چهارشنبه ۴ آذر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۶۴
جشنواره اي براي ارتباط ورزش و كارگران
پايان عصر جديد براي كارگران 
اساسي ترين كاري كه مورد نظر است يك حركت بسيار ملي تحت عنوان ايجاد سوت ورزش كارگران در سطح كشور است
با توجه به انبوه جمعيت احساس كرديم اگر كارگر را بخواهيم به سطح بازدهي بالا  برسانيم بايد به روح و روان كارگر توجه كنيم 
023961.jpg
هدف اين است كه هر سال به كارخانه ها و مراكز توليدي و خدماتي كه بهترين حركت را در زمينه رشد ورزش همگاني و قهرماني انجام داده اند لوح و تنديس داده شود.
ليلا درخشان
صفوف كارگران در هواي گرگ و ميش صبح وارد كارخانه مي شود. طوري راه مي روند كه انگار هنوز خوابند. مهدي، چاي نخورده پشت ليفتراك مي نشيند، اما ساعتي بيشتر دوام نمي آورد. نيمي از سر، گردن و يك دستش درد مي كند. جواب دكتر، دست كم به سرعت، دردي را دوا نمي كند: فيزيوتراپي، قرص و پماد.
دكتر مي گويد: گردن مهدي خشك شده  است، اين اصطلاح عاميانه اش است، او از صبح تا غروب يك بند پشت ليفتراك، بار جابه جا مي كند. نه راه مي رود، نه مي دود و نه تحرك بدني ديگري دارد. شب هم سرش را مي اندازد پايين، مي رود خانه و يك لقمه شام نخورده مي خوابد كه فردا ساعت پنج، روز از نو است و روزي از نو.
عصر جديد
چارلي چاپلين با سرعت پيچ ها را مي بندد، كارگر وظيفه شناسي است كه از كار نمي ماند، اما زندگي ماشيني، روان او را به هم مي ريزد. شايد اين وضع، با كمي تغيير، سرنوشت اكثر كارگران در يكي دو قرن اخير باشد.
اما تفاوتي كه وجود دارد اين است كه بيشتر كشورها به مبارزه با اين مشكل برخاسته اند، مثلا در ژاپن ورزش كردن براي كارگران اجباري است، در آمريكا با آگاهي كامل سنديكا و اتحاديه هاي بسياري براي تغيير شيوه زندگي كارگران تشكيل داده اند.
آمارهاي موجود نشان مي دهد كه جمعيت كارگران شاغل سراسر كشور حدود 7ميليون نفر است كه با احتساب خانواده هايشان جمعيتي بيش از۲۶ ميليون نفر را تشكيل مي دهند كه اين رقم خود معادل يك سوم جمعيت كشور است.
يك نگاه كلي به اين آمار كافي است تا به اهميت قضيه پي ببريم، اينكه بالاخره مسوولان بعد از مدتي البته با فاصله بسيار زياد، به فكر مبارزه با زندگي ماشيني بيفتند جاي خوشحالي دارد. براي اولين بار در ايران قرار است جشنواره ملي ورزش، كار و صنعت برگزار شود.
پرويز عطايي دبير اجرايي اين جشنواره مي گويد: متاسفانه بخش دولتي به علت گرفتاري خيلي نمي تواند به بخش ورزش به خصوص بخش ورزش كارگران رسيدگي كند. متولي ورزش كارگران با همكاري وزارت كار و امور اجتماعي حركاتي را براي برنامه ريزي و هماهنگي كارگران انجام داده، ولي هنوز موفق نشده. علت عدم موفقيت وزارت كار اين است كه مسوولان ورزش نتوانسته اند ارتباط قوي با كارفرمايان كارخانه ها ايجاد كنند، ما بايد براي رسيدن به مساله ورزش كارگران از كانال مديريتي رد شويم. وقتي مديران اجازه ندهند، اين حركت موفق نخواهد بود و تاكنون هم وزارت كار و اموراجتماعي نتوانسته ارتباط  خوبي را با كارفرمايان بخش صنعتي برقرار كند. وزارت كار به عنوان يك وزارتخانه با قوانين خود يك نوع عدم هماهنگي بين كارفرما و كارگر را به وجود آورده.
عطايي در مورد وضعيت موجود جامعه ورزشي كارگران كشورمان مي گويد:در سطح عمومي و حرفه اي حدود 895 هزار نفر از كارگران ايران به ورزش مشغول هستند كه اين عدد نسبت به كل جامعه كارگري ايران برابر با۱۲‎/۸ است كه اگر اين عدد را به نسبت جمعيت كارگران و خانواده  هاي آنها حساب كنيم، حدود 3/3 درصد مي شود كه اين رقم يعني عدم توجه به ورزش كارگري.
عطايي، مديركل روابط عمومي و انتشارات اتاق بازرگاني، در مورد هدف اصلي از برگزاري اين جشنواره مي گويد: باتوجه به انبوه جمعيت ما احساس كرديم اگر كارگر را بخواهيم به سطح بازدهي بالا برسانيم كه در نتيجه بازدهي كارگر، كارفرما نيز سطح توليدش بالارود، احتياج به تفكر فرهنگي داريم، يعني بايد به روح و روان كارگر توجه كنيم و اگر تفكر فرهنگي تحت عنوان فرهنگ صنعت كه اخيرا جا افتاده بيش از پيش اشاعه پيدا كند و ما بتوانيم كارفرما را با فرهنگ صنعت آشنا كنيم، اين مساله باعث بالا رفتن سطوح راندمان و بازدهي كارخانه مي شود و اگر اين اعتقاد در كارفرمايان بخش صنعت كشور به وجود بيايد به طور يقين شاهد پيشرفت هايي در بخش اقتصاد خواهيم بود، ولي متاسفانه بيشتر كارفرمايان در مقابل كارهاي فرهنگي و به خصوص مسايل ورزشي كه مي تواند يك حركت بنيادين باشد به علت عدم شناخت، عكس العمل نشان مي دهند و مانع ورود آن مي شوند.
او در مورد متوليان اين جشنواره مي گويد: ما الان دو سال است كه راجع به اين قضيه با بيش از 600 مجموعه صنعتي - اقتصادي كشور كار مي كنيم و اين جشنواره ملي، ورزش، كار، صنعت از جمله جشنواره هايي است كه از طريق شوراي سياستگذاري جشنواره ملي اقتصاد سبز پايه گذاري شده و وزارت كار و امور اجتماعي كه متولي ورزش كارگران كشور است، به خصوص با حمايت هاي فرهنگي و اجتماعي خانم كروبي و حمايت هاي سازمان تربيت بدني اميدوار است كه به اهداف اصلي خود برسد.
او سپس ادامه مي دهد: اساسي ترين كاري كه مورد نظر است يك حركت قوي ملي تحت عنوان ايجاد سوت ورزش كارگران در سطح كشور است كه لا زمه آن ايجاد امكانات ورزشي با هماهنگي وزارت كار و امور اجتماعي و كارفرما براي كارگران در دو سطح همگاني و قهرماني است. سوت ورزش كارگران قرار شده با تهيه لباس هاي مناسب براي كارگران از طريق راديو و تلويزيون در ساعات خاصي كه كارگر به كارخانه اش مي رسد، قبل از آغاز كار به مدت حدود 20 دقيقه تا نيم ساعت ورزش در محيط كارخانه اش انجام شود تا كارگر با روحيه بسيار قوي و توانا پا به محيط كارخانه بگذارد كه اين مساله حتي باعث افزايش بازدهي حدود 20 تا 30 درصد توليد مي شود. چون وقتي كارگر روحيه خوبي داشته باشد، شمار توليد هم بالا مي رود.
دكتر مصطفي بادكوبه اي از برگزاركنندگان اصلي اين جشنواره در مورد بخش قانوني كار مي گويد: طبق ماده 154 در فصل هشتم قانون كار كه خدمات رفاهي را مطرح مي كند، ماده 154 تصريح دارد وزارت كار و امور اجتماعي بايد مقدمات لازم براي گسترش ورزش، محل مناسب و ساير ملزومات را تامين كند و هدف اين همايش، قانونمند كردن و شكل دادن ورزش همگاني و قهرماني است در سطح كارخانه ها و مراكز توليدي و استفاده از بودجه و امكاناتي كه برعهده دولت است و فراهم كردن تسهيلاتي كه دولت براي هزينه هاي مربوط به ورزش صرف مي كند.
نكته مهم اين است كه ما بايد كارگر را باور كنيم تا كارگر ما را باور كند. سعيد پويش مشاور اجرايي جشنواره زمان برگزاري اين جشنواره را 14 و 15 دي ماه با حضور كارشناسان ورزش و محققان اعلام مي كند و مي گويد كه در كنار جشنواره، محصولات كارخانه ها از طريق شركت هاي علاقه مند ارايه مي شود.
كار سالم از كارگر سالم 
تصور روزي را بكنيد كه كارگران نخواهند دست به كار بزنند. حتي يك دقيقه اش ضربه غيرقابل تحملي براي اقتصاد كشور است. مي گويند عقل سالم در بدن سالم است، ما هم مي گوييم كار سالم از كارگر سالم است و قطعا ورزش براي سلامت روح و روان كارگران يك وجهه غيرقابل انكار است.
عطايي در پايان مي گويد: هدف ما اين است كه هر سال به كارخانه ها و مراكز توليدي و خدماتي كه بهترين حركت را در زمينه رشد ورزش همگاني و قهرماني انجام داده اند لوح و تنديس داده شود. اميدواريم يك روز برنده شدن در اين جشنواره موجب افتخار صنايع ما باشد.

تجربه موفق نمايش هاي ترافيكي
023973.jpg
آرمانشهر- سازمان حمل و نقل و ترافيك تهران پس از برآورد موفقيت هاي نمايش هاي خياباني آموزش ترافيك در پارك هاي تهران، اجراي اين نمايش ها را همچنان در پارك آموزش ترافيك پونك ادامه مي  دهد.
به گزارش روابط عمومي سازمان حمل و نقل و ترافيك تهران، استقبال شهروندان از اجراي اين نمايش ها در بوستان هاي تهران بي  نظير بوده است. محسن جليلوند، معاون آموزش سازمان حمل و نقل و ترافيك تهران گفت: موسيقي، شعر، دكور و محل و نوع اجراي نمايش هاي خياباني تاثير به سزايي در يادگيري مسايل آموزشي داشته است. وي در ادامه گفت: در بوستان هايي نظير لاله، ساعي، طالقاني و ملت، روزانه بيش از 800 هزار نفر از نمايش هاي رايگان سازمان ترافيك ديدن كردند.
مدير روابط عمومي سازمان ترافيك، ايجاد سرگرمي هاي شاد و سالم در اوقات فراغت شهروندان به ويژه نوجوانان را يكي از سياست هاي اين سازمان در جهت قانونمند شدن و بهينه سازي فرهنگ ترافيك ذكر كرد.
در حال حاضر روزانه تعداد زيادي ازدانش آموزان به بازديد و استفاده از امكانات آموزشي پارك آموزش ترافيك پونك مي  پردازند.
مديران ترافيكي اميدوارند با تاثيرگذاري بر دانش آموزان و نوجوانان بتوانند علاوه بر پرورش نسلي با معيارهاي ترافيكي روز جهان، والدين آنها را هم از اين تحول متاثر كنند. معاونت آموزش سازمان حمل و نقل و ترافيك تهران به همين دليل علاوه بر اجراي برنامه هاي نمايشي و ترافيكي، برنامه هاي ويژه آموزش در مدارس را هم تدارك ديده است.

ارتباط الكترونيكي مشمولان نظام وظيفه
023964.jpg
سينا- اين شايد از اولين راه هاي مهم و اوليه براي پيوستن به شهر الكترونيكي باشد. معاون وظيفه عمومي ناجا اعلام كرده است مشمولان نظام وظيفه عمومي مي  توانند تا پايان سال جاري خدمات مورد نظر خود را از طريق ارتباط اينترنتي و الكترونيكي در داخل و خارج كشور دريافت كنند.
سردار بهمن كارگر در اين زمينه گفت: مشمولان در سراسر كشور بدون واسطه پست مي  توانند از طريق اينترنت با ما ارتباط برقرار كرده و اطلاعات مربوط به وظيفه عمومي از جمله اعزام به خدمت، دعوت براي كميسيون پزشكي، معافيت كفايت و پزشكي را دريافت كنند.
در حقيقت يكي از گام هاي اوليه براي تبديل شدن يك شهر به شهري الكترونيكي، از ميان برداشتن واسطه ها و ارتباط مستقيم، بي  واسطه و دايمي افراد با سازمان ها از طريق اينترنت است.
بهمن كارگر با اشاره به اين موضوعات افزود: تمامي اطلاعات خدمت نظام وظيفه عمومي به صورت يك نرم افزار تهيه و به صورت CD در هفته ناجا عرضه شد و سايت وظيفه عمومي با آدرس اينترنتي www.police.ir پاسخگوي هر گونه سوالات در خصوص قوانين و مقررات نظام وظيفه عمومي است.
وي ادامه داد: تمامي اعتبارات و هزينه هايي كه براي اجراي پروژه هاي فن آوري اطلاعات در نيروي انتظامي انجام گرفته، از طرف نيروي انتظامي بوده و تاكنون از طرف تكفا بودجه اي به ما داده نشده است.
فن آوري اطلاعات مي تواند سهم مهمي در آسان كردن روابط دولت و مردم داشته باشد، از اين رو سازمان هايي كه در رابطه مستقيم با مردم هستند سعي دارند از ابزار فن آوري هاي نوين براي ارتقاي ارايه خدمات به ارباب رجوع استفاده مناسب ببرند. به حداقل رساندن زمان پاسخگويي به درخواست هاي شهروندان تنها يكي از دستاوردهاي استفاده از اين تكنولوژي است.

تغيير كاربري گرداگرد ميدان نقش جهان
023967.jpg
ميراث خبر - اتاق هاي دور تا دور ميدان نقش جهان اصفهان از سال 1375 تاكنون در حال تغيير كاربري است و در آينده اي نزديك براي نمايش جلوه هاي گوناگون استان به بزرگترين موزه اصفهان تبديل مي شوند. احمد اديب، مسوول اداره فرهنگ و موزه هاي استان اصفهان در اين خصوص گفت: در حال حاضر تجهيز اتاق هايي كه بالاي بازار قيصريه قرار دارند، باقي مانده است. عمليات تغيير كاربري و تجهيز بنا براي تبديل به موزه از خيابان حافظ شروع شده و تاكنون ساختمان هايي كه ميان اين خيابان و خيابان سپه قرار داشته اند به مرحله نصب سيستم هاي تاسيساتي رسيده اند.
وي در خصوص اشيايي كه در اين موزه به نمايش در مي آيند، گفت: موزه بزرگ نقش جهان همه جلوه هاي استان را در بر مي گيرد. نام اين موزه نشات گرفته از ميدان نقش جهان است كه در زمان صفوي در محل باغ وسيع و سرسبزي به نام نقش جهان احداث شد.
در اطراف ميدان 200 اتاق است كه همه به يك اندازه و به يك سبك و در دوطبقه ساخته شده است. اتاق هاي طبقه زيرين از دو مكان يكي رو به ميدان و ديگري به طرف بازار تشكيل شده است. غير از اين اتاق ها در اطراف ميدان بناهاي بزرگي است كه عبارتند از قصر سلطنتي، يعني عمارت عالي قاپو، حرمسرا در قسمت مغرب و مسجد صدر يعني مسجد شيخ لطف الله و يك عمارتي كه ماشين هاي متعددي در آن قرار دارد و آن را ساعت سازي مي نامند در طرف شرق. در جنوب ميدان، مسجد شاه و در شمال آن بازار واقع شده است. در حال حاضر در استان اصفهان 13 موزه وجود دارد كه 4موزه توسط سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تاسيس شده و اداره مي شود وبقيه آن متعلق به نهادهايي چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و سازمان هلال احمر و... است.

دستي كه بايد به گرمي فشرد
023970.jpg
ايجاد برابري براي دسترسي به فرصت هاي رشد براي عموم شهروندان، تنها يكي از دستاوردهاي فن آوري اطلاعات است. اين فن آوري كه شهرهاي جهان را از نظر انجام امور اداري شهري و حتي انجام كارهاي روزمره دگرگون كرده است، هنوز در ايران جايگاه خود را باز نكرده است و تاثيرگذاري بر زندگي شهري از طريق IT به  رغم تشكيل سازمان ها و گروه هاي كاري مختلف هنوز در حد طرح هايي روي كاغذ و حرف  هايي كه در بي  نهايت گم مي شوند، باقي مانده است. در اين بين اگر تحرك تاثيرگذاري در يكي از كلانشهرهاي كشور به چشم بخورد، آيا جاي تحسين ندارد؟سازمان آمار و فن آوري اطلاعات شهرداري مشهد، اولين شماره دوماهنامه توسعه و فن آوري را منتشر كرد و دومين شماره آن را هم در مهرماه امسال به دست خوانندگانش رساند. اين دوماهنامه كه نشريه داخلي سازمان آمار و فن آوري اطلاعات شهرداري مشهد است و به مدير مسوولي امير عليخانزاده و سردبيري احسان طيراني راد منتشر مي شود، مثل دستي كه براي شروع يك همكاري به سوي شهروندان و كارشناسان دراز شده باشد ارزش فشردن، آن هم به گرمي، دارد. چرا؟ در شماره دوم در بخش گفت وگو، مصاحبه هايي با مديران شهري و كارشناسان مديريت شهري مشهد به چاپ رسيده و تلاش شده است رابطه شهروندي در نظام ديجيتال تبيين شود و در بخش مقالات هم كارشناسان سعي كرده اند تا مباحث مربوط به شهر الكترونيك را براي مخاطبان كه عموما شهروندان متخصص، مديران مياني يا كارشناسان IT و مديريت شهري هستند، تبيين كنند.
از طرف ديگر دست اندركاران اين نشريه شهري با انتخاب گرافيك، صفحه آرايي، چاپ و كاغذ مناسب، از هر طرف جذابيت هاي اين نشريه را بيشتر كرده اندwww.e-mashhad.ir. نشاني سايت شهر الكترونيك مشهد است.

نگاه منتقد
مصرف انرژي خورشيدي در شهر خاكستري
024039.jpg
هر چند سوخت هاي فسيلي هنوز ارزان ترين و پرطرفدارترين سوخت براي دولتمردان و صنعتگران محسوب مي شود، اما آلودگي هاي اين سوخت و زيان هاي استفاده از آن باعث شده است تا انرژي خورشيدي و ديگر انرژي هاي سازگار با طبيعت، همواره مورد توجه باشد.
نيويورك شهري با  آسمان خاكستري كه فالاچي خبرنگار ايتاليايي از آن با عنوان شهري كه روزي خورشيد در آن مي  ميرد نام برده است، حركت جديدي را براي استفاده بيشتر از انرژي خورشيدي شروع كرده است. سازمان بهره وري انرژي در اين شهر 50 مدرسه را براي تامين انرژي گرمايي و برق مصرفي به سلول هاي خورشيدي مجهز كرده است. اين سازمان تصميم گرفته تا پروژه تجهيز مدارس به باتري خورشيدي را به تدريج در تمام مدارس اجرا كند. اين پروژه با عنوان طرح انرژي مدارس و طبيعت به اجرا در آمده است .با تجهيز اين 50 مدرسه در حدود 8/1 ميليون دلار صرفه جويي انرژي دارد، پيش  بيني مي شود كه اگر تمام مدارس نيويورك تحت پوشش اين طرح قرار بگيرند، اين صرفه جويي به 6 ميليون دلار مي رسد.
البته اين طرح مزاياي ديگري هم دارد، استفاده از انرژي خورشيدي علاوه بر اينكه آلودگي محيط زيست را به همراه ندارد، با به كار گرفته شدن در مدارس، صرفه جويي در انرژي و دوستي طبيعت را به كودكان و نوجوانان آموزش مي دهد. اين طرح در نيويورك با حمايت سازمان تحقيق و توسعه انرژي به اجرا در مي آيد و 90درصد هزينه هاي نصب شبكه هاي خورشيدي را تقبل كرده است.
البته قرار است اين طرح در ساختمان هاي ديگر شهر نيويورك هم به اجرا درآيد و براي اين كار سازمان بهبود و بهره وري انرژي نيويورك سعي دارد سازمان  ساختمان هاي نيويورك را بر اساس اصول صرفه جويي در مصرف انرژي طراحي كند. آنها اميدوارند با اين كار توان استفاده از انرژي خورشيدي در ساختمان هاي شهر را 20درصد افزايش دهند.
تاسيس سازمان ناحيه شهري در فيلادلفيا
023958.jpg
شهرداري فيلادلفيا براي واگذاري بخشي از امور شهري به بخش خصوصي، سازماني را با عنوان سازمان ناحيه شهري تاسيس كرده است. اين شهرداري قصد دارد شهر فيلادلفيا را به شهري جذاب و توريستي تبديل كند و براي اين كار به سرمايه گذاري بخش خصوصي نياز دارد، آنها به اين نتيجه رسيده اند كه بدون جلب سرمايه گذار بخش خصوصي نمي توانند شهر را توسعه داده و برنامه هاي خود را پيش ببرند. بنابراين آنها دو طرح را همزمان پيش مي برند. آنها سعي دارند تا با جلب توريست بيشتر، فيلادلفيا را به منطقه اي جذاب براي بخش خصوصي تبديل كنند و در ضمن با جذب سرمايه گذار خصوصي به توسعه شهر سرعت بدهند.
اين سازمان قرار است به وضعيت بهداشت و سيماي شهر، ايجاد امنيت، نگهداري و بهسازي مناظر خيابان ها، بازاريابي و ارتباطات رسيدگي كند. البته سازمان خصوصي ناحيه شهري فعاليت خود را بيشتر در مركز شهر متمركز كرده است، به طوري كه مركز شهر در طول شبانه روز 12 ساعت رفت و روب و نظافت مي شود و موزه هاي تحت پوشش پليس افزايش پيدا كرده است. در مورد امنيت شهري هم كارهاي جديدي انجام داده اند. پليس در مناطق پرجمعيت فعاليت بيشتري مي كند و ماموران با دوچرخه در ميان مردم رفت و آمد كرده و از طريق اتصال با شبكه ماهواره اي با مراكز پليس ارتباط برقرار مي كنند. يكي ديگر از برنامه هاي سازمان ناحيه شهري پيشگيري از وقوع جرم با استفاده از روانشناسان و جامعه شناسان است. آنها سعي مي كنند تا راهي مناسب براي استفاده از انرژي و نيروي جوانان در امور شهري و جلب مشاركت آنها پيدا كنند و از طرف ديگر با افزايش كارهاي خدماتي بيكاران را صاحب كار و درآمد  كنند.

آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
يك شهروند
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |