يكشنبه ۱۳ دي ۱۳۸۳
ميروسلاو بلاژويچ نامزد انتخابات رياست جمهوري كرواسي:
من يك راست متعصب هستم
008463.jpg
عكس : مجتبي جانبخش
امير بهادري نژاد
انتخابات رياست جمهوري كشور كرواسي روز يكشنبه (۱۳ دي ماه) برگزار خواهد شد كه ۱۳ نامزد مجوز حضور در اين انتخابات را دريافت كرده اند. در كرواسي هر نامزدي كه بتواند امضاي ۱۰ هزار شهروند را مبني بر حمايت از خود در انتخابات جمع آوري   كند حق حضور در انتخابات را به عنوان يكي از نامزدها خواهد داشت. تحليلگران سياسي معتقدند، استپان ميچ كه از سوي غرب نيز حمايت مي شود در انتخابات پيروز خواهد شد، اما صف آرايي نامزدها در اين دوره بسيار جالب است، چون در ميان آنها مربي فوتبال، تاجر و راننده اتوبوس نيز به چشم مي خورد.
ميرسلاوبلاژويچ كه تا اواخر سال ۲۰۰۱ مربي تيم ملي فوتبال ايران بود يكي از نامزدهاي انتخاباتي است كه بر اساس نظرسنجي هاي انجام شده حداقل ۳ درصد كل آرا را به خود اختصاص خواهد داد.
يكي ديگر از نامزدها ليوبو سسيچ مي باشد كه قبلاً  راننده اتوبوس بود و در جريان جنگ درجه ژنرالي دريافت كرد. همچنين بوريس ميكسيچ كه در مينه سوتا آمريكا به تجارت مي پرداخت و پول بسيار خوبي به جيب زد در انتخابات دي ماه با ساير نامزدها رقابت خواهد داشت.بلاژويچ كه مشهور به بلندپروازي است در جريان تبليغات انتخاباتي خود مدعي شده در نهايت پيروز خواهد شد و خنده را بر لبان مردم خسته و فرسوده كرواسي خواهد نشاند.
مربيگري در فوتبال ديگر رضايت ميرسلاو بلاژويچ را جلب نمي كند بلكه اين مربي سرشناس قصد دارد وارد بالاترين عرصه در سياست بشود. مردي كه تيم ملي فوتبال كرواسي را به مرحله يك چهارم پاياني يورو ۱۹۹۶ و عنوان سومي رقابت هاي جام جهاني ۱۹۹۸ فرانسه هدايت كرد، اين بار يكي از نامزدهاي انتخاباتي رياست جمهوري كرواسي است.
حتي ابتلا به سرطان پروستات باعث نشده كه اين مربي ۶۹ يا ۷۱ ساله خانه نشين بشود.
به هر حال چيرو در طول دوران مربيگري خود همواره قادر بوده  از موفقيت هاي ورزشي خود براي ورود به قلب مردم و حتي رسانه هاي گروهي استفاده بكند.
هنگامي كه بلاژ در سال ۱۹۸۲ تيم دينامو زاگرب را به مقام قهرماني ليگ يوگسلاوي سابق رساند با يك شال گردن سفيد در ورزشگاه دور افتخار زد كه اين اقدام وي براي هميشه در اذهان مردم اين كشور باقي خواهد ماند. يك سال بعد، وي از ديناموزاگرب جدا شود و هدايت تيم گراس هاپرز سوئيس را برعهده گرفت. وي در آن زمان مدعي شد كه مقامات كشور يوگسلاوي به او دستور داده بودند از كشور خارج بشود.
در فصل بعد هنگامي كه چيرو به ديناموزاگرب بازگشت اعلام كرد، اگر روبرت پروسينسكي بازيكن جوان اين تيم روزي به يك بازيكن بزرگ تبديل بشود، وي مدرك مربيگري خود را خواهد بلعيد. سه ماه بعد پروسينسكي ۱۸ ساله به عنوان بهترين بازيكن جام جهاني جوانان ۱۹۸۷ شيلي برگزيده شد اما در آن زمان،  پروسينسكي ديگر بازيكن بلاژ نبود بلكه به عضويت ستاره سرخ در آمده بود. پروسينسكي در اين تيم به سه مقام قهرماني ليگ و يك مقام قهرماني در اروپا دست يافت و با دريافت چندين ميليون دلار به رئال مادريد پيوست. البته بلاژويچ پيش از بازگشت به ديناموزاگرب، در تيم نانت فرانسه مربيگري كرد و ديديه دشان را به عنوان كاپيتان اين تيم برگزيد. او همچنين براي مقطعي كوتاه مربي پائوك سالونيكا يونان بود.
هنگامي كه بلاژويچ به كشور تازه استقلال يافته كرواسي بازگشت، با توجمان، رئيس جمهور آن زمان كرواسي ديدار كرد و در هر فرصتي كه به دست آمد از اقدامات رئيس جمهور تمجيد مي كرد.
وي كه عضو حزب كار كرواسي بود بار ديگر در ديناموزاگرب مشغول به كار شد و حتي به مقام رياست اين باشگاه رسيد و نيمي از مالكيت آن را به خود اختصاص داد.
پس از اين موفقيت ها، بلاژويچ به عنوان مربي تيم ملي فوتبال كرواسي منصوب شد و با بازيكنان مستعدي چون بوبان، سوكر، آسانيوويچ، بوكسيچ، يارني و پروسيسنكي به جام ملت هاي اروپا در سال ۱۹۹۶ رفت، اما براي اين كه به بازيكنان اصلي تيمش براي حضور درمرحله چهارم پاياني استراحت بدهد در آخرين بازي مرحله مقدماتي بازيكنان ذخيره را مقابل پرتغال به ميدان فرستاد كه كر واسي سه بر صفر شكست خورد و اين تيم به جاي روبه رو شدن با جمهوري چك در مرحله يك چهارم پاياني، به ديدار آلمان سخت كوش رفت و شكست خورد.
به همين دليل موجي از انتقادات به سوي بلاژويچ نشانه گرفته شد.
دو سال بعد در جام جهاني فرانسه، بلاژويچ منتقدان خود را ساكت كرد. نه تنها تيم كرواسي با ارائه فوتبال زيبا توجه مردم را به خود جلب كرد بلكه بلاژ نيز پس از همدردي با مأمور پليسي كه توسط تماشاگران آلماني به حالت كما رفته بود، در قلب مردم جاي گرفت.
البته بلاژويچ تنها در زمين فوتبال از كشورش دفاع نمي كرد بلكه يك بار هنگامي كه سردبير يكي از مطبوعات زاگرب عليه توجمان مطلب نوشت به تهديد اين روزنامه نگار پرداخت و در يك محاكمه سمبليك محكوم به پرداخت ۸۰۰ يورو جريمه شد. در سال ۱۹۹۹ هنگامي كه كرواسي نتوانست به مرحله پاياني رقابتهاي يورو ۲۰۰۰ راه يابد جورج چيرو از تيم كناره گيري كرد.
پس از اين ناكامي، وي پيشنهاد مربيگري تيم ملي فوتبال ايران را پذيرفت و اين تيم را تا آستانه صعود به جام جهاني پيش برد اما در مانع ايرلند گير افتاد و با يك ناكامي ديگر مواجه گرديد.
بلاژويچ پس از ترك ايران مجدداً  هدايت ديناموزاگرب را برعهده گرفت و اين تيم را به مقام قهرماني رساند. اما در تابستان سال ۲۰۰۳ وي با نايب رئيس باشگاه درگير و از اين تيم جدا شد و در تيم هاي نه چندان مطرح مورا اسلووني و وارتكس به مربيگري پرداخت.
به هر حال چيرو پس از پشت سر گذاشتن اين زندگي پرنوسان قصد دارد اين بار به طور جدي وارد سياست شده و با شيوه خاص خود، باعث شكوفايي كرواسي بشود، هر چند كه اين آرزو دست نيافتني به نظر مي آيد.
در اين زمينه گفت وگوي كوتاهي با ميرسلاوبلاژويچ شده است كه در پي مي خوانيم :
* آقاي چيرو، بالاخره شما چند سال سن داريد، ۶۹ يا ۷۱ سال؟
- براي شما چه تفاوتي دارد، دو سال سن كه نياز به اين همه جنجال و هياهو ندارد.
* با چه انگيزه اي نامزد انتخابات رياست جمهوري كرواسي شده  ايد؟
- برخي از سياستمداران ارشد كشور مرا تشويق به شركت در انتخابات كردند چون آنها مطمئن هستند كه پيروز خواهم شد.
* در تقسيم بندي هاي سياسي شما چپ هستيد يا راست؟
- من يك راست متعصب هستم.
* چگونه توانستيد ۱۰ هزار امضاي طرفداران خود را جمع آوري كنيد؟
- برايم بسيار ساده بود چون مي دانستم با حضور در هر مسابقه فوتبال مي توانم به راحتي بيش از ۱۰ هزار امضا جمع آوري كنم.
* آيا فكر مي كنيد كه در انتخابات پيروز خواهيد شد؟
- در شرايطي كه رونالد ريگان و آرنولد توانستند در عرصه سياست نيز موفق بشوند دليلي ندارد كه من موفق نشوم.
* چرا از توجمان رئيس جمهور سابق كرواسي دفاع كرديد؟
- او رهبر بزرگي بود كه به مردم كرواسي آزادي و استقلال هديه داد.
* شما سابقه زنداني شدن در زندان را هم داريد، در اين مورد توضيح بدهيد.
- چند سال پيش در بخش فرانسوي فرودگاه ژنو پليس فرانسه مرا دستگير و دو هفته زنداني كرد. آنها تصور مي كردند كه من در رسوايي مالي برنارد تاپي در باشگاه مارسي مشاركت داشتم كه بعداً مشخص شد كه آنان اشتباه كرده بودند.
* اما جنجال آفريني شما در اينجا به پايان نرسيد وقتي سردبير مجله هفتگي National را تهديد به مرگ كرديد؟
- او با مقاله خود منافع ملي كرواسي را به خطر انداخته بود و تنها به او هشدار دادم و به هيچ عنوان قصد آسيب رساندن به وي را نداشتم.
* اما شما را گناهكار معرفي كرده و ۸۰۰ يورو جريمه تان كردند؟
- من تابع قانون هستم و جريمه را پرداختم.
* شما قبل از جدايي از تيم ملي فوتبال كرواسي از بازيكنان تيم ملي امضا جمع آوري كرده و تحويل افسران ارتش كرواسي را به دادگاه بين المللي جنايات جنگي محكوم كرديد؟
- بازيكنان مجبور به امضا نبودند و تنها نظر خود را بيان كردند. معتقدم كه هر جنايتكاري بايد داخل كشورش محاكمه بشود.
* از مربيگري در ايران چه خاطره اي داريد؟
- من در آنجا بسيار محبوب بودم.
* اما شما تيم ملي ايران را به جام جهاني نرسانديد؟
- با اين حال بسيار محبوب بودم. اگر باور نمي كنيد از جهانگرداني كه از كرواسي به ايران سفر كردند سؤال كنيد. آنها مي گويند به محض اين كه مردم ايران متوجه مي شدند كه ما هموطن بلاژويچ هستيم مانند بزرگان از ما استقبال مي كردند.
* شما در اوقات بيكاري خود چه كاري انجام مي دهيد؟
- من در حين برگزاري جام جهاني ،۲۰۰۲ در يك تبليغ نقش سامورايي را داشتم همچنين در مطبوعات ستون دارم.
* هنگامي كه در بيمارستان بستري بوديد اعلام كرديد قصد انتشار زندگينامه خود را داريد؟
- بله اين زندگينامه منتشر خواهد شد ،البته پس از مرگم، مطمئن باشيد كه در پي انتشار اين كتاب، در كرواسي غوغا خواهد شد.
* آيا مردم اين كتاب را خواهند خريد؟
- بله به پرفروش ترين كتاب تاريخ كرواسي تبديل مي شود.
* قرار بود كه پس از مرخص شدن از بيمارستان، كشيش بشويد؟
- بله اما در آخرين لحظه تغيير عقيده دادم تا رئيس جمهور بشوم.
* همگان خبر از پيروزي ميچ در انتخابات مي دهند، آيا شما هم با آنان هم عقيده هستيد؟
- اميدوارم كه او را شكست بدهم چون هيچ گاه او را دوست نداشتم.

نگاه
چند نكته جالب در مورد بلاژويچ
* هنگامي كه بلاژويچ مربي تيم ديناموزاگرب بود، يك روز ساعت رولكس گران قيمت خود را از مچ باز كرد و آن را به ديوار رختكن كوبيد. وي سپس به بازيكنان خود گفت، آنها بايد حريفانشان را مانند اين ساعت خرد كنند.
در آن زمان بازيكنان شوكه شدند چون هيچ كسي جرأت نداشت ساعت رولكس خود را كه بسيار گرانقيمت بود بشكند. البته پس از چند ساعت مشخص شد كه ساعت رولكس بلاژو از نوع تقلبي آن بوده است.
* بلاژويچ دشمنان بسياري در كرواسي داشت و حتي در يك مقطع زماني برعليه او شايعات زيادي بر سر زبانها افتاد.
* بلاژويچ بسيار شوخ طبع است و همواره جديد  ترين لطيفه ها از زبان وي شنيده مي شود.
* چيرو تا سن ۲۶ سالگي يك بازيكن مطرح بود كه به دليل مصدوميت شديد از ناحيه زانو مجبور شد، فوتبال را كنار بگذارد.
* بلاژويچ علاقه خاصي به طالع بيني دارد. پيش از آغاز رقابتهاي جام جهاني ،۱۹۹۸ يك طالع بين به وي هشدار داده بود ممكن است در صورت نشستن روي نيمكت ذخيره ها در جام جهاني دچار حمله قلبي بشود.به همين دليل وي اعلام كرد، كليه بازي را به صورت ايستاده تماشا خواهد كرد.
شناسنامه بلاژويچ
* نام: ميرسلاو بلاژويچ
* نام مستعار: چيرو
* محل تولد: تروانيك (بوسني)
* تاريخ تولد: ۱۰ فوريه ۱۹۳۴ تا ۱۹۳۷
* شغل فعلي: مربي فوتبال و نامزد رياست جمهوري
* سابقه مربيگري
۷۱-۱۹۶۸ : وي وي (سوئيس) 
۷۶-۱۹۷۱: ليون (سوئيس) 
۷۹-۱۹۷۶: لوزان (سوئيس)
۸۱-۱۹۸۰: ريكا(يوگسلاوي)
۸۳-۱۹۸۱: ديناموزاگرب (يوگسلاوي)
۸۵-۱۹۸۳ : گراس هاپرز(سوئيس)
۱۹۸۵: پرشتينا(يوگسلاوي)
۸۸-۱۹۸۵: ديناموزاگرب (يوگسلاوي)
۱۹۹۱-۱۹۸۸: نانت (فرانسه) 
۹۲-۱۹۹۱: پائوك سالونيكا: (يونان)
۹۴-۱۹۹۲: ديناموزاگرب(كرواسي)
۲۰۰-۱۹۹۴: تيم ملي كرواسي
۲۰۰۱-۲۰۰۰: تيم ملي ايران
۲۰۰۳-۲۰۰۲: ديناموزاگرب(كرواسي)
۲۰۰۳: مورا (اسلووني)
۲۰۰۴-۲۰۰۳: وارتكس (كرواسي)
*افتخارات
قهرمان ليگ يوگسلاوي(۱۹۸۲)
قهرمان جام حذفي يوگسلاوي(۱۹۸۳)
قهرمان جام حذفي سوئيس(۱۹۷۴)
قهرمان ليگ سوئيس(۱۹۸۴)
قهرمان ليگ كرواسي (،۲۰۰۳ ۱۹۹۳)
قهرمان جام حذفي كرواسي (۱۹۹۴) 
مقام سوم جهان (۱۹۹۸)

ورزش
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
دانشجو
سياست
علم
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  دانشجو  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |