دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۲۲
جهنمي براي خبرنگاران
پختن آرام قورباغه ها در ظرف عراق 
018909.jpg
سيد حسين غضنفري-گذشته از تهديدات شغلي كه خبرنگاران با آن مواجه هستند، تهديدات جاني مهم ترين چالشي است كه يك خبرنگار ممكن است با آن درگير شود. در حال حاضر كه كانون اخبار جهان، عراق است، اين خبرنگاران هستند كه با به خطر انداختن جان خود، دنيا را از حوادثي كه در آنجا رخ مي  دهد با خبر مي  كنند. ماتيو مك آلستر خبرنگار نيوزدي از تجربياتش و خطراتي كه با آن روبه رو شده گزارشي تهيه كرده است كه آن را با هم مي  خوانيم:
ما مثل قورباغه هايي هستيم كه آرام آرام در ظرفي داريم مي  پزيم. بين خبرنگاران در بغداد بر سر اينكه چه كسي براي اولين بار اين قياس را به كار برد، اختلاف نظر است، اما همه بر سر اين مساله اتفاق نظر دارند كه اين حقيقتا قياس بجايي است. امنيت خبرنگاران در عراق هر هفته بيشتر و بيشتر به خطر مي  افتد و خبرنگاران نيز به اين مساله عادت كرده اند؛ عادتي كه مي  تواند براي آنها بسيار خطرناك باشد و گران تمام شود. دماي آب كم كم افزايش پيدا مي  كند و قورباغه ها خود را با شرايط جديد وفق مي  دهند. به عبارت ديگر شرايط براي خبرنگاران بدون آنكه خود متوجه شوند سخت تر و خطرناك تر مي  شود. اما خبرنگاراني كه پس از مدتي دوري از عراق به بغداد بازمي گردند به وضوح افزايش ناامني ها را حس مي  كنند. زندگي كردن دور از بغداد و بازگشت مجدد به عراق، به خبرنگاران اين فرصت را مي  دهد تا با نگاهي به گذشته، به تهديدهاي تازه اي كه خبرنگاران و در ابعاد وسيع تر كل مردم عراق با آن روبه رو هستند پي ببرند.
يك سال گذشته كه در بغداد بودم تلفني به من گفتند كه سربازان آمريكايي 14-13 نفر عراقي را با شليك گلوله در فلوجه كشته اند. براي تهيه گزارش با ماشينم به فلوجه رفتم و با خانواده  آنها و مردم فلوجه كه عصباني بودند، صحبت كردم. بعد از آن به كبابي معروف شهر رفتم و غذا خوردم و به راحتي به بغداد بازگشتم، اما يك سال پس از آن حادثه، رفتن به فلوجه مساوي است با خودكشي!
در ژانويه به خانه يكي از همكارانم كه در بغداد اجاره كرده بود نقل مكان كردم و از اينكه همسايه عراقي ها بوديم خوشحال بوديم و سلام عليكي با آنها داشتيم. در فوريه به نگراني هاي ما افزوده شد، خبري شنيده بوديم مبني بر اينكه به خانه يكي از عراقي ها كه براي يك روزنامه آمريكايي كار مي  كرد، حمله شده بود. خانه اين عراقي در نزديكي خانه ما بود. در ماه آوريل، بيشتر شهرهاي عراق شاهد درگيري بود، خيلي از خبرنگاران مجبور شدند تا از خانه هايي كه كرايه كرده بودند خارج شوند و به هتل ها كه امنيت بيشتري داشت بروند. يكي از دوستان عكاسم مي  گويد:در حال حاضر فقط وقتي مجبور باشيم، از هتل و خانه خود كه محافظت هم مي  شود بيرون مي  رويم و اگرنه اصلا به دنبال پيدا كردن سوژه اي هم نمي  رويم!
راننده ها و مترجم هايي كه براي ما كار مي  كنند، به دوستان، همسايگان و حتي افراد فاميل خود درباره شغل  خود دروغ مي  گويند. آنها به هيچ وجه نمي  گويند كه براي ما خبرنگاران خارجي، كار مي  كنند.
رفتن به خارج از بغداد بسيار خطرناك است، حتي رفتن به برخي از مناطق بغداد هم ريسك بزرگي محسوب مي  شود. مناطق امن گذشته هم ديگر امنيت سابق را ندارند. همه جا خطرناك تر از گذشته شده است. كار من هم براي مصاحبه خيلي سخت تر شده است، هنگامي كه به محل مورد نظر مي رسيم، بعد از پياده شدن از ماشين همراه مترجم و راننده به سمت ساختماني كه بايد وارد آن بشويم مي  دويم، حتي قرار قبلي هم براي مصاحبه نمي  گذاريم چون هميشه اين احتمال را بايد داد كه شخص مورد نظر ما دستش با گروگانگيران در يك كاسه باشدو آنها را از قبل خبر كرده باشد، فقط دعا مي  كنيم كه وي هنگامي كه ما به محل مي  رسيم در آن مكان حضور داشته باشد.
اگر چيزي براي خريد لازم داشته باشم، از كارمندان عراقي درخواست مي  كنم تا برايم بخرند و اگرنه مثل بازيگران فيلم اكشن بايد سريع از ماشين بپرم توي مغازه. ظرف چند ثانيه جنسم را بردارم، پولش را بدهم، دوباره بپرم توي ماشين و گاز ماشين را بگيرم و تيك آف كنم. در هنگام رانندگي هم بايد از آيينه ماشين مراقب باشم تا كسي احيانا مرا دنبال نكند.
براي ديدن دوستان عراقي خود، ديگر به خانه آنها نمي  روم، البته بيشتر به خاطر حفظ امنيت آنها است كه از اين كار صرفنظر كرده ام. وضعيت ما در عراق به شدت خراب است. به نظر من اين كشور بدترين جاي ممكن براي تهيه خبر وگزارش است. خبرنگاران دوست دارند كه در متن جامعه باشند، بين مردم بروند و گزارش تهيه كنند، درون جمعيت بروند و به دنبال سوژه بگردند. اما وضعيت ما در عراق غير از اين است. ما ساعت ها در هتل مي  نشينيم و به در و ديواراتاق نگاه مي  كنيم. با اين كار هم مسلما گزارش نمي  توان تهيه كرد. بعضي اوقات براي تهيه گزارش از نيروهاي عراقي كه در استخدام ما هستند استفاده مي  كنيم، آنها را در حكم چشم و گوش خود به ميان مردم مي  فرستيم تا سوالات مورد نظر ما را از مردم بپرسند و به جاهايي كه ما مي  خواهيم بروند و كساني را كه ما مي  خواهيم ببينند، البته مثل هر خبرنگار ديگري، دوست دارم تا هيجان صداي مصاحبه شونده ها را خودم بشنوم و حالت صورت هاي آنها را براي درك بهتر، خود ببينم. اما در عراق فقط ما خبرنگاران نيستيم كه با تهديد و خطر مواجه هستيم. كارگران خارجي، نيروهاي سازمان بين المللي، راننده هاي كاميون و همچنين ديپلمات ها همه و همه به طور عادلانه از اين خطرات سهم خود را مي  برند.
در اين وضعيت بحراني ما خبرنگاران شايد با خطرات بيشتري روبه رو باشيم، ما هستيم كه با همان افراد گروگانگير در يك محله و شايد هم در يك خيابان و كوچه زندگي مي  كنيم. بسياري ازدوستان ما توسط اين افراد از ماشين وحتي از خانه خود توسط گروگانگيران ربوده شده اند. عراق با ديگر جاهاي دنيا فرق دارد. در ويتنام تا زماني كه خبرنگاري همراه نيروهاي آمريكايي نبود، امنيت جاني داشت. در سارايوو ما خبرنگاران دوستان زيادي از گروه هاي مسلمان داشتيم. در جنگ كوزووخبرنگاران معدودي مجروح شدند، در بيروت هم وضعيت به همين گونه بود.در فلسطين هم هيچ كدام از گروه ها مايل به آسيب رساندن به خبرنگاران نيستند. اما در اين بين شايد سومالي را مي  توان با عراق مقايسه كرد، وضعيت كنوني چچن نيز وضعيتي است كه در آينده ما خبرنگاران در عراق با آن مواجه خواهيم شد؛ وضعيتي كه هيچ خبرنگاري مايل به تجربه كردن آن نخواهد بود. آب درحال داغ شدن است، اما ما قورباغه ها هنوز هم آن را تحمل مي  كنيم!

درخواست آزادي مشروط قاتل جان لنون براي سومين بار رد شد
018906.jpg
جان لنون را در كنارجان كري مي بينيدكري قصد داشت از حسن شهرت لنون
سوء استفاده كند در حالي كه با مطرح شدن سوابق ضد جنگ كري ، جنايت هاي جنگي او در ويتنام نيز فاش شد.

حسام گلبري-بنا بر درخواست طرفداران موسيقي در سراسر دنيا، درخواست آزادي مشروط مارك ديويدچپمن براي سومين بار مورد موافقت واقع نشد، كاپمن كه در سال 1980 در يك سوءقصد به جان لنون به طرف وي تيراندازي كرد و او را كشت هم اكنون 49 ساله است و 23 سال است در زندان به سر مي برد و هم اكنون براي امنيت بيشتر در يك سلول جداگانه در زندان آتيكا نيويورك ادامه حيات مي دهد چپمن براي اولين بار در سال 2000 براي آزادي مشروط واجد شرايط شده بود. قبلا يك تيم گروه سه نفره در دادگاه وي حضور پيدا كردند تا در مورد آزادي مشروط او بررسي هاي لازم را انجام دهند. به گزارش آسوشيتدپرس، پس از بررسي انگيزهاي اصلي چپمن براي قتل جان لنون، نتيجه اين شد كه او داراي شرايط لازم براي آزادي مشروط نيست.
گروه تحقيق در گزارشش خطاب به چپمن نوشت: تو در مورد انگيزه هايت درباره قتل گفتي كه از اين قاتل نسل ديگر به وجود خواهد آمد، چنين دليل غيرقابل قبول و از لحاظ اخلاقي مورد پذيرش نيست، اما هنگامي كه تو قربانيت جان لنن را مورد هدف قرار دادي، چندين بار به وي شليك كردي و اين نيت بي  اندازه پليد تو را آشكار مي سازد و سخنان قبلي ات را تكذيب مي كند. تقاضاي چپمن با اعتراض قابل ملاحظه اي از سوي خيل عظيم هواداران لنون، از جمله همسر وي يوكوانو مواجه شد. او در نامه اي به گروه تحقيق و رسيدگي خواستار باقي ماندن چپمن پشت ميله هاي زندان شد. او چنين نامه اي را هم در سال 2000، در پي خبر آزادي مشروط چپمن نوشته و اظهار كرده بود كه براي سلامتي خود و بچه هايش همواره نگران است.
***
چندي قبل خواهر جورج  هاريسن خبر از سرقت چمدان پر از شاهكارهاي بيتلز از ماشينش را داده بود. لئو هاريسن كه براي اهداي كپي هاي امضا شده كنسرت گروه بيتل به كتابخانه رياست جمهوري بيل كلينتون رفته بود، چمدان پر از عكس هاي خودش و برادرش كه خوشبختانه كپي بودند را در ماشين جا گذاشت. خوشبختانه، آلبوم در هنگام سرقت در ماشين نبود. پليس چمدان به سرقت رفته را پيدا كرد، اما همه عكس ها كپي از داخل آن برداشته شده بودند و در آخر اخبار خوشحال كننده تري براي طرفداران پال مك كارتني.
باخبر شديم كه قرار است يكي از گيتارهاي امضا شده او براي پروژه پاكسازي ميدان مين حراج شود. هواداران مك كارتني اين فرصت را خواهند داشت تا در اولين مناقصه گيتار امضا شده 1964 اپيفن تكسن شركت كنند. اين مزايده حدود چهاردهم اكتبر است و در 15 اكتبر مك كارتني، كنسرتي را به اين منظور در لس آنجلس اجرا خواهد كرد.

زاويه روز
بن لادن كجاست؟
018894.jpg
با وجود گذشت سه سال از حوادث 11 سپتامبر و تلاش گسترده نظاميان امريكايي براي به دام انداختن اسامه بن لادن هنوز موفقيتي در اين راه به دست نيامده است. كريستين امانپور گزارشگر شبكه تلويزيوني سي. ان. ان گفت: با وجود گذشت سه سال از حوادث 11 سپتامبر، اشغال افغانستان، تشكيل ارتش اين كشور و همكاري آنها با نيروهاي امريكايي براي دستگيري اسامه بن لادن هنوز موقعيتي در اين راه به دست نيامده است.
امين الله پاتياني ژنرال افغان كه فرماندهي بخشي از نيروهاي افغانستان را در مبارزه با تروريست ها به عهده دارد ابراز اميدواري مي كند. بن لادن نيز در آينده به سرنوشت صدام دچار و به دست اين نيروها دستگير شود. ژنرال ديويد بارنو نيز از فرماندهان آمريكايي يگان هاي ويژه تعقيب بن لادن پيش بيني زمان دستگيري بن لادن را بسيار دشوار مي داند، ولي مساله اينجاست كه اين نيروها حتي درباره حضور بن لادن در افغانستان نيز مطمئن نيستند. كرزاي نيز با قانون گريز خواندن بن لادن مي گويد: به هر حال دير يا زود او را دستگير خواهيم كرد ولي در حال حاضر مهم اين است كه به وضع مردم افغانستان رسيدگي شود.

اشكوب
كري وضعيت اشتغال آمريكا را نااميد كننده دانست 
جان كري رقيب دموكرات جورج دبليو بوش رئيس جمهوري آمريكا در انتخابات رياست جمهوري جمعه گزارش مربوط به وضع اشتغال در اين كشور را مايوس كننده خواند و اعلام كرد: اين گزارش نشان مي دهد كه دولت بوش اولين دولت آمريكا در دهه هاي اخير است كه با چنين ميزان بيكاري رو به رو مي شود.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از سن لوئيس ميسوري پس از اينكه دولت آمريكا از ايجاد 96 هزار فرصت شغلي در ماه سپتامبر خبر داد و تحليل گران اين رقم را بسيار كمتر از حد انتظار خواندند. كري در بيانيه اي اعلام كرد امروز ما گزارش مايوس كننده ديگري درباره وضع اشتغال در آمريكا دريافت كرديم.
وي افزود: اين گزارش نشان داد كه در دوران رياست جمهوري بوش 6/1 ميليون نفر از كاركنان بخش خصوصي كار خود را از دست داده اند كه به اين ترتيب بوش اولين رئيس جمهوريآمريكا در 72 سال گذشته خواهدبود كه با چنين ميزان بيكاري رو به رو شده است.
پس از اينكه بوش به سمت رياست جمهوري آمريكا رسيد، 6/2 ميليون نفر تا اوت سال 2003 ميلادي بيكار شدند و از آن زمان تاكنون تنها 8/1 ميليون نفر دوباره صاحب شغل شده اند.

سرقلم
جشنواره كار آفرينان دانشگاه شريف
دومين جشنواره كارآفرينان دانشگاه صنعتي شريف با حضور كار آفرينان، متخصصان و صاحبنظران بخش صنعت كشور آغاز به كار كرد.
به گزارش خبرنگار واحد مركزي خبر، در مراسم آغاز به كار اين همايش كه با هدف توسعه فرهنگ كارآفريني در كشور و معرفي و تجليل از كارآفرينان برتر دانشگاه صنعتي شريف برگزار مي شود، علينقي مشايخي دبير انجمن فارغ التحصيلان اين دانشگاه در سخناني، دانشگاه صنعتي شريف را يكي از قطب هاي مطرح علمي و صنعتي كشور دانست و تاكيد كرد اين دانشگاه در حال حاضر كانون جذب برجسته ترين جوانان و با استعداد ترين دانشجويان كشور است.
وي افزود بيش از 95 درصد افراد نخست كنكورهاي رياضي و فني دانشگاه ها و برگزيدگان المپيادهاي بين المللي علمي، اين دانشگاه را براي ادامه تحصيل انتخاب مي كنند.
مشايخي با اشاره به مطالب مطبوعات در خصوص فرار مغزها، برخي آمارهاي ارايه شده در مطبوعات و رسانه ها را غير واقعي و بزرگنمايي دانست و گفت: در برخي جرايد آماري مبني بر خروج 80 درصد فارغ التحصيلان دانشگاه صنعتي شريف از كشور اعلام شده و اين به معناي آن است كه بايد تاكنون 16 هزار نفر از 20 هزار فارغ  التحصيل اين دانشگاه در مقاطع و ادوار مختلف، از كشور خارج شده باشند در حاليكه اينگونه نيست و تعداد اعضاي انجمن فارغ التحصيلان دانشگاه صنعتي شريف، اين مساله را رد مي كند.
وي فارغ التحصيلان دانشگاه صنعتي شريف را از اثرگذارترين نيروها در اقتصاد كشور بويژه در عرصه هاي نفت، نيرو و پتروشيمي دانست و تاكيد كرد: هم اكنون اشتغالزايي نياز نخست كشور است و فارغ التحصيلان اين دانشگاه بايدنقش مهم و اساسي خود را در اين زمينه ايفا كنند.
دبير انجمن فارغ التحصيلان دانشگاه صنعتي شريف همچنين ايجاد ارتباط بيشتر ميان فارغ التحصيلان و شركت هاي تحت مديريت آنها براي افزايش كارآيي بيشتر اين شركت ها را خواستار شد.
علاقه مندان مي توانند براي بازديد از اين نمايشگاه تا بيستم مهرامروز از ساعت 9 تا 18 به سالن تربيت بدني دانشگاه صنعتي شريف واقع در خيابان آزادي نرسيده به ميدان آزادي مراجعه كنند.
دانشكده هاي مهندسي عمران، مهندسي صنايع، برق، شيمي و نفت، فيزيك، علم مواد، مكانيك، رايانه، مديريت و اقتصاد، كميته  منطقه اي خراسان، كميته مديريت بحران بلاياي طبيعي و كميته تخصصي پيمانكاران و سازندگان شريف از غرفه هاي فعال و مطرح در نمايشگاه توانمندي هاي فارغ التحصيلان دانشگاه صنعتي شريف هستند كه در حاشيه دومين جشنواره كارآفرينان اين دانشگاه برپا شده است.

چارچوب
راي زنان در جاده ابريشم 
018891.jpg
افغانستان براي همه ما ياد آور نكاتي است كه شايد در بسياري از نقاط دنيا چندان شناخته شده نباشد. يك جنگ 25 ساله و سيل مهاجران و ظهور و سقوط طالبان و فاجعه كشتار خبرنگاران و سياستمداران ايراني، اين كشور را به يك جاي خاص كاملا شناخته شده تبديل كرده است. شايد كسي خيلي از چيزهاي بسيار ناگوار سودان را مطلع نشود يا همچنان از سومالي و باقي مكان هاي بحران زده غافل بماند. اما افغانستان و اخبار آن هميشه در ايران نوعي اهميت ويژه داشته است و اولين انتخابات رياست جمهوري آزاد پس از جنگي تقريبا بي  پايان در اين كشور كه 25 سال به طول انجاميد، خبر مهمي است و حضور زن هاي افغان در اين راي گيري هم يكي از مهم ترين عنوان هاي خبري افغانستان است كه مورد توجه دزموند بويلن از خبرگزاري رويتر قرار گرفت. در قانونگرايي بي تسهيم زنان در قدرت يك جاي قضيه مي   لنگد و فعلا اين مشكل در كشوري كه در تكه اي از جاده ابريشم جاي گرفته در حال بر طرف شدن است.

كوتاه تر از گزارش
كودك آزاري در آمريكا
018897.jpg
اوهايو- پليس شهر سيلوانيا زن 23 ساله اي را به جرم تعرض نسبت به دختر 4 ساله اي بازداشت كرد. سخنگوي پليس در اين باره گفت كه اين زن صحنه هايي از جنايت را درسايت هاي اينترنتي پخش كرده است و پس از بازرسي از كامپيوتر خانگي وي، 2 قطعه عكس از صحنه هاي جنايت كشف شد.
اين زن جنايتكار با قرار 250 هزار دلاري دستگير شده است.
پليس اوهايو مشغول تحقيق بيشتر در اين زمينه است. قاضي دادگاه اين زن نيز اتهامات وي را بسيار سنگين خواند.
مسخره كردن گروگان انگليسي 
018900.jpg
بيلي كانلي، كمدين معروف انگليسي كه در سالن هراسميت لندن مشغول اجراي برنامه بود، گروگان انگليسي در بند شبه  نظاميان عراق را مسخره كرد. بيلي كانلي دوشنبه شب در بين تماشاچيان اظهار داشت: آيا واقعا دلتان نمي  خواهد كه سر اين يكي را هم ببرند؟ اين صحبت بيلي با واكنش منفي حضار مواجه شد و آنان اين سخنان را بسيار بي  ادبانه دانستند. بالاخره اين هم نشانه اي است از غيرت و شعور انگليسي!
بمب گذاري در هواپيما
018912.jpg
خبرگزاري رسمي كره جنوبي يونهاپ اعلام كرد يكي از هواپيماهاي مسافربري كره جنوبي جمعه به علت آنكه تهديد به بمب گذاري شده بود اجازه پرواز نيافت.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از سئول يونهاپ  اعلام كرد فردي ناشناس اين هواپيما را كه قرار بود از فرودگاه كيمپو سئول به مقصد شهر بوسان در جنوب شرق اين كشور پرواز كند تهديد به بمب گذاري كرد، در پي آن خلبان اين هواپيما اجازه پرواز پيدا نكرد.
مقامات امنيتي فرودگاه گفتند: فردي ناشناس در تماس با دفتر اطلاعاتي فرودگاه گفت دراين هواپيما بمب كار گذاشته شده است.
يكي از مقامات فرودگاه نيز گفت اين تماس تلفني بلافا صله پس از آن برقرار شد كه يكي از مسافران اين هواپيما 10 دقيقه پيش از ساعت پرواز، هواپيما را ترك كرد.
پس از اين حادثه مسافران هواپيما تخليه شدند و پليس فرودگاه با كمك سگ هاي ويژه بازرسي از هواپيما را آغاز كرد.

دكه
018903.jpg
انتخابات افغانستان گذشت و نوبت آمريكايي هاست كه رئيس جمهور خود را انتخاب كنند. جمعه شب مناظره جورج بوش و جان كري بود. جرايد ايالات متحده همگي اين مساله را پوشش دادند و هر يك نامزد مورد نظر خود را معقول تر جلوه دادند. اما در اروپا خبري از انتخابات آمريكا در كار نيست.كشتن گروگان انگليسي- كن بيگلي- بازتاب وسيعي در مطبوعات انگليس دارد. بسياري از رسانه ها توني بلر را مقصر اصلي اين حادثه قلمداد مي  كنند. روزنامه هاي اعراب علاوه بر قتل تبعه بريتانيا، انفجار هفته گذشته مصر را پوشش مي  دهند و ابعاد تازه اي از اين فاجعه را فاش مي  كنند. كاريكاتور امروز به مناظره جمعه شب بوش و كري مربوط مي  شود.
018882.jpg
018879.jpg
018888.jpg
018885.jpg

خبرسازان
ايرانشهر
تهرانشهر
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
سفر و طبيعت
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |