دوشنبه ۴ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۳۶
پيگيري سوانح جاده اي از پشت فرمان
دغدغه هاي راننده
اگر كسي براي ما حرمت قايل بود حداقل يك استراحتگاه براي ما در نظر مي گرفتند. الان ما در اينجا ترمينال جنوب هيچ استراحتگاهي نداريم 
با آنكه حمل و نقل مسافر در ايران بيش از 80 سال سابقه دارد، اما هنوز منزلت راننده ها شناخته نشده و هيچ منبعي حاضر نشده است اين جايگاه را بشناساند
021021.jpg
عكس : گلناز بهشتي 
اسدالله افلا كي 
مدتهاست كه سوانح جاده اي قرباني مي گيرد و به رغم اظهارات كارشناسي و طرح راهكارهايي متعدد، اين حوادث همچنان ادامه دارد و اين پرسش همچنان بي پاسخ مانده است كه چرا شمار قربانيان جاده اي در ايران با هيچ استانداردي همخواني ندارد؟
تقريبا اغلب كارشناسان، كمبود علايم هشدار دهنده، كم عرض بودن جاده ها و فراواني نقاط حادثه خيز را از مهمترين عواملي مي دانند كه سبب بروز حوادث تلخ جاده اي مي شوند.
از سوي ديگر، برخي كارشناسان به ويژه مقامات مسوول در پليس راه، خطاي انساني را اصلي ترين عامل بروز تصادفات ذكر مي كنند، اما در اين ميان به ندرت از رانندگان نظرخواهي شده و در پي بروز هر حادثه اي، اين كارشناسان و مسوولان ذي ربط بوده اند كه به بررسي و تحليل حادثه برآمده اند.
بي توجهي به راننده
علي عقبايي رئيس هيات مديره انجمن صنفي رانندگان برون شهري مي گويد: با آنكه حمل و نقل مسافر در ايران بيش از 80 سال سابقه دارد، اما هنوز منزلت راننده ها شناخته نشده و هيچ منبعي حاضر نشده است اين جايگاه را بشناساند.
اين نكته اي است كه بسياري از رانندگان نيز در لابه لاي ديگر مشكلات خود بدان اشاره مي كنند. ح.د مي گويد: مشكلات ما يكي دو تا نيست، اما يكي از مشكلات اساسي ما اين است كه حرمت ما رعايت نمي شود، مثلا پليس راه با ما برخورد خوبي ندارد. مسلم است كه اين برخورد نامناسب روي اعصاب راننده اثر مي گذارد.
ج.ز راننده اي كه بيش از 20 سال سابقه رانندگي دارد در ادامه حرف همكارش مي افزايد: اگر كسي براي ما حرمت قايل بود حداقل يك استراحتگاه براي ما در نظر مي گرفتند. الان ما در اينجا ترمينال جنوب هيچ استراحتگاهي نداريم. البته اينجا يك خوابگاه دارد كه به خاطر بي احتياطي چند راننده بسته شده است، اما آيا اين درست است كه به خاطر دو، سه نفر همه را سرگردان كنند. راننده اي كه 10 ساعت بيشتر يا كمتر پشت فرمان نشسته وقتي به مقصد مي رسد نياز به استراحت دارد. در حالي كه ما در اينجا كمترين امكاناتي براي استراحت نداريم.
خواست همگاني رانندگان
مشكل ديگر رانندگان مشكل بيمه هاي آنهاست.
چ.و در اين باره مي گويد: ما قبلا از طريق صورتحساب، توسط بيمه دانا بيمه مي شديم و هيچ مشكلي نداشتيم، اما الان بيمه دانا را به بيمه ايران تبديل كرده اند. بيمه ايران براي كاركنان ترمينال كارت صادر كرده، ولي براي راننده كه از اركان اصلي حمل و نقل جاده اي است كارت صادر نمي كند. بعد هم در پاسخ به اعتراض ما مي گويند هر موقع خواستيد بياييد معرفي نامه بگيريد. روشن است كه يك جاي كار نقص دارد، من معتقدم بايد يكي باشد كه قدم مثبتي براي ما بردارد. من 22 سال است كه راننده ام، ولي با اين وضعيت جديد، الان چند ماه است بيمه پرداخت نكرده ام، يعني ندارم كه بدهم. آن وقت انتظار داريد بنده با اعصاب راحت پشت فرمان بنشينم.
راننده جواني در همين زمينه مي گويد: مشكل اساسي ما بيمه است، هيچ كس به فكر ما نيست. يعني اگر راننده اي مثل من يك روز بيكار باشد حقوق ندارد. بيمه اجتماعي ماهي 38 هزار تومان مي خواهد تا مرا بيمه كند، تازه اگر اين مبلغ را نپردازم دفترچه كار به من نمي دهند.
عقبايي در اين باره مي گويد: قبل از سال 1372، بيمه جايگاهي در حمل و نقل مسافر نداشت، اما در همين سال، قراردادي ميان وزارت راه و ترابري و سازمان تامين اجتماعي منعقد شد كه بر اساس آن راننده از طريق مسافران بيمه شود. اين روند تا سال 1380 ادامه داشت،  اما در سال 80 اين مورد را از موافقتنامه خارج كردند، با اين هدف كه قانو نمند شود. ولي متاسفانه در تامين حق بيمه اصلا حقوق كارگران را رعايت نكردند،  حتي آن حق بيمه اي را كه از مسافران دريافت مي شد به كارفرما دادند و درعوض راننده را مجبور كردند كه سهم كارفرما را تامين كند، بدون آنكه حقوق كارگر در اين ميان تعريف شود. سه سال است كه مساله ادامه دارد و به رغم آنكه 1300 نامه به مجلس و مسوولان كشوري داده ايم و نشست هايي با مسوولان سازمان پايانه هاي كل كشور داشته ايم هنوز به جايي نرسيده ايم. تعاوني ها حاضر نيستند موضوع مالي بيمه رانندگان را حل كنند.
مساله اينجاست كه برخي حاضر نيستند به طور بنيادي كاري انجام دهند. حتي ما پس از اجراي قانون بيمه اجتماعي رانندگان،  مجددا موضوع را در كميسيون اجتماعي مجلس مطرح كرديم و در شور اول هم تصويب شد، ولي وزارت راه كه متولي حمل و نقل است بار مالي آن را نپذيرفت.
چند سال كار كنيم؟
آرامش و دقت در رانندگي نقش بسزايي در ايمني سفر دارد. عقبايي در خصوص اينكه تا چه اندازه تصادفات را ناشي از خطاي رانندگان مي داند، مي گويد: يك كارگر معمولي مجاز است تا۶۵ سالگي كار كند، ولي وزارت راه به راننده اتوبوس اجازه داده است تا 70 سالگي كار كند. اين يك فاجعه است زيرا در اين سن، راننده به ندرت دقت نظر و حواس جمع دارد. از سوي ديگر ناهماهنگي ميان وزارت كار و راه  و ترابري باعث بروز معضل شده است، براي مثال اگر از كارشناسان وزارت كار پرسيده شود كه راننده بايد چطور زندگي كند؟  حقوقش چيست؟ مي گويد خويش فرما، چرا كه نمي داند 80 درصد اين صنف مزد بگيرند. بايد جايگاه حقوقي راننده تعريف بشود. ماده 190 قانون كار اعلام كرده است كه بايد آئين نامه اي تدوين شود تا پس از تصويب هيات وزيران به شركت هاي تعاوني مسافربري ابلاغ شود و آنها را ملزم به رعايت اين آئين نامه كنند. اما شركت ها به طور كلي منكر هرگونه تعهدي هستند. 
از سوي ديگر بر اساس قانون، پليس راه موظف است دفترچه رانندگان بازنشسته را باطل كند و چنانچه اتوبوسي تصادف كند كه راننده آن بازنشسته باشد، بيمه هيچ هزينه و خسارتي پرداخت نمي كند. اين درحالي است كه بسياري از راننده هاي بازنشسته درحال حاضر در ناوگان حمل و نقل مسافري مشغول به كارند.
ر.م مي گويد: الان يك تعداد راننده بازنشسته را كه در ارتش و ادارات ديگر بازنشسته شده اند به دليل اينكه دستمزد كمتري مي گيرند، وارد ناوگان مسافربري كرده اند، در حالي كه بسياري از راننده ها بيكارند. ما همه اين مشكلات را به وزارت راه منعكس كرده ايم، ولي كسي جوابگو نيست.
نيروي غيرفني، تصميمات غيرفني 
نبود نظارت بر مهارت فني رانندگان و نبود ضابطه اي براي به كارگيري آنها از ديگر مشكلاتي است كه راننده ها براي حل آن تاكيد دارند. س.ر مي گويد: هيچ ضابطه اي براي به كارگيري راننده ها وجود ندارد البته دو دفتر فني وجود دارد كه مثلا كار نظارت بر توانايي و مهارت راننده ها را برعهده دارند ولي عملا اين مساله اعمال نمي شود. به اين شكل كه اگر سرشوفر مسوول دفتر فني اعلام كند كه راننده اي توانايي ندارد، ولي مالك ماشين نظر ديگري داشته باشد، نظر صاحب ماشين تعيين كننده است.
يكي از مسوولان دفترفني در ترمينال جنوب در خصوص نظارت بر توانايي راننده ها مي گويد: كساني كه اين نظارت را برعهده دارند نه كلاس ديده اند و نه دوره آموزشي گذرانده اند. البته راننده از دو مرجع قانوني مجوز دارد؛ اداره راهنمايي و رانندگي كه گواهينامه برايش صادر كرده و ديگري پليس راه كه دفترچه ساعت زني برايش صادر مي كند.
عقبايي ناهماهنگي ميان سازمان هاي مرتبط با حمل و نقل را يكي ديگر از عوامل مشكل زا براي رانندگان مي داند و تصريح مي كند: سازمان هاي مرتبط با حمل و نقل هر كدام به نحوي دستوري صادر مي كنند و تصميماتي كه از سازمان ايرانگردي و جهانگردي گرفته تا وزارت راه اتخاذ مي كنند، فقط راننده را سردرگم مي كند. مشكل اينجاست كه بعد از 80 سال سابقه حمل و نقل مسافر، ما هنوز يك مدير نداريم كه به وظايف خودش آشنا باشد. براي مثال هنوز مديران نمي دانند كه موظف هستند برنامه ريزي كنند و براساس آن، سوخت راننده را تامين كنند يا در بين راه دايره فني ايجاد كنند، راننده كه نبايد در بين راه مكانيك باشد. اين مشكلاتي است كه روز به روز بيشتر دامنگير راننده مي شود. وزارت راه مجوز 3 هزار و 300 شركت مسافربري را صادر كرده است، در صورتي كه بايد ديد كدام يك از شركت ها از وظيفه خود آگاهند.
فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل مسافري برون شهري، يكي ديگر از عواملي است كه در بروز حوادث جاده اي از آن ياد مي شود. چندي قبل وزارت راه و ترابري از جايگزين كردن 500 دستگاه اتوبوس فرسوده با اتوبوس نو خبر داد. عقبايي در اين باره مي گويد: ما در ايران در مجموع بيش از 21 هزار اتوبوس داريم كه مسافر جابه جا مي كنند، اما به صراحت اعلام مي كنم هيچ اتوبوس نويي جايگزين اتوبوس فرسوده نشده است. به رغم آن كه وزارت راه مي گويد اتوبوس هاي نو جايگزين فرسوده شده اند، بايد بگويم كه اتوبوس هايي كه تحت عنوان اسقاط شده از آنها نامبرده مي شود، در شهرستان ها به كار گرفته مي شوند؛ در حالي كه اگر اتوبوس فرسوده است نبايد در شهرستان ها هم به كار گرفته شود.
كاستن از دغدغه رانندگان و در نظر گرفتن نظرات آنها در برنامه ريزي هاي بلند مدت و كوتاه مدت و سرانجام تامين رفاه نسبي و پاسداشت حرمت و منزلت آنها مواردي است كه اگر تاكنون به هر دليلي از نظر دورمانده باشد، قابل توجيه نيست، چرا كه رانندگان در هر سفر برون شهري جان كمابيش به 40 مسافر را در دست دارند و آرامش خاطر راننده مي تواند ضريب ايمني سفر را افزايش دهد.

ميراث
بقعه امامزاده عبدالله در خطر
021009.jpg
بقعه امامزاده عبدالله پايين تر از سه راه ورامين رو به روي خيابان نصير استوار، همان جايي است كه جلال آل احمد هم خفته است.
سر در بقعه امامزاده عبدالله چندين بار است كه مرمت شده و اكنون ورودي بقعه 4 ماه است كه به منظور سامان دهي و احيا پر از خاك و مصالح شده است.
امامزاده عبدالله در مركز چندين هكتار گورستان قرار گرفته، در ميان صدها مقبره شخصي،  مقبره هايي كه هر روز بيش از پيش به سوي تخريب و نابودي مي روند و تنها گاه گاهي تعدادي از بازماندگان، نقبي به گذشته مي زنند و مزاري را شست  و شو مي دهند.
بيشتر اين مقابر خصوصي به سرايداراني سپرده شده كه معمولا كوششي موثر جهت حفظ و نگهداري آنها نمي كنند. شهروندان ساكن در اطراف امامزاده عبدالله اين را مي گويند و نگران وضعيت كنوني اين امامزاده و امنيت خود هستند. آنها معتقدند تقدس بقعه متبرك كه در مركز اين مقابر قرار گرفته، به واسطه اجتماع معتادان و بزهكاران در اين مقابر خدشه دار شده است.
هر چند در سال 79 برخي از مسوولان امور فرهنگي شهرداري جهت عمران اين امامزاده طرح هايي را پيشنهاد كرده اند، اما هيچ كدام نتيجه مطلوبي در بر نداشته است. از جمله اين طرح ها، اقدام جهت احداث بناي يادبودي براي زنده ياد جلال آل احمد است كه در اين قبرستان غريبانه خفته و نيز تبديل اين حياط چند هكتاري به فرهنگسرايي براي جوانان بود كه اكنون عملي نشده است.
يك اصل بقعه اين امامزاده اكنون در ميان بناي جديد الاحداث محصور شده در صحن امامزاده شامل يك اتاق با ابعاد 10 در 8 متر موجود است و در جبهه جنوبي هم دو اتاقك با بدنه و سقف آينه كاري شده ديده مي شود.

جامعه
خسارت ديدگان نوسانات برق غرامت مي گيرند
021000.jpg
همين چندماه قبل، صداي ساكنان يكي دو محله تهران درآمد كه نوسانات برق باعث از كار افتادن وسايل برقي آنها شده است. اتفاقا اين محله ها، از محله هاي متوسط نشين شهر بودند و به همين دليل سوختن موتور يخچال و تلويزيون براي آنان بيش از برخي از شهروندان مشكل ساز شد. يكي از مسوولان اداره برق منطقه اي تهران به تازگي گفته: همه خسارت ديدگان ناشي از نوسانات برق در صورت شكايت و تشكيل پرونده مي توانند، خسارت دريافت كنند.
ذقاقين مسوول تجزيه و تحليل حوادث برق دفتر خدمات اضطراري برق منطقه اي تهران گفت: از فروردين امسال تاكنون يكهزار و 300 نفر از خسارت ديدگان ناشي از نوسانات برق تشكيل پرونده داده اند كه پس از بررسي و تعيين خسارت تاكنون حدود 800 ميليون ريال خسارت پرداخت شده است.
وي مشكل مصرف بيش از حد مشتركان، جوابگو نبودن ظرفيت كابل ها، قطع نول يا دو فاز شدن را سبب ايجاد خسارت به مشتركان دانست. ذقاقين گفت: مدارك لازم براي تشكيل پرونده پرداخت خسارت، شامل قبض برق، فاكتور هزينه و تكميل برگه تقاضاي خسارت است. وي افزود: براي پرداخت خسارت هر پرونده 20 روز تا يك ماه وقت نياز است.

شهري
ويژگي هاي مكانيكي خاك تهران
021012.jpg
تهران زلزله خيز است و بايد براي آن فكري كرد. مي دانيم اين يك خبر بسيار تكراري است. اما اين خبر را داشته باشيد تا برسيم به برنامه هاي مقابله با زلزله، براي ساختن، سازه هاي مقاوم، تعيين ويژگي هاي خاك بسيار مهم است. قرار است ويژگي هاي مكانيكي خاك تهران در چند رساله دكترا در دانشگاه صنعتي شريف تعيين شود.
سيد مهدي حسيني، مجري يكي از طر ح هاي دكترا گفته، شناخت علمي رفتار مكانيك خاك در ساخت و سازهاي شهري بسيار مهم است. به همين دليل در بخشي از اين طرح پژوهشي از مناطق مختلف غرب و شمال غرب تهران، نمونه برداري و آزمايش شده است.
به گفته وي روش كار در اين تحقيق دانه بندي نمونه ها به صورت 49 درصد ماسه۴۵،درصد شن و 6 درصد ريز دانه است.
سيد مهدي حسيني افزود: اين نمونه ها به شكل استوانه هايي با قطر 10 و ارتفاع 20 سانتيمتر در آمده و تحت فشارهاي مختلف بارگزاري شده است.
محور مهم اين پژوهش، شناخت سيماني شدن خاك است. همبستگي بين ذرات خاك، به تدريج ميزان مقاومت آن را بالا مي برد، ولي در طراحي سازه ها، مقدار آن به طور معمول در نظرگرفته نمي شود يا مقاومت آن بيش از حد مجاز تعيين مي شود. در حالت اول هزينه ها بالا رفته و در حالت دوم احتمال ريزش و نشست سازه افزايش مي يابد. به اين ترتيب اين پژوهش ها مي تواند راهكار مناسبي براي طراحي سازه در اختيار مهندسان بگذارد.

رفاه
چقدر راه كم داريم؟
020997.jpg
شعار امسال سازمان بهداشت جهاني، جاده ايمن است. با اين حساب مسوولان كشورمان بايد جدي تر به فكر ترميم جاده هاي قديمي و احتمالا جاده سازي باشند. آمار كشته هاي تصادفات جاده اي در ايران دليلي براي برنامه ريزي اساسي در خصوص جاده هاي كشور است و خبر 29 آزاد راه در حال ساخت مي تواند، نويدي براي شروع برنامه هاي جاده سازي باشد. گو اينكه معلوم نيست اين برنامه ها بتواند همگام با تقاضاي سفر و رشد جمعيت پيش رود.
رئيس كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي گفته: 29 آزاد راه در مجموع با يكهزار و 600 كيلومتر طول در مناطق مختلف كشور در حال ساخت است.
آقايي اضافه كرد: از اين تعداد 20 آزاد راه با مشاركت دولت و بخش خصوصي و 9 آزاد راه نيز توسط بخش دولتي در مناطق مختلف كشور در حال اجراست كه 5 سال آينده به بهره برداري خواهند رسيد. هم اكنون 3 هزار و 400 كيلومتر بزرگراه، 2 هزار و 840 كيلومتر راه آهن و به ظرفيت بيش از 10 ميليون تن بندر تجاري نيز در حال ساخت است.
به گفته اين نماينده مجلس براي رسيدن به وضع مطلوب جاده هاي ارتباطي بايد بيش از 5 هزار كيلومتر آزاد راه، 6 هزار و 800 كيلومتر بزرگراه و 5 هزار و 600 كيلومتر راه آهن در كشور ساخته شود. محاسبه كنيد زمان مورد نياز را!

خارجي
نوبلي ها در منچستر
021003.jpg
بزرگترين دانشگاه انگليس با يك روش كاملا ساده راه اندازي شد. آن هم ادغام دو دانشگاه در شهر منچستر بود.
با ادغام رسمي دو دانشگاه در شهر منچستر انگليس بزرگترين مركز دانشگاهي اين كشور شكل گرفت.
دانشگاه جديد منچستر با 36 هزار دانشجو از نظر كمي پس از دانشگاه  آزاد انگليس اوپن يونيورسيتي با 200 هزار دانشجو بزرگترين دانشگاه در اين كشور شد.
در مراسم رسمي ادغام اين دو دانشگاه اليزابت دوم ملكه انگليس در منچستر شركت كرد و نخستين دانشگاه اين كشور در قرن بيست و يكم تشكيل شد.
خانم آنا فورد رئيس اين دانشگاه اعلام كرد كه قصد دارد تا از نظر علمي و پژوهشي نيز اين دانشگاه را در انگليس به مقام نخست رسانده و دربين 25 دانشگاه نخست جهان قرار دهد.
مديريت جديد دانشگاه منچستر تصميم دارد تا در دو سال آينده 100 ميليون پوند براي جذب استادان جديد و 300 ميليون پوند براي سرمايه گذاري هاي مختلف هزينه كند، چرا كه در طول 50 سال اخير هيچ برنده جايزه نوبلي در دانشگاه قديم منچستر فعاليت نداشته است، در حالي كه در نيمه اول قرن بيستم۱۰، برنده جايزه نوبل، عضو هيات علمي اين دانشگاه بوده اند.
اين برنامه ريزي را با اتفاقات آموزش داخل ايران مقايسه كنيد!

شهرستان
كشف بمب 
021018.jpg
هشت سال جنگ تمام شد، اما هنوز آثار آن بر تن و جان آدم هايش باقي مانده، هنوز سرزمين هايي كه روزهايي بر آن آتش جنگ برپا بود در دل خود، تاريخ جنگ را نگهداري مي كنند.
۱۲ بمب بر جاي مانده از دوران جنگ در دهلران كشف شد. اين بمب ها در زمان جنگ به اين منطقه ريخته شده، اما در اين مدت عمل نكرده است.
فرمانده گروه پاكسازي استان ايلام گفت: 12 بمب عمل نكرده از دوران جنگ تحميلي در منطقه دشت عباس دهلران كشف و خنثي شد.
هر يك از اين بمب ها كه توسط گروه پاكسازي استان ايلام خنثي شد 750 پوند وزن دارد و بسيار حساس عمل مي كنند.
با وجود كار ايي دوگانه اين بمب ها، آزمايش هاي انجام شده روي هر يك از 12 بمب كشف شده نشان مي دهد آنها از نوع غير شيميايي هستند.
اين بمب ها ساخت آمريكاست و هواپيماهاي ارتش عراق در دوران جنگ در حمله هوايي به منطقه دشت عباس از آنها استفاده كرده است.
سال گذشته 90 بمب از همين نوع در دهلران كشف و خنثي شد.
فرمانده گروه پاكسازي استان ايلام گفت: با توجه به حجم مناطق آلوده به پسمانده هاي جنگي دوران دفاع مقدس، زمين هاي آلوده نشانه گذاري شده اند.

؟؟
نشان افتخار براي امدادگران اسپانيايي
021015.jpg
تلخي زلزله بم هنوز زير دندانمان است، اما بم با وجود همه درد و غمش تصاوير زيبايي هم داشت؛ همياري و انسان دوستي. امداد گراني از سراسر دنيا روانه بم شدند تا به همنوعان خود كمك كنند. حال به پاس اين خدمات به امدادگران اسپانيايي كه در زلزله بم امدادرساني كردند نشان افتخار اعطا شد. نشان افتخار صليب ايسابل كاتوليك اسپانيا به هفت نفر از امدادگراني كه در زلزله بم در ايران اقدامات بشردوستانه انجام دادند اهدا شد.
خبرگزاري رسمي اسپانيا افه گزارش داد: خوان آنتونيو اوسپاريچا رئيس اين انجمن گفت: اهداي اين نشان به منظور ستايش از همكاري، تلاش و از خودگذشتگي بشردوستانه اين افراد و آگاهي آنها از نيازهاي حياتي مردمي همانند مردم ايران كه در شرايط غم انگيز، دردناك و مرگ آور فرو رفته بودند، انجام گرفت.
افراد ياد شده شامل سه شهروند بارسلوني به نام هاي خانم دكتر سونيا خيمنز، جوان ديداك و جوردي روئيز، دو كارشناس فني تجهيزات پزشكي به نام اسكار پادورا و هكتور رينكوون از ايالت باسك، دكتر ادواردو آرميخو از ايالت ناوارا و دكتر پدجام مسارت از شهرستان ويزكايا در ايالت باسك هستند.
افراد ياد شده پس از وقوع زلزله مهيب پنجم دي ماه بم كه جان بيش از 30 هزار انسان را گرفت، به دعوت انجمن اسپانيايي همكاري بين المللي در وزارت خارجه اسپانيا براي كمك به زلزله زدگان به ايران رفته بودند.
نشان صليب ايسابل از نشان هاي افتخار معتبر اسپانيا است كه به افراد و موسسه هاي نيكوكار و خير اهدا مي شود.

اجتماعي
نياز به اهداي خون 
021006.jpg
برخلاف خيلي از جاهاي دنيا، ايراني ها معرفت عجيبي در دادن خون دارند و به همين دليل بيماران نيازمند به خون كمتر دچار مشكل مي شوند. اما به گزارش ايرنا كمتر كسي در اين روزها هوس خون دادن به سرش مي زند. رئيس بخش اهداكنندگان خون سازمان انتقال خون استان اصفهان گفته: تعصبات و باورهاي غلط فرهنگي مبني بر ضعف قواي جسماني، باعث شده است كه مردم كمتر به مساله اهداي خون در اين ايام توجه نشان بدهند.
سازمان انتقال خون در ديگر روزها بيش از شاخص و استاندارد جهاني يعني روزانه 22 در يكهزار نفر اهدا كننده خون دارد. اما در ماه رمضان اين تعداد به كمتر از 10 نفر در روز مي رسد. وي اضافه كرد: اين در حالي است كه در ايام رمضان، عمل هاي جراحي مختلف، بيماري هاي آسيب پذير تالاسمي، دياليز، هموفيلي، سرطاني و جراحت هاي ناشي از تصادف كه به خون احتياج دارند، به قوت خود باقي است. متاسفانه كاهش تعداد اهداكنندگان، در اين ايام سازمان را با مشكل روبه رو مي كند.
در زمان حاضر با توجه به ذخيره سازي خون از 2 هزار واحد پذيرش همچنان نياز به بيش از 10 هزار واحد خون به دليل از بين رفتن قابليت استفاده از برخي فرآورده هاي خوني احساس مي شود.
قابل توجه روزه داران، ساعات پس از افطار وقت مناسبي است براي اهداي خون.

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
درمانگاه
زيبـاشـهر
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |