چهارشنبه ۸ مهر ۱۳۸۳
گفت وگو با ميلان باروش
با ليورپول جام را مي خواهم
003546.jpg

مهدي غفاري
بهترين گلزن يورو ۲۰۰۴ از همه نظر آماده به نظر مي رسد تا نمايش خوب خود در پرتغال با پيراهن جمهوري چك را در ليگ برتر با پيراهن ليورپول تكرار كند. ميلان باروش در گفت وگو با مجله معتبر Match ، ديدگاههاي خود را در مورد آغاز ليگ برتر و شرايط ليورپول بيان مي كند.
* ميلان! جهت رقم زدن روزهاي سخت براي مدافعان ليگ برتر آماده هستي؟
- بله، احساس بسيار خوبي در اين زمينه دارم!  تمرينات پيش فصل را به طور كاملاً جدي و سخت به پايان رسانديم و اكنون طبيعي است كه در شرايط خوبي قرار داشته باشيم، ضمن اين كه احساس مي كنم مي توانيم شرايطمان را از سطح كنوني ارتقاء بخشيم. احساس مي كنم از هر لحاظ آماده هستم و زماني كه چنين احساسي داشته باشيد، مسلماً  از اعتماد به نفس بالايي برخوردار خواهيد شد.
* البته به نظر مي رسد كسب عنوان بهترين گلزن يورو ،۲۰۰۴ اعتماد به نفس ويژه اي به شما بخشيده است.
- طبيعي است، كسب عنوان بهترين گلزن جام ملتها، افتخاري بسيار بزرگ برايم محسوب مي شود، اما اين مسأله مربوط به چند ماه پيش است و اكنون فقط به گلزني براي ليورپول فكر مي كنم، نگاه من رو به جلو است و هرگز در افتخارات و موفقيت هاي گذشته، غرق نمي شوم. در حال حاضر تمام ذهنم معطوف به ارائه نمايشي قابل قبول براي ليورپول است.
* در يورو ۲۰۰۴ بيش از آنري و نيستلروي گل زديد. آيا اين مسأله تأثيري روي شما خواهد داشت؟
- مسلماً! اين مسأله كمك مي كند تا اعتماد به نفسي بيش از گذشته داشته باشم و اين فصل تلاش كنم تا با گلهايي كه براي ليورپول به ثمر مي رسانم، بار ديگر آنري و نيستلروي را پشت سر بگذارم. فقط در عرصه ملي گل زدن كافي نيست و براي نشان دادن توانايي هايتان، بايد در عرصه باشگاهي نيز براي تيمتان گل بزنيد.
* آيا در تابستان، باشگاهي خواهان در اختيار گرفتن شما شد؟
- چندين باشگاه نسبت به جذبم ابراز تمايل كردند، اما ديگر همه چيز تمام شده و ليورپول، همان باشگاهي است كه مي خواهم عضوش باشم. به هر حال در ليورپول ماندم و مي  خواهم بهترين بازي ممكن را برايش انجام دهم.
* آيا حضور رافابنيتس به عنوان مربي، در تصميم شما مبني بر ادامه حضور در ليورپول مؤثر بود؟
- حضور بنيتس نقشي محوري در تصميم گيري ام داشت، بر اين كه قصد داشتم اگر مربي عوض نشود، آنفيلد را در تابستان ترك كنم، اما نهايتاً  ژرارد هوليه را كنار گذاشتند و من نيز ترجيح دادم، بمانم. بنيتس جامهاي زيادي همراه والنسيا فتح كرده و تجربيات ارزشمندي همراه خودش به آنفيلد مي آورد.
003549.jpg
* حقيقتاً  مي خواستيد حرفه تان را در ليگ برتر تداوم بخشيد؟
- معتقدم ليگ برتر، يكي از برترين ليگهاي دنياست و شخصاً  از حضور در آن بي اندازه خوشحالم. از زندگي در انگلستان راضي هستم. همچنين از عضويت در ليورپول و حضور در ليگ برتر!
* مهمترين و بدترين اتفاقي كه طي مدت زمان حضور در انگلستان، برايتان رخ داده را مي توانيد بگوييد؟
- (مي خندد) بدترين اتفاق در همان بدو ورودم بود، چرا كه با زبان انگليسي كاملاً  ناآشنا بودم و همين مسأله شرايط را برايم دشوار ساخته بود، انگليسي خيلي سخت است! بهترين مسأله نيز به ورزشگاه و هواداران برمي گردد، آنها كاري مي كنند كه باعث مي شود به خود افتخاركنيد كه مقابل چنين هواداران بي نظيري، به ميدان مي رويد و بازي مي كنيد.
* تغييرات تابستاني آنفيلد را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
- معتقدم مايكل اوون بازيكني بزرگ و گلزني برجسته است، اما جدايي او فقط به خودش و باشگاه ارتباط دارد. استيون ژرارد، مهره اي بسيار كليدي براي مجموعه است و ادامه حضور او در ليورپول، از هر نظر بسيار مهم جلوه مي كند. جبرئيل سيسه خريد خوبي براي باشگاه به حساب مي آيد، او انساني قابل احترام و بازيكني خوب است كه از بازي در كنارش لذت مي بريد. اميدوارم بتوانيم با همكاري هم، گلهاي زيادي براي ليورپول به ثمر برسانيم.
* چه هدفي را در فصل جديد دنبال مي كنيد؟
- ليورپول هميشه به دنبال فتح تمام جامهاست و اهداف من نيز در راستاي اهداف باشگاه است. فكر مي كنم تيم بسيار خوبي داريم، ضمن آن كه افكار مربي جديد نيز ما را اميدوار مي كند كه شرايطي متفاوت با فصل گذشته را رقم بزنيم. معتقدم از توانايي لازم براي اهداي حداقل يك جام به هواداران برخوردار هستيم.
* آيا ليورپول از توانايي لازم براي رقابت با آرسنال، يونايتد و چلسي برخوردار است؟
- بسيار دشوار است كه بخواهم در اين زمينه اظهار نظر كنم، هر چند براي رسيدن به موفقيت با هر تيمي خواهيم جنگيد. فصل گذشته سي امتياز با صدرنشين اختلاف داشتيم، اين فصل تلاش خواهيم كرد اين فاصله را كاهش دهيم و سپس روحيه جنگندگي خود را تا پايان حفظ خواهيم كرد.
* و نهايتاً  ميلان!  فكر مي كني ليورپول بتواند به قهرماني ليگ برتر دست يابد؟
- مسلماً  هواداران چنين انتظاري از مجموعه داشته و ايمان دارند در نتيجه گيري بهتر از فصل گذشته كار خواهيم كرد. با توجه به مربي جديد و نيروهايي كه در تابستان به فهرست نفرات باشگاه اضافه شدند اطمينان دارم از توانايي لازم براي عملكرد بهتر نسبت به فصل گذشته برخورداريم و قادريم اين مسأله را ثابت كنيم. اعتراف مي كنم علاقه زيادي دارم همراه ليورپول حداقل به يك جام چنگ بزنم!

اندكي از ماراتن
003543.jpg
ابراهيم صدري
نخستين دوي ماراتن در سال ۴۹۰ قبل از ميلاد انجام گرفت. در سال ،۱۸۹۶ همانند ديگر رشته ها در المپيك گنجانده شد و تاكنون هم ادامه دارد.
ماراتن دشت باريكي است كه در ۴۲ كيلومتري آتن واقع شده و از سه طرف كوههايي به صورت نعلي شكل اين دشت تاريخي را احاطه كرده است كه ۱۱ كيلومتر طول و ۲ كيلومتر عرض دارد و خليج ماراتن نيز در مشرق اين دشت قرار دارد.
* در سال ۴۹۰ قبل از ميلاد داريوش كبير شاه هخامنشي با تعداد زيادي كشتي و ۳۰ هزار مرد جنگي عازم ماراتن شد.
* آتني ها كه مايل به نبرد با ارتش ايران نبودند و از قشون ايران بيم داشتند شكست خود را قطعي مي دانستند.
يكي از نجيب زادگان آتني ايرانيان را به خوبي مي شناخت و آگاه بود كه افراد سپاه ايران تيراندازهاي قابلي هستند.
اما نيزه هاي آنها كوتاه است و اگر جنگ تن به تن واقع شود مسلما فاتح نخواهند شد زيرا نيزه هاي يونانيان بلندتر از آنها ست.
* طايفه (هاري كارناسوس) كه جنگجويان ماهري بودند در پشت كوه هاي ماراتن مخفي شدند تابا يورش از بلندي ها و داشتن تسلط از ارتفاع به سوي سربازان ايراني حمله كنند.
اما به علت وزش بادهاي سخت و طوفان سهمگين كه كشتي هاي ايران را دچار نابودي و غرق شدن مي كرد داريوش دستور بازگشت آنها را صادر كرد.
آن عده از سربازان ايراني كه قبل از طوفان وارد ماراتن شده بودند به جنگ با آتني ها پرداخته و عده زيادي از آنان را به ديار عدم فرستادند.
* آتني ها اين مورد را به نفع خود دانستند و فتح خود خواندند و هرودت هم اين مورد را فتح كامل دانست.
* يك سرباز پياده نظام آتني به نام فيدي پيدس (Phidippidoc)ازخوشحالي زياد براي اين كه اين خبر را هرچه زودتر به سمع مردم آتن برساند فاصله دشت ماراتن تا آتن را دويد و همين كه به دروازه آتن رسيد فرياد زد (نني كي كامن) NENIKHIKAMEN و بلافاصله هم جان سپرد.
* در سال ۱۸۹۶ كه نخستين بازي هاي المپيك در آتن صورت گرفت پيمودن ۴۲ كيلومتر با دو به نام دوهاي ماراتن جزو مسابقات قرار گرفت و تاكنون نيز در همه المپيك ها اجرا شده و قهرمانان براي پيروزي و به دست آوردن ركوردهاي بهتر كوشش مي كنند.
* روژه گارودي فيلسوف فرانسوي در يك سخنراني در آتن اظهار داشت شكست ايرانيان در ماراتن واقعيت نداشت و آتني ها هم فاتح نبودند.
* ضمنا اشاره مي شود كه در سال ۱۹۶۳ يازده هزار نفر از پيشگامان ۸۴ كشور جهان اردوي بزرگي را در ماراتن تشكيل دادند. دولت يونان در نظر داشت اكنون كه ساليان سال است در ماراتن ديگر نبردي نبوده چرا نبايد در اين دشت دورافتاده دوستي و صميميت برقرار نگردد بنابراين يونان از جوانان پيشگام ۸۰ كشور جهان دعوت كرد تا در اين اجتماع دوستي و صميميت شركت جويند. از طرفي چون در دشت ماراتن چيزي جز سنگ و خاك و يك خليج تلخ و شور وجود ندارد بنابراين بايد از هر جهت وسائل زندگي حتي آب آشاميدني را به قدر كافي در آنجا تهيه كرد.
* بدين منظور تعداد زيادي مغازه براي فروش خوراك و انواع ميوه ها و حتي مغازه براي فروش لباس از انواع مختلف براي مدت يك ماه تهيه كرد تا اين مدت ده روزه جوانان پيشگام در كمال راحتي در آنجا و زير چادرها به صورت اردوگاهي عظيم به زندگي دوستانه خود ادامه دهند.
* هريك از اين ۸۰ كشور يك نفر را معرفي كردند تا از دشت ماراتن به صورت امدادي هريك قسمتي از اين راه ۴۲ كيلومتري را بدوند و نامه بسيار دوستانه و صميمي جوانان پيشگام را به مجلس يونان در آتن برسانند.
* همين كه نامه به آتن رسيد نمايندگان مجلس يونان از مجلس بيرون آمده و منتظر ورود آخرين جوان دونده بودند. همين كه او رسيد او را به مجلس برده و از او و جوانان پيشگام تشكر و قدرداني كرد و سپس پرچم هاي يونان و اردوگاه جوانان پيشگام را به اهتزاز درآوردند.

نگاه امروز
بانوان سوار كار
گروه ورزشي :هشتمين دوره مسابقات پرش با اسب بانوان استان تهران در باشگاه سواركاري پرشاسب برگزار شد.
بانوان سوار كار تهراني از باشگاه هاي آرياسب، آزمون، اسواران، پرشاسب، چيتگر،  سمند، شهدا و فرمان آرا در هشتمين دوره مسابقات پرش با اسب شركت كردند.
اين رقابت ها در رده هاي سوار مبتدي، نونهالان، نوجوانان و بزرگسالان دوم مهرماه در باشگاه پرشاسب انجام شد.
در رده سوار مبتدي نسرين پاراو با اسب روشن از باشگاه شهدا به مقام اول دست يافت و مهسا رفيعي با اسب گرانوس از باشگاه آزمون بر سكوي دوم ايستاد.در رده نونهالان آذين امام بخش با اسب كوير از باشگاه اسواران، نغمه خانجاني با اسب آرارات از باشگاه آرياسب و سپنتا مهاجر با اسب دون خوان مقام هاي اول تا سوم را از آن خود كردند. مهسا مجتبايي فر با اسب روژست از باشگاه فرمان آرا، زهرا احتشامي با اسب سوفيا از باشگاه فرمان آرا و پرستو سليماني با اسب طلا از باشگاه آزمون در رده سني نوجوانان عناوين اول تا سوم را به خود اختصاص دادند.در رده سني بزرگسالان نيز سارا باقري با اسب رخش از باشگاه فرمان آرا موانع را با موفقيت پشت سرگذاشت و به مقام اول دست يافت.
كلاس مربيگري نجات غريق
دوره مربيگري نجات غريق درجه ۲ در بخش پسران دانشجوي دانشگاه آزاد اسلامي پس از يك دوره دو ماهه اواخر نيمه دوم شهريور ماه سال جاري خاتمه پذيرفت.به گزارش روابط عمومي اداره كل تربيت بدني دانشگاه آزاد اسلامي، در اين دوره كه به همت اداره كل تربيت بدني اين دانشگاه و همكاري فدراسيون نجات غريق كشورمان و در راستاي طرح دانش افزايي دانشجويان دانشگاه آزاد در محل استخر شنا باشگاه صنايع دفاع تهران برگزار شد، بيش از ۲۵ ورزشكار با تدريس آقاي گلچوبيان با سرفصل دروس مورد نظر آشنا شدند. گفتني است پس از انجام آزمون هاي تئوري و عملي ۸۵% دانشجويان شركت كننده موفق به اخذ مدرك مربيگري نجات غريق درجه ۲ شدند.ضمناً در ادامه برگزاري اين كلاس هاي آموزشي، يك دوره كلاس مربيگري و داوري درجه ۳ قايقراني با همكاري فدراسيون قايقراني در دو بخش دختران و پسران دانشجوي دانشگاه آزاد اسلامي از ۱۵ مهرماه سال جاري در محل كمپ تيم هاي ملي قايقراني واقع در مجموعه ورزشي آزادي تهران آغاز مي شود.
حسين فاضلي در آلمان
حسين فاضلي دونده اسبق دوهاي سنگين استقامتي دانشگاه آزاد اسلامي ايران به نمايندگي از كشورمان جهت شركت در مسابقات بزرگ جهاني ۲۰۰۴ دوي ماراتن آلمان بامداد روز جمعه ۳ مهرماه عازم برلين مي شود.به گزارش روابط عمومي اداره كل تربيت بدني دانشگاه آزاد اسلامي، فاضلي دارنده ۳ مدال قهرماني بزرگسالان جهان در دوهاي استقامت ۲۱و ۴۲ كيلوگرم ازدوندگان مطرح اين رشته پرطرفدار در حالي به عنوان تنها ورزشكار ايران و به نمايندگي باشگاه فرهنگي ورزشي به مسافت ۱۹۵/۴۲ كيلومتر شركت مي كند كه از آمادگي و سلامت كامل برخوردار است.گفتني است سي و يكمين دوره مسابقات جهاني دوي ماراتن ۲۰۰۴ آلمان با حضور بيش از ۵۰ هزار ورزشكار از ۱۴۰ كشور جهان روز يكشنبه ۵ مهرماه سال جاري در خيابان هاي شهر برلين اين كشور برگزار مي شود و يكي از رقابت هاي مطرح و شماره يك جهان به حساب مي آيد.

خبرها و نگاه ها
حمايت فيفا از فوتبال فلسطين
گروه ورزشي : فدراسيون بين المللي فوتبال «فيفا» وعده داد از فدراسيون فوتبال كشور تحت اشغال فلسطين حمايت تام و كامل به عمل آورد.
در ملاقات «ژوزف بلاتر» رئيس فيفا با «محمدبن همام» رئيس كنفدراسيون فوتبال آسيا كه پنج شنبه گذشته در مقر فيفا در شهر زوريخ انجام گرفت، فيفا بر حمايت خود از فوتبال فلسطين تأكيد ورزيد.
در اين ملاقات كه احمد عفيفي رئيس فدراسيون فوتبال فلسطين هم حضور داشت صرف نظر از تنگناي اقتصادي، مشكلات بازيكنان فلسطيني براي خروج از كشور تحت اشغالشان كه باشگاه ها را هم دچار مشكل كرده است مطرح شد.
همچنين علاوه بر مقوله مشكلات ورزشي، برنامه هاي توسعه فوتبال در فلسطين و نحوه مشاركت فيفا در اين امر هم مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
فيفا در پايان جلسه وعده همكاري همه جانبه براي رفع اين مشكلات داد.
«اوتمار هيتسفلد» كارشناس ورزشي تلويزيون شد
003552.jpg
«اوتمار هيتسفلد» مربي پيشين بايرن مونيخ پرافتخارترين باشگاه فوتبال آلمان به عنوان كارشناس ورزشي براي شبكه خصوصي تلويزيون آلمان به نام «پره مير» فعاليت جديدي را بعد از حرفه مربيگري فوتبال تجربه مي كند.
اين شبكه تلويزيوني انحصار پخش مسابقات قهرماني باشگاه هاي فوتبال آلمان «بوندسليگا» را دارد.
هيتسفلد ۵۵ ساله، ماه مه گذشته باشگاه بايرن مونيخ را ترك كرد در حالي كه هنوز يك سال از قراردادش باقي مانده بود. هيتسفلد اين تصميم را بعد از پشت سرگذاشتن يك فصل كم بازده كه با تضعيف محسوس تيم همراه بود گرفت.
اين عدم درخشش براي تيمي كه با ۱۸ عنوان، پرافتخارترين تيم تاريخ بوندسليگاست، يك ناكامي بزرگ تلقي مي شود.
هيتسفلد بعد از بايرن، پيشنهاد مربيگري تيم ملي آلمان را دريافت اما آن را رد كرد. اين پيشنهاد بعد از رفتن رودي فولر به هيتسفلد داده شد. هيتسفلد پيشنهاد مربيگري تيم ملي قطر را هم دريافت كرد كه آن را هم رد كرد و گفت كه مي خواهد از اين پس استراحت كند.
فيلمساز هاليوودي و ليورپول
«مايك  جفريز» فيلمساز هاليوودي  تاكيد كرد تصميم  او براي  خريد بخشي  از سهام  باشگاه  ليورپول  انگليس  كاملا جدي  است  و اصلا ربطي  به  حرفه  فيلمسازي  او و ساخت  فيلمي  درباره  فوتبال  ندارد.
جفريز كه  خود متولد شهر ليورپول  است ، به  كمك  وكيلي  به  نام  استوارت  فورد مذاكره  با ريك  پري  مدير اجرايـي باشگاه  ليورپول  را آغاز كرده  است .
وي  در حال  حاضر ساخت  فيلمي  به  نام  گل  را در دست  دارد كه  بخشي  از آن  در باشگاه  نيوكاسل  فيلمبرداري  شده  و سال  آينده  اكران  مي شود.
جفريز در گفت وگو با روزنامه  ديلي  ميرور اظهار داشت : اين  تصميم  به  هيچ  عنوان  يـك  حركت  تبليغاتي  نيست  و قطعا تصوراتي  از ايــن  قبيل  مايوس كننده  است .
وي  افزود: هدف  ما عقد قراردادي  به  ارزش  ۱۸۰ ميليون  دلار است  كه  روي تيم  سرمايه گذاري  شود. ليورپول  هم اكنون  سرمربي  خوبي  دارد اما روند رو به رشدي  ندارد.
تيم هاي  آرسنال ، چلسي  و منچستريونايتد در سالهاي  اخير برتري  محسوسي نسبت  به  ليورپول  يافته اند اما جفريز معتقد است  رافائل  بنيتز سرمربي  تيم  به  بودجه  بيشتري  نياز دارد تا فاصله  خود را با اين  تيم ها كاهش  دهد ضمن اينكه  ساخت  ورزشگاهي  جديد براي  ليورپول  نيز ضروري  است .
پيشنهاد جفريز براي  خريد سهام  ليورپول  سومين  پيشنهاد از اين  دست  در سال  جاري  است .
پيش  از اين  استيو مورگان  پيشنهادي  بالغ  بر ۷۰ ميليون  پوند ارائه  كرده بود كه  پذيرفته  نشد و درخواست  ديگري  از سوي  نخست  وزير تايلند به  بن  بست خورد.
اما جفريز درصدد است  شعبات  باشگاه  ليورپول  را در سراسر جهان  بويژه آمريكا فعال  كند.
به  گفته  وي  هم  اكنون  در لس آنجلس  پيراهن هاي  باشگاه  منچستريونايتد فروش  زيادي  دارد اما هيچكس  حتي  اسم  ليورپول  را نشنيده  است .
رابسون ۷۱ ساله
003555.jpg
«بابي  رابسون » مربي  اسبق  تيم  نيوكاسل  كه  ماه  گذشته  از مربيگري  اين تيم  در سن  ۷۱ سالگي  بركنار شد، گفت : هنوز آمادگي  بازنشستگي  را ندارد.
وي  كه  تيم  ملي  انگليس را به  مرحله  نيمه  نهايي  جام  جهاني  ۱۹۹۰ رساند، براي  اولين  بار طي  بيش  ازنيم  قرن  فعاليت ، بيكار مانده  است  اما با وجود اين  در گفت وگو با راديو بي .بي .سي  تمايل  خود را براي  بازگشت  به  حرفه  مربيگري  ابراز داشت .
رابسون  گفت : من  مي خواهم  كار كنم  و دوست  ندارم  شنبه ها   براي  خريد به  سوپرماركت  بروم .
وي  افزود: من  در حال  حاضر فقط منتظر آينده  هستم . من  كاملا احساس  سلامت مي  كنم  و هنگامي  كه  در تيم  نيوكاسل  بودم  هر روز به  زمين  اين  تيم  مي رفتم .
رابسون  ادامه  داد: راه هاي  زيادي  پيش  رويم  قرار دارد اما اين  اولين زنگ  تفريح  من  پس  از ۵۴ سال  است . من  حتي  يك  تيم  گلف  را نيز در هفته  گذشته  مربيگري  كردم .
رابسون  روز ۳۰ اوت  در پي  حضور ضعيف  تيم  نيوكاسل  در آغاز فصل  جاري  از سمت  خود بركنار شد و در اين  خصوص  اظهار داشت : اين  خبر شوك  بزرگي  براي  وي  بوده  است .وي  گفت : هنگامي  هدايت  تيم  نيوكاسل  را برعهده  گرفت  كه  اين  تيم  در انتهاي  جدول  ليگ  قرار داشت  اما اين  باشگاه  را دوباره  ساخت  و عاشق  تمام  لحظاتي  است  كه  در اين  تيم  حضور داشت  .
وي  افزود: اين  باشگاه  باعث  شده  بود من  دوباره  به  مربيگري  تيم  ملي انگليس  كه  در سال  ۱۹۹۰ و پس  از هشت  سال  آن  را ترك  كرده  بودم ، فكر كنم .

ورزش
اقتصاد
انديشه
سينما
علم
فرهنگ
|  اقتصاد  |  انديشه  |  سينما  |  علم  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |