يكشنبه ۳ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۳۵ - Oct 24, 2004
پول الكترونيكي در خدمت شهروندان
استفاده از پايانه هاي فروش مكانيزه فراگير مي شود
004599.jpg
گروه انفورماتيك- استفاده از پايانه هاي فروش الكترونيكي (pos) در اصناف اجباري شد.
واحدهاي صنفي فعال در شهرهاي با بيش از ۳۰۰ هزار نفر جمعيت از طرف كميسيون هيأت عالي نظارت ملزم شده اند كه تا ۳ سال آينده دستگاه POS نصب كنند.
اين دستگاه به شهروندان امكان خريد از طريق انواع كارت هاي پولي يا پول الكترونيكي را مي دهد و واحدهاي صنفي نيز مراودات مالي خود را از طريق بانك ها انجام خواهند داد.
دبير هيأت عالي نظارت بر اصناف و بازرگانان، فرجي، در اين باره گفت: به منظور ايجاد بستر لازم براي به جريان درآمدن بحث پول الكترونيكي آيين نامه اي به تصويب رسانديم كه واحدهاي صنفي را ملزم به استفاده از پايانه هاي فروش الكترونيكي مي كند.
وي افزود: پيش بيني مي شود بخش اعظمي از اصناف در شهرهاي بزرگ تا سال آينده از امكانات فروش الكترونيكي استفاده كنند.
POS بهتر از ATM
تلاش وزارت بازرگاني و اتحاديه ها براي وارد كردن پايانه هاي پذيرش كارت پول در حالي صورت مي گيرد كه كارشناسان مالي و بانكي كشور نيز با جديت فراوان بحث استفاده شهروندان از pos را دنبال مي كنند.
مهران شريفي، مدير اداره نظام هاي پرداخت بانك مركزي در اين باره معتقد است: سيستم بانكي كشور بعد از گسترش مناسب ATM در سطح كشور به اين نتيجه رسيده است كه خودپردازها صرفه اقتصادي چنداني ندارند و تنها نوعي سرويس ويژه محسوب مي شوند، كدام اصلي در بحث تجارت الكترونيكي حركت به سوي استفاده از حساب ها و كارت ها و پايانه هاي الكترونيكي است.
او ادامه مي دهد: در بحث پول الكترونيكي دو فاكتور مهم است: اولي نصب به تعداد كافي پايانه هاي فروش است تا شهروندان احساس كنند كارتي در اختيار دارند كه در مواقع لزوم مي تواند جايگزين پول نقد براي ايشان باشد و از سوي ديگر تعداد كارت ها و ميزان استفاده شهروندان هم به طور همزمان مهم است تا فروشندگان براي استفاده از ترمينال هاي الكترونيكي پذيرش كارت رغبت بيشتري نشان بدهند و اطمينان حاصل كنند كه اين وسيله براي شان بي مصرف نخواهد بود و مشتري از آن استفاده مي كند.
زيرساخت؛ نگاه دوباره
خبر اجباري شدن استفاده از پايانه هاي الكترونيكي فروش، با استقبال اتحاديه ها و انجمن هاي صنفي روبه رو شده است، كه از جمله آنها مي توان به اظهارنظر رئيس مجمع خدمات توليدي و فني استان تهران اشاره كرد كه در گفت وگويي از عملياتي شدن طرح استفاده از pos در اصناف تحت پوشش خود خبر داده است.
فاضلي ضمن اعلام خبر فوق، بر لزوم همه گير شدن اين امكانات سخن گفت: استقبال اصناف گرچه باعث خوشحالي است اما مسأله اينجاست كه عملياتي شدن طرح فوق نياز به وجود زيرساخت و بستر مناسب ارتباطي ميان واحدهاي صنفي و بانك ها دارد و اين در حالي است كه وزير بازرگاني دو هفته پيش در جمع خبرنگاران از نبود زيرساخت هاي لازم براي اجراي طرح تجارت الكترونيكي خبر داده بود.
احمد معتمدي، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات نيز هفته گذشته، در جلسه امضاي تفاهم نامه وزارت ICT و وزارت آموزش و پرورش، با پذيرفتن ضعف هاي موجود در زمينه زيرساخت  اعلام كرد اين وزارتخانه قصد دارد پس از اين ضمن امضاي تفاهم نامه هاي دقيق مبتني بر نيازهاي ديگر وزارتخانه ها به صورت زمان بندي شده و با حداكثر سرعت امكانات و بستر مورد نياز براي فعاليت هاي ايشان را فراهم كند.
او از وزارت بازرگاني به عنوان يكي از اهداف اين طرح نام برد و اعلام كرد به زودي تفاهم نامه اي در اين زمينه بين دو وزارتخانه به امضا مي رسد.

پذيرش اول
۱۵ آبان اسامي ۱۰۰۰ دانشجوي مجازي اعلام مي شود
004602.jpg
ايسنا- اسامي اوليه نخستين دانشجويان مجازي ايران ۱۵ آبان ماه از طريق وب سايت دانشگاه مجازي علم وصنعت ايران اعلام مي شود.
رئيس دانشگاه مجازي علم و صنعت ايران با بيان اينكه حدود يك هزار نفر براي تحصيل در مقطع كارشناسي سه رشته مهندسي فناوري اطلاعات، مهندسي كامپيوتر گرايش نرم افزار و علوم كامپيوتر پذيرش مي شوند، گفت: شرط اصلي پذيرش اين دانشجويان، نمره معدل داوطلبان است.دانشجويان مجازي پس از پذيرش اوليه در دوره هاي دانش پذيري شركت مي كنند و طبق زمان بندي اعلام شده،  پذيرش نهايي ايشان در تاريخ ۳۰ آبان صورت مي گيرد و از ۱۷ بهمن ماه وارد دوره آموزشي مي شوند.
گفتني است دانشجويان در طول تحصيل مي توانند از مزاياي كتابخانه مجازي، تخفيف در تهيه كارت هاي اينترنتي، شركت در همايش هاي دانشجويي و فرهنگي برخوردار شوند و علاوه بر اين طبق اعلام سردار كارگر رئيس اداره نظام وظيفه، دانشجويان پسر در طول مدت تحصيل از خدمت سربازي معاف مي شوند.
اطلاعات بيشتر در خصوص اين دانشگاه در سايت www.elearning-iust.com موجود است.

دو ميليارد تصويب شد، چهار ميليارد در راه است
وام كم بهره به پروژه هاي تحقيقاتي ICT
ايسنا- تا به حال دوميلياردتومان از كل مبلغ اختصاص يافته جهت امر پژوهش در قالب وام به شركت ها ومؤسسات تحقيقاتي در حوزه ICT مصوب شده است.
معاون آموزش و پژوهش وزارت ارتباطات در اين باره گفت: اختصاص دو درصد از بودجه شركت هاي وابسته به وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات براي بحث آموزش و تحقيق به عنوان يكي از محورهاي اصلي دانشگاه ها به همين منظور انجام گرفته و قاعدتاً مشاهده نتيجه اين سرمايه گذاري نيازمند زمان خواهد بود.
مسعود شفيعي با اشاره به اختصاص وام ۴۰ميليارد توماني به صورت وام با كارمزد پايين به مؤسسات آموزش و شركت هاي خصوصي فعال در IT گفت: تاكنون حدود ۱۳۰درخواست وام داشته ايم كه ۷۱ مورد از آن به سال گذشته و شش ماه اول امسال مربوط مي شود كه در اين خصوص با اطلاع رساني انجام شده متقاضيان زيادتر شده و تا ماه گذشته نيز دو ميليارد تومان وام براي شركت ها مصوب شده و ۵۴درخواست، برابر با ۴ميليارد تومان نيز طي يك ماه گذشته به ما ارائه شده است.
شفيعي، تأكيد كرد: اين وام ها از ۱۰ميليون تا ۲ميليارد تومان، پس از بررسي در كميته و مصوب شدن از طريق پست بانك ارائه خواهد شد، همچنين تغيير نحوه ضمانت وام ها كه مورد اعتراض واقع شده بود در شوراي راهبردي تبصره،۱۳ متشكل از نمايندگان شركت مخابرات ايران، وزارت امور اقتصاد و دارايي، سازمان مديريت و دو تن از معاونان وزارت ICT بررسي شد.
او با اشاره به امضاي تفاهم نامه اي با وزير علوم اظهار كرد: براساس اين تفاهم نامه چنانچه دانشگاهي رشته و يا دانشكده IT راه اندازي كند به ازاي اين كار كمك بلاعوض دريافت خواهد كرد.
معاون آموزش و پژوهش وزارت ICT ادامه داد: در اين راستا با انجمن رياضي و تعدادي از دانشكده ها مذاكراتي داشته و در اين مذاكرات تأكيد كرديم تا سيلابس هاي برخي از دروس خود را به نحوي تغيير دهند كه دانشجويان رياضي هم از مهارت هاي IT و ICT بهره مند شده و هنگام استخدام، امكان جذب آنها نيز وجود داشته باشد.
شفيعي، تصريح كرد: پيرو مصوبات سال هاي گذشته شوراي آموزش و پژوهش و فناوري توليد، چندين آيين نامه مصوب شد كه يكي از آنها حمايت از تزهاي كارشناسي ارشد و دكترا در زمينه IT، طرح هاي تحقيقاتي، چاپ كتاب و برگزاري كارگاه هاي آموزشي تحقيقات در زمينه ICT و IT است.
او افزود: در راستاي برگزاري كارگاه هاي آموزشي كه نيازمند دعوت و حضور دانشمندان، متخصصان و اساتيد خارج از كشور است به ازاي هر روز يك ميليون تومان و به ازاي هر كارگاه تا سقف پنج ميليون تومان به آنها كمك خواهد شد. همچنين براي چاپ كتاب هاي دانشگاهي در زمينه IT تا سقف يك ميليون تومان به دانشگاه ها كمك خواهد شد.
معاون وزير فناوري اطلاعات، با اشاره به راه اندازي مراكز IT در دانشگاه ها، آن را از ديگر اقدامات عنوان كرد و گفت: اين كار به منظور نيمه صنعتي كردن پروژه ها در دانشگاه هاست تا به مراحل توليد رسانده شود. همچنين راه اندازي آزمايشگاه هاي تحقيقاتي به منظور قطبي كردن تحقيقات نيز از ديگر اقدامات است كه تا امروز ۱۰مورد از آنها در سطح كشور راه اندازي شد و مقدمات لازم براي راه اندازي ۴۰مركز IT در دانشگاه ها نيز انجام گرفته است.

مربي يا مديرعامل
004617.jpg
اين آقايي كه در عكس هاي بالا ملاحظه  مي كنيد، استيو بالمر است، چي؟ مربي معروفي نيست؟ اشتباه نكنيد!
اين آقا مربي فوتبال نيست، بلكه مدير عامل بزرگ ترين شركت نرم افزاري دنيا است و هر سال اسمش ميان ده مولتي ميليونر معروف دنيا چند پله پايين تر از شريك گرامي  اش، بيل گيتس، حك مي شود.
اگر هم مي بينيد در اين عكس ها خيلي هيجان زده است و عين يك مربي نگران و مضطرب قبل از بازي حساس، بالا پايين مي پرد و دست تكان مي دهد، براي اين است كه نشسته جلوي كارشناسان مؤسسه تحقيقاتي گارتنر و دارد به سؤالات ريز و درشت و غالباً تخصصي آنها در مورد مايكروسافت جواب مي دهد.

نگاه
لزوم آشنايي بيشتر حقوقدانان با جرايم رايانه اي
ايلنا- عدم آگاهي لازم قضات و حقوقدان ها از رايانه و جرايم آن، موجب وضع قانون جرايم رايانه اي برحسب جرايم اسلامي شده است.
بهمن كشاورز، وكيل پايه يك دادگستري ، با بيان اين مطلب گفت: تعيين مجازات رايانه اي براساس مجازات اسلامي، به جز مجازات تعزير مجازات ديگري نمي توان براي آن تعيين كرد، زيرا بديهي است از طريق رايانه نمي توان مرتكب جرمي در حد قصاص يا ديه شد.وي تصريح كرد: در مورد بحث ديه چه بسا ممكن است از طريق رايانه اختلالاتي مثلاً در امور رفت و آمد وسائل نقليه، هواپيماها و قطارها ايجاد كند كه باعث ضرب و جرح شود، آنگاه مي توان ادعاي ديه كرد، ولي در مورد قصاص، حد و شلاق بحث كاملاً منتفي به نظر مي رسد، بنابراين آنچه در مورد جرايم رايانه اي باقي مانده تعزيرات از نوع حبس و جزاي نقدي است.
كشاورز، در ادامه اتخاذ مجازات هاي رايانه اي براساس مجازات اسلامي را قابل طبقه بندي دانست و افزود: اصولاً مجازات هاي اسلامي به عنوان اخص محسوب نمي شوند، بلكه به عنوان اعم هستند، كه يكي از مصاديق آن تعزير هم در مورد مجازات هاي اسلامي و هم در مورد مجازات هاي عرفي قابل طبقه بندي است.
وي، با اشاره به مشكلات اجراي اين امر در جامعه، گفت: به نظر من ما مشكلي از جهت مجازات هاي اسلامي نخواهيم داشت، بلكه آنچه ايجاد اشكال مي كند، بحث شدت و سنگيني جرم و اطلاع از تحقق جرايم رايانه اي است كه جنبه كارشناسي را مي طلبد و بايد بر مبناي نظر كارشناسان تحقق جرم مسلم و دادگاه آن را محرز بداند و آنگاه از نظر تأييد مجازات ديگر دادگاه به مشكلي برخورد نخواهد كرد.
كشاورز، در ادامه وجود كارشناس كامپيوتر را در هنگام احقاق جرايم رايانه اي ضروري دانست و افزود: اين يك واقعيت است كه نه تنها قضات كشور ما بلكه اكثر وكلاي ما و حقوقدان هاي كشور با رايانه و معقولات مربوط به آن يا مطلقاً آشنايي ندارند يا خيلي كم آشنايي دارند و بهتر است بگوييم حقوقدان هاي ما با رايانه الفت و ارتباطي ندارند، بنابراين مهمترين بحث قابل توجه در اينجا فقط بحث كارشناسان رايانه اي است.وي در ادامه خاطرنشان كرد: البته اگر قضات، وكلا و حقوقدانان مورد آموزش رايانه قرار بگيرند و از طرف دولت هم براي آموزش قضات تسهيلاتي ارائه شود، بهترين راه ممكن ايجاد مي شود.
شغل هاي جديد ،انفورماتيكي هستند
ايلنا-۸۰ درصد شغل هاي جديد در جوامع توسعه يافته مستقيم يا غيرمستقيم به صنعت IT وابسته هستند.
كشورهاي توسعه يافته به فناوري اطلاعات و ارتباطات به چشم كليدي براي رشد اقتصادي خود نگاه مي كنند.
در حال حاضر اهميت فناوري اطلاعات به حدي است كه اكثر كشورهاي توسعه يافته و بسياري از كشورهاي آسيايي بر روي صنعت IT سرمايه گذاري هاي كلان كرده اند و معتقدند اين فناوري قادر است، كيفيت زندگي مردم را بالا برده و فرصت هاي بيشتري براي همگان فراهم نمايد.بنا بر اين گزارش، سنگاپور يكي از كشورهاي آسيايي محور توسعه خود را فناوري اطلاعات قرار داده و قرار است تا سال ۲۰۰۵ با تحقق كامل دولت الكترونيكي به يك جزيره هوشمند تبديل شود.
همچنين كشور هند كه توسعه صنعت IT را از ۱۰ سال پيش با صادرات نرم افزار شروع كرده است، هم اكنون براي بيش از ۲/۳ ميليون نفر فرصت شغلي در اين صنعت ايجاد شده است.براساس اين گزارش، كره جنوبي حدود ۵۰ درصد سرمايه گذاري اش را بر روي صنعت اطلاع رساني متمركز كرده و فيليپين با سرمايه گذاري در اين صنعت حدود ۲۰ درصد رشد اقتصادي داشته است و همچنين ايتاليا در سال ۲۰۰۲ بيش از ۲ ميليون و ۲۰۰ هزار شغل را در صنعت IT ايجاد كرده است.
دبير انجمن شبكه هاي اينترنتي:
طراحي نرم افزار كنترل كيفيت ISPها آغاز مي شود

ايسنا-قرارداد طراحي و پياده سازي سيستم آناليز ارتباطات بين كاربران و مراكز ISP به منظور كنترل كيفيت ارتباط ISPها مابين وزارت ICT و انجمن شبكه هاي اينترنتي امضا شده و كار طراحي و پياده سازي نرم افزار به زودي آغاز مي شود.
دبير انجمن صنفي كارفرمايان شبكه هاي اينترنتي گفت: مدت اجراي اين پروژه مطابق قرارداد ۸  ماه است كه هدف از اجراي آن ايجاد سيستم رتبه بندي آنلاين ISPهاست كه اميدواريم با اجراي اين پروژه فعاليت هاي شركت هاي ارائه دهنده خدمات اينترنتي استاندارد شود.
رضا پارسا همچنين در مورد مراحل قانوني تبديل انجمن به اتحاديه گفت: مراحل تشكيل اتحاديه شركت هاي ارائه دهنده خدمات اينترنتي در حال انجام است و با مذاكراتي كه با مسؤولان وزارت بازرگاني انجام شده است تشكيل اين اتحاديه مورد موافقت وزير بازرگاني قرار گرفته است.
وي افزود : با توجه به مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي كه مسؤوليت نظارت بر ISPها را بر عهده وزارت ارتباطات مي داند، براي تشكيل اين اتحاديه از سوي وزارت بازرگاني با وزارت ارتباطات مكاتبه شد و چنانچه وزير ارتباطات همانگونه كه موافقت شفاهي خود را اعلام كرده، موافقت كتبي خود را نيز اعلام كند، اتحاديه مذكور تشكيل خواهد شد.
پارسا، هم چنين از برگزاري اولين جشنواره اينترنت و تكنولوژي ارتباطات خبر داد و گفت: جشنواره مذكور بهمن ماه سال جاري با حضور شركت هاي فعال در حوزه اينترنت و ارتباطات برگزار مي شود.

سخت افزار
iBOOK هاي جديد اپل به بازار مي آيد
سي نت- شركت كامپيوتري اپل مدل هاي جديد iBook G4 را روانه بازار خواهد كرد.
iBook G4هاي جديد اپل در دو مدل با امكانات، قابليت ها و قيمت متفاوت عرضه مي شود.محصول جديد اپل، براي ارتباط با وسايل جانبي، قابليت نصب بلوتوشا دارد و با استفاده از فناوري Airport Entreme 80211g با سرعت ۵۴ مگابيت در هر ثانيه به شبكه متصل مي شود.
يكي از iBook G4هاي جديد اپل كه قيمت ۱۵۰۰ دلار براي آن تعيين شده است، صفحه نمايش ۱۴ اينچي و پردازنده PowerPCG4 ۳۳/۱ گيگاهرتز دارد و ديگري كه ۵۰۰ دلار از مدل قبلي ارزان تر است و ۱۰۰۰ دلار قيمت دارد، از صفحه نمايش ۱۲ اينچي و پردازنده ۲/۱ گيگاهرتزي سود مي برد.
iBook هاي جديد به همراه يك درايو ويژه با قابليت كپي كردن CD و DVD و يا يك درايو تركيبي براي تماشاي DVD و كپي كردن CDهاي معمولي عرضه مي شوند. اين دستگاه ها مجهز به كارت گرافيكي رادئون ۹۲۰۰ با ۳۲ مگابايت حافظه بوده و علاوه بر خروجي VGA، از AGP 4X نيز براي ارايه بهتر تصاوير بازي و DVDها پشتيباني مي كنند.پورت هاي I/O موجود در اين دو دستگاه شامل۲‎/۰ USB و فايروال بوده و يك مودمk56 v.۹۲ و يك اترنت ۱۰/-BASE T100از قبل در اين دو دستگاه تعبيه شده است.

امضاي الكترونيكي امسال اجرا مي شود
گروه انفورماتيك- امضاي الكترونيكي در سال جاري اجرا خواهد شد.
مدير كل دفتر آمار و اطلاع رساني وزارت بازرگاني با بيان اين مطلب گفت: تاكنون كسي در ايران الگوريتم امضاي ديجيتال را ننوشته است، ما براي تهيه اين پروژه با بسياري از شركت هاي خارجي وارد مذاكره شده ايم.
معمارنژاد گفت: بهترين شركت هاي پديد آورنده امضاي ديجيتال شركت هاي آمريكايي هستند ولي به دليل اين كه ما نمي توانيم با شركت هاي آمريكايي وارد مذاكره شويم و از سوي آمريكا در تحريم قرار داريم براي اجراي اين پروژه با آنها به نتيجه نرسيده ايم.
او افزود: هم اكنون براي اجرايي كردن اين پروژه با يك شركت آلماني قرارداد منعقد كرده ايم و مقرر شده است تا پايان سال امضاي الكترونيكي به حالت اجرايي درآيد.

اوراسكام به بنگلادش رفت
اي تايمز- شركت مصري اوراسكام اعلام كرده است كه ۲۵۰ميليون دلار در بازار تلفن همراه بنگلادش سرمايه گذاري خواهد كرد.
اوراسكام با همكاري شركت شبادر بنگلادش، قصد دارد شبكه تلفن همراه اين كشور را ترميم كرده و امكان خدمت رساني چهار ميليون كاربر جديد را فراهم كند.
شبادر قصد دارد با كمك اين شركت مصري، از باند فركانسي ۱۸۰۰ مگاهرتزي دست پيدا كند تا بتواند مشتركان بيشتري را تحت پوشش قرار دهند.مديرعامل اوراسكام دليل اصلي حضور اين شركت در بنگلادش را بازار مناسب فعاليت هاي مخابراتي عنوان كرده است. بنگلادش هم اكنون ۱۴۰ميليون جمعيت و ۵/۲ميليون مشترك تلفن همراه دارد.
اوراسكام در حال حاضر به جز بنگلادش در كشورهاي الجزاير، پاكستان، تونس و عراق فعاليت مي كند و در مناقصه اپراتور دوم تلفن همراه ايران نيز شركت كرده بود.

برگزاري همايش توسعه محلي و ICT در قرن آباد
گروه انفورماتيك- ساكنان نخستين روستاي اينترنتي كشور مشكلات خود را در همايش توسعه محلي و ICT مطرح مي كنند.
همايش توسعه محلي و ICT در فروردين سال آينده در روستاي قرن آباد برگزار خواهد شد.علي اكبر جلالي گفت: در همايش توسعه محلي و ICT تنها مقالاتي پذيرفته مي شود كه نويسندگان آن ساكن روستاي قرن آباد يا روستاهاي مجاور همجوار بوده و مقالات نيز بتواند از لحاظ كاربردي تأثيرگذار باشند.

ارائه نسخه جديد نقطه تجاري تا ماه آينده
ictnews - نسخه جديد سايت نقطه تجاري تا يك ماه آينده آماده مي شود.
وزارت بازرگاني هم اكنون نسخه جديد اين سايت را آماده و براي آزمايش نهايي به كشور سنگاپور ارسال كرده است. يك شركت سنگاپوري مشاور ايران براي طراحي سايت جديد نقطه تجاري ايران بوده است.
نسخه جديد سايت نقطه تجاري خدمات بيشتري را به تجار و بازرگانان ارائه مي دهد.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |