يكشنبه ۱۲ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۱۴
اولين دوره مسابقات پرتاب دارت
حاشيه هاي امتياز آور
اين بازي را جنگجويان انگليسي در جنگ باراي در سال هاي 1485 -1455 طراحي كرده اند. البته اين نوعي تفريح بود. آنها با تير و كمان هدفي را نشانه مي گرفتند و مهارت خود را محك مي زدند
017871.jpg
رضامحدث 
يك عدد دارت، يك تخته نشانه يا همان سيبل، كمي آرامش، تمركز حواس و پرتاب؛ اين تمام قواعد يك بازي است. سه شنبه هفته گذشته اولين دوره اين رقابت ها برگزار شد. مسابقه اي به نام دارت.
باشگاه پاس ميزبان علاقه منداني بود كه براي شركت در اين مسابقه ثبت نام كرده بودند. وارد سالن كه شديم حدود 100 نفر، شايد هم كمي بيشتر حضور داشتند. بسياري از شركت كنندگان در اين مسابقه، شايد براي اولين بار بود كه حتي دارتي در دست مي گرفتند. نه اشتباه نكنيد. اين مسابقه هيچ شباهتي به پرتاب دارت بچه ها در كوچه ها نداشت. آن دارتي كه چهارشنبه سوري ها پرت مي كرديم داستاني داشت كه تمام شد.
در باشگاه پاس چه تازه كارها و چه نسبتا حرفه اي ها، در حال تمرين و پرتاب روي تخته نشانه بودند. آسانترين راه براي تشخيص افراد تازه كار، نگاه كردن به دارت هاي آنها بود. كساني كه دارت شخصي داشتند مشخص بود كه تا به حال چند باري دارت را به سوي سيبل پرتاب كرده اند.
اما دارت هاي غير حرفه اي ها هماني بود كه قديم ها در زمان ايام چهارشنبه سوري استفاده مي شد. به هر حال در جام جهاني فوتبال هم تمام تيم ها در يك سطح نيستند! قرار بود مسابقه ساعت 17 آغاز شود، اما طبق معمول ساعت واقعي مسابقه همان چيزي نبود كه از قبل اعلام شده بود.
البته براي ما كه مي دانيم در سوئيس زندگي نمي كنيم هميشه اين تاخيرها نوعي فرصت است. مثلا فرصتي براي بيرون كشيدن تاريخچه مسابقه هاي دارت. اين بازي را جنگجويان انگليسي در جنگ باراي در سال هاي۱۴۸۵ -1455 طراحي كرده اند. البته اين نوعي تفريح بود. آنها با تير و كمان هدفي را نشانه مي گرفتند و مهارت خود را محك مي زدند. به مرور اين تفريح جدي تر مي شد و در جنگ هاي صد ساله انگليس اين بازي تبديل به مهمترين سرگرمي سربازان شد. رفته رفته تيرها كوتاهتر شد و بدون استفاده از كمان و فقط با دست هدف گيري انجام شد.
اوايل فقط مشك هاي آب را نشانه مي رفتند ولي بعد پوست را به درخت مي چسباندند و با دارت سوراخ، سوراخش مي كردند اما هدفي شبيه به سيبل امروزي  را در سال 1896 برايان كامرين طراحي كرد و بازي امروزي دارت شكل گرفت. كلاس تئوري دارت تمام شد. حالا نوبت مسابقه است. به داخل سالن برمي گرديم، داوران با متر روي زمين نشسته اند و فاصله بين سيبل تا زمين و همينطور فرد پرتاب كننده را اندازه گيري مي كنند.
فاصله ها دقيقا رعايت شده، 173 سانتيمتر از سطح زمين، 237 سانتيمتر تا فرد پرتاب كننده. همه چيز آماده فرو رفتن دارت ها در سيبل است. شركت كننده ها را به گوشه اي فرا مي خوانند و در مورد امتيازها به آنها توضيحاتي داده مي شود. شايد بسياري از شركت كننده ها مثل ما تا آن لحظه نحوه امتياز گرفتن را نمي دانستند. آقايان هدف شما نبايد وسط تخته دارت باشد. آنجا فقط 50 امتياز دارد.دور تا دور تخته اعداد از شماره يك تا 20 نوشته شده است. هر كدام از قسمت هاي آن كه مانند يك تكه پيتزا هستند، امتيازي به اندازه عدد در كنار آن دارد اما ما بين اين تكه هاي پيتزا دو خط وجود دارد كه يكي امتيازات را 3برابر و ديگري دوبرابر مي كند. خوب شد اين توضيح را دادند وگرنه همه تحت تاثير رابين هود، مستقيم مي زدند وسط هدف، لابد!
حالا همه متوجه شدند كه چرا نقطه وسط در اين بازي امتياز بالايي محسوب نمي شود. صداي بلندگو بلند شد. تيم هاي دو نفره را صدا مي زنند كه مقابل هم قرار بگيرند. هر تيمي كه زودتر به امتياز 200 برسد. آن تيم برنده است.
به سمت تخته هاي نشانه رفتند، يكي از بازيكنان كه به نظر مي رسد كمي هم به بازي وارد است، با تيرهاي شخصي مشغول تمرين بود. اين نحوه مسابقه چون استاندارد نيست زياد نمي توان رويش حساب كرد. ممكن است كسي بيايد و شانسي برنده مسابقه شود. در مسابقه هاي استاندارد اگر امتياز شما به طور مثال 197 باشد، شما اگر هر عددي غير از عدد 3 را بزنيد بازنده مي شويد.
آنها نام تيمشان را رابين هود انتخاب كرده بودند و حالا آماده مي شدند تا با حريفانشان رقابت كنند. به هر حال اينكه رابين هود يك نفر بود و آنها دو نفر خودش نكته مهمي به نظر مي رسيد. 50 دقيقه تاخير براي برگزاري اولين دوره مسابقه ها مي تواند قابل قبول باشد ولي...
آن طرف زمين بهنام ابوالقاسم پور و نيما نكيسا از فوتبالي ها هم آمده اند اما فوتباليست كه لزوما دارتيست نمي شود، آنها خيلي زود محل را ترك مي كنند.
۴۲ تيم دو نفره مسابقه را شروع مي كنند. مسعود ظهوري مسوول انجمن دارت مي گويد: استقبال براي دوره اول واقعا فوق العاده است. او البته اميدوار است با تشكيل فدراسيون دارت، اين ورزش شكلي كاملا رسمي در ايران پيدا كند. ما نياز به حمايت مادي داريم كه اين ورزش ساده را گسترش دهيم. حق با او است. شايد با اين عشقي كه به پرتاب دارت ديديم، ما در المپيك 2008 صاحب مدال طلاي اين رشته شويم. به سمت شركت كننده ها مي رويم. رقابت ها هيجان انگيز شده. جوانترين شركت كننده مسابقه ها نظرمان را به خود جلب مي كند. به سمت او مي رويم 20، 20 و 17. مجموع امتياز در يك راند 57. عرفان 15 ساله است و به همراه دايي جان در اين مسابقه ها شركت كرده. او هم جزو آن نسبتا حرفه اي ها به نظر مي رسيد.
اين را از روي پرتاب هايش و البته از روي دارت هايش مي شد تشخيص داد. تيم هاي اول تا سوم جايزه هاي نفيسي دريافت كرده. نفيس به اندازه تخته دارت و دارت حرفه اي. اما مهمتر از همه اينكه آنها براي دادن آموزش هاي ويژه هم انتخاب شدند. به تيم هاي چهارم تا دهم هم جوايزي اهدا شد.
دارتي تهيه كنيد و با يك تخته مخصوص آن با احتياط تمرين بفرماييد، شايد دوره بعد جزو يكي از قهرمانان باشيد. مطمئن باشيد خرج چنداني ندارد. هرچه باشد ما از بچگي با دارت آشناييم!

پايتخت
پاريس 
بازار اشتغال براي جوانان ديپلمه و جوياي كار در فرانسه بيش از پيش رونق يافته است. به طوري كه در ماه ژوئن امسال 51 درصد از اين افراد موفق به يافتن كار شده اند. با اين حال آمار حكايت از آن دارد كه 46 درصد از اين افراد هنوز موفق به پيدا كردن شغل دلخواهشان نشده اند؛ دقت بفرماييد شغل موردعلاقه شان. گزارش مركز كاريابي در پاريس نشان مي دهد بسياري از ديپلمه ها براي پيدا كردن كار در شركت ها و موسسات با مشكل روبه رو هستند، زيرا موسسات ترجيح مي دهند داوطلبان باتجربه تر را به خدمت بگيرند.
همچنين اين آمار نشان مي دهد 55 درصد از اين ديپلمه ها فارغ التحصيل مدارس تجاري، بازرگاني هستند. دارندگان ديپلم هاي مهندسي و فني هم با گذراندن دوره هاي كوتاه مدت آموزشي و حرفه اي، بيش از ديگر ديپلمه ها شانس پيدا كردن كار در فرانسه را دارند.
دوحه 
ازدحام شديد خودروها در دوحه اخيرا به معضلي در پايتخت قطر تبديل شده است. ازدحام خودروها در شهرهاي بزرگ عربي پديده عجيبي نيست، اما مشاهده اين معضل در دوحه با جمعيت اندكش بسيار تعجب آور است. يك افسر پليس راهنمايي و رانندگي در اين خصوص مي گويد: طرح هاي عمراني و سفر افراد به اين شهر و شكوفايي اقتصادي ازعوامل اصلي ازدحام خودروها و ترافيك سنگين دوحه، پايتخت قطر است. 
دوالا
از پايتخت اقتصادي كامرون خبر مي  رسد كه ده ها هزار نفر از مخالفان دولت كامرون در آستانه انتخابات رياست جمهوري در اين شهر تجمع كردند. يكي از نامزدهاي انتخاب كه در ائتلاف بازسازي حضور دارد در گردهمايي هواداران خود به تشريح مواضع اين ائتلاف پرداخت. او وعده داده در صورت پيروزي به وضعيت اقتصادي، بهداشتي و آموزشي سروسامان دهد.

هوا
شب هاي خنك
پاييز آرام، آرام آمد ولي در ابتداي كار آنقدر با عجله آمد كه نفهميديم چطور شد. دماي هوا به ناگاه سقوط كرد و نويد يك پاييز دلچسب با مقادير زيادي باران را داد. اما اين روند دوام چنداني نداشت. خيلي زود هوا دردرجه اي ثابت ماند و تنها چيزي كه مي توان دراين روزها در گوشه وكنار شهر ديد، ريزش آرام و بي سر و صداي برگهاست. از گرماي روزهاي اخير پاييز كه بگذريم بي انصاف خواهيم بود اگر به خنكي شب هاي آن اشاره نكنيم. دماي هواي امروز تهران به 31 درجه سانتيگراد بالاي صفر مي رسد و اين درحالي است كه شما مي توانيد امشب كمي پنجره هاي منزلتان را باز كنيد و از هواي خنك اين شب ها تا بيشتر از اين سرد نشده، لذت ببريد. هواي تهران در خنكترين ساعات امشب وامروز به 16 درجه سانتيگراد بالاي صفر خواهد رسيد.
به اميد ريزش قطرات جانبخش باران و زدن چند رعد و برق در روزهايي كه پيش رويمان است.

ويدئو
شب هزار و يكم در خانه
شب هزار و يكم را مي توانيد در خانه ببينيد. براي تماشاي فيلم اين نمايش بايد تا آبان صبر كنيد. نه، قرار نيست كه اين نمايش روي آنتن تلويزيون برود، شما بايد فيلم اين نمايش را از ويدئو كلوپ محل بخواهيد. فيلم نمايششب هزار و يكم آبان ماه سال جاري به صورت نوار وي اچ اس يا سي دي روانه بازار مي شود. البته قرار بود اين اثر بهرام بيضايي مدت ها پيش وارد بازار شود كه به دلايلي نشد. نمايش شب هزار ويكم،  سال گذشته در تالار چهار سو مجموعه تئاتر شهر اجرا شد و بيضايي به خاطر اينكه بازيگرانش در كارهاي ديگري تعهد داشتند، حاضر به تمديد اجراي آن نشد. اين نمايش هر روز در سالن 120نفره چهارسو، پذيراي حداكثر 170 تماشاگر مي شد و خيلي ها مجبور بودند براي تهيه بليت مدت  ها در صف بمانند. به هر حال هدف از ارايه فيلم نمايش، جلب رضايت كساني است كه هميشه پشت درهاي بسته تالار چهار سو ماندند. تا آبان كه صبر كنيد، شب هزار و يكم را درخانه خودتان مي بينيد. خبر ديگر درمورد ويدئو، به آذرماه مربوط مي شود. در هنگام بر پايي هفته بزرگداشت چخوف،  7 تله تئاتر از آثار چخوف خريداري شده كه هر روز يكي از آنها به نمايش در مي آيد و شما مي توانيد بعد از پخش اين تله تئاترها، فيلم آنها را به صورت CD يا VHS بخريد و به خانه ببريد. منتظر باشيد.

پرده
حكم كيميايي 
حكم كه بيايد، سينما تكان مي  خورد. اين البته حكمي است كه ماقبل از اجراي حكم داده ايم. كمتر از 20 روز ديگر بيست و ششمين فيلم مسعود كيميايي با عنوان حكم كليد مي  خورد. البته اينكه ما مي  گوييم حكم سينما را تكان مي  دهد، چندان بي  دليل هم نيست. كارگاه آزاد فيلم- كمپاني تهيه كننده اين فيلم- قصد دارد با فيلم جديد كيميايي دوره اي تازه از فعاليت هاي خود را آغاز كند. پس منتظر باشيد.
بگذريم. خبر ديگر از عالم پرده اينكه فيلمبرداري نگاه كه در تهران آغاز شده بود به نيمه رسيد. سپيده فارسي، فيلمساز مقيم فرانسه در دومين فيلمش كه فيلمنامه آن را هم خودش نوشته، داستان اسفندياررا روايت مي  كند كه پس از 20 سال در آستانه نابينايي از پاريس به تهران باز مي  گردد و قصد دارد با پدري كه فروغش را از او گرفته ديدار كند. در اين فيلم حميدرضا دانشور، فريبا كوثري، بهناز جعفري، محمد حاتمي، محمد اسدي، هوشنگ قوانلو، احسان دانشمندي، سعدي افشار و مسعود ملك خاني به ايفاي نقش مي  پردازند. خبر بعدي ستون پرده خيلي كوتاه است. جشنواره فيلم وارش از 19 تا 23 مهرماه در بابل برگزار مي  شود. خودتان را براي سفر آماده كنيد و بالاخره اينكه، مزرعه پدري، گاوخوني، اشك سرما و... روي پرده هاي سينما منتظر نگاه هاي شما هستند.

جعبه
دو مسابقه حساس 
ديشب سريال تب سرد را تماشا نكرديد؟ اصلا نگران نباشيد مي توانيد تكرارش را ساعت۴۰: 13 از شبكه سوم تماشا كنيد. مهر و ماه را مي توانيد ساعت 15 از شبكه يك تماشا كنيد. ساعت 19 مي توانيد سريال پليسي گروه پليس را از شبكه تهران ببينيد. امشب در ساعت۳۵ :18 آخرين مسابقه فوتبال اين هفته ليگ انگلستان انجام مي شود كه احتمالا يكي از حساس ترين ديدارها هم هست؛ چلسي در مقابل ليورپول. ساعت۱۵ :21 مي توانيد مجموعه طنز كمربندها را ببنديد را از شبكه سوم ببينيد. امشب يك مسابقه حساس ديگر هم در باشگاه هاي ايتاليا انجام مي شود. تيم هاي رم و اينتر قرار است ساعت 22 امشب به مصاف هم بروند.
راستي در پناه تو را هم مي توانيد ساعت 21 از شبكه دو تماشا كنيد. اگر هم به فوتبال علاقه نداريد پيشنهاد ما تماشاي مجموعه هفت حامي است كه ساعت 23 از شبكه تهران پخش مي شود. روز و شب خوبي داشته باشيد و از تماشاي فوتبال هاي امشب لذت ببريد.

ستون شما
نامه اي به رئيس جمهور
حضرت حجت الاسلام و المسلمين جناب آقاي خاتمي
رياست محترم جمهوري اسلامي ايران
با سلام.
احتراما، همانگونه كه استحضار داريد يكي از تدابير مسوولان محترم ارشد نظام اسلامي براي اصلاح ساختار نيروي انساني وحمايت و صيانت از كاركنان شاغل در واحدهاي توليدي قديمي كشور، تهيه و تصويب قانون نوسازي صنايع ايران در مجلس محترم شوراي اسلامي و آئين نامه اجرائي مصوب هيات دولت براي بازنشستگي كارگران با سابقه بالا 25 سال پرداخت بيمه بوده است.
متاسفانه بخشنامه جناب آقاي شريف زادگان مديريت محترم عامل وقت سازمان تامين اجتماعي موجب شده است كه عليرغم گذشت چند ماه از تصويب نامه هيات وزيران اجراي آن شروع نگردد.
جاي تعجب است كه چگونه مديريت محترم يكي از سازمان هاي زير مجموعه دولت با يك بخشنامه داخلي مي تواند قانون مصوب مجلس و آئين نامه اجرائي مصوب هيات وزيران را عملا وتو كرده و بلااثر گذاشته و اجرا ننمايد!
مستحضر باشيد كه هرگونه تاخير و دفع الوقت در اجراي مصوبات فوق الذكر علاوه بر بلاتكليفي ونگراني كارگران مشغول موجبات به خطر افتادن اشتغال مولد هزاران نفر از كارگران را در واحدهاي توليدي قديمي كشور فراهم خواهد ساخت.
خواهشمند است دستور اكيد را در خصوص تسريع در اجراي قانون و پرهيز از معطل ساختن مصوبات با توسل به بخشنامه هاي اجرايي داخلي صادر فرماييد.

ذهن زيبا
حفظ خونسردي بهترين راه براي از بين بردن خشم ديگران است.
پرمودبترا
سنگي كه با عصبانيت پرتاب شود، گنجشكي را نمي كشد.
ضرب المثل آفريقايي
دوستي ناني است كه تا زماني كه بيات نشده، خوشمزه نيست.
ضرب المثل آلماني
وقتي به خودتان در راه پيشرفت بيشتر سخت مي گيريد زندگي بر شما آسان تر خواهد گرفت.
زيگ زيگلار

تهرانشهر
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |