پنجشنبه ۹ مهر ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۵۱۱ - Sep 30, 2004
الْغِنَي الْأَكْبَرُ الْيَأْسُ عَمّا فِي أَيْدِي النّاسِ.
بزرگترين توانگري ،نوميدي است از آنچه در دست مردم است.
(علي ابن ابي طالب (ع)- نهج البلاغه )
امروز با حافظ
هلال عيد در ابروي يار بايد ديد
جهان بر ابروي عيد از هلال وسمه كشيد
كمان ابروي يارم چو وسمه باز كشيد
شكسته گشت چو پشت هلال قامت من
پرده عشق در جشن ميلاد نور به نمايش درمي آيد
هيات اسلامي هنرمندان جشن ميلاد نور را به مناسبت خجسته زادروز ميلاد پر بركت منجي عالم بشريت، امام عصر(عج) برگزار مي كند.
سيدعليرضا سجادپور مديراجرايي اين هيات با اعلام اين خبر گفت: در اين مراسم معنوي كه با مشاركت فرهنگسراي هنر در روز پنج شنبه ساعت ۱۵ در محل اين مجموعه واقع در خيابان شريعتي، بالاتر از پل سيدخندان جلفا، خيابان ارسباران، برگزار مي شود، جمعي از هنرمندان به همراه خانواده هايشان شركت مي كنند.
به گفته سجادپور اجراي زنده موسيقي، تئاتر، مسابقه، پخش فتوكليپ، شعرخواني، پخش فيلم كوتاه «بازيگر» كاري از گروه جوانانه هيات، پخش فيلم مستند «عصر انتظار» محصول كشور ايتاليا و اكران فيلم سينمايي «پرده عشق» آخرين ساخته جمال شورجه با مضمون انتظار از اهم برنامه هاي اين جشن است.
مديراجرايي هيات اسلامي هنرمندان افزود: از آنجا كه نيمه شعبان هر سال مصادف با سالگرد تاسيس هيات نيز است، در اين مراسم عملكرد ده ساله و مواضع فعلي هيات با توجه به شرايط فرهنگي، هنري كشور و همچنين برنامه هاي آينده اعلام مي شود.
حضور ساير عزيزان هنرمند در اين مراسم بلامانع است.

جشنواره فيلم هاي اجتماعي در آبادان برگزار مي شود
مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستان گفت: جشنواره فيلمهاي اجتماعي بهمن ماه امسال در آبادان برگزار مي شود.
«عليرضا آژنگ» در حاشيه اختتاميه جشنواره تئاتر شكست حصر آبادان در گفت وگو با خبرنگار ايرنا علت برگزار نشدن جشنواره فيلم اجتماعي آبادان در سال ۸۲ را نظر مخالف معاونت اسبق سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ذكر كرد.
او اضافه كرد: با توجه به تغيير معاونت سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، پافشاري اين اداره و درخواست هاي مكرر مردم آبادان، اين جشنواره امسال در شهر آبادان برگزار خواهد شد.
آژنگ ادامه داد: اين جشنواره به نام آبادان است و بايد اختصاصا در آبادان برگزار شود و هيچ اراده ديگري نمي تواند آن را از اين شهر بگيرد.
به گفته وي همه ساله جشنواره فيلم هاي اجتماعي (بجز سال ۸۲) به نحو مطلوب در آبادان برگزار شده و سبب رشد و ارتقاء سطح هنري اين شهرستان گرديده است.
مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي آبادان سطح كيفي و هنري دوازدهمين جشنواره تئاتر يادواره شكست حصر آبادان را مطلوب ارزيابي كرد و افزود: با توجه به وجود نيروهاي كيفي و گروههاي هنري در شهرستان آبادان امسال در جشنواره تئاتر استاني در خوزستان از ۱۵ كار ارايه شده سه كار متعلق به آبادان بود.او اظهار داشت: هنرمندان آبادان با توجه به امكانات محدود توانستند خودشان را در بين ۱۸ شهر استان مطرح كرده و ما نيز موظف هستيم از هنرمندان توانمند حمايت كنيم.

در انتظار طلوع
گزيده اي از بيانات مقام معظم رهبري پيرامون امام زمان (عج)
شب نيمه شعبان تالي تلو ليله القدر

يكي از مهمترين روزهاي سال، همين روز نيمه شعبان است كه هم مصادف با ولادت ذي جود مسعود حضرت بقيه الله (ارواحنا فداه) شده است، و هم شب و روز نيمه شعبان - با قطع نظر از ولادت اين بزرگوار در اين شب و روز - از ليالي و ايام متبرك هستند. شب نيمه شعبان، شب بسيار متبركي است، تالي تلو ليالي قدر، و وقت توجه و تذكر و توسل به ذيل عنايات باري تعالي و طلب و درخواست است. اعمال و ادعيه اي هم دارد كه اگر موفق شده ايد و آنها را انجام داده ايد، كه انشاءالله مشمول قبول پروردگار باشد، اگر كساني هم غفلت كردند و توجه نداشتند، به ياد نگهدارند كه همه سال، شب نيمه شعبان را مغتنم بشمارند.
تاريخ: ۲۵/۹/۷۶ بيانات مقام معظم رهبري در ديدار اقشار مختلف مردم
به مناسبت ميلاد حضرت مهدي (عج)
عقيده مشترك همه مسلمانان
اين عقيده كه همه مسلمانها به آن معتقدند، مخصوص شيعه نيست، البته در خصوصيات و جزئياتش، بعضي فِرِق، حرفهاي ديگري دارند، اما اصل اين كه چنين دوراني پيش خواهد آمد و يك نفر از خاندان پيامبر چنين حركت عظيم الهي را انجام خواهد داد و «يملا الله به الارض قسطا و عدلا كما ملئت جورا و ظلما»، بين مسلمانها متواتر است.
همه، اين را قبول دارند.
تاريخ: ۲۵/۹/۷۶ بيانات مقام معظم رهبري در ديدار اقشار مختلف مردم
به مناسبت ميلاد حضرت مهدي (عج)
جلوه هاي حضور مهدي (عج)
خيلي از بزرگان ما در همين دوران غيبت، آن عزيز و محبوب دلهاي عاشقان و مشتاقان را از نزديك، زيارت كرده اند. بسياري از نزديك با او بيعت كرده اند.بسياري از او سخن دلگرم كننده، شنيده اند. بسياري از او نوازش ديده اند و بسياري ديگر بدون اين كه او را بشناسند از او لطف و نوازش و محبت ديده و او را نشناخته اند.
در همين جبهه جنگ تحميلي، جوانهايي كه در لحظه هاي حساس، احساس نورانيت و معنويت كردند لطفي از غيب به سوي دلهاي خودشان حس و لمس كردند و نشناختند و نفهميدند بسيارند. امروز هم همان جور است.
تاريخ: ۳/۹/۷۸ بيانات مقام معظم رهبري در جشن بزرگ منتظران ظهور همزمان
با هفته بسيج و روز ولادت حضرت مهدي (عج)
نزديك سازي آينده
شما مردم عزيز - به خصوص شما جوانها - هر چه كه در صلاح خود، در معرفت و اخلاق و رفتار و كسب صلاحيتها در وجود خودتان بيشتر تلاش كنيد اين آينده را نزديكتر خواهيد كرد، اينها دست خود ماست اگر ما خودمان را به صلاح نزديك كنيم، آن روز نزديك خواهد شد همچنان كه شهداي ما با فداكردن جان خودشان آن روز را نزديك كردند، آن نسلي كه براي انقلاب آن فداكاريها را كردند، با فداكاريهاي خودشان آن آينده را نزديكتر كردند هر چه ما كار خير و اصلاح دروني خود و تلاش براي اصلاح جامعه انجام بدهيم آن عاقبت را دايما نزديكتر مي كنيم.
تاريخ: ۲۲/۸/۷۹ بيانات مقام معظم رهبري در سالروز ميلاد خجسته امام زمان (عج)
خصوصيات دوران مهدي (عج)
شما جوانان عزيز كه در آغاز زندگي و تلاش خود هستيد، بايد سعي كنيد تا زمينه را براي آن چنان دوراني آماده كنيد، دوراني كه در آن، ظلم و ستم به هيچ شكلي وجود ندارد، دوراني كه در آن، انديشه و عقول بشر، از هميشه فعالتر و خلاقتر و آفريننده تر است، دوراني كه ملتها با يكديگر نمي جنگند، دستهاي جنگ افروز عالم همانهايي كه جنگهاي منطقه اي و جهاني را در گذشته به راه انداختند و مي اندازند ديگر نمي توانند جنگي به راه بيندازند، در مقياس عالم، صلح و امنيت كامل هست، بايد براي آن دوران تلاش كرد. قبل از دوران مهدي موعود، آسايش و راحت طلبي و عافيت نيست. در روايات، «والله لتمحصن» و «والله لتغربلن» است، به شدت امتحان مي شويد، فشار داده مي شويد. امتحان در كجا و چه زماني است؟ آن وقتي كه ميدان مجاهدتي هست. قبل از ظهور مهدي موعود، در ميدانهاي مجاهدت، انسانهاي پاك امتحان مي شوند. در كوره هاي آزمايش وارد مي شوند و سربلند بيرون مي آيند و جهان به دوران آرماني و هدفي مهدي موعود (ارواحنا فداه) روز به روز نزديكتر مي شود، اين، آن اميد بزرگ است، لذا روز نيمه شعبان، روز عيد بزرگ است.
تاريخ: ۳۰/۱۱/۷۰ سخنراني در اجتماع بزرگ مردم قم
در سالروز ميلاد حضرت مهدي (عج)
عيد اميد و نقطه مقابل فضايي كه دشمن مي خواهد
اين عيد مايه اميد و درست نقطه مقابل آن فضاي يأس آلودي است كه استكبار مي خواهد در مقابل چشم مستضعفان عالم به وجود بياورد. اگر امروز شما سياستگذاران و طراحان برنامه هاي استكباري را مشاهده كنيد، خواهيد ديد كه از مهمترين كارها و هدفهاي آنها يكي اين است كه در مقابل چشم مردم، فضاي يأس آلودي نسبت به اصلاحاتي كه بايد انجام بگيرد، ايجاد كنند. ملتها بايد از صلاح مأيوس بشوند، تا حربه استكبار كارگر بيفتد؛ والا اگر ملتها اميدوار باشند و اميدوار بمانند، حربه استكبار چندان كارگر نيست. سعي مي كنند فضاي تيره اي را در مقابل چشم ها ترسيم كنند؛ فضاي تيره به اين معنا كه به ملتها تفهيم كنند كه نيروي ذاتي شما، فرهنگ شما، اعتقادات شما، شخصيت و هويت ملي شما، نمي تواند براي شما كاري انجام بدهد؛ بايد قدرتهاي بزرگ به شما كمك كنند تا بتوانيد حركت كنيد. درست صد و هشتاد درجه مقابل اين فكر، فكر انتظاري است كه بر محيط ما و بر محيط هاي اطرافيان مذهب اهل بيت (عليهم السلام) حاكم است. انتظار، يعني دل سرشار از اميد بودن نسبت به پايان راه زندگي بشر. ممكن است كساني آن دوران را نبينند و نتوانند درك كنند - فاصله هست - اما بلاشك آن دوران وجود دارد؛ لذا تبريك اين عيد - كه عيد اميد و عيد انتظار فرج و گشايش است - درست نقطه مقابل آن چيزي است كه دشمن مي خواهد به وجود بياورد.
تاريخ: ۳۰/۱۱/۷۰ سخنراني در اجتماع بزرگ مردم قم
در سالروز ميلاد حضرت مهدي (عج)

نگارستان
پل كله
002370.jpg
«حركت كشتي ها» - ۱۹۲۷ / رنگ روغن و جوهر هندي روي بوم - ۴/۶۴*۲/۵۰ سانتي متر موزه استاتليش / برلين
پل كله از دوستان كاندينسكي بود ولي عميقا تحت تاثير تجربه هاي كوبيست ها قرار گرفت. كله بيان مي كند كه چگونه با ربط دادن خط ها، سايه ها و رنگ ها به يكديگر و كم و زيادكردن تاكيدها در نقاط مختلف، اتود خود را آغاز كرده است تا بتواند به آن حالت تعادل كه همه نقاشان در پي آن بوده اند، نائل آيد. كله معتقد بود به دليل آنكه اين خود طبيعت است كه به دست هنرمند، آفرينشگري مي كند، همان قدرت رازآميزي كه جثه عجيب و غريب جانوران ماقبل تاريخ را شكل داده و سرزمين خيالي جانوران اعماق درياها را طرح كرده است، همچنان در ذهن هنرمند حضور دارد و محرك آفريده هايش مي شود.
كله مانند پيكاسو از صور خيالي كه بتواند به اين ترتيب به وجود آيد، لذت مي برد.در واقع دشوار است كه بتوان غناي تخيلات وي را صرفا از روي يكي از كارهايش درك كرد.

تازه هاي دنياي رسانه ها
هجوم بي سابقه دانشجويان خارجي به دانشگاههاي چين
رسانه ها عموماً اظهارات ديروز «چن يين گوئي» مدير امور دانشجويان خارجي در وزارت آموزش هاي چين را نشانه يك دگرگوني تازه در جهان تلقي كرده اند. وي گفته است كه در سال تحصيلي جاري شمار دانشجويان خارجي كه براي تحصيل در دانشگاه به چين آمده اند از رقم ۸۶ هزار تجاوز كرده است و پيش بيني شده است كه اين رقم تا سه سال ديگر از ۱۲۰ هزار تجاوز كند و شايد هم به ۲۰۰ هزار برسد. قبلاً مشكل تحصيل دانشجويان خارجي در چين زبان و الفباي چيني بود و به همين سبب عده آنان از هشت هزار تن تجاوز نمي كرد. به گفته «چن» در ميان دانشجويان خارجي هفت هزارآمريكايي و شش هزار تن از اروپاي غربي هستند. شهريه دانشگاه هاي آمريكا ظرف ده سال اخير دو برابر شده و هركس استطاعت مالي تحصيل درآنها را ندارد و بيشتر ديپلمه هاي دبيرستان هاي آمريكا تحصيلات عالي را از كاميونيتي كالج ها (كالج هاي دو ساله شهرداري ها) كه شهريه ارزان دارند ولي كيفيت تحصيل پايين است و برخي از واحدهايشان هم قابل انتقال به دانشگاه ها نيست آغاز مي كنند. وزارت آموزش هاي چين براي حل مسئله زبان، دوره هاي متعدد ويژه براي دانشجويان خارجي داير كرده است. اينك همانند دوران پس از جنگ دوم جهاني كه توجه به فراگيري زبان انگليسي در سطح جهان زياد شده بود، علاقه مندي و اشتياق براي ياد گرفتن زبان چيني، لهجه «ماندرين» رو به افزايش است و اين كشش به موازات پيشرفت هاي اقتصادي چين بالا مي رود. رشته هايي را كه دانشجويان خارجي در دانشگاه هاي چين دنبال مي كنند عبارتند از: پزشكي، مهندسي، بيزينس، مديريت صنايع و كارگاه، كشاورزي، علوم، هنر و تاريخ. دانشجويان خارجي تمايل بيشتري به تحصيل در دانشگاه هاي پكن، شانگهاي و تيانجين دارند زيرا كه مي توانند در اين شهرها به موازات تحصيل، كار نيمه وقت به دست آورند و درآمد داشته باشند. كوشش وزارت آموزش هاي چين بر اين است كه براي متقاضيان تحصيل در چين، در دانشگاه هاي شهرهاي ديگر كه تراكم كمتري دارند تسهيلات بيشتر فراهم كند.
مقاله مهم ال گور در باره انتخابات آمريكا
يك روز مانده به مناظره دو رقيب اصلي انتخابات آمريكا كه دهها ميليون بيننده خواهد داشت، «ال گور» معاون اسبق رياست جمهوري آمريكا، نامزد انتخابات قبلي كه تعداد بيشتري رأي عمومي به دست آورده بود، سناتور پيشين ايالت تنسي و استاد روزنامه نگاري در مقاله اي كه در شماره ديروز (۲۹ سپتامبر) نيويورك تايمز انتشار يافت و رسانه هاي ديگر آن را نقل كرده اند نوشته است: امسال هم اعلان هاي منفي تلويزيوني كار را بر مردم دشوار ساخته تا تصويري واقعي از نامزدهاي انتخاباتي به دست آورند، سياست ها و برنامه هايشان را بشنوند و بدانند كه كداميك درست مي گويند تا با چشم باز يكي را كه بهتر تشخيص مي دهند براي مديريت كشور انتخاب كنند. در چنين شرايطي براي مردم تنها يك فرصت باقي مانده است و آن مشاهده مناظره مستقيم دو نامزد اصلي است. اين كار كه پنجشنبه شب (امشب) و دو بار ديگر انجام مي شود تازه نيست و ۴۴ سال پيش آغاز شده است. ولي نقشي عمده در شكل گيري نظر رأي دهندگان ايفاء مي كند زيرا كه آمريكايي ها از دير زمان توجه داشته اند كه اطلاعات درست را از برخورد نامزدها در اين مناظره ها و مطالبي كه بيان مي دارند استنباط كنند. اين مناظره هاي پخش مستقيم، در اين اوضاع درهم و برهمي كه كثرت رسانه هاي اينترنتي به وجود آورده است، فرصت خوبي براي مردم است كه مطالب را دست اول بشنوند و قضاوت كنند. «گور» سپس نوشته است: اندرز من به سناتور جان كري اين است كه درجريان مناظره، ملاحظات را كنار بگذارد و همه مسائل و راه حل ها را بگويد. طرف، رئيس جمهور است و اين رئيس جمهور ضعف متعدد دارد بايد از فرصت استفاده كرد و همه را برملا ساخت و از جمله ثابت كرد كه آمريكا در مسير نادرست قرار دارد و اگر اين راه را ادامه دهد، به فاجعه ختم خواهد شد. كري بايد نشان دهد كه چگونه مي شود به مسير درست بازگشت و تضمين اين بازگشت را بدهد و مردم را مطمئن سازد. آمريكايي ها اينك نگران راهي هستند كه كشورشان مي رود و مي بينند كه وضعيت در عراق هر روز بدتر مي شود، اسامه بن لادن سر جايش نشسته و هر روز بر ضد آمريكا توطئه مي كند، ۲ ميليون و ۷۰۰ هزار شغل كارخانه اي از دست رفته، ۴۵ ميليون آمريكايي فاقد بيمه درماني هستند، درصد دريافتي از بيماراني كه با كمك دولت درمان مي شوند (سالخوردگان و بينوايان) زياد و بازهم رو به افزايش است، به محيط زيست توجه نمي شود، ماليات ثروتمندان به بهاي افزايش بدهي دولت (كسر بودجه) كاهش يافته است و...
«ال گور» در مقاله خود اضافه كرده است: جنگ عراق بر شانه ماليات دهندگان و سربازان سنگيني روز افزون دارد و پايان آن هم ناپيداست. بوش برپايه اطلاعات و اسناد نادرست و خلاف واقع، آمريكا را وارد باتلاق عراق كرده است و برنامه اي درست براي پايان دادن به اين مسئله ندارد. سناتور كري بايد در مناظره خود روشن سازد كه آمريكا اينك در كجا ايستاده و در اين وضعيت چه آينده اي در پيش دارد و بگويد كه چگونه مي توان آينده اي بهتر برايش ساخت. جان كري بايد به قول هايي كه بوش قبلاً داده و آنها را عملي نساخته اشاره كند از جمله وعده تأمين درمان همگاني، اجازه خريد داروي ارزان از كانادا، ايجاد ميليون ها شغل تازه و پايان دادن به دعواي احزاب. بايد از طرف خود بپرسد كه چگونه مي خواهد مسئله عراق را پايان دهد. اين بار، جورج بوش نخواهد توانست قولي بدهد كه بعداً آن را عملي نسازد.

آلبوم ماه پنهان ويژه امام زمان(عج)
مركز موسيقي حوزه هنري آلبوم ماه پنهان را با صداي عليرضا افتخاري، امير يل ارجمند و ياسر حشمتي به سبك موسيقي پاپ سالم با ريتم هاي متنوع منتشر كرده است.
اين اثر به ولي عصر(عج) تقديم شده است و اشعار آن با اين مضمون تناسب دارد.

بهارستان
در يك روز، چقدر خوبي وجود دارد؟
بستگي دارد كه چقدر خوب زندگي كنيم.
از يك دوست خوب چقدر محبت مي بينيم؟
بستگي دارد كه چقدر به او محبت كنيم.
شل سيلوراستاين - ترجمه طوبي يكتايي

برگزيدگان جشنواره شمس در آينه شمسه معرفي شدند
همزمان با سالروز ولادت حضرت صاحب الزمان (عج)،  مراسم پاياني جشنواره طراحي حجمي «شمس در آينه شمسه» برگزار مي شود.
بنا به گزارش روابط عمومي موزه امام علي (ع) در اين مراسم برگزيدگان رشته هاي تذهيب، نگاره هاي معنوي، گل مرغي و طراحي حجمي معرفي و جوايزي به آنان اهدا مي شود.ستاد جشنواره «شمس در آينه شمسه» اسامي برگزيدگان اين جشنواره را به شرح زير اعلام كرد:
در رشته تذهيب محسن آقاميري، ليلاعباسي و رحيم چرخي به ترتيب اول تا سوم، در نگاره هاي معنوي، اميرحسين آقاميري، سلينا پوريا اول و دوم و امير طهماسبي و مهدي فرخي به طور مشترك مقام سوم را كسب كردند. در رشته گل مرغي نيز رضا فتاحي و نوشين نظري و در طراحي حجمي جعفر نجيبي،  زينت شهبازيان و محمد اميري به ترتيب اول تا سوم شدند.
همچنين قرار است آثار اين برگزيدگان در نمايشگاهي كه به همين منظور در اين موزه برگزار مي شود به مدت ده روز در معرض ديد علاقمندان قرار گيرد.
موزه امام علي (ع) در خيابان وليعصر - روبه روي نيايش - بلوار اسفنديار واقع شده است.

پاسخ به پرسش پزشكي
درباره عمل بيني به منظور زيبا سازي
و نيز تشديد بيماري ها بر حسب ساعات شبانه روز
دكتر روزنفلد در پاسخ به اين سئوال كه عمل جراحي پلاستيك بيني، لاله گوش و... در چه سني بهتر است انجام شود، گفته است كه اگر به منظور زيبايي باشد پس از سن ۱۸ و حتي ۲۰ سالگي ولي چنانچه ضرورت پزشكي ايجاب كند در هر سن و سال. وي اضافه كرده است كه اين نوع عمل به منظور زيباسازي اينك نسبت به دهه ۱۹۸۰ چهارده درصد افزايش يافته است. دكتر روزنفلد به سئوال ديگر در باره علت تشديد بيماري آسم و ساير مشكلات ريوي در ساعات شب (خواب) چنين پاسخ داده است: در شب برونش ها (كيسه هاي كوچك مبادله هوا در ريه) فعاليت كمتري دارند و آدرنالين كمتري كه دركار آنها مؤثر است وارد خون مي شود. برخي ديگر از امراض در ساعات معين شبانه روز شدت مي يابند و تازگي ندارد، مثلا آرتريتيس در شب بدتر مي شود و وقوع حملات قلبي و سكته هاي مغزي در بامدادان بيشتر است.

جدال ۴ فيلم ايراني براي حضور در اسكار
سخنگوي  كميته  انتخاب  فيلم  برگزيده  ايران  براي  حضور در مراسم  اسكار گفت:  برغم  مطالب  برخي  مطبوعات  درباره  انتخاب  فيلم  برگزيده  براي حضور در مراسم  اسكار، كميته  انتخاب  هنوز از بين  ۴ فيلم  راه  يافته  به مرحله  نهايي ، اثري  را انتخاب  نكرده  است.
به  گزارش  خبرنگار واحد مركزي  خبر امير اسفندياري  با اشاره  به  بررسي و بازبيني  دهها فيلم  منتخب  افزود: كميته انتخاب ، فيلم  هاي  لاك  پشت  هاپرواز مي كنند به  كارگرداني  بهمن  قبادي ، مهمان  مامان  به  كارگرداني داريوش  مهرجويي ، اشك  سرما به  كارگرداني  عزيزالله  حميدنژاد و شب  هاي روشن  به  كارگرداني  فرزاد موتمن  را براي  حضور در مرحله  نهايي  گزينش اثر برتر، برگزيده  است.۱۰ مهر آخرين  زمان  تعيين  شده  براي  معرفي  آثار منتخب كشورها در بخش  فيلم  هاي  خارجي  مراسم  اسكار اعلام  شده  است.محمد مجيدي ،امير اثباتي ، بهرام  دهقاني ، ابوالحسن  داوودي  ، رسول صدرعاملي ، امير اسفندياري  و كيانوش  عياري ،اعضاي  كميته  انتخاب  ومعرفي  فيلم  منتخب  كشورمان  به  آكادمي هنرهاي  نمايش  آمريكا براي  حضوردر مراسم  اسكار ۲۰۰۴ هستند.

برگي از تاريخ
شكست بطلميوس سوم از ايرانيان
۳۰ سپتامبر در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعددي بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال۳۳۱ پيش از ميلاد سومين جنگ اسكندر مقدوني با ايران در گائوگاملا واقع درمنطقه اربلا (اربيل ـ كردستان امروز عراق) روي داد كه در اين جنگ هم ايران به دليل ضعف فرماندهي و وجود اختلاف ميان سران خاندان هخامنشي و سوءمديريت داريوش سوم (شاه وقت) موفق نبود. در سال ۱۴۵۲ و در آستانه پايان قرون وسطي نخستين كتاب با دستگاه اختراعي «يوهان گوتنبرگ» به چاپ رسيد. در سال ۱۷۸۰ «دو كندياك» فيلسوف فرانسوي معتقد به جدايي روح و جسم از يكديگر و مادرزادي نبودن «تمايل به عقايد» در ۶۵ سالگي درگذشت. در سال ۱۸۴۶ براي نخستين بار از «اتر» به منظور بيهوش كردن بيمار براي عمل جراحي استفاده شد. در سال ۱۲۸۶ خورشيدي اعتصاب كاركنان وزارت امور خارجه به نتيجه رسيد و ميرزا جوادخان سعدالدوله از سمت وزارت امور خارجه بركنار و اين سمت به علاءالسلطنه داده شد. در سال ۱۹۲۴ «ترومن كاپت» داستان نويس آمريكايي و نويسنده رمان «صبحانه در تيفاني» به دنيا آمد. در سال ۱۹۲۷ميلادي (اول اكتبر) ميان تهران و مسكو يك پيمان عدم تجاوز امضاء شد. در سال ۱۳۱۰ خورشيدي دولت وقت ايران ارزش برابري پاوند انگليسي را از ۹۰ ريال به ۶۸ ريال پايين آورد. در سال ۱۹۳۸ هر چهار قدرت اروپايي وقت اعلاميه اي را امضاء كردند كه طبق آن دست هيتلر باز گذارده شده بود كه اگر دولت پراگ از تسليم منطقه آلماني نشين «سودتنلند» به آلمان خودداري ورزد بتواند با توسل به نيروي مسلح آن را بگيرد. در سال ۱۳۳۰ خورشيدي تظاهرات تهراني ها بر ضد برخي نمايندگان مجلس در پنجمين روز خود شدت بيشتري يافت. چهارم مهرماه كه دكتر مصدق رئيس دولت وقت به مجلس رفته بود تا گزارش اخراج انگليسي ها از صنايع نفت را بدهد چون برخي از نمايندگان در جلسه حاضر نشده بودند وي به بهارستان بازگشته بود و در اين ميدان در حالي كه مردم او را روي دست بلند كرده بودند گفته بود: هر جا كه مردم هستند همانجا مجلس است و من گزارش خود را مستقيماً به مردم مي دهم كه از همان روز تظاهرات بر ضد نمايندگان مخالف آغاز شده و چندين روز ادامه يافته بود.
اينك برگ امروز: اول اكتبر سال ۲۴۳ پيش از ميلاد بطلميوس سوم از دودمان بطلميوسيان (جانشينان اسكندر در مصر) عقب نشيني از شوش را آغاز كرد. وي چند ماه پيشتر در زماني كه سران حكومت سلوكيان (جانشينان اسكندر در ايران زمين) در شمال خاوري ايران زير ضربات اشكانيان قرار داشتند، تصميم به تصرف قسمتي از قلمرو آنان گرفت و با سپاهي از اسكندريه از راه دريا وارد غزه شد و پس از تصرف مناطق غرب فرات و بابل از دجله گذشت و شوش را متصرف شد، اما در شرق اين منطقه از نيروهاي محلي حكام ايراني شهرهاي پارس شكست خورد، به شوش بازگشت و تصميم به تخليه مناطق اشغالي گرفت و عازم مصر شد. اين رويداد در تاريخ عمومي تحت عنوان «نخستين مقاومت مردمي ايرانيان در برابر تعرض بيگانه» ثبت شده است.
www.iranianshistoryonthisday.com

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
غريبه آشنا
حاج مصطفي پس از نماز از مردان محله خواست براي تهيه جهيزيه دختري مستمند و آبرودار آستين بالا بزنند. قرار شد همه شب جمعه آينده كمك هايشان را به دفتر مسجد تحويل دهند. اثاثي تهيه شد و حاجي آنها را با وانت براي دختر برد.
دو هفته بعد، نيمه شعبان بود و برادرم مرا به عروسي دخترش دعوت كرد. وقتي خانه عروس و داماد را ديدم يكه خوردم و از صاحب الزمان(عج) خجالت كشيدم. چقدر از برادرم دور مانده بودم...
سپهر حيدري

گشتي در دنياي خبرها
سبقت زنان از مردان
پاريس: يك دانشمند انگليسي كه از ۲۴ سال قبل تاكنون، رقابت هاي دو ۱۰۰ متر زنان و مردان المپيك را به دقت زير نظر داشته است پيش بيني مي كند در المپيك سال ،۲۱۵۶ زنان در دو سرعت از مردان سبقت بگيرند.
براساس پيش بيني اين دانشمند كه با كمك كامپيوتر انجام شده است، در المپيك سال ،۲۱۵۶ برنده دو ۱۰۰ متر زنان در المپيك، اين مسافت را طي ۰۷۹/۸ ثانيه طي خواهد كرد در حالي كه در قسمت مردان زمان ۰۹۸/۸ ثانيه ثبت خواهد شد.
در المپيك آتن، بهترين زمان براي دو ۱۰۰ متر زنان ۹۳/۱۰ ثانيه و در قسمت مردان، ۸۵/۹ ثانيه بود.
كلاهبرداري اينترنتي
تالين (استوني): دو مرد در استوني بيش از ۳۱۲۵۰۰ يورو از شركت پست اين كشور كلاهبرداري اينترنتي كردند.
يكي از اين دونفر كه كارمند بخش كامپيوتر شركت پست بود، نرم افزاري روي كامپيوتر حسابدار شركت نصب كرده بود كه به وسيله آن رفيق ديگر وي با كامپيوتر خانگي خود به كامپيوتر حسابدار ارشد شركت وصل مي شد و تمام كدهاي محرمانه را مشاهده مي كرد.وي با استفاده از اين كدها، مبلغ ۳۱۲۵۰۰ يورو در چند مرحله از حساب شركت پست برداشت كرد.البته در نهايت اين دو نفر توسط پليس دستگير شدند.
خرس در خانه سالمندان
توكيو: ورود يك خرس به مركز نگهداري سالمندان در ژاپن، اوضاع اين مكان را ناآرام كرد.ديروز صبح، اين خرس در ورودي مركز را شكست و وارد آ ن شد اما به دليل داد و فرياد ساكنين پا به فرار گذاشت.
البته چنددقيقه بعد، خرس سمج مجددا به اين مكان بازگشت و به تخريب درها و وسايل پرداخت و پس از چند دقيقه متواري شد.
در حال حاضر، پليس در جستجوي اين خرس است.
نزاع با بالش
ژوهانسبورگ: دانشجويان دانشگاهي در آفريقاي جنوبي تصميم گرفتند، ركورد جهاني «نزاع با بالش» را بشكنند اما موفق به انجام اين كار نشدند.دانشجويان اين دانشگاه به مدت يك دقيقه با بالش به جان هم افتادند و يكديگر را كتك زدند.در پايان اين نزاع، تعداد دانشجويان شركت كننده در آن ۸۰۶ نفر اعلام شد در حالي كه ركورد جهاني آن متعلق به دانشجويان دانشگاه روچستر نيويورك با حضور ۲۴۰۰ نفر است.
وضع حمل هولناك
نايروبي: وضع حمل براي زنان كشورهاي درحال توسعه هولناك است. براساس آ خرين اطلاعات منتشر شده توسط سازمان ملل، در هر دقيقه يك زن در كشورهاي فقير و در حال توسعه جان خود را از دست مي دهد.
در هر يكصد هزار زايمان، ۸۳۰ مادر در آفريقا، ۳۳۰ مادر در آسيا و ۱۹۰ مادر در آمريكاي لاتين جان خود را از دست مي دهند در حالي كه اين رقم در كشورهاي توسعه يافته تا ۲۰ تن كاهش يافته است.
همچنين در كشورهاي توسعه يافته احتمال مرگ يك خانم باردار در حين وضع حمل يك به ۲۸۰۰ است در حالي كه احتمال مرگ زنان باردار در كشورهاي فقير، يك به ۱۶ است.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۱ و ۵۴ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۱۸ و ۹دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۴ و ۳۲ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶

گل و گياه
داوودي
002367.jpg
نام علمي: Chysanthemum Golden Woolmans
خانواده: COMPOSITAE
گياه دائمي به بلندي ۳/۱ متر و گستردگي ۱ متر است و گلهاي طلايي آن در اواخر پاييز ظاهر مي شوند و به عنوان گل بريده مورد استفاده قرار مي گيرند.
نيازها: به مكان آفتابي، خاك غني و مرطوب با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ده درجه سانتي گراد مي باشد .جهت گلدهي بيشتر، شاخه ها را از ده سانتي متري سطح خاك دوبار در فصل رشد قطع كنيد.
ازدياد: از طريق تقسيم گياه در پاييز يا اوايل بهار و تهيه قلمه در اوايل يا اواسط زمستان امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |