سه شنبه ۱۲ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۴۴
حمايت آرنولد را درك كنيد!
از ديد بوش، آرنولد يك جمهوريخواه ميانه رو به حساب مي آيد. ميانه روي آرنولد كه از هم اكنون به فكر كسب اكثريت آراي ايالت كاليفرنيا در انتخابات 2006 است، قابل درك است 
022005.jpg
آخرين تلا ش ها براي كسب راي. مسابقه با حرارت آغاز مي شود.
سيد حسين غضنفري 
با اينكه جورج بوش پسر تمام مدت سخنراني اش را به صحبت راجع به امنيت آمريكا و مسايلي كه وي براي آمريكاييان تهديد مي خواند، اختصاص داد، اما فقط اشاره اي سطحي و مبهم به نوار جديد بن لادن داشت.
در حقيقت قسمت اعظم جمعيت 20 هزار نفري كه در ميدان نيشن وايد گرد هم آمده بودند تا صحبت هاي جورج بوش و فرماندار پرآوازه كاليفرنيا - آرنولد شوارتزينگر - را بشنوند هيچ اطلاعي از جديدترين نوار بن لادن نداشتند، زيرا قبل از انتشار اين نوار، آنها به ميدان نيشن وايد آمده بودند تا صحبت هاي بوش و ترميناتور سابق و فرماندار فعلي كاليفرنيا را بشنوند. در نوار سخنراني بن لادن كه از شبكه تلويزيوني الجزيره پخش شد، وي به آمريكاييان گفت كه آنان مي توانند از به وجود آمدن 11 سپتامبر ديگري جلوگيري كنند و آن در صورتي خواهد بود كه دولت آينده آنان دست از تهديد مسلمانان و به خطر انداختن امنيت آنان بردارد و به مسايل داخلي خود بپردازد. آرنولد كه بوش را در اين سخنراني همراهي مي كرد، از معدود بازيگران  هاليوود است كه به طرفداري از بوش و جمهوريخواهان برخاسته است. ترميناتور سابق كه چندي پيش به خاطر طرفداري از بوش با واكنش هاي منفي جدي از سوي همسرش كه از خاندان كندي و طرفدار جان كري است مواجه شده بود در ميان حضار اعلام كرد: رئيس جمهور ما بوش، از آزادي و امنيت آمريكا دفاع خواهد كرد. موضوع اختلاف آرنولد و همسرش چنان در رسانه هاي آمريكا داغ شده بود كه ترميناتور را به واكنش و گفتن جزئي ترين مسايل زندگي خصوصي اش و گفتن تبعات اختلافات وي با همسرش واداشت.
در تابستان گذشته آرنولد به جمع آوري كمك هاي مالي براي ستاد انتخاباتي بوش پرداخت، اما از ديد بوش، آرنولد يك جمهوريخواه ميانه رو به حساب مي آيد. ميانه روي آرنولد كه از هم اكنون به فكر كسب اكثريت آراي ايالت كاليفرنيا در انتخابات 2006 است، قابل درك است.
مردم كاليفرنيا عمدتا طرفدار دموكرات ها هستند. وي در اين مدت در موارد بسياري محافظه كارانه رفتار كرده است تا نظر راي دهندگان را همچنان به سوي خود جلب كند. آرنولد در سفر دوم انتخاباتي جورج بوش به اين ايالت در حالي كه در كنار وي ايستاده بود اظهار داشت: من اينجا آمده ام تا از شما بخواهم به جورج بوش راي دهيد و براي بار دوم وي را رئيس جمهور آمريكا كنيد. آرنولد در ادامه با جملاتي كه شبيه به ديالوگ هاي خشن خود در فيلم ترميناتور بود گفت: آمريكا برگشته است! آمريكا از حملاتي كه بر زندگي ما شد برگشته است و اين مرد - اشاره به بوش - راهش را ادامه خواهد داد و جا نخواهد زد! آرنولد كه همواره سعي دارد از پيشينه هنري خود به نفع بوش استفاده كند از آمريكاييان خواست تا ماهيچه هاي خود را در دوم نوامبر سفت كنند و به بوش راي دهند! وي همچنين از اهالي كاليفرنيا خواست تا از هم اكنون نظر قطعي راجع به راي دادن به بوش داشته باشند! جورج بوش كه تا دو هفته ديگر دوران پر از استرسي را همراه دارد، پس از كاليفرنيا راهي اوهايو مي شود، ايالتي كه تاكنون 31 بار از آن ديدار داشته است. البته جان كري هم در اين بين بيكار ننشسته است و پا به پاي بوش به دنبال جذب اكثريت آراي ايالت اوهايو است بوش طي سخناني كه همواره در آن سعي داشت تا به نگراني هاي آمريكاييان در مورد امنيتشان بيفزايد و احساس ناامني در آنان ايجاد كند، اظهار داشت: امنيت در خطر است، خانواده در خطر است، تربيت فرزندانمان در خطر است، جهت گيري فرهنگ ما در خطر است و در اين بين حق انتخاب با شما آمريكاييان است، رقيب من راجع به روزهاي از دست رفته صحبت مي كند، در حالي كه من از آينده صحبت مي كنم!. نظرسنجي هاي اخير نشان مي دهد كه تمايل مردم كاليفرنيا به دموكرات ها بيشتر از جمهوريخواهان است، اما در اين بين بوش با استفاده از بازيگر سابق سينما و فرماندار فعلي اميدوار است تا بخشي از آراي اين ايالت را به سوي خود جذب كند.

پليس روزه دار آمريكايي
امام طاهر انوار، رئيس انجمن اسلامي سن خوزه مي گويد: همه در اين منطقه از اقدام او متعجب شدند، زيرا تاكنون مورد مشابهي ديده نشده است 
راب ديويس، رئيس پليس شهر سن خوزه آمريكا، در روزهاي پاياني رمضان سال گذشته هنگام سخنراني در مقابل تعدادي از مسلمانان اين شهر پرجمعيت احساس قوي آنها را درك كرد و البته تجربه شب به شب شان را كه جشني بود يگانه. او مي گويد: در آن زمان بود كه احساس كردم براي درك نكات ظريف اين دين بايد در ماه رمضان به آنان بپيوندم.
ديويس تصميم گرفت، رمضان امسال به جمعيت يك ميلياردي روزه داران جهان بپيوندد و تمام اين ماه را روزه دار باشد.
كاري كه براي مسلماناني كه نگران افزايش حملات متعصبانه و برخوردهاي تبعيض  آلود عليه مسلمانانند از اهميت خاصي برخوردار است، به ويژه بعد از حملات يازده سپتامبر و به تازگي شليك به سوي يك مسلمان بوسنيايي توسط يك افسر پليس در سن خوزه.
جيمز زاگبي، رئيس موسسه عربي - آمريكايي كه يك موسسه حقوقي در واشنگتن است، از اين حركت ديويس به خوبي ياد مي كند و مي گويد: واقعيت اين است كه انجام اين حركت از سوي يك چهره برجسته مجري قانون در كشور كمك مي كند كه روي بسياري از شكاف ها و مشكلات موجود درباره مسلمانان در جامعه آمريكا پلي ساخته شود.
ديويس در صدد است روزه خود را در خانه مسلمانان مختلف شهر افطار كند و از مسلمانان براي افطار به خانه خود دعوت كند. او مي گويد: تصميمش برخاسته از انگيزه هاي سياسي يا تبليغاتي نيست بلكه تنها براي درك بهتر از جامعه مسلمانان اين كار را انجام مي دهد. ديويس اعتقاد به همراهي با مسلمانان را از زماني كه معاون رئيس پليس بود در ذهن دارد و هنگامي كه در ابتداي سال جاري ميلادي عهده دار رياست پليس اين شهر ساحلي آمريكا شد، مصمم شد از اين راه رابطه بهتري با آن بخش از جمعيت اين منطقه كه روز به روز در حال گسترش هستند، برقرار كند. او معتقد است يك رئيس براي همه رئيس است نه فقط براي اكثريت و نه فقط براي كساني كه قدرت را در دست دارند. ديويس 47 ساله مي گويد: علاقه دارد به ويژه براي كساني كه به حاشيه رانده شده اند رئيس خوبي باشد.
ديويس مطالعاتي درباره اسلام انجام داده و از مسجدي ديدن كرده، همچنين از وي براي سخنراني در روز عيد فطر دعوت به عمل آمده است.
امام طاهر انوار، رئيس انجمن اسلامي سن خوزه مي گويد: همه در اين منطقه از اقدام او متعجب شدند، زيرا تاكنون مورد مشابهي ديده نشده است. اين حركت به طور حتم از قلب وي برخاسته است. وي افزود: اين حركت باعث اميدواري شده كه مسوولان سن خوزه كه يكي از بزرگ ترين شهرهاي آمريكا است، بيشتر درباره اسلام بياموزند. طاهر انوار با اشاره به اقدامات ديويس مي گويد: در سراسر كشور حركات زننده اي از سوي پليس عليه مسلمانان مشاهده مي شود، آنان مساجد و منازل مسلمانان را به دنبال كشف روابط تروريستي جست وجو مي كنند، اما در سن خوزه رفتار پليس كمي بهتر است.
ديويس مي گويد: مطمئن است كه روزه داري اش به كار 72ساعته او در هفته ضربه اي نخواهد زد. ديويس رياست يكهزار و 400 افسر پليس را در يازدهمين شهر بزرگ آمريكا بر عهده دارد.
ديويس درباره آشنايي خود با روزه گرفتن مي گويد: به علت حجم بالاي كار به طور معمول كمتر فرصت خوردن پيدا مي كنم. اگر چه در مذهب ما كه مورمون فرقه اي از مسيحيت هستيم رفتاري شبيه روزه وجود دارد. در اين مذهب اولين يكشنبه هر ماه به عنوان روز بخشش و كمك به نيازمندان و فقرا و روزه داري شناخته شده است. عباداتي كه همگي با اسلام در اشتراك هستند.
او مي افزايد: روزه گرفتن به شما كمك مي كند روي مسايل مهم زندگي فكر كنيد: خانواده، سرپناهي كه داريد، جامعه اي كه در آن زندگي مي كنيد و دولتي كه عهده دار اين امور است و در پايان روز همگي يكسان هستيم.

كوتاه تر از گزارش
درمان خوابالو
021969.jpg
يك مرد چيني كه در شبانه روز، 19 ساعت مي خوابيد، پس از انجام عمل جراحي روي بيني و گلوي خود حالا 10 ساعت مي خوابد.
اين مرد از يك ناراحتي شديد مربوط به خواب رنج مي برد و اگر درمان نمي شد، هر لحظه ممكن بود در خواب از دنيا برود. اين مرد 35 ساله كه 170 سانتيمتر قد و 90كيلوگرم وزن داشت، ممكن بود هنگام عبور از خيابان شلوغ به خواب برود. يكي از دو خواهر اين مرد كه او را به بيمارستان بردند گفت: او با قيافه اي بشاش و خندان و خيلي چابك تر از قبل به علت كم شدن 10 كيلو از وزن بدنش از بيمارستان خارج شد و حالا 9يا 10 ساعت در روز مي خوابد.
خلبان خوش خواب بركنار شد
يك خلبان هواپيماي مسافربري ژاپن كه در يك پرواز داخلي دوبار به خواب رفته بود، از كار بركنار شد.
سخنگوي شركت هواپيمايي ال نيپون گفت: اين خلبان 50 ساله روز 23 مارس هنگام هدايت هواپيما از توكيو به ياماگوچي، در غرب ژاپن كه حدود يك ساعت طول مي كشد، به خواب رفت.
يك مقام وزارت حمل و نقل ژاپن كه براي بازرسي عادي به كابين خلبان رفته بود او را در ارتفاع 12 هزار متري از خواب بيدار كرد، اما او دوباره به خواب رفت و بار ديگر همان بازرس او را بيدار كرد، او 2 تا 3 دقيقه در خواب بود.
به گفته اين سخنگو خوابيدن خلبان خطري براي مسافران نداشت؛ چون هواپيما روي كنترل خودكار تنظيم شده بود و كمك خلبان هم حضور داشت. با اين حال خلبان بركنار شده و تحت معاينات پزشكي قرار دارد.
روزنامه 31 متري
خودمانيم، بعضي ها روز تولدشان بدجوري هيجان زده مي شوند.
يكي از روزنامه هاي شهرتيان چين هم دچار اين هيجان زدگي  شده و براي جشن تولد روزنامه، تصميم گرفته كه يك كيك 31 متري درست كند.
براي اينكه كارمند هاي اين روزنامه بيشتر خوشحال شوند، كيك پزان چيني دور هم جمع شدند كه از شيريني و كيك، روزنامه اي 31 متري درست كنند.
قسمت فوق العاده ماجرا اين است كه 999 نفر از خواننده هاي حرفه اي روزنامه  سيتي اكسپرس هم به اين جشن تولد دعوت شده اند تا هم روزنامه را بخوانند و هم بخورند.
حمله به آركلي
يكي از اعضاي گروه هيپ هاپ جي زي با اسپري فلفلبه آر كلي و دو نفر از محافظانش حمله كرد. به گزارش اي. بي. سي در كنسرت مشتركي كه قرار بود آركلي وخواننده هيپ هاپجي زي برگزار كنند، آر كلي به مسوولان امنيتي اعلام كرد كه در بين شنوندگان دو نفر را همراه اسلحه ديده است، اما مسوولان امنيتي كه وقت زيادي را صرف بازرسي از تماشاچي ها كرده بودند اظهارداشتند كه مورد خاص را پيدا نكردند. در همين حال يكي از همخوان هاي جي زي كه از بابت وقت تلف شده عصباني شده بود، با اسپري فلفل به آر كلي و دو نفر از محافظانش حمله كرد. هر سه نفر در بيمارستان مداوا شدند. پليس نيويورك اعلام كرد كه هيچ اطلاعي از اين حادثه در اختيار ندارد

اشكوب
بهترين شهر جهان
كميسيون تحقيقات زندگي شهري كه تعداد زيادي از معماران، دانشمندان علوم اجتماعي، شهرسازان و دانشمندان محيط زيست عضو آن هستند، شهر مونستر واقع در ايالت نوردواين وستفالن آلمان را از بين شهرهاي داراي جمعيت 200 هزار تا 270 هزار نفر، بهترين شهر جهان براي زندگي اعلام كردند. آقاي تيل مان شهردار مونستر كه براي دفاع از اين شهر به كانادا رفته بود تا اسناد شهر را ارايه دهد، در گفت وگويي اظهار داشت كه انتخاب شهر مونستر براي وي و دولت و ملت آلمان افتخار بزرگي است. كميسيون مزبور براي انتخاب شهرهاي خوب كشور هاي جهان به چند ويژگي دقت مي كنند كه محيط زيست، زندگي مردم در جوار خارجيان و پذيرش آنها در جامعه، نوع خيابان ها و منازل و هماهنگي اين دو با يكديگر و مسايل فرهنگي از جمله آنها است. شهر مونستر 1200 سال قدمت دارد و قرارداد صلح جنگ هاي 30 ساله اروپا در ساختماني در مركز اين شهر بسته شده كه اكنون رستوران است. اين شهر داراي حدود 250 هزار نفر جمعيت است و دانشگاه آن نسبت به تعداد جمعيت آن بعد از برلين، بالاترين رقم دانشجو را دارد.
زنداني بي گناه گوانتانامو
سه سال بعد از زنداني شدن مراد-ك، اهل شهر برمن درزندان گوانتانامو، آمريكا دلايل جرم وي را اعلام كرد و اجازه داد وكيلش اين زنداني 22 ساله را ملاقات كند.
برنهارد دوكه وكيل وي در مصاحبه اي گفت: هنگامي كه از دولت آمريكا طي هفته گذشته صريحا خواسته تا مراد را آزاد كند، دادستاني دلايلي را عنوان كرده كه به هيچ وجه محكمه پسند نيست.
به مراد كه دراصل ترك و در آلمان به دنيا آمده تهمت مي زنند كه با گروه القاعده همكاري داشته است. آمريكا دليل مي آورد كه مراد در پاييز سال 2001 در پاكستان شب ها در مسجدي مي خوابيده و از آنجا با گروه القاعده تماس گرفته و مسلح شده است. برنهارد دوكه وكيل مراد مي گويد: بعد از مدت ها نامه نگاري و سفر به آمريكا به من اجازه داده شد، پرونده مراد را ببينم. وي فرد مسلمان و سنت گرا است، به پاكستان رفته بود تا آنجا درس قرآن و بعدها در دانشگاه، اسلام شناسي بخواند. دولت آمريكا مي گويد: مراد در آلمان به مسجدي مي رفته كه مركز رفت و آمد تروريست هاي اسلامي است در صورتي كه دادستاني آلمان بعد از تحقيقات به اين نتيجه رسيده كه مسجد مورد نظر مركز تروريست ها نيست. دولت آمريكا معتقد است كه وي در شهر برمن با جواني دوست صميمي بوده كه آن جوان در يك اقدام انتحاري كشته شده است و در حالي كه جوان مورد نظر آمريكا زنده و در شهر برمن است. وي گفت پليس پاكستان مراد را از اتوبوس بيرون كشيده زيرا قيافه خارجي ها را دارد و سپس براي پول، وي را به سربازان آمريكايي فروخته است. وي از اوايل سال 2002 در زندان گوانتانامو است و وكيل وي سعي دارد با كوشش دولت آلمان وي را آزاد كند.

زاويه ديد
افزايش تقلب در لوازم خانگي
كنفرانس جهاني مبارزه با تقلب در مارك لوازم خانگي از قبيل لباس و لوازم الكتريكي با يك گزارش تكان دهنده در شهر رم ايتاليا خاتمه يافت. در اين گزارش آمده است كه پليس آمريكا و ايتاليا تقلب در مارك اجناس را توسط مافيا زير نظر دارند و افزايش آن را خطر بزرگي براي صنايع اروپا و آمريكا مي دانند. بر اساس تحقيقات زياد ثابت شده است سازمان القاعده كه با مافياي روسيه و ايتاليا همكاري نزديك دارد، براي خريد اسلحه در نوع مارك اجناس تقلب مي كند.
در مورد مارك لباس، كنفرانس به اين نتيجه رسيده است كه مافيا، مارك لباس هاي معروفي چون وزاژه، كريستين ديور، آرماني و بنه نن تقلب مي كند و از اين طريق فقط به ايتاليا سالي 50 ميليون يورو زيان مي رسانند. تقلب سيگار در صدر قرار دارد و بعد از آن اسبا ب بازي هاي كودكان است كه اكثرا در آفريقا و آسيا توليد مي شوند. در مرتبه سوم نرم افزار كامپيوتر، لوازم برقي خانگي و الكتريكي، لوازم آرايش و اجناس زينتي هستند. در كنفرانس مزبور گفته شد كه مواد خوراكي حتي سالامي ايتاليا و سوسيس آلمان نيز از راه تقلبي وارد بازار اروپا مي شود.
ميشل دبات مدير عامل سازمان گمرك جهاني در اين باره مي گويد: مصرف داروهاي قلابي به عنوان مثال قرص ضد حاملگي، در سال گذشته باعث مرگ 5 هزار زن شده است. امضاكنندگان قطعنامه كنفرانس مزبور متعهد شدند كه پليس و پليس گمرك خود را به دستگاه هاي بسيار دقيق كنترل داروهاي مورد استفاده مجهز كنند. شايد تجربه شركت طراحي مد لباس وزاژه بتواند در اين كار موثر باشد. وزاژه به لباس هاي ساخت خود پلاكت مخصوصي مي دوزد كه تقلب آن تقريبا محال است.

چارچوب
بي خيال آهنگ من!
021990.jpg
ستاد جورج بوش روز جمعه اعلام كرد ديگر از ترانه Still the one در گردهمايي هاي انتخاباتي شان استفاده نخواهند كرد. اين تصميم زماني اعلام شد كه جان هال، سراينده اين ترانه از ستاد انتخاباتي جورج بوش خواست از ترانه او براي كمك به انتخاب دوباره جورج بوش استفاده نشود. جان هال، گيتاريست گروه مشهور Orleans كه در دهه 1970محبوبيت داشت و سابقا به عنوان يك دموكرات به مقامات محلي نيز برگزيده شد، اين ترانه را با مضمون اشتياق به تكرار دوران خوش گذشته، 30 سال پيش ضبط كرده بود. هال كه از هواداران جان كري و فعالان ستاد انتخاباتي وي است، گفت: ستاد جورج بوش از او براي استفاده گردهمايي هاي انتخاباتي حزب جمهوريخواه اجازه نگرفته بود. هال و گروه اورلينز دعوت جمهوريخواهان مريلند را براي اجراي اين ترانه در يك گردهمايي حزبي رد كردند.

سرقلم
پول و عقل و يك تار مو
يك هنگ كنگي ظاهرا 2442 پوند براي خريد يك تارموي جان لنون هنرمند گروه بيتل ها پرداخته است.
اين خريدار، تار موي فوق را به وسيله يك رابط در جريان حراجي در يك شهر اسپانيا خريده است. برگزار كنندگان حراج انتظار داشتند آن را 670 پوند بفروشند.
آنها گفتند يك آرايشگر اسپانيايي براي خريد تار موي لنون با خريدار هنگ كنگي رقابت مي كرد، اما حاضر نشد بيشتر از 2 هزار پوند بپردازد، اما خريدار هنگ كنگي گفت كه حاضر است تا 6 هزار و 700 پوند بپردازد.
يك شركت انگليسي تاييد كرد كه تار مو به مرحوم جان لنون تعلق دارد! او كه روز 8 دسامبر 1980 در نيويورك كشته شد، ظاهرا اين تار موي خود را به يكي از طرفدارانش در جريان سفر به دنور در اوت 1964 هديه كرده بود.

دكه
شمارش معكوس 
021993.jpg
بوش براي تبليغات دست به دامن بن لا دن شده است!
امروز روز انتخابات رياست جمهوري در آمريكاست. فكر كرديم از حال و هواي مطبوعات اين كشور در روزيكشنبه 31 اكتبر شما را باخبر كنيم. تمامي روزنامه هاي آمريكا كه يكشنبه چاپ شده اند، تيتر اول خودرا به اين انتخابات اختصاص داده اند. شمارش معكوس تيتر شماره يك روزنامه سان ويژه يكشنبه است. خبر ديگر اين روزنامه به كشته شدن 8 نظامي آمريكايي در عراق در يك انفجار اختصاص دارد. ديلي نيوز با تيتر شماره يك شمارش نهايي به انتخابات مي نويسد كه همه چيز ميان بوش و كري مساوي به جلو مي رود. اين شماره ديلي نيوز ويژه نامه اين روزنامه است. سان فرانسيسكو كورنيكل و واشنگتن پست نيز خبرهاي انتخاباتي را در صدر اخبار روز يكشنبه خود قرار داده اند. 2 روز تا انتخابات، 8 كشته و 9 زخمي در عراق  عناوين اصلي سانفرانسيسكو كورنيكل هستند. واشنگتن پست هم تلاش هاي پاياني بوش و كري براي پيروزي در انتخابات امروز را تيتر اول خود قرار داده.
021987.jpg
021984.jpg
022011.jpg
022008.jpg

خبرسازان
ايرانشهر
تهرانشهر
دخل و خرج
در شهر
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
طهرانشهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |  طهرانشهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |