سه شنبه ۱۵ دي ۱۳۸۳
يادداشت هاي مدرسه اي براي پدران و مادران-۵
اوليا در مشاركت مدارس چه جايگاهي دارند؟
008526.jpg
انتشار «يادداشت هاي مدرسه اي براي پدران و مادران» طي ماه گذشته، بازتاب هاي مثبتي را در مدرسه ها، اولياي دانش آموزان و كارشناسان آموزشي در پي داشته است و نامه ها، تلفن ها و نظريات تأييدكننده زيادي را دريافت داشته ايم. آن چه در پي مي آيد يكي از اين بازتاب هاست كه توسط «حجت الله كرم اللهي» ، كارشناس سازمان مركزي انجمن اوليا و مربيان در تأييد مطالب مندرج در نخستين بخش از سلسله يادداشت هاي مدرسه اي براي پدران و مادران به رشته تحرير درآمده است. در آن مطلب، بر نقش فرهنگي اوليا در اداره مدرسه تأكيد شده و راهكارهايي براي مشاركت فكري و فرهنگي پدران و مادران ارائه گرديده بود. با اين توضيح كوتاه، يادداشت آقاي كرم اللهي را در پي مي آوريم.
باور اين كه مشاركت مردم به خصوص اولياي دانش آموزان در عرصه تعليم و تربيت، باعث رشد و پويندگي در اين حوزه مي شود، امري است كه همه كارگزاران و مربيان به آن اعتقاد دارند. از لحاظ نظري، ديدگاه مسئولين آموزش و پرورش اين است كه اوليا حق اظهارنظر، نظارت و حتي اعمال نظر در مسائل آموزشي و پرورشي را دارند، اما در عمل، رفتارها و تصميم گيري ها تلقي ديگري از مشاركت را بروز مي دهد.
ترديدي نيست غفلت از بي توجهي در مشاركت آگاهانه مردم و كم توجهي به آن، بسياري از ايده ها و اهداف را نه تنها كم رنگ خواهد كرد، بلكه دستيابي به راه حل هاي مناسب و استفاده از خلاقيت ها و روشهاي مناسب را نيز به فراموشي مي سپارد. يكي از شيوه هاي جلب اعتماد عمومي اوليا، جذب كمكهاي داوطلبانه اوليا است كه هر ساله در سطح وسيع و گسترده اي در مدارس كشور انجام مي شود؛ به طوري كه بعضاً اعتراض ها و نارضايتي هاي عمومي نيز در فضاي مطبوعات و رسانه ها منعكس مي شود تا جايي كه حتي نهادهايي مثل مجلس شوراي اسلامي را به واكنش وامي دارد. اما آنچه كه شايد كمتر به آن پرداخته شده و در فضاي تبليغاتي محو مي شود، نبود ضوابط مشخص و معين براي تعريف سهم اوليا و دخالت آنها در اداره مدرسه از نظر اقتصادي است. براي نمونه آموزشگاهي در يكي از مراكز استانها كه داراي دانش آموز نسبتاً زيادي نيز است تا آذرماه جاري بيش از ۲۲ ميليون تومان از اوليا كمك اخذ كرده و مدير مدرسه اذعان مي دارد كه اين مبلغ به ۳۵ ميليون تومان خواهد رسيد و اين در شرايطي است كه در همان مدرسه براي ۶ ماهه اول سال تنها يك ميليون تومان سهم از سرانه دولتي اختصاص يافته بود و نيز در يكي ديگر از مدارس با جمعيت كمتري تا همان ماه، دو ميليون تومان از اوليا اخذ شده و سرانه دولتي تخصيصي نيز يكصد و بيست هزار تومان است.
از اين نوع مدارس در سراسر كشور بسيار است و بايد اعتراف كرد كه مدارس فراواني در كشور، صرفاً با سرانه هاي مردمي يا به نوعي با مشاركت اوليا اداره مي شوند؛ اما سؤال اين جاست كه چرا كمكهاي داوطلبانه اوليا بايد در مدارس به حساب هاي دولتي واريز شود؟ چرا اوليا نقش سرنوشت سازي در تصميم گيريها و تصميم سازي هاي مدارس ندارند و با وجود اين كه برابر قوانين موجود، رئيس انجمن اوليا و مربيان مدرسه عضو شوراي مالي مدرسه است، اما عملاً مديران مدارس آنچنان كه شايسته است به حضور اوليا توجهي ندارند؛ مگر نه اينكه برابر ماده ۱۱ آئين نامه اجرايي قانون تشكيل شوراهاي آموزش و پرورش مصوب ۳۱/۲/۷۶ هيأت محترم دولت، اين نوع كمكها بايستي در حساب انجمن اوليا و مربيان مدارس واريز شود. چرا مسئولين عالي وزارت آموزش و پرورش اصرار دارند وجوه اخذ شده از كمك هاي داوطلبانه مي بايست در حساب هاي دولتي واريز شود، در حالي كه برابر بند ۲ ماده ۸ قانون تشكيل شوراهاي آموزش و پرورش ضوابط مالي مدارس بايستي توسط شوراهاي مذكور تعيين شود كه تاكنون انجام نشده است.
چرا در آيين نامه مالي مدارس كه توسط معاونت اداري و مالي وقت وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شده، در تبصره ۲ ماده ۱ آمده است كه مدارس و اعضاي انجمن هاي اوليا و مربيان جهت فعاليت هاي مالي مربوط به اين واحدها، به هيچ عنوان مجاز به افتتاح حساب ديگري نزد بانكها يا مؤسسات اعتباري قرض الحسنه نيستند، در صورتي كه اين هم با قانون شوراها مغايرت دارد و هم با آيين نامه اين قانون. در نهايت به نظر مي رسد به دور از هرگونه تنگ نظري، ضرورت دارد با سعه صدر و اعتماد، اوليا را در برنامه هاي آموزش و پرورش دخالت داد. زيرا تجربه فرهنگي ما در طول تاريخ، حتي قبل از اسلام و به ويژه بعد از اسلام در كشور ما، حاكي از همين مسئله است كه مردم نسبت به تربيت و امر آموزش توجه كافي دارند و اين قدمت، نشان دهنده اين است كه اگر امروز مسائل را براي مردم بشكافيم و راه را براي همكاري آنها باز كنيم، مي توانيم به موفقيت هاي زيادي اميدوار باشيم.

اخبار فرهنگ و آموزش
نخستين همايش دانشجويي «كاربرد IT در صنايع» برگزار شد
گروه علمي فرهنگي- علي اصغر محمدي: نخستين همايش دانشجويي «كاربرد IT در صنايع» با هدف آشنايي دانشجويان با عصر فناوري اطلاعات و ارتباطات و كاربردي تر كردن استفاده از نرم افزار، با حضور استادان، متخصصان و دانشجويان رشته هاي مرتبط برگزار شد.
مهندس سعيد سعادت، مدير مجتمع فني تهران در اين سمينار با اشاره به نقش ICT در صنايع گفت: امروزه توسعه صنعتي بدون استفاده از ابزارهاي ICT مقدور نيست و اگر براي عمومي شدن استفاده وسيع از ICT در جامعه فكري نكنيم، از قافله پيشرفت و جهاني شدن عقب خواهيم ماند.
وي از فناوري اطلاعات و ارتباطات به عنوان ابزاري مناسب براي استفاده بهينه از مزيت هاي پراكنده در سراسر جهان نام برد و افزود: كشور ما سرشار از منابع و نيروهاي خلاق جوان است و اگر همين نيروها و منابع درست هدايت نشوند، نه تنها مزيتي ايجاد نمي كنند بلكه موجب معضلاتي نيز خواهند شد.
وي اضافه كرد: يكي از راه هاي هدايت صحيح منابع و نيروها، ايجاد اشتغال و استفاده از فرصت هاي شغلي بازار جهاني و ايجاد مهارت هاي كاربردي در جوانان، به ويژه مهارت هاي مرتبط با دانش ICT است.
همچنين دبير اين همايش نيز با تأكيد بر برقراري ارتباط دانشجويان دانشگاه هاي كشور از طريق فناوري اطلاعات و ارتباطات با علوم آكادميك دنيا، گفت: گام اول ما از طريق توليد علم نرم افزارها است و پيشرفت و توسعه كشور در گرو برداشتن گام صحيح در اين راه است.
مهندس ياري گفت: هيچ شاخه اي از علوم و فنون نيست كه زير پوشش شبكه هاي اطلاع رساني قرار نگرفته باشد.
وي در پايان گفت: براي گسترش فناوري اطلاعات و ارتباطات سعي داريم با برگزاري سمينارهاي كاربردي در شهرستان ها، نقشIT را در كشور فعال كنيم.
برگزاري همايش بررسي «مسايل كتاب كودك در ايران»
همايش  بررسي «مسايل  كتاب  كودك  در ايران» با حضور جمعي  از كارشناسان  وصاحب  نظران  ادبيات  كودك  و نوجوان ، نيمه  دوم  اسفند ماه  همزمان  با نخستين جشنواره  بين المللي  كتاب  كودك  در كرمان  برگزار مي شود.
به گزارش خبر نگار ما، «چيستي  ادبيات  كودك  و جريان  شناسي  نقد ادبيات  كودك» ، «نشر كتاب  كودك  ونوجوان  ايران  و بازار جهاني» ، «شعر نوجوان  و چالشهاي  امروز» و «طنز درادبيات  كودك  و نوجوان» برخي  از محورهاي  پيشنهادي  مقالات  اين  همايش  عنوان شده  است .
«آموزش  در نشر و توليد كتاب  كودك  و نوجوان» ، «ظرفيتهاي  ادبيات  كهن  وادبيات  عاميانه  براي  كودكان  امروز ايران» ، «ادبيات  ديني  و ادبيات  معنوي براي  كودكان  و نوجوانان» و «كتاب هاي  كارتوني  و كميك  استريپ» ديگر سرفصلهاي پيشنهادي  مقالات  اين  همايش  است .
نويسندگان ، مترجمان ، منتقدان ، ناشران  و كتابداران ، محققان  و مدرسان ادبيات  كودك  و نوجوان  مي توانند تحقيقات  خود را تااول  بهمن  ماه  امسال  به ستاد برگزاري  نخستين  جشنواره  بين المللي  كتاب  كودك  و نوجوان  ارسال  كنند.
هزار مدرسه در كشور هيات امنايي اداره مي شود
معاون  توسعه  مشاركتهاي  مردمي وزارت  آموزش  و پرورش  گفت : هم  اينك  يك  هزار مدرسه  در ۱۵ استان  كشور را هيات  امنا اداره  مي كند.محمود ابراهيمي  افزود: با توجه  به  اهميت  كيفيت  كار مدارس ، پيش  بيني  مي شود تا پايان  امسال  تعداد مدارسي كه  بصورت  هيات  امنايي  اداره  مي شوند به  ۴ هزار واحد برسد. وي  تصريح  كرد: يكي  از اهداف  وزارت  آموزش  و پرورش  ترويج  فرهنگ  مشاركت  مردمي  در فعاليتهاي  آموزش  و پرورش  است . ابراهيمي با تأكيد بر ضرورت  مشاركت  مردم  در هيات  امناي  مدارس  گفت : در سال  تحصيلي  ۸۳ - ۸۲ كمك  مردم  به  آموزش  و پرورش  حدود ۵۰۰ ميليارد ريال بود.

با خوانندگان
008559.jpg
همه روزه مقالات، نوشته ها، ترجمه ها و يادداشت هايي را از خوانندگان خود دريافت مي كنيم كه هر يك به نوبه خود داراي نكات خواندني و آموزنده اي است. برخي از اين مطالب، پس از طي مراحل كارشناسي و آماده سازي، براي چاپ در صفحات همشهري گزينش مي شوند و از آنها بهره  برده مي شود. برخي از مقالات، اما به دلايل گوناگون، مناسب انتشار شناخته نمي شوند و از گردونه مراحل بررسي و آماده سازي كنار گذاشته مي شوند. از جمله اين دلايل، مي توان به سنگين، غامض و پيچيده بودن برخي از مطالب، متناسب نبودن تعدادي از نوشته ها با سطح اطلاعات غالب خوانندگان همشهري، دانشگاهي بودن برخي از مقالات و نيز تكراري بودن سوژه برخي از نوشته ها اشاره كرد. البته در اين ميان، تعداد اندكي از مطالب هم به دليل پايين بودن سطح نوشته ها از جهات گوناگون، قابليت انتشار در روزنامه را نمي يابند. در هر صورت همشهري، همچون هر رسانه ديگري به خوانندگان فهيم و فرهيخته خود مي بالد.
نام هايي را كه در پي مي آوريم، اسامي نويسندگان و مشخصات برخي از نوشته ها و مقالاتي است كه به دلايل گوناگون از آنها در صفحات گروه علمي فرهنگي همشهري استفاده نخواهد شد:
فاطمه زارع (كارشناس دفتر بهبود تغذيه معاونت سلامت وزارت بهداشت و درمان- ترجمه مقاله اي درباره مغزها)، غلامرضا قپانچي (كارشناس علوم سياسي- مقاله اي درباره مسايل آموزشي ايران)، طاهره صاحب الزماني (از تهران، مقاله اي درباره شوراهاي كنترل كلاس)، نهضت سواد آموزي شهر تهران (گزارشي درباره وضعيت سوادآموزي در شهر تهران)، ژاله كلانترپور (از تهران، چندين مقاله گوناگون در موضوعات مختلف)، غلامرضا كمالي پناه( از تهران، مقاله اي با عنوان طرح ضد ارتقاي شغلي معلمان)، علي محمد نگارش (از تهران، طرح نظريه اي با عنوان «نظريه همايش» - كه متأسفانه ما چيزي از آن نفهميديم)، دكتر علي اكبر جلالي و مهندس حسين بيدختي (از تهران، مقالاتي درباره فناوري اطلاعات)، شادي مهاجر (از تهران، مقاله اي در ارتباط با رفتار با كودك دبستاني)، عقاب علي احمدي (ازتهران)، نرگس طالبي (از كرج، مقاله هايي درباره طيف سنجي و دماي اجرام آسماني و رابطه شدت روشنايي يك جرم سماوي و سن ستاره و دو مقاله درباره فواصل نجومي و پيش بيني مواجه شدن با يك جرم آسماني معين)، مستوره سادات مدرسي (مقاله اي درباره اهميت آموزش در دوره پيش از دبستان)، آرمان تيسوندي (از تهران، مقاله  اي با عنوان ارمغان جهاني شدن برابر هويت فرهنگي)، منوچهر نعمت الله زاده (از جواديه تهران، نوشته اي حاوي ۱۸ نكته براي افزايش كيفيت آموزشي مدرسه ها) زهرا جلالي (دانشجوي رشته تعاون از تهران، مقاله اي درباره زبان مخفي)، مرتضي اصغريه لو (از تهران- امسال داستانكي با عنوان قسمت)، داريوش جمالي (از تهران، درخواستي در مورد صدور گواهينامه مديريت كيفيت براي همشهري)، سيد خليل باقري (از بهشهر، مقاله اي درباره شب يلدا، پس از سپري شدن اين مناسبت فرهنگي)، اقدس السادات رضوي (از تهران، مقاله اي درباره كارآفريني)، سيد محمد رضا نقيبي هاشمي (كارشناس ارتباطات اجتماعي از كرج، مطلبي با عنوان يا حضرت اسكناس)، مهندس مهرداد جاور (از تهران، سه مقاله درباره مباحث مديريت منابع انساني و توسعه)، غلامرضا حميد زاده (از تهران، مقاله اي درباره طرح سامان بخشي كتاب هاي آموزشي)، دكتر خليل رسولي (از تهران، استاد جراحي دانشگاه)، محمد حسن اصغرزاده (از تبريز، ارسال كتابي به نام كلام نافذ حاوي جداول و مسابقه هاي قرآني ويژه دانش آموزان)، جواد منصوري ( از تهران،  مقاله اي درباره علل موفقيت آموزش و پرورش ژاپن)، دكتر عبدالحميد حسين نيا (از تهران، مقاله اي با عنوان ناشنوايي بتهوون، يك معماي لاينحل تاريخي) دكتر كوروش عظيمي (مديرمسئول نشر آفرنگ)، فروغ اعظم مردانه (از تهران، نوشته اي درباره بررسي عوامل متعدد و راه كارهاي مؤثر در پيشبرد اهداف آموزش و تربيت)، نفيسه معتكف (اعلام همكاري با روزنامه همشهري)، دنيا مملكت دوست (از تهران، جشن هاي باستاني مردم چين و چند مقاله ديگر)، كيانوش جليل زاده (از تهران، مقاله اي با عنوان تراشه گذاري، كنترل افكار و سايبرنتيك)، و اداره كل روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش (تشكر و قدرداني از مقاله آقاي شيرزاد عبداللهي با عنوان آموزش و پرورش و ايدئولوژي كارمندي و اعلام آمادگي براي استفاده از نظريات خوانندگان همشهري در حل مسايل آموزش و پرورش).

فرهنگ
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |