پنجشنبه ۱۷ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۰۴
تهرانشهر
Front Page

معجزه در ميان راش و ميزهاي آلماني
027417.jpg
مسعود مير
سرماي زمستان تمام شهر را محاصره كرده است. حلقه محاصره در مناطق شمالي شهر تنگ تر است. خيابان دربند يكي از جاهايي است كه اگر در مركز شهر باران ببارد، حتما دانه هاي سفيد برف را به رهگذرانش هديه خواهد داد. اما در همين خيابان هم مي توان سراغ گرما را گرفت. فقط بايد بهانه اش را بيابي و اينبار بهانه ما جشنواره فيلم فجر است.
در خيابان دربند پيدا كردن سردر بزرگ موسسه عروج فيلم كارچندان مشكلي نيست. اگر بتوان از محوطه بزرگ و پر از درخت عبور كرد و وارد ساختمان جديد موسسه شد، گرماي مطبوعي تمام وجودت را در بر مي گيرد. موسسه عروج فيلم براي علاقه مندان به سينما به عنوان يك مركز حرفه اي تدوين فيلم شناخته شده است. با اين ذهنيت و با علم به اين موضوع كه با نزديك شدن به روزهاي جشنواره، فيلم ها بايد داغ قيچي تدوينگران را قبل از پخش حس كنند مي توان حدس زد كه در اتاق هاي عروج فيلم چه اتفاقاتي مي افتد. پنج اتاق، در هر اتاق يك ميز موويلاي آلماني و  پشت هر ميز يك مونتور دستيار تدوين و يك تدوينگر. اما تمام اين ماجرا تنها با وجود پزتيوهايي معني مي يابند كه تازه از لابراتوار رسيده و بايد با تدوين سر و شكل بگيرند؛ درست مثل اصلاح موهاي زيبا اما درهم يك كودك.
در كمد ها چندين و چند حلقه  راش روي هم چيده شده است؛ راش هايي كه ممكن است تا چندي ديگر به عنوان بخشي از پلان هاي فيلم برگزيده جشنواره بسيار با اهميت شوند.
يكي از اتاق ها با صداي فريادهاي يك بازيگر، شده مهد سر و صدا در ساختمان، بيشتر كه دقت كني تشخيص دادن صداي داريوش ارجمند كه سر محمدرضا شريفي نيا داد مي كشد راحت مي شود.
حالا نوبت فاطمه گودرزي است كه غرغرهاي ارجمند را به جان بخرد. وارد اتاق كه شوي مي تواني در مانيتور آقاي صياد، صداهايي را كه شنيده اي با تصاوير فيلم ازدواج به سبك ايراني تطبيق دهي. مصطفي خرقه پوش هم از راه مي رسد تا به كار دستيارش براي آماده سازي راف كات پزتيوها نظارت كند Fine cut را آقاي خرقه پوش مي زند. اين را دستيار تدوينگر پر آوازه سينماي ايران مي گويد كه بايد هرچه سريعتر فيلم حسن فتحي را به تدوين نهايي برساند. مشترك مورد نظر خاموش مي باشد. مشترك مورد نظر در دسترس نمي باشد. مشترك مورد نظر معلوم نيست كدوم گوري مي باشد، اين ديالوگ ها را به خاطر بسپاريد شايد آنها را به زودي در سينما بشنويد. البته اگر چنين شود اين صداها را روي تصاويري كه در سالن انتظار فرودگاه گرفته شده است، خواهيد شنيد.
علاوه بر ارجمند، شريفي نيا و گودرزي كه در فيلم مدام داد و بيداد مي كنند البته گودرزي كمتر لادن طباطبايي هم از خجالت ناگراي موجود در لوكيشن درآمده است!!!
در اتاق هاي ديگر هم داستان تلاش براي سامان دادن به راش هاي پشت هم چيده نشده ادامه دارد.
شايد يكي از مهمترين اخبار جشنواره از اين اتاق بيرون آمده است. خبر خيلي كوتاه و البته براي عاشقان سينما ناخوشايند است. سليم زاده راش هاي فيلم را روي ديسك هاي ميز عقب و جلو مي برد و با آرامشي عجيب مي گويد: ته دنيا به جشنواره نمي رسد. اين خبر كوتاه به اين معني است كه بهروز افخمي در جشنواره امسال كاري ندارد. البته تلخي اين خبر را مي توان اينگونه فراموش كرد كه در همين اتاق كار تدوين فيلم هاي باغ هاي كندلوس و كافه ترانزيت به پايان رسيده است. حالا كه صحبت از اين دو فيلم شد بد نيست بدانيد كه بيشتر كار تدوين باغ هاي كندلوس برعهده خود ايرج كريمي بوده، ولي در تدوين كافه ترانزيت به نام هايي چون شهبازي، جعفرپناهي، پرتوي و يك مونتور روس بر مي خوريم.
در اتاق ديگر استوديو عروج فيلم تكليفپرونده  هاوانا مشخص مي شود. عليرضا رئيسيان تدوين فيلم را همزمان با فيلمبرداري به آقاي هوتهم سپرده، ولي تدوينگر اين فيلم مي گويد كه فيلمشان به جشنواره نمي رسد. صداي ديالوگ هاي ته دنيا حالا ركورد سر و صدا را از آن خود كرده، البته با يك صداي مونوتن كه مدام تكرار مي كند : پاشو... پاشو... بعد از اينكه هنر تدوينگران به مدد اسپلايسر و چسب رخ نمايي كرد اين پزتيوها بايد براي چاپ مجدد به لابراتوار برگردد. اتاق تاريك كه فقط نور ضعيف مانيتور موويلا و احتمالا قرمزي سيگار تدوينگر در آن قابل شناسايي است محل معجزه آنهايي است كه مي توانند يك فيلم را نجات دهند يا به قهقر اي...
اتاق شماره 3 عروج فيلم، اما حكايت ديگري دارد. ميز موويلا در حال تعمير است و كنار آن مي توان نگاتيوهاي چاپ شده قيصر سينماي ايران را ديد. راش هاي حكم رسيده و تا چند روز ديگر مسعود كيميايي و تدوينگري كه هنوز نامش معلوم نيست پرونده ديگري را با اين فيلم در سينماي ايران خواهند گشود.
روي شيشه كمد اتاق هم ترتيب راش هاي فيلم زن زيادي به كارگرداني تهمينه ميلاني چسبانده شده است.
هنگام خروج از مكاني كه يك پاي گرماي جشنواره به آن مربوط است با خرقه پوش كه براي تمركز از اتاق بيرون آمده دوباره خوش وبش مي كنيم. اگر ازدواج به سبك ايراني هم به  جشنواره نرسد، مي توان دستپخت ديگر اين تدوينگر را در فيلم داوود نژاد هشت پا ديد. سرماي خيابان دربند همچنان يكه تاز به گونه ها و دست ها مي تازد. اما اين سرما را ياراي مقاومت بيش از اين نيست. جشنواره كي شروع مي شود؟
عكس : هادي مختاريان 

هشتمين جشنواره تئاتر دانشجويي
آماتورها حرفه اي مي شوند
از ميان كارهاي برگزيده استاني و منطقه اي آثاري جهت شركت در جشنواره تئاتر دانشجويي درتهران گزينش مي شوند. اين نمايش هاي برگزيده ديگر در تهران مورد بازبيني قرار نمي گيرند و براي شركت در بخش مسابقه روزهاي اسفندماه را به انتظار مي مانند
027414.jpg
فستيوال هاي دانشجويي هميشه رنگ ديگري دارند. حال و هواي دانشجويان كه خود باني برگزاري چنين مراسم هايي هستند باعث شده كه اين جشنواره ها كمي با ديگر مراسم اينچنيني متفاوت باشد.
يكي از جشنواره هايي كه حدود 8 سال پياپي توسط دانشجويان و به همت كانون مجامع فرهنگي هنري دانشجويان برگزار مي شود، جشنواره بين المللي تئاتر دانشجويي است.
اين جشنواره امسال از 5 الي۱۵ اسفندماه در تهران برگزار خواهد شد. جشنواره تئاتر دانشجويي ابتدا به صورت منطقه اي برگزار مي شود. اروميه، گرگان، يزد و زاهدان چهار شهري بودند كه كارهاي دانشجويان استاني در سالن هاي دانشگاه هاي آنجا مورد بازبيني و قضاوت داوران منطقه اي قرار گرفته است. از ميان كارهاي برگزيده استاني و منطقه اي آثاري جهت شركت در جشنواره تئاتر دانشجويي درتهران گزينش مي شوند. اين نمايش هاي برگزيده ديگر در تهران مورد بازبيني قرار نمي گيرند و براي شركت در بخش مسابقه روزهاي اسفندماه را به انتظار مي مانند.
پيمان گلي، دبير جشنواره هشتم مي گويد: تاكنون حضور گروه هاي تئاتر دانشجويي از كشورهاي ارمنستان، كرواسي، يونان، عراق و فرانسه را در جشنواره هاي گذشته شاهد بوده ايم، اما امسال قرار است كه مروري بر تئاتر لهستان با حضور گروه هاي تئاتر دانشجويي و بعضي استادان آنها را در برنامه بخش بين المللي بگنجانيم. گلي معتقد است: برگزاري جشنواره دانشجويي علاوه بر ايجاد فضاي رقابتي بين دانشجويان باعث ورود گروه هاي تجربي دانشجويي به گردونه اجراهاي حرفه اي مي شود. كما اينكه از كارهاي اجرا شده در جشنواره سال گذشته چند نمايش توانستند در تئاتر شهر هم اجرا شوند. يكي از كارگردان هايي هم كه سال قبل در جشنواره شركت داشت، امسال براي بازبيني كارش در جشنواره بين المللي تئاتر فجر آماده مي شود.
جشنواره تئاتر دانشجويي در سالن هاي مولوي، پلاتو مركزي دانشكده سينما تئاتر، سالن استاد سمندريان دانشگاه تهران و تالار هنر برگزار خواهد شد. ديدن نمايش ها براي دانشجويان سراسر كشور در تمام رشته ها رايگان است.

صحنه۱
تا اونجا كه نفس داري بكش 
گويا 12 نمايش توانسته اند در بخش مرور بيست و سومين جشنواره تئاتر فجر شركت كنند. اگر مي خواهيد بدانيد كه اين نمايش ها كدامند، چند خط پايين را بخوانيد: آژاكس حميدرضا نعيمي و آرش دادگر، آوازقو محمد رحمانيان، تجربه هاي اخير اميررضا كوهستاني، چند كاپريس براي ويولن محمودرضا رحيمي، خواستگاري و خرس حسن معجوني، داستان هاي كارور حميدرضا نعيمي و آرش دادگر، دعوت ميترا خواجه ئيان، روياي نيمه شب تابستان علي رزاقي، مصلحي به نام صفر، در انتظار گودو همايون غني زاده و در انتظار گودو علي اكبر عليزاد. اما حضور نمايش بكش، تا اونجا كه نفس داري بكش به كارگرداني مجتبي معاف در اين جشنواره قطعي شده است. اين نمايش كه نوشته طلا معتضدي است، داستان آخرين شب زندگي دو زنداني محكوم به مرگ را به تصوير مي كشد. در اين نمايش عباس افشاريان به همراه مريم معيني،  هادي حجازي فرد، مهدي فرشيدي، سپهر و عيسي دانشمند بازي مي كنند.

ستون شما
شمال نبريد
چند روز قبل مطلبي چاپ شده بود با عنوان البرزي ها از پدر خود قدرداني كردند. نامه اي به دستمان رسيده كه خواندنش خالي از لطف نيست.
امسال هم همچون سالهاي قبل تصميم به شركت در مراسم يادبود مدير مدبر دبيرستان البرز، دكتر مجتهدي كردم و خوشبختانه دعوتنامه هم براي من ارسال شد. گويا پس از شركت در مراسم 4 ساعته، يك تور 2 روزه هم براي سفر به شمال در نظر گرفته شده بوده و از متقاضيان تقاضاي واريز 50 هزار تومان به يك حساب شده بود. حالا ادامه نامه را بخوانيد.
ولي جالب اينكه درخواست واريز 50 هزار تومان پول به يك شماره حساب شخصي بود. شما بگوييد من كه مهندس يك شركت هستم نه مانند آقاي دكتر... كتابفروش و روزانه 12 هزار تومان حقوق مي گيرم، چگونه 50 هزار تومان براي شركت در مراسم يادبود پرداخت كنم. اي كاش به جاي 2 روز تفريح در شمال كشور، به بهانه بزرگداشت مقام دكتر مجتهدي، تنها يك مراسم يادبود 2 ساعته در حسينيه ارشاد برگزار مي كرديد تا من و امثال من هم مي توانستند در مراسم يادبود استادشان شركت كنند. در آن صورت بود كه سيل طرفداران واقعي اين مدير لايق نمايان مي شد.
ما خواهش مي كنيم از سال آينده اين دوستان را به شمال نبريد. آقا شما هم خودتان را زياد ناراحت نكنيد.
تكذيبيه انتشارات نيلوفر
در پي درج مطلبي درباره ترجمه و چاپ كتاب تازه اي از گابريل گارسيا ماركز در صفحه 20 روزنامه و در گفت وگو با مدير انتشارات نيلوفر، اين ناشر در تماس با ايرانشهر ضمن تكذيب مطالب مندرجه گفت كه هنوز اين كتاب براي دريافت مجوز به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ارسال نشده است.

صحنه۲
دو نمايش ديگر در جشنواره امسال 
داوود دانشور هم با نمايش آنووا در جشنواره تئاتر فجر امسال شركت مي كند. اين نمايش كه نوشته آما آنا آي دو است داستان دختري به نام آنووا است كه برخلاف نظر خانواده اش ازدواج مي كند و به دنبال شوهرش از قبيله مي رود. بعد از مدتي متوجه مي شود كه شوهر او به اصول برده داري از زن و مرد اعتقاد دارد كه اين امر باعث به وجود آمدن اختلافاتي بين آنها مي شود و ... .در اين نمايش خليل مولودي، رضا اماني، مريم قلهكي، مينو زاهدي، امان رحمي، ميثم قراگوزلو، آهو شكرابي، حسين كهن و اكبر احمدي بازي مي كنند. نمايش خداوند يحيي را در جليل مي خواند هم به كارگرداني و نويسندگي سعيد شاپوري در اين جشنواره روي صحنه مي رود. اين نمايش درباره هروديس پادشاه يهود است كه بعد از كشتن برادرش با زن برادرش ازدواج مي كند و سالها بعد وقتي كه دختر برادرش بزرگتر مي شود، مي خواهد با او هم ازدواج كند و ...
محمدساربان، ايرج سنجري، ديدار رزاقي، سپيده پارسايي، شبنم مقدمي، داريوش فائزي، مسعود ميرطاهري، مهرداد باقري و مهدي آگاهي دراين نمايش بازي مي كنند.

شاتر
027411.jpg
عكس:گلناز بهشتي
كبوتر، ديوار، پرواز و ... تمام اين واژه ها در عالم آدم هامعني پيدا مي كنند اما كبوتر كه ديوار نمي فهمد.

جعبه
تقابل همنام ها در اهواز
آخر هفته اي ديگر و برنامه هاي اين دو روز؛
پنج شنبه: امروز ساعت 40:13 مي توانيد تكرار سريال سايه آفتاب را تماشا كنيد، از شبكه سوم سيما. تكرار سريال آتش سرد هم ساعت 10:15 از شبكه اول پخش مي شود. تكرار سينما۴ هم ساعت 16 از اين شبكه پخش مي شود. طرز تهيه آش اسفناج را بلديد؟ اگر بلد نيستيد مي توانيد امروز در قالب برنامه به خانه برمي گرديم از شبكه تهران ياد بگيريد، ساعت 40:16.
ساعت 19 شبكه تهران و ساعت 15:20 شبكه سوم فيلم سينمايي خواهند داشت. اگر دوست داشتيد، وقتتان را تنظيم كنيد و به تماشا بنشينيد.بيگانه اي از ميان ما را مي توانيد ساعت 21 امشب تماشا كنيد از شبكه دوم سيما. سينما يك هم امشب ساعت 30:22 آغاز مي شود. البته چون هرچه مي نويسيم درست از آب در نمي آيد، ترجيح داديم اسم فيلم ها را ننويسم. ساعت 30:23 هم مانند هر پنج شنبه جنگ مهتاب پخش مي شود.
جمعه: امروز صبح را مي توانيد با ديدار در وقت اضافه آغاز كنيد. اين برنامه ورزشي ساعت 9 صبح پخش مي شود، از شبكه اول.دوستداران فوتبال بعد از چند روز بيكاري امروزمي توانند شاهد يك مسابقه فوتبال از ليگ برتر ايران باشند.امروز استقلال تهران در اهواز به مصاف همنام خود خواهد رفت. اين مسابقه ساعت 30:14 از شبكه سوم پخش مي شود.قسمت ديگري از مجموعه طلسم شدگان امشب ساعت 19 از شبكه تهران پخش مي شود. پاورچين را مي توانيد 15:20 از شبكه تهران ببينيد. مجموعه عمرخيام هم در همان ساعت از شبكه سوم پخش مي شود. معماي بروتاين ساعت 21 پخش خواهد شد از شبكه دوم و بالاخره ساعت 10:22 مي توانيد پستچي گمشده را از شبكه اول ببينيد.

هوا
آخر هفته باراني 
همان طور كه پيش بيني هم شده بود از امروز مجددا بارش برف و باران پايتخت را فرا خواهد گرفت. هفته اي كه گذشت، از نظر آب و هوايي هفته جالبي نبود. چند روز ابتداي هفته آلودگي هوا بيداد مي كرد و تنفس را در پايتخت دشوار كرده بود، اما امروز و فردا هوا باراني و البته برفي خواهد بود. هفته اي كه زياد خوب شروع نشد، حالا خوب تمام مي شود. دماي هواي تهران امروز بين 9 و صفر درجه سانتيگراد نوسان داشت و فردا بين 6 و 1 خواهد بود.

ذهن زيبا
مهراني و مدارا كثرت مخالف را كم مي كند.
حضرت عليع
بعضي از مردم، در سال يكي، دوبار فكر مي كنند؛ من در اين موضوع ركورد را شكسته ام؛ چون هفته اي يكي، دوبار فكر مي كنم!
جرج برنارد شاو
حتي يك درخت گيلاس خشك هم مي تواند تپه عريان را خوش منظره و زيبا سازد.
ضرب المثل ژاپني 
سخن مثل زنبور عسل است؛ هم عسل دارد و هم نيش.
ضرب المثل سوئيسي

فرهنگ
پرتاب دارت براي خليج هميشه فارس 
فرهنگسراي شهر براي اعتراض به اقدام اخير موسسه نشنال جئوگرافيك درتحريف نام خليج فارس و همراهي شهروندان در اين اعتراض، يك دوره مسابقه پرتاب دارت با عنوانخليج هميشه فارس را برگزار كرده است اين مسابقه به صورت مجزا در روز يكشنبه 20 دي براي آقايان و روز دوشنبه 21 دي براي خانم ها برگزار مي شود. در اين مسابقه شركت كننده ها در تيم هاي دونفره با هم رقابت مي كنند و در پايان هم به تيم هاي برگزيده جايزه هايي داده مي شود. براي ثبت نام در اين مسابقه و اطلاعات بيشتر فقط تا پايان وقت اداري روز شنبه 19 دي فرصت داريد به اين فرهنگسرا در ضلع جنوبي پارك شهر برويد. همچنين خانه فرهنگ اميركبير براي جذب جوانان در فعاليت هاي اجتماعي ،كانون جوانان را تشكيل داده است. فعاليت هاي اين كانون در زمينه هاي مختلفي مانند: ورزش، مذهب،اجتماعي و ... است. براي ثبت نام در اين كانون مي توانيد به نشاني: شهرك راه آهن، بلوار اميركبير، 18 متري اول، نبش بنفشه سوم، شماره 19 مراجعه كنيد يا براي اطلاعات بيشتر با شماره تلفن 4712200 تماس بگيريد.

نمايشگاه
مناظري از ايران در دوره قاجار
مناظري از ايران گذشته اين بار در پنجاه و هفتمين نمايشگاه عكس موزه عكسخانه شهر به نمايش درآمده اند. در حقيقت اين نمايشگاه شامل 30 قطعه عكس سياه و سفيد از مناظر مختلف ايران در دوره قاجار است كه در اندازه۱۸ 31x از آرشيو عكسخانه شهر به نمايش گذاشته مي شوند. اين نمايشگاه تا 30 دي ادامه دارد و براي بازديد از آن روزهاي شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 تا 17 و پنج شنبه ها از ساعت 9 تا 13 مي توانيد به نشاني: ميدان هفت تير، خيابان بهارشيراز، موزه عكسخانه شهر برويد يا براي اطلاعات بيشتر با شماره تلفن 8848993 تماس بگيريد. البته اين عكس ها همزمان با اين نمايشگاه در سايت عكسخانه شهر هم به نمايش گذاشته مي  شوند. بنابراين براي ديدن اين عكس ها از طريق اينترنت تنها بايد اين آدرس را تايپ كنيد www.iranphotomuseum.net: همچنين براي ديدن كاريكاتورهاي محمود صالحي محمدي و محمد ريسه اي تا 21 دي ماه فرصت داريد تا هر روز از ساعت 9 تا 18 به گالري شماره 3 فرهنگسراي هنر در خيابان شريعتي، خيابان جلفا برويد.

|  آرمانشهر  |   ايرانشهر  |   تهرانشهر  |   خبرسازان   |   دخل و خرج  |   در شهر  |
|  طهرانشهر  |   محيط زيست  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |