شنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۳
تحصن دانشجويان دانشكده صنعت حمل و نقل هواپيمايي در محوطه دانشگاه
شش وعده غذاي بد ۴ روز اعتصاب
005775.jpg
سپيده قاضي زاد
تغذيه دانشجويان از آن دسته وسائل رفاهي است كه مسئولان بر كيفيت آن تأكيد دارند و همواره به مطرح كردن خبرهاي دهان پركني چون «تغذيه گرم» در ماه رمضان و اختصاص بودجه مخصوص به غذاي ماه رمضان مي پردازند.
اين بار همبرگر «گرم» توزيع شده خوابگاه دانشجويان دانشكده صنعت حمل و نقل هواپيمايي كشوري مسائل «داغي» آفريد.
بنا به گفته يكي از دانشجويان ساكن خوابگاه دانشكده صنعت حمل ونقل هواپيمايي، چهارشنبه ۶ آبان تقريبا تمامي دانشجويان براي ششمين بار غذاي ارائه شده از طرف مسئولان خوابگاه را رد كرده و نسبت به كيفيت نامناسب اين غذا اعتراض كردند.
دانشجويان از صحبت با مسئولان نتيجه مثبتي نگرفتند و اعتراض به كيفيت نامناسب غذا زمينه ساز بازگويي اعتراضات ديگر از جمله مديريت نامناسب دانشكده شد و دانشجويان به همين بهانه به اعتصاب غذا دست زدند.
و اين مشكل سحرگاه جمعه ساعت ۵/۱ شب _ اتومبيل هاي نيروي انتظامي وارد حياط خوابگاه شده و به گفته دانشجوي ساكن خوابگاه مأمور نيروي انتظامي به اشتباه به دنبال شورش و درگيري فرستاده بود. اما وقتي مأموران نشانه اي از شورش در خوابگاه نمي بيند پس از درگيري كوتاه و تهديد از حياط خارج مي شود و محل را ترك مي كند.
اين قضيه دانشجويان را بر آن مي دارد كه صبح شنبه در محوطه دانشگاه تحصن كرده و خواهان احقاق حقوق خود شوند.
ساعت به ظهر نزديك تر و آفتاب قائم تر مي شد اما دانشجويان همچنان در حياط نشسته جمعيت به حدود ۶۰۰ نفر رسيده بود. و پلاكارد هايي با مضمون هاي مختلف به دست گرفته بودند.
جمله «سياست  براي خودتان ما حقمان را مي خواهيم» . از جمله ديوار نوشته هاي دانشجويان بود همچنين بر ديوار نوشته هاي قيد كرده بودند از ورود غيرقانوني نيروي انتظامي به خوابگاه منزجر هستند. از طرف ديگر حراست دانشگاه از ورود و خروج افراد ناشناس و خبرنگاران جلوگيري مي كرد.
كم كم تعدادي از كارمندان و اساتيد دانشگاه به آنها پيوسته و خواستار حقوق عقب افتاده خود شدند.
يكي از دانشجويان مي گفت بر خلاف انتظار دانشجويان مسئولان به گفته هاي آنها توجه نكرده و مسأله را سياسي كرده اند.
يكي از دانشجويان معترض دانشگاه صنعت حمل و نقل هواپيمايي كشوري مشكل معيشتي را در رده ششم ارزيابي كرده و مي گويد: «مشكل اصلي ما ضعف مديريت است، از طرف ديگر آينده شغلي دانشجويان مشخص نيست. مشكل ما عدم رعايت رسالت دانشگاه است» .
او معتقد است كه مدير مجموعه ضعيف است، وگرنه بودجه از زمان دو مدير قبلي تغيير نكرده است. در بيانيه اي كه از طرف تشكل هاي دانشجويي شوراي صنفي دانشجويان و انجمن هاي عملي دانشجويي و بسيج دانشجويي به امضا رسيده است مسئوليت مشكلات آموزشي و رفاهي دو سال گذشته دانشگاه را بر عهده رئيس دانشگاه گذاشته است و همچنين در رونوشت اين بيانيه اظهار داشته اند: «حضور غيرقانوني نيروي انتظامي و تهديد دانشجويان را محكوم مي كنيم و از سهل انگاري و كوتاهي رياست دانشكده در مواجهه با اين بحران ابراز تأسف مي كنيم» .
آنها در بيانيه خود سرپرست سازمان هواپيمايي، مدير عامل شركت فرودگاه ها، سرپرست وزارت راه و ترابري را مخاطب قرار داده و خواستار حضور آنها در محل تجمع شدند.
در بيانيه آمده بود: «وابستگي به سازمان هواپيمايي و عدم تمكين آن سازمان نسبت به نيازهاي دانشكده باعث به وجود آمدن مشكلات عديده اي در زمينه هاي تأمين بودجه و به وجود آمدن محدوديت هايي در سطح دانشكده شده است» .
آنها عدم تجهيز دانشكده به سپمولاتورها، آزمايشگاه ها، كارگاه هاي مجهز و مورد نياز، عدم ارائه برخي از دروس، شلوغي بيش از حد كلاس ها، به حداقل رساندن دروس عملي ناكارآمدي اينترنت و نصف شدن بودجه سالانه كتابخانه ادغام كلاس هاي دوره هاي آكادميك و دروه هاي آزاد وضعيت نامناسب واحد تغذيه، عدم تخصيص بودجه براي حل مشكلات خوابگاه، سوله ورزشي و سالن آمفي تئاتر، از جمله نيازهاي دانشجويان بوده است از طرف ديگر متحصنان در بيانيه خود خواستار مشخص شدن وضعيت مدرك فارغ التحصيلان شده اند و از عدم هماهنگي بين سيستم هواپيمايي كشوري و دانشكده در جذب دانشجو انتقاد كرده اند.
آنها خواهان تغيير مديريت دانشگاه بوده به مواردي چون تغيير ۲۰ پست مختلف معاونت و مديريت در طول دو سال مديريت جديد، ۳ تحصن دانشجويي ،عدم پايبندي به وعده هاي داده شده اشاره كرده و خواستار استعفاي او شدند.
«دكتر محمدرضا حبيبي» معاون آموزشي و دانشجويي دانشكده مي گويد: «نبايد مشكلات دانشگاه را فهرست كرد، بلكه مشكلات دانشجويان با رفع مشكل اصلي دانشگاه رفع خواهد شد».
حبيبي معتقد است بسياري از خواسته هاي دانشجويان قابل پيگيري است و بايد به مشكلاتشان رسيدگي شود اما راه كار مناسب براي حل اين مشكل راه كار مديريتي در سطح كلان است.
حبيبي معتقد است اين دانشكده همچون بسياري از دانشگاه هاي سطح كشور و همچنين دانشگاه هاي خارجي دچار نوعي دوگانگي ساختار است: «به هرحال ما معتقديم اگر اين دوگانگي در ساختار حل شود بسياري از مشكلات حل خواهد شد. اگر ساختار مشخصي براي اينجا در نظر گرفته شود، وضعيت شغلي كاركنان و اساتيد و آينده شغلي دانشجويان در آن ديده خواهد شد» .
به گفته حبيبي اين دانشكده بيش از اين دانشجويان تخصصي رشته صنعت هواپيما را جذب مي كرده و قبل از شروع تحصيل مشكل استخدام آنها حل بوده اما اكنون مثل دانشجويان دانشگاه هاي ديگر پشتوانه شغلي و ضمانت استخدامي ندارند اين دانشجويان برخلاف دانشجويان دانشگاه هاي ديگر اگر بخواهند در زمينه تحصيل خود شاغل شوند تنها مي توانند در شركت هاي هواپيمايي وابسته به صنعت هواپيمايي مشغول به كار شوند او مي گويد: به هر حال من معتقدم بايد نياز سنجي شود تا جايي را براي كساني كه قرار است در اينجا كار كنند فراهم آوريم .
حبيبي توضيح مي دهد كه ممكن است اين دانشكده همچون ۳۷ دانشگاه ديگر به پيشنهاد سازمان مديريت و برنامه ريزي ابقا، ادغام يا منحل شود. اين يك حالت بلاتكليفي به وجود آورده است.
البته با توجه به رشته هاي خاصي كه در اين دانشكده وجود دارد امكان انحلال وجود ندارد: راه كارهاي مناسبي كه براي ادامه فعاليت اين دانشكده وجود دارد هنوز پيدا نشده است و عدم وجود راه كار مناسب باعث شده دانشجويان در اين ميان خيلي مسائل و مشكلاتشان حل نشده باقي بماند.
حبيبي نيز مانند دانشجويان از ورود غيرقانوني نيروي انتظامي به خوابگاه دانشجويان انتقاد كرد و خواستار روشن شدن آمرين اين قضيه شد به گفته او تنها رئيس دانشگاه مي تواند اجازه ورود اين نيروها را صادر كند.
وي دكتر محمد طيبي دهنوي «رئيس دانشكده صنعت حمل و نقل هواپيمايي از ورود نيروي انتظامي به خوابگاه دانشجويان ابراز بي اطلاعي كرده و مي گويد: من بعد از ورود نيروي انتظامي به خوابگاه در جريان قرار گرفتم. اين ورود غيرقانوني است و نيروي انتظامي بدون مجوز نمي تواند وارد دانشگاه شود و نبايد اين اتفاق مي افتاد .
او برخلاف انتظار دانشجويان به اعتراضات جنبه سياسي داده و مي گويد: در شرايطي كه قسمت هاي مختلف نظام مي خواهند متحد شوند كساني هستند كه مي خواهند نظام را تضعيف كنند.
او بودجه دانشگاه را كم مي داند: علتش اين است كه بودجه هايي كه در گذشته به صورت كمك به دانشگاه داده مي شد قطع شده است.
بايد از طريق قراردادها كسب شود كه زمان مي برد .
امسال ۶۰۰ ميليون تومان كمبود بودجه داشته ايم و با بودجه ۱ ميليارد و ۲۰۰ هزار توماني دچار كسري بودجه شده ايم.
مشخص نيست كه آيا مشكلات دانشجويان در همه پاسكاري هاي مسئولانه اي شركت هاي هواپيمايي، وزارت علوم تحقيقات و فناوري و وزارت راه و ترابري به كجا مي انجامد؟

ستون شما
مشكلات ثبت نام دانشجويان دانشگاه آزاد
در آغاز هر ترم تحصيلي _ و چه بسا خيلي قبل از آن- ثبت نام و ورود به ترم جديد همواره يكي از نگراني ها و دلمشغولي هاي دانشجويان و خانواده هاي اين قشر روبه تزايد در جامعه امروز ايران است.
در اين ميان دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي كه يكي از پرمخاطب ترين واحدهاي آموزش عالي كشور است نيز از اين قاعده مستثني نيستند.در اين گزارش تلاش كرده ايم طي گفت وگويي با چندتن از اين دانشجويان مهمترين مشكلات فراروي آنها را به اختصار جويا شويم، به اين اميد كه با بازگويي اين مسائل، مسئولين اين دانشگاه با گوشه چشمي، پاره اي از آنها را مرتفع كنند.
پرهام ديده ور كه خود يكي از فارغ التحصيلان دانشگاه آزاد است بزرگترين مشكل دانشجويان را در هنگام ثبت نام، عدم ارائه مشاوره انتخاب واحد از طرف مسئولين گروه هاي آموزشي مي داند. بنا به گفته وي هنگام ثبت نام به دليل تعداد زياد مراجعين، اكثر مسئولين گروه هاي آموزشي خود را ملزم به ارائه مشاوره به دانشجو نمي بينند- يا اصلاً  زماني براي اين كار ندارند- در اين حالت دانشجويان اگر خوش شانس باشند در بحبوحه ثبت نام واحدهايي را بر مي گزينند كه ممكن است تناسبي با ترم تحصيلي نداشته باشد و اين امر سبب ايجاد يك ناهماهنگي بين دروس دانشجو در طي ترم خواهد گرديد و اگر بد شانس باشند بايد با مسائل و مشكلاتي همچون تداخل رعايت درسي، مراجعه دوباره هنگام حذف و اضافه، تراكم تعداد دانشجويان در كلاسهاي خاص و مسائلي از اين دست مواجه شوند.
الف. خسروپناه كه دانشجوي ترم ششم دانشگاه آزاد اسلامي واحد لاهيجان است مهمترين نگراني خود را در هنگام ثبت نام، عدم اعلام تغيير ميزان شهريه، قبل از ثبت نام مي داند.وي اعتقاد دارد با توجه به اين كه بسياري از دانشجويان اين دانشگاه هزينه هاي تحصيل خود را شخصاً  و نه به كمك خانواده پرداخت مي كنند، اعلام ميزان شهريه ترم از طرف دانشگاه پيش از موعد ثبت نام مي تواند منجر به يك برنامه ريزي مناسب تر از طرف دانشجو براي گذراندن اوقات تحصيل گردد.
الف- شهابي، يكي ديگر از دانشجويان اين دانشگاه بزرگترين مشكل خود را هنگام ثبت نام عدم اعلام به موقع نمرات ترم قبلي از طرف گروه هاي آموزشي مي داند، او كه در رشته الكترونيك درس مي خواند چنين اظهار مي كند كه به همين دليل و با توجه به ضرورت گذراندن دروس پيش نياز براي هر درس، بعضاً  پس از انتخاب يك درس متوجه شده كه در دروس پيش نياز آن موفق به كسب حد نصاب نمره نگرديده و به همين دليل مجبور به مراجعه مجدد در هنگام حذف و اضافه گرديده است. دكتر حسين تقيان كه داراي مدرك دكتراي جامعه شناسي است و از طرف ديگر خود نيز يك فرزند دانشجوي دانشگاه آزاد دارد به بعد ديگر اين قضيه مي پردازد؛ وي ثبت نام دانشجو و موارد همزمان با آن را باعث ايجاد يك بار فكري نسبتاً  سنگين براي خانواده ها مي داند و از ايجاد يك نوع فضاي استرس تشديد شونده بين خانواده و دانشجو در اين ايام خبر مي دهد.
بنا به گفته وي عواملي مانند دوري اكثر دانشجويان از خانواده هاي خود و زندگي در محيط هاي غيربومي (به دليل پراكنش زياد اين دانشگاه)، ناهماهنگي هاي فرهنگي بين دانشجويان غيربومي با محيط تحصيل و زندگي خود، يافتن فضاي مناسب براي زندگي دانشجو در ايام تحصيل (كه به دليل كمبود فضاهاي خوابگاهي اكثراً  مجبور به اقامت در منازل استيجاري، به صورت گروهي و با مشكلات خاص اين نوع زندگي هستند)، كمبود بسترهاي مناسب ارتباطي در شهرهاي كمتر توسعه يافته و عدم سازوكار مناسب نظارتي براي كنترل دانشجو در ايام تحصيل كه بيشتر در زمان ثبت نام دانشجو به چشم مي آيند همه و همه باعث ايجاد فشارهاي رواني مقطعي براي دانشجو و خانواده مي گردد كه زمان پيش از ثبت نام را كه معمولاً  مدت تعطيلي بين هر ترم و زماني براي استراحت و فراغت دانشجو از تحصيل و دغدغه هاي مرتبط با آن است را به يكي از پرتنش ترين دوران ايام تحصيل دانشجو تبديل مي كند.
نگاه كارشناسانه در برنامه ريزي آموزشي نداريم
از دانشجويان ترم آخر دانشگاه كار واحد خرم دره هستم. متأسفانه مسئولين دانشگاه هيچ ارزشي براي وقت و نظرات دانشجويان قائل نيستند. نمونه آن عدم وجود برنامه ريزي صحيح در زمان بندي تشكيل كلاس ها و برنامه هاي امتحاني است.
اين ترم كلاس «اصول تنظيم و كنترل بودجه» كه براساس برنامه ريزي آموزش بايد روزهاي پنج شنبه ها تشكيل مي شد بدون هماهنگي با دانشجويان به روزهاي سه شنبه منتقل شد. با اين وجود به دليل عدم حضور استاد در درس مربوطه، اين كلاس سه جلسه تشكيل نشد. بعد از تعويض دو استاد آن هم در صورتي كه يكي از استادان حتي اطلاعي از وجود اين كلاس نداشت استاد سومي را به كلاس فرستادند.
نمونه ديگر آن كپي برداري از برنامه هاي امتحاني سالهاي گذشته دانشگاه است كه مسئولين تنها با تغيير تاريخ سال آن برنامه امتحاني را عيناً  كپي برداري مي كنند و هيچ اعمال نظر كارشناسانه اي روي اين امر ندارند.
با اين وجود هر وقت ما نسبت به مشكلات موجود آموزش در دانشگاه اعتراض مي كنيم با برخورد زشت و زننده مسئولين مواجه مي شويم كه واقعاً  دور از انتظار است.
چند دانشجوي ترم آخر حسابداري دانشگاه كار واحد خرم دره

اجتماعي
انديشه
دانشجو
ورزش
هنر
|   اجتماعي  |  انديشه  |  دانشجو  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |