* لطفاً در ابتدا بفرماييد كه اولين دوسالانه پوستر جهان اسلام چه اهدافي را جست وجو مي كند و در برابر تبليغات دشمنان و مخالفان اسلام چه مواردي را مورد توجه قرار داده است؟
- از آنجا كه برگزاري دوسالانه هاي نقاشي و خوشنويسي جهان اسلام با موفقيت روبه رو شده بودند، شوراي سياستگذاري هنرهاي تجسمي فرهنگستان هنر، طرحي را مبني بر برپايي دو سالانه گرافيك جهان اسلام به رئيس فرهنگستان پيشنهاد دادند. به طور كلي فضاي جديدي كه فرهنگستان هنر براي نمايش آثار به طور مستقل فراهم آورده، پذيراي اين رفتارهاي فرهنگي است. به هر حال هدف ما شناسايي هنرمندان دنيا و چگونگي عملكردشان در حوزه تمدن جهان اسلام بود، چون اين نحوه شناسايي را قبلاً در مورد رشته نقاشي داشتيم. پس از مرحله فراخوان و مخاطب شناسي در اين زمينه، دريافتيم كه حوزه گرافيك جهان اسلام كمتر معرفي شده و شناسايي از گرافيك محض در اين حوزه وجود ندارد. در اينترنت و كتاب هاي مختلف نيز به جست وجو پرداختيم ولي بهره تحليلي و كيفي ويژه اي را نتوانستيم در آثار كشورهاي اسلامي بيابيم. به هر حال اين دوسالانه به منظور شناسايي گرافيك و طراحي پوستر در جهان اسلام شروع به كار كرد و دو محور را در دستور كار خود قرار داد: موضوع فرهنگ و ديگري موضوع مربوط به محروميت و مظلوميت مردم فلسطين كه بزرگترين نگاه به اين بغض در گلوي مسلمانان است.
معمولاً هر برنامه اي در شروع آن ممكن است وجه سياسي پيدا كند و فرهنگستان هنر به وجه سياسي آن هم توجه كرد و وجه فرهنگي و پژوهشي اش را نيز به سنجش در آورد. فرهنگستان موضوع فلسطين را بحث فرهنگي دانست و به اين نتيجه رسيد كه مي توان بحث ايثار و بي حرمتي به ساحت انسان را با نگاه بشري و فرهنگي نگاه كرد. بنابر اين با اين زاويه ديد، احتياج داشت كه تأليف خاص تري را به لحاظ صورت و تركيبي كه مخاطبين و روشنفكران دنيا را بتوان به آن رجوع داد، مد نظر قرار دهد. چرا كه منظور، طرح يك شعار تبليغاتي روزنامه اي يا تيزر تلويزيوني نبود، بلكه سعي بر اين داشتيم تا ببينيم چطور مي توان اين مؤلفه ها را كيفي تر و عميق تر كرد.
براي جمع آوري آثاري در اين زمينه شروع به راه اندازي يك دبيرخانه در بخش بين المللي كرديم و به يافتن مخاطب از اقصي نقاط دنيا پرداختيم. از هنرمندان داخلي نيز به طور عام دعوت به عمل آمد كه بخصوص اعضاي انجمن ها و حوزه هاي فرهنگي با طيب خاطر دعوت ما را پذيرفتند و شروع به كار كردند. دوستان در حوزه هنري با سوابق ويژه و حساسيتي كه براي هنر انقلاب داشتند و نيز انجمن گرافيك با خلوص و مهرباني دست به خلق اثر زدند.
فكر مي كنم به دليل شعار اين دوسالانه كه «اسلام» است، همه در اين مقوله جاي دارند و سعه صدر مسلمانان در دنيا بي نظير است. به هرحال آثار بسيار خوبي در اين زمينه با همكاري همه هنرمندان گردآوري شده است و نتيجه خوبي به دست آمده كه ان شاءالله در روز نهم آذر شاهد خواهيد بود.
* پوستر، هنر گرافيكي است و گرافيك نيز گرايش به ظاهر دارد. دوسالانه پوستر جهان اسلام آيا فقط نمايش جنبه هاي ظاهري اسلام را در بر مي گيرد، و گرنه چگونه بر روي مفاهيم تأكيد شده است؟
- در هر دوسالانه اي كه برگزار مي شود، هنرمندان كساني اند كه بايد اين گردونه را بچرخانند؛ نه برگزاركنندگان. در واقع برگزاركنندگان مولف نيستند بلكه تنها به جمع آوري آثار مي پردازند. كاري كه ما به عنوان برگزار كننده مي خواستيم انجام دهيم اين بود كه ببينيم در اين سبد ميوه شيرين هنر ديني و اسلامي مان چه داريم. با كنار يكديگر قرار گرفتن اين آثار، گرافيست هاي جهان اسلام در مي يابند كه اين حوزه تمدني، شور تصويري و گرافيكي اش در چه حد و اندازه اي قرار دارد. گرافيك، هنر كاربردي است و مجموعه اي از تصوير و صورت و نشانه شناسي بشر معاصر است. به عبارت ديگر، هنر گرافيك تركيبي از شعار، مباني تصويري و خلاصه گويي به شمار مي آيد. چون در جهان سرعت و در تكنولوژي، فرصت تحليل و بيان تئاتري مثل تئاتر شكسپير وجود ندارد. در جهان معاصر، ارتباطات چنان سريع اند كه تصوير اين دوران نيز بايد شاخصه خود را داشته باشد. نقاشي و گرافيك معاصر، فرزندان زمان خود هستند، بنابر اين بايد صورت نوعي خودشان را هم جست وجو كنند. نشانه شناسي كه پس از دو جنگ جهاني به وجود آمد، به دو گرايش هنر كاربردي فرهنگي و هنر كاربردي تجاري تبديل شد. اكنون چيزي كه ما در دستور كارمان داريم، هنر كاربردي فرهنگي است كه ابتدا قرار بود به عنوان گرافيك اين كار انجام گيرد. ولي زماني كه براساس پيشنهاد شوراي سياستگذاري دوسالانه قرار شد با عنوان پوستر برگزار شود، متوجه شديم كه نقش و سهم هنرمندان ايراني بسيار برجسته است؛ به دليل اين كه هنرمندان ايراني به هنر گرافيك فرهنگي و هنر كاربردي فرهنگي توجه بسياري دارند و اين در حالي است كه اين ويژگي با چنين كيفيتي در غرب آسيا مشاهده نمي شود.
|
|
اشاره؛اولين دو سالانه بين المللي پوستر جهان اسلام از ۹ آذر به مدت يك ماه در مركز فرهنگي هنري صبا وابسته به فرهنگستان هنر جمهوري اسلامي ايران برگزار مي شود. با حبيب الله صادقي هنرمند نقاش و دبير دوسالانه پوستر جهان اسلام در زمينه كم و كيف و اهداف برگزاري اين نمايشگاه گفت وشنودي داشته ايم كه از نظرتان مي گذرد.
* از مهمترين ويژگي هاي جهان اسلام، حج است. در واقع حج، نماد جهان اسلام و خود يك پوستر اسلامي است. آيا بر روي چنين بخشي در اين دوسالانه كار شده است؟
- قرآن عزيز و حج دو موضوعي اند كه هنرمندان جهان اسلام با محوريت اين دو معرفت آثاري خلق كرده اند. در اين آثار به نظر مي آيد هنرمندان به يك تركيب بندي متمركز و پرسپكتيو مقامي توجه نشان داده اند. پرسپكتيو مقامي، اشاره به يك نقطه مركزي در تصوير دارد كه آن نقطه مركزي، قلب جهان اسلام يعني حج است. در زمينه قرآن كريم نيز آثار خوبي را از جانب هنرمندان داشته ايم كه همگي با مفاهيم قرآني كار شده اند. اميدوارم بتوانيم در سال هاي آينده اين فضا را در سطح وسيع تري داشته باشيم و خادمين قرآن و فرهنگ اسلامي را در حوزه هاي ديگر نيز شناسايي كنيم.
* در مورد موضوع حجاب كه يكي ديگر از ويژگي هاي جهان اسلام است، چطور؟
- نگاهي كه مسلمانان و ايرانيان به حجاب، حرمت و حريم و محترم داشتن ساحت انسان دارند، داراي مفهوم باطني است. حال اين مفهوم باطني چگونه مي تواند در جلوه ظاهري تجسم يابد، از جمله موضوعاتي است كه مي توان در دستور كار قرارداد. من گرافيك جهان اسلام را گرافيك بسيار نجيب با آن حجاب روحاني و جسماني اش مي دانم؛ آنقدر لطيف و معنايي است كه تفاوتي جدي با گرافيك هاليوودي و نيز انديشه هاي چپ و غيره دارد. گرافيك و پوستر جهان اسلام ويژگي هاي بصري و عملي خود را دارد.
* براي آن كه در دوره هاي بعد نيز هنرمندان مورد تشويق قرار گيرند و آثاري در اين باره خلق كنند و نمايشگاه آثار پربار باشد، چه تدبيري انديشيده شده است؟
- هنرمندان مسلمان يك تكليف دروني و فردي دارند كه اصلاً معطوف به برگزاري اين دوسالانه ها نيست. اكنون هر هنرمندي را مي توان در كارگاه اش در حين خلق اثر مشاهده كرد. هر كدام از آنها با تأليفات و ترجمه هاي شخصي خود براي نمايش و معرفي فرهنگ ديني شان فعاليت مي كنند. در واقع ما آنقدر اثر هنري در جهان اسلام داريم كه مي توانيم طي چند سال آينده به برگزاري دوسالانه بپردازيم؛ آن هم در زمينه هاي مختلفي چون تصويرسازي، كاريكاتور، گرافيك و... با مفاهيم گوناگون. اصلاً مفاهيم اسلامي مانند حج، جهاد و... هر كدام به تنهايي اين قابليت رادارند كه با يك فراخوان صحيح آثار هنرمندان مسلمان دنيا را جمع آوري كرد و در اين زمينه ها آثار را كنار يكديگر قرار داد. بنابر اين همان طور كه اشاره شد، پديدآورندگان اصلي آثار هنرمندان اند و برگزاركنندگان فقط نحوه مديريت را با سنجش عقلي و عملي برعهده مي گيرند.
* چنانچه صحبت ديگري هست بفرماييد؟
- به اين گفته ايمان دارم كه آنچه از نيمه پرليوان است، از بركت اسلام عزيز و حضور هنرمندان است و آن بخش خالي ليوان، كمبودهاي اجرايي و ضعف مديريت ما است. ان شاءالله بتوانيم لباس خادم اسلام و قرآن را به تن كنيم و جامعه فرهنگي را آماده سازيم تا جلوه ناب اسلام عزيز به دنيا معرفي شود. من از همه هنرمنداني كه در اين دو سالانه شركت كرده اند تشكر مي كنم و اميدوارم در دوره هاي بعد، جلوه هاي اين مقدمه تجلي يابد.