سازمان زيباسازي كه تبليغات داربستي را در سطح تهران مناسب نماهاي شهر نمي داند در برنامه هاي جديد خود اين تبليغات را محدود كرده است
ستادي متشكل از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، شوراي شهر و شهرداري پيش بيني شده است كه بر محتوا و شكل پيام هاي تبليغاتي، فرهنگي، هنري، اجتماعي و بازرگاني مورد استفاده در فضاهاي تبليغات محيطي شهر نظارت مي كند
غلامرضا رفيعي
خسرو دانشجو عضو شوراي نظارت بر محتواي تبليغات شهري چندي پيش از اجرا نشدن مصوبه شوراي شهر تهران در مورد نظارت مديريت شهري بر محتواي تبليغات تجاري خبر داد.
اقعيت اين است كه آشفتگي وضع تبليغات در شهر و نبود نظارت واحد بر اين تبليغات كه باعث از هم گسيختگي ظاهري در نماهاي شهري شده است، مديران شهري و اعضاي شوراي شهر را بر آن داشت تا در اوايل سال، تلاشي را براي سامان دادن به وضع تبليغات شهري آغاز كنند.
اواخر خرداد سال جاري و پس از تصويب طرحي در شوراي شهر در مورد واگذاري اخذ مجوز از سوي سازمان زيباسازي براي شركت ها و سازمان هايي كه قصد استفاده تبليغاتي از فضاهاي شهري را دارند، دكتر احمدي نژاد شهردار تهران تاكيد كرد: هر كسي مايل به تبليغات شهري باشد بايد ابتدا مجوز خود را از مديريت شهري دريافت كند، سپس به وزارت ارشاد برود. شهردار تهران سپس اضافه كرد: طبق قانون سازمان زيباسازي و آئين نامه اي كه براي تبليغات شهري تدوين شده است شهرداري بايد ضوابط استفاده از محيط هاي شهري براي تبليغات را با قوانين مصوب تطبيق دهد.
پس از آن بود كه سازمان زيباسازي تهران هم در ادامه ساماندهي تبليغات شهري برخي از برنامه هاي خود را اعلام كرد. مهرداد عرب، معاون سازمان زيباسازي گفت كه تلاش مي كنند تا رويكرد تبليغات شهري بيشتر به سمت عابران پياده باشد تا با جلب توجه رانندگان باعث تصادفات نشود وهمچنين تلاش مي شود تا كيفيت و مكان يابي بهتري براي تبليغات در نظر گرفته شود.
او همچنين درجاي ديگري اعلام كرد كه سياست سازمان زيباسازي و مديريت شهري بر اولويت تبليغ محصولات داخلي و تخفيف به اين محصولات و همچنين ايجاد تعادل بين تبليغات فرهنگي و تجاري است، ضمن اينكه سازمان زيباسازي كه تبليغات داربستي را در سطح تهران مناسب نماهاي شهر نمي داند در برنامه هاي جديد خود اين تبليغات را محدود كرده است. پس از آن بود كه مديران زيباسازي به فكر طراحي فضاهاي جايگزين تبليغات داربستي افتادند و همين روزها بايد منتظر بهره برداري از 110 فضاي تبليغات فرهنگي جديد در سطح شهر تهران باشيم. حدود دو ماه پيش ابوالقاسم وحدتي اصل مدير عامل سازمان زيباسازي تهران با اشاره به اينكه تبليغات فرهنگي با استفاده از داربست به سيماي شهري آسيب مي رساند گفت: دست كم 110 فضاي تبليغاتي را در نقاط مختلف شهر با تابلوهاي بسيار شيك و زيبا طراحي و آماده كرده ايم.
او گفت كه اين تابلوها تا دو ماه آينده در نقاطي نصب خواهند شد كه آلودگي بصري نداشته باشد و ضمنا تاكيد كرد كه فضاهاي مورد نظر فقط مختص تبليغات فرهنگي خواهد بود.
ساماندهي سيماي شهر با شهرداري است
رئيس كميسيون فرهنگي ،اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران در مورد فضاهاي تبليغات محيطي شهري كه از تابلوهاي شهري موجود در حاشيه معابر و بزرگراه ها، پلاكاردها، نمايشگرهاي الكترونيك و ماكت هاي حجمي و مواردي از اين قبيل تشكيل مي شود، مي گويد: ساماندهي اينگونه فضاها به دليل تاثير فرهنگي، اجتماعي و نقش آنها بر سيما و چهره شهر، اجتناب ناپذير است و فضاهاي تبليغات محيطي بايد با مبلمان شهري و ملاحظات فرهنگي، اجتماعي جامعه همخواني داشته باشد.
اين آخرين اظهار نظر از طرف مديران شهري در مورد تبليغات محيطي در شهر است كه از طرف رسول خادم بيان شده و در ادامه به جمع بندي وضعيت تبليغات شهري ختم مي شود.
به گفته رسول خادم رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران، درگذشته تبليغات محيطي شهر تهران همواره از موضوع هاي پر تنش و نا بسامان بود و به همين خاطر با شروع دومين دوره شوراي شهر، طرح ساماندهي تبليغات محيطي و شهري در دستور كار كميسيون فرهنگي، اجتماعي قرار گرفت و پس از بررسي هاي كارشناسي در شوراي شهر به تصويب رسيد.
او گفت كه تا پيش از تصويب اين طرح، تعارضات جدي در ديدگاه هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و شهرداري تهران راجع به نحوه استفاده از اينگونه فضاهاي تبليغاتي وجود داشت تا اينكه با دعوت شوراي شهر از مسوولان و كارشناسان اين دو نهاد و تشكيل جلسات متعدد و رايزني ها يك بازنگري جدي در وضعيت تبليغات محيطي صورت گرفت.
خادم گفت: بر اين اساس وزارت فرهنگ متولي صدور مجوز در ارتباط با محتواي تبليغات محيطي شهري اعم از فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي بوده و شهرداري نيز متولي صدور مجوز بهره برداري از تابلوها و فضاهاي تبليغاتي در سطح شهر و به طور كلي مسوول ساماندهي تبليغات محيطي است.
رئيس كميسيون فرهنگي ،اجتماعي شوراي شهر مي افزايد: شهرداري متولي مبلمان شهري است و به عبارتي مجوز نصب تابلوها را در سطح شهر صادر مي كند چرا كه ساماندهي وضعيت سيماي شهر از وظايف شهرداري است.
خادم در ادامه اضافه كرد: براي ايجاد هماهنگي در اين مصوبه، ستادي متشكل از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، شوراي شهر و شهرداري پيش بيني شده است كه بر محتوا و شكل پيام هاي تبليغاتي، فرهنگي، هنري، اجتماعي و بازرگاني مورد استفاده در فضاهاي تبليغات محيطي شهر نظارت مي كند تا تبليغات شهري سيماي بصري شهر را به هم نزند و مطابق مجوز وزارت ارشاد باشد.
خادم تصريح كرد كه به موجب اين طرح همچنين فضاهايي براي تبليغات فرهنگي و ارتقاي آگاهي شهروندان نسبت به مسايل شهري و آشنايي آنان با حقوق و وظايف شهروندي در نظر گرفته شده است.
در حال حاضر تابلوهاي تبليغاتي موجود در سطح شهر از طريق مزايده و انعقاد قرارداد يك ساله در اختيار متقاضيان قرار گرفته و با اتمام دوره قرارداد ،دوباره به مزايده گذاشته خواهد شد.
خادم در اين مورد گفت: قبلا قراردادهاي مربوط به واگذاري تابلوها و بيلبوردهاي تبليغاتي از قاعده مشخص و روشني برخوردار نبود ولي با تصويب اين طرح و براساس آئين نامه ها و دستورالعمل هاي اجرايي آن واگذاري فضاهاي تبليغاتي تنها از طريق مزايده عمومي امكان پذير است. به عقيده او با اجراي اين مصوبه، واگذاري تابلوها از حالت انحصاري بيرون آمده و نوعي شفاف سازي در تعامل شهرداري با متقضايان را در پي خواهد داشت.
خادم درعين حال تاكيد كرد: شهرداري در ارتباط با واگذاري فضاهاي تبليغاتي به متقاضيان و ساماندهي تبليغات محيطي و شهري، نگاه درآمدي ندارد.
به گفته او، شوراي شهر در تصويب اين طرح به منظور حمايت از توليدات داخلي امتيازهايي را در نظر گرفته و تخفيف هايي را در زمينه تعرفه ها قايل شده است كه مطابق تعرفه هاي وزارت بازرگاني عمل خواهد شد.