سه شنبه ۱۴ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۱۶ - Oct 5, 2004
لايحه اصلاح قانون برنامه چهارم توسعه بزودي تقديم مجلس مي شود
گروه اقتصادي: عبدالله  رمضان زاده سخنگوي دولت روز گذشته در جمع خبرنگاران با اشاره به اينكه هنوز قانون برنامه چهارم توسعه از مجلس به دولت ابلاغ نشده است گفت: در جلسه اخير هيات دولت، رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي گزارشي از وضعيت جداول كمي قانون برنامه چهارم ارائه داد كه پس از استماع اين گزارش دولت مقرر كرد با توجه به تغييرات انجام شده در قانون برنامه چهارم و كاهش منابع درآمدي و سرمايه گذاري و با توجه به ضرورت تحقق اهداف كمي چشم انداز ۲۰ ساله كشور لايحه اصلاحيه قانون برنامه چهارم توسط دولت تهيه و به مجلس ارائه شود.
وي افزود: تغييرات انجام شده در مجلس تحقق اهداف كمي برنامه را دچار مشكل مي كند لذا قرار شد سازمان مديريت و برنامه ريزي با همكاري ستاد برنامه، لايحه اصلاحيه اي را ظرف دو هفته آينده تهيه و به دولت ارائه كنند تا دولت آن را به مجلس بفرستد.
تصويب لايحه قرارداد ترك سل
رمضان زاده در ادامه به تهيه لايحه در مورد قرارداد اپراتور دوم تلفن همراه در هيات دولت اشاره كرد و گفت: كليات اين لايحه به تصويب هيات وزيران رسيده و مقرر شد جزئيات آن در كميته اي متشكل از وزير ارتباطات و فناوري، رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي و معاون پارلماني رئيس جمهوري مورد بررسي قرار گرفته و مجدداً در دولت مطرح و سپس به مجلس داده شود.
حمايت دولت از سرمايه گذاري در صنايع جديد
عبدالله رمضان زاده مصوبه ديگر هيات وزيران را تصويب آئين نامه تبصره ۱۹ قانون بودجه سال ۸۳ كل كشور عنوان كرد و گفت: آئين نامه مدت زمان بازپرداخت وام هاي صنايع نوين حداكثر ۸ سال تعيين شد كه در چهارسال اول كارمزد به آن تعلق نمي گيرد.
وي افزود: شركت هاي سرمايه گذار استفاده كننده از تسهيلات بايد حداقل ۲۰ درصد سرمايه گذاري ريسك پذير را از منابع خود تامين كنند.وي ريسك هاي ناشي از تجاري سازي، سرعت فناوريهاي نوين، شرايط تحريم و كمبود دانش فني را به عنوان موارد مورد نظر در صنايع نوين عنوان كرد.
حمايت دولت از مصوبات مجمع تشخيص مصلحت نظام
عبدالله رمضان زاده سخنگوي دولت در مورد مصوبه اخير مجمع تشخيص مصلحت نظام در مورد اصل ۴۴ قانون اساسي و آزادي سرمايه گذاري در صنايع زيربنايي كشور گفت: آنچه كه مجمع تصويب كرد گامي براي تحرك بخشي به اقتصاد كشور در جهت توسعه بوده است.
سخنگوي دولت اضافه كرد: اين اقدام روندي را كه از مجلس پنجم براي فراهم ساختن بسترهاي سرمايه گذاري آغاز شد تسريع مي كند، كه ما از اين اقدام استقبال مي كنيم.
سخنگوي دولت اقدام مجمع را به فال نيك گرفت و ابراز اميدواري كرد تا زمينه جذب سرمايه هاي بخش خصوصي فراهم شود.
رمضان زاده در مورد اظهارات ديروز رئيس كميسيون برنامه و بودجه مجلس در مورد محورهاي بيست گانه مورد نظر مجلس براي تنظيم لايحه بودجه سال ۸۴ گفت: ما از همه نظرات كارشناسي در تدوين لايحه بودجه استفاده مي كنيم.سخنگوي دولت در مورد پروژه قرارداد ال ۹۰ نيز گفت: دولت در مورد اين قرارداد حاضر به ارائه توضيحات به مجلس است.

كسري درآمدها با صرفه جويي جبران مي شود
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور از ابلاغ برنامه چهارم توسعه به دولت تا دو روز آينده خبر داد.
به گزارش ايسنا، حميدرضا برادران شركاء - رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور كه در حاشيه مراسم افتتاح همايش سي امين سالگرد تاسيس جامعه مهندسان مشاور ايران در جمع خبرنگاران سخن مي گفت، در زمينه موضوع كسري بودجه سال جاري نيز افزود: كسري بودجه عملياتي را از محل تملك دارايي هاي سرمايه اي و منابع مالي جبران مي كنيم، لذا هنگام تقديم بودجه به مجلس كسري نداريم.وي گفت: در طول ۲ تا ۳ سال گذشته سعي كرديم هر زمان كه با عدم تحقق بودجه مواجه شديم با صرفه جويي در هزينه ها آن را جبران كنيم و هيچ لايحه متمم بودجه را به مجلس نبريم.
شركاء افزود: كسري بودجه باعث ايجاد خلل در اجراي پروژه ها مي شود ولي مي توانيم با اختصاص اعتبارات از سيستم بانكي تا حدودي كمبودها را جبران كنيم.
به گزارش ايسنا، او در زمينه كسري بودجه واردات بنزين با اشاره به افزايش قيمت نفت بيان كرد: با وجود افزايش درآمدهاي حاصل از فروش نفت، قيمت بنزين وارداتي نيز افزايش پيدا كرده است.
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، تصريح كرد: در سال گذشته قيمت بنزين تني ۲۶۰ دلار بوده ولي در حال حاضر به بيش از ۴۹۰ دلار رسيده است،؛ لذا رقمي را كه براي واردات بنزين پيش بيني كرده بوديم، كمتر از رقمي بود كه به واسطه افزايش نرخ بنزين در بازارهاي بين المللي صورت گرفت.
وي كاهش واردات بنزين و ارائه لايحه اي به مجلس جهت جبران مابه التفاوت قيمت بنزين را از راهكارهاي پيش روي دولت خواند و گفت: رشد بيش از ۱۰ درصدي مصرف سوخت در كشور، رشد قابل قبولي نيست، لذا طي مذاكرات با خودروسازان خواستار ايجاد شرايطي جهت كاهش مصرف بنزين شديم.
به گزارش ايسنا، برادران شركاء افزود: همچنين شرايطي نيز در حال ايجاد شدن است كه استفاده از خودرو در طول روز را كاهش دهيم. لذا دفتر بهينه سازي انرژي بايد تمهيداتي بينديشد كه در زمينه كاهش تقاضا به نتايج قابل قبولي برسيم در غير اين صورت ادامه اين روند مشكل آفرين خواهد شد.

اجلاس سالانه بانك جهاني و صندوق بين المللي پول پايان يافت
گروه اقتصادي: گردهمايي كشورهاي عضو صندوق بين المللي پول و بانك جهاني يكشنبه شب در واشنگتن به پايان رسيد. به گزارش خبرنگار ما در جريان اين گردهمايي، شركت كنندگان روند ترميم اقتصاد جهاني را مطلوب ارزيابي و براي سال جاري رشدي ۵ درصدي پيش بيني كردند. وزراي اقتصاد و روساي بانكهاي مركزي كشورهاي عضو صندوق و بانك جهاني همچنين با توجه به گران شدن نفت پيش بيني كردند رشد اقتصاد جهاني در سال آينده به ۳/۴ درصد كاهش يابد.
در پايان اين اجلاس روساي بانك جهاني و صندوق از سران كشورها به دليل عمل نكردن به تعهدات خود در جهت كاهش فقر در كشورهايشان انتقاد كردند. از سوي ديگر كشورهاي در حال توسعه نيز هشدار دادند در صورتيكه بانك و صندوق در آينده سهم مشاركت اين كشورها را در تصميم گيري ها افزايش ندهند، اعتبار خود را از دست خواهند داد.
همچنين پيش از آغاز اين گردهمايي انتظار مي رفت كه تصميمي قاطع در زمينه كاهش بدهي هاي كشورهاي فقير اتخاذ شود كه اينگونه نشد و براي ايجاد اصلاحات در واحد پول كشور چين نيز فشاري به پكن وارد نشد هر چند كه براي اولين بار نمايندگان چين در جلسه مشترك با روساي بانك مركزي و روساي اقتصاد ۷ كشور صنعتي شركت كردند.
اجلاس صندوق بين المللي پول و بانك جهاني هر سال به صورت مشترك در مقر اين دو نهاد اقتصادي بين المللي (واشنگتن) برگزار مي شود و نمايندگان كشورهاي عضو مهمترين مسائل اقتصاد جهاني و اقتصاد ملي كشورها را مورد بررسي قرار مي دهند.
سطح روابط ايران و بانك جهاني گسترش مي يابد
سيدصفدر حسيني وزير امور اقتصادي و دارايي در حاشيه اجلاس پاييزه بانك جهاني و صندوق بين المللي پول با كريس پورتمن معاون امور خاورميانه و شمال آفريقاي بانك جهاني ديدار و گفتگو كرد.
به گزارش (ايسنا)، سيد صفدر حسيني در اين ديدار ضمن برشمردن تحولات اساسي در اقتصاد ايران و پي گيري سياست هاي اصلاح ساختاري از سوي دولت گفت: «با توجه به رشد بالاي اقتصاد ايران، به نظر مي رسد بانك جهاني مي تواند همكاري بيشتري با ايران داشته باشد.»

بازتاب بركناري خرم در رسانه هاي خارجي
بركناري خرم، شانس تاو براي كسب قرارداد فرودگاه امام را از بين برد
خبرگزاري آسوشيتدپرس، در گزارشي از استيضاح خرم نوشت: بركناري خرم از پست وزارت راه و ترابري، شانس شركت تاو تركيه براي كسب قرارداد بهره برداري از فرودگاه امام را از بين برد.
به گزارش خبرگزاري فارس، اين خبرگزاري به لزوم بررسي قرارداد فرودگاه امام در مجلس شوراي اسلامي اشاره كرد و نوشت: رأيي كه روز گذشته نمايندگان مجلس براي استيضاح خرم دادند، حاكي از اين است كه دولت ايران شانس كمي براي كسب مصوبه مجلس براي واگذاري قرارداد فرودگاه امام به شركت تاو تركيه دارد.
بي بي سي ديگر رسانه بين المللي بود كه بلافاصله پس از اتمام جلسه استيضاح خرم به بررسي اين موضوع پرداخت و نوشت: ۱۸۸ نفر از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ايران وزير راه و ترابري را به ضعف مديريت در كاهش سوانح هوايي، ريلي و جاده اي متهم كردند و در نهايت به او رأي عدم اعتماد دادند.
بي بي سي در پايان اين گزارش تأكيد كرد: ايران يكي از بالاترين نرخ تصادفات جاده اي را در جهان دارد. اين در حالي است كه خبرگزاري فرانسه گزارش خود را با تأكيد بر اين كه وزير اصلاح طلب راه و ترابري بركنار شد، آغاز كرد و نوشت: احمد خرم كه از حمايت خاتمي برخوردار بود، پس از آن كه رحمان دادمان وزير سابق راه و ترابري در يك سانحه هوايي جان خود را از دست داد، به سمت وزير راه برگزيده شد.
خبرگزاري رويترز نيز با اشاره به اين خبر، اتهام وابستگي شركت تاو تركيه به رژيم صهيونيستي را يكي از مهمترين دلايل پيروزي جناح اكثريت مجلس در استيضاح خرم ارزيابي كرد و نوشت: البته ضعف مديريت وزير راه در كاهش سوانح هوايي، ريلي و جاده اي نيز در استيضاح او موثر بوده است.
روزنامه گلف نيوز چاپ امارات متحده عربي نيز همانند ديگر رسانه ها ضعف مديريت خرم در كاهش سوانح و واگذاري قرارداد فرودگاه امام به شركت تاو را مهمترين دلايل استيضاح معرفي كرد و نوشت: به عقيده موافقان استيضاح، واگذاري قرارداد بهره برداري از فرودگاه امام به شركت تاو درحالي كه شركتهاي داخلي توان انجام كارهاي مورد نظر رادارند، به هيچ وجه قابل قبول نيست.
صداي آمريكا، راديو آزاد اروپا، روزنامه تركيش پرس چاپ آنكارا، روزنامه گلف ديلي نيوز چاپ بحرين، روزنامه ديلي تايمز چاپ پاكستان و ديگر رسانه هاي خارجي نيز با اعلام اين خبر به تحليل اين واقعه پرداختند.

بازار نفت همچنان بحراني است
002808.jpg
گروه اقتصادي: قيمت نفت با فروكش كردن بحران نيجريه ديروز اندكي كاهش يافت و نفت سبك آمريكا براي تحويل در ماه آينده ميلادي با ۵۱ سنت كاهش ۴۹ دلار و ۶۱ سنت داد و ستد شد.
به گزارش خبرنگار ما، نفت برنت درياي شمال نيز ۵۲ سنت كاهش يافت و براي تحويل در ماه آينده ميلادي براي هر بشكه ۴۶ دلار و ۱۰ سنت معامله شد.
ادامه روند جاري در بازارهاي نفت و داد و ستد نفت با قيمت هاي بي سابقه در بازارهاي جهاني كه جمعه گذشته از ۵۰ دلار نيز فراتر رفت، به تدريج انديشه پايان دوران نفت ارزان را در ذهن فعالان بازار قوت مي بخشد. اكثر كشورهاي مصرف كننده از جمله كشورهاي اروپاي غربي و جنوب شرق آسيا با ادامه روند موجود در بازار نفت بايد در انتظار تحولات جدي در اقتصاد خود باشند.در حال حاضر ظرفيت توليد نفت در جهان به مصرف نزديك است و مازاد ظرفيت توليد حجم اندكي را تشكيل مي دهد و شرايط شكننده اي در بازار نفت ايجاد كرده است كه با هر حادثه سياسي و نگراني از تغيير احتمالي در ميزان عرضه نفت قيمت ها در بازار دچار نوسان مي شود.اين روند كه پيش بيني مي شود حداقل دو تا سه سال ادامه يابد انتظار كاهش قيمت نفت و رسيدن به سطح قيمت هاي دهه ۹۰ را غيرقابل تصور مي كند. شرايطي كه بدون سرمايه گذاري هاي كلان در بخش توليد و اكتشاف نفت در سال هاي آينده راه ديگري براي پايان آن نيست.

يادداشت
بيراهه صنعت سيمان
قائم مقام معاون برنامه ريزي وزارت صنايع ديروز در همايش صنعت سيمان گفت: وزارت صنايع براي تكنولوژي توليد سيمان چندي پيش با شركت دانماركي SLsmith مذاكراتي داشته كه اين شركت ابتدا با اين مساله موافقت كرد ولي تاكنون اقدامي نكرده است. بنابراين وزارت صنايع علاوه بر تحريم اين شركت!!! درحال حاضر مشغول مذاكره با شركت آلماني KHD است.
وي همچنين بر بي اهميت بودن صادرات سيمان تاكيد كرد و افزود: نبايد روي صادرات سيمان حساب كرد زيرا ارزش جابه جايي سيمايي ده درصد بيشتر نيست!
اين سخنان از جهاتي قابل تامل و نقد است:
۱ -با توجه به سابقه طولاني و اهميت زيربنايي صنعت سيمان براي توسعه اقتصادي كشور انتظار مي رود دولت در زمينه نوسازي و انتقال تكنولوژي اين صنعت كار جدي كرده باشد.
در حال حاضر توانايي ساخت تا ۷۵درصد به لحاظ وزني و ۶۰ درصد به لحاظ ارزش ارزي ماشين آلات كارخانه هاي سيمان در داخل وجود دارد.
اين مهم بدون شك با ابتكار و همت مديران پروژه هاي سيمان در كشور انجام شده است بدون اينكه وزارت صنايع در آن دخالت زيادي داشته باشد.
۲ - در مناسبات تجاري و اقتصادي متعارف جهاني اين بخش هاي خصوصي يا تشكل هاي صنعتي هستند كه ابتكار عمل مذاكرات تجاري براي عقد قراردادهاي اقتصادي و اجراي پروژه هاي مشترك و حتي انتقال تكنولوژي را بر عهده دارند. حق اين بود كه در مساله مهم واردات تكنولوژي سيمان وزارت صنايع از ايجاد يك تشكل صنعتي حمايت مي كرد و آن را به عنوان طرف اصلي مذاكره با شركت هاي خارجي تقويت مي كرد نه آنكه به قول آقاي دهكردي، نامه معاون وزير صنايع براي شركت خارجي ارسال مي شد. واقعيت اين است كه مذاكرات مقام هاي دولتي با شركت هاي خارجي امروزه در ايجاد مشاركت هاي خارجي نتيجه بخش نيست. ۴ سال قبل شركت احداث صنعتي با دو شركت آلماني موافقتنامه اي را امضا كرد ولي به دليل عدم حمايت وزارت صنايع اين قرارداد عملي نشد. البته ادعاي تحريم شركت دانماركي نيز به شوخي شبيه است زيرا تمامي گشايش اعتبارهاي اين شركت تاكنون بدون مشكل عملي شده است.
۳ - علي رغم ادعاي آقاي دهكردي امروزه درآمد اصلي بزرگترين شركت هاي سيمان جهان از صادرات است. مسلما انرژي ارزان و مواد اوليه فراوان در ايران موجب مي شود كه كشورمان در اين صنعت داراي مزيت نسبي و قدرت رقابت در صادرات باشد.
در سالهاي ۷۵ تا ۷۹ ثابت شد كه مي توان بازار صادراتي داشت ولي به دليل سياست اشتباه وزارت صنايع مصرف داخل رشد كرد و بازارهاي صادراتي از دست رفت. به طور قطع اگر عدم توجه به صادرات سيمان سياست اصلي وزارت صنايع باشد، نمي توان به توسعه صنعت سيمان كشور دل بست. طرح هاي سيمان كشور كه در آينده به نتيجه مي رسند نيازمند بازارهاي صادراتي ثابت و مطمئن مي باشند و اين گريزناپذير است.
۴ - و نكته آخر اينكه كارخانجات سيمان در ايران از سوددهي بالايي برخوردار هستند. شايد به همين دليل  است كه پرداخت ۲۶۰ ميليون تومان بابت بازخريد مديرعامل سابق شركت سيمان تهران بدون كوچكترين اعتراض مالك آن يعني بنياد مستضعفان عملي شد و اين درحالي است كه اين بنياد در تامين هزينه هاي ضروري جانبازان، خود را ناتوان مي داند. به طور قطع با چنين سوددهي شركت هاي توليدكننده سيمان مي توانند سازندگان داخلي ماشين آلات صنعت سيمان را حمايت مالي كنند و به شكوفايي اين صنعت و رشد تكنولوژي آن كمك كنند كه اين مهم نيز نيازمند سياست مشخص و حمايت وزارت صنايع و معادن است.

قيمت طلا و ارز
نوع فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۰۰۵۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۸۹۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۵۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۸۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۸۷۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۷۹۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۷۶۱
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي) ۱۰۷۹۱

اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |