دوشنبه ۷ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۵۹۴
گفت وگويي زنانه با سردار نجفي رئيس اداره اماكن 
خانم ها مي توانند، از مديريت تا گارسوني 
026367.jpg
سردار نجفي مي گويد: خانم  ها مي توانند در بسياري از مشاغل مردانه مشغول به كار شوند، مثل راننده آژانس به شرط آنكه شانشان حفظ شود... عكس:ساتيار
سهيلا بيگلرخاني 
قرار بود فقط در مورد دستورالعمل جديد اشتغال زنان در مراكز متفاوت حرف بزنيم. اما گپ و گفت ما با سردار نجفي، مدير كل اداره نظارت بر اماكن عمومي ناجا تبديل به مصاحبه مفصلي شد؛ سرفصل هايي مثل ، اقامت زنان در هتل ها، طرح راننده شدن زنان در تاكسيراني و... در گفت وگويي زنانه.
سرويس دهي فقط به زنان و خانواده ها
سردار نجفي ابتدا درباره دستورالعمل جديد اشتغال زنان در مراكز متفاوت توضيح مي دهد.
بر اساس اين دستورالعمل زنان حتي مي توانند در بخش هاي زنانه و خانوادگي رستوران ها گارسوني كنند. وي مي گويد: دستورالعمل جديد شامل دستورالعمل هاي متعددي در حوزه هاي مختلفي مانند مراكز پذيرايي، اقامتي، مراكز توزيعي، مراكز آموزشي، مراكز سياحتي، توريستي، مراكز حمل و نقل، مراكز تفريحي و ورزشي و مراكز توليدي مي شود. پس از بررسي هاي لازم و انجام كار كارشناسي به اين نتيجه رسيديم كه حضور خانم ها در بسياري از اين مراكز مي تواند به سيستم مركز كمك كند. براي مثال در مراكز پذيرايي در گذشته كار در آشپزخانه تنها مختص به مردها بود، اما بررسي هاي انجام شده نشان داد حضور خانم ها در آشپزخانه مراكز پذيرايي نه تنها مانعي ندارد، بلكه مي تواند حضور موثري باشد. در اين رابطه بر اساس دستورالعمل جديد، خانم ها مي توانند در سمت مدير مركز پذيرايي،  صندوقدار و حتي ارايه دهنده سرويس گارسوني براي بخش خانوادگي تالار مشغول به كار شوند. البته ما با اينكه خانم ها براي قسمت آقايان سرويس بدهند مخالفيم، اما مي توانند به خانم هاي مراجعه كننده به رستوران يا حتي خانواده ها پدر و مادر و فرزندان سرويس ارايه دهند. در بررسي هايي كه انجام داديم، متوجه شديم حضور خانم ها در اين بخش ها مشكلي ايجاد نمي كند.
ايجاد امنيت اخلاقي 
صلاحيت ترافيكي، فردي و انتظامي افراد متقاضي صدور پروانه بايد ابتدا توسط اداره نظارت بر اماكن تاييد شود. سردار نجفي درباره ماموريت اساسي اين اداره مي گويد: ماموريت نظارت بر اماكن عمومي ناجا بر اساس يك سياست كلي تعريف شده و آن ايجاد امنيت اخلاقي براي مردم، خانواده ها و جامعه است. شان يك خانواده و يك فرد براي ما خيلي مهم است. براي همين وقتي صلاحيت متقاضي پروانه را به لحاظ فردي بررسي مي كنيم، مي  گوييم شخص به هيچ عنوان نبايد مشهور به فساد باشد يا سابقه قابل تاملي مانند مشكلات اخلاقي داشته باشد، چراكه مي خواهيم مردم با اطمينان مثلا فرزند خود را براي خريد به بقالي سر كوچه كه مجوز كسب دارد، بفرستند يا در حوزه صلاحيت انتظامي مثلا به يك آرايشگاه زنانه در مجتمع مسكوني مجوز نمي دهيم، چون روز جمعه كه وقت استراحت خانواده هاست، اينها مي خواهند عروس بياورند و كار كنند.
اكنون در برخي از شهرستان ها، آژانس تاكسي سرويسي راه اندازي شده كه تمام مسووليت هاي آن با خانم هاست؛ از رانندگي گرفته تا مديريت. اين آژانس ها فقط به زنان سرويس مي دهند. ما اتفاقا ازراه اندازي اين مراكز كه كاملا زنانه باشد، استقبال مي كنيم 
يا در حوزه بررسي صلاحيت ترافيكي، اگر قرار باشد محل كسبي موانع ترافيكي براي شهر ايجاد كند، مجوز نمي دهيم. مثلا يك مغازه آبميوه فروشي در قسمتي از خيابان باشد كه مردم براي خوردن آبميوه خيابان را ببندند و منجر به ترافيك شود. يا مثلا يك پنجرگيري، لاستيك هاي خود را در پياده رو بگذارد و پياده رو را بند آورد. دراينجا ما مسوول حفظ امنيت مردمي هستيم كه مي خواهند از پياده رو عبور كنند. با اين اهداف اداره نظارت بر اماكن ناجا صلاحيت انتظامي، ترافيكي و فردي متقاضيان را بررسي مي كند.
لباس هاي زنانه، فروشندگي زنانه 
هرچند پيش از اين خانم ها به راحتي در فروشگاه  ها به كار فروشندگي مشغول بودند، اما پس از ابلاغ دستورالعمل جديد، نه تنها كار كردن خانم ها به عنوان فروشنده در فروشگاه بلامانع است، بلكه در برخي موارد حضور آنان ضروري ارزيابي شده است. مدير كل نظارت بر اماكن عمومي ناجا مي گويد: در مراكز توزيع لباس اتفاقا تاكيد داريم لباس هاي مخصوص خانم ها را، خانم ها توزيع كنند. حتي خانم ها مي توانند مجوز لباس فروشي را به همراه مردي كه محرم آنها باشد، بگيرند. در مراكز فروش وسايل صوتي و تصويري يا فروشگاه هاي خوراكي و بزرگ نيز منعي براي كار خانم ها وجود ندارد. در مراكز آموزشي نيز هيچ منعي براي كار خانم ها در تمامي امور اين مراكز وجود ندارد. نظارت بر مراكز توليدي معظم در حيطه وظايف ما نيست، اما در مراكز كوچكتر اگر مسوول واحد، امنيت خانم ها را تعهد كند، مانعي به لحاظ كار خانم ها وجود ندارد. هرچند قبلا در برخي از مشاغل تنها به خانم هاي متاهل اجازه كار داده مي شد، اما بررسي هايي انجام داديم و متوجه شديم، بسياري از خانم هاي مجرد متقاضي كار، سرپرست خانواده هستند. از اين حيث اشتغال خانم هاي مجرد نيز در اين مشاغل ايرادي ندارد.
از رانندگي در آژانس تا رانندگي تاكسي 
حتما شما هم با رانندگان زن كه در خيابان ها مسافركشي مي كنند، برخورد كرده ايد. هرچند اين نكته جديدي نيست، اما يكي دو سال است كه زمزمه آژانس هاي تاكسي سرويس زنانه نيز به گوش مي رسد. گويا چند نمونه از اين مراكز نيز در شهرستان ها راه اندازي شده است. سردار نجفي توضيح مي دهد: اكنون در برخي از شهرستان ها، آژانس تاكسي سرويسي راه اندازي شده كه تمام مسووليت هاي آن با خانم هاست؛ از رانندگي گرفته تا مديريت. اين آژانس ها فقط به زنان سرويس مي دهند. ما اتفاقا از راه اندازي اين مراكز كه كاملا زنانه باشد، استقبال مي كنيم.
وي درباره مسافركشي خانم ها با خودروي شخصي مي گويد: مسافركشي با خودروي شخصي كاري غير قانوني است، چه راننده مرد باشد چه زن. بر اساس مقررات راهنمايي و رانندگي، اشخاص مجاز نيستند با خودروي شخصي مسافركشي كنند. مسافركشي شخصي يك جريان خصوصي است، اما در حيطه تاكسيراني، ما رويكرد به كارگيري خانم ها به عنوان راننده تاكسي را در تاكسيراني نديديم، اما آمادگي داريم كه در صورت تهيه ضوابط متناسب با شانيت خانم ها، مجوز رانندگي تاكسي را به خانم ها بدهيم. مثلا در حال حاضر ضوابط تاكسيراني اجازه نمي دهد راننده مرد روي صندلي جلو 2 زن يا يك زن يا يك زن و مرد را جداگانه سوار كند. بايد ضوابطي تعريف شود كه شانيت خانم ها در اين شغل حفظ شود.
اشتغال با حفظ شان 
اما اينكه چرا پيش از اين چنين مجوزهايي براي اشتغال زنان صادر نمي شد، جاي سوال دارد. سردار در پاسخ به اين سوال توضيح مي دهد: پيش از اين خانم ها رغبتي به كار در اين مشاغل نداشتند، اما اكنون زمينه هايي ايجاد شده و خانم ها براي انجام اين كارها علاقه نشان دادند و تقاضاهايي براي انجام اين كارها داشتيم. بر اين اساس موظف بوديم اين تقاضاها را در محيط كارشناسي بررسي كنيم. وقتي بررسي كرديم، ديديم از منظر ما در محيط هاي پذيرايي مانعي براي حضور خانم ها وجود ندارد، به جز آنكه خانم ها به آقايان سرويس ندهند. گويا قانون گارسوني خانم ها مشمول كافي شاپ ها نمي شود، چراكه سردار نجفي ادامه مي دهد: مراكز پذيرايي داراي مصاديق متفاوتي است. كافي شاپ، تالار، رستوران، آش فروشي، جگركي و ... در بعضي اماكن مثل جگركي يا آش فروشي نه خانم ها رغبتي براي انجام كار داشتند، نه آنكه محيط مناسب است. هرچند در بعضي از اين محيط ها، پروانه دار خانم است، اما پروانه را اجاره داده است. در كافي شاپ ها هيچ مانعي براي مديريت يا صندوقداري خانم ها وجود ندارد، اما در بحث سرويس دهي چون محيط كافي شاپ به شكلي يك محيط خلوت به حساب مي آيد، احساس ما اين است كه سرويس دهي در اين محيط با شان خانم ها تناسب ندارد.
البته اين احساس ما بر اساس يك تحقيق و حتي نظرخواهي شكل گرفته. با بسياري از خانم ها مصاحبه كرديم، متوجه شديم اكثريت خانم ها شان خود را اجل تر از اين مي بينند كه در يك محيط پذيرايي به آقايان سرويس بدهند.
سردار نجفي با توضيح در مورد مراكز توزيع لباس در خصوص ضرورت حضور خانم ها در اين حرفه مي گويد: پيش از اين به طور رسمي و با صراحت به كار خانم ها در مراكز توزيع اشاره نكرده بوديم، اما اكنون به عنوان يك جريان رسمي ضرورت ايجاب مي كند كه توزيع لباس زنان را خانم ها به عهده بگيرند.
سخت نمي گيريم 
گذشته از آنكه برخي از مشاغل مردانه اند، برخي از مشاغل نيز تنها در انحصار آقايان متاهل است. براي مثال در آژانس هاي تاكسي سرويس تنها مردان متاهل اجازه استخدام دارند. با اين حال در برخي موارد تخفيف هايي نيز اعمال مي شود. سردار نجفي مي گويد: ضوابط كار در آژانس نيز بر اساس حفظ شان خانواده ها وضع شده. براي مثال خانمي به آژانس زنگ مي زند و خودرو مي خواهد. براي شان او بهتر است كه يك جوان 2322 ساله بيايد و او را سوار كند يا يك مرد متاهل با ظاهر جا افتاده؟ با بررسي هايي كه انجام داديم متوجه شديم، اگر راننده متاهل باشد، حرمت خانواده بيشتر حفظ مي شود، چون شخص متاهل جايگاه زن را بهتر درك مي كند و به اندازه زن خودش براي خانم ها حرمت قايل است. هرچند منكر اين نيستيم كه جوانان مجردي هستند كه نياز به كار دارند و در محيط آژانس باوقارتر از متاهل ها هم عمل مي كنند. به همين دليل در بعضي موارد فرصت هايي به بعضي آژانس ها داديم. مي دانيم در برخي از آژانس ها افراد مجرد به كار مشغولند، اما فشار نمي آوريم، اما ضابطه اين است كه راننده بايد متاهل باشد.

ستون ما
پذيرش ديرهنگام 
دكتر اصغر مهاجري 
عقب نشيني بالاخره بايد از يك جايي شروع شود، هر چند نه بهنگام باشد و نه به اندازه كافي گسترده. دستورالعمل جديد اداره نظارت بر اماكن عمومي ناجا راجع به اشتغال زنان در شغل هاي عمومي هر چند بسيار دير ابلاغ شده و موارد كمي در آن براي ورود زنان مشخص شده است، با اين همه گام مثبتي به حساب مي  آيد؛ گو اينكه كاستي هاي بسياري دارد.
در جامعه ايراني كه مردان اغلب همچون جوامع ديگر هم قانون تصويب مي  كنند و هم مجري قانون هستند، فراهم آوردن بستري براي حضور زنان نكته اي مثبت است. گو اينكه اين اقدام به قاعده تحت  فشارهاي زنان و پافشاري آنان براي احقاق حقوقشان صورت پذيرفته است.
اين اقدام شاخصي براي بازسازي روابط مردان و زنان به حساب مي  آيد. به نظر مي  رسد اين روابط در حال تعريف مجدد است. اين تعريف جديد گرچه ضروري، اما ديرهنگام است.
با اين حال ما چنان برخي از ويژگي هاي اجتماعي را به نام مردان يا زنان گره زده بوديم كه اصلي ثابت و ذاتي زن و مرد به حساب مي  آمد. به عبارتي، بسياري از مفاهيم را تعبير جنسي مي  كرديم نه حتي جنسيتي. مثلا اينكه فلان كار مردانه است و فلان كار زنانه.
تبديل برخي مفاهيم نويد روزهاي روشن در جامعه ماست. با اين همه زماني تعريف جديد به منصه ظهور مي  رسد كه تنها مشاغل عمومي را در اختيار زنان نگذاريم، بلكه عرصه را براي تصدي كرسي هاي مديريتي و مشاغل تاثيرگذارتر باز بگذاريم. هر چند اين رويكرد جديد نيز درهاي ورود زنان به دنياي استقلال اقتصادي را باز مي  كند و سكوي پرتابي به حساب مي  آيد. با اين حال به نظر مي  رسد، هنوز آئين نامه نويسان مرد جانب احتياط را در تقسيم بندي شغل رعايت مي كنند. سخن به ميان آوردن از شان حرفه اي شغل گواه اين مدعاست و از نگرش منفي به زن يا مرد نشات مي  گيرد.
جامعه ما زماني مي  تواند به برقراري عدالت جنسيتي نزديك شود كه قانون نويسي و مجري آن زنان را به سمت نقش آفريني در بخش هاي سياستگذاري و قانونگذاري سوق دهد. در آن صورت جامعه نيز جامعه اي پويا و بالنده خواهد شد. چه، سود مستقيم توانمندي و استقلال زنان به جيب مردان مي  رود.
تقويت شخصيت زن، تقويت شخصيت مرد است. زن مستقل مي  تواند پسر و دختر خوبي را تربيت كند. با اين همه رويكرد جديد نشان از نگاه جديد جامعه به تعريف هاي قديمي دارد. تعريفي كه با عقب نشيني مردان از پست هاي كليدي تر كامل مي  شود. در اين ميان زنان و مردان دانشگاهي و به خصوص حوزي مي  توانند نقش موثري در تبيين اين تعريف جديد بازي كنند؛ چه به لحاظ انجام پژوهش ها و مطالعات، چه انتقال اين پژوهش ها به عموم جامعه و چه افزودن بر كرامت اجتماعي زنان.
توسعه يافتگي و استقلال زنان و همسران نخستين و مهمترين گام براي توسعه جامعه است.
جامعه شناس و استاد دانشگاه 

اسكان خانم هاي تنها در هتل ها هيچ مانعي ندارد
026370.jpg
عكس : هادي مختاريان 
هنوز برخي از مراكز اقامتي از پذيرش زنان تنها خودداري مي كنند، هرچند بارها اعلام شده كه پذيرش خانم هاي تنها در اين مراكز مانعي ندارد. سردار نجفي تاكيد مي  كند كه ضوابط پذيرش زنان در مراكز اقامتي همانند مردان است و مي گويد: ضوابط پذيرش خانم ها در مراكز اقامتي همان ضوابط پذيرش آقايان است. يعني هر خانمي با ارايه شناسنامه يا كارت شناسايي مي تواند در مراكز اقامتي ساكن شود. هيچ ضابطه ديگري غير از اينكه بين خانم ها و آقايان تفاوت قائل شود، وجود ندارد. مراكز اقامتي براي سرويس دادن به اشخاص تاسيس شده است.
با آنكه گمان مي كنيم افراد زير 18 سال نتوانند رسما در مراكز اقامتي ساكن شوند، سردار در اين باره توضيح مي دهد: حتي سن خاصي هم براي پذيرش مسافر پيش بيني نشده است، اما قطعا يك بچه 1615 ساله به مراكز اقامتي مراجعه نمي كند. اين خود نوعي مظنونيت ايجاد مي كند. ما تنها به متصدي هاي مراكز اقامتي اعلام كرده ايم، همه را بپذيرند و در صورت مظنون بودن شخص به فرار از منزل يا مورد ديگر، به نيروي انتظامي اطلاع بدهند. نيروي انتظامي نيز اقدام مي كند، اما اينكه خانم تنها نتواند در مراكز اقامتي ساكن شود، اصلا چنين چيزي هيچ وقت مطرح نبوده است، اما اينكه برخي از مراكز اقامتي امتناع مي كنند، شايد به دليل نتيجه حساسيت برانگيز كار باشد. در سال هاي اخير با موارد زيادي از خانم ها و جوانان برخورد كرده ايم كه از خانه فرار كرده بودند و ما با تعامل با مراكز اقامتي توانستيم آنها را به خانواده هايشان برگردانيم. به همه مراكز اقامتي اعلام كرده ايم موارد مظنون را اطلاع دهند. از اين گذشته ما نيز به طور دايم در مراكز اقامتي حضور پيدا كرده و وضعيت افراد ساكن را بررسي مي كنيم. همچنين با يك سيستم مكانيزه، با مراكز اقامتي كشور در ارتباط هستيم و اطلاعات آنها را بررسي مي كنيم. اگر اعلام فقداني داشته باشيم، مي توانيم شخص را پيدا كنيم. به اين ترتيب ما اين مجموعه ها را به طور دايم رصد مي كنيم تا موارد مظنون را به هر لحاظ شناسايي كنيم.

ديوارهاي اخلاقي
شروع تبليغات در مدارس
026373.jpg
زهرا ابراهيمي
روي ديوار با عبارت بزرگي نوشته شده است: مصرف شير، اولين قدم در راه مردانگي است. و بعد پسركي تپل و كوتاه كه سعي مي كرد روي دو پنجه پا ايستاده و يكي از محصولات لبني شركت ... را از روي ميز بردارد. پسرك داخل تابلوي بزرگ تبليغاتي روي ديوار مدرسه واقعي مي نمود و خب، مردان كوچك 8 الي 12 ساله اي كه هر از چند گاهي از كنار اين تابلو در حياط مدرسه گذشته و با ولع به دستي كه به سوي پاكت شير دراز شده بود، نگاه مي كردند.
همه اينها نه يك پوستر تبليغاتي در ديوار بيروني يك مدرسه است، بلكه يك مجموعه كامل از انواع تابلوهاي تبليغاتي در ديوار داخلي چند مدرسه از شهر تهران است.
وقتي قرار شد كه طرح استفاده از ديوار مدارس براي تبليغات عملي شود، همه چيز به سرعت مسير خودش را طي كرد. در اوايل سال 83 اين بحث مطرح و به تصويب شوراي معاونان سازمان آموزش و پرورش شهر تهران رسيد. گروهي از طراحان اين موضوع با طرح ماده 149 برنامه سوم توسعه كه اجازه مي داد نماهاي داخلي اماكن دولتي در اختيار بخش خصوصي قرار گيرد، محمل قانوني براي اين طرح ايجاد كرده و اين ماده را به صورت قرارداد در آوردند.
شوراي معاونان سازمان آموزش و پروش كه رياست آن بر عهده استاندار تهران است و با حضور نماينده اي از تمام دستگاه  اجرايي كشور تشكيل شده است، با استقبال از طرح مذكور تصويب كرد كه نهادهاي غير دولتي و NGO هاي متقاضي براي تبليغات در ديوار مدارس موظف هستند كه تبليغات خود را فقط به صورت پيام هاي آموزشي و تربيتي ارايه كنند.
دكتر راهپيما مدير روابط عمومي سازمان آموزش و پرورش شهر تهران مي  گويد: اين طرح باعث مي شود تمام دستگاه ها و NGO ها بتوانند با پرداخت مبلغ اندكي، اين پيام ها را در معرض ديد دانش آموزان قرار دهند كه هم منبع درآمدي براي آموزش و پرورش ايجاد خواهد كرد و هم قدمي در راه رشد فكري و آموزشي دانش آموزان به جلو گذاشته مي شود.
البته قرار نيست شركت هاي متقاضي حتما ازNGO ها يا نهادهاي نزديك به دستگاه هاي دولتي باشند، بلكه شركت هاي خصوصي نيز مجاز به عقد قرارداد هستند. راهپيما در مورد شرايط سازمان براي ورود اين شركت ها مي گويد: محصولات اين شركت ها بايد به گونه اي باشد كه بتوان از آن پيام هاي سازنده براي كودكان استخراج كرد. شركت هاي لبنياتي، موسيقي، لوازم التحرير، پوشاك، مواد غذايي محصولات پلاستيكي و محصولات چوبي كه همگي به نوعي در ارتباط با كودكان باشند
به گفته وي شركت هايي مانند توليد پفك و شكلات و محصولاتي كه ممكن است مصرف آن براي كودكان مضر باشد، حق ورود به اين قراردادها را ندارند.
تبليغاتي كه قرار است در ديوار مدارس نصب شود، بايد حتما به تاييد كميته اطلاع رساني آموزش و پرورش شهر تهران برسد.
پيام ها بايد در قالب ازپيش تعيين شده توزيع شود. در آئين نامه شوراي سازمان دانش آموزان آمده است:
۱ پيام ها بايد در جهت اهداف آموزش و پرورش و دولت جمهوري اسلامي ايران باشد.
۲ باعث بالندگي و رشد فكري دانش آموزان شود.
۳ باعث ايجاد تحول در نوع تفكر دانش آموزان در قالب هاي اجتماعي باشد
۴ جذابيت تصويري داشته باشد و حاوي پيام آموزشي و پرورشي باشد.
به گفته مدير روابط عمومي سازمان آموزش و پرورش شهر تهران، هر مدرسه مجاز است از 5 تا 17 تابلو در ديوارهاي داخلي مدرسه و نه در داخل راهروهاي بنا نصب كند.
سال گذشته دو مدرسه در تهران در رابطه با طرح تبليغات در ديوار مدارس مورد آزمايش قرار گرفتند و پس از موافقت كلي شوراي سازمان آموزش و پرورش، چند شركت تبليغاتي بزرگ در قالب يك كنسرسيوم از يك طرف با شوراي آموزش و پرورش قرارداد امضا كردند و از طرف ديگر اقدام به جذب شركت هاي خصوصي براي دادن آگهي تبليغاتي كردند.
به گفته راهپيما حدود 100 مدرسه تاكنون در تهران براي سال آينده با اين كنسرسيوم قرارداد امضا كردند و 400 مدرسه ديگر نيز براي عقد قرارداد مورد بررسي قرار گرفته اند. روحاني، يكي از مديران مدارس تهران گفت كه براي عقد اين قرارداد يك ميليون و 300 هزار تومان از كنسرسيوم پول دريافت كرده است.
وي گفت: مبلغ به صورت كلي دريافت مي شود و منوط به تعداد تابلوهاي مدرسه نيست.
وي گفت كه اين تابلوها بسيار مورد توجه دانش آموزان قرار گرفته است و فضاي داخلي مدرسه را تا حدودي پرنشاط كرده است.
راهپيما مي گويد كه اين مبلغ از طريق كنسرسيوم به خزانه دولتي ريخته شده و سپس به سازمان آموزش و پرورش برگردانده مي شود. سازمان نيز 80 درصد آن را به مدارس تحويل مي دهد، براي هزينه مدرسه و 20 درصد آن نيز به سازمان آموزش و پرورش منطفه تعلق مي گيرد.
مدتي است كه شهرداري تهران به رغم درآمدزا بودن تبليغات روي اتوبوس هاي شركت واحد، اين روند را متوقف كرده و به عبارتي ساده تر شهرداري قيد اين درآمدزايي را زده است. مهمترين دليل شهرداري براي اين كار آلودگي بصري در پايتخت است و حالا شاهد شروع تبليغات در مدارس هستيم. اگرچه اين اقدام مثل تبليغات روي اتوبوس ها براي مدارس درآمدزايي دارد، اما آيا دادن اين پيام هاي تبليغاتي حتي مثبت و اخلاقي در خانه از طريق راديو و تلويزيون و بيلبوردهاي سطح شهر و كتاب هاي درسي و... باعث همان آلودگي بصري و افراط و تفريط در خوراندن پيام نمي شود؟!

كاج، طبيعي يا مصنوعي؟
026376.jpg
كريسمس هم كريسمس هاي قديم. در بين آمريكايياني كه كريسمس را جشن مي  گيرند، بيش از 58 درصد آنان گفته اند كه از درخت هاي مصنوعي به جاي درخت طبيعي در جشن  خانگي كريسمس استفاده مي  كنند.
نتايج يك نظرسنجي كه توسط شبكه ABC و واشنگتن پست انجام گرفت، بيانگر اين نكته است كه علاقه آمريكاييان جهت استفاده از درخت  مصنوعي در كريسمس روبه افزايش است. 15 سال پيش تنها 40 درصد از آمريكاييان مايل به استفاده از درخت هاي مصنوعي در جشن كريسمس بودند. در اين بين توليدكنندگان درخت هاي طبيعي كريسمس بيكار ننشسته اند و در يك وب سايت اينترنتي بازي حمله به درخت هاي مصنوعي را تدارك ديده اند. در توضيحات اين بازي آمده است كه استفاده از درخت هاي مصنوعي، در جشن كريسمس روح و شور و شوق كريسمس را نابود مي  كند.
در اين بازي هر كس كه از درخت هاي مصنوعي متنفر بود، مي  بايست با گلوله برف به اين درخت ها حمله كند. آمار استفاده كنندگان از درخت هاي مصنوعي كريسمس تا حدودي پيچيده تر از اين حرف هاست. 70 درصد استفاده كنندگان درخت هاي مصنوعي كريسمس را بزرگترها تشكيل مي  دهند. 57 درصد نيز دهه 20 سالگيشان را پشت سر مي  گذارند و از هر 10 نفر، 6 نفر آنها را دموكرات ها و جمهوريخواهان تشكيل مي  دهند. بالاخره در يك مورد به توافق رسيدند! گزارش هاي پيشين حاكي از آن است كه فروش درخت هاي طبيعي كريسمس در دهه گذشته 34 درصد كاهش داشته و فروش درخت هاي مصنوعي در سال گذشته 30 درصد رشد داشته است كه اين رقم به 6/9 ميليون عدد مي  رسد.
طرفداران و توليدكنندگان درخت هاي طبيعي كريسمس مي  گويند كه استفاده از درخت هاي طبيعي براي جشن كريسمس علاوه بر اينكه تازگي و بو و احساس واقعي كريسمس را در خانه ها به ارمغان مي  آورد، از جمله منابعي است كه مي  شود آنها را دوباره احيا كرد. درخت هاي مصنوعي كه اكثرا در چين توليد مي  شود، تنها راحتي را براي استفاده كنندگان از آن به همراه دارد. محيط خانه كمتر به جارو كردن نياز پيدا مي  كند و بعضي از آنها نيز مخصوص راحتي مشترياني كه فقط انگار مجبور به برگزاري جشن كريسمس شده اند، تزئين شده به فروش مي  رسد. ميانگين قيمت درخت هاي طبيعي در سال گذشته 80/33 دلار و ميانگين قيمت درخت هاي مصنوعي 80/68 دلار بوده است. اما اين رقم بالا براي درخت هاي مصنوعي با يك گارانتي 10 ساله قابل حل است.
در اين بين علاقه به خريد درخت هاي طبيعي در بين افرادي كه از وضعيت مالي بهتري برخوردارند، بيشتر بوده است. در نتايج مشابه، افراد با مدارك تحصيلي بالاتر علاقه بيشتري به استفاده از درخت هاي طبيعي دارند. شايد اين عده واحد زيباشناسي راگذرانده اند! در بين آمريكاييان، 94 درصد مردم كريسمس را جشن مي  گيرند و 88 درصد از اين افراد، درخت كريسمس را در خانه هاي خود علم مي    كنند. به عبارتي 83 درصد آمريكاييان در كريسمس امسال، شاهد حضور درخت كريسمس در خانه هاي خود هستند.

كودكان بمي و حمايت هاي بين المللي
بسياري از 24 هزار كودك بمي كه از فاجعه زلزله جان سالم به در برده اند، از مسايل احساسي رنج مي برند.
يونيسف گزارش داده است كه كودكان بمي پس از تخريب مدارس اين شهر اكنون ناگزير به ادامه تحصيل در كلاس هاي درس در ساعت هاي فشرده هستند.
صندوق كودكان سازمان ملل اعلام كرده است: يك سال پس از وقوع زمين لرزه بم، مساله بهداشت و آموزش و پرورش كودكان اين شهر بايد مهمترين اولويت براي دولت ايران باشد.
گرچه اكثر مردم بم كه از زمين لرزه جان سالم به در برده اند با اختلال در زندگي رو به رو هستند، اما يونيسف براي حمايت از كودكان بمي عزمش را جزم كرده است.
اين سازمان كمك خود به كودكان بمي را روي بازگشت آنان به مدرسه و فراهم كردن شرايط لازم براي ادامه تحصيل، متمركز ساخته است.

دانشگاه تهران عصرگاه شنبه
026379.jpg
عكس : گلناز بهشتي 
دانشگاه تهران عصرگاه شنبه. دانشجويان به ياد فاجعه بزرگي كه قلب ها را فسرد ، شمع روشن كرده اند . به ياد آن تقدير شوم و براي بازمانده ها. گرماي شمع نشانه اي است ، نشانه اي مبارك در زمهرير. ما زنده ايم . اين پيامي قاطع به سرماست.

بازماندگان از تحصيل
بيش از 3 ميليون و 100 هزار دانش آموز 11 تا 17 ساله به دليل ضعف نظام آموزشي و شرايط خاص مناطق زندگي از تحصيل باز مانده اند. علل اصلي ترك تحصيل ها، شرايط فرهنگي حاكم بر منطقه است، البته آموزش از راه دور راهي است براي مقابله با اين انفصال از تحصيل در ميان دانش آموزان.
به گزارش واحد مركزي خبر از زنجان، رئيس موسسه آموزش از راه دور وزارت آموزش و پروش گفت: سال آينده 123 هزار دانش آموز در مقاطع تحصيلي اول و دوم راهنمايي، متوسطه و پيش دانشگاهي در مراكز آموزش از راه دور ادامه تحصيل خواهند داد.
پيش بيني شده است در پايان برنامه پنج ساله، تعداد دانش آموزان تحت پوشش آموزش از راه دور به 2 ميليون و 700 هزار نفر برسد. وي به ويژگي هاي اين نوع آموزش اشاره كرد و افزود: خود يادگيري از اساس اصلي آموزش از راه دور است و براي دستيابي به نتايج مطلوب آموزشي براي هر 100 دانش آموز، يك نفر مشاور در نظر گرفته شده است. رئيس موسسه آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش گفت: آموزش در اين روش به صورت غير حضوري است و دانش آموزان با تحويل گرفتن كتب، فيلم هاي ديداري و شنيداري و سي دي از آموزش و پرورش مناطق خود ضمن ادامه تحصيل، در امتحانات شركت خواهند كرد.

فعال ترين اعتراض اينترنتي
ايرنا كاربران اينترنتي در برخورد با جعل نام براي خليج فارس توسط موسسه نشنال جئوگرافيك بار ديگر همدلي ايرانيان براي پاسداشت هويت ايراني را به نمايش گذاشتند و به اعتقاد برخي كارشناسان، بالاترين صداي اعتراض را نسبت به اين موضوع سر دادند.
موسسه نشنال جئوگرافيك در اقدامي بي سابقه در اطلس جغرافيايي 2005 خود، نام مجعول خليج عربي را داخل پرانتز در مقابل نام هميشگي خيلج فارس قرار داد و اين امر منجر به اعتراض ملت ايران شد.
پس از انتشار اين خبر، سايت پرشين بلاگ كه به ارايه فضاي وبلاگ فارسي مي پردازد، براي اولين مرتبه با ثبت يك اعتراض اينترنتي در سايت اعتراض نسبت به تحريف نام خليج فارس، حركت خود را آغاز كرد.
پس از گذشت پنج هفته، اعتراضنامه تحريف نام خليج فارس در صدر ليست اعتراض هاي اينترنتي قرار گرفت و به عنوان فعال ترين اعتراض روي شبكه جهاني اينترنت معرفي شد.
در زمان حاضر بيش از 85 هزار كاربر اينترنتي اين اعتراضنامه را امضا كرده و خواستار عذرخواهي موسسه نشنال جئوگرافيك و تصحيح اين تحريف تاريخي شده اند.

بازتاب
بازتاب يك گزارش
در پي چاپ گزارشي درباره تبليغاتي كه استفاده از چسب هاي افزايش قد را به مردم توصيه مي كردند، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي طي اطلاعيه اي كه در بخش خبري ساعت 22 از شبكه سوم اعلام شد، چاپ هر گونه تبليغات اين چنيني را در مطبوعات غير قانوني اعلام كرد.
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در اطلاعيه خود با اشاره به بندهاي گزارشي با تيتر قد ميكشي مثل لوبياي سحرآميز از جرايد درخواست كرد نسبت به چاپ تبليغات خلاف واقعيت بيشتر دقت كنند. در بخشي از آن اطلاعيه آمده: به تازگي آگهي هاي چسب هاي افزايش قد، لاغري و ... براي عده اي سودجو تبديل شده به يك منبع درآمد ايده آل و ...

در شهر
آرمانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
طهرانشهر
|  آرمانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  طهرانشهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |