شنبه ۱۸ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۲۰
انرژي
يك زمستان ارزان تر را تجربه كنيد!
018519.jpg
فصل سرما دارد از راه مي رسد و بخاري ها و شوفاژها و بقيه وسايل گرمايي كم كم سروكله شان پيدا مي شود؛ وسايلي كه انرژي زيادي را در خانه هاي ايراني ها مصرف مي كنند، علت هم مشخص است. اين قدر انرژي هدر مي رود كه بيش از مقدار مورد نياز، انرژي بايد صرف گرم كردن خانه شود. يك سيستم گرمايشي در واقع حرارتي را كه از خانه خارج مي شود جايگزين مي كند. مقدار انرژي مورد نياز سيستم گرمايشي منزل شما براي جبران حرارت هدر رفته، به چهار عامل بستگي دارد: محل خانه، اندازه خانه، بازده انرژي خانه و بازده انرژي سيستم گرمايشي. بازده هم به اين معني است كه چقدر از انرژي توليدي صرف گرم كردن خانه مي شود و چقدر از آن هدر مي رود. هرچقدر بازده خانه يا سيستم گرمايشي بيشتر باشد، انرژي كمتري هدر مي رود.
در مورد عامل اول، كار زيادي از دست شما ساخته نيست. در مورد اندازه هم هرچقدر منزل بزرگتر باشد، انرژي بيشتري صرف گرم كردن آن خواهد شد، ولي خب شما احتمالا خيال نداريد اندازه منزل خود را تغيير دهيد، مگر اينكه بخواهيد آن را بزرگتر كنيد. اما در مورد حفظ انرژي مي توانيد كارهايي انجام دهيد. افزايش بازده انرژي خانه، فرصت صرفه جويي در هزينه هاي حرارتي را فراهم مي كند. برخي از موثرترين روش ها مثل بتونه كاري پنجره ها در واقع هيچ گونه هزينه اي ندارند. بعد نوبت سيستم هاي گرمايشي مي رسد. با بهبود سيستم گرمايشي خانه چه از راه نصب يك سيستم با صرفه و چه از راه تقويت بازده سيستم فعلي، به ميزان زيادي در مصرف انرژي صرفه جويي كنيد. اگر با اين ستون همراه ما باشيد تا زمستان، نكات كاربردي خوبي را براي مصرف كمتر انرژي و كاهش هزينه هاي شما خواهيم گفت. با ما باشيد براي يك زمستان ارزان!

خانه
پاييز را به خانه خود آوريد
018516.jpg
018522.jpg
018513.jpg
پاييز فرا رسيده است. فصل رنگ هاي زرد و قرمز و نارنجي كه عاشقان زيادي دارد. عاشقاني كه راه رفتن روي برگ هاي خشك پاييزي را به هر كاري ترجيح مي دهند. شايد بپرسيد ربط اين حرف ها به صفحه دخل و خرج چيست؟ امروز مي خواهيم در اين ستون چند پيشنهاد بدهيم براي تغيير حال و هواي خانه تان. دلتان مي خواهد پاييز را به خانه خود بياوريد؟ برايتان خرج چنداني ندارد. خيلي ها فكر مي كنند براي تغير دكوراسيون، حتما بايد پول زيادي خرج كرد، ولي با كمي ايده هاي خلاقانه، با صرف كمترين هزينه، مي توانيد فضاي خانه خود را عوض كنيد. الان هم كه پاييز است و برگ زرد و قرمز و نارنجي در خيابان ها فراوان. با همين برگ هاي رايگان مي توانيد پاييز را به خانه خود بياوريد. در زير چند تصوير پيشنهادي ما را مي بينيد. از تزئين چراغ سردر خانه با برگ و شاخه هاي پاييزي بگيريد تا استفاده از برگ هاي پاييزي در لابه لاي ميوه ها و چيزهاي ديگر. اينها هم فقط چند پيشنهاد است. خودتان با كمي فكر و خلاقيت، كارهاي زيباتري را مي توانيد در خانه خود انجام دهيد. پولي از جيبتان نمي رود و كلي هم روحيه اعضاي خانواده را عوض مي كنيد.

اعتراض نانوايي ها به افزايش قيمت نان !
018528.jpg
به دنبال افزايش قيمت آرد دولتي از كيلويي۴۰ريال به 75 ريال خبازان اين شهر به عنوان اعتراض اين نرخ راقبول نداشته ونان پخت شده را چون دوروز پيش به همان قيمت قبلي به مصرف كنندگان ارايه مي دهند.
آنان درگفت و گو با ايرناعلت اين اقدام خود رااعتراض به افزايش 90درصدي قيمت آرد و۱۰ درصدي قيمت نان اعلام كردند.
يكي از خبازان دورودي گفت : با اينكه قيمت آرد دولتي از كيلويي۴۰ ريال به 75ريال افزايش يافته، قيمت نان با اين همه زحمت پخت ، تنها۱۰ ريال افزايش پيداكرده كه اين نرخ براي ما اصلا مقرون به صرفه نيست .
به خاطر اينكه 10ريال افزايش قيمت هرقرص نان هيچ تاثيري روي زندگي و كار ما ندارد پس بهتر است كه ما اصلا اين مبلغ را از مردم نگيريم .
وي گفت : حق اين بود حالا كه قيمت هركيلوگرم آرد۳۵ريال افزايش يافته و قيمت هر قرص نان توليدي را هم از۱۰۰ ريال به 130 ريال افزايش مي دادند. يكي ديگر از خبازان هم معتقد است كه هم رديف افزايش قيمت آرد، قيمت نان هم خوب بود افزايش داده مي شد. مردم الان ممكن است بگويند كه هر قرص نان 10 ريال گران شده اما شايد خبر نداشته باشند آردي را كه به مامي دهند هر كيلوگرم 35 ريال گرانتر شده است .

بازار مسكن
يارانه سوخت را به بخش مسكن هدايت كنيد
018525.jpg
درصورت عدم اختصاص 40 درصد از يارانه هاي سوخت به بخش مسكن، بحران اين بخش كه 30 درصد خانوارها با آن دست به گريبان هستند به 60 تا 70 درصد افزايش مي يابد.
فردين يزداني - كارشناس اقتصاد مسكن - درگفت وگو با ايسنا با اشاره به مشكل دار بودن روش هاي پرداخت يارانه در كشور، گفت: براساس آمارهاي بانك جهاني كمتر از 50 درصد از يارانه هاي بخش مسكن درايران به افرادكم درآمد و نيازمند تعلق مي گيرد.
 از آنجا كه پرداخت يارانه از طريق بوروكراسي دولتي صورت گرفته، و بسياري از اقشار كم درآمد، شاغل در دولت نيستند، امكان استفاده از يارانه ها را ندارند، لذا بخش زيادي از يارانه ها بيشتر جنبه رانت پيدا كرده است.
دولت درحال حاضر براي اغلب كالاهاي اساسي يارانه قابل توجهي را درنظر گرفته است. با اين حال مقوله مسكن كه در برخي خانواده ها بيش از۷۰ درصد از سبد هزينه ها را به خود اختصاص داده، از حمايت هاي يارانه اي دولت به دور مانده است. اين درحالي است كه هزينه مسكن در يك خانوار معمولا بسيار بيشتر از نان، روغن و... است.
يك كارشناس مسكن دراين زمينه گفت: دولت براي كاهش قيمت مسكن دركوتاه  مدت، بايد يارانه ها را به بخش ايجاد مصالح ساختاني صنعتي در كشور سوق دهد.
دكتر منصوري - كارشناس مسكن - با اشاره به اينكه درحال حاضر هيچ يارانه اي به بخش مسكن اختصاص پيدا نمي كند، افزود: هم اكنون كليه عوارض و ماليات مصالح و خريد تراكم اخذ مي شود و براي خريد زمين نيز تسهيلاتي ارايه نمي شود.
زمين شهري نيز كه براساس قيمت كارشناسي فروخته مي شود، تنها موجب ايجاد رانت براي عده اي خاص و معدود محسوب شده و نمي توان آن را جزو  يارانه ها قلمداد كرد.
دولت براي كاهش قيمت مسكن بايد سياست هاي خود را راجع به زمين تغيير دهد، چرا كه سياست هاي فعلي سردرگم و فاقد تحليل روشن بوده و خود مسوولان وزارت مسكن نيز بر اين امر واقفند. همچنين مهندس بيات ماكو گفت:  در سال هاي 79 و 80 قيمت مسكن به قيمتي رسيد كه مردم توانايي خريد براي اين نياز را پيدا كردند؛ در آن سال ها قيمت هر مترمربع واحد مسكوني به طور ميانگين در تهران 500 تا 550 هزار تومان بوده، كه اين قيمت را مي توان قيمت واقعي مسكن در تهران ناميد.
وي قيمت هاي فعلي كه به طور متوسط بين 450 هزار تا يك ميليون و 500 هزار تومان است را قيمت هاي مصنوعي خواند و بيان كرد: با اضافه كردن تورم سالانه كه توسط بانك مركزي اعلام مي شود، به قيمت مسكن در سال هاي 79 و 80 مي توان به قيمت واقعي مسكن در تهران دست يافت كه مابه التفاوت قيمت واقعي با قيمت هاي فعلي بايد توسط دولت و به صورت يارانه پوشش داده شود. در صورتي كه دولت بتواند عواملي كه باعث ايجاد قيمت غيرواقعي مي شود را حذف كند، براي هر مترمربع 50 تا 100 هزار تومان بايد يارانه پرداخت كند، اين رقم براي يك واحد مسكوني 70 متري حدود هفت ميليون تومان مي شود كه پرداخت اين رقم نيز دور از دسترس نبوده و مي توان آن را با ارايه تسهيلات بانكي با بهره پايين تامين كرد. او يارانه هاي اختصاص يافته به بخش مسكن را بسيار جزيي و كم دانست و بيان كرد: يارانه هاي بخش مسكن به  صورت غيرمستقيم و آن هم به  صورت يارانه سوخت براي كارخانه هاي آجر پزي، ذوب آهن و سيمان است و ساير اقلام با قيمت واقعي به مصرف كننده مي رسد. دكتر ستاريان - كارشناس اقتصاد مسكن - با اشاره به نبود هيچ گونه حمايت در بخش مسكن كشور، افزود: يارانه هاي بخش سوخت بايد به بخش مسكن هدايت شود تا بتوانيم شاهد تعادل عرضه و تقاضا در بازار مسكن باشيم. هنگامي كه سالانه ميليون ها دلار يارانه به بخش سوخت اختصاص پيدا مي كند، يارانه بخش مسكن اصلا قابل طرح نيست در حالي كه مشكل مسكن در كشور هزاران برابر بيشتر از مسايل و مشكلات سوخت است.
 لذا جاي يارانه  اختصاص يافته به بخش سوخت و مسكن بايد جابه جا شود و حداكثر يارانه به بخش مسكن و حداقل آن به سوخت اختصاص پيدا كند. ستاريان ميزان دخالت دولت در امر مسكن را زير پنج درصد خواند و بيان كرد: ساخت واحدهاي اجاره به شرط تمليك و اختصاص يارانه به اين عرصه، بخش بسيار كوچكي از تامين نياز كشور به مسكن را شامل مي شود، پاسخگويي به بخش بزرگي از تامين مسكن توسط بخش خصوصي، شامل تخصيص يارانه نمي شود.
يارانه اي كه درحال حاضر به بخش مسكن تعلق مي گيرد با آنچه نياز واقعي كشور است هيچ تلقي شده و هيچ دردي از اين بخش را دوا نمي كند.

درد دل
به ما زنگ بزنيد
۲۰۵۲۶۲۷ تماس شنبه تا چهارشنبه 10الي 12
حسينيه در طرح 
در جواديه، حسينيه اي بود كه در طرح نواب قرار گرفت و شهرداري در آن زمان با زور و تهديد آن راخراب كرد. وقتي آقاي احمدي نژاد آمدند دو تا نامه از دفتر رهبري برديم و با آقاي احمدي نژاد هم ملاقات كرديم. ايشان نامه به شهردار منطقه 17 دادند كه به اين مساله رسيدگي شود، ولي شهردار منطقه 17 رسيدگي نمي كند و حسينيه ما را خراب كرده اند و هيچ كاري براي جايگزيني آن نكرده اند. نه حسينيه اي براي ما مي سازند و نه پولي مي دهند تا ما در جاي ديگر زميني بخريم.
بانك نداريم 
در خيابان زمزم بانك نداريم و بايد كلي ماشين سوار شويم تا به يك بانك برسيم.
اصغر يگانه 
پارك گلريز
در اين پارك در خيابان استاد حسن بنا جنب آتش نشاني يك سال و نيم است كه وسط پارك گودالي را كنده اند و همين جور ولش كرده اند و منظره بدي دارد. شهرداري رسيدگي كند.
سعيدي 
تلفن نداده اند
در مخابرات شهيد منتظري چند سال است ثبت نام كرده ايم ولي هميشه مي گويند يك ماه ديگر تلفن مي دهيم و خبري نمي شود.
خانم محمدي 
تقاضا از شهردار
آقاي احمدي نژاد! تو را به هر كسي كه مي پرستي به داد ما كاركنان مخابرات مناطق شهرداري ها كه پيمانكاري هستيم برسيد. سال هاست كار مي كنيم ولي هيچ گونه خدمات و امكانات رفاهي و بن و ... نداريم. حتي روز زن ما را زن يا مادر حساب نكردند.
زمينه سازي براي آرامش و امنيت مادي بازنشستگان 
بازنشستگان كشور ما كه بهترين روزهاي عمر خود را وقف خدمت به فرهنگ و مردم اين مرز و بوم كردند از توجه نمايندگان محترم مجلس هفتم برخوردار شدند كه در نهايت بزرگواري، مصوبه الزام دولت در هماهنگي و برابري ميزان پرداخت حقوق و مزاياي بازنشستگان را در مجلس تصويب كردند. سپاسگزارم و از اعضاي محترم هيات دولت نيز استدعا دارم كه مصوبه مذكور را با همدلي و در اسرع وقت و به صورت انقلابي تصويب كنند و باقيمانده پاداش حسن پايان خدمت بازنشستگان را تا سقف 30 ماه، تامين اعتبار و پرداخت كنند تا به لطف خداوند متعال در نظام مقدس جمهوري اسلامي زمينه آرامش رواني و امنيت مادي در خانواده بازنشستگان هرچه زودتر برقرار شود.
محمدحسين بروج - مدرس بازنشسته و نمونه از مراكز تربيت معلم تهران 
بيمه معلولان 
دو سال است عضو بهزيستي هستم ولي هنوز بيمه نيامده و هر وقت به بهزيستي پيچ شميران مراجعه مي كنيم، مي گويند نيامده. در حالي كه روزنامه ها نوشتند دولت بدهي هايش را به خدمات درماني پرداخت كرده و بنابراين نبايد مشكلي باشد، ولي آنها مي گويند اين چيزها كه روزنامه ها مي نويسند واقعيت ندارد.
استادان حق التدريس را هم استخدام كنيد
توي خبرها بود كه مجلس تصويب كرده معلم هاي حق التدريسي را استخدام كنند. من 8 سال است در دانشگاه آزاد واحد شمال به صورت حق التدريسي تدريس مي كنم ولي هنوز به صورت رسمي استخدام نشده ام. تقاضا دارم براي استادان هم چنين قانوني را تصويب كنند.
چرا نامه مي دهند؟
پارسال نامه اي از رياست جمهوري براي كمك مالي به منطقه 8 كميته امداد بردم، ولي از مهر سال قبل تا حالا هيچ كاري نكرده اند و مي گويند مگر رئيس جمهور به ما پول مي دهد كه ما اين كار را بكنيم؛ از خودشان بگيريد. اگر قرار است كمك نكنند چرا نامه مي دهند؟ مگر مقام دولتي بالاتر از رئيس جمهور هم داريم؟
بيمه نامه ام را نمي دهند
بازنشسته تامين اجتماعي هستم. يك ماشين زد به ماشين من، براي تامين خسارت رفتم به شعبه پايانه شرق بيمه ايران. بيمه نامه را به مسوول باجه دادم، ولي او بيمه نامه و كوپن هاي بيمه را به من پس نداده و هر كاري مي  كنم مي گويد تو گرفته اي و هر كاري دلت مي خواهد بكن. در حالي كه شنيده ام هر كوپني را در بازار تا يك ميليون تومان مي فروشند.
آقاي حساس 
وقت ملاقات مي خواهيم 
نامه نوشته ايم و كلي دوندگي كرده ايم ولي هنوز نتوانسته ايم با آقاي شاهرودي ملاقات كنيم. لطفا رسيدگي كنيد.
نصرالله انتظاري 
سند نداده اند
مجتمعي را در بوستان پونك به ما فروخته  اند ولي پس از 12 سال و در حالي كه پول گرفته اند، هنوز به ما سند نداده اند، مكان هم تجاري است. از شهرداري منطقه 5 تقاضا دارم رسيدگي كند.
سپهري

دخل و خرج
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
درمانگاه
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |