يكشنبه ۳ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۳۵ - Oct 24, 2004
با موافقت رئيس جمهور
مستمري زنان سرپرست خانوار افزايش يافت
004605.jpg
ايسنا: افزايش مستمري زنان سرپرست خانوار بر اساس پيشنهاد فراكسيون زنان مجلس شوراي اسلامي به رئيس جمهوري مورد موافقت قرار گرفت.
پرويز زارعي سرپرست دفترزنان و خانواده سازمان بهزيستي سقف و كف مستمري زنان سرپرست خانوار را ۸ و ۲۵ هزار تومان اعلام و اظهار كرد: با توجه به موافقت رياست جمهوري با افزايش مستمري زنان سرپرست خانوار سقف و كف اين مستمري به ۵۰ براي خانواده هاي يك نفره و ۱۳۰ هزار تومان افزايش خواهد يافت.
وي در ادامه با اشاره به پيشنهاد طرح «ترميم نارسايي هاي تحصيلي دانش آموزان خانواده هاي تحت پوشش» به برنامه چهارم توسعه گفت: بر اين اساس با هدف ايجاد زمينه قبولي فرزندان خانواده هاي تحت پوشش در دانشگاههاي دولتي اعتباري معادل ۵۰۰ هزار تومان به ازاي هر دانش آموز پيشنهاد داده شده است.
زارعي افزود: پيشنهاد پوشش ۵۰۰ دانش آموز خانواده هاي تحت پوشش داده شده است كه اعتبار آن در صورت اختصاص، صرف كلاسهاي كنكور يا تقويتي اين دانش آموزان مي شود.
استقبال زنان سرپرست خانوار از وام اشتغال
نتايج يك طرح پژوهشي نشان مي دهد ۵۲ درصد زنان سرپرست خانوار دريافت وام را در ايجاد فرصت هاي شغلي موثر مي دانند.
نتايج طرح پژوهشي قدرت الله دوست محمدي كه با حمايت وزارت كشور و استانداري سمنان با عنوان «بررسي ميزان موفقيت طرح هاي خودكفايي و اشتغال زايي كميته امداد امام خميني» انجام شده، همچنين نشان مي دهد: اعطاي وام هاي خودكفايي، فرصت هاي شغلي مناسبي براي زنان سرپرست خانوار ايجاد كرده است.
به استناد نتايج اين پژوهش نشان مي دهد، ۵۴درصد از زنان سرپرست خانوار تمايل به دريافت وام دارند و ۵۲درصد دريافت وام را در ايجاد فرصت هاي شغلي مناسب مي دانند. همچنين ۵۰درصد آنها پيشرفت شغلي خود را منوط به دريافت وام دانسته و تنها ۲۷درصد از كساني كه وام دريافت نكرده اند اشتغال به آن شغل را برآورنده نيازهاي مالي خود مي دانند.
همچنين نتايج تحقيق به عمل آمده بيانگرآن است كه ۴۴درصد از زنان سرپرست خانوار دريافت وام را در تامين مواد اوليه ضروري دانسته و ۴۰درصد از آنها مواد اوليه اعطايي از كميته امداد را بهتر و مرغوبتر تلقي كرده اند.
اين پژوهش در پايان به منظور دستيابي موثر و مفيد به خودكفايي آموزشهاي بيشتر شغلي در حين عمل، برگزاري كارگاههاي آموزشي و افزايش وام پرداختي از سوي كميته امداد براي دستيابي به فرصت هاي جديد شغلي را به مسئولان و برنامه ريزان ذي ربط پيشنهاد مي كند.

وزارت بهداشت خبر داد:
مركز پيوند و بيماريهاي خاص ۵ ميلياردتومان كسري بودجه دارد
ايسنا: مدير مركز پيوند و بيماريهاي خاص وزارت بهداشت از كسري ۵ ميليارد توماني اين بخش خبر داد و اعلام كرد: فقط ۴۸ درصد بيماران نارسايي كليه در كشور پيوند مي شوند.
دكتر سيدمحمد كاظميني با بيان اين كه از قبل از انقلاب تاكنون ۱۶هزار و ۷۰۰ پيوند كليه انجام شده است، اظهار داشت: عمده اين پيوندها از سال۶۳ به بعد صورت گرفته و بقيه بيماران نارسايي كليه (۵۱ درصد) دياليز خوني و يك تا دو درصد آنها نيز دياليز صفاقي مي شوند؛ اين درحاليست كه تعداد بيماران دياليز صفاقي طي سالهاي اخير از ۱۰۰ به ۴۰۰ نفر افزايش يافته است.
وي پيوند را بهترين درمان نارسايي كليه دانست و خاطرنشان كرد: پيوند نشدن ساير بيماران مي تواند ناشي از عدم احراز شرايط پيوند در افراد داوطلب باشد، ولي در عين حال سالانه ۱۶۰۰ پيوند در بخشهاي پيوند در حال انجام است درحالي كه در كشور آمريكا فقط ۲۸ درصد بيماران دچار نارسايي، پيوند مي شوند كه اين اختلاف به دليل وجود اهدا كننده زنده در ايران است.
دكتر كاظميني با بيان اين كه ايران در زمينه پيوند كليه مقام پنجم در دنيا را دارد،  يادآور شد: آمريكا ۱۴ هزار، فرانسه ،۲۲۰۰ آلمان ،۲۱۰۰ ايتاليا ،۱۵۸۸ انگلستان ۱۵۷۰ پيوند كليه در سال انجام مي دهند.
مدير مركز پيوند و بيماريهاي خاص وزارت بهداشت با اشاره به افزايش ۱۰ درصدي پيوند از جسد طي سال گذشته در كشور گفت: سال ۷۲ نزديك به ۳۲ پيوند از جسد، سال ۸۰ حدود ۷۰ پيوند و در سال ۸۱ حدود ۹۶پيوند بوده و در سال۸۲ نزديك به ۱۶۷پيوند از جسد (مرگ مغزي) صورت گرفته است.
به گفته وي، آئين نامه اجرايي پيوند از جسد با تصويب در سال ۷۹ از سال ۸۰ ايجاد كه منجر به ايجاد شبكه فراهم آوري عضو در كشور شد.
دكتر كاظميني پيوند از جسد طي شش ماهه اول سال ۸۲ را ۴۸ مورد و سال ۸۳ را، ۵۱ مورد دانست و گفت:  اين رشد در تهران به دلايلي كاهش يافته درحالي كه در شهرستانها به دليل وجود شبكه فعال رشد خوبي داشته است به نحوي كه مشهد، يزد، شيراز(با ۳۳۰ پيوند كبد) و اصفهان از مراكز خوب پيوند در كشور هستند.
وي با بيان اين كه اعتبار پيش بيني شده سال ۸۲ به اين بخش واگذار نشد، گفت: اگر اين كسري بودجه امسال جبران نشود، در بخش پيوند با مشكل روبه رو خواهيم شد.
كاظميني با تاكيد بر اين كه بهره گيري از پيوند در كشور نهادينه نشده است،  تصريح كرد: اما وزارت بهداشت براي نهادينه كردن اين امر تلاش مي كند.
مدير مركز پيوند و بيماريهاي خاص وزارت بهداشت با بيان اين كه فعاليت هاي محدودي در زمينه پيوند كبد آغاز شده است، در مورد فعاليتهاي اين مركز  توضيح داد: در زمينه پيوند قلب نيز اقداماتي انجام شده و در زمينه پيوند كليه نيز فعاليت هاي خوبي در ۲۴ مركز در سراسر كشور در حال انجام است، اين در حاليست كه پيوند كليه در ايران يك دهم تعرفه ساير كشورهاست. وي بخش پيوند لبافي نژاد، هاشمي نژاد، بقيه الله، شريعتي، امام خميني(ره)، چمران، سينا، مدرس و شهداي تجريش در تهران را در حال فعاليت اعلام كرد.

همزمان با روز جهاني مراقبت  پرواز اعلام شد
خطاي نيروي انساني در پروازها ۳۰ درصد كاهش داشته است
004611.jpg
عكس:مسعود خامسي پور
گروه اجتماعي: آمارها نشان مي دهد كه خطاي نيروي انساني در پروازها نسبت به سال قبل در مدت زمان مشابه، ۳۰درصد كاهش داشته است.
مدير كل مراقبت پرواز شركت  فرودگاه هاي كشور به مناسبت ۲۹ مهرماه (روز جهاني مراقبت پرواز) گفت: در صورت تأمين تجهيزات و فعال تر شدن فرودگاه هاي غيرفعال كشور، ضريب خطاهاي انساني در مراقبت پرواز باز هم قابل كاهش است.
محمد صادق ديجوري به تجهيزاتي كه هم اكنون مورد استفاده گروه مراقبت از پرواز قرار مي گيرد اشاره كرد و درباره موقعيت ايران در ميان كشورهاي منطقه گفت: از وضع موجود راضي نيستيم ، اما با توجه به محدوديت ها و مشكلاتي كه از طرف كشورهاي خارجي بر ما تحميل شده است ، در ميان كشورهاي خاورميانه، جزو بهترين ها هستيم تا آن جا كه نظرات كارشناسي ما در نشست هاي منطقه اي كاملاً اجرا مي شود.
وي همچنين به تجهيزات خريداري شده در «پروژه سينا» اشاره كرده و گفت: در مراحل نهايي راه اندازي تجهيزاتي هستيم كه انتقال اطلاعات راداري ما را به ماهواره ممكن مي سازد و اميدواريم حداكثر ظرف ۳ ماه آينده به بهره برداري برسد.
ديجوري درباره اهميت راه اندازي اين تجهيزات توضيح داد: با به كارگيري اين تجهيزات، استمرار اطلاعات، بهبود كيفيت و اطمينان بيشتر براي پرواز هاي ما حاصل مي شود.
مدير كل مراقبت پرواز شركت فرودگاه هاي كشور به وجود ۷۶ كريدور بين المللي و داخلي به طول تقريبي ۲۶ هزار مايل اشاره كرد و افزود: آسمان ايران براي استفاده از هواپيماهاي عبوري بسيار مطلوب است؛ در صورت همكاري نيروهاي مسلح براي تأمين فضاي بيشتر و دست اندركاران بودجه به منظور تأمين تجهيزات فرودگاهي ، مي توانيم درآمد ماهانه كشور را از راه شارژ هوايي (دريافت حق عبور از هواپيماهاي خارجي از آسمان كشور) از ۸ ميليون دلار در ماه به مقدار بسيار بيشتري افزايش دهيم.
مهندس ديجوري بزرگترين مشكل موجود در مراقبت پرواز را كمبود نيروي انساني متخصص ذكر كرد و گفت: از آن جا كه تأمين نيروي انساني متخصص در اين كار مستلزم زمان طولاني است، با توجه به بازنشستگي هاي پرسنل قديمي، با كمبود نيروي جايگزين مواجه هستيم كه اين مشكل هم از طريق جذب نيرو در حال رفع شدن است.
وي به چگونگي جذب نيروي انساني پرداخت و اضافه كرد: تا سال ۸۰ دانشجويان را بورسيه مي كرديم و به طور مستقيم تحت آموزش مي گرفتيم؛ اما از سال ۸۰ به بعد، اين كار را اصلاح كرديم و نيروهاي متخصص را به طور متمركز از طريق كنكور سراسري جذب مي كنيم و در صورت توانايي دانشجوياني كه رشته هاي مورد نياز ما را انتخاب كرده اند، با توجه به موارد خاص، آنان را بورسيه مي كنيم.

اهميت استراحت در بيماري هاي تنفسي
واحد مركزي خبر: مدت استراحت كودكان را در منزل به علت سرماخوردگي جدي بگيريد.
رئيس  اداره  بيماريهاي  واگيردار مركز مديريت  بيماريهاي  وزارت  بهداشت گفت  : والدين  و مسئولان  مدارس  مدتي  را كه  پزشك  براي  استراحت  كودك  در منزل  به  علت  سرماخوردگي  ضروري  دانسته است، جدي  بگيرند.
دكتر محسن  زهرايي   افزود: هر سال  با سرد شدن  هوا آلودگي  با ويروسهايي  كه  عفونت  دستگاه تنفسي  ايجاد مي  كنند مانند كروناويروسها، رينوويروسها و ويروس آنفلوانزا شيوع  مي يابد اما از آنجا كه  براي  اين  بيماريها بجز استراحت  و كنترل  علائم ، درمان  خاصي  وجود ندارد ضمن  اين كه  آنها بسيار نيز واگيردار هستند، سفارش  اصلي  ما بر ماندن  بيمار در منزل  است .
وي  در پاسخ  به  اين  سؤال  كه  آيا دريافت  خبرهاي  متعدد از ابتلاي كودكان  به  ويژه  در مهدكودك  ها به  عفونت هاي  تنفسي  كه  با علائم  گوارشي  نيز همراه  است  دلالت  بر همه گيري  نوعي  عفونت  ويروسي  در تهران  دارد يا خير گفت : در اين  اداره  هنوز گزارشي  مبني  بر اپيدمي  نوعي ويروس  جديد اعلام  و صادر نشده  است اما پيدايش  ويروسهاي  تنفسي  جديد هر سال  در فصل  پاييز يا حتي  مجموعه اي  از آنها طبيعي  است.
 دكتر زهرايي  علامت  اوليه  عفونت  با باكتريهاي  غيرعادي  در پنوموني هاي اتي  پيك  ذات الريه  غيرمعمول  را نيز سرفه هاي  شديد و خلط دار اعلام  كرد و گفت  اين  دسته  از بيماريهاي  تنفسي  نيز در اين  فصل  در كودكان  و شيرخواران  شايع  مي  شوند كه  به  مراقبت هاي  بيشتر و حتي  گاه  بستري  در بيمارستان  نياز دارند.
وي  با اشاره  به  راههاي  انتقال  عفونت  هاي  ويروسي  از راه  تنفس ، صحبت كردن ، دست  دادن  و استفاده  از وسايل  مشترك  گفت : بهترين  شيوه  كنترل اين  بيماريها ضمن  تأكيد بر مراجعه  به  پزشك، دوري  از مكانهاي  پرجمعيت  و كامل  كردن  مدت  استراحت  در منزل  است  و مسئولان  مهدكودك  ها و مدارس نيز بهتر است  براين  امر تأكيد داشته  باشند.

مواد مخدر صنعتي و شيميايي با پوشش داروهاي
قانوني وارد كشور مي شود
شناسايي مواد مخدر صنعتي به عهده وزارت بهداشت و جلوگيري از ورود آن وظيفه نيروي انتظامي است
گروه اجتماعي: مواد مخدر صنعتي و شيميايي با پوشش هاي مواد دارويي قانونمند وارد كشور مي شود كه شناسايي آنها به وسيله كيت هايي مخصوص به عهده وزارت بهداشت است، اما كنترل شناسايي و مقابله با باندهاي وارد كننده اين مواد، به عهده دستگاه هاي مقابله كننده است.
دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر ضمن اعلام اين مطلب افزود: وزارت بهداشت تا مرحله شناسايي اين داروها، وظيفه دارد و پس از آن مسئوليتي نخواهد داشت.
دكتر هاشمي همچنين گفت: اين موضوع در كشور ما هنوز به يك بحران تبديل نشده است. اما با توجه به تنوعي كه اين نوع مواد مخدر دارد و تا كنون يك هزار و ۷۰۰ نوع آن شناسايي شده و ضروري است قبل از اين كه به معضلي اساسي تبديل شود، برخوردي مناسب با اين موضوع صورت گيرد.
دكتركيانوش صادق دقيقي، عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي نيز در اين خصوص به ايلنا گفت: به رغم حساسيت هايي كه زماني در مجلس در اين زمينه به وجود آمد و كارگروههاي مجلس، تحقيقات و مطالعات بسياري نيز در اين زمينه انجام دادند ولي اين مسئله متأسفانه در حال حاضر بدون پيگيري و بي نتيجه متوقف شده است.
وي افزود: كميسيون هاي اجتماعي و بهداشت بايد به عنوان متوليان قانونگذاري در اين رابطه با پيگيري جدي اين مسئله راهكارهاي شفاف و مؤثري را در اين ارتباط هر چه زودتر ارائه دهند و به اين وضعيت و رشد آن در جامعه پايان دهند.

هشت استان كشور از خدمات شبكه بهزيستي روستايي برخوردار مي شوند
ايرنا: هشت استان كشور از خدمات شبكه بهزيستي روستايي برخوردار مي شوند. اين طرح در هشت مركز بخش استان و روستاهاي تابعه در زمينه طرح هاي پيشگيري، توانبخشي و اجتماعي با توجه به شاخص هاي روستايي به اجرا درمي آيد.
رئيس ستاد شبكه بهزيستي روستايي ضمن اعلام اين مطلب گفت: اين  شبكه  ابزاري  اجرايي  براي  طرحها و برنامه هاي  معاونتهاي  تخصصي  بهزيستي  در روستاهاست  كه  با هدف  راه اندازي  مراكز بهزيستي  در روستاها، فعال  كردن  مجتمع هاي  بهزيستي  و فراهم  نمودن  زمينه  مشاركتهاي  مردمي  در قالب  تشكلهاي  مردمي  ايجاد مي شود.
پارسايي  ادامه  داد: از گذشته  يك  هزارو ۲۰۰ مجتمع  بهزيستي  روستايي  در سطح  روستاها وجود داشته  كه  ۴۰۰مورد آن  در مركز بخش  و مابقي  در روستاهاي  اطراف  فعال  بودند كه  به عنوان  سرمايه  اوليه  درصدد فعال  تر كردن  آنها با آموزش  كارشناسان  و نيروهاي  اوليه  آن  هستيم .
اين  مسئول  در اين  ارتباط  به  مصوبه  شوراي  عالي  معماري  و شهرسازي  مبني  بر دائر كردن  و تجهيز مجتمع هاي  بهزيستي  براي  مراكز بخش  و دهستان  كه  از سه  تا چهار هزار نفر جمعيت  دارند اشاره  كرد و آن  را سند معتبري  براي  اختصاص  منابع  براي  اين  اقدام  دانست .
وي  نيازسنجي  در روستاها براي  ارائه  خدمات  را از جمله  فعاليتهاي  اين  مركز عنوان  كرد و اظهار داشت : ممكن  است  كه  مسايل  عمده  در روستايي  مثلا آسيبهاي  اجتماعي  و در روستايي  ديگر، مسايل  ديگري  باشد، و در واقع  هر نوع  خدمتي  مختص  منطقه  خاصي  است .
پارسايي  به  تعامل  بين  بخشي  با ساير سازمانها و نهادها مانند جهاد كشاورزي  و بهداشت  و درمان  براي  ارائه  خدمات  در روستاها اشاره  كرد و يادآور شد كه  در طرح  مشخص  شده  براي  شبكه  بهزيستي  روستايي  موضوع  همكاري  با ساير بخشها نيز مدنظر قرار گرفته است .
به  گفته  وي ، يكي  از اهداف  راه اندازي  شبكه  بهداشت  روستايي ، اجرايي  كردن  نظام  جامع  رفاه  و تامين  اجتماعي  در روستاها در رابطه  با مسايل  حمايتي  و بيمه اي  است .

تشكيل سازمان غذا و دارو گره اي از مشكلات دارويي كشور باز نمي كند
004608.jpg
ايلنا: با توجه به اين كه سازمان غذا و دارو نيز همانند معاونت غذا و دارو در ۹۰ درصد موارد به امور غذايي مي پردازد و تنها ۱۰ درصد از عملكرد خود را متوجه دارو مي كند، به نظر مي رسد كه تصويب طرح تشكيل اين سازمان مستقل نيز نتواند گرهي از مشكلات دارويي كشور باز كند.
دكتر حسين علي شهرياري عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي ضمن اعلام اين مطلب افزود: متأسفانه دلايلي كه موافقان طرح تشكيل سازمان غذا و دارو ارائه مي دهند به هيچ عنوان قانع كننده نيست و تا زماني كه اطلاعات مطروحه در اين باب در همين حد باشد، بعيد به نظر مي رسد كه بتوان با آن موافقت كرد.
وي افزود: البته اين طرح در مجلس قبل به صورت لايحه بود ولي در مجلس فعلي اين مسأله از سوي يكي از نمايندگان مجلس پيگيري مي شود.
شهرياري ادامه داد: در حال حاضر بحث مشكلات دارويي نظير كيفيت و قاچاق آن در كشور بسيار حائز اهميت است و با تشكيل سازمان دارو و غذا نيز بعيد به نظر مي رسد بتوان اين معضلات را رفع كرد لذا ضرورتي براي تشكيل آن احساس نمي شود و معاونت كنوني نيز در صورت عملكرد مناسب قادر خواهد بود تا حد مورد انتظار درصدد رفع اين نقايص برآيد.
نماينده زاهدان افزود: به نظر مي رسد به وجود آوردن تشكيلاتي جديد كه قطعاً با مشكلات خاص خود روبه روست نمي تواند كاري پيش ببرد و در حال حاضر بسنده كردن به همان معاونت غذا و دارو به عنوان زير مجموعه وزارت بهداشت اصلح تر باشد.

نتايج يك تحقيق:
ازدواج با صلاحديد والدين خوشبختي مي آورد
ايسنا: ازدواج بر اساس صلاحديد والدين باعث خوشبختي شده و همچنين مهريه هاي سنگين از موانع ازدواج است.
بر اساس نتايج يك تحقيق كه با موضوع «جوان و ازدواج» انجام شده، حدود ۷۸ درصد جوانان اعتقاد دارند كه مهريه هاي سنگين آنان را از ازدواج فراري داده است.
اين تحقيق كه بر اساس پاسخگويي جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال به انجام رسيده، نشان مي دهد كه ۷۱ درصد جوانان مي گويند افرادي كه با صلاحديد والدين شان ازدواج كرده اند، خوشبخت ترند و ۷۲ درصد نيز خواستگاري سنتي را به روش هاي ديگر همسريابي و يا خواستگاري ترجيح مي دهند.
اين تحقيق مي گويد: ۹۰ درصد جوانان كه به سؤالات پاسخ داده اند، بيكاري و نداشتن شغل را مانع بزرگ ازدواج شان دانسته اند.
براساس اين تحقيق، تنها ۶/۳۴ درصد جوانان ترجيح مي دهند همسرشان را از بين افراد فاميل و بستگان انتخاب كنند و بيش از ۶۰درصد ديگر نيز اختلاف سطح تحصيلات بين دختر و پسر در موقع ازدواج را مهم نمي دانند.
همچنين ۱/۶ درصد جوانان بر اين باورند كه دختراني كه زود ازدواج مي كنند، فرصت تحصيل و اشتغال را از دست مي دهند و تنها ۷/۳۰ درصد اشتغال زنان را به مصلحت خانواده نمي دانند.
داشتن شغل براي دختران به اعتقاد بيش از ۷۰ درصد جوانان موقعيت بهتري را براي ازدواج آنها فراهم مي كند.
همچنين حدود ۵۳ درصد جوانان اعتقاد دارند به دليل اين كه ازدواج در زندگي هر كس معمولاً يك بار اتفاق مي افتد، بهتر است مراسم آن تا حد امكان باشكوه برگزار شود.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |