يكشنبه ۳ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۳۵ - Oct 24, 2004
دور دوم مذاكرات نمايندگان سه كشور اروپا و ايران چهارشنبه آينده برگزار مي شود
وين- خبرگزاري جمهوري اسلامي:  دور دوم  مذاكرات  نمايندگان  سه  كشور اتحاديه  اروپا (آلمان ، فرانسه  وانگليس ) بانمايندگان  ايران  چهارشنبه آينده  در شهر وين  پايتخت  اتريش  برگزارخواهد شد.
يك  ديپلمات  غربي  روز گذشته به  خبرنگار ايرنا در وين  گفت : در اين  ملاقات درباره  پيشنهادات  اتحاديه  اروپا با ايران  گفت  وگو خواهد شد.
وي  كه خواست  نامش  فاش  نشود، افزود: هدف  از اين  مذاكرات  ادامه ترغيب  ايران به  توقف  برنامه  غني سازي  اورانيوم  و اعتمادسازي  لازم  از سوي  اين  كشور است .
نمايندگان  اين  سه  كشور اروپايي  پنجشنبه  گذشته  در محل  نمايندگي  فرانسه با مقامات  ايراني  ديدار و پيشنهادات  خود را به  ايران  ارايه  كردند.
بر اساس  برخي  گزارش ها قرار است  احتمالا خاوير سولانا رئيس  روابط خارجي اتحاديه  اروپا نيز در مذاكرات  روز چهارشنبه  آينده  ايران  و اروپا شركت  كند. اتحاديه  اروپا، آلمان ، انگليس  و فرانسه  از نتايج  و روند دور اول  مذاكرات  نمايندگان  ايران  و اين  سه  كشور استقبال  و ابراز خرسندي  كرده اند.
اين  در حالي  است  كه  ريچارد بوچر سخنگوي  وزارت  امور خارجه  آمريكاگفته  است : آمريكا پيشنهاد جديد اروپا به  ايران  را كه  پنج شنبه  گذشته  ارايه شد، تاكنون  نپذيرفته  است .
همچنين ايسنا به نقل از خبرگزاري رويتر گزارش داد كه مقامات آلمان، فرانسه و انگليس چهارشنبه هفته جاري با هيات مذاكره كننده ايراني ديدار و گفتگو خواهند كرد.
اين خبرگزاري انگليسي هدف از اين ديدار را مذاكرات در خصوص پيشنهاد اروپا مبني بر ارايه فناوري هسته اي به تهران در ازاي پايان دادن ايران به برنامه غني سازي اورانيوم ذكر كرد.
اين گزارش با ذكر اينكه انتظار نمي رود در دور دوم مذاكرات پيشرفتي حاصل شود به نقل از ديپلماتها افزود كه انتظار ندارند ايران آماده باشد پيشنهاد اروپا را بپذيرد.
اين ديپلماتها همچنين گفتند كه امكان دارد ايراني ها سعي كنند توافقي را پيشنهاد دهند كه براساس آن ايران بخشهايي از برنامه غني سازي را به صورت موقت به حالت تعليق درآورد، اما اين امر اروپايي ها را راضي نخواهد كرد.

دستور كار اين هفته مجلس شوراي اسلامي
فارس: در جلسات اين هفته كميسيونهاي مجلس شوراي اسلامي چهار نفر از وزرا براي پاسخگويي به سوالات و ارائه گزارش به مجلس مي روند.
كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي در اين هفته با حضور جعفر توفيقي و معاونين وي سوالات سيد مصطفي سيد هاشمي، اكبر اعلمي و بيژن شهبازخاني نمايندگان مردم شهرهاي شهر بابك، تبريز و ملاير از وزير علوم، تحقيقات و فناوري را مورد بحث و بررسي قرار خواهد داد.
علاوه بر اين در كميسيون آموزش و تحقيقات با حضور وزير علوم وضعيت فرهنگي و مديريتي در دانشگاه ها مورد بررسي قرار خواهد گرفت.
در اين هفته سوالات اكبر اعلمي، محمود ابطحي، حسينعلي شهرياري و عوض حيدرپور نمايندگان مردم تبريز، خميني شهر، زاهدان و شهرضا نيز صفدر حسيني وزير امور اقتصادي و دارايي را در روز سه شنبه به كميسيون اجتماعي مي آورد.
حبيب الله بيطرف وزير نيرو نيز جهت پاسخگويي به سوالات تعدادي از نمايندگان استان خوزستان درباره پروژه انتقال آب كارون به رفسنجان به كميسيون انرژي خواهد رفت. محمود حجتي و حبيب الله بيطرف وزراي جهاد كشاورزي و نيرو نيز در جلسه مشتركي با اعضاي كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي كه در آن استاندار اردبيل و مجمع نمايندگان استان اردبيل نيز حضور دارند، به بررسي مسائل و مشكلات بخش آب و كشاورزي و منابع طبيعي اين استان مي پردازند.
كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس وضعيت بسيج دانشجويي و سازمان جغرافيايي را بررسي مي كند
كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس امروز وضعيت بسيج دانش آموزي و سازمان جغرافيايي نيروهاي مسلح را با حضور مسئولان ذيربط بررسي مي كند.
كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس علاوه بر بررسي وضعيت بسيج دانش آموزي و سازمان جغرافيايي نيروهاي مسلح، طرح اصلاح ماده ۶۰ قانون برنامه سوم توسعه، لايحه الحاق دولت جمهوري اسلامي ايران به كنوانسيون بين المللي عليه گروگانگيري وبررسي لايحه تعيين مرجع تهيه وتصويب مقررات مربوط به تخلفات مربوط به امورشهري و چگونگي اجراي آن را بررسي مي كند.
اعضاي هيأت تحقيق و تفحص از سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور
فردا انتخاب مي شوند
اعضاي هيات تحقيق و تفحص از سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور وساير دستگاههاي مرتبط با امور استخدامي و معيشتي كاركنان دولت ونهادها و موسسات و شركتهاي تحت پوشش و وابسته امروز در كميسيون اجتماعي مجلس مشخص مي شوند.
طرح تحقيق و تفحص ازسازمان مديريت و برنامه ريزي كشور ۱۹ مرداد ماه با ۲۷ امضا تقديم هيات رئيسه مجلس شده بود كه پس ازبحث وبررسي وتصويب دركميسيون اجتماعي مجلس ۱۵ مهرماه اين طرح به تصويب مجلس رسيد. تقاضاي تحقيق و تفحص از عملكرد سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور مسائل اداري و مديريتي مجموعه تشكيلات و ساختار دولت كه با امور استخدامي و معيشتي و بهره وري كاركنان ارتباط دارد را شامل مي  شود.
جايگزيني مجازات اجتماعي به جاي زندان مفيد است
فارس: نايب رئيس كميسيون حقوقي و قضائي مجلس شوراي اسلامي گفت: جايگزين كردن مجازات اجتماعي به جاي مجازات زندان و حبس، براي جامعه و مردم مفيد و موثر است.
فضل الله موسوي با اشاره به لايحه جرم زدايي و جايگزيني مجازات اجتماعي به جاي مجازات زندان گفت: مجازات زندان براي برخي از متخلفين داراي آثار سوء و تبعات منفي است.
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي افزود: اگر زنداني سرپرست خانواده باشد اين مجازات براي خانواده وي هم مشكل ايجاد مي كند. وي گفت: به دليل آن كه در زندان مجرمين متفاوتي حضور دارند، حضور يك متخلف در زندان كه چندان با فسادها و انحرافات آشنايي ندارد ممكن است باعث آلوده شدن بيشتر او شود.
موسوي با تأكيد برجايگزيني برخي مجازات به جاي مجازات حبس و زندان گفت: اصل قضيه جايگزيني مجازات اجتماعي به جاي مجازات زندان، موثر و مفيد است و اين امر بايد با استفاده از نظر كارشناسان و متخصصين پيگيري شود.
لايحه مجازات اجتماعي جايگزين زندان مي تواند از وقوع جرم جلوگيري كند
عضو كميسيون حقوقي و قضائي مجلس گفت: لايحه مجازات اجتماعي جايگزين زندان در صورتي كه بدنبال پيشگيري از جرم و خالي نكردن زندانها باشد، مي تواند مفيد واقع شود.
موسي قرباني عضو هيأت رئيسه مجلس اظهار داشت: در صورتي كه لايحه زندان زدايي و يا مجازات اجتماعي جايگزين زندان بتواند شخص مجرم را متنبه و درس عبرتي براي ديگران شود، مي تواند موفق باشد.
وي تصريح كرد: بايد از سوي مسئولان مجازات و يا جايگزين آن به گونه اي تهيه و تدوين شود كه مجرم تنبيه و به سراغ ارتكاب دوباره جرم نرود و جامعه چند باره ضرر نكند.
قرباني خاطرنشان كرد: موارد در نظر گرفته شده در لايحه جايگزين مجازات اجتماعي مانند پرداخت جزاي نقدي، انجام خدمات عمومي و محروميت موقت از برخي حقوق اجتماعي مي تواند در كاهش و پيشگيري جرم موثر باشد و به موفقيت برسد.

يادداشت
پايداري حكيمانه
دير نيست آن زماني كه جهان غرب درمورد احداث نيروگاه آب سبك بوشهر سروصدا به راه انداخته و با تمام نيرو به ايران و روسيه فشار مي آورد. فشار ديپلماتيك سنگين بر جمهوري اسلامي و تلاش براي تهديد و يا تطميع روسيه؛ تا روند احداث نيروگاه بوشهر متوقف گردد. پايداري جمهوري اسلامي ايران مانع از آن شد كه غرب به هدف خود دست يابد.البته سياست روسيه در حفظ منافع و اقتدار خود در برابر غرب نيز در اين ميان نقش خود را داشت .
پس از مطرح شدن اقدامات بومي و البته مشروع و قانوني متخصصان كشورمان براي دستيابي به چرخه سوخت هسته اي بار ديگر مساله اتمي ايران در دستور كار غرب قرار گرفت.
اينبار نه تنها پروژه بوشهر از دستور كار خارج شد و ديگر سخني از ضرورت توقف آن به ميان نمي آيد و صرفا مساله توافق برسر خارج كردن زباله سوخت آن مطرح مي شود، بلكه موضوع برخورداري از نيروگاه هاي آب سبك به عنوان يك امتياز ارايه شده به جمهوري اسلامي ايران در برابر توقف چرخه سوخت هسته اي بر روي ميز مذاكرات قرار گرفته است.
اين روند نشان مي دهد كه تا اينجاي كار پايداري حكيمانه مسئولان توانسته دستاورد بزرگي را براي كشور محقق سازد ، هرچند تا دستيابي به هدف نهايي يعني پذيرش حق قانوني و مشروع كشورمان در دارا بودن چرخه سوخت هسته اي، هنوز راهي بس طولاني در پيش داريم.
اينك طرح پيشنهادي اروپا از سوي مسئولان كشور در دست بررسي است و هنوز هيچ پاسخ رسمي نسبت به آن ارايه نشده است. يقينا مسئولان كشور همچون گذشته، حكيمانه منافع عاليه كشور را مد نظر قرار داده و پاسخ مناسب را به آن ارائه خواهند داد.
در اين ميان نكات ذيل قابل توجه مي نمايد:
۱ _ حمايت آحاد مردم ايران در دفاع از حق دستيابي به تكنولوژي هسته اي، ياريگر مقامات كشورمان در هر گونه مذاكره با مسئولان آژانس و كشورهاي غربي است. درك نظرات مردم و رويكرد عموم ملت ايران در اين زمينه كار دشواري نيست. تا آنجا كه حتي رسانه هاي غربي نيز در تحليل هاي خود به اين نكته اعتراف كرده و مي كنند.
۲ _ بررسي شرايط جهان حاكي از آن است كه برخلاف نظر دولتمردان آمريكايي، شرايط بين المللي در سمت و سوي ديگري در حركت است و تفاهم با ايران را مبناي هر اقدامي تلقي مي كند. لذا مسئولان كشور با دست بازتر و آرامش خاطر بيشتر قادر به ادامه مذاكرات براي تحقق منافع ملي خواهند بود.
۳ _ در متن طرح پيشنهادي اروپا هنوز هيچ امتيازي به كشورمان داده نشده، بلكه تمام مطالب مطرح شده صرفا به عنوان دستور كار مذاكره مورد اشاره قرار گرفته است. لذا نبايد آنها را به عنوان دستاوردهاي نهايي تلقي كرد.
۴ _ از كجا معلوم كه سير مذاكرات پيشنهادي غرب آنقدر به طول نينجامد كه در اين ميان با تصويب يك پروتكل جديد در زمينه فعاليت هاي هسته اي اصل حقوق اعطايي NPT به كشورهاي عضو مورد تجديدنظر قرار نگيرد. در اين ميان اين سوال مطرح مي شود كه چرا به بند ۲ NPT اشاره شده و از اشاره به بند ۴ آن پرهيز مي گردد.
۵ _ پرواضح است كه دولت آمريكا بيش از هر بازيگر جهاني ديگر اين نكته را درك مي كند كه شرايط خاورميانه بسيار حساس و ويژه  بوده و نمي توان مسايل آن را از يكديگر تفكيك كرد. پرونده هسته اي ايران، زرادخانه اتمي اسرائيل، بحران عراق و ديگر مسايل مزمن خاورميانه به طور ارگانيك با هم در ارتباط بوده و درمان هريك مستلزم توجه به ديگر ابعاد مسايل اين منطقه پرآشوب و تاثيرگذار در سياست هاي جهاني است.

ناطق نوري:
انتخابات رياست  جمهوري گام سوم اصولگرايان براي خدمت رساني است
ايسنا: جريان ارزشي و اصولگرا براي خدمت رساني به مردم، گام اول را در انتخابات شوراها و گام دوم را در انتخابات مجلس هفتم برداشت؛ گام سوم را نيز در انتخابات رياست جمهوري برمي دارد.
حجت الاسلام والمسلمين علي اكبر ناطق نوري، جمعه شب در نشست مشترك تشكلهاي اصولگرا و اعضاي جامعه اسلامي مهندسين كه در مسجد دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شده بود، ضمن بيان مطلب فوق به تحليل اوضاع كشور در آستانه انتخابات رياست جمهوري پرداخت و گفت: با وجود برخورداري كشور از منابع و معادن غني و نيروي انساني كارآمد در عرصه هاي مختلف امكانات كشور بايد به گونه اي هدايت و مديريت شود تا مردم دغدغه گراني، بيكاري، اعتياد و امنيت نداشته باشند.
وي انتخابات رياست جمهوري آينده را يكي از مهمترين انتخابات ها در ايران دانست و اظهار داشت: انتخابات رياست جمهوري سرنوشت مديريت اجرايي كشور را رقم مي زند و هر گونه بي توجهي نسبت به اين امر مهم مي تواند آثار زيانباري براي كشور داشته باشد.
ناطق نوري عدم پايبندي بعضي مسئولان به مباني نظام و بحثهاي ساختارشكنانه را باعث اميدواري دشمنان دانست و تأكيد كرد: رئيس جمهور آينده بايد بتواند مصالح و منافع ملي را تشخيص دهد و فضايي در كشور ايجاد كند كه به اصول بنيادين نظام خدشه دار نشود.
وي افزود: شكسته شدن خط قرمزها و زير سئوال رفتن مباني باعث مي شود وقت مسئولان كه بايد صرف سازندگي و پيشرفت كشور شود، به مباحث بيهوده صرف شود.
ناطق نوري با تأكيد بر حضور گسترده مردم در انتخابات رياست جمهوري گفت: حضور پرشور مردم در انتخابات، معادلات دشمنان را بر هم مي زند، پس افرادي بايد به عنوان نامزد وارد صحنه رقابت شوند كه از مقبوليت عمومي برخوردار و باعث شوند مردم در انتخابات هر چه بيشتر شركت كنند. وي گفت: رئيس جمهور آينده بايد با رأي بالاي مردم انتخاب شود و جريان اصولگرا در معرفي نامزد انتخابات رياست جمهوري مقبوليت عمومي وي را مورد توجه قرار دهد. او بايد فرصت شناس باشد و بداند كه تعامل با كشورهاي دنيا جزو اصول نظام است و با حفظ عزت، حكمت و مصلحت بايد با كشورهاي ديگر تعامل و همكاري داشته باشيم.

علي رياض: تقاضاي تحقيق و تفحص از وزارت بهداشت در دست بررسي است
«سيد علي رياض» عضو كميسيون اصل ۹۰ مجلس گفت: برخي از نمايندگان تقاضاي تحقيق و تفحص از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي را ارايه كرده اند كه در دست كميسيون تخصصي مربوطه در مجلس قرار گرفته است.
نماينده تهران افزود: پزشكان عمومي مطالبات متنوعي دارند كه از جمله آنها مي توان به اشتغال، پروانه پزشكي و نيز آزمون دستياري اشاره كرد. من به آنها پيشنهاد دادم كه مجلس آماده است مسائل آنها را با همكاري نظام پزشكي حل و فصل كند.وي خواسته پزشكان عمومي را «صنفي و نه سياسي» دانست و گفت: دبيرخانه اي براي رسيدگي به مشكلات پزشكان عمومي در نظام پزشكي تهران بزرگ تشكيل شد و روز پنج شنبه، يكي از نشست هاي ماهانه خود را در اين خصوص برگزار كرد.

آمريكا از موفقيت پروژه خط ارتباط نفتي ايران با اتحاديه اروپا نگران است
فارس: نماينده ويژه آمريكا در امور درياي خزر، كشورهاي حاشيه خزر را كه با ايران معاملات نفتي دارند، به تحريم اقتصادي تهديد كرد. به گزارش خبرگزاري اينترفكس، «استيون مان» با اعلام اين كه شركت گازپروم روسيه نقش اصلي را در پروژه خط ارتباط نفتي بين ايران و اتحاديه اروپا دارد، افزود: خط ارتباط  نفتي بين ايران و اتحاديه اروپا كه شركت گازپروم در پي احداث آن است، از جنوب قفقاز مي گذرد و براي اين كه موفق شود بايد از خطوط نفتي گرجستان استفاده كند.
استيون مان تصريح كرد: نفت كشورهايي مثل آذربايجان و قزاقستان به جاي اين كه از مسير ايران صادر شود، بهتر است كه از طريق خط لوله باكو-تفليس-جيهان منتقل شود و اين خط لوله نقش بسزايي در كاهش قيمت نفت در منطقه خواهد داشت.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |