اعزام دانشجويان رشته علوم پزشكي در گفت وگو با دكتر حميد اكبري ـ رئيس مركز امور دانشگاهي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي
اول محققان پزشك، بعد پزشكان
|
|
شهناز علي محمدي
هرسال شاهد اعزام تعدادي از دانشجويان و فارغ التحصيلان گروه هاي پزشكي و پيراپزشكي براي ادامه تحصيل در قالب بورسيه به خارج از كشور هستيم. كانادا، آمريكا، انگليس، استراليا، فرانسه، آلمان، سوئد و هلند كشورهايي هستند كه داوطلبان ايراني را براي طي دوره هاي آموزشي مي پذيرند. اما واقعيت اين است كه تعدادي از اعزام شدگان پس از پايان دوره هاي آموزشي خود به كشور باز نمي گردند. اگرچه اعزام اين افراد با سپردن تعهد و گذاشتن وثيقه هاي ملكي و غيره صورت مي گيرد، اما آنان ماندن را بر بازگشتن ترجيح مي دهند. به گفته دكتر حميد اكبري، رئيس مركز امور دانشجويي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، ۱۵ درصد از اعزام شدگان به كشور بازنمي گردند.
وي معتقد است ميزان عدم بازگشت داوطلباني كه به صورت آزاد اعزام مي شوند، بسيار بيشتر از اعزام در قالب بورسيه ها است. دكتر حميد اكبري رئيس مركز امور دانشگاهي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي كه مدتي در رشته داروسازي دانشگاه منچستر انگليس بورسيه بوده است، خانواده ها را از اعزام فرزندانشان از طريق شركت هاي خصوصي كه به صورت غيرقانوني فعاليت مي كنند، برحذر مي دارد. با دكتر حميد اكبري گفت وگويي كرده ايم كه در پي مي آيد:
* لطفاً گزارشي از وضعيت و تعداد اعزام به خارج دانشجويان رشته هاي علوم پزشكي ارائه كنيد؟
- تا دو دهه قبل براي تربيت پزشك متخصص يا رشته هاي وابسته به گروه پزشكي، دانش آموختگان مقطع ديپلم و بالاتر به خارج اعزام مي شدند كه مقارن با همين زمان، شاهد حضور تعداد زيادي پزشك از كشورهاي هند، بنگلادش و پاكستان در كشورمان بوديم. با توسعه دانشگاه ها و تأسيس ۴۰ دانشگاه علوم پزشكي، از حدود ۱۵سال قبل اعزام دانشجو به صورت بورسيه براي تحصيل در مقطع ليسانس و دكتراي عمومي در رشته هاي پزشك عمومي، دندانپزشكي و داروسازي قطع شد. از سال ۷۳ نيز اعزام از مقاطع ليسانس، فوق ديپلم و ديپلم به كلي قطع شد، اما تا مدتي دانشجويان داراي مدرك فوق ليسانس يا دكتراي عمومي از مزاياي بورسيه بهره مند مي شدند. به تدريج با ايجاد رشته هاي تخصصي باليني در داخل كشور، نياز اعزام دانشجو در اين رشته ها حتي براي دوره هاي تخصصي و فوق تخصصي هم برطرف شد. در حال حاضر بسياري از رشته هاي علوم پايه پزشكي نيز در دانشگاه هاي داخل كشور داير شده اند به طوري كه ۱۰ دانشگاه به تربيت متخصصان اين رشته ها اقدام مي كنند. ولي تعداد اين متخصصان و رشته هاي موجود، پاسخگوي نياز جامعه نيست. بنابراين در برخي رشته هاي جديد التأسيس دنيا و مورد نياز كشور، اعزام صورت مي گيرد.
هم اكنون اعزام ما به دو شيوه بلندمدت و كوتاه مدت انجام مي شود. در دوره هاي بلندمدت تعداد اعزام از ۲۰۰نفر در سال ۷۸ به كمتر از ۱۰۰نفر در حال حاضر رسيده است و در دوره هاي كوتاه مدت كه حجم عمده اعزام را دربرمي گيرد بالغ بر ۲۰۰ نفر در سال به خارج اعزام مي شوند. دانشجويان پذيرفته شده دكتراي داخل و حائزين رتبه هاي برتر مقاطع فوق تخصص رشته هاي باليني از جمله افرادي هستند كه براي دوره هاي كوتاه مدت يا تكميلي ۶ ماهه به خارج از كشور اعزام مي شوند.
علاوه براين يكي از برنامه هاي مهم و اساسي اين حوزه راه اندازي و توسعه دوره هاي دكتراي مشترك بين دانشگاه هاي داخل و خارج است تا از اعزام دانشجو براي دوره هاي بلندمدت به خارج خودداري شود.
* رشته هاي موردنياز اعزام دوره هاي بلندمدت و كشورهاي محل اعزام كدامند؟
- بيوتكنولوژي، نانوتكنولوژي، اقتصاد بهداشت، آموزش بهداشت، مديريت خدمات بهداشتي درماني، اطلاع رساني پزشكي، طب سالمندان، طب اورژانس، جامعه شناسي پزشكي، ويروس شناسي، آمار حياتي و اپيدميولوژي از جمله رشته هايي هستند كه به صورت پراكنده در آنها اعزام صورت مي گيرد.
اغلب كشورهاي محل اعزام نيز شامل كانادا، آمريكا، انگليس، استراليا، فرانسه، آلمان، سوئد و هلند است.
* اشاره كرديد كه حجم عمده اعزام به خارج را دوره هاي كوتاه مدت و ۶ ماهه تشكيل مي دهد. آيا اين مدت، صرف نظر از يادگيري، حتي براي هماهنگ شدن دانشجو با محيط كافي است؟
- علت عمده اعزام به خارج دانشجويان براي دوره هاي كوتاه مدت، آشنا ساختن آنها با سيستم آموزشي و فعاليت هاي تحقيقاتي كشورهاي توسعه يافته است، بنابراين مدت در نظر گرفته شده كافي به نظر مي رسد. همچنين از ديگر اهداف اين گونه اعزام ها، تكميل طرح هاي نيمه تمام و دانشجوياني است كه به دليل كمبود امكانات در دانشگاه هاي داخل كشور، متوقف شده اند كه به همين دليل اين دوره ها را «دوره هاي ۶ ماهه تكميلي» نيز مي نامند.
هدف ديگر اعزام در دوره هاي كوتاه مدت، آشنايي و دسترسي دانشجويان به منابع، مراجع و كتب علمي روز دنيا و گشايش راه ورود به عرصه هاي علمي خارج كشور است. از مزيت هاي اين دوره ها آن است كه نوع نگاه آرماني دانشجويان ما به كشورهاي صنعتي، تغيير يافته و حس خودباوري و اعتماد به نفس در آنها تقويت مي شود و دانشجويان از اين طريق درمي يابند آنچه كه در اين كشورها ايجاد مي شود با آنچه كه خودشان در كشور انجام مي دهند، با توجه به امكانات موجود، تفاوت چنداني ندارد.
* پس عمده اعزام ها را «محققان پزشك» تشكيل مي دهند تا «پزشكان»؟
- بله، ولي درصد محدودي از آنها را هم دانشجويان پزشكي يا دانش آموختگان دوره هاي كارشناسي ارشد و Ph.D دربرمي گيرند. البته بايد توجه داشت كه ماهيت كار و فعاليت دانشجويان دوره هاي Ph.D در رشته هاي پزشكي عمومي و حتي غيرپزشكي (مانند رشته هاي باليني) پژوهش و تحقيق است نه انجام امور اجرايي؛ گرچه ممكن است برخي علاقه مند به فعاليت در اين زمينه باشند، البته اين نكته را هم اضافه كنم كه هر سال در آزمون اعزام به خارج، دانشجويان دوره هاي پزشكي عمومي و كارشناسي ارشد بسياري از رشته ها از قبيل ژنتيك، بيوتكنولوژي و مديريت اطلاع رساني نيز شركت مي كنند و با راه يافتن به مرحله اعزام و تحصيل در خارج، از ديد تحقيقاتي نيز برخوردار مي شوند و در نتيجه زمينه توسعه فعاليت هاي تحقيقاتي در رشته هاي پزشكي را فراهم مي سازند. اين افق جديدي در دنياست كه ديگر همانند گذشته به پزشك به عنوان مجري صرف امور باليني نگاه نمي شود.
* سالانه چقدر هزينه صرف اعزام در دوره هاي كوتاه مدت و بلندمدت مي شود؟
- كل اعتباري كه براي اين دوره ها در نظر گرفته شده ۱۰ميليون دلار است كه به نسبت توزيع مي شود. بيشتر، عمده اين اعتبار ما صرف دوره هاي بلندمدت مي شد كه خوشبختانه با كاهش اين دوره ها در سال هاي اخير، بخش اعظم آن به دوره هاي كوتاه مدت اختصاص مي يابد. عمدتاً سياست كلي وزارت بهداشت به كاهش اعزام در دوره هاي بلندمدت و تقويت دوره هاي دكتراي تخصصي در داخل كشور و اعزام به خارج براي دوره هاي كوتاه مدت است.
* معمولاً چه تعدادي از اين افراد به كشور باز مي گردند؟
- تعداد بازگشت دانشجويان، بسته به كشورهاي محل اعزام متفاوت است ولي ميانگين بازگشت در دوره هاي بلندمدت حدود ۸۵ درصد و در دوره هاي كوتاه مدت
۹۵درصد است.
* ولي آماري كه از تريبون هاي غيررسمي ارائه مي شود، بيشتر از اين ميزان است؟
- آماري كه ما داريم همين است. شايد اين ميزان در رشته هاي مختلف، متفاوت باشد؛ ولي به طور ميانگين، ميزان برگشت دانشجويان اعزام به خارج از سوي وزارت بهداشت، همان ۹۵ درصد براي دوره هاي كوتاه مدت و ۸۵ درصد براي دوره هاي بلندمدت است. البته اين آمار مربوط به دانشجويان بورسيه است. طبيعتاً آمار عدم بازگشت افرادي كه با هزينه شخصي و آزاد به خارج رفته اند، بسيار بيشتر از اين آمار است چون آنها همانند دانشجويان بورسيه تعهدنامه يا ضمانت ملكي به سازماني ارائه نداده اند.
* هزينه اي كه صرف دانشجويان بورسيه مي شود بسيار بالاست، واقعاً چه دليلي باعث عدم بازگشت ۲۰ درصد از اين افراد مي شود؟
- ببينيد، علاقه اصلي افرادي كه وارد كارهاي علمي مي شوند، انجام فعاليت هاي پژوهشي و تحقيقاتي است. شايد يكي از عوامل، نتيجه بخشي سريع و آسان تر اين فعاليت ها در خارج از كشور با توجه به امكانات و مواد اوليه در دسترس است در حالي كه ممكن است ما حتي درصدي از اين امكانات را هم نداشته باشيم. برخي محدوديتهاي موجود در كشور نيز در اين مهم نقش دارند.
* اعمال محدوديت عليه برخي محققين و انديشمندان از قبيل عدم اختصاص كرسي و تريبون دانشگاهي به آنها تا چه حد در اين موضوع مؤثر است؟
- قطعاً اين كه ما در كشورمان چقدر براي افراد محقق ارزش قائل هستيم تأثير مهمي در بازگشت آنها به ايران دارد. اين كه گاهي اوقات، تعدادي از محققان به دليل اظهارنظرهاي علمي تحت فشار قرار مي گيرند، تأثير منفي دارد.
همچنين مي توان گفت اگر امكانات علمي مناسب در كشور فراهم شود، تعداد زيادي از افراد مقيم خارج به كشور بازخواهند گشت و زندگي علمي خود را پي خواهند گرفت. البته نبايد محدوديت هاي اقتصادي و رفاهي را نيز از ياد برد. يك عضو هيأت علمي زماني به كشور باز خواهد گشت كه امكانات رفاهي در اختيار خانواده و شخص وي در مقايسه با امكانات محل اقامت او، قابل توجيه و فضاي انجام كار علمي و تحقيقاتي نيز براي وي فراهم باشد.
* مگر اين افراد، گزينش شده و مورد تأييد نيستند؟ پس دليل عدم بازگشت آنها چيست؟
- آنچه در گزينش بيشتر از همه مورد توجه قرار مي گيرد سوابق علمي و تحقيقاتي دانشجويان و نيز نداشتن سوء سابقه است. همان طور كه قبلاً هم گفتم شايد يكي ازدلايل، مقايسه شرايط و امكانات آن كشورها با ايران است كه آنها در ارزيابي نهايي خود؛ اقامت در كشور خارجي را ترجيح بدهند يا در برخي موارد، دانشجوي بورسيه به دليل ادامه تحصيل خانواده و فرزندان خود، اقامت ناخواسته را انتخاب كرده باشد.
* آيا يكي از دلايل، عدم تأمين شغل توسط نهادهاي مسئول از جمله وزارت بهداشت براي افراد بورسيه پس از بازگشت آنها به ميهن نيست؟
- افرادي كه توسط وزارت بهداشت به خارج اعزام مي شوند، دغدغه پيدا كردن شغل پس از بازگشت را ندارند چون پيش از اعزام، پست و محل خدمت آنها تعيين مي شود. هر سال ظرفيت اعزام براساس نيازي كه دانشگاهها اعلام مي كنند، تعيين و سپس آزمون برگزار مي شود.
بنابراين افراد پذيرفته شده به عنوان بورسيه همان دانشگاهي كه معرفي شده اند به خارج اعزام و پس از بازگشت به عنوان عضو هيأت علمي آن دانشگاه مشغول به كار مي شوند.
* اشاره كرديد كه در گزينش افراد، سوابق علمي آنها ملاك است اما بسياري از پذيرفته شدگان خلاف اين را بيان مي كنند!
- وزارت بهداشت، ضوابطي كه افراد براي اعزام به خارج بايد دارا باشند را از طريق اطلاعيه در روزنامه ها درج مي كند. سپس با برگزاري آزمون و معرفي افراد داراي نمره علمي برتر، دانشگاهها فرد مورد نظر خود را از بين آنها انتخاب مي كنند.
* در همين مرحله است كه شايد عواملي در انتخاب فرد شايسته دخالت داده شوند؟
- آنچه براي وزارت بهداشت ملاك قرار مي گيرد نمره علمي افراد است. در مرحله بعد كه انتخاب توسط دانشگاهها صورت مي گيرد آنها مختارند مانند ساير مراكز دولتي و غيردولتي، زماني را براي مصاحبه با افراد پذيرفته شده در نظر گرفته و افراد را با ملاك هايي كه در نظر دارند و نسبت به شغلي كه در آينده به وي واگذار مي كنند، بسنجند و انتخاب كنند. اين ملاك ها مي تواند ارزيابي فن بيان، توان تحقيق، تسلط به زبان انگليسي و از اين قبيل باشد. قطعاً هيچ فردي بدون دليل رد نخواهد شد.
* به تازگي شركت هاي خصوصي متعدد حتي گاهي به صورت غيرقانوني، دانشجويان را براي تحصيل به خارج اعزام مي كنند، چرا وزارت بهداشت نظارتي بر اين مسأله ندارد؟
- در خصوص فعاليت اين شركت ها متأسفانه تاكنون نظارتي وجود نداشت و ما هم بارها اعتراض خود را نسبت به اين مسأله اعلام كرديم. اخيراً براساس مصوبه هيأت وزيران، وظيفه نظارت بر اين شركتها به «كميته نظارت» متشكل از نمايندگان وزارتخانه هاي بهداشت، علوم، ارشاد و خارجه واگذار شده و اين شركت ها بايد براساس ضوابطي كه كميته اعلام مي كند، مجوز فعاليت دريافت كنند كه از اين پس اميدواريم با مشكلاتي كه در نتيجه فعاليت هاي غيرقانوني برخي شركت ها براي خانواده ها و فرزندان آنها ايجاد مي شود، از قبيل تحصيل در دانشگاههاي فاقد اعتبار از سوي وزارت بهداشت مواجه نشويم.
* از وقتي كه در اختيار روزنامه قرار داديد، سپاسگزارم.
|