چه بودجه اي نياز داريم؟
- ما حداقل سالانه ۵۰ ميليون دلار ارز براي بازسازي صنعت چاپ كشور به مدت ۱۰ سال نياز داريم.
* دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي براي جايگزين كردن اين تجهيزات چه كمك هايي كردند؟
- هيچ كمكي نكرده اند. اتحاديه چاپخانه داران اعتقاد دارد بين مسئوليت هايي كه در نظام وجود دارد بايد خط تفكيكي در نظر گرفته شود. قانونگذار، تصميم گيري در مورد ماشين آلات چاپ را در زمره وظايف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تعريف كرد كه اين يك اشتباه محض بود. وزارت ارشاد يك وزارتخانه فرهنگي است. طبعاً يك وزارتخانه فرهنگي به علت نداشتن كارشناس و متخصص صنعتي، از صنعت شناخت كمي دارد. تعيين صلاحيت متقاضي تأسيس چاپخانه در حيطه كار اين وزارتخانه قرار مي گيرد، اما تعيين صلاحيت فني و كار صنعتي از توان آن خارج است. البته مي توان اميد داشت كه به زودي با بازسازي به موقع صنعت چاپ در اين زمينه پيشرفت كنيم. وقتي موافقت اصولي براي انجام فعاليتي داده مي شود بايد پشتيباني و حمايت هم افزايش پيدا كند، اما كسي تاكنون از صنعت چاپ حمايت نكرده است.
* با توجه به رشد روزافزون چاپخانه هاي بزرگ دولتي، دولت و وزارت ارشاد تاكنون چه اقداماتي براي جلب مشاركت بخش خصوصي در توسعه صنعت چاپ انجام دادند؟
- چاپخانه هاي دولتي در اين مدت رشد زيادي داشتند، يعني از حدود ۱۸ واحد در سال هاي قبل از انقلاب به سيصد، چهارصد واحد در حال حاضر رسيدند. سهميه ارزي كه دولت براي وزارتخانه ها در نظر گرفته با سهميه ارزي كه به بازار مي آيد متفاوت است. در هيچ كجاي دنيا بخش دولتي مقابل بخش خصوصي كشورش قرار نمي گيرد. اما در كشور ما در رشته صنعت چاپ ما شاهد يك تقابل بين بخش دولتي و خصوصي هستيم. به عنوان مثال وزارت ارشاد چاپخانه اي عظيم دارد كه به طور مداوم تجهيزاتش را بازسازي مي كند، وارد كردن ماشين آلات با ارز ۱۷۵ تومان هم برايش مهم نيست. اما براي بخش خصوصي وارد كردن هر ماشين جديدي نياز به ۸۰۰ هزار تومان پول دارد. برگشت چنين سرمايه اي هم پنج ساله است. هزينه هاي سنگين نيز باعث شده سرمايه گذاري ها در اين بخش كاهش يافته و بخش خصوصي در مقابل چاپخانه هاي قدرت مند دولتي تضعيف شود. تأسيس چاپخانه  در اكثر وزارتخانه ها و ارگان هاي دولتي مانع از فعاليت  بخش خصوصي مي شود و اين در حالي است كه شعار حمايت از بخش خصوصي خيلي خوب داده مي شود. اما بايد ديد بخش خصوصي با چه چالش هايي مواجه است كه برطرف كردن اين چالش ها نياز به حمايت دولت و بررسي كارشناسانه دارد.
هم اكنون ۳۰ تا ۳۵ هزار نفر در خانواده چاپ در حال فعاليت هستند و توزيع ناعادلانه كار و كاغذ در اين بخش مطرح است. در حالي كه چاپخانه هاي دولتي با مشكلي به نام مشكل كاغذ رو به رو نيستند و به راحتي كار مي كنند، در بخش خصوصي به علت عدم توزيع كاغذ، كار چاپخانه ها تعطيل شده است. اكثر چاپخانه ها در بخش توليد كتاب و به خصوص كتب درسي سرمايه گذاري مي كنند. از حدود ۱۷۰ ميليون كتابي كه چاپ مي شود ۹۰ درصدش در سه چاپخانه عظيم دولتي افست، چاپخانه نشر كتاب هاي درسي و چاپخانه  وزارت ارشاد به چاپ مي رسند و تنها ۱۰ درصد در بخش خصوصي چاپ مي شود.
* با توجه به رقابت ناعادلانه اي كه فرموديد بين بخش دولتي و خصوصي برقرار است، پيشنهاد شما براي حل اين مشكل چيست؟ آيا امكان كم كردن فاصله بين چاپخانه هاي دولتي و غير دولتي وجود دارد؟
- ما اول بايد مقدار مصرف سرانه كشور را تعيين كنيم. مصرف سرانه كاغذ ما مشخص است. وزارت بازرگاني به عنوان متولي واردات بايد اعلام كند چقدر كاغذ وارد كشور مي شود و چقدر توليد داخلي داريم. طبق آماري كه گرفتيم مصرف سرانه كاغذ در كشور ما بيش از ۱۶ كيلو نيست. قبل از انقلاب هم با جمعيت ۳۰ ميليوني كشور همين ميزان مصرف سرانه را داشتيم. هم اكنون توان چاپخانه ها بيش از آن چيزي است كه ما احتياج داريم. اين يك طرف قضيه است و طرف ديگر بخش دولتي است. اگر بخش دولتي را به بخش خصوصي واگذار كنيم بدون اين كه امكان سوددهي داشته باشد خود مشكل تازه را ايجاد مي كند. ما در اصل بايد ميزان تجهيزات مورد نيازمان را مشخص كنيم و با تعيين ماشين آلات فرسوده و از رده خارج، آنها را با ماشين آلات دولتي جايگزين كنيم. نه اين كه ۲ هزار واحد چاپ موجود در تهران را به ۲ هزار و ۳۰۰ واحد تبديل كنيم كه كشور ديگر نيازي به چاپخانه هاي بيشتر ندارد بلكه بايد چاپخانه هاي موجود را از بحران نجات داد.
* حدود ۶ ماهي است ركود بازار كاغذ، ناشران را با مشكلاتي رو به رو كرده است. نوسانات بازار كاغذ چه تأثيري روي ضعف چاپ گذاشته است؟
- دولت بايد در اين زمينه تصميم بگيرد و اگر نمي خواهد يارانه كاغذ بدهد اعلام كند.هم اكنون درصد بالايي كاغذ با قيمت دولتي وارد بازار شده اما بنا به هر دليلي ۶ ماهي است كه كاغذ توزيع نشده و در نتيجه كاغذي كه در بازار آزاد به نرخ ۱۴ هزار تومان به دست مصرف كننده مي رسيد، الان به ۲۵ هزار تومان معامله مي شود. نبايد اين اگر دولت قصد ندارد يا يارانه كاغذ بپردازد، اعلام كند تا تعاوني  ناشران، تعاوني كاغذفروشان و تعاوني چاپخانه داران و تجاري كه در بازار آزاد فعال هستند وارد عمل شده و كاغذ با كيفيت و تنوع خوب وارد كنند.
* داشتن تجهيزات مدرن چاپي چقدر بر صنعت نشر ما تأثير مي گذارد؟
- بايد صنعت نشر را از اين بحث جدا كنيم. هم اكنون بحث ورود به بازار تجارت  جهاني مطرح است كه كشورها بايد در اين راستا خيلي از مسائل را رعايت كنند. كيفيت خوب و قيمت مناسب در اين بازار مطرح است. سياست دولت ما نيز اين است كه وارد بازار جهاني شويم و اين نيازمند بازنگري در صنعت چاپ است. ما محصولات خوبي داريم اما متأسفانه نمي توانيم با يك بسته بندي خوب تجاري، يك بروشور كامل و خوب آن را عرضه كنيم و اين به صنعت چاپ برمي گردد و اگر ما چنين سرمايه گذاري نكنيم در صورت ورود به بازار جهاني، واحدهاي ما به سرعت از بين خواهند رفت.
* مشكلات صنعت چاپ را بر شمرديد و حمايت دولت و وزارت ارشاد را اندك دانستيد. اگر بخواهيم كمي منصفانه تر به اين قضيه نگاه كنيم، در مورد حمايت هايي كه تاكنون از فعالان صنعت چاپ به عمل آمده توضيح دهيد.
- در گذشته كه هيچ حمايتي از طرف وزارت ارشاد نداشتيم، اما اخيراً اگر بحث حمايت  بانك ها مطرح است مي دانيم كه اداره كل چاپ و نشر با جديت كامل پشت اين قضيه ايستاده است. به هر حال اگر در گذشته ارزي در وزارتخانه  بوده و آقايان به چاپخانه هاي قديمي اختصاص دادند، آمارش را بدهند تا ما حداقل در اتحاديه ثبت كنيم، كه البته اين طور نيست و هيچ حمايتي از چاپخانه داران به عمل نيامده است.
* در حال حاضر صدور پروانه چاپ به عهده خود وزارت ارشاد است و ظاهراً  اتحاديه نقشي در آن ندارد. آيا اتحاديه نبايد مشاركت در اين كار داشته باشد؟
- قبل از انقلاب به همين صورت بوده و در واقع الان هم بايد اين گونه باشد. قانونگذار شرح وظايف مجزايي براي وزارت ارشاد و صنوف وابسته مشخص كرده. طبق قانون هر شخصي كه بخواهد يك واحد صنفي به وجود بياورد بايد قبل از هرگونه سرمايه گذاري به اتحاديه مربوطه مراجعه كند. اما آئين نامه اي نوشته  شده كه طي آن، مجوز صدور كارت صلاحيت مديريت به وزارت ارشاد داده شده است. در اين حرفي نيست، چرا كه كار چاپ ابعاد مختلف سياسي، فرهنگي و اقتصادي دارد و يك ارگان بايد صلاحيت اوليه و كلي را از هر لحاظ مشخص كند. تعيين صلاحيت به وزارتخانه فرهنگي ارشاد واگذار شد. اما مدير سابق اداره كل آيين نامه اي تدوين كرد كه تمام اختيارات را به اداره كل مي د اد. اين آيين نامه به تصويب دولت رسيد و به اين ترتيب چاپخانه هاي فراواني بدون مراجعه به اتحاديه، بدون كارشناسي و مشاوره فني تأسيس شد و حالا كه با مشكل برخورد كرده اند به اتحاديه روي آوردند. لذا ما معتقديم صلاحيت اوليه را بايد ارشاد تعيين كند، اما اتحاديه مربوطه بايد مجوز فعاليت را صادر كند. قانون نظام صنفي مي گويد: هر كس مي خواهد دست به يك كار فني بزند، بايد تخصص فني لازم را داشته باشد. اما متأسفانه در وزارت ارشاد به برخي كارمندان بازنشسته جواز تأسيس چاپخانه و مجوز ورود ماشين آلات خارج از رده با ۳۰ سال قدمت داده شد.
* در حال حاضر وام پرداخت شده به چاپخانه داران به چه صورت بوده؟ مشكلاتي كه مديران چاپخانه دار با آن روبه رو بودند براي دريافت وام چيست؟
- الان هر چاپخانه داري كه به بانك مراجعه بكند در صورت ارائه اسناد قابل قبول به بانك، به ميزان مورد نياز، وام مي گيرد. اما موضوعي كه مهم است بيمه ماشين   آلاتي است كه از اين طريق تهيه مي شوند. يك حادثه كوچك ممكن است ارزش پايين چاپ را از ۷۰۰ ميليون به ۷۰ هزار تومان كاهش دهد. دولت بايد سياستي پيش بيني كند كه اين ماشين كه به بانك بدهكار است در قبال تمام حوادث بيمه شود. درست است كه اگر خانه اي را در قبال وام به گرو نزد بانك بگذاريم، حتي اگر زلزله هم بيايد زمين خانه باقي مي ماند، اما اگر ماشين چاپ خراب شود در حالي كه هنوز بدهكار است ديگر دستمان به هيچ كجا بند نيست. صنف چاپ به عنوان تشكيلاتي كه به فرهنگ جامعه خدمت مي كند نيازمند يارانه است.

خشكي خرماي بم نابودي سرمايه مردم
003504.jpg
خرماي بم، مهم ترين محصول اين منطقه رو به خشكي گذاشته و سرمايه مردم در معرض نابودي قرارگرفته و در كنار آن، مشكلات بهداشتي، كمبود آب آشاميدني، خيابان هاي پر از فاضلاب، خطر هجوم مار و عقرب و زندگي در چادر و كانكس همچنان زندگي ساكنان را مختل كرده است.
محمد رنجبر، وكيل دادگستري و وكيل مردم بم در گفت و گويي با خبرنگار ما، ضمن اعلام اين مطلب در خصوص وام و تسهيلات مسكن و امور تجاري اختصاص يافته به مردم بم گفت: بيشتر مردم بم به دليل عدم توانايي در بازپرداخت بدهي ها و داشتن ديون قبلي از قبول اين وام ها خودداري كردند.
وي، افزايش تعداد كانكس ها در منطقه بم را ضروري دانست و گفت: با وجود اقدامات انجام شده، هنوز مسئله بهداشت، نظافت معابر و خيابان ها و آب آشاميدني به نحو مطلوب اصلاح نشده و نيازمند دقت و تلاش بيشتر ستاد بازسازي بم است.وي از متوليان و مديران كشور خواست به طور جدي براي وضعيت خرماهاي بم و جلوگيري ازنابودي سرمايه مردم منطقه فكري كنند.
وي در خصوص پرونده مسئولان بم و دعواي حقوقي مردم بم اظهار داشت: جلسه دوم دادگاه مسئولان بم كه قرار بود روز ۱۵ مردادماه گذشته در كرمان برگزار شود، بنا به دلايل چندي كه اهم آنها، عدم حضور مسئولان وقت استان بود، برگزارنشد و متأسفانه چنين عنوان شد كه مأموران ابلاغ قادر نبودند خواندگان را شناسايي و اخطاريه ها را به رؤيت برسانند و لذا به ناچار به تبعيت از قانون تقاضاي اجراي ماده هفتاد و سه آئين دادرسي مدني را به دادگاه داديم كه طبق آن، آگهي دعوت به شركت در دادگاه سوم، در روزنامه ها درج خواهد شد.
وي با اشاره به اينكه موضوعات مختلفي چون سهل انگاري مسئولان وقت بم در رسيدگي به وضعيت زلزله زدگان و نجات جان مردم بم، دليل طرح دعواي خانوارهاي بمي بوده است، گفت: به رغم فشارهاي وارده و پيام هايي كه براي من ارسال مي شود،  مبني بر استرداد دعوا، حاضر به قبول هيچ مصالحه اي در ارتباط با اين پرونده نخواهم شد.
رنجبر با اعلام اين كه مطابق مستندات موجود، دست كم ۴۵۰ ميليون دلار كمك خارجي به مردم بم اعطا شده است، گفت: متأسفانه هنوز معلوم نيست اين كمك چگونه و در كجا هزينه شده و يا خواهد شد. به طوري كه بخشي از آن به خزانه وزارت اقتصاد رفته ، در حالي كه اين كمك ها از نوع بودجه عمومي نبوده است. علاوه بر آن كه بايد گفت در اين منطقه پول زيادي خرج شده، اما هرگز تناسبي بين ارقام اعلام شده با آنچه مشاهده مي شود، ديده نمي شود.
وي ضمن دعوت از تمامي هموطنان براي بازديد از بم و مشاهده وضعيت اين منطقه و لزوم چاره جويي براي مردم درمانده آن، در پاسخ به سئوالي در خصوص وضعيت كودكان بم و آغاز سال تحصيلي در اين منطقه گفت: در حال حاضر در اين زمينه اقدامات خوبي از سوي مسئولان شده و با جلب مشاركت خيرين و حتي مراجع بين المللي نظير يونيسف، دانش آموزان و دانشجويان بمي تا حد امكان تحت پوشش قرار گرفته اند. ضمن آنكه هم اكنون با كمك ايرانيان داخل و خارج كشور پرورشگاه ها و مؤسسات خيريه براي نگهداري كودكان بي سرپرست بم در حال راه اندازي است كه از آن جمله به مؤسسه خيريه عماد مي توان اشاره كرد كه محل مناسبي براي نگهداري تعداد زيادي از اين كودكان خواهد بود.
نويسنده كتاب «زلزله بم» در خصوص وضعيت چاپي اين كتاب گفت: اين كتاب در ۳۴۰ صفحه جمع آوري و مستندسازي شده و هم اكنون در اداره كل ارشاد اسلامي كرمان در انتظار صدور مجوز چاپ است.
وي اضافه كرد: اين كتاب تاريخي است جهاني كه با رعايت حد اعلاي بي طرفي در نگارش مطالب شامل بخش هاي مختلف، عكس، بخش مطبوعات، بخش مكاتبات و مدارك و مستندات است.
وي، ضمن ابراز اميدواري از صدور مجوز چاپ اين كتاب توسط ارشاد اسلامي كرمان گفت: در بخش تصاوير، عكس هاي گويايي از حالات مختلف زلزله و بقاياي آن، وضع مردم، مردگان، كودكان و ... در اين كتاب گردآوري شده و بي ترديد چنين كتابي نبايد ماه ها در انتظار اجازه چاپ معطل بماند.

بازار فرهنگ
«درمانگر» جديد
دومين شماره فصلنامه اطلاع رساني، آموزشي، پژوهشي درمانگر منتشر شد. اين فصلنامه، به طور اختصاصي به بررسي وضعيت گياهان دارويي و داروهاي گياهي، طب سنتي ايران و جهان، درمانهاي طبيعي، طب آلترنيتو و مباحث فلسفه پزشكي و اخلاق پزشكي مي پردازد.
در اين شماره مي خوانيد: رويكرد وزارت بهداشت و درمان به طب سنتي، ضرورت احياي طب سنتي ايران؛ ابن سينا، سمبل اخلاق و علم؛ هوسيويابتي، علم يا شبه علم؛ طب سنتي و تربيت نيروي متخصص؛ پژوهشكده گياهان دارويي، خودكفا و پيشرو؛ مدل زيست- پزشكي؛
سلامتي و رفتار و هنر درماني و گفت وگو با ميركمال ميرنصيري و...
اين مجله ۱۰۴ صفحه است و ۷۰۰ تومان قيمت دارد.

نخستين شماره «نوآور» منتشرشد
003594.jpg
نخستين شماره ماهنامه «نوآور»، نشريه آموزشي، اطلاع رساني، پژوهشي و فناوري هاي روز، منتشر شد.
در اين شماره نوآور، مطالب زير را مي خوانيد: نسل جديد هواپيماهاي مافوق صوت/ گاراژهاي هوشمند فراگير مي شوند/ دور دنيا در هشتاد ساعت/ ايرباس A380، سلطان جديد آلمان ها/ ساعت اسپرت SLR/ نوآوري هاي جهان تكنولوژي/ ايده هاي نو، خودروهاي نو/ سريع ترين آسانسور جهان/ بزرگترين دوربين ديجيتالي جهان.
صاحب امتيازي، مدير مسئولي و سردبيري اين نشريه برعهده شيوا شبيري است. اين شماره در ۹۸ صفحه و قيمت ۵۰۰ تومان منتشر شده است.

كتاب هاي جديد نشر قطره

موفقيت بي قيد و شرط
نويسنده: نيك ويليامز/ مترجم: مهدي قراچه داغي/ چاپ اول، ۱۳۸۳/ ۲۷۲ صفحه، رقعي/ ۲۰۰۰ تومان.
در اين كتاب مي خوانيد: چگونه بر موانع بر سر راه موفقيت غلبه كنيم، چگونه بر ترس از شكست پيروز شويم، چگونه بدون از خودگذشتگي بي مورد به موفقيت دست يابيم. چگونه از روحيه خلاق خود براي رسيدن به خواسته هاي خود استفاده كنيم.
صدف و قهوه
شاعر: سيما ياري/ چاپ اول، ۱۳۸۳/ ۳۵۸ صفحه، رقعي/ ۲۸۰۰ تومان.
مرغ دريايي
نويسنده: آنتوان چخوف/ مترجم: كامران فاني/ چال اول، ۱۳۸۳/ ۱۲۸ صفحه، رقعي/ ۱۰۰۰ تومان.
مرغ دريايي را مي توان شخصي ترين اثر چخوف دانست. موضوع اصلي اين نمايشنامه  پيكاري قهرماني است.
دايي وانيا
نويسنده: آنتوان چخوف/ مترجم: هوشنگ پيرنظر/ چاپ اول، ۱۳۸۳/ ۹۰۰ تومان.
003498.jpg

عمارت ديگر(شرح شعر نيما)
مؤلف: سيد محمد علي شهرستاني/ چاپ اول۱۳۸۳،/۶۰۰ صفحه، وزيري/ با جلد سلفون/ ۴۵۰۰ تومان.
در اين كتاب به شرح يكصد شعر نيما پرداخته شده است. يعني تقريباً بيش از نيمي از كل عنوان هاي شعري نيما در پنج بخش:  قطعه ها، منظومه ها، شبانه ها، عاشقانه ها و تمثيلي ها. شعرها در هر يك از اين پنج بخش به ترتيب تاريخ سرودن آنها آورده شده است.
انسان ريخته يا نيمرخ شبرنگ در سپيده سوم
نويسنده: اكبر رادي/ چاپ اول، ۱۳۸۳/ ۲۵۴ صفحه، رقعي/ ۱۶۰۰ تومان.
«انسان ريخته...» مجموعه مقالاتي است اكثراً به صورت نامه در مقولات فرهنگ، هنر و ادب معاصر كه طي ساليان در مجلات فرهنگي و ماهنامه هاي هنري و ادبي به چاپ رسيده است. ملاك در تنظيم فهرست و ترتيب مقالات تاريخ نگارش آنها از گذشته به حال بوده است.

سقا تالارهاي مازندران منطقه بابل
نويسنده: معصومه رحيم زاده/ ناشر: سازمان ميراث فرهنگي كشور- اداره كل ميراث فرهنگي استان مازندران/ چاپ اول، ۱۳۸۲/ ۳۲۴ صفحه، وزيري/ با جلد گالينگور.
مازندران را تنها به سبزي و طراوت و روح پهلواني و ميهمان نوازي آن نمي توان شناخت، بلكه ذوق سرشار معماران و طراحان و درودگران و منبت كاران آن در گذشته و آثار معماري آن همچون برج هاي آرامگاهي، قلاع باستاني، تكايا و مساجد در طول تاريخ شهر بوده است.سقا تالارها، يا به زبان مردمي سقا نفارها يكي از غني ترين گنجينه هاي به جا مانده در اين سرزمين سبز است كه از روح هنري و سنت معنوي با معماري كهن كه ريشه در فرهنگ و معماري آييني دارد و تاكنون ناشناخته مانده است، سرچشمه مي گيرد.در اين پژوهش ابتدا به معرفي اجزا و عناصر تشكيل دهنده فضاي دروني و بيروني معماري سقا تالارها پرداخته شده و سپس نقش ها، طرح ها، تصويرها و خطوط، مورد بررسي قرار گرفته اند. از سقا تالارهاي منقوش و تاريخ هاي مندرج در آنها چنين استنباط مي شود كه اوج و شكوفايي آنها بايد در عصر قاجار بوده باشد.

كتاب فيروزه اي
003495.jpg
كتاب فيروزه اي (راهنماي ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي) در سال پاسخگويي مسئولان به مردم منتشر شد. اين كتاب با هدف تسهيل، تسريع و دقت بيشتر در مكاتبات و مكالمات اداري و بهره برداري مناسب از خدمات و فعاليت هاي فرهنگي- هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و با نظر داشتن به حقوق مراجعان و تكريم آنان، توسط روابط عمومي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي منتشر شده است. در مقدمه اين مجموعه وعده داده شده است كه كتاب حاضر از اين پس در خردادماه هر سال با تصحيح و درج اطلاعات جديد منتشر خواهد شد. كتاب فيروزه اي زير نظر مديركل حوزه وزارتي و روابط عمومي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با شمارگان ۱۵۰۰ نسخه منتشر شده است.

همراهي
با خوانندگان گروه علمي و فرهنگي
همه روزه نامه هاي فراواني به صورت پستي، الكترونيكي و دريافت مستقيم از خوانندگان همشهري به دستمان مي رسد كه حاوي مقاله ها، نوشته ها، يادداشت ها و ترجمه هاي گوناگوني است. برخي از اين مطالب، پس از بررسي هاي كارشناسي در صفحات همشهري منعكس مي شوند و برخي ديگر، به دلايل گوناگون از گردونه انتشار دور مي مانند. علت چاپ نشدن اين قبيل مطالب، ممكن است به علل مختلف؛ از جمله تكراري بودن سوژه، طولاني بودن نوشته، سپري شدن زمان ضروري چاپ مقاله، پيچيده و غامض بودن زبان نوشتاري مورد استفاده در مقاله و... باشد. آن چه در پي مي آيد مشخصات تعدادي از نامه هايي است كه در چند روز گذشته به گروه علمي فرهنگي همشهري واصل شده است. منتظر ساير مطالب اين دوستان هستيم.
اسماعيل احسان ملكي (از تهران، مقاله اي درباره مدرسه هاي موفق و استاندارد كه عيناً برگرفته از مقاله مرتضي مجدفر است كه قبلاً در سال ۸۰ در همشهري چاپ شده است)، عبدالحسين انصاري (از تهران، اعلام آمادگي براي ارسال ترجمه، كه البته چشم به راهيم)، امير استوار، (۱۸ ساله از تهران، مقاله اي درباره طنز تلويزيوني)، احمد محمدي پسند (از تهران، اعلام فعاليت هاي قراني فرزندشان مرضيه محمدي پسند)، سيد حسين احمدي (از تهران، يادداشتي درباره گردشگري)، منوچهر آزادگان (از تهران، عضو شوراي مركزي سازمان معلمان ايران، مقاله اي در باره تقارن شهادت دكتر خانعلي و شهيد مطهري)، جمعي از مربيان و معاونان پرورشي آموزشي ناحيه سه شيراز (نامه اي به مرتضي حاجي با رونوشت هاي متعدد در مورد حذف امور تربيتي)، محمود فرشيدي (مدير مجتمع آموزشي معلم از تهران، گزارشي از اردوي مدرسه در استان گلستان)، زهرا يحيائيان (از تهران، دو نوشته درباره ميلاد با سعادت حضرت امام حسين(ع) و حضرت عباس(ع)- از كليه دوستاني كه مطالبي را در ارتباط با مناسبت هاي ملي و مذهبي به روزنامه ارسال مي كنند، درخواست مي كنيم به زمان ارسال مطالب خود كه بايد لااقل يك هفته قبل از فرارسيدن مناسبت مذكور باشد، دقت كنند)، شاپور فريدوني (از شيراز، مقاله اي با عنوان سيري در انديشه هاي فلسفي و تربيتي دكتر علي شريعتمداري)، آقاي بهرامپوري به همراه دكتر حسن سبزيان (از تهران مقاله اي در ۵۱ صفحه با عنوان ويژگي هاي نظام آموزشي مطلوب، اين دوستان بايد توجه داشته باشند كه روزنامه از چاپ مقالات طولاني، به دليل ويژگي روزنامه كه اختصار و غير دنباله دار بودن در مقالات چاپ شده است، معذور است)، ناصر احتشامي (از فرهنگسراي خانواده، دو مقاله با عناوين «خانواده در فرهنگ ايراني» و «خانه در يك نگاه»)، حسين شاه نظري (از تهران، مطلبي با عنوان ايرانيان و كنفرانس هاي علمي مجازي) و منوچهر دانايي (از تهران، مطلبي درباره انگور).

فرهنگ
اقتصاد
انديشه
سينما
علم
ورزش
|  اقتصاد  |  انديشه  |  سينما  |  علم  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |