شنبه ۱۸ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۲۰
اولين فضانوردي بخش خصوصي!
جايزه 10 ميليون دلاري بنياداكس پرايز به سفينه فضايي يك رسيد. نخستين فضاپيماي خصوصي جهان را به همين نام مي  شناسند كه طي هفته گذشته براي دومين بار از ارتفاع 100 كيلومتري زمين فراتر رفت و بر فراز ابر و باد وغرق در آسمان فراخ پرواز كرد
018510.jpg
ايمان مهدي زاده- نه دولت آمريكا و نه هيچ كس ديگر نمي  تواند كار آيي و بهره وري ايرانيان مقيم آمريكا را كتمان كند؛ پول و سرمايه هنگفتي كه هموطنانمان خارج از كشور روي هم انباشته و درچرخه هاي مختلف اقتصادي ايالا ت متحده به جريان انداخته اند. اغلب ايرانيان مقيم خارج باهوش و خلاقيت بالا ضمن كاربلدي،مي توانند در داخل كشور هم كارآفريني كنند.
هفته اي كه روزها و شب هايش لحظه ها را به هم مي  دوزد و در گذر است، هفته فضا ناميده شده است. مصادف با هفته بين المللي فضا- از سيزدهم تا نوزدهم مهرماه- در ايران براي خالي نبودن عريضه همايشي ترتيب داده شد. طي اين نشست راهكارهاي استفاده هدفمند از فضا در ابعاد مختلف مورد بررسي قرار گرفت، جديدترين دستاوردهاي هوافضا به نمايش گذاشته شد و محققان و متخصصان و مقامات لشكري و كشوري به تبادل نظر و گفت وگو پرداختند.
در مقابل، ايرانيان مقيم آمريكا، هوا فضا را بحثي دانسته اند در قد و قواره بخش هاي خصوصي.
جايزه 10 ميليون دلاري انصاري به سفينه فضايي يك رسيد. نخستين فضاپيماي خصوصي جهان را به همين نام مي  شناسند كه طي هفته گذشته براي دومين بار از ارتفاع 100 كيلومتري زمين فراتر رفت و بر فراز ابر و باد وغرق در آسمان فراخ پرواز كرد.
انوشه انصاري يك آمريكايي۳۷ساله ايراني الاصل است. او از بنيانگذاران و مدير كل شركت فن آوري هاي تله كام است. انصاري اكس پرايز نام جايزه اي است كه او براي بلندترين پروازها اختصاص داده است. مبلغي در حد 10 ميليون دلار هر كسي را وسوسه مي  كند تا در اين رقابت شركت كند. محل اهداي جايزه انوشه انصاري رياست ميسوري آمريكاست.
پيتر ديامانديس، رئيس بنياد اكس پرايز است. تيم او موفق شد فضاپيماي سفينه فضايي يك را بسازد. آنها برنده جايزه ارزشمند انصاري اكس پرايز شدند. پيتر گفت:ما افتخار مي       كنيم كه مي       توانيم اعلام كنيم سفينه فضايي يك دو پرواز به ارتفاع 100 كيلومتري انجام داده و جايزه را برده ايم. بالاخره پيروزي پس از 40 سال شيرين است و دلچسب. اين نخستين بار است كه بخش خصوصي چنين سرمايه اي براي چنين كاري صرف مي   كند.
اوج پرواز فضاپيما، ارتفاع بي  سابقه 64/114 كيلومتر بود و اين بيشتر از مقدار فاصله اي است كه 40 سال پيش هواپيماي آزمايشي اكس 15 از زمين پيدا كرده بود.
خلبان اين پرواز شگفت برايان بيني بود كه سفرش راچنين توصيف كرد: منظره اي كه از بالا شاهد بودم خارق العاده و با احساسي غيرواقعي همراه است. آن بالا به آدم احساس رهايي و شگفتي دست مي  دهد كه به عقيده من همه بايد تجربه كنند.
طراح سفينه يك رابرت روتان نام دارد. او از پيشتازان صنايع هوانوردي است. همكار وي پل الن از بنيانگذاران شركت مايكروسافت است. آنها به اتفاق ماجراهاي هوافضايي ماهاوي را بنيان گذاشتند. فضاپيماي ساخت آنها روز دوشنبه گذشته با كمك هواپيمايي به نام شواليه سفيد به ارتفاع 15 كيلومتري منتقل شد ، سپس از هواپيماي حامل جدا شد و تا ارتفاع 114 كيلومتري اوج گرفت. بيش از 20 تيم مختلف از سراسر جهان براي تصاحب اين جايزه با يكديگر رقابت كردند. هزينه هر كدام از اين سفرهاي فضايي 100 هزار پوند برآورد شده است.
ريچارد برنسون، رئيس مجموعه شركت هاي ويرجين است. وي هفته گذشته يك قرارداد 14 ميليون پوندي براي ساخت يك نمونه مسافر بري امضا كرد. او معتقد است، امروز تقريبا 3 هزار مشتري بالقوه براي سفر به فضا وجود دارد.

سوابق نازي؛ بوش هاي سابق
018507.jpg
سيد حسين غضنفري- چندي بود كه رسانه ها شايعاتي مبني بر وجود روابطي بين خاندان بوش و هيتلر مطرح مي كردند، اخيرا طي گزارشي روزنامه انگليسي گاردين چگونگي رابطه پدر بزرگ جورج بوش و حزب نازي هاي آلمان را فاش كرده است. مسلما چاپ اين گزارش از سوي گاردين در اوج رقابت بوش و كري براي تصاحب پست رياست جمهوري، ضربه ديگري به اعتبار جورج بوش خواهد بود.
پدر بزرگ جورج بوش، سناتور پريسكات بوش، مدير و سهامدار كمپاني هايي بود كه از داشتن روابط نزديك با پشتيبانان حزب نازي سود مي بردند. روزنامه گاردين اخيرا به مدارك جديدي دست يافته است مبني بر اينكه تعدادي از شركت هايي كه پريسكات مدير آن بوده با معماران اقتصاد حزب نازي روابط بسيار نزديكي داشته است. اين مدارك انكارناپذير را گاردين از آرشيو ملي آمريكا به دست آورده است.
۶۰ سال پس از آنكه دارايي كمپاني هاي پريسكات بوش به خاطر داشتن روابط تجاري با آلمان نازي توقيف شد، 1942 دو نفر از كارگران آلماني كه براي كمپاني نازي ها مجبور به كار بودند، شكايتي را عليه خانواده بوش تنظيم كردند تا جورج بوش را با چالشي جديد در حين تب و تاب مسايل انتخاباتي درگير كنند. مهمترين مساله اي كه اين مدارك فاش مي كند اين است كه حتي پس از وقوع جنگ جهاني دوم و وارد شدن ايالات متحده به گودال جنگ، سناتور پريسكات بوش به داشتن روابط تجاري با كمپاني هاي آلماني كه مستقيما كمك كردند تا هيتلر به قدرت برسد ادامه مي دهد و سودهاي حاصله از اين روابط است كه خاندان وي را در عالم سياست وارد مي كند و باعث مي شود تا آنان نيز جايي بين درسياستمداران آمريكايي براي خود داشته باشند.
چاپ 3 كتاب كه به روابط پدر بزرگ بوش و سران آلماني مي پردازد و نيز شكايت دو كارگر آلماني تبار عليه خانواده بوش، باعث شده است كه نوه پريسكات بوش به شدت احساس نگراني كند. هرچند مدركي مبني بر اينكه نشان دهد پريسكات بوش از كارهايي كه نازي ها انجام مي دادند حمايت مي كرده  است يا نه، در دست نيست، اما اين مدارك نشان مي دهد چگونه شركت Harriman Brow Brothers كه وي براي آن كار مي كرده است پايگاهي براي فريتز تايسن آلماني بوده است كه با كمك هاي مالي كه به هيتلر در دهه 1930 كرد، او را به قدرت رساند. اين مدارك كه به دست روزنامه گاردين افتاده است آشكار مي كند كه بوش مدير بانك Corporaticn Union Bankig واقع در نيويورك بوده است تا منافع فريتز تايسن را در آمريكا حفظ كند. اين مدارك نشان مي دهد كه بوش حتي پس از ورود آمريكا به جنگ با آلمان ها و روابطش با نازي ها ادامه مي دهد. پريسكات همچنين  در كمپاني ديگري كه به تايسن امكان انتقال دارايي هايش به كشورهاي مختلف را مي داد مسوول بالا رتبه اي بوده است. تايسن بزرگترين كمپاني فولاد و زغال سنگ آلمان را در اختيار داشت و پس از تلاش هاي هيتلر در بين دو جنگ جهاني براي هر چه مسلح تر كردن آلمان، به ثروت هنگفتي دست يافت. مدارك به دست آمده نشان مي دهد كه چگونه پريسكات بوش با شركت فولات متعلق به تايسن واقع در مرز آلمان و لهستان كه از زنداني هاي اردوگاه آشوويتزكار اجباري مي كشيد، رابطه اقتصادي داشته است. روزنامه گاردين سه دسته مدارك درباره روابط بوش پدربزرگ با نازي ها به دست آورده است. دسته اول نشان مي دهد كه پريسكات بوش مدير و سهامدار چندين شركت بوده است كه با تايسن آلماني روابط مستقيم تجاري داشته است. دسته دوم مربوط به دارايي هاي ضبط شده پريسكات است كه اين روابط را آشكارتر مي كند و دسته سوم هم مربوط به ارتباطاتي با شخصي به نام ال - جي فاربن است كه به خاطر جنايات جنگي محكوم شد. پريسكات بوش خاندان بوش را وارد سياست كرد و حتي زماني خود نامزد بالقوه براي كسب پست رياست جمهوري به شمار مي رفت.بوش در زمان جنگ جهاني اول، فرمانده توپخانه بود و در سال 1921 با دورتي واكر ازدواج كرد. پدر زنش جورج هربرت واكر، سرمايه گذار معروف، به وي كمك كرد تا با آوريل هريمن كه در زمينه امور بانكي فعاليت مي كرد، بانكي را راه اندازي كند. اين بانك با تايسن ها مطرح ترين خانواده آلماني، روابط تجاري برقرار كرد و زمينه شريك جرم شدن پريسكات بوش با نازي هاي آلمان را فراهم ساخت.

زاويه روز
نوبل پزشكي  ۲۰۰۴ 
بوي شيرين موفقيت 
018504.jpg
لاله ميراسكندري -اين بار حس بويايي جايزه يك ونيم ميليون دلاري نوبل ر ابه تصرف خود درآورد.
كميته جايزه نوبل امسال كاشفان تميز بوي گل سرخ از گوشت فاسد را مفتخر به دريافت جايزه نوبل پزشكي سال۲۰۰۴ كردند.
انستيتوي پزشكي نوبل كه از سه سازمان بيوشيمي به رياست پرفسور آ. هولمگرن، نور و فيزيولوژي به رياست پرفسور اس. گريلز و بيولوژي سلولي و مولكولي به رياست پرفسور بي. دينهولت، پرفسور ريچارد اكسل، از دانشگاه كلمبياي نيويورك و پرفسور لينداباك از مركز تحقيقات سرطان فرد هاچينسون سياتل رالايق اين جايزه يك و نيم ميليون دلاري تشخيص دادند.
اين دو دانشمند كارهاي زيادي در جهت تشريح چگونگي تشخيص بوها از يكديگر و خاطره بويايي انجام داده اند.
اين دو نشان دادند كه هر مولكول بوي خاص، گيرنده اي خاص موجود روي سلولي خاص از مخاط بيني را فعال مي كند. آنها واكنش هاي زنجيره اي كه در نتيجه اين فعال سازي به وجود مي آيند را شرح داده و روي مدار عصبي كه علامات توليد شده را به مناطق بالاي مغز منتقل مي كنند، تحقيقات گسترده اي انجام دادند و پيچيدگي هاي موجود در قشر مغز را كه خاطره بويايي وعكس العملي لازم ثبت به هر بو را معلوم مي كند، كشف كردند.
گيرنده هاي بويايي بسيار زياد و متنوع هستند كه بيشتر از همه از جنس پروتئين هايي به نام G پروتئين هستند ولي آكسل و باك نشان دادند كه هريك از سلول هاي مخاط بيني فقط يك نوع رسپتور دارند. اين امر باعث تعجب جامعه دانشمندان علوم عصبي شد چون اكثر بوها مخلوطي از چند نوع مولكول هستند. ولي حقيقت اين است كه هر سلول تنها توسط تعداد معدودي مولكول بوي مشابه فعال مي شود . به اين ترتيب اكثر بوها مجموعه اي از سلول ها را تحريك كرده و يك كد تركيبي واحد به وجود مي آورند كه به ما اجازه مي دهد هر بو را به عنوان يك بوي خاص در حافظه خود ثبت كنيم. مغز هر كدام از ما بيش از يكهزار بوي مختلف را در حافظه خود جاي داده است.
اصول كلي كاراين دو نفر در سيستم هاي حس ديگري مثل فرومون ها هم كاربرد دارد. فرومون ها مولكول هايي هستند كه رفتار اجتماعي حيوانات را توسط گروه ديگري از گيرنده هايG پروتئين تنظيم مي كنند.
جاناهان اشمور فيزيولوژيست حسي از كالج دانشگاهي لندن مي گويد: كار اين دو نفر يك كار انقلابي در بيولوژي مولكولي بود. اين دو مشكل را از ابتدا تا انتها و همراه با يك پايان خارق العاده پيگيري كردند.
جالب است بدانيد كه ليندا باك هفتمين زني است كه تا به حال جايزه نوبل فيزيولوژي يا پزشكي را كسب كرده است. برندگان جايزه نوبل پزشكي به همراه برندگان ديگر غير از جايزه صلح نوبل مدرك افتخار و جايزه خود را هر ساله  طي ضيافتي در استكلهم و با حضور خانواده سلطنتي مستقيما از دست پادشاه سوئد دريافت مي كنند.

كوتاه تر از گزارش
تصادف در حياط مدرسه
ماساچوست- پيرمردي در حين رانندگي با ورود به حياط يك دبستان ، 12 نفر را مجروح كرد كه از اين بين حال 4 نفر وخيم است. خودروي كاروسو، راننده 65 ساله، به دلايل نامعلومي ناگهان به حياط مدرسه وارد شد و علاوه بر دانش آموزان چند نفر از والدين را نيز مجروح كرد. پليس اظهار داشته است كه پاي راست اين مرد مصنوعي بوده و احتمال دارد كه اين اتفاق يك حادثه بوده باشد. حال۴ نفر از مجروحان كه در بين آنها يك پسر 5 ساله و يك پسر 3 ساله است وخيم گزارش شده است. دكتر آنها مي گويد: شايد يكي از پسران، يك يا دو پاي خود را از دست بدهد.
بيزاري چو يون فت اززندگي به سبك آمريكايي
ستاره سينماي هنگ كنگي در گفت وگويي با يك روزنامه چيني زبان اظهارداشت: من به هيچ وجه زندگي آمريكايي را نمي توانم تحمل كنم و اصلا خوشم نمي آيد هر روز انگليسي حرف بزنم، غذاهاي آمريكايي كه جاي خود دارد،  اصلا خوشمزه نيست.
چو يون فت كه در فيلم هايي چون آنا و شاه و فردايي بهتر بازي كرده است مي گويد: من فقط براي كار به آمريكا مي روم و تا كارم تمام مي شود يك روز هم اضافه نمي مانم. چو مي گويد به هيچ وجه علاقه اي ندارد تا تابعيت آمريكايي داشته باشد.

دكه
خريد اول هفته 
018501.jpg
اول هفته است و شما براي خريد مايحتاج زندگي به فروشگاه محله سري زده ايد. مردي بلند قد با كت و شلوار مشكي همراه شما وارد مغازه مي  شود. او با لهجه عربي، انگليسي صحبت مي  كند و گويا اطلاعات مهمي درباره ديدار رئيس جمهور ميهن عزيزمان با سلطان عمان دارد. پشت سر او، مرد عرب ديگري وارد مغازه مي  شود. آن دو با هم دوست هستند و مرد دوم به زبان عربي درباره كمك اردن براي برگزاري انتخابات عراق سخن مي  گويد. كنار يخچال لبنيات، دختركي ايستاده است و در گلو بغض دارد. او به مرگ هنرمند بزرگ كمدي، رادني مي  انديشد. در حال تماشاي قفسه هاي ماكاروني هستيد كه جواني انگليسي به شما تنه مي  زند. او صبح امروز خبر يك قاچاق بزرگ را شنيده است و تاكنون بسيار مضطرب به نظر مي  رسد. در كنار طبقه عسل و مربا، تصوير كاريكاتوري به چشم مي  خوردو شما را وادار مي  كند تا يك ظرف عسل خريداري كنيد.
018492.jpg
018489.jpg
018498.jpg
018495.jpg

خبرسازان
ايرانشهر
تهرانشهر
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |