سه شنبه ۱ دي ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۸۸
براي اولين بار فعاليت همزمان ستاد مديريت بحران در 22 منطقه
شهردار اعلا م زلزله كرد
يك گاز راننده كاميون كافي است تا ديوارها آوار شوند و اتاقك درنظرگرفته شده ويران شود. اتاق و ديوارها برسرتيرچراغ برق فرود مي آيند وهمه چيز روي هم خراب مي شود
025770.jpg
عكس ها : ساتيار
025773.jpg
025776.jpg
025767.jpg
اعضاي جمعيت هلال احمر با دقت خاصي مجروحان را با برانكارد به آمبولانس ها انتقال مي دهند. آمبولانس ها آژيركشان منتظر مجروحان هستند.
ليلا درخشان 
كاميوني به يك ساختمان تكيه داده است و يك تير چراغ برق و كيوسك تلفن و چند خودروي اوراقي در محل چيده شده است، در گوشه اي ديگر چادرهاي بهزيستي به چشم مي  خورد.
فضا به عكس هاي بعد از زلزله مي  ماند، زلزله اي خود ساخته. ضلع شرقي زندان قصر، محل برگزاري مانور زلزله منطقه 7 شهرداري تهران است. فضا تداعي كننده صحنه هاي آماده فيلم برداري فيلم هاي حادثه اي است و حس ماجراجويي و هيجان در آن قابل لمس است. دانش آموزان پسر با هيجان واردجايگاه مدعوين مي شوند. دورتا دور سايت پلاكاردهاي مختلفي نصب شده است: خونسردي اولين گام در برخورد با حوادث است، جمعيت هلال احمر استان تهران در لحظات حادثه با شماست.
تا اعلام زلزله به صورت همزمان در سرتاسر مناطق تهران توسط مديريت بحران به رياست شهرداري تهران بايد انتظاري آغشته به سرما را تحمل كرد.
يك، دو، سه؛ زلزله 
يك گاز راننده كاميون كافي است تا ديوارها آوار شوند و اتاقك در نظر گرفته شده ويران شود. اتاق و ديوارها بر سر تير چراغ برق فرود مي   آيند و همه چيز روي هم خراب مي   شود.
شيرهاي گاز هم از اين ويراني دور نيستند و با حضورشان شعله هاي آتش زبانه مي  كشد. اوضاع نا بسامان است و زمان آن رسيده سرعت عمل خود را تست كنيم. نمايش آغاز شده و حالا نوبت ارگان هاست.
شهردار منطقه با ارگان ها تماس مي  گيرد: زلزله آمده.
لحظه اي بعد لودر كپه خاك را به سرعت صاف و زمينه را براي ورود ماشين هاي آتش نشاني مهيا مي كند. صداي آژير اين ماشين ها تمام منطقه را فرا مي  گيرد. طوري كه ساكنان اين منطقه از در و ديوار و از پشت بام براي سر درآوردن از ماجرا به تماشا مي آيند. مسوولان آتش نشاني شيلنگ هاي آب را به سرعت بيرون مي  آورند، اما يك شيلنگ به  چرخ هاي لودر مي  پيچد و چيزي نمانده كه حادثه واقعي به بار بيايد كه با سروصداي ماموران و اطلاع به راننده لودر جلوي اين حادثه گرفته مي  شود! بالاخره ماموران موفق مي  شوند شعله هاي آتش را در نطفه خفه كنند.
دقايقي نمي گذرد كه چند وانت متعلق به شركت مخابرات با سرعت و مانوري كه از قواره اين نوع ماشين خارج است وارد عمل مي  شود. آنها به سرعت مشغول تعمير پايه هاي سقوط كرده برق و كيوسك تلفن عمومي افقي مي  شوند. در پس زمينه اين فضا صداي هليكوپتر در آسمان مي  پيچد. اين براي جدي تر شدن مانور ضروري است.
ماموران پليس راهنمايي و رانندگي و بسيجيان سعي در متفرق كردن افراد از محل حادثه دارند. ديواري انساني از بسيجيان تشكيل مي  شود، اگرچه زلزله واقعا جدي نيست.
اما در سناريوي مانور زلزله منطقه 7 چند نفر زخمي هم در نظر گرفته شده است. 4-3 دختر جوان و چند مرد مسن و 3-2 بچه قد و نيم قد. اما جالب اين بود كه تمامي اين افراد ملبس به قديمي ترين و كهنه ترين لباس هاي ممكن بودند!
به هر حال زخمي ها در كنار آوار به صورت افقي خوابانده مي  شوند، به طرز غيرمنتظره اي ورود سه سگ با صاحبانشان فضا را سينمايي تر مي كنند، اما پيش بيني نكردن جايي براي جست وجوي مجروحان و اجساد فرضي از كار بردي نشدن اين شيوه تجسس حكايت داشت. اعضاي جمعيت هلال احمر با دقت خاصي مجروحان را با برانكارد به آمبولانس ها انتقال مي دهند. آمبولانس ها آژيركشان منتظر مجروحان هستند. كمي آن طرف تر در ضلع غربي ميدان چادرهاي جمعيت هلال احمر برپا مي شوند و آمبولانس با سرعت خاصي مجروحان را به چادرها منتقل مي كند. از ظاهر امر پيداست كه اين كار هم با سرعت تمام و با آمادگي كامل انجام مي شود. صرفنظر از وضعيت بعدي مجروحان مي بينيم كه شركت مخابرات و گاز و آتش نشاني كارشان را با موفقيت به پايان رسانده اند، ضمن اينكه سازمان بازيافت هم با دقت هرچه تمام تر مشغول جمع آوري مواد زايد است، حالا نوبت جرثقيل ها و لودرهاست كه عمليات خاك برداري را انجام دهند. اما نكته جالب اين است كه لودر در حالي آماده زير و رو كردن آوارها مي  شود كه هلال احمر كار كاوش اجساد را تمام نكرده! شخصي با لباس فرم هلال احمر اسپري به دست مي  دود و علامت ك - ه را روي ديوار مي كشد به اين معنا كه: كاوش شد- هلال احمر. لحظه اي بعد لودر خانه هاي خراب شده و ماشين هاي له شده را در گوشه اي جمع مي كند. بعد از اين مرحله، نوبت شهردار تهران است كه نماينده سازمان هاي مربوطه را فرا بخواند و گزارش كارشان را بگيرد. آخرين سازمان، سازمان بهزيستي است تا به روح و روان افراد آسيب ديده توجه كند. بچه هاي زلزله ديده بنابر توصيه مسوولان بهزيستي گريه مي   كنند، اما مدد كاران آنها را مورد محبت قرار داده و انواع اسباب بازي و وسايل سرگرمي را به آنها مي   دهند.
مانورآغازي براي بالا بردن ضريب خطر پذيري بود و ما مي  توانيم اميدوارباشيم كه تا وجود خطر آستانه خطر پذيريمان به درجه آمادگي كشورهايي توسعه يافته برسد
از مانور زلزله منطقه 7 تنها سر و صداي دانش آموزان و سوت و كف آنها باقي مانده است. شهردار در نهايت از تمامي ارگان هايي كه در اين مانور شركت داشته تشكر مي  كند و جاي اميدواري مي  ماند كه سازمان هاي مختلف كم كم دارند به چيزي به نام زلزله فكر مي  كنند، گرچه تا نزديك شدن به عمل درست، راهي دراز باقي مانده است.
مهندس حسين صادقي شهردار منطقه 7 در مورد هدف از برگزاري اين مانور مي  گويد: هدف اصلي اين است كه به مردم اعلام خطر كنيم احتمال وقوع چنين حوادثي وجود دارد، ضمن اينكه به مردم اين اطمينان خاطر را بدهيم كه دستگاه هاي مربوط با سعي بسيار در تلاشند تا در هنگام وقوع حوادث، مسووليتشان را به نحو احسن انجام دهند.
درست است كه خيلي خيلي ديربه فكر مقابله با زلزله افتاده ايم اما هر چه هست شروع اين كار اميدوار كننده است. چون مانور روز 25 آذر آغازي براي بالا بردن ضريب خطر پذيري بود و ما مي  توانيم اميدوارباشيم كه آستانه خطر پذيريمان به درجه آمادگي كشورهايي توسعه يافته برسد.

راه اندازي سامانه  پاسخگويي حمل و نقل كالا
025785.jpg
سامانه پاسخگويي نرم افزاري و سخت افزاري حمل و نقل كالا براي اولين بار در تهران راه اندازي شد.
به گزارش روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، مهندس علي اكبر گلرخي، مديرعامل شركت پيك بادپاي شهرداري تهران هدف از اين كار را پاسخ به پرسش هاي شهروندان و امكان پيگيري انتقادات، پيشنهادات ورسيدگي به مسايل و مشكلات شهروندان در زمينه نقل و انتقال كالا اعلام كرد.
وي آغاز به كار سايت حمل و نقل كالا را زمينه اي مناسب براي دسترسي آسان و فوري تمامي علاقه مندان به اطلاعات موجود در اين زمينه عنوان كرد و افزود: گسترش محدوده جغرافيايي، افزايش تعداد شعبه ها و ازدياد شمار موتورسيكلت ها و وانت  بارهاي تحت پوشش، وجود ساز و كار نظارتي در اين شركت را اجتناب ناپذير كرده است.
گلرخي پاسخگويي سريع، صريح و صحيح در كنار نظارت فراگير، دقيق و مستمر را از جمله سياست هاي حوزه ترافيك شهرداري تهران اعلام كرد و گفت: گروه هاي نظارتي با سركشي به ايستگاه ها و نمايندگي هاي پيك بادپا علاوه بر آگاهي به وضعيت پيك هاي موتوري و وانت بار، شكايت شهروندان را مورد رسيدگي قرار خواهند داد.
همچنين اطلاعات مورد نياز در خصوص حمل و نقل كالاي تهران از طريق نشاني پايگاه اينترنتي www.badpaco.com در دسترس كاربران است.

۱‎/۵ميليارد تومان درآمد بازيافت زباله
025782.jpg
زباله، بزرگترين ضربه بشر به خودش است، حتي اگر تمام مسايل بهداشتي زندگي را رعايت كنيم، تنها همين زباله مي  تواند از پاي درمان آورد. شايد به همين دليل است كه انديشه بازيافت زباله را در سر پرورانده و به عمل رسانده است. در واقع چرخه بازيافت زباله راهي است براي فرار از انبوه موادي كه به ظاهر دور ريخته مي شوند. با اينكه همين يك فكر بشر غير ازحفظ زندگي اش، درآمد مالي هم برايش در بر دارد، اما تنها نيروهاي خدمات شهري نمي  توانند به تنهايي جامعه را از پسماند خود ساخته  رهايي بخشند. مديرعامل سازمان خدمات موتوري شهرداري تهران مي گويد:اگر 15 درصد زباله هاي شهر تهران، از مبدا تفكيك شود سالانه فقط در بخش جمع آوري و حمل زباله يك ميليارد و 500 ميليون تومان كاهش هزينه خواهيم داشت.
اگر به ابتداي حرف هاي سليمي دقت شود، اين نتيجه به دست ميآيد كه شهروندان عادي تاثير به سزايي بر كاهش هزينه هاي سازمان هاي خدماتي شهري دارند كه به طور غيرمستقيم خودشان هزينه شان را تامين مي  كنند.
سليمي در ادامه حرف هايش مي  گويد:سازمان خدمات موتوري سالانه۱۰ميليارد تومان صرف جمع آوري و حمل ونقل زباله به مراكز بازيافت يا دفن آن مي كند، در حالي كه فقط با تفكيك 15 درصد از زباله ها در مبدا مي توان مقادير زيادي از هزينه هاي اين بخش به ويژه ضررهاي اقتصادي و زيست محيطي ناشي از دفن را كاهش داد و در مقابل از طريق بازيافت كسب درآمد نيز كرد.

زاويه ديد
همذات پنداري با متخلفان!
025779.jpg
الميرا ايلياتي 
ابتدا: سالها پيش حكيمي گفته بود كه همه مردم از آن جهت عدالت را دوست دارند كه مي ترسند روزي به آنها ظلم شود. اين حرف به ظاهر بديهي، اشاره به يك نكته عميق دارد: اينكه براي بسياري از مردم عدالت نه به عنوان يك گوهر و فضيلت في نفسه ارجمند، بلكه فقط از آن جهت كه مي تواند مانع بروز آسيب هاي محتمل شود، محترم است. اين انگاره از آن جهت خطرناك است كه مي تواند باعث نقض عدالت توسط كساني شود كه براي خود خطري از بابت فقدان آن گمان نمي برند.
بعد: چند برابر شدن جريمه هاي رانندگي در ساليان اخير، اغلب با واكنش  هاي منفي مردم روبه رو شده است. هنوز بسياري باور ندارند كه في المثل جريمه چند دقيقه پارك غير مجاز خودرو مي تواند 10 هزار تومان باشد، يعني معادل يك روز دستمزد يك كارشناس تحصيلكرده و زبده. از سوي ديگر، شاهد بوده ايم كه وقتي يك مامور پليس داشته راننده متخلفي را جريمه مي كرده، چند نفري از عابران در التماس و الحاح به او پيوسته اند، براي منصرف كردن پليس از جريمه، انگار كه همه از روي انسان دوستي در حال نجات يك صيد از دست صيادش هستند!و انگار هيچ كس متوجه نيست كه اگر كشاكشي بين جريمه كننده و جريمه شونده باشد، قاعدتا مردم بايد به دفاع از جريمه كننده بپردازند كه براي حفظ منافع عمومي دست به جريمه يك فرد متخلف زده است.
ديگر: گفته شده است كه اگر مردم فقط به يكي از مقررات راهنمايي و رانندگي، يعني ضرورت پارك خودرو در مكان هاي مجاز توجه مي كردند، بر ظرفيت شريان هاي عبوري ترافيك يك سوم افزوده مي شد. به عبارت ديگر اگر همين فردا مردم مجاب يا مجبور! به رعايت قانون ممنوعيت پارك خودرو در مكان هاي غير مجاز شوند، انگار كه يك شبه به طول و عرض بزرگراه ها و خيابان هاي تهران، تعداد پل هاي هوايي و زيرگذرها و همچنين ديگر سامانه هاي ترافيك شهري 33 درصد افزوده شده است.
۳۳ درصد، اضافه بر همه آنچه كه طي 50 سال گذشته براي حل مشكل ترافيك در تهران ايجاد شده است!
سرانجام: شايد لازم باشد كه همه شهروندان با خود مرور كنند كه اگر هم براي اجراي مقررات ترافيكي به عنوان يك قانون عام اجتماعي چندان تقدسي قايل نيستند، دست كم نسبت به عواقب بي توجهي در اجراي اين مقررات در زندگي روزمره خود آگاه باشند، هر جريمه رانندگي قطعا وجهي آشكار از اجراي عدالت است كه بي توجهي نسبت به آن مستقيما زمينه تضييع حق و ظلم به حقوق ميليون ها شهروند را فراهم مي آورد

جهانشهر
ديده شدن، بنيادي ترين عامل در ايمني راه ها
025788.jpg
ديدن و ديده شدن، بنيادي ترين عامل در ايمني راه هاست. ديد نامناسب عامل مهمي است كه يك سانحه را در تمام گروه هاي استفاده كننده از راه، تحت تاثير قرار مي دهد.
مطالعه اي در نيوزلند نشان داده است، استفاده موتورسواران از كلاه ايمني سفيدرنگ و لباس روشن باعث كاهش 45 درصدي تصادفات ناشي از ديد ناكافي شده است.
همچنين استفاده موتوسواران از كمربند شبرنگ باعث افزايش ديد مي شود؛ اگرچه تمام كمربندهاي مورد استفاده در كشورهاي صنعتي به علت تفاوت هاي اقليمي يا قيمت در كشورهاي با درآمد كم و متوسط رواج ندارد.
استفاده از چراغ هاي روشن براي خودروها در طول روز به عنوان يك مداخله مقرون به صرفه در بسياري از كشورهاي نيمكره شمالي مطرح شده است. همچنين به كارگيري چراغ هاي شفاف براي ترمزها در قسمت عقب، بين شيشه و صندلي عقب به افزايش ديد كمك كرده و باعث كاهش 15 تا 50 درصد در تصادفات برخورد از عقب مي شود. در حال حاضر استفاده از اين نوع روشنايي در بسياري از كشورها رايج شده است.
براساس مطالعه اي ديگر در ايالت ويكتورياي استراليا، عامل بروز 65 درصد تصادفات خودرو با موتورسيكلت و بروز 21 درصد مرگ و مير در تصادفات، ناشي از ديد ناكافي بود. در آلمان نيز نزديك به 5 درصد رخداد تصادفات شديد براي كاميون ها به ديد ناكافي در هنگام شب مربوط است.
براساس پژوهش هايي در اروپا نيز يك سوم از عابران پياده انتقال يافته به مراكز فوريت هاي بيمارستاني، علت برخورد خود را با وسايل نقليه، ديده نشدن خودروها اعلام كرده اند. در عين حال دو پنجم رانندگان هم علت را ديده نشدن عابر پياده اعلام كرده اند.

اصلاحيه
گزارش يك روز يكشنبه ايرانشهر نياز به 3اصلاحيه دارد:
۱- در گزارش آمده كه 9 طرح مطالعاتي قبلي هزينه اي بالغ بر  ۲۰ ميليون تومان داشت كه 200 دويست ميليون تومان صحيح است.
۲- نوشته شده بود كه در زمان اجراي اين طرح، محدوده مذكور بسته خواهد شد كه شهرداري منطقه يك اعلام كرده اين محدوده اصلا بسته نمي شود.
۳- در همين گزارش تدارك دو لوپ ترافيكي در شمال و جنوب تجريش صحيح است.

آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
محيط زيست
يك شهروند
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  محيط زيست  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |