پنجشنبه ۱۷ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۰۴
تصوير دريالرزه مرگ
027387.jpg
027384.jpg
تصاوير، بخشي از استان آچه اندونزي را يك روز قبل و بعد از دريالرزه مرگبار اقيانوس هند نشان مي دهند. تصوير نخست انگار نمايي از يك آرمانشهر آرامش و زيبايي است، جايي كه مردمان سراسر جهان آرزوي ديدار آن را داشتند. تصوير دوم نشان مي دهد كه موج حادثه چه بلايي بر سر اين منطقه آورده است. مي بينيم كه سونامي توفنده، تقريبا هيچ چيز باقي نگذاشته است. آچه جايي است كه گفته مي شود متحمل بيشترين ويراني ناشي از فاجعه سونامي بوده است. شمار كشتگان اين حادثه در آچه تا 400 هزار نفر برآورد شده است و گفته مي شود كه دولت اندونزي از بيم بروز يك بحران رواني و اجتماعي در اين كشور، ابعاد واقعي فاجعه در اين استان را پنهان مي كند. مردم آچه سالها بود كه براي استقلال سرزمين خود مي جنگيدند، اما حالا شايد نه جنگاور چنداني براي طلب استقلال باقي مانده باشد و نه سرزميني كه استقلال آن جنگي را برانگيزد.
اشاره: اين تصاوير را خانم مهندس سيمين نيكومنش، كارشناس محترم سازمان ترافيك شهرداري تهران در اختيار همشهري قرار داده است.

پسري به نام تيسونامي
تيسونامي روي، پسر 6 روزه اي كه محكم به سينه مادرش چسبيده و از آن شير مي خورد هيچ اطلاعي ندارد كه اين همه جر و بحث بر سر چيست. پدر 34 ساله تيسونامي لاكشي ناران روي از تولد زود هنگام پسرش در كلاسي واقع در آندامان زلزله زده سخن مي گويد. تيسونامي سه هفته زودتر به دنيا آمد. لاكشي ماجرا را اينگونه تعريف مي كند . صبح روز يكشنبه بود كه براي همسر باردارم يك ليوان چاي ريختم و بيدارش كردم. همان لحظه كه خواست اولين جرعه را بنوشد اولين لرزه را حس كرديم. بلافاصله جيغ كشيد كه پسرمان كه خوابيده بود را بردارم و به بيرون برويم. لاكشي در يك جهش پسر 6 ساله اي را به دست گرفت و از خانه بيرون جست، بدون آنكه پشت سرش را نگاه كند كه آيا همسرش هم به دنبال او مي آيد يا خير. خانه آنها در جزيره كوچك آندامان واقع شده بود.
لاكشي تعريف مي كند همسرم در حين خروج به زمين افتاد و براي لحظاتي بيهوش شد، اما به مرور صداهاي مردم را كه فرياد مي زدند آب دارد مي آيد را شنيد و موفق شد به سختي خود را به خيابان برساند. 
لاكشي سپس پسر و همسرش را سوار چرخ كرد و چرخ را تا آنجا كه مي توانست به سمتي دور از ساحل هل داد تا مكان امني پيدا كند. لاكشي 150 فوت چرخ را به جايي كه بقيه مردم در آن جمع شده بودند هل داد.
آنان چند ساعتي را در آنجا ساكن شدند و شاهد امواج خروشاني بودند كه وحشيانه به سمت ساحل مي آمد. اما همسر لاكشي در زير شكمش احساس درد كرد، دردي كه تا 15 ژانويه نبايد به سراغ او مي آمد. اما درد در شب بسيار شديدتر شد و به طوريكه لاكشي مجبور شد از شدت فريادهاي همسرش به دنبال كمك برود. خوشبختانه او توانست يك پرستار در آن ميان پيدا كند. پرستار به كمك چند زن ديگر زمين را با برگ هاي بومي پوشاندند و تختي براي همسر 26 ساله لاكشي درست كردند و به مردان دستور دادند تا سريعا چند لباس تميز فراهم كنند، به همراه ديگي از آب داغ. چند ساعت بعد فرزند لاكشي به دنيا آمد. چند ساعت بعد همسر لاكشي از درد به خود مي پيچيد اما خوشبختانه كشتي نيروي دريايي هند به موقع رسيد و لاكشي و همسرش و فرزندانش را به نزديكترين بيمارستان رساند. دكترها در آنجا به لاكشي و همسرش پيشنهاد دادند تا نام فرزندشان را تيسونامي بگذارند. تيسوناي وقتي كه بزرگ شود مسلما هيچ خاطره اي از زلزله اي كه در روز تولد او بيش از 125 هزار نفررا كشت، نخواهد داشت.

اتفاقات جزئي و جالب 2004
سال 2004 ميلادي، سالي سرشار از حوادث عجيب و غريب بود. سالي كه يك جوراب نشسته، به قيمت 1046 دلار فروخته شد! و ساندويچ پنير كه گفته مي شود تصوير مريم مقدس بر آن نقش بسته بود، به قيمت 28 هزار دلار فروخته شد دو واژه Hoochie وcraekHo به ديكشنري اكسفورد اضافه شدند و بنابر يك آمار اينترنتي ليندساي لوهان و اسامه بن لادن به عنوان شيطان صفت ترين افراد شناخته شدند. وقايع جالب ديگر 2004 به شرح زير هستند، ديويدهاسل هاف اين خوانند گروه هيپ هاپ با اجراي جديد خود ، توانايي بالاي اجراي خود را در اين نوع موسيقي به همگان ثابت كرد. همسايه مزاحم جيم بلوشي از همسايه خود كه به شدت او را آزار و اذيت مي كرد تا جيم از آن خانه نقل مكان كند، شكايت كرد و در پي اين شكايت همسايه وي محكوم به پرداخت 4 هزار دلار جريمه نقدي شد. قبري در مزرعه ستاره اسبقDallas لاري هاگمن، وصيت كرده كه پس از مرگش او را در مزرعه اي به خاك بسپارند كه گندم هاي كيكي كه با دوستان و اقوامش سال گذشته خورده بودند در آنجا درو شده بود.
بمب سال اليور استون هم بمب سال را ساخت. الكساندر، فيلمي با هنرينه 150 ميليون دلار كه سر وصداي زيادي به پا كرد. منتقد سال پيتراقول كه در فيلم Troy نقش آفريني كرد، در مورد نقش خود مي گويد: لباس قديمي كه به تن داشتم براي من مصيبت بزرگي بود و لحظات سختي را با آن پشت سر گذاشتم و تنها 15دقيقه از اين فيلم را ديدم و بعد پياده روي را به تماشاي فيلم ترجيح دادم!
آرنولد شواتزينگر قهرمان اسبق بلامنازع پرورش اندام جهان در سال گذشته دشمنان خود را زن صفت ناميد. دشمنان سال اين مورد در سال گذشته بسيار فعال بوده و رقابت شديدي براي كسب عنوان دشمن ترين دشمنان برقرار بوده. ليندساري لوهان عليه هيلاري داف، امينم با مايكل جكسون، مايكل مور با بيل اري الي و التون جان با همه! اما دشمني حماسي بين بريتني اسپيرز و چاكي بوده است.
و البته جالب است بدانيد كه جالب ترين اخبار سال 2004، اكثرا مربوط به سگ و مرغ بوده است.
شايد خبرسازترين و مهمترين چهره سال 2004 جورج بوش پسر بوده كه بعد از جنگ ناشيانه اي كه عليه عراق به راه انداخت باز هم توانست برنده مبارزه انتخاباتي رياست جمهوري در آمريكا شود و رقيب دموكرات خود را از صحنه خارج كند.

چارچوب
027390.jpg
رويترز: پرنده اي روي يك شاخه در سواحل دبي نشسته است.
اولين طلوع خورشيد در سال جديد ميلادي در منطقه خليج فارس. ظاهرا مسوولان رويترز همچنان علاقه دارند از نام مجعول خليج به جاي خليج فارس استفاده كنند. اما ما نمي  گذاريم!

سرقلم
نوزدهمين كتاب جيمي كارتر
نوزدهمين كتاب رئيس جمهور سابق آمريكا، داشتن زمان خوش با ديگران منتشر شد. جيمي كارتر 80 ساله در نوزدهمين اثرش درباره يكي از سخت ترين درس هايي كه در زندگي آموخته ، نوشته است. جيمي در اين كتاب درباره چگونه استراحت كردن و از استرس دور بودن نوشته است و اينكه چگونه از همنشيني با افراد از طرق سخاوتمندگونه لذت ببريم. در اين اثر نه چندان بلند، وي راجع به تجربياتش و زمان هاي خوشي كه با خانواده و دوستانش سپري كرده و از خاطره اي كه به همراه خانواده و دوستانش در بالا رفتن از كوه كليمانجارو در تانزانيا و قسمتي از كوه اورست در نپال كه در ذهنش باقيمانده نوشته است. و البته خاطرات ديگري مثل خاطراتي چون ماهيگيري در پنسيلوانيا و گشتي در ايالت جورجيا.
دينا كانگيلو از منشيان كارتر مي گويد: جيمي 80 ساله قبل از طلوع آفتاب از خواب بيدار مي شود و چندين ساعت مي نويسد. كارتر تاكنون 19 اثر از خود به چاپ رسانده است. اولين آنها كتابي به نام چرا بهترين نباشي است كه در سال 1975 و در دوران فعاليت هاي انتخابي به چاپ رسيد. جيمي از آن موقع تاكنون كتاب شعر، يك كتاب ويژه كودكان، آثاري درباره مذهب، كتابي درباره پيري، خاطرات يك رئيس جمهور و يك رمان به نام خانه هودنست به چاپ رسانده است. انتشارات سايمون و شوستر از اثر جديد جيمي 350 هزار نسخه به چاپ رسانده است. او سعي دارد با انتشار آثاري از اين دست چهره اي مطلوب از خود به جا بگذارد .

شريعتي: ساماندهي مد، فقط مخصوص بانوان
كت و شلوار زدايي تكذيب شد
027396.jpg
خبر جالبي بود. اينكه كميسيون فرهنگي مجلس ميزبان تعدادي از طراحان ايراني بود تا طرح ساماندهي لباس كه قرار است اسفندماه در مجلس مطرح شود، گامي به جلو بردارد. جلسه اي با حضور اعضاي كميسيون فرهنگي و چند طراح لباس كه البته سالها در اين زمينه فعاليت كرده اند، اما معلوم نيست چرا به موفقيت قابل انتظار يك طراح ايراني نرسيده اند.
فاطمه آليا نماينده مجلس به ميراث خبر گفته است:
اين جلسه پربار بوده و آنها توانسته اند به تعامل خوبي با طراحان برسند. ما از آنها خواستيم كه ديدگاه ها و شرايط شان را تا سه هفته ديگر به ما اعلام كنند تا با توجه به اين ديدگاه ها موضوع لباس را ساماندهي كنيم. مهمترين بحثي كه در اين جلسه مطرح شد و به نظر من همه درباره آن اتفاق نظر داشتند ايده كثرت در عين وحدت بود. يعني لباس هاي محلي ايراني با همه تنوع و تكثر خود در حوزه هاي رنگ و طرح در مقوله عفاف، وقار و پوشيدگي داراي وحدت هستند و اين نقطه بسيار خوبي براي آغاز اين پروژه است.
اين طرح فقط به لباس هاي زنان محدود نمي شود و قرار است لباس هاي مردان نيز ساماندهي شود. آليا مي گويد كه در اين جلسه نسبت به اينكه موضوع كت و شلوار لباسي ايراني نيست و از غرب وام گرفته شده است گفت وگو شده وقرار است مطالعه درباره اين موضوع نيز در برنامه هاي كميسيون فرهنگي قرار گيرد.
در مرحله نخست اين پروژه، كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي، از طراحان خواسته است ديدگاه هاي خود را ارايه كنند آليا مي گويد: در مرحله بعدي، وظيفه نهادها و ارگان هاي اجرايي است كه مسووليت عملياتي كردن اين پروژه را به عده گيرند و آن را در جامعه پياده كنند. وزارت صنايع و وزارت بازرگاني نهادهايي هستند كه بايد بر امر تهيه و توليد لباس هايي متناسب با طرح مجلس اقدام كنند. اما تماس ما با عفت شريعتي، مخبر كميسيون فرهنگي، منجر به پاسخ هاي متفاوتي مي شود. او مي گويد: ما اصلا طرحي درباره لباس مردان نداريم. به گفته او طرح ساماندهي مد و لباس در مركز پژوهش ها و با همكاري كارشناسان پيش مي رود. از وي مي پرسيم؛ كارشناسي طبق كدام ملاك؟
ما قبلا فراخوان داده بوديم. گفته بوديم كساني كه مي   توانند با ما در تماس باشند الحمدالله استقبال خوبي هم شده. طرح هايي داده اند و بيشتر هم روي آن كار خواهد شد.
طرح تا اسفندماه به صحن مجلس مي آيد. شريعتي مي گويد: جامعه ما از مد بي  نياز نيست، چه بهتر كه پوشش عمومي با الهام از ايران و اسلام طراحي شود. در طرح هاي ارايه شده تكثر لازم هم هست و من خوشبينم. اينكه مجلس ضرورت مد و نياز جامعه جوان را دريافته، جاي تحسين دارد، اما سوال مهم چگونگي اجراست. شريعتي مي گويد: بايد جلوتر رفت. مثلا بحث ما در حد جلسات كارشناسي است. به هر حال ما نهادهاي اجرايي را دخيل خواهيم كرد.
سوال آخر ما درباره طراح خارجي است. آيا ضرورتي هست؟
شريعتي با لحن محكمي مي   گويد: ما به خارجي ها نياز نداريم. ما به دنبال طرح هايي هستيم با صبغه ايراني و اسلامي. بيگانگان با فرهنگ ما در اين زمينه نمي  توانند به ما كمك كنند. خودمان را دست كم نگيريم.

پناهي پايين تر از گدار، بالاتر از مور
027399.jpg
طلاي سرخ، جعفر پناهي، در دو نظر خواهي گسترده منتقدان فيلم در آمريكا كه در پايان سال گذشته مسيحي به عمل آمد، توانست مكان هاي در خور توجهي را به اين فيلم از ايران، اختصاص دهد.
در ششمين دوره نظرخواهي سالانه اي كه از سوي نشريه فرهنگي ويليج ويس نيويورك برگزار شد، محدود به فيلم هاي مستقل و خارجي نمايش داده شده در آمريكا بود و 64 منتقد در آن شركت جستند، طلاي سرخ در رده  هفتم ايستاد. يعني يك پله پايين تر از فيلم آخر ژان لوك گدار و فيلم اول اين ليست قبل از غروب ريچارد ليكستر است. در همين نظرخواهي بين فيلمنامه هاي برتر، فيلمنامه طلاي سرخ به مقام پنجم رسيد. در بالاي فهرست نام چارلي كافمن با فيلم آفتاب ابد، ذهن پاك به چشم مي خورد. در نظر خواهي دوم كه با كوشش مجله فيلم كامنت و با شركت بيش از 80 منتقد آمريكايي انجام گرفت و در بر گيرنده مجموعه فيلم هاي استوديويي، مستقل و خارجي بود، طلاي سرخ در رده چهاردهم اين فهرست يعني يك پله بالاتر از فارنهايت 11/9 مايكل مور جاي گرفت. به گزارش ايسنا، همچنين در آخرين ماه هاي سال 2004 كتابي به نام mark dow نوشته anerican gulag شاعر، استاد و روزنامه نگار مستقل آمريكايي توسط انتشارات دانشگاه بركلي، در آمريكا چاپ شد. گولاگ، نام بازداشتگاهي بود كه ناراضيان زمان استالين را در آنجا شكنجه و زنداني مي كردند.
مارك داوو، در نامه اي كه به همراه يك نسخه از كتاب براي پناهي فرستاده مي نويسد:
كتاب من درباره خشونت هايي است كه نسبت به مهاجرين بازداشت شده توسط اداره مهاجرت آمريكا اعمال مي شود. در واقع اتفاقي كه براي شما در فرودگاه جي اف كندي نيويورك افتاد و خواندن نامه شما توجه مرا جلب اين موضوع كرد. نامه شما را در يكي از بهترين قسمت هاي كتاب يعني در بخش كنترل سمبوليك زنجيري چاپ كرده ام.

كوتاه تر از گزارش
آلپاچينو: دلقك تئاتر بودم
برنده جايزه اسكار، آلپاچينو مي گويد كه كارش را از روي صحنه هاي تئاتر آغاز كرد. آلپاچينو در مصاحبه اي كه اخيرا با خبرنگاران داشت گفت: من مردم را مي خنداندم اما دوست نداشتم كه هميشه خنده دار باشم، فقط دوست داشتم هر وقت كه مي خواستم مردم را بخندانم كه البته فكر خوبي نبود. آلپاچينو 64 ساله جايزه اسكار را در سال 1993 به خاطر بازي در فيلم سنت آو و من از آن خود كرد. اما شايد مشهوريت او بيشتر به خاطر بازي در فيلم هاي گادفادر يا پدر خوانده باشد. آلپاچينو در آخرين فيلم خود مرچانت آو ونيس نقش شايلوك را بازي مي كند. آلپاچيو شايعاتي مبني بر اينكه وي علاقه خاص به شكسپير دارد را رد مي كند و مي گويد: شكسپير به من احتياجي ندارد.
متوفيان مشهور 2004
از جمله افراد مشهوري كه درسال 2004 جان سپردند ياسر عرفات، رونالد ريگان و كريستوفر ريو بوده اند. رونالد ريگان به خاطر طرح صلحي كه با شوروي سابق در زمينه كاهش تعداد بمب هاي اتمي در كشور امضا كرد جلوه خاصي در ميان رئيس جمهوران آمريكا پيدا كرد. ياسر عرفات نيز همواره خود را از مدافعان فلسطينيان مي دانست هر چند كه انتقادهاي تندي نسبت به سياست هاي او وارد مي شد. كريستوفر ريو، يا سوپر من سابق مجبور بود سال هاي پاياني عمرش را در صندلي چرخ دار سپري كند. بالاخره بازي زمانه هيچ حساب و كتابي ندارد.
پدر نمونه 
امينم، ستاره پاپ كه حضانت فرزند 8 ساله اش، هالي و همچنين خواهرزاده 8 ساله اش، آلانيا را به عهده دارد، پدر كاملا مسووليت پذيري است كه در زندگي  فرزندانش كاملا حضور دارد و حتي براي آنها كتاب مي خواند.
او در مصاحبه اي با مجله رولينگ استونز گفت: وقتي آنها در مدرسه نمايشي دارند يا اردوي تفريحي يا چيزهايي مثل اينها، من هرگز نسبت به حضور در آنجا غفلت نمي كنم، حتي اگر مجبور باشم با شيطنت آنها كنار بيايم.
معلمان كودكان نيز در مورد وي مي گويند: وقتي پدر هالي مي آيد، واقعا پدر هالي است و نه شخصيت مشهور امينم.

دكه
كمك هادر راه است؟
027381.jpg
كمك هاي آمريكا به سومالي
روزنامه هاي 4 ژانويه بخشي از مطالب خود را به زلزله تسونامي اختصاص دادند. لس آنجلس تايمز عكس صفحه اول خود را به كمك رساني يك هليكوپتر آمريكايي به آوارگان تسونامي اختصاص داد. شيكاگو تريبون نيز سخنان جورج بوش را به چاپ رساند كه وعده كمك هاي بيشتري را به زلزله زدگان تسونامي مي   داد.
روزنامه يو اس اي تودي همچنين از قول بوش نوشت كه رئيس جمهوران قبلي آمريكا، بوش پدرو بيل كلينتون جهت دريافت كمك هاي نقدي بيشتر آمريكاييان براي مردم زلزله زده جنوب آسيا فعال مي  شوند. ميامي هرالد از قول عباس فلسطيني نوشت كه آوارگان فلسطيني به خانه  هايشان باز مي  گردند. اين روزنامه همچنين از بسته شدن برخي از راه هاي ايالت كاليفرنيا بر اثر بارش شديد برف خبر داد.
027378.jpg
027375.jpg
027372.jpg
027393.jpg

خبرسازان
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
دخل و خرج
در شهر
طهرانشهر
محيط زيست
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  طهرانشهر  |  محيط زيست  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |