شنبه ۹ آبان ۱۳۸۳
نگاهي به وضعيت تحصيلي نوبت دوم
دور ازتسهيلات روزانه ها
005388.jpg
افزايش متقاضيان ورود به دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي در حالي كه اين مركز با محدوديت ظرفيت براي پذيرش دانشجو رو به رو هستند، وزارت علوم، تحقيقات و فناوري را بر آن داشت تا نسبت به ايجاد دوره هاي جديد آموزشي اقدام كند. از آن جمله پذيرش دانشجويان نوبت دوم (شبانه) است. در حقيقت اين عمل راهي است كه نه تنها باعث افزايش ظرفيت دانشگاه ها و مراكز آموزشي و تحقيقات مي شود، بلكه از اين طريق امكان استفاده كامل از تمام ظرفيت هاي موجود در اين مراكز نيز فراهم مي گردد. پيش تر پوشش آموزش عالي در كشور ۲۲ درصد جمعيت گزارش شده بود كه اين ميزان در مقايسه با معيارهاي جهاني در كشورهاي صنعتي و پيشرفته بايد بيش از ۹۰ درصد باشد. اين امر نيز بر ضرورت ايجاد اين دوره ها مي افزود.
علاوه بر اين منابع دانشگاه ها براي پيشبرد امور مختلف كم و محدود است كه ايجاد اين دوره ها در تأمين منابع مالي جديد، تنوع بخشي به درآمدها و افزايش سهم مشاركت بخش غيردولتي در آموزش و پژوهش بسيار پراهميت بود.
اما به نظر مي رسد آنچه كه در طراحي اين دوره ها مورد غفلت واقع شده، نحوه تأمين تسهيلات رفاهي و معيشتي دانشجويان نوبت دوم (شبانه) است. در حقيقت در طراحي اين دوره ها، از نظرات كارشناسي حوزه دانشجويي ستاد و دانشگاه ها استفاده نشده است. همچنين عدم رعايت سياست پذيرش دانشجويان بومي، بخش دانشجويي دانشگاه ها را در تأمين نيازهاي رفاهي و معيشتي از جمله خوابگاه، غذاي گرم و ارزان، امكانات اياب و ذهاب، بيمه و خدمات درماني و مشاوره اي با چالش روبه رو كرده است.
هم اكنون ظرفيت پذيرش دانشجويان دوره هاي شبانه در هر رشته و مقطع حداكثر ۵۰ درصد ظرفيت دوره روزانه آن رشته و مقطع است و در حال حاضر بيش از ۲۰ هزار نفر در دوره هاي نوبت دوم دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي مشغول به تحصيل هستند.
با اين وجود طبق ماده ۱۲ اساسنامه صندوق رفاه دانشجويان فقط دانشجوياني كه در دوره هاي روزانه دانشگاه ها تحصيل مي كنند، مي توانند از تسهيلات صندوق بهره مند شوند. كليه آئين نامه هاي داخلي سال هاي ۱۳۵۳ تا ۱۳۸۱ نيز بر ارائه تسهيلات به دانشجوياني كه از مزاياي آموزش رايگان برخوردارند تأكيد داشته اند.
همچنين با توجه به اهداف ايجاد چنين دوره هايي، هيچگونه اعتباري از سوي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور براي حل مشكلات رفاهي و معيشتي اين دسته از دانشجويان اختصاص داده نشده و اگر هم پرداخت تسهيلات به اين دانشجويان جنبه قانوني به خود گيرد، اعتبارات موجود صندوق براي اين منظور، با محدوديت روبه رو است.
از آنجا كه سياست هاي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در زمينه تأمين امور رفاهي و معيشتي دانشجويان دوره شبانه تصريح نشده است، هم اكنون شاهد اتخاذ سياست ها و رويكردهاي گوناگون در دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي هستيم، در حالي كه تعداد اندكي از دانشگاه ها دانشجويان غيربومي نوبت دوم ظرفيت موجود در خوابگاه هاي ملكي اسكان داده شده اند، در اكثر مراكز آموزشي اين دسته از دانشجويان در خوابگاه هاي خودگردان ساكن هستند و برخي نيز بي مأوا باقي مانده اند. در زمينه تأمين غذا نيز تفاوت بين سياست هاي دانشگاه هاي مختلف مشهود است، به طوري كه تفاوت مبلغ اخذ شده بابت يك پرس غذاي دانشجويي از ۸۰۰ ريال تا ۳۵۰۰ ريال گزارش شده است.
اما ارائه تسهيلات رفاهي به دانشجويان دوره هاي نوبت دوم قطعاً هزينه هايي را به دانشگاه ها تحميل مي كند كه به نظر مي رسد اين امر با هدف اصلي ايجاد اين دوره ها مغاير است.
با اين وجود بخش عظيمي از متقاضيان ورود به آموزش عالي از اقشار محروم و كم بضاعت و متوسط جامعه هستند. از اين رو نيازمند حمايت هاي رفاهي و معيشتي بوده و برنامه ريزي براي تأمين حداقل امكانات رفاهي و معيشتي آنان ضروري به نظر مي رسد.به همين دليل و به منظور ارائه تسهيلات به اين دسته از دانشجويان، راهكارها و تدابيري از سوي معاونت دانشجويي دانشگاه هاي سراسر كشور انديشيده شده است.
براساس اين طرح سه راهكار عمده در قالب برنامه هاي كوتاه مدت، ميان مدت و بلندمدت براي حل اين چالش وجود دارد.
در راهكار اول كه به صورت برنامه اي كوتاه مدت به اصلاح سياست ها و مقررات مربوط به تسهيلات ايجاد شده مي پردازند، به تعيين ميزان سرانه هزينه هاي رفاهي و معيشتي دانشجويان اشاره شده است كه بايد از دانشجويان گرفته شود. همچنين تسهيلات قرض الحسنه ايجاد شده به عنوان وام شهريه تلقي مي شود ؛بنا بر اين لازم است سقف وام افزايش يابد و بخشي از آن به عنوان وام امور رفاهي و معيشتي اختصاص يابد. از اين طريق امور دانشجويي دانشگاه ها مي توانند در مقابل دريافت وجه به ارائه خدمات رفاهي و معيشتي به اين دسته از دانشجويان بپردازند.
علاوه بر اين بايد قيمت واحدي براي غذاي دانشجويي تعيين شود و مابه التفاوت آن در زمان دريافت شهريه در ابتداي هر نيمسال از دانشجويان اين دوره ها گرفته شود.
در راهكار دوم به صورت برنامه اي ميان مدت بر بهره گيري بيشتر از خدمات بخش خصوصي و با همكاري حوزه ستادي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري تأكيد شده است.
بر اين اساس براي ارائه خوابگاه خودگردان و طبخ غذاي گرم بايد با تشكيل تعاوني هاي دانشجويي از توان اجرايي دانشجويان استفاده شود كه اين تعاوني ها نيز مي توانند از تسهيلات وزارت تعاون برخوردار شوند. علاوه بر اين بايد زمينه خدمات دهي بخش خصوصي به دانشجويان اين دوره از طريق اجاره برخي اماكن رفاهي معيشتي به آنان يا استفاده كامل از امكانات خارج از دانشگاه با رعايت قاعده نظارت، ايجاد شود.
البته نحوه ارائه خدمات رفاهي و معيشتي بايد ازطريق دفترچه كنكور سراسري براي دانشجويان اين دوره ها روشن و بيان شود و با همكاري سازمان سنجش آموزش كشور و معاونت آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به بازنگري در نظام پذيرش دوره هاي جديد پرداخته و از اين طريق چالش هاي به وجود آمده مورد بررسي قرار گيرد.
بهره گيري از تسهيلات مندرج در قوانين و مقررات مصوب برنامه سوم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي در راهكار سوم موردتوجه قرار گرفته است.
براساس بند الف ماده ۱۴۴ قانون برنامه سوم توسعه، اشخاص حقيقي و حقوقي كه در امر احداث، توسعه، تكميل و تجهيز فضاهاي آموزشي، پرورشي، ورزشي، خوابگاه، سالن هاي غذاخوري، كتابخانه هاي دانش آموزي و دانشجويي اقدام يا مشاركت دارند بايد از معافيت مالياتي برخوردار باشند. همچنين طبق بند ب ماده ۱۴۴ قانون برنامه سوم توسعه، اشخاص حقيقي و حقوقي كه اموال خود را مانند ساختمان، منازل مسكوني، باغ، زمين و سهم الارث به دانشگاه يا ساير مؤسسات آموزشي و فرهنگي هديه كنند از ماليات نقل و انتقال معاف هستند.
به اين ترتيب براي جذب كمك هاي مردمي و جلب حمايت مؤسسات خيريه و صندوق هاي قرض الحسنه جهت اعطاي وام و تسهيلات رفاهي به دانشجويان نوبت دوم (شبانه) مستعد و كم بضاعت برنامه ريزي شود.

درد دل جمعي از دانشجويان
وقت آن رسيده كه ...
005385.jpg
باز هم سال تحصيلي جديدي آغاز شد و فرصت هاي جديدي را براي دانشجويان، اساتيد، سيستم دانشگاهي و... به وجود آورد.
شايد وقت آن رسيده باشد كه نگاه دقيق تري به مسائل اطراف خود بياندازيم. زماني كه ما تازه وارد دانشگاه شده بوديم از همان لحظه اول تا تكميل مراحل اداري، شروع كلاسها، ديدن اساتيد و... همواره مشكلاتي به چشم مي خورد كه ما وعده صبر را به خود مي داديم كه به مرور زمان حل مي شود و نبايد ايراد گرفت، اما حال با گذشت زمان مشكلات حل نشده كه هيچ، بر آن افزوده نيز شده است. ما دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي(واحد رودهن) با اميد به دقت نظر مسئولان اين نامه را به نمايندگي از طرف تمامي دانشجويان مي نويسيم .
در ابتداي امر سه انتقاد به سيستم بزرگ دانشگاه آزاد اسلامي داريم:
۱- چرا دانشجويان كارداني به كارشناسي پيوسته مجبور به گذراندن ۱۹ واحد اجباري تكراري هستند كه در دوره قبل يعني كارداني گذرانده اند.
۲- پيگيري و رجوع ما دانشجويان بابت طرح و بيان مشكلات موجود در واحد خودمان، به اداره مركزي دانشگاه (واقع در خيابان پاسداران) يكي از بي ثمرترين كارهاي دوران تحصيلمان بود. واقعاً دريغ از يك برخورد درست، مسئولانه، مشكل گشا، مناسب و...
۳- چرا يك سيستم دانشگاهي هر سال شهريه متغير و ثابت خود را بدون هيچ دليل منطقي افزايش مي دهد (افزايش بيشتر از نرخ تورم در جامعه)؟ آيا هيچ نظارت درست و مسئولانه اي از طرف دولت اعمال نمي شود؟ با اين همه افزايش شهريه چرا دانشگاه ناتوان از حل و فصل مشكلات دانشجويان خود است؟
حال پس از اين مقدمه چيني به واحد دانشگاهي خودمان (واحد رودهن) مي رسيم.
مي دانيد كه دانشگاه ما خارج از شهر تهران است و تمامي دانشجويان از مسيرهاي دور به اين دانشگاه مي آيند. پس در اين دانشگاه بايد امكانات بسيار قوي جهت ايجاد امنيت، راحتي و آسايش وجود داشته باشد تا ما دانشجويان فقط مشكل درس و كتاب داشته باشيم. اما دريغ از امنيت، آرامش و...
۱- غذاهاي دانشگاه وحشتناك است. فقط براي ضعف نكردن سر كلاس آن را مي خوريم. البته خوردن كه نه ، بلكه بلعيدن آن هم به تعداد حداكثر ۱۰ قاشق و در اكثر موارد هم كمتر.
۲- نبود امكانات بهداشتي كافي و مناسب (عدم تهويه مناسب، عدم سرويس هاي بهداشتي مناسب، نبود آب گرم و...).
۳- يكي از مسائل مهم و حاد ما امكانات اياب و ذهاب است. ما به ۴ طريق مي توانيم به دانشگاه رفت و آمد كنيم:
الف) وسايل شخصي
ب) تاكسي هاي خطي
ج) سرويس دانشگاه
د) ميني بوس هاي واقع در ترمينال شرق.
مورد «الف» كه براي تمامي دانشجويان مهيا و آماده نيست.مورد «ب» هم كه با توجه به هزينه زياد و امنيت بسيار كم توصيه نمي شود.اما مورد سوم هم كه فقط براي خانم ها و بعضي مسيرهاي خاص مثل ميدان آزادي، ميدان صادقيه، ميدان امام حسين و... است.
اگر شما آقا باشيد سرويس نداريد؟! اگر هم خانم باشيد وبه اين مراكز دور باشيد اصلاً مقرون به صرفه از لحاظ ريالي و زماني نيست و لذا باز هم سرويس نداريد؟!
و اما مورد آخر كه هم امنيت مناسبي دارد و هم قيمت مناسب براي تمامي دانشجويان، اصلاً نظارتي از سوي دانشگاه ندارد و به طور كامل مستقل است! اگر هم نظارتي باشد در حد تعريف و تذكر استفاده از آهنگهاي مجاز يا غيرمجاز براي رانندگان است.
۴- كمبود امكانات رفاهي و علمي (قطعي چند ساعته آب و برق، كار كردن كارگران ساختماني در حين تدريس، نبود كتابخانه اي قوي و اينترنت براي تمامي رشته ها، وضعيت نامناسب كلاسها و...)
۵- بي نظمي در ارائه كلاسها.
۶- برخي از پرسنل دانشگاه به خود اجازه مي دهند كه به شخصيت افراد (دانشجو، كارمند و...) بي حرمتي كنند و ما نمي دانيم به دنبال چه هستند؟ آيا امر به معروف و نهي از منكر؟ كه آن هم روش هاي خاص خود را دارد.البته ما مي دانيم كه اين واحد و كارهايشان براي ايجاد امنيت ما دانشجويان است اما آنها به افراط و تفريط دچار شده اند.
۷- دانشگاه ما اولين دانشگاهي است كه انتخاب واحد آن به صورت تلفني (يوني كام) است ؛ اما همين يكي ديگر از مسائل و مشكلات ما را تشكيل مي دهد.
شب انتخاب واحد ما(كه از ساعت ۲۰ تا ۸ صبح فردا به مدت ۱۲ ساعت) يكي از جالب ترين شب هاي ما است. كه گاه تمام مدت ۱۲ ساعت را بايد مشغول گرفتن شماره تلفن هاي دانشگاه باشيم تا بتوانيم انتخاب واحد كنيم و پس از گرفتن واحد شك داريم كه آيا كدها درست است؟ آيا سيستم درست عمل كرده است يا نه؟ و...
۸- در ترمي كه گذشت زمان ارائه نمرات پايان ترم، نمرات سريعاً نهايي شده و از دانشجويان حق اعتراض نسبت به نمراتشان را گرفتند و وقتي سؤال مي كرديم كه چرا؟ جواب مي  دادند كه از مركز دستور آمده؟!
۹- در آخر هم بوفه دانشگاه و قيمت هاي كذايي آن، كه قيمت هاي آن در بسياري از موارد از بيرون هم گرانتر است.
به اميد بررسي مسئولانه و حل اين مشكلات.
جمعي از دانشجويان دانشگاه آزاد واحد رودهن

دنياي جديد دانشگاه هاي مجازي
005394.jpg
دانشگاه  مجازي  اوبرتا ي  كاتالونيا در اسپانيا اين  روزها دهمين  سال تاسيس  خود را درحالي  جشن  مي گيرد كه  بر شمار متقاضيان  تحصيل  در اينگونه  دانشگاه ها هر روز بيشتر افزوده  مي شود.
پيشرفت  تكنولوژي  اكنون  اين  امكان  را در كشورهاي  مختلف  پديد آورده  است  تا با برپايي  دانشگاه هاي  مجازي ، امكان  ادامه  تحصيل  آن دسته  از دانشجوياني كه  به  دلايل  مختلف ، امكان  حضور فيزيكي  در محل  دانشگاه  را ندارند، فراهم شود.
موفقيت  اين  شيوه  تدريس  تا آنجا پيش  رفته  است  كه  امروزه  در اسپانيا حتي دانشجوياني  كه  در دانشگاه هاي  روزانه  دولتي  مشغول  به  تحصيل  هستند، براي آن كه  بتوانند در حين  تحصيل ، تجربه  كاري  هم  پيدا كنند، به  دانشگاه هاي  مجازي  روي  آورده اند.
آنخلس  رومرو دانشجوي  كارشناسي  مهندسي  كامپيوتر كه  قبلا در دانشگاه  پلي تكنيك  مادريد درس  مي خواند، در مورد دليل  تغيير دانشگاه  خود به دانشگاه  مجازي  مي گويد: اگر من  مي خواستم  درسم  را در دانشگاه  پلي تكنيك  ادامه  دهم ، براي  تجربه  كاري  بايد صبر مي كردم  تا درسم  به  اتمام  برسد چون كمتر شركتي  قبول  مي كند كه  كارمندش  فقط عصرها آنجا كار كند.
وي  افزود: اكنون  با تحصيل  در دانشگاه  مجازي  مي توانم  هم  ساعات  كلاسم  را خودم  تنظيم  و انتخاب  كنم ، هم  پول  در بياورم  و هم  تجربه  كسب  كنم .
به  گفته  آنخلس ، با اين  شيوه  تدريس ، اگر او ناچار باشد به  شهر يا كشور ديگري  سفر كند، باز هم  اين  امكان  را خواهد داشت  كه  از همانجا درسش  را با همان  استادان  قبلي  ادامه  دهد.
شايد، از همين  رو است  كه  نه  تنها شمار دانشگاه هاي  اختصاصي  مجازي  يا دانشگاه هاي  دولتي  كه  به  ايجاد رشته هاي  مجازي  روي  مي آورند، در اسپانيا رو به  فزوني  است ، بلكه  تعداد رشته هاي  تحصيلي  آنها نيز هر ترم  بيشتر مي شود.
به  عنوان  نمونه ، در يكي  از دانشگاه هاي  مجازي  در اسپانيا درحال  حاضر ۱۸رشته  شامل  مهندسي  كامپيوتر (نرم افزار و سخت  افزار)، برنامه نويسي  چندرسانه اي ، مديريت ، حقوق ، زبانشناسي  در مقطع  كارشناسي  و ۳۲ رشته  در مقطع كارشناسي  ارشد داير شده  است .
اوبرتا نخستين  دانشگاه  مجازي  در اسپانيا است  كه  فعاليت  خود را ۱۰ سال پيش  آغاز كرده  و در حال  حاضر ۱۱ هزار و ۸۸۶ دانشجو و نزديك  به  ۷۰۰ استاد در آن به  تحصيل  اشتغال  دارند.
از شمار دقيق  دانشجويان  رشته هاي  مجازي  ديگر دانشگاه هاي  اسپانيا تاكنون رقم  دقيقي  منتشر نشده  است .
شيوه  تدريس
 ثبت  نام  و قوانين  تحصيل  در دانشگاه هاي  مجازي  همانند دانشگاه هاي  عادي، اما شيوه  تدريس  آن كاملا متفاوت  است .
در دانشگاه هاي  مجازي ، دانشجويان  بدون  آن كه  در جايي  به اسم  كلاس درس  اجتماع كنند، از طريق  اينترنت ، با استاد خود ارتباط مستقيم  برقرار مي كنند.
آنان  در آغاز هر ترم  از طريق  سايت  دانشگاه  با استادان  خود آشنا شده  وبرنامه  درسي  خود را نيز از روي  سايت  دريافت  مي كنند.
قبل  از شرع  ترم  تحصيلي  كتابها، جزوه ها، سي دي  و نرم افزار درسهايي  كه دانشجو در آنها ثبت  نام  كرده ، توسط پست  براي  دانشجو ارسال  مي شود و او براساس  برنامه اي  كه  با هماهنگي  ميان  دانشجو و استاد مربوطه  مشخص  مي شود، در كلاسهاي  اينترنتي  شركت  مي كند.
در طول  دوره  تحصيل ، دانشجو به صورت  روزانه  با استاد درس  خود در تماس  است و در سالن  گفت  وگو كه  در اينترنت  و در صفحه  دانشگاه  طراحي  شده ، با استاد خود تماس  دارد.
يكي  از اشخاصي  كه  نقش  مهمي را در طول  دوره  آموزشي  در دانشگاه  مجازي ايفا مي كند، استاد راهنما است . او علاوه  بر راهنمايي  دانشجو براي  ثبت  نام  و چگونگي  انتخاب  درسها وظيفه ارتباط او را با ساير بخش ها اعم  از مديريت  و كارمندان  دانشگاه  برعهده  دارد.
امتحانات  پايان  ترم  دانشگاه  مجازي  نيز به صورت  حضوري  در مراكز تعيين  شده از سوي  اين  دانشگاه  در شهرهاي  بزرگ  و برخي  نقاط خارج از كشور برگزار مي شود. اين  امتحانات  به صورت  همزمان  و سراسري  و اغلب  با حضور استادان  و كاركنان  دانشگاه  مجازي  صورت  مي گيرد.
هدف  اصلي  اين  امتحان  حضوري ، علاوه  بر سنجش  ميزان  اطلاعات  واقعي  دانشجو، درك  اين  نكته است  كه  آيا واقعا خود او در طول  دوره تحصيل  با دانشگاه  ارتباط داشته  است  يا خير؟مديران  دانشگاه هاي  مجازي  مي گويند  با اين  سيستم  جديد آموزشي ، اكنون فرصتي  براي  جويندگان  دانش  در اقصي  نقاط دنيا فراهم  شده  است  تا بدون  نيازبه  سفر و از دست  رفتن  وقت  و هزينه  بسيار، در رشته هاي  دلخواه  در كشورهاي مختلف  تحصيل  كرده  و با استادان  خود نيز ارتباط مداوم  و مستقيم  داشته  باشند.
آنان  اميدوارند به  مدد توسعه  ارتباطات  و اينترنت  دانشگاه هاي  مجازي  به زودي  به  عنوان  ركني  موثر در عرصه  آموزش  عالي  در سطح  جهان  شناخته  شود.
اما به  نظر مي رسد تا تحقق  اين  اميد هنوز راه  درازي  در پيش  است .
افزايش  اعتبار و جايگاه  اين  نوع  دانشگاه ها، هزينه هاي  بالاي  تحصيل  در آن  ضرورت  وجود برخي  هماهنگي ها و اتلاف  وقت  فراوان  براي  درك  مطالب  و فراگيري  درسها از جمله  موانع  پيشرفت  دانشگاه هاي  مجازي  است .
خوسه  لوييس  سانچز يك  دانشجوي  دانشگاه  مجازي  در اسپانيا مي گويد: من براي  گذراندن  هر واحد تحصيلي  بايد هر ترم  ۶۲ يورو بپردازم  كه  با اين  رقم ، اخذ مدرك  ليسانس  در رشته  كامپيوتر بيش  از ۱۲ هزار يورو هزينه  براي  من  دربر خواهد داشت .
به  گفته  وي ، اين  رقم ، غير از هزينه هاي  جانبي  نظير حق  اشتراك  اينترنت است .
برخي  ديگر از دانشجويان  نيز معتقدند دانشگاه هاي  مجازي  هنوز از نظر اعتبار علمي به  جايگاه  دانشگاه هاي  عادي  دست  نيافته اند.
ماريا ترسا يك  دانشجوي  ديگر، از اين  شكايت  دارد كه  درس  خواندن  در دانشگاه  مجازي  وقت  زيادي  را از او مي گيرد.
او مي گويد: برخلاف  دانشگاه هاي  عادي ، كه  استاد سر كلاس  تدريس  كرده  و دانشجويان  سئوالها و ابهامات  خود را همانجا مي پرسند، من  بايد علاوه  بر خواندن  قبلي  درس  و تلاش  براي  فهم  آن ، چندبار براي  رفع  ابهامات  خود بااستاد تماس  بگيرم .
تماسي  اينترنتي  كه  بسياري  از اوقات ، مستقيم  نيست  وحتي  اگر مستقيم  باشد، ويژگي  و قابليت  يك  تماس  رودررو را ندارد.
اين  چنين  است  كه  عادت  دانشجويان  به  شيوه  تحصيل  در دانشگاه هاي  مجازي خود به  يك  مسئله  بزرگ  در اين  دانشگاه ها و فراگيري  آنها تبديل  شده  است .

نگاه
تحقيقات روانشناسان دانشگاه رويال انگليس درباره اهداف ورود به دانشگاه
به خاطر آرزوهاي بزرگ
005391.jpg
روانشناسان دانشگاه رويال لندن با بررسي ۳۵۱ دانشجوي دختر و پسر دريافتند دانشجويان به سه دليل وارد دانشگاه مي شوند و اين دلايل عاملي براي ايجاد استرس و هيجان در آنها، قبل و بعد از ورود به دانشگاه است.
پرفسور «برنيگ اندرسن» رئيس تيم تحقيقاتي دانشگاه رويال مي گويد: «۹ درصد از دانشجوياني كه براي ورود به دانشگاه هيجان اندكي دارند، در سال  هاي اول تحصيل دچار استرس و هيجان مي شوند. اما آنهايي كه براي ورد هيجان زيادي داشتند در دوره  مياني تحصيل، بيست درصد به هيجان اوليه شان افزوده شده و در سال هاي پاياني تا ۴۰ درصد دچار هيجان و استرس مي شوند. او ادامه مي دهد: دليل اين هيجان و استرس كه نشان از نوعي دلزدگي است، ناهمگوني تفكرات آنها با شرايط واقعي درس و تحصيل است».
پرفسور اندرسن درباره علل اصلي ورود به دانشگاه مي گويد: «دانشجويان به سه دليل اصلي وارد دانشگاه مي شوند. اول، براي رسيدن به آرزوهاي خود مانند كسب درآمد عالي، ثروت و شهرت، دوم، براي كمك به همنوع و اهداف انسان دوستانه و سوم به دليل تشويق و يا بهتر بگوييم اجبار خانواده.گروه اول با ورود به بازار كار از همان سال هاي پاياني تحصيل دلسردشده و دچار هيجان و سردرگمي مي شوند. گروه دوم كه معمولاً دانشجويان رشته هاي مختلف پزشكي هستند با شكست در نجات جان بيماران، سرخورده شده و گروه آخر نيز به دليل آن كه كمتر از دو گروه ديگر و تنها به جهت اجبار خانواده وارد دانشگاه شده اند از همان سال هاي نخستين دچار هيجان شده و دانشگاه را رها مي كنند. از اين رو آن چه كه به عنوان هيجان پيش از ورود به دانشگاه مطرح است با ورود به دانشگاه و شكست در رسيدن به آرزوها چندبرابر شده و دانشجو را از ادامه مسير باز مي دارد.»
مهتاب .ص. خسروشاهي


نكته
نتايج تحقيق دانشگاه ساسكس انگلستان
دختران دانشجو سخت كوش تر از پسران
روانشناسان دانشگاه ساسكس انگلستان پس از بررسي ۱۲۰۰ دانشجوي دختر و پسر طي سه سال دريافتند دختران دانشجو نسبت به پسران دانشجو سخت كوش تر، روشنفكرتر و فعال تر شده اند.
براساس نظر اين پژوهشگران اكثر نمرات عالي و رتبه هاي اول دروس مختلف به دختران اختصاص دارد. اين موفقيت حتي در دروسي كه سابقاً «دروس سخت» خوانده شده و تنها پسران در آنها نمرات عالي  كسب مي كردند نيز مشهود است؛ به طوري كه در دروسي چون كامپيوتر، رياضيات، فيزيك و... نيز دختران نمرات برتر را كسب مي كنند.
«دكتر تام فارسيد» از دانشگاه ساسكس در اين باره مي گويد: «كسب موفقيت دختران دانشجو در دروس مختلف حتي دروسي چون كامپيوتر، رياضيات و ... كه معمولاً علاقه اي به آنها ندارند نيز مشهود است و اين نكته زماني اهميت دارد كه بدانيم پسران به دليل علاقه به اين دروس، زمان بيشتري را صرف مطالعه اين درس ها مي كنند؛ به طوري كه هر پسر دانشجو پنج برابر يك دختر دانشجو براي كار با كامپيوتر وقت صرف مي كند و از اين رو موفقيت او طبيعي است! اما دختران با صرف يك پنجم زمان مورد نظر در دروس به اصطلاح سخت چون كامپيوتر موفق مي شوند» .
به عقيده روانشناسان، دختران در رسيدن به اهداف خود مصمم تر بوده و براي رسيدن به اهداف خود تلاش مي كنند. اين تحول ناشي از بالا رفتن سطح شعور و آگاهي دختران، آگاهي آنها از حقوق طبيعي شان است. دكتر فارسيد درباره افزايش فعاليت  دختران دانشجو مي گويد: آنها بيش از پسران به كارهاي عملي ،برگزاري سمينار، نشست هاي علمي _ تحقيقاتي و... علاقه داشته و حضوري فعال دارند. حتي آنها به صورت گروهي يا انفرادي مديريت و برنامه ريزي اين قبيل برنامه ها را نيز به عهده گرفته و به خوبي نيز از عهده انجام امور بر مي آيند. او مي افزايد: «ديدگاه دختران دانشجو به آينده نيز متحول شده است».
دومين مسابقه برنامه سازي روي اينترنت برگزار شد
دومين مسابقه برنامه سازي ايران بر روي اينترنت با هدف اشاعه زمينه برنامه ريزي ۷ آبان در دانشگاه صنعتي شريف به صورت online برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ما؛ اين مسابقه با هدف اشاعه زمينه برنامه سازي و حل مساله توسط كامپيوتر و نيز كمك به دانشگاه هاي ايران در انتخاب تيم هاي برتر خود براي شركت در مسابقه منطقه اي برنامه سازي اي سي ام و در همان سطح برگزار شد.
اين مسابقه مرحله اول مسابقه داخلي دانشگاه بود كه به صورت منطقه اي ۱۱ تا ۱۳ آذر سال جاري در دانشگاه شريف برگزار خواهد شد.اين مسابقه online از طريق اينترنت بين تمام تيم هاي شركت كننده برگزار شد.شركت تيم هاي دانشجويي از كليه دانشگاه ها در اين مسابقه آزاد بود و دانش آموزان دوره تابستاني المپياد كامپيوتر را گذرانده نيز مي توانستند در اين مسابقه شركت كنند.

دانشجو
اجتماعي
انديشه
سياست
ورزش
هنر
|   اجتماعي  |  انديشه  |  دانشجو  |  سياست  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |