سه شنبه ۱۴ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۱۶ - Oct 5, 2004
۲۱ مهرماه:
سران و ريش سفيدان ۱۰۱ ايل عشايري به تهران مي آيند
002781.jpg
مهر: نخستين نشست معتمدين ايلات و عشاير ايران به منظور توانمندسازي و توسعه مديريت محلي عشاير برگزار مي شود.
معاون اجتماعي و ارتباطات سازمان امور عشاير ايران با بيان اين مطلب گفت: به منظور شناسايي، احيا، سازماندهي و توانمندسازي تشكل هاي محلي و همچنين سپردن امور اقتصادي - اجتماعي به گروه هاي ذينفع، ارزش گذاري به معتمدين و جلب مشاركت توده عشاير در مديريت جامعه، ۲۱ مهرماه امسال نخستين نشست معتمدين ايلات و عشاير ايران متشكل از برگزيدگان، ريش سفيدان و معتمدين مناطق و قبايل مختلف عشايري در تهران برگزار خواهد شد.
محسن احمدي با اشاره به اينكه جامعه عشايري متشكل از ۱۰۱ ايل و ۵۹۸ طايفه مستقل است و با داشتن ۵/۱ ميليون عضو كوچنده يكي از بزرگترين گروه هاي قوميتي كشور را تشكيل مي دهند، افزود: قلمرو كوچ و استقرار عشاير كوچنده ايران گستره وسيعي بالغ بر ۹۶۳ هزار كيلومتر مربع (۵۹ درصد مساحت ايران) را تشكيل مي دهد. همچنين نزديك به شش ميليون نفر ازايرانيان داراي پيشينه عشايري يا ارتباط مستمر با آن جامعه هستند. اين مجموعه بزرگ انساني مسائل و موضوعات مرتبط فرابخشي و فرامنطقه اي دارند كه توجه به برنامه ريزي ويژه اي را مي طلبد.
معاون اجتماعي سازمان امور عشاير افزود: از سويي ديگر ايلات و عشاير ايران با داشتن ۲۴ ميليون رأس دام، ۴۵۰ هزار هكتار اراضي كشاورزي و ۲۰ هزار هكتار باغ نقش قابل توجهي در تأمين مواد پروتئيني، لبني كشاورزي دارند.
همچنين به دليل توليد بيش از ۳۰۰ هزار نوع مصنوعات دستي، بيش از ۱۲۰ ميلياردريال ارزش افزوده توليد مي كنند و به اين ترتيب از مولدترين بخش هاي ايران به شمار مي روند. اما عليرغم همه ظرفيت هاي اين قشر كمترين حجم از سرمايه گذاري هاي كشور به آنان اختصاص يافته است.
احمدي با اشاره به اينكه عشاير ايران از ديرباز با تكيه بر مقررات عرفي و مديريت محلي به امور خود رسيدگي مي كردند و منافع جمعي خود را پاس مي داشتند، گفت: به دنبال تحولات گسترده ناشي از شهرنشيني و قانون گذاري هاي مختلف اين جامعه متشكل دچار نابساماني و بهم ريختگي شده است، خلاء مديريتي در وضعيت فعلي بنيان زندگي و قلمرو آنان را مورد تهديد قرار داده و سهم عشاير از منابع عمومي و نقش آنان در عرصه هاي مختلف به اين دليل با چالش هاي جدي مواجه شده است. اين افراد اكنون دچار توسعه نيافتگي شديد هستند.وي تأكيد كرد: بنابراين بايد رويكرد جديدي را براي واگذاري امور به مردم و استفاده از مشاركت اقشار مختلف اين جامعه بوجود آورد تا پويايي در عرصه هاي اجتماعي و دستيابي به عدالت اجتماعي را براي آنان فراهم آوريم.
احمدي تأكيدكرد: سازمان هاي اداري و رسمي كه امروز جاي نظام سنتي عشاير را گرفته اند، فاقد كارآيي لازم هستند زيرا خصلت زندگي عشايري تحرك و جابجايي در قلمروهاي متفاوت است در حالي كه الزام نظام مديريتي جديد بر ثبات و عرضه خدمات در محدوده جغرافيايي خاص است.وي گفت: نكته مهم ديگر آن است كه حقوق عرفي عشاير بر عرصه هاي طبيعي،اتراق گاه ها ،ميان بندها و ايل راه ها عليرغم صراحت قانوني ناديده گرفته مي شود، به همين دليل قصد داريم در نخستين نشست معتمدين ايلات و عشاير به راهكارهاي واگذاري امور اين افراد به خودشان دست يابيم.

ويزاي ورود به ايران سريعاً صادر مي شود
دولت - خبرنگار همشهري:هيات وزيران به منظور فراهم كردن شرايط مناسب براي جذب گردشگران خارجي مقررات خاصي را وضع كرد.
عبدالله رمضان زاده سخنگوي دولت در جلسه ديروز مصاحبه هفتگي خود با خبرنگاران با اعلام مطلب فوق گفت: با توجه به لزوم فراهم كردن شرايط مناسب تر براي جذب گردشگران خارجي و نظر به انتظاراتي كه از محل منابع ارزي براي صنعت گردشگري در نظر گرفته شده است هيات وزيران مقرر كرد وزارت امور خارجه با استقرار نماينده خود در فرودگاههاي امام خميني، مهرآباد، شيراز، اصفهان، تبريز و مشهد براي كليه اتباع خارجي متقاضي رواديد كه فاقد مدارك هستند نسبت به صدور ويزاي ۷ روزه اقدام كند.
رمضان زاده در ادامه، مصوبه ديگر هيات وزيران را در خصوص سازمان ملي جوانان عنوان كرد و گفت: مقرر شد براي توانمندسازي اقتصادي جوانان- صندوق هاي غيردولتي ذخيره و سرمايه گذاري جوانان تشكيل و سازمان مديريت و برنامه ريزي اعتبارات لازم را براي اين صندوق ها در بودجه هاي سالانه منظور كند.

رئيس انجمن آلرژي ايران:
۸۰ درصد سرطان ها با روش ايمني درماني قابل درمان اند
002778.jpg
گروه اجتماعي: ۸۰ درصد سرطان ها با روش هاي ايمني درماني و مكمل شدن با شيمي درماني قابل درمان است.
به گزارش خبرنگار ما، دكتر محمد وجگاني رييس انجمن آلرژي ايران، با تاكيد بر اهميت رشته ايمونولوژي و پيشينه ايمونوشناسي در عرصه هاي مختلفي كه منجر به بهبود و ارتقاي سلامت جامعه مي شود، گفت: روز ۱۵ مهرماه با اميد گوشزد كردن نقش خطير اين رشته در بهبود كيفيت و ارتقاء سلامت جامعه و فراهم آوردن بستر لازم در جهت حركت هاي مؤثر علمي روز ايمونولوژي نامگذاري شد.
بر اساس اين گزارش ارتباط ايمونولوژي در تشخيص بيماري، يافتن علت در وراي مولكولها و درون سلولهاست و بهره برداري از سيستم هاي دفاعي براي درمان بيماري يكي از اركان ايمونولوژي است.
بر اساس اين گزارش مديرعامل موسسه كودكان سرطاني به ايسنا گفت: ۱۸ ميليون تومان هزينه ۶ ماه درمان يك كودك سرطاني است.
صمد طاهري با تاكيد بر اين كه در محك هيچ كودك مبتلا به سرطان به علت فقر نمي ميرد، اظهار داشت: سرطان غير از درد، هزينه هاي سنگيني دارد؛ به عنوان مثال هزينه يك نوع كپسول براي سرطان خون هر عدد ۲۵ هزار تومان است كه اگر قرار باشد روزي ۴ عدد در مدت ۶ ماه يك كودك مصرف كند عددي نزديك به ۱۸ ميليون تومان مي شود كه حتي اين رقم براي خانواده هاي مرفه نيز سنگين است.
وي با بيان اين كه محك تنها از طريق كمك هاي مردمي اداره مي شود، افزود: در حال حاضر روزانه ۴ ميليارد تومان در محك براي كودكان هزينه مي شود كه تمام اين هزينه ها از طريق كمك هاي مردمي تامين مي شود.
مدير عامل محك با اشاره به اين كه در وزارت بهداشت بودجه اي براي موسسات خيريه اختصاص نيافته است، افزود:  با توجه به اين كه تمام بودجه هاي اختصاص يافته در وزارت بهداشت تعريف شده است هيچ بودجه اي به مراكز خيريه تعلق نگرفت و تنها در بخشي از بودجه كه كمك به موسسات خيريه است سالانه حدود ۲۵ ميليارد تومان به موسسه كمك مي شود.

پرستاران تهديد به تجمع كردند
گروه اجتماعي: اعضاي شوراي عالي سازمان نظام پرستاري، طي نامه اي به رئيس جمهوري خواستار حل مشكلات پرستاران شدند.
در اين نامه عمده ترين مشكلات پرستاران، كمبود نيروي پرستار، اختصاص بدون قيد و شرط بودجه بيست ميلياردي به پرستاران، اجراي قانون بازآموزي براي پرستاران، تسري قانون سخت و زيان آور بودن شغل پرستاري به كاركنان بيمارستانهاي خصوصي و اجراي درست آن در بخش دولتي توقف خصوصي سازي خدمات پرستاري، تعديل كارانه ها، رفع تبعيض و در نهايت اصلاح آيين نامه اجرايي مسير شغلي پرستاران اشاره شده است .
امضا كنندگان اين نامه اعلام كرده اند كه در صورت عدم پيگيري و حل مشكلات پرستاران، روز يكشنبه ۱۹ مهر با حضور اعضاي هيأت مديره نظام پرستاري در سراسر كشور جهت تحقق مطالبات پرستاران در مقابل مجلس تجمع خواهند كرد.

يادداشت
كژراهه مطلق انگاري
عباس اسدي
رئيس مركز مديريت بيماري هاي وزارت بهداشت به تازگي اعلام كرده است، به ازاي هر ۱۰ هزار خودرو در كشور، ۴۰ نفر جان خود را از دست مي دهند.
پيش از اين نيز مسعود پزشكيان وزير بهداشت، سخني با همين مضمون بر زبان رانده و به اين نتيجه رسيده بود كه افزايش ورود روز افزون خودرو به شبكه حمل و نقل، شمار تصادفات و قربانيان ناشي از آن را افزون خواهد كرد.
به نظر مي رسد وزارت بهداشت به عنوان مسئول حفظ بهداشت جسمي و رواني شهروندان از آنجا كه خودروها نقش قابل توجهي در آلودگي هوا و تهديد سلامت شهروندان دارند، متهم افزايش شمار قربانيان جاده را اتومبيل دانسته و از ديگر عوامل تأثيرگذار غفلت ورزيده اند.
آنچه كارشناسان و پژوهشگران حمل و نقل شهري به طور مستمر بر آن تكيه مي كنند اينك جاده، وسيله نقليه و انسان سه عامل تأثيرگذار در بروز حوادث جاده اي هستند كه در اين ميان براساس آمار و ارقام عامل اصلي در اين مرگ و ميرها، عامل انساني است.
به ديگر سخن اگر آموزش فراگير براي رانندگان خودروها صورت پذيرد، مرمت و بازسازي و نوسازي جاده ها در دستور كار قرار گيرد و خودروهاي منطبق با استاندارد وارد شبكه حمل و نقل شود، نه تنها با افزايش شمار توليد خودروها، تعداد تلفات جاده اي افزايش نمي يابد كه چه بسا رشد منفي نيز داشته باشد.
بنابراين براساس فرمول خود ساخته وزارت بهداشت مبني بر توليد زياد خودرو و افزايش شمار قربانيان بايد به اين نتيجه برسيم كه شمار كشته ها و قربانيان جاده هاي كشور، بايستي در مقايسه با سال قبل- كه ۲۵ درصد نسبت به سال پيش افزايش توليد خودرو داشته ايم- دست كم به همين ميزان افزايش يابد، اما واقعيت اين است كه در مردادماه امسال به استناد آمار نيروي انتظامي، تعداد قربانيان جاده اي نسبت به سال گذشته چهار درصد رشد منفي پيدا كرده است.
نكته: نگاه تك بعدي و برجسته كردن و مطلق انگاشتن يك پارامتر در بروز معضلات اجتماعي نه تنها گر هي از كار نمي گشايد، كه در بسياري موارد رفتارهاي اصلاح گرانه را از مسير اصولي و كارشناسي به كژراهه مي برد.

ثبت نام دوره هاي فراگير دانشگاه پيام نور
ايسنا: ثبت نام دوره هاي فراگير مقاطع كارشناسي و كارشناسي ارشد دانشگاه پيام نور اعلام شد.
براساس اين گزارش، ثبت نام دوره هاي فراگير مقطع كارشناسي از روز شنبه۲۰ مهرماه و كارشناسي ارشد نيز از دو ماه ديگر آغاز مي شود.
همچنين ثبت نام متقاضيان دوره دكتري نيز پس از دوره كارشناسي ارشد صورت مي گيرد.
اين گزارش مي افزايد: نتايج آزمون دوره هاي قبلي مقاطع كارشناسي و كارشناسي ارشد دانشگاه پيام نور نيز روي سايت اينترنتي اين دانشگاه به آدرس www.pnu.ac.ir اعلام شده است.

معاون بين المللي سازمان ميراث فرهنگي خبرداد:
آغاز مطالعات تطبيقي بناهاي مذهبي تاريخي كشور
خبرگزاري فارس:معاون امور بين الملل، حقوقي و مجلس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از الگوبرداري و انجام مطالعات تطبيقي بناهاي مذهبي ايران با ساير كشورها خبرداد.
سيد طه هاشمي، معاون امور بين المللي، حقوقي و مجلس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: در كليه آثار مذهبي - تاريخي ايران علائم موحد بودن اين ملت آشكار است، لذا احياء و معرفي اين آثار نشان دهنده عظمت اسلام است كه توانسته در ميان ملتي كه صاحب تمدن چند هزار ساله بوده اين چنين ترويج يابد.
هاشمي، مطالعات تطبيقي درباره وضعيت بناهاي مذهبي ايران با ساير كشورها را ضروري دانست و تصريح كرد: بايد از كشورهايي كه صاحب فرهنگ و تمدن ديرين هستند و آثار تاريخي خود را حفظ و به بهترين روش معرفي كرده اند، الگوبرداري لازم انجام شود.
وي درباره موضع سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي صيانت از ديگر اديان كشور گفت: ابنيه و آثار تاريخي كه در زمان قبل و بعد از اسلام در ايران بوده جزء مواريثي هستند كه بايد از آن صيانت شود.

بررسي نحوه دريافت بيمه بيكاري
گروه اجتماعي: به منظور رفع شبهات در مورد مقرري بيمه بيكاري كارگران قراردادي و براساس آراي اخير ديوان عدالت اداري، شوراي حقوقي تأمين اجتماعي اين موضوع را مورد بررسي قرار مي دهد.
براساس ماده ۵ قانون بيمه بيكاري منابع صندوق از محل حق بيمه بيكاري به ميزان ۳ درصد مزد بيمه شده كه كلاً  توسط كارفرما پرداخت خواهد شد تأمين مي شود و كساني مي توانند از اين مقرري استفاده كنند كه:
- بيكاريشان بدون ميل و اراده بوده و فرد متقاضي آماده كار باشد.
- حداقل ۶ ماه سابقه پرداخت حق بيمه داشته باشند.
- مراتب بيكاري به واحدهاي كار و امور اجتماعي را حداكثر تا ۳۰ روز از تاريخ بيكاري اعلام كنند.
- در دوره هاي كارآموزي و سوادآموزي در واحدهاي مورد تأييد وزارت كار و امور اجتماعي شركت كرده و هر ۲ ماه يك بار گواهي خود را به شعب تأمين اجتماعي ارائه دهند.
با توجه به رواج روزافزون قراردادهاي شغلي موقت، ابهامي در مورد نحوه استفاده از اين قانون براي كارگران ايجاد شده كه در زمان اشتغال از تاريخ اعتبار و انقضاي قرارداد، مطلع بوده اند، مشمول دريافت مقرري بيمه بيكاري نمي شوند.
در همين راستا ديوان عدالت اداري نيز در ارتباط با شكايت يكي از بيمه شدگان اعلام كرده كه اين موضوع منوط به توافق و رضايت طرفين است و چنانچه كارگري در طول مدت قرارداد، بدون ميل و اراده شخصي بيكار شود، مشمول دريافت مقرري خواهد شد.

شوراي معلمان در مدارس، نهادي ناكارآمد است
ايرنا: دبير كميسيون  شوراي  عالي  آموزش  و پرورش  ، شوراي  معلمان  در مدارس  را نهادي ناكارآمد خواند و دليل  آن  را نظارت  نكردن  بر كار اين  شوراها در مدرسه  عنوان  كرد.
«حسين  رياحي نژاد» گفت : مناطق آموزش  و پرورش  بايد بركار شوراي  معلمان  و تشكيل  جلسات  مستمر و حسن  اجراي  آيين نامه  اين  شورا نظارت  دقيق  داشته  باشند.
وي  افزود: مناطق  آموزش  و پرورش  بايد با اعزام  بازرسان  به  مدارس ، نسبت  به  تشكيل  اين  شوراها اقدام  كنند و از دستور جلسات  آن  آگاه  شوند.
رياحي نژاد گفت : آموزش  و پرورش  منطقه  بايد مباحثي  كه  در اين  شوراها بحث مي شود مورد ارزيابي  قرار دهد و مشخص  كند تا چه  ميزان  تصميمات  اين  شوراها با وظايف  آن  همخواني  دارد.
وي  افزود: شوراهاي  معلمان  نبايد تنها به  بيان  ايرادها و اشكالات  ظاهري  اكتفا كنند بلكه  بايد تصميمات  آنها به  سمت  ارتقا كيفيت  آموزش  در مدرسه سوق  داده  شود.
اين  مسئول  گفت : براساس  آيين نامه  اجرايي  مدارس  مصوب  سال  ۷۹ شوراي  عالي آموزش  و پرورش ، شوراي  معلمان  به منظور بحث  و تبادل  نظر و هماهنگي  در امورآموزشي ،پرورشي  و اداري  مدرسه  با شركت  همه  معلمان ، مربيان  و مشاوران  مدرسه تشكيل  مي شود.مديران  مدارس  موظف  هستند نخستين  نشست  شوراي  معلمان  را درصورت  امكان  قبل از بازگشايي  مدارس  و حداكثر تا ده  روز پس  از آن  تشكيل  دهند و نشست هاي  آن را  حداقل  هر ماه  يك  بار برپا دارند.

مديركل دفتر امور كودكان و نوجوانان :
شناسنامه هاي الكترونيكي براي كودكان صادر مي شود
گروه اجتماعي: بيش از ۴ هزار روستا مهد فعال در كشور وجود دارد.
مديركل دفتر امور كودكان و نوجوانان بهزيستي ضمن اعلام اين خبر گفت: با توجه به طرح توسعه روستا مهدها به منظور بالا بردن سطح آگاهي كودكان در روستاها، خوشبختانه اين طرح با استقبال روستاييان مواجه شده است و گسترش آن از اهداف مهم سازمان بهزيستي است. وي افزود: در حال حاضر بيش از ۶۵ هزار روستاي داراي سكنه در ايران وجود دارد كه تأسيس اين تعداد در روستا مهد از عهده يك سازمان خارج است.
دكتر ترابي همچنين افزود: مهدهاي كودك را مي توان از زيربنايي ترين خشت توسعه انساني هر جامعه دانست كه راه اندازي آنها نياز به تدوين شيوه هاي تربيتي درست و كارهاي كارشناسي صحيح و سرمايه گذاري مناسب دارد. وي از تهيه شناسنامه الكترونيكي براي كودكان ايران خبر داد و افزود: به وسيله اين شناسنامه ها، اطلاعات كودكان از بدو ورود به مهدهاي كودك جمع آوري و در سنوات بعدي براساس ابعاد شخصيتي استعداد و توانمندي آنان برنامه ريزي هاي مناسب و لازم صورت مي گيرد.

۵۰ هزار مددجوي  سازمان  بهزيستي امسال  وام  خوداشتغالي  مي گيرند
ايرنا: معاون  امور اشتغال  و ايثارگران  سازمان  بهزيستي  كشور از پرداخت  وام  خوداشتغالي  به  ۵۰ هزار نفر ازمددجويان  تحت  پوشش  در سال جاري  خبر داد.
«مسعود حيدرنژاد» گفت : در اجراي  اين  طرح  بيش  از ۱۹۰ ميليارد ريال  اعتبار به مددجويان  بهزيستي  كشور« معلولين  و زنان  سرپرست  خانوار» پرداخت  مي شود .
وي  ياد آور شد: سال  گذشته  براي  ۲۵ تا ۳۰ هزار نفر از مددجويان  تحت  پوشش بهزيستي  اشتغال  ايجاد شده  است .
وي  گفت : هم اكنون  بيش  از ۲۵۰ هزار نفر مددجوي  تحت  پوشش  اين  سازمان  نيازمند اشتغال  هستند.
وي  افزود: در حال  حاضر براي  ۱۲۵ هزار نفر از اين  افراد پرونده  اشتغال  ايجاد شده  است  كه  از اين  تعداد ۲۲هزار نفر آنها داراي  مدرك  تحصيلي  هستند.
وي  يادآور شد: ۵۰ هزار نفر از مددجويان  تحت  پوشش  بهزيستي  داراي  مهارت  هستند.

كمك ۳۰۰ ميليون توماني تهراني ها به جشن عاطفه ها
مهر: قائم مقام كميته امداد استان تهران گفت: مردم استان تهران در جشن عاطفه ها ۳ ميليارد و ۴۰۸ ميليون ريال به كودكان و دانش آموزان نيازمند كمك كردند.
عليرضا ظهيري ضمن اعلام اين مطلب گفت: از اين مبلغ كمك جمع آوري شده يك ميليارد و ۸۵۳ ميليون ريال نقدي و مابقي كمك غيرنقدي بوده كه از سوي مردم نيكوكار استان تهران بجز شهر كرج صورت گرفته است.وي افزود: كمكهاي غيرنقدي شامل لوازم التحرير، كيف، كفش، پوشاك، خواروبار، پارچه و... است كه در ۵۶۵ پايگاه در استان تهران توسط ۱۷۰۰ نفر نيروي انساني اعم از نيروهاي كميته امداد و مردمي جمع آوري شده است.وي خاطرنشان كرد:۷۰ درصد از كمكهاي مردمي در روز جشن عاطفه ها به آموزش و پرورش استان تحويل داده شده كه اين سازمان با شناسايي دانش آموزان نيازمند كمكهاي نقدي و غيرنقدي را بين آنان توزيع مي كند.
مسئول ستاد احسان و نيكوكاري كميته امداد استان تهران تأكيد كرد: ۳۰ درصد باقي مانده كمكها بين دانش آموزان تحت پوشش و همچنين افراد نيازمندي كه كميته امداد شناسايي كرده توزيع شده و در حال اتمام است.

دام هاي بيمار، بهداشت عمومي را تهديد مي كنند
ايرنا: كمبود اعتبارات غرامت جهت دام هاي بيمار و ضبطي، بهداشت عمومي را تهديد مي كند.
دكتر جعفرنويدمهر، مديركل دامپزشكي خراسان كه به مناسبت روز دامپزشكي (۱۴ مهر) سخن مي گفت، با تأكيد بر حراست از سرمايه هاي دامي در جهت ارتقاي بهداشت جامعه افزود: اقدامات پيشگيرانه مانند واكسيناسيون دامها، كنترل بيماريهاي مشترك بين دام و انسان و نظارت بر عرضه و توزيع فرآورده هاي خام دامي از جمله وظايف مهم دامپزشكي كشور است.

بازار معاوضه كتاب راه اندازي  شد
فارس:بازار معاوضه كتاب براي نخستين بار در كشور برپا  شد و كودكان و نوجوانان مي توانند كتاب هاي خود را بدون پرداخت پول در اين بازار مبادله كنند.
بازار معاوضه كتاب كودك از روز ۱۲ مهر تا پايان هفته جاري در مركز آفرينش هاي فرهنگي و هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان واقع در خيابان حجاب برپا شده است.

راه اندازي خط تلفن سراسري كودك
فارس: خط تلفن سراسري كودك به منظور حمايت هاي فرهنگي و اجتماعي از كودكان به زودي در سراسر كشور راه اندازي مي شود.
سيدحسن علم الهدايي افزود: خط تلفن كودك پيش از اين به صورت خطوط تلفن شهري ۵ يا ۷ رقمي در بعضي شهرهاي بزرگ و آسيب خيز كشور مانند تهران، اصفهان و مشهد راه اندازي شده بود اما خط تلفن سراسري كودك يك خط ويژه سه رقمي يا چهار رقمي است كه به صورت لينك و ۲۴ ساعته در سراسر كشور و به صورت هماهنگ عمل مي كند.

معاون وزير آموزش و پرورش خبر داد
واگذاري ۲۵ اختيار جديد به مديران مدارس
گروه علمي فرهنگي:  طرح مديريت آموزشگاهي با رويكرد مدرسه محوري در ۹ منطقه آموزشي كشور به صورت آزمايشي اجرا مي شود.
به گزارش ايسنا، علي اصغر فاني معاون آموزش و پرورش نظري و مهارتي وزير آموزش و پرورش با اعلام اين مطلب گفت: بر اين اساس طرح آزمايشي مديريت آموزشگاهي با رويكرد مدرسه محوري به پشتوانه پژوهشهاي انجام شده سال تحصيلي جديد در سه منطقه آموزشي هر يك از استانهاي يزد، آذربايجان شرقي و خراسان رضوي اجرا مي شود.
وي با اشاره به اين كه ۲۰ تا ۲۵ اختيار از مناطق آموزشي به مديران محول مي شود تصريح كرد: بنابراين طراحي و برنامه ريزي فعاليتهاي پژوهشي و آموزشي متناسب با شرايط و نياز دانش آموزان، تدوين تقويم آموزشي مدرسه بر اساس برنامه درسي مصوب، طرح ريزي براي بهبود روشهاي ياددهي و يادگيري در مدرسه، تقويت و گسترش فعاليتهاي مشاوره اي در مدارس، انجام پژوهش و تشويق و ... از جمله اختياراتي است كه به مديران واگذار مي شود.
فاني انتخاب حداقل ۱۰ و حداكثر ۴۰ درصد كاركنان آموزشي و اجرايي از سوي مدير، تصميم گيري در مورد صدور مرخصي، پرداخت پاداش به كاركنان از محل صرفه جويي و ... را از ديگر اختيارات محوله خواند و خاطرنشان كرد: اجراي آزمايشي طرح دوسالانه بوده و مديران انتصاب موقت و پس از آموزش و ارزشيابي، انتصاب دائم مي شوند.

همايش «بررسي مسايل مطبوعات ايران» برگزار مي شود
گروه اجتماعي: سومين  همايش  بررسي  مسايل  مطبوعات  ايران  به  همت  مركز مطالعات  و تحقيقات رسانه ها، اسفند ماه  امسال  در تهران  برگزار مي شود.
به  گزارش  مركز مطالعات  و تحقيقات  رسانه ها، در اين  همايش دو روزه  استادان  و صاحب نظرات  علوم  ارتباطات  و روزنامه نگاران  به طرح  ديدگاه هاي  خود درباره  مسائل  مختلف  روزنامه  نگاري  مي پردازند.
چالش ها و چشم اندازهاي  توسعه  مطبوعات  ايران ، مطبوعات  و جامعه  اطلاعاتي و حقوق  مطبوعات  به  عنوان  محورهاي اصلي  اين  همايش  مورد بررسي  قرارمي گيرد.
نيروي  انساني  متخصص  روزنامه نگاري ، آموزش  روزنامه نگاري ، امنيت  شغلي  و سطح درآمد روزنامه نگاران ، تعامل  مطبوعات  و روابط عمومي ها، وضعيت  مالكيت ، اقتصاد و مديريت  مطبوعات  ايران ، كمك هاي  دولتي ، منابع  درآمدي  و استقلال  اقتصادي مطبوعات ، نظام  توزيع ، مطبوعات  محلي ، مطبوعات  و حوادث ، از ديگر مسايل  موردبررسي  در اين  همايش  است .
روزنامه نگاري  در جامعه اطلاعاتي ، مطبوعات  و انبوهي  اطلاعات ، پديده  وبلاگ نويسي  در ايران ، مخاطب  و روزنامه نگاري  الكتروني ، روزنامه نگاري  الكتروني  و مسئوليت هاي  حرفه اي ، نقش  روزنامه نگاران  در گذار به  جامعه  اطلاعاتي  در اين همايش  مطرح  مي شود.
نظام  مطلوب  آزادي  مطبوعات ، نظريه ها و نظام هاي  آزادي  و كنترل  مطبوعات  و رسانه ها، توسعه نيافتگي  حقوق  مطبوعات ، ويژگي هاي  حقوق  مطبوعات  و ساير رسانه ها، قانون  مطبوعات ، وضعيت  حقوقي  تشكل هاي  حرفه اي  مطبوعات ، شوراي  مطبوعات ، استقلال حرفه اي  روزنامه نگاران ، پيمان  دست  جمعي  كار روزنامه نگاران ، ميثاق  اصول اخلاقي  حرفه  روزنامه نگاري  نيز در اين  همايش  طرح  و بررسي  مي شود.

طرح توسعه آستان حضرت عبدالعظيم(س) داراي مجوز قانوني است
اجراي طرح توسعه آستان قدس حضرت عبدالعظيم(س)، به عنوان يكي از بزرگترين طرح هاي عمراني كشور مبتني بر اخذ كليه مجوزهاي قانوني مربوطه بوده و با تلاش بي وقفه كارشناسان متعهد در طول ۱۴ سال گذشته در راستاي حفظ و نگهداري بهينه يكي از بزرگترين و مقدس ترين اماكن مذهبي شيعه به مرحله اجرا درآمده است.
معاون روابط عمومي و بين المللي آستان مقدس حضرت عبدالعظيم(س) با ارسال جوابيه اي در پاسخ به مطلب مورخ يكشنبه ۸ شهريور ماه جاري صفحه اجتماعي همشهري با عنوان «آثار باستاني شهر ري در معرض نابودي است»، ضمن اعلام مطلب فوق اضافه كرد: وجود كانون هاي علمي و فرهنگي مربوطه مانند دانشكده علوم حديث، كتابخانه عمومي آستان قدس، حوزه علميه حضرت عبدالعظيم(س)، حوزه علميه برهان، موزه آستان و... في نفسه با ماهيت و هدف ارتقاي امور علمي و فرهنگي و ارايه خدمات شايسته به مردم و زايرين صورت پذيرفته و تسطيح بناهاي فاقد ارزش تاريخي مانند مقابر خصوصي افراد و ساير نقاطي كه قانوناً در طرح توسعه قرار گرفته، با پرداخت كليه حقوق مالكين، اقدامي اصولي بوده و هيچ لطمه اي به فرهنگ و تاريخ ملت بزرگ ايران اسلامي وارد ننموده است.
در اين جوابيه همچنين آمده است: براساس متون و منابع فقهي و موازين قانوني، اساساً در مورد موقوفات، بحث مالكيت و ادعاي مالكيت منتفي است و آستان قدس هيچ گونه ادعاي مالكيتي در مورد موقوفات و از جمله بازار نو ندارد، بلكه براساس وظايف شرعي و قانوني محوله، عهده دار توليت موقوفات است.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |