پنجشنبه ۹ مهر ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۵۱۱ - Sep 30, 2004
۱۴ هزار كشته پس از اشغال عراق
002376.jpg
مردم  عراق  بهاي  سنگين  عمليات  نظامي  نيروهاي  ائتلاف  و حملات  گروه هاي  مسلح را مي پردازند، بدون  اين كه  افق  روشني  از خاتمه  يافتن  خونريزي هاي  روزانه  به  چشم  بخورد.
به گزارش ايرنا پايگاه  اينترنتي  روزنامه  الشرق الاوسط چاپ  لندن ، ديروز با اعلام  اين  مطلب  افزود: آمار نيروهاي  ائتلاف  حكايت  از آن  دارد كه  تعداد سربازان  آمريكايي كشته  شده  در حملات  صورت  گرفته  ۷۹۹ تن  و در حوادث  متفرقه  ۲۵۰ تن  بوده  است .
از سوي  ديگر، بر مبناي  آمار ياد شده ، تعداد سربازان  انگليسي  كشته  شده در حملات  صورت  گرفته  ۳۵ تن  و در حوادث  متفرقه  ۳۹ نفر بوده  است .
همچنين  شمار سربازان  كشته  شده  از ديگر كشورهاي  ائتلاف  در حملات  صورت  گرفته ، ۶۰ تن  و در حوادث  متفرقه  ۷ تن  بوده  است .
اما آمار تلفات  در ميان  عراقي ها بسيار فراتر از اين  حرفها ست .
بر اساس تحقيقات  به عمل  آمده  توسط نهادهاي  پژوهشي  غيررسمي  شمار نظاميان  عراقي  كشته  شده  بين  ۴هزار و ۸۹۵ تا ۶ هزارو ۳۷۰ تن  گزارش  شده  است .
بنا بر آمار جمع آوري  شده  از يك  سايت  اينترنتي  تعداد غير نظاميان  عراقي كشته  شده  بين  ۱۲ هزار و ۹۴۳ تا ۱۴ هزارو ۹۹۷ مي باشد.
اين در حالي است كه روزنامه الشرق چاپ بغداد رقم كشته شدگان عراقي را ۱۴ هزار نفر اعلام كرده است.
همچنين  بر اساس  اسناد و مدارك  وزارت  بهداشت  عراق ، تعداد شهروندان  قرباني  شده  در عمليات  نظامي  نيروهاي  آمريكايي  و نيروهاي  امنيتي  عراق ، دو برابر تعداد شهرونداني  است  كه  در عمليات  گروههاي  مسلح  به  قتل  رسيده اند.
همچنين در تداوم عمليات خشونت بار در عراق ديروز پنج نفر از عناصر اطلاعاتي وابسته به پليس اين كشور در شمال بصره كشته شدند. اين افراد در يورش به خانه اي كه چند گروگان در آن نگهداري مي شدند به قتل رسيدند.
در موصل نيز بر اثر انفجار خودرويي بمب گذاري شده شش آمريكايي و دو عراقي به قتل رسيدند .در بغداد نيز يك نفر در حين عمليات بمب گذاري كشته وهمراه او زخمي شد.در شهر رمادي نيز بر اثر شليك مستقيم، يك پليس عراق به قتل رسيد. نماينده يك سازمان غير دولتي عراق در نينوا هم ديروز به دست افراد ناشناس كشته شد. به خبرهاي مذكور بايد كشته شدن يك سرباز اوكرايني و جراحت دو تن ديگر از آنها بر اثر سانحه تصادف در جاده هاي عراق را نيز اضافه كرد.
در همين حال نخست وزير عراق از عمليات كوبنده نظامي در فلوجه خبر داد. به گزارش بي . بي. سي اياد علاوي در مصاحبه با شبكه تلويزيوني العربيه گفت در صورتي كه تلاش هاي سياسي براي خاتمه دادن به شورش شبه نظاميان در فلوجه به نتيجه نرسد نيروهاي نظامي و امنيتي به هر اقدام لازم براي سركوب آنان دست خواهند زد.
تهديد علاوي در حالي منتشر مي شود كه تازه ترين  اطلاعات  مويد اين است  كه  شورش ها در عراق  گسترده تر از برآوردهاي  مسئولان  اين  كشور است .
به گزارش واحد مركزي خبر به  نوشته  نيويورك  تايمز بر اساس  اطلاعات  جامعي  كه  يك  شركت  امنيتي  خصوصي  گردآوري  كرده  است، در ۳۰ روز گذشته  شورشيان  بيش  از ۲۳۰۰ حمله  عليه  اهداف  نظامي  و غير نظامي در عراق  انجام  داده اند.
بر اساس  اين  اطلاعات  حملات  مختلف  در نينوا و صلاح الدين  تا دياله  و بصره  نشان  مي دهد مقاومت  ها بسيار گسترده تر از آن چيزي  است  كه  مسئولان  عراقي  مطرح  مي كنند.
آدام  كالينز كارشناس  اين  شركت  امنيتي  خصوصي  موسوم  به  گروه  مشاوره  امنيتي  مي گويد :اگر به  اطلاعات  جمع آوري  شده  نگاه  كنيد و آنها را با نقشه  مطابقت  دهيد، معلوم  مي شود اين  شورش ها در استان هاي  زيادي  از آنچه  مطرح  مي شود رخ  مي دهد.
به  گفته  كارشناس  اين  شركت  امنيتي  تعداد حملات  در چند ماه  اخير افزايش  يافته  و بيشترين  تعداد آن در ماه  آوريل  به  ثبت  رسيده  است .
آمارهاي  اين  شركت  امنيتي  حاكيست  در ماه  گذشته  فقط در بغداد حدود هزار حمله  رخ  داده  است .
ساير خبرها
* وزير امور خارجه آمريكا در واكنش به سخنان عبدالله دوم پادشاه اردن نسبت به ترديد در برگزاري انتخابات در عراق، اين سخنان را كم اهميت خواند.
* به گزارش واحد مركزي خبر كشورهاي اروپايي تأكيد مي كنند كه نزديك به ۵۰درصد از بدهيهايي عراق بايد مورد بخشش قرار گيرد.
* يك منبع عراقي به ايرنا گفت :آيت الله سيستاني بر ضرورت مشاركت فعال براي برگزاري موفق انتخابات در عراق تأكيد دارد.
* مسعود بارزاني در گفت و گو با خبرنگاران ،ادعاي رسانه هاي غربي مبني بر فعاليت جاسوسان اسرائيلي در شمال عراق را به شدت تكذيب كرد.
* هشيار زيباري وزير خارجه عراق گفت: اجلاسي با حضور وزيران خارجه چند كشور همسايه در ماه نوامبر (آبان) با هدف كمك به برقراري ثبات و حمايت از برگزاري انتخابات عراق در مصر برگزار مي شود.

همه مي خواهند بوش شكست بخورد
واشنگتن پست
002373.jpg
از كانادا تا مكزيك، از لندن و پاريس تا جاكارتا و پكن، بوش كانديداي محبوبي براي پيروزي در انتخابات رياست جمهوري نيست؛ اين را مصاحبه ها و نظرسنجي هاي انجام شده در ۲۰ كشور دنيا نشان مي دهد.
جان كري كانديداي محبوب خارجي ها در انتخابات آمريكاست، اگرچه در خارج از آمريكا كسي درباره سناتور دمكرات ايالت ماساچوست يا مواضع و سياست خارجي اش، اطلاعات چنداني ندارد.
«ژيلامه پارمنتير» مدير مركز فرانسوي مطالعات آمريكا مي گويد:« اگر خارجي ها مي توانستند در اين انتخابات راي دهند، معلوم بود كه نتيجه چه مي شد. تصوير بوش حتي قبل از جنگ عراق خوب نبود. شيوه توصيف او از خودش، عبارات و لغاتي كه به كار مي برد، مثل خير در مقابل شر حتي حركات فيزيكي و استفاده از دست و حركات صورتش، به اعتقاد اكثر مردم، اين رفتارها رفتارهاي رياست جمهوري نيست. من هرگز چنين خصومتي را نديده بودم.»طرفداران خارجي كري مي گويند، رويكرد او را درباره مشورت با متحدان و احترام به نظر ديگران مي پسندند. ازنظر آنها او نسبت به دنيا دوستانه تر است، به ويژه آنكه همسري دارد كه متولد آفريقاست. كري در ژنو به مدرسه رفته و زبان فرانسوي را هم صحبت مي كند. يكي از پسرعموهاي كري شهردار شهري كوچك در غرب فرانسه و عضو حزب سبز است.
بوش به خاطر موضعش عليه گروه هاي تندروي اسلامي، از حمايت زيادي در نقاطي چون اسرائيل و سنگاپور برخوردار است. همچنين كشورهايي هم كه از تجارت جهاني بهره مي برند مانند هند، به دليل ديدگاه هاي طرفدار بازار آزاد بوش از او حمايت مي كنند. اما در نقاط ديگر دنيا، اكثريت مردم دعا مي كنند كه او در انتخابات شكست بخورد.يك فيلمساز و موسس يك حزب سياسي كوچك در اندونزي كه پرجمعيت ترين كشور مسلمان دنياست مي گويد: «بوش فقط مي داند كه براي آمريكايي ها چه چيزي خوب است، اما نمي فهمد براي مردم خارج از آمريكا به ويژه مردم كشورهاي درحال توسعه چه چيز خوب است.»
كريم رسلان، وكيل و صاحب نظر در مالزي، ديگر كشور بزرگ اسلامي، از اين هم تندتر رفته و مي گويد: «همه مي خواهند شاهد شكست بوش باشند. در منطقه آسيا و اقيانوسيه همه فكر مي كنند كه بوش وحشت آور است و بايد از شر او خلاص شد. اما آيا فرد بهتري به جاي او پيدا مي شود؟ من كه فكر نمي كنم.»در دنياي عرب بوش به خاطر شروع جنگ عراق، حمايت از اسراييل و حمايت از دولت هاي فاسد عرب در مقابل كمك آنها به واشنگتن در منطقه، مورد نفرت است.
يك دانشجوي مهندسي كامپيوتر در مصر مي گويد:« بوش درباره كمك به مصر حرف مي زند اما از مبارك حمايت مي كند. او از بسياري از ديكتاتورها حمايت مي كند. ما به بوش اعتماد نداريم اما كري را هم نمي شناسيم.»
در دنياي اسلام به طور كلي، هدف سياست هاي خاورميانه اي بوش اغلب حمله به دين اسلام تعبير مي شود نه ريشه كني تروريسم.
در نقاط ديگر دنيا، رييس جمهور آمريكا به عنوان كسي كه به راحتي به زور متوسل مي شود و هيچ نگراني از عواقب آن ندارد، مطرح است. يك راننده تاكسي در چين مي گويد: «من بوش را دوست ندارم. او جنگ عراق را آغاز كرد. قيمت نفت به همين خاطر رو به افزايش است.»
در كانادا نظرسنجي كه اخيرا انجام شده نشان مي دهد، كانادايي ها به نسبت ۶۰ به ۲۹ درصد، كري را به بوش ترجيح مي دهند. در ژاپن، نظرسنجي كه پيش از انتخابات نامزد دمكرات ها انجام شده بود نشان مي داد كه تنها ۳۱ درصد از مردم از بوش حمايت مي كنند و ۵۷ درصد عليه او هستند.
در روسيه نظرسنجي ها نشان مي دهد كه روس ها به نسبت ۴ به ،۱ كري را ترجيح مي دهند، اگرچه ولاديمير پوتين رييس جمهور روسيه اخيرا به خبرنگاران گفته بود: «حاميان بوش را معدود افراد بسيار بانفوذ تشكيل مي دهند» و اين اشاره اي به خودش بود.
پژوهشي كه صندوق مارشال آلمان در آمريكا در ۹ كشور اروپايي انجام داده نشان مي دهد، ۷۶ درصد از اروپايي ها شيوه اداره امور بين المللي توسط بوش را قبول ندارند. اين نظرسنجي همچنين نشان مي دهد ۸۰ درصد اروپايي ها معتقدند جنگ عراق ارزش اين همه هزينه انساني و اقتصادي را نداشت. نيمي از آمريكايي ها هم همين نظر را دارند.
اين نارضايتي عميق در صفحات روي جلد مجلات مختلف، كتاب ها و بحث هاي تلويزيوني به طور بي سابقه اي بازتاب دارد و اين بسيار شديدتر از ناخشنودي گسترده جهاني از سياست خارجي رونالد ريگان در دهه ۱۹۸۰ است.
در آلمان، مجله اشترن اين عبارت را روي جلد يكي از شماره هاي خود چاپ كرد: «جرج بوش، ورشكسته اخلاقي». در فرانسه مجله آبزرواتور تيتر گزارش اصلي خود را اينچنين بر روي جلدش چاپ كرد: «چرا شكست بوش لازم است؟»
در كانادا اين ضديت و دشمني به حدي رسيد كه تلويزيون كانادا اين ماه برنامه اي پخش كرد با نام، «آيا نفرت از بوش خيلي زياد نشده است؟» و در فرانسه يك برنامه محبوب تلويزيوني كه روزهاي يكشنبه پخش مي شود، بخشي را به طور كامل به اين موضوع اختصاص داده و آمريكايي ها را دعوت مي كند تا براي فرانسوي ها توضيح دهند چرا از بوش متنفرند و قصد دارند عليه او راي دهند.
گاهي ديپلمات ها و سياستمداران هم با موج اين احساس همراه شده اند. يك مقام كانادايي چندي پيش بوش را «آدمي سبك مغز» خواند. سفير انگليس در ايتاليا نيز هفته گذشته در كنفرانسي گفت، «بوش بهترين مامور عضوگيري براي القاعده بوده است.»
خوزه رودريگز زاپاترو نخست وزير اسپانيا بلافاصله بعد از پيروزي اش در ماه مارس گفت، اميدوار است آمريكايي ها نمونه انتخاباتي اسپانيا را الگو قرار دهند و رييس جمهور فعلي را در ماه نوامبر بركنار كنند.
آشكارترين دليل اين گونه نظرات، جنگ عراق است كه در سراسر دنيا طرفداري ندارد، حتي در كشورهايي كه دولت هايشان به عراق نيرو فرستادند و در ائتلاف به رهبري آ مريكا سهيم شدند.
اما نفرت از بوش به قبل از حمله به عراق و اشغال اين كشور برمي گردد. بسياري از تحليلگران تاريخ شروع اين احساس را زماني مي دانند كه دولت بوش در روزهاي اول قدرتش تصميم گرفت پيمان آب و هوايي كيوتو را رد كند.
اين اقدام بسياري را در دنيا ناخشنود كرد. بلافاصله بعد از آن هم موضوع رد پيمان ضدموشك بالستيك سال ۱۹۷۲ پيش آمد كه در خارج واكنش مشابهي به همراه داشت.
براي مدت كوتاهي بعد از ۱۱ سپتامبر، احساس همدردي ها سرازير شد و دنيا در جنگ عليه طالبان در افغانستان در كنار آمريكا متحد شد. اما اين حسن نيت با شروع به كار زندان گوانتانامو، از بين رفت.
رهبران سياسي بسياري از كشورها كه در عراق از بوش حمايت كردند اكنون آينده سياسي خود را درخطر مي بينند. استراليايي ها تا چند روز ديگر به پاي صندوق هاي راي مي روند، درحالي كه جان هوارد نخست وزير محافظه كار و حامي بوش كه نيروهاي استراليايي را به عراق فرستاد، با چالش جدي از سوي مارك اوتام، رهبر حزب كارگر روبه روست. اوتام قول داده نيروهاي استراليايي را تا كريسمس به كشورشان بازگرداند.
در ژاپن، حمايت هاي مردمي از جونيشيرو كوايزومي به پايين ترين حد رسيده و دليل آن هم فقط نزديكي او به بوش است. تحليلگران در توضيح شرايط دشوار توني بلر و حزب كارگر در انگليس در انتخابات هاي اخير دليلي جز جنگ عراق نمي بينند.
از سوي ديگر بعضي از رهبران جهان اميدوار به پيروزي كري هستند تا روابط خود را در دوران رياست جمهوري او با واشنگتن بهبود بخشند. يكي از آنها ژاك شيراك رييس جمهور فرانسه است كه از زمان شروع بحث ها درباره جنگ عراق در سازمان ملل روابط تيره اي با بوش دارد. يك مقام فرانسوي كه نخواست نامش فاش شود مي گويد، «اگر كري پيروز شود، فضاي روابط كاملا عوض مي شود چون افكار عمومي خواهند گفت كه اين يك شروع جديد است.»
اميد به پيروزي كري گاهي به احزاب سياسي هم كه ايدئولوژي شبيه جمهوريخواهان دارند كشيده شده است. مثلا حزب محافظه كار انگليس امسال از بوش فاصله گرفته است.
در فرانسه هم همين اتفاق افتاد و اكثر اعضاي اتحاد حاكم شيراك از كري حمايت مي كنند. يك تحليلگر سياست خارجي و عضو مجمع ملي در فرانسه مي گويد: «در حزب من همه طرفدار كري هستند به غير از من. صداي من اينجا خيلي تنهاست اما من مي گويم حتي اگر كري پيروز شود، بنيادگرايان در صحنه سياست آمريكا تغييري نمي كنند.»
اين تحليلگران و عده اي ديگر كه هم نظر او هستند مي گويند، بزرگترين تغيير در دولت كري مي تواند فقط تفاوت لحن و كلام باشد. مثلا دولت كري ممكن است در امضاي پيمان كيوتو يا تصويب دادگاه بين المللي جنايات جنگي، خواستار امتيازات و استثنائات كمتري نسبت به گروه بوش باشد.همچنين دولت بوش ممكن است درخواست هاي دشواري از متحدان سنتي آمريكا براي كمك در عمليات نظامي در عراق داشته باشد.باوجود همه مخالفت ها با بوش، او از حمايت قدرتمندي در بعضي نقاط دنيا برخوردار است.
او به يمن سياست طرفداري از اسرائيل، حامياني در اسرائيل دارد.نظرسنجي اخيري كه روزنامه معاريو انجام داده نشان مي دهد، ۴۸ درصد اسرائيلي ها از بوش و ۲۹ درصد از كري حمايت مي كنند. او در سنگاپور نيز از حمايت زيادي برخوردار است.
در شرق آسيا و هند، كشورهايي كه از توسعه تجارت جهاني سود مي برند بسياري از پيروزي كري بيم دارند چون او در تبليغات انتخاباتي اش از صادرات مشاغل آمريكا انتقاد كرده است.
جاي ديگري كه بوش در آن محبوب به نظر مي رسد، سودان است، به ويژه منطقه دارفور. بعضي سوداني ها مي گويند: اميدوارند سياست هاي مداخله جويانه بوش به كشور آنها هم برسد.
ترجمه : نيلوفر قديري

جنبش فتح: انتفاضه ادامه مي يابد
002379.jpg
مروان  برغوثي  دبير جنبش  ملي  آزاديبخش  فلسطين  فتح  در كرانه  باختري رود اردن  ديروز در پيامي خواستار تشديد مقاومت  ضد صهيونيستي  وتداوم  انتفاضه  مسجدالاقصي  شد.
به گزارش ايرنا وي  در اين  پيام  كه  به  مناسبت  سالگرد انتفاضه  الاقصي  صادر و در سرزمين اشغالي  فلسطين  منتشر شد، تأكيد كرد: انتفاضه  راه  عزت  و آزادي ، راه  كسب استقلال ، اخراج  اشغالگران  و كسب  حقوق  تاريخي  مردم  فلسطين  است .
در اين  پيام  آمده  است : ضربه هايي  كه  انتفاضه  در چهار سال  گذشته  به دشمن  صهيونيستي وارد كرد بيش  از ضربه هايي  است  كه  از زمان  اشغال  فلسطين  در سال  ۱۹۴۸ ميلادي به  اين  رژيم  وارد شد.
برغوثي  نماينده  مجلس  قانونگذاري  فلسطين  كه  در زندان  صهيونيست ها بسرمي برد، افزود: انتفاضه ، پيروزي  سياسي  ناشي  از رأي ديوان  بين المللي دادگستري  لاهه  در محكوميت  ساخت  ديوار حايل  توسط رژيم  صهيونيستي  را به ارمغان  آورد بطوري  كه  قطعنامه  مجمع  عمومي سازمان  ملل  عليه  سياست  اشغال  وعمليات  شهرك سازي  اسرائيل  در خاك  فلسطين  با امضاي  يكصد و پنجاه  عضو اين مجمع  به  تصويب  رسيد.
دبير جنبش  فتح  با اشاره  به  ناتواني  رژيم  صهيونيستي  در سركوب  انتفاضه مسجدالاقصي  گفت : آريل  شارون  نخست  وزير اين  رژيم  مي خواست ، انتفاضه  را درمدت  ۱۰۰ روز خاموش  كند اما اكنون  يكهزار و ۴۶۱ روز از عمر آن مي گذرد واسرائيلي ها برغم  استفاده  از وحشيانه ترين  روش ها و ابزارهاي  سركوب ، نتوانسته اند مردم  فلسطين  را به  زانو درآورند.
در همين حال تشكيلات خودگردان فلسطين ديروز تشديد حملات نظامي رژيم صهيونيستي را در شمال باريكه غزه خطرناك خواند و اين رژيم را به تلاش براي اشغال كامل و دوباره باريكه غزه متهم كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از غزه، صائب عريقات مذاكره كننده بلندپايه فلسطين تشديد حملات نظامي اسرائيل را براي اشغال مجدد بيت حانون و جنايات اين رژيم در جباليا و بيت لاهيا خطرناك خواند و محكوم كرد و آن را اقدامي در جهت اشغال كامل باريكه غزه دانست.وي افزود: اسرائيليها از عقب نشيني غزه دم مي زنند در حالي كه خود را آماده اشغال كامل غزه مي كنند.
گردانهاي عزالدين قسام شاخه نظامي جنبش مقاومت اسلامي فلسطين، حماس نيز ديروز هشدار داد، در صورت يورش ارتش رژيم صهيونيستي به عمق شمال نوار غزه درسي را به اين رژيم خواهد داد.
اين گردانها در بيانيه خود اعلام كرد: نيروهاي تروريست صهيونيستي عمليات نظامي را به بهانه متوقف كردن (موشكهاي قسام) آغاز كرده اند و به نظر مي رسد كه اين عمليات مناطق بزرگي را در شمال نوار غزه شامل شود.
منابع پزشكي حكومت خودگردان ديروز اعلام كردند كه در جريان يورش ارتش اسرائيل به شمال نوار غزه كه سه شنبه شب آغاز شد، سه شهروند فلسطيني از جمله يك عضو «گردانهاي عزالدين قسام» شاخه نظامي جنبش مقاومت اسلامي فلسطين «حماس»به شهادت رسيدند.
گردانهاي عزالدين قسام در بيانيه اي اعلام كردند كه يك عضو اين گردانها بر اثر انفجار يك گلوله تانك در شرق اردوگاه جباليا به شهادت رسيده است.
به دنبال كشته شدن تعداد زيادي از غيرنظاميان در جريان حملات رژيم صهيونيستي در اراضي فلسطينيان، كوفي عنان از اين رژيم خواست تا امنيت جان فلسطينيان بي گناه را ضمانت كند.
به گزارش ايسنا به نقل از دفتر اطلاع رساني سازمان ملل در تهران، فرد اكهارد سخنگوي كوفي عنان دبير كل سازمان ملل، در بيانيه اي اعلام كرد: كوفي عنان و نمايندگانش در منطقه مكررا از دولت اسرائيل خواستند تا حرمت اين سازمان را نگه دارد و از اقداماتي كه جان بي گناهان به ويژه كودكان را به مخاطره مي اندازد، خودداري كند.

سه هزار نيروي سوري از لبنان خارج شدند
يك مسئول نظامي لبناني اعلام كرد: طي چند روز گذشته سه هزار سرباز سوري با خروج از لبنان به كشورشان باز گشتند.
شبكه تلويزيوني الجزيره قطر، ديروز با اعلام اين خبر افزود: نيروهاي سوري مراكز خود را در تپه هاي «عرمون، شويفات و خلده» در جنوب بيروت تخليه كردند.
به گزارش ايرنا اين اقدام پنجمين مرحله از خروج نيروهاي سوري از خاك لبنان محسوب مي شود. به گفته الجزيره طي سه شب پياپي، بيش از يكصد خودروي نظامي با عبور از منطقه المصنع در مرزهاي مشترك لبنان و سوريه وارد سوريه شدند.
پس از خروج اين نيروها از لبنان، ۱۵ هزار سرباز سوري در خاك لبنان باقي مانده اند.
در همين حال به گزارش البيان نيروهاي رژيم صهيونيستي در مرز لبنان و سوريه رزمايش اجرا مي كنند. در اين رزمايش كه در سطح گسترده صورت مي گيرد، نيروي هوايي، توپخانه، زره پوش ها، نيروهاي ويژه خدمات حمل و نقل و خدمات پزشكي مشاركت دارند.

آمريكا از مسافران انگليسي و آلماني عكسبرداري و انگشت نگاري مي كند
آمريكا از مسافران  انگليسي  و آلماني كه  به  اين  كشور وارد مي شوند همچون  شهروندان بقيه  كشورهاي  جهان  عكسبرداري  و انگشت  نگاري  مي كند.
به  گزارش  شبكه  خبري  بي .بي .سي ، در شرايطي  كه  تا پيش  از اين  اتباع  ۲۲كشور جهان  كه  براي  ورود به  خاك  آمريكا از داشتن  رواديد ورود معاف  هستند نيازي  به  تصويربرداري  و انگشت  نگاري  نداشتند، با تصميم  وزارت  امنيت  ملي آمريكا، از امروز آنها در ۱۱۵ فرودگاه  اصلي  و ۱۴ بندر مرزي  اين  كشور به طور اجباري  مورد عكسبرداري  و انگشت  نگاري  ديجيتالي  قرار خواهند گرفت . تصميم  جديد وزارت  امنيت  ملي  آمريكا ظاهرا منافاتي  با بي نيازي  اتباع اين  كشورها به  رواديد ورود و اقامت  كمتر از سه  ماه  بدون  حق  كار در اين كشور نخواهد داشت .
براساس  توافق  آمريكا با اروپايي ها و ديگر كشورهايي  كه  اتباع  آنها براي  سفر به  آمريكا نيازمند رواديد ورود نيستند، اين  كشورها بايد تايك  سال  آينده  گذرنامه  شهروندان  خود را تغيير داده  و به  صورت  بيومتريك  چاپ كنند. در غير اين  صورت  اتباع  اين  ۲۲ كشور بايد همانند اتباع  ديگر كشورهابراي  ورود به  آمريكا رواديد دريافت  كنند.

فرمانده نيروهاي آمريكايي:
اسامه بن لادن در افغانستان است
ژنرال  ديويد بارنو فرمانده  نيروهاي  آمريكايي  در افغانستان  اعلام  كرد: بر اساس  شواهد بدست  آمده ، به  نظر مي رسد كه  اسامه  بن  لادن  رهبر شبكه القاعده  در افغانستان  پناه  گرفته  باشد. وي  روز چهارشنبه  در نشست  كوتاهي  با خبرنگاران  گفت: اكنون  فشارهاي  زيادي  به  اعضاي  گروه  طالبان  و نيروهاي  شبكه  القاعده  در افغانستان  واردشده  است .
به گزارش ايرنا وي اضافه كرد: اكنون  روزانه  تعداد زيادي  از افراد گروه  طالبان  و شبكه  القاعده  در افغانستان  و پاكستان  دستگير و يا كشته  مي شوند.
اين  فرمانده  نيروهاي  آمريكايي  در افغانستان  چند ماه  قبل  اعلام  كرده  بودكه  نيروهاي  آمريكايي  تا پايان  سال  جاري  ميلادي  اسامه بن  لادن  و ملامحمدعمررهبر گروه  طالبان  را دستگير خواهند كرد.

شورشيان سودان دولت را به كوتاهي در نهايي كردن پيمان صلح متهم كردند
جان  گارانگ  رهبر شورشيان  جنوب  سودان  روز چهارشنبه  دولت  اين  كشور رابه  كوتاهي  در نهايي  كردن  پيمان  صلحي  براي  پايان  دادن  به  ۲۱ سال  جنگ  داخلي  در جنوب  سودان  متهم  كرد.
به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاري  فرانسه  از قاهره ، گارانگ  به  خبرنگاران  گفت : معتقدم كه  خارطوم  تعلل  مي كند، ما براي  امضاي  يك  توافقنامه  نهايي  در ماه  اوت  وحداكثر در ابتداي  ماه  سپتامبر توافق  كرده  بوديم ، اما خارطوم  اعلام كرد كه  درگير مسئله  دارفور است .
گارانگ  رهبر ارتش  آزاديبخش  خلق  سودان  به  درگيري  در منطقه  دارفور واقع در غرب  سودان  اشاره  كرد كه  سازمان  ملل  آن را محل  بروز يكي از وخيم ترين  بحران  هاي بشري  دانسته  است .
گارانگ  كه  پس  از ديدار و گفت  وگو با حسني  مبارك  رئيس  جمهوري  مصر سخن مي گفت ، افزود: ما ترجيح  مي دهيم  امروز و نه  فردا اين  كار (توافقنامه  صلح )را انجام  دهيم .
گارانگ  گفت : اگر آنها امروز توافقنامه  را امضا كنند، بايد ۵۰ درصد ازدرآمدهاي  نفتي  را به  جنوب  تحويل  دهند و با وجود قيمت هاي  روزافزون  نفت ، اين  مسئله  مي تواند يكي  از دلايل  (تعلل  دولت ) باشد.
گارانگ  كه  شورشيان  وابسته  به  وي  قرار است  مذاكرات  صلح  را با خارطوم  درهفتم  اكتبر در كنيا از سر بگيرند، هشدار داد كه  هرگونه  تاخير و يا بازي با زمان  مي تواند به  از دست  رفتن  يكپارچگي  سودان  منجر شود.
آخرين  دور مذاكرات  كه  بيش  از دو سال  پيش  آغاز شد و هدف  از آن پايان دادن  به  درگيري  ميان  اعراب  مسلمان  شمال  با پيروان  غيرمسلمان  در جنوب  است ، در پايان  ماه  ژوئيه  به  تعويق  افتاد.

بولتون:
پرونده  كره شمالي  احتمالا به  شوراي  امنيت  مي رود
جان  بولتون  معاون  كنترل  تسليحاتي  و امنيت  بين المللي  وزارت  خارجه  آمريكا هشدار داد: شوراي  امنيت  سازمان  ملل  متحد احتمالا در صورتي  كه  كره شمالي  از ادامه  مذاكرات  چندجانبه  براي  پايان  دادن  به برنامه هاي  هسته اي  خود خودداري  كند، پرونده  اين  كشور را مورد بررسي  قرار خواهد داد.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از واشنگتن ، جان  بولتون  افزود: اگر كره شمالي  همچنان  به  بي اعتنايي  ادامه  دهد، منطقي  خواهد بود كه  پرونده اين  كشور در مرحله  آتي  به  شوراي  امنيت  ارجاع  شود.
دولت  پيونگ يانگ  اخيرا از حضور در مذاكرات  جديد درباره  پرونده  هسته اي  خود كه  براي  اواخر سپتامبر پيش بيني  مي شد، خودداري  كرد.
اين  مذاكرات  قرار بود در پكن  پايتخت  چين  و با حضور نمايندگان  دو كره ، آمريكا، چين ، روسيه  و ژاپن  برگزار شود.
اما كره  شمالي  دولت  واشنگتن  را با اتخاذ موضعي  مسالمت آميز در برابر آزمايشهاي  كره جنوبي  به  اعمال  يك  سياست  دوگانه  متهم  كرد.

توني بلر: براي كمك به سرنگوني صدام عذرخواهي نمي كنم
توني بلر، نخست وزير انگليس، گفته است مي تواند به خاطر اين مسئله كه اطلاعات مربوط به سلاح هاي كشتار جمعي در عراق غلط از آب درآمده است عذرخواهي كند، اما به خاطر كمك به سرنگوني صدام حسين چنين نخواهد كرد.
به گزارش بي بي سي توني بلر، نخست وزير انگليس، سخنراني خود را در همايش ساليانه حزب كارگر، كه خود رهبري آن را در دست دارد، با تسليت به خانواده هاي قربانيان حمله اخير به نظاميان بريتانيايي در جنوب عراق و اعلام حمايت از خانواده كن بيگلي آغاز كرد كه در عراق به گروگان گرفته شده است. وي گفت با قرار گرفتن صدام حسين پشت ميله هاي زندان، دنيا به جاي بهتري بدل شده است.
وي گفت راه و رسم زندگي مردم انگليس از سوي شاخه تازه اي از تروريسم جهاني كه بر تعبيري تحريف شده از اسلام استوار است تهديد مي شود، اما مي توان اين تهديد را با استقرار دموكراسي در كشورهايي مانند عراق برطرف كرد.
سخنراني او را يكي از تظاهركنندگان مخالف جنگ عراق در همان آغاز قطع كرد كه خطاب به بلر شعار مي داد: دستهاي تو به خون آلوده است.
پانزده دقيقه دوم سخنراني بلر كه بر اقتصاد داخلي انگليس متمركز بود نيز بار ديگر قطع شد.
وي در مورد مهاجرت كه از موضوعات عمده مورد بحث در انگليس است نيز گفت كه اين كشور پذيراي «مهاجران قانوني» است و با مسائل نژادي برخورد سياسي نمي كند.
وي در ادامه تاكيد كرد كه ريشه ها و شاخه هاي تروريسم بايد قطع شود تا تروريستها نتوانند به جنگ افزار كشتار جمعي دست يابند.
بلر در عين حال اذعان داشت كه تنها با سلاح نمي توان با تروريسم برخورد كرد بلكه بايد شرايطي كه تروريسم در آن رشد مي كند مورد توجه قرار گيرد.
وي وعده داد كه پس از آنكه نتايج انتخابات رياست جمهوري در آمريكا مشخص شود، احياي روند صلح ميان اسرائيل و فلسطينيان را به عنوان«اولويت شخصي»در برنامه كار خود قرارخواهد داد.

آغاز فعاليت رسمي چهار حزب سياسي جديد در افغانستان
چهار حزب  سياسي  جديد در افغانستان  از ديروز فعاليت  رسمي  خود را آغاز كردند.
به  گزارش  واحد مركزي  خبر از كابل ، حزب  آزادي  خواهان  مردم  افغانستان  به  رهبري  «فدا محمد احساس »، حزب  تحريك  وحدت  المسلمين  افغانستان  به رهبري  وزير محمد وحدت ، حزب  همبستگي  ملي  اقوام  افغانستان  به  رهبري  محمد ظريف  ناصري  و حزب  اعتدال  ملي  اسلامي افغانستان  به  رهبري  قره بيگ  ايزديار از وزارت  دادگستري  مجوز فعاليت  سياسي  دريافت  كردند.
سيد محمد  هاشمي رئيس  انسجام  احزاب  سياسي  وزارت  دادگستري  افغانستان  اعلام  كرد: اين  احزاب  در ششم  مهر پرونده هاي  خود را در اين  وزارتخانه  تكميل  كردند.
وي  افزود: ۷۵ حزب  سياسي  خواهان  دريافت  مجوز رسمي  فعاليت  هستند كه  از اين  تعداد تاكنون  به  ۴۶ حزب  سياسي  به  طور رسمي  مجوز فعاليت  داده  شده است .
در اين  حال  قوه  قضائيه  افغانستان  از وزارت  دادگستري  خواسته  است  براي  احزابي  كه  در گذشته  گرايش  هاي  كمونيستي  داشتند مجوز فعاليت  صادر نكند.
در همين حال وزارت دفاع آمريكا، پنتاگون، كنگره اين كشور را از طرح هاي خود براي احداث پنج پايگاه نظامي در افغانستان براي ارتش ملي آن كشور مطلع كرده است. اين طرح ها به درخواست دولت افغانستان تهيه شده است.
مقام هاي وزارت دفاع آمريكا به كنگره گفتند، افغانستان درخواست كرده است يك مركز فرماندهي براي يگان مركزي ارتش افغانستان در كابل، پايتخت، و همچنين چهار پايگاه منطقه اي در گرديز، قندهار، هرات و مزار شريف احداث شود.
طرح هاي پنتاگون خواستار احداث يك پايگاه بزرگ ديواركشي شده در كابل با پادگان هاي آموزشي، تاسيسات پزشكي و غذاخوري و ساختمان هايي به عنوان محل نگهداري وسايل نقليه و تداركات خواهد بود.
ساير پايگاه ها نيز به پادگان هاي آموزشي، تاسيسات غذاخوري، درمانگاه هاي پزشكي و مراكز ارتباطي و همچنين امكانات اوليه مانند برق، آب و مركز تصفيه فاضلات مجهز خواهند بود.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |