يكشنبه ۱۲ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۱۴
پسر دايانا، ارتش را براي ادامه زندگي انتخاب كرده است
پرنس هاري شاهزاده جنگ 
از مدرسه سند هورست افرادي چون شاه عبدالله  دوم سلطان اردن و پدرش سلطان حسين، وينستون چرچيل نخست وزير بريتانيا، سلطان برونئي، پرنس مايكل شاهزاده كنت و سيمون مان سركرده شورشيان آفريقا فارق التحصيل شده اند
017844.jpg
به چهره جدي شاهزاده نگاه كنيد.او اصلا  نازك نارنجي نيست!
نادر شاكرين - مطلب امروز درباره شاهزاده اي است كه به جنگ مي رود. به جنگ چه كسي، نمي دانيم ولي خب، مهم نفس عمل است يعني شاهزاده ما آنقدر بزرگ و شجاع شده است كه خود را براي نبرد آماده كند. پرنس داستان ما 20 سال قبل در روز 15 سپتامبر در خانواده اي سلطنتي چشم گشود. پدر او سرچارلز، شاهزاده ويلز است و مادرش دايانا پرنسس ويلز. اين قهرمان محبوب براي تحصيل به مدرسه اتيون رفت، جايي كه بسياري از بزرگان بريتانيا به آنجا مي رفتند. شاهزاده نوجوان كه هاري نام دارد بعضي مواقع هم بازيگوشي مي كرد.
او مادر خود را در سال 1997 در سن 13 سالگي از دست داد. پرنسس دايانا يكي از افرادي بود كه همگان برايش احترام خاصي قائل بودند. يك روز جادوگر، ماشين پرنسس را طلسم و در اتوبان تصادف كرد و ... از آن زمان پرنس هاري افسرده شد. حال و هواي خشك مدرسه و سختگيري هاي معلمان هم مزيد بر علت بود. سه سال بعد عده اي از رعيت، شاهزاده خود را در حالي كه قدح مشروب به دست داشت و روي تالماتش خاك مي ريخت در گوشه اي از يك ميكده ديدند و موضوع بر سر زبان ها افتاد. خانواده سلطنتي بسيار تلاش كردند تا قضيه را مخفي كنند اما يك سال بعد، شاهزاده نوجوان در سن 17 سالگي بار ديگر در كافه اي ظاهر شد كه مواد مخدر زيادي در آن رد و بدل مي شد. تا آن زمان جارچي ها رسانه ها حق نداشتند توجه خود را برچنين موضوعاتي متمركز كنند، اما شيشه اين طلسم شكست و تمام ممالك از داستان باده گساري و عياشي هاري خبردار شدند.
بعد از اين ماجرا پرنس چارلز تصميم گرفت پسر دوست داشتني ولي ترمز بريده خود را به كلينيك بازپروري معتادان ببرد تا او از نزديك با سرانجام كارهايش مواجه شود. از آن روزگار به بعد شاهزاده تصميم گرفت اسب سفيد را براي ادامه راه انتخاب كند. او مانند مادرش در كمك به نيازمندان ودردمندان پيشتاز شد و جوانه هاي اميد را در دل انسان هاي زيادي از انگليسي و آمريكايي گرفته تا آفريقايي سبز كرد. او تحصيلات متوسط خود را به پايان رساند. معلمان شاهزاده به آينده او خيلي اميدوار نبودند، زيرا او در هنر نمره B و در جغرافي نمره D گرفته بود دانش آموزان انگليس در سال آخر دبيرستان كه به سطح A مشهور است، بايد دو موضوع درسي را انتخاب كنند و در آنها ادامه تحصيل دهند. القصه، پرنس هاري چند هفته قبل به 21 سالگي وارد شد.
يك هفته بعد از سالگرد تولد، هاري تصميم گرفت كه براي نمايش مردانگي و تهورش به رعايا وارد ارتش شود. او در آزمون ورودي مدرسه سندهورست شركت كرد. اين آموزشگاه، سختگيرترين محيط آموزش افسران بريتانياست و در بين تمام واحدهاي آموزش جهان براي تربيت افراد منضبط سرآمد است. از اين مدرسه افرادي چون شاه عبدالله  دوم سلطان اردن و پدرش سلطان حسين، وينستون چرچيل نخست وزير بريتانيا، سلطان برونئي، پرنس مايكل شاهزاده كنت و سيمون مان سركرده شورشيان آفريقا فارغ  التحصيل شده اند. آزمون ورودي اين مدرسه 4 روز است و شاهزاده ما با 31 نفرديگر رقابت كرد تا بتواند مكاني را در سندهورست به خود اختصاص دهد. بد نيست بدانيد كه آزمون ورودي سخت ترين مدرسه نظامي بريتانيا چيست؛ تست هاي بدني سنگين مانند 50 بشين و پاشو و 44 شناي سوئدي هر كدام در دو دقيقه و دويدن 4/2 كيلومتر در ده دقيقه و نيم مهم ترين بخش هاي آزمون است.
اين امتحان حدود 60 درصد قبولي داشت اگر دانش آموزان مقطع راهنمايي كشور عزيزمان در اين امتحان شركت كنند بدون شك با مهارتي كه در امتحان ورزش دارند حتما پذيرفته مي شوند. مدرسه سندهورست سه بار در سال ماه هاي ژانويه، آوريل و سپتامبر دانشجو مي گيرد و شاهزاده هاري ژانويه 2005 را براي ورود به ارتش برگزيده است. او و 270 نفرديگر در دوره اي 44 هفته اي شركت مي كنند و پس از پايان دوره به عنوان افسر در نيروهاي ارتش بريتانيا خدمت خواهند كرد. پيش از اين پدر بزرگ هاري، پرنس فيليپ در سال 1939 وارد نيروي دريايي سلطنتي شد و پس از ازدواج با ملكه اليزابت دوم در سال 1952 ارتش را ترك كرد. پدر هاري، سرچارلز هم به عنوان خلبان در سال 1971 كار خود را در نيروي هوايي سلطنتي آغاز كرد. او مدتي فرمانده يك گردان تخريب بود. يكي از عموهاي هاري، پرنس اندرو هم 22 سال در نيروي دريايي بود و به عنوان خلبان هليكوپتر در نبرد فالكند در آرژانتين شركت كرد. عموي ديگر هاري پرنس ادوارد وارد نيروهاي ويژه تفنگدار دريايي شد ولي چند ماه بعد از خدمت اخراج شد. شاهزاده هاري با تصميم خود موجب شادماني پدر و برادرش شده است و همه اميدوارند كه او بتواند توانايي هاي خود را در نيروي زميني نشان دهد.

قرارداد جديد باشگاه منچستر يونايتد
روني 13 ساله به منچستر رفت 
017814.jpg
رضا محدث - باشگاه منچستر يونايتد قرارداد تازه اي را با روني امضا كرد. اصلا تعجب نكنيد و اصلا به فكرتان فشار نياوريد. بله درست است وين روني در نقل و انتقالات فصل تازه و پس از درخشش در جام ملت هاي اروپا، منچستري شد.
اين فرد، كسي نيست جز جان روني برادر كوچكتر و البته 13 ساله وين. باشگاه منچستر قراردادي را با جان روني امضا كرده و او را به تيم جوانان و البته مدرسه فوتبال اين باشگاه فرستاده است. مقامات يونايتد بر اين باورند كه جان به مراتب از برادرش موثرتر خواهد شد. پست او مدافع است. حالا تصور بفرماييد يك مهاجم تنومند مانند وين و يك مدافع با خصوصيات بدني او در پست دفاع، شايد مشكلات دفاعي انگليس را در آينده اي نه چندان دور برطرف سازد.
يكي از مقامات باشگاه در خصوص عقد قرارداد با رونيكوچك مي  گويد: او يك نوجوان فوق العاده است و بسيار باهوش. او جزئي از تيم جوانان باشگاه است و در حال حاضر نيز چيزي فراتر از همسن  و سال هاي خود است. زياد تعجب نكنيد اگر در زماني نه چندان دور روني به يكي از اعضاي ثابت تيم منچستر درآمد و اين تيم را در يكي از فينال هاي اروپايي همراهي كرد.
وين، جان و برادر ديگرشان گراهام كه 16 ساله است همگي در يك خانواده ورزشي بزرگ شده اند و نزد پدرشان وين پدر، به تمرين رشته ورزشي بوكس نيز مي  پردازند.
جان در تيم محلي شهر ليورپول تبديل به يك ستاره شد، او همچنين در تيم مدرسه نيز تك ستاره تيمش بود.
حالا او نيز همانند برادر بزرگتر از اورتون به شهر منچستر آمده است تا روزي در كنار برادر بزرگتر در تيمش مفيد باشد. وين 18 ساله بود كه به تيم اصلي منچستر راه يافت. فرگوسن در خصوص او مي  گويد: ما بهترين بازيكن جوان 30 سال اخير فوتبال انگليس را به خدمت گرفته ايم. اما هيچ بعيد نيست جان خيلي سريعتر و زودتر از وي به اوج برسد.

كادر
چشم سوم به جاي چشم دل 
017841.jpg
عكاس فرانسوي كريستين لمباردي به دانش آموز بوليويايي خود مي  آموزد چگونه عكس بگيرد. اين هنرآموز روشندل است و در دوره عكاسي مركز لويي بريل در لاپاز شركت كرده است. در اين دوره ده ها نابينا چگونگي گرفتن تصاوير را آموختند.
شكار تصاوير، تنها با فشردن شاسي دوربين امكان پذير نيست. آقاي لمباردي تلاش مي  كند، برقراري ارتباط ذهني با موضوع را به كارآموزان خود ياد بدهد. اين دوره هفته قبل به پايان رسيد. اين تصوير از بين عكس هاي رويترز انتخاب شده و خالق آن ديويد مر كادو است.

ستارگان هاليوود پس از غروب كجا مي  روند؟
017838.jpg
قبرستان هاليوود براي هميشه Hollywood Forever بسياري از بزرگان سينماي آمريكا را در خودجاي داده است. دوگلاس فربنكس، سيسيل ب دوميل، ماريون ديويس، ردولف والنتينو، جين مانسفيلد و پيترلر تنها معدودي از ستارگاني هستند كه در اين گورستان مي        درخشند. سال ها قبل زمين اين قبرستان ومزارع اطراف آن متعلق به خانواده گوور بود. آنها در اين مراتع گندم مي        كاشتند. در سال 1899 كه بخشي از زمين ها به گورستان اختصاص يافت همچنان مزارع گندم و خوشه هاي طلايي كه در باد مي      رقصيدند جلوه زيبايي به چشم انداز قبرها مي      دادند. هنوز آرامگاه ها و سنگ قبرهايي از آن سال ها در اين مكان موجود است كه به همان شكل اوليه حفظ شده است. در سال 1998 ميلادي مديريت اين گورستان كه مشغول تعمير راه ها و برخي مقبره ها بود ورشكست شد. شركت سرگرمي براي هميشه Forever Enterprises ملك را خريداري و كاملا بازسازي كرد. اين شركت در اطراف قبرستان سالن هاي داستان زندگي كه در آنها سرگذشت ستارگان بزرگ مدفون در آن مكان نقل مي   شود را بنا كرد. گورستان هاليوود براي هميشه در منطقه هاليوود ايالت كاليفرنياي ايالات متحده آمريكا واقع شده است و سالانه، بسياري از پيران و جواناني كه با فيلم هاي قديمي خاطراتي فراموش نشدني دارند را جذب مي  كند.

خبر ويژه
ارثيه التون جان
017835.jpg
التون جان خواننده انگليسي كه چندي پيش توسط ملكه اليزابت به لقب سر نايل شده بود، پس از برگزاري كنسرت هايش در آسياي شرقي تصميم گرفته است كه ثروتش را بين بازماندگانش تقسيم كند. او كه اكنون 57 سال دارد، 10 كودك را به فرزندخواندگي گرفته است. بروكلين بكام فرزند 5 ساله ديويد كاپيتان تيم ملي فوتبال انگليس و همسرش ويكتوريا، يكي از اين كودكان است.
رومئو بكام برادر 2 ساله بروكلين هم توسط التون جان به فرزند خواندگي قبول شده است. در بين نام اين ده كودك، اسامي شون لنون، پسر 28 ساله جان، هنرمند مرحوم گروه بيتلز و دامين فرزند 2 ساله اليزابت هارلي نيز به چشم مي  خورد. سرالتون قصد داردپس از مرگ سرمايه 175 ميليون پوندي بيش از 262 ميليارد تومان بين اين كودكان تقسيم كند. التون جان هيچ كودكي ندارد. در بين فرزند خوانده ها، التون به بروكلين علاقه زيادي دارد. او نام مستعار باستر را براي بروكلين برگزيده است و هر هفته به پسرك پيانو آموزش مي  دهد. التون جان علاوه بر كودكان به كلاه و عينك هم علاقه زيادي دارد و مجموعه كلاه هاي التون يكي از ديدني ترين كلكسيون هاي جهان است.

كوتاه تر از گزارش
دستگيري سازندگان بمب كثيف!
سيد حسين غضنفري 
017817.jpg
انگليس - 4 مرد در انگليس به جرم خريد لوازم جهت تهيه بمب كثيف دستگير شدند. اين مردان كه قصد داشتند با پرداخت نيم ميليون دلار مواد راديواكتيو تهيه كنند، توسط پليس ويژه ضد تروريسم انگليس دستگير شدند.
هنوز انگيزه نهايي اين چهار نفر از خريد مواد راديواكتيو مشخص نشده، ولي گفته مي شود اين مواد قرار بوده تا براي ساخت بمب كثيف به كار رود.
۸۸۵ دلار جريمه پوست كندن سيب 
سيب را بعضي ها با پوست مي  خورند وبعضي پوست آن را ابتدا كنده و سپس شروع به خوردن ميوه مي  كنند. اگر شما هم از دسته دوم هستيد بهتر است بدانيدكه پوست كندن ميوه در اسلو 885 دلار جريمه دارد، زيرا اصولا حمل هر نوع چاقويي در پايتخت نروژ ممنوع است. مرد 50 ساله اي كه مشغول كندن پوست سيب در خيابان با يك چاقوي 10 سانتيمتري بود، توسط پليس بازداشت شد و او را با دستبند به پاسگاه پليس انتقال دادند. او كه سوژه رسانه هاي نروژ شده بود، توسط دادگاه بخشيده شد.
اگر گذرتان به اسلو افتاد و هوس خوردن سيب در آن هواي بسيار سرد كرديد، محض احتياط آن را با پوست ميل كنيد.
عنايت ويژه !
017820.jpg
يك مرد كوبايي براي پنجمين بار مورد اصابت و لطف و عنايت رعد و برق قرار گرفت! جورج ماركوز عقيده دارد كه وي نفرين شده است و هر جا كه رود رعد و برق هم به دنبالش مي رود. ماركوز كه شغلش كشاورزي است در سال 1982 اولين بار مورد اصابت رعد و برق قرار گرفت. وي مي گويد: وقتي رعد و برق به من مي زند، احساس مي كنم يك چيز خيلي سردي وارد بدنم مي شود يا من را مثل يك آهن گداخته وارد آب يخ مي كنند. ماركوز مي گويد اولين بار تمام موهايش سوخت و تمام آن قسمت هايي از دندانش را كه پر كرده بود از دهانش بيرون ريخت. ماركوز كه حال با تجربه شده است مي گويد: ديگر بار ششم را نمي خواهم تجربه كنم و سعي مي كنم تا قبل از آنكه هوا باراني  شود جاي امني را پيدا كنم.
دستگيري پس از 7 سال
فلوريدا - پسر 7 ساله اي به اتهام ضرب و جرح يك همكلاسي، يك معلم و يك كارمند مدرسه بازداشت شد. جاني لي موريس كه چندين ساعت در بازداشت بوده است ظاهرا از يك نوع بيماري رواني رنج مي برد. مادر وي كه از اين اقدام پليس عصباني شده عقيده دارد كه پليس در دستگيري پسرش اصلا سن وي را لحاظ نكرده است. سخنگوي پليس نيز مي گويد: اتهام ضرب و جرح اتهام سنگيني است و ما مجبور بوديم اين بچه را دستگير كنيم. براي اين بچه اكنون يك وكيل در نظر گرفته شده تا از وي حمايت حقوقي به عمل آورد. اين بچه بزرگ شود، چه شود!

اشكوب
پاريس ميزبان عكاسان ايراني 
امسال جشنواره سالانه بازار عكس پاريس ميزبان عكس هاي دوربين به دست هاي ايراني است. اين اتفاق براي اولين بار در طول برگزاري جشنواره بازار عكس پاريس مي   افتد. البته ايراني ها در اين بازار عكس تنها نيستندو هم صنفانشان در كل خاورميانه هم آنها را همراهي مي   كنند.
اين حركت به راحتي ايفاد نشده است. طبق گفته آناهيتا قباييان، گروه عكاسان ايراني شخصا هزينه سفر و اقامت چند روزه در پاريس را مي  پردازند:ما دنبال تامين هزينه سفر گروه هستيم اما اگر اين بودجه فراهم نشود، ما خود اين هزينه را تقبل مي   كنيم. اما در كاروان اعزامي ايران به پاريس نام هاي آشنايي به چشم مي  خورد. از عباس كيارستمي تا مهگامه پروانه. نگاهي اجمالي به اسامي اين افراد خالي از لطف نيست:
عباس كيارستمي، آرش حنايي، عباس كوثري، آرش كياني، بهمن جلالي، فرشيد مثقالي، فريدون آوه، جمشيد بايرامي، جواد منتظري، خسرو حسن زاده، كوروش آدمين، مهران مهاجر، محمد غزالي، اميد صالحي، پيمان هوشمند زاده، رامين حائري زاده، رضا پايداري، گلناز طاهري، حميده ذوالفقاري، هميلا وكيلي، حنا دارابي، ليلا پازوكي، مهگامه پروانه، شادي قديريان، شكوفه عليدوستي و يلدا معيري.
ضمنا حدود 40 هزار نفر از اين جشنواره بازديد مي  كنند كه در بين آنها كلكسيونرها و عكاسان حرفه اي هم پيدا مي  شود.

دكه
017832.jpg
به دكه اول اكتبر خوش آمديد. مطلب اول روزنامه شيكاگو تريبيون به انتخابات ايالات متحده مربوط است، تصاوير جرج بوش و جان كري كه هر يك به شكلي ناموزون در مباحثه شركت كرده اند. اين روزنامه درادامه به درگيري هاي عراق پرداخته است. عنوان انفجار بغداد 35 كودك را كشت نه تنها در اين روزنامه به چشم مي  خورد، بلكه در الشرق الاوسط و تورنتواستار هم خودنمايي مي  كند. ديلي ميرور، صفحه اول خود را به جراحي قلب توني بلر اختصاص داده است. البته هنوز مشخص نيست، قلب روباه جوان به خاطر كشته شدن كودكان عراقي ناراحت شده يا درگيري هاي بوش و كري فشار زيادي بر آن وارد كرده است.
017829.jpg
017826.jpg
017823.jpg
017811.jpg
كاريكاتور امروز هم به ورشكستگي  شركت هاي هواپيمايي آمريكا مربوط مي  شود. در اين تصوير، هواپيماهاي خطوط هوايي ايالات متحده، يونايتد و دلتا به درون موتور جت هواپيماي غول پيكر ورشكستگي مكيده مي  شوند.

خبرسازان
ايرانشهر
تهرانشهر
دخل و خرج
در شهر
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |