پنجشنبه ۱۷ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۰۴
برابري سفر به كيش با حقوق يك ماه و نيم كارمندي
تجار چمداني، ديگر به كيش نمي روند
شمار زيادي از گردشگران به ويژه گردشگران خارجي براي غواصي و مشاهده مرجان ها در آب به جزيره مي آيند و چه بسا برگزاري تورهاي مرجاني بتواند درآمد زيادي نصيب صنعت گردشگري ايران كند ولي اكنون چنين امكاني فراهم نيست.
قاچاق هر كليو مرجان، 500 هزار ريال جريمه دارد
027402.jpg
عليرضا باغاني
شمار زيادي از گردشگران به ويژه گردشگران خارجي براي غواصي و مشاهده مرجان ها در آب به جزيره مي آيند و چه بسا برگزاري تورهاي مرجاني بتواند درآمد زيادي نصيب صنعت گردشگري ايران كند ولي اكنون چنين امكاني فراهم نيست.
چرا هزينه سفر به كيش بالاست؟ اين سوالي است كه همواره مسافران كيش به ويژه در ماه هاي اخير از تورگذاران به عنوان مقصر اصلي، دارند اما تقصير هزينه بالاي سفر به كيش را نبايد فقط به گردن تورگذاران بيچاره انداخت چرا كه ايرلاين ها۹ نيز در اين زمينه نقش اساسي دارند.
افزايش هزينه سفر به جزيره
4 ماه پيش، قبل از آنكه قيمت بليت هاي هواپيما به بهانه نرخ سوخت بالا برود، مي شد با 90 هزار تومان به مدت دو روز با يك تور نه چندان ساده به كيش سفر كرد اما الان اين قيمت تا نزديك به 150هزار تومان افزايش يافته است. از تورهاي ويژه و بيش از دو روز نيز حرفي نزنيد كه واقعا كمر شكن و بدون صرفه است. همين 4 ماه پيش بود كه هزينه بليت رفت و برگشت به كيش از 66هزار و 800 تومان به 90هزار و 400 تومان رسيد تا جايي كه تورهايي كه با 120 هزار تومان دو روز مسافران را در جزيره مي چرخاندند، با افزايش 20 تا۳۰ درصدي اين رقم هم راضي نمي شوند
و يك سفر دو روزه آن هم در قالب تور براي گردشگران نزديك به 200 هزار تومان آب مي خورد. البته ناگفته نماند كساني كه مايلند بليت رفت و بر گشتشان جدا از هم و با پرواز فوق العاده باشد بايد كمي سر كيسه را شل تر كرده و حداقل 87 هزار تومان بيشتر پول بابت بليت بدهند. بازهم فرقي نمي كند كه مسافران دوست دارند سوار ايرباس شوند يا فوكر، توپولوف و بوئينگ، چون قيمت بليت بهترين و بدترين هواپيماها، هيچ فرقي با هم ندارد.
كاهش مسافران
افزايش نرخ بليت پروازهاي كيش كه به دليل نرخ سوخت، 4 ماه است اعمال مي شود، آژانس هاي مسافرتي را هم به ستوه آورده چون مشتريانشان را كم كرده است.
حسين رضائيان كارشناس صنعت گردشگري مي گويد: كاسته شدن از شمار مسافران ورودي به جزيره به خاطر هزينه بالاي بليت از يكسو و ارايه خدمات نامناسب از سوي بعضي  ايرلاين ها از سويي ديگر موجب كاهش رغبت براي سفر به كيش شده است.
شماري هم از گردشگران مي گويند سفر به كيش اقتصادي نيست و براي هر يك از آنان اگر بخواهند حداقل دو روز را خوش بگذرانند نزديك به 200 هزار تومان هزينه در بردارد، در حالي كه هزينه سفر به نقاط ديگر كشور كمتر است. حتي هزينه مسافرت به جايي نظير دبي، نزديك به قيمت سفر به كيش است. اما اين هزينه غير از هزينه هاي خارج از تورمثل خريد و بهره مندي از خدمات تفريحي ديگر است كه با احتساب آن براي هر نفر، سر از عددي مثل 300 هزار تومان در مي آورد.
تجارت چمداني
تا چند سال پيش مسافران چمدان به دستي كه گاه شمار چمدان ها و كيسه هاي خريد آنها به عددي 2 رقمي هم مي رسيد، در ترمينال پروازهاي خروجي كيش ديده مي شدند، چيزي كه از آن به عنوان تجارت چمداني ياد مي شود. برخي از مردم به خاطر ارزان بودن قيمت اجناس مختلف به ويژه لوازم صوتي و پوشاك، سفرهاي مكرري به اين منطقه آزاد تجاري مي كردند و از آنجا اجناس را براي فروش به تهران مي آوردند كه هر قلم جنس در برخي موارد سودي بالغ بر 50 تا 100 هزار تومان داشت. البته اين نوع تجارت نيمه قانوني مشكلاتي را براي گمرك كيش به وجود آورده بود و از آنجا كه بايد كارت هايي موسوم به برگ سبز براي خروج كالا از جزيره صادر مي شد، صف هاي طولاني مسافران با انبوهي كالا در فرودگاه كيش همواره قابل مشاهده بود. اين وضعيت دردسرهايي هم براي مسافراني كه فقط با هدف تفريح و تفرج به كيش رفته و قصد تجارت نداشتند، ايجاد مي كرد.
اما كاربري كيش به يكباره تغيير كرد و قرار شد مردم ديگر به كيش نگاهي اقتصادي نداشته باشند و فقط براي سياحت و تفريح بدانجا سفر كنند. اكنون هيچگونه فعاليت اقتصادي مسافري در كيش صورت نمي گيرد چون نه تنها خريد از بازارهاي كيش مانند سابق اقتصادي نيست، بلكه در برخي موارد بهاي اجناس آن از پايتخت و ديگر نقاط كشور هم بالاتر است.
يكي از فعالان سابق تجارت چمداني در كيش معتقد است كه سفر به كيش ديگر به صرفه نيست چون به جاي اينكه بتواني كسب و كاري براي خود راه بيندازي بايد پولي از جيب داده و فقط تفريح كني. اما در مقابل يك راهنماي تور در كيش مي گويد: يكسان سازي نرخ اجناس كيش با ديگر نقاط كشور، سياست درست و به جايي بود كه بسياري از دلالي ها را از بين برد. جزيره كيش، جزيره اي است سياحتي و تنها منطقه آزادي كه دولت نگاه گردشگري به آن دارد. براي كارهاي تجاري مناطقي مانند قشم و چابهار وجود دارد، اما در عين حال فرد ديگري كه در كيش به كسب و كار مشغول است مي گويد: ما هم با دلال بازي ها و تجارت چمداني به آن شكلي كه بود مخالفيم اما سياست يكسان سازي نرخ باعث شده كه خريد مسافران از بازارهاي كيش كاهش يافته و بسياري از فروشندگان كسب وكار پر رونقي نداشته باشند، در حالي كه زماني دولت براي سرمايه گذاري و ايجاد بازارهاي متعدد در كيش از سرمايه گذاران دعوت مي كرد، ما با مسافراني برمي خوريم كه قيمت اجناس ما را برابر با تهران و برخي اوقات گرانتر توصيف مي كنند.اگر سري به بازار... كيش كه زماني پررونق ترين بازار لوازم صوتي كيش بود بزنيد، مشاهده مي كنيد كه قيمت يك واكمن مارك... در اين بازار 30 هزار تومان است، در حالي كه قيمت همين جنس در بازارهاي تهران 29 هزار تومان مي باشد.
نجات كيش از بي مسافري 
اما در كنار كاهش مسافران تجارت چمداني به دليل حذف اين نوع تجارت، سازمان منطقه آزاد كيش با برپايي نمايشگاه هاي متعدد به فكر چاره جويي افتاده و لااقل 58هتلدار كيش در مواقعي كه نمايشگاهي در اين جزيره برپا مي شود، درصدي از اتاق هاي هتلشان اشغال مي شود. راهكاري نسبتا موفقت آميز كه در كنار جشنواره هاي تابستاني، نوروزي و زمستاني مسافران كيش را نزديك به 2 ميليون نفر در سال رسانده است.
از نمايشگاه شيريني و شكلات گرفته تا اسباب بازي، صنايع و مصالح ساختماني در كيش به نمايش گذاشته مي شود.
تورها
افرادي كه براي سفر خود و خانواده هايشان جزيره مرجاني كيش را هدف قرار داده اند بايد بدانند كه تورهاي متنوعي براي گشت و گذار در جزيره وجود دارد.
تورهاي عجيب و غريبي مانند تورمارماهي كه ويژه غواصي در آب هاي حاوي ماهيان شور و مرجان در كنار تورهايي عادي نظير تور تك كه ويژه گشت در جزيره و بازارهاي آن است.
عروس و دامادهاي خوشبخت نيز مي توانند با تورهايي نظير هزار و يك شب، ساعت هاي خوبي را در جزيره داشته باشند.
اخيرا تورهاي مرجاني و همچنين ورزشي نظير دوچرخه سواري قرار است در جزيره داير شود. تورهاي كيش آنقدر متنوع هستند كه هر سليقه اي را ارضا كنند. البته اگر پول لازم براي پرداخت هزينه هاي آن را داشته باشيد.
مرجان، سرمايه دريايي كيش 
از سرمايه هاي موجود در كشور بايد بهره لازم را برد. اما بخشي از اين سرمايه ها همچون معادن، نفت و ... قابل مصرف و تمام شدني و بخش ديگر سرمايه هايي هستند كه پايداري آنها براي كشور سودآورتر است.
سرمايه هاي جاندار كه بايد در كنار استفاده اي كه از آنها مي شود تقويتشان كرد و بخشي از سود آنها را براي زايندگي و حفظ اين سرمايه ها هزينه كرد.
مرجان هاي دريايي يكي از اين سرمايه هاي جاندار هستند كه با استفاده اي كه از آنها مي شود، در آستانه نابودي قرار گرفته  اند.
خاصيت مرجان ها
اين موجودات سرمايه اقتصادي بزرگي به شمار مي روند. سرمايه اي كه مي تواند درآمد زيادي را از سوي دوستداران محيط زيست و گردشگري اكوتوريستي نصيب ايران كند.
كارشناسان، تصفيه آب را بارزترين خاصيت مرجان ها مي دانند.
يكي از راهنمايان تورهاي دريايي در كيش مرجان هاي دريايي را حلقه اول حيات موجودات دريايي توصيف مي كند. پوريا جاهد مي گويد: مرجان از آنجا كه يك موجود زنده است به غذا، اكسيژن، آفتاب و املاح معلق در آب نياز داشته و از آنها تغذيه مي كند. مرجان ها در اعماق دريا حلقه اول حيات محسوب مي شوند. چرا كه كار فيلتر كردن آب را برعهده دارند. وي مي افزايد: متاسفانه رونق جزيره كيش و فعاليت هاي اقتصادي موجب شده كه مرجان ها به شدت دچار آسيب شده و نابود شوند در حالي كه مرجان ها و كوسه ها تنها موجودات زنده اي هستند كه به بيماري سرطان مهلك دچار نمي شوند، شايد اين موضوع در آينده راهگشاي طبي انسان ها نيز باشد.
مدير مركز غواصي كيش KDS نيز جذب گردشگران را بزرگترين فايده اقتصادي مرجان ها عنوان مي كند.
سيد علي موسوي معتقد است: شمار زيادي از گردشگران به ويژه گردشگران خارجي براي غواصي و مشاهده مرجان ها در آب به جزيره مي آيند و چه بسا برگزاري تورهاي مرجاني بتواند درآمد زيادي نصيب گردشگري ايران كند، چرا كه تراكم مرجان هاي زيبا همانند كيش در هيچ نقطه اي از دنيا ديده نمي شود.
او در توضيح درآمد اقتصادي كشور از مرجان ها مي گويد: گردشگري را ديدم كه تنها براي عكسبرداري از مرجان هاي كيش، از يك كشور آمريكاي جنوبي به كيش آمده بود و قصد داشت در كيش تورهاي علمي ويژه بازديد و تحقيق از مرجان ها و غواصي اجرا كند. او وعده داد كه يكصد گردشگر را براي ديدن مرجان ها به كيش بياورد.
مرگ مرجان ها
اما بشر امروزي حيات مرجان هاي دريايي زيبا را در معرض خطر قرار داده به طوري كه اكنون در اين جزيره 91 كيلومتر مربعي، خبري از سايت هاي زيباي مرجاني به گوش 20 هزار ساكن آن نمي رسد. البته مرجان هاي باقيمانده فقط به خاطر بزرگ بودن از جانب سودجويان و قاچاقچيان مرجان  در امان مانده اند.
جاهد كه از سال 68 ساكن جزيره است و اكنون در ستاره دريايي كيش، گردشگران را براي بازديد از اعماق دريا به سايت هاي مرجاني مي برد. مي گويد: سال 68 نخستين باري كه به جزيره آمدم رو به روي هتل شايان آنقدر مرجان وجود داشت كه شنا كردن رو به روي اين هتل امكانپذير نبود. چون امكان برخورد پاها به مرجان ها و زخمي شدن آنها وجود داشت و سايت هاي مشخصي براي شنا كردن در نظر گرفته شده بود ولي اكنون فعاليت هاي اقتصادي و صيد غير مجاز مرجان ها موجب شده تا گردشگران براي مشاهده يك يا چند مرجان 10 دقيقه از ساحل دور شوند.
اما يك كارشناس محيط زيست معتقد است كه در كنار قاچاق مرجان ها كه اكنون براي هر كيلو از آن 500 هزار ريال از سوي شوراي عالي محيط زيست جريمه تعيين شده است، توسعه فعاليت هاي اقتصادي نيز عاملي براي مرگ مرجان ها به شمار مي رود.
به گفته وي، توسعه فعاليت هاي اقتصادي، برخورد شنا ورها، آلودگي آب و نبود فاضلاب مناسب در كيش نيز از عوامل نابودي مرجان ها به شمار مي روند. او مي گويد اگر فاضلاب كيش از حالت فعلي به اگوي شهري تبديل نشود، ظرف چند سال آينده شاهد نابودي سواحل كيش هستيم.
ستاره دريايي كيش كه براي بازديدهاي دريايي پيش بيني شده، خود در برخي اوقات به مرجان هاي بزرگ برخورد مي كند، چون ملوان آن مثل گردشگران امكان ديدن فضاي زير آب را ندارد و در واقع اين شناور 50 درصدش زير آب است كه در فضايي آكواريومي مانند، امكان ديدن سايت هاي مرجاني را فراهم مي كند. 50 درصد ديگر آن، بالاتر از سطح آب است و ملوان از اين طريق شناور را هدايت مي كند.
كاهش چشمگير مرجان ها در وسيع ترين نقطه مرجاني ايران يعني كيش، نشان مي دهد كه سازمان هاي مسوول توجهي به اين سرمايه ملي ندارند. نبايد از سرمايه هاي جاندار به قيمت از بين رفتن آنها استفاده كرد، چون مرجان، معدن نيست كه تمام شدنش به سود انسان ها باشد، بلكه بايد از اين نوع سرمايه هاي جاندار مثل چشمانمان مراقبت كنيم تا در سالهاي آينده هم بتوانيم از آن منتفع شويم.

فروشگاه
هزينه هاي فرهنگي آخر هفته 
شايد تئاتر شهر با داشتن سالن هاي متعدد و برنامه هاي مختلف اولين گزينه براي انتخاب شما باشد، ولي در كنار آن تالار وحدت، تالار مولوي، تالار سنگلج و... هم برنامه هاي خوبي را به نمايش مي گذارند. در هفته آينده برنامه هاي زير در سالن هاي مختلف اجرا مي شود. توجه داشته باشيد كه تئاتر شهر شنبه ها تعطيل و يكشنبه ها بهاي بليت آن نيم بها است.
تالار اصلي تئاتر شهرهي مرد گنده گريه نكن بليت۳۰۰۰تومان،
تالار سايه تئاتر شهر اجراي اول آواز قوبليت 2500 تومان
تالار سايه تئاتر شهراجراي دوم باغ وحش شيشه اي بليت 2000 تومان
تالار نو تئاتر شهر غول زنگي قلعه سنگبارانبليت 2000 تومان
تالار قشقايي تئاتر شهر اجراي اولحرفه اي ها بليت 3000 تومان
تالار قشقايي تئاتر شهر اجراي دوم تياتر اجباري بليت 2000 تومان
تالار خانه خورشيد تئاتر شهر من ديگه آدم بشو نيستم بليت 1500 تومان
تالار چهار سو تئاتر شهر گلهاي شمعداني بليت 1500 تومان
تالار كوچك تئاتر شهر خانه من اينجاستبليت 1500 تومان
تالار سنگلج دلاك باشي بليت 2000 تومان
تالار مولويسوگمهر بليت 1500 تومان
تئاتر جوان بولينگ پسرهاي كوچه پشتي بليت 3000 تومان
تئاتر گلريز قهوه خانه زري خانم بليت 3000 تومان
همچنين مجموعه تئاتر عروسكي شهيدچمران و سالن تئاتر كانون پرورش فكري و برخي فرهنگسراها اجراهاي متنوعي را براي كودكان به صحنه مي آورند. اگر فرصت كرديد حتما با كودكانتان به ديدن اين نمايش ها برويد.
در مجموعه فرهنگي شهيد چمران نمايش هاي شغل شريف بابا، آي آدميزاد و اينجا چه خبره اجرا مي شوند كه بهاي بليت هر يك 1000 هزارتومان است. همچنين در تالار هنر نمايش طلسم شهر قصه بليط 800 تومان، در فرهنگسراي بهمن و نمايش راه حل كيميا رايگان و در مركز تئاتر كانون نمايش دختر گلفروش بليت 700 تومان نيز روي صحنه مي روند.
اگر تمايل داشتيد سري هم به خيابان لاله زار بزنيد.
در آنجا مي توانيد فقط با پرداخت 500 تومان هر چند سانس كه دوست داشتيد، تئاتر تماشا كنيد. مصرف تنقلات در آنجا آزاد است. اگر اهل موسيقي هستيد: حتما در نظر داشته باشيد كه كنسرت حسام الدين سراج بليت 3000 تومان امروز و فردا در كرج و كنسرت موسيقي گروه نوبان كه تلفيقي از موزيك ايران و فرانسه است بليت 5000 تومان در روزهاي 17۱۸، و 19 دي ماه در كاخ نياوران اجرا مي شوند.
همچنين كنسرت هاي مركب نوازي و رسيتال پيانو در تالار خليج فارس نياوران در حال برگزاري هستند و تا 19 دي ماه ادامه دارند.
اگر اهل فيلم و سينما هستيد، خوب است بدانيد كه فيلم هاي زير همچنان در سينماهاي سطح شهر در حال اكران هستند و به تازگي وعده ديدار نيز به اين مجموعه اضافه شده است.
تارا و تب توت فرنگي، دوئل، بله برون، خوابگاه د ختران، قدمگاه، دعوت به شام، روزكارنامه، رسم عاشق كشي، بيل را بكش، غوغا، لاك پشت ها هم پرواز مي كنند، نصف جهان، هم نفس، جوجه اردك من، فستيوال خارجي، جاي ديگر ، مزرعه پدري، صاعقه، شكست ناپذير، حامي، سام و نرگس.
براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانيد به آدرس الكترونيك زير مراجعه كنيد:
www.gishe.com
بهاي بليت سينماها به قرار زير است:
سينماي ممتاز :1000 تومان، سينماي درجه دو: 400 تومان و سينماي درجه سه:300 تومان. ولي برخي از سينماها به دليل تجهيزات پيشرفته اي كه دارند تا 1500 تومان هم اقدام به فروش بليت مي كنند،البته بليت بسياري از سينماها ارزان تر از اين قيمت است.
در ضمن اگر تمايل داريد فيلم هاي معروف و مطرح تاريخ سينما را ببينيد. معاونت فرهنگي جهاد دانشگاهي تهران اقدام به نمايش فيلم هاي زير در هفته آينده مي كند.
ايزي رايدر، بكت دوبله ، ده فرمان دوبله، بوليت دوبله، شهر رو به ترقي، استاكر، حكومت نظامي دوبله، دردسرهري و نوادااسميت دوبله
شما مي توانيد تنها با پرداخت 300 تومان اين فيلم ها را ببينيد. براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانيد با شماره تلفن 6112997 تماس بگيريد.
اگر وقت كرديد، سري هم به موزه ها بزنيد كه بهاي بليت آن خيلي هم زياد نيست و به طور متوسط بين 200 تا 600 تومان است.

درددل
به ما زنگ بزنيد
۲۰۵۲۶۲۷ تماس شنبه تا چهارشنبه 15الي 16
پست شلوغ 
پست منطقه الغدير در منطقه خاوران، 3 كارمند بيشتر ندارد و تعداد متقاضيان بسيار زياد است. ساعت هاي زيادي را بايد در صف منتظر بمانيم.
آرزو مولايي 
تاخير پاداش 
بازنشسته 78 دانشگاه علوم پزشكي ايران هستم. در سال 78 قرار بود، 15 ماه پاداش بدهند، 10 ماه آن را داده اند ولي 5 ماه آن هنوز پرداخت نشده است.
مخبر
سروصداي راننده ها
ميدان رسالت، ابتداي خيابان هنگام، با وجود نصب تابلوهاي ايستگاه سواري، ولي باز هم رانندگان با داد و فرياد مسافران را جمع مي  كنند.
بخشي 
آگهي يا كلاهبرداري 
چرا نيروي انتظامي فعالانه روي آگهي تبليغاتي درج شده در روزنامه ها نظارت نمي  كند؟ آگهي هاي جعلي به منظور كلاهبرداري فراوان در نيازمندي ها به چشم مي   خورد.
مهدي 
تماس با 118
چندين بار با 118 تماس گرفته ام تا شماره تماس سايپا يدك را بپرسم ولي هر بار يك شماره متفاوت داده اند، با وجودي كه آدرس را دقيق داده ام.
كريمي 
سربازي در دانشگاه پيام نور
از مسوولان محترم دانشگاه پيام نور تقاضا مي كنيم به منظور رفع تبعيض، با اخذ مجوز از ستادكل نيروهاي مسلح همانند ساير مراكز آموزش عالي كشور نسبت به جذب فارغ التحصيلاني كه مايلند خدمت دوره سربازي را به صورت امريه در اين دانشگاه بگذرانند، اقدام كنند.
جمعي از فارغ التحصيلان 
پس گيري زمين در اصفهان
زميني را كه سال 52 از طريق مركز توپخانه و موشك ها در اصفهان به كارمندان و افسران درجه دار با سند منگوله دار داده شد، زمين شهري بعد از انقلاب پس گرفته است.
تكليف ما را روشن كنيد.
عدم تسهيلات پزشكي توسط بيمه دانا
چهار سال است كه عضو بيمه دانا هستيم هر ماه مبلغي را از حقوقمان كسر مي كنند. براي درمان بيماري چشم به بيمارستان ابوريحان رفتيم و به فارابي معرفي شديم. متخصصان مي گويند قوز قرنيه است و بايد از لنز سخت استفاده شود اما بيمه هزينه اي بابت لنز پرداخت نمي كند. گفتند جنبه  زيبايي دارد.
پيچ خطرناك
در خيابان دماوند چهار راه اتحاد، نرسيده به سه راه تهرانپارس، خيابان داراي پيچ تندي است كه بلافاصله بعد از اين پيچ، راهنمايي و رانندگي اقدام به نصب چراغ قرمز كرده است. وجود اين چراغ باتوجه به اينكه رانندگان ديد كافي يا اطلاعي از وجود چراغ قرمز ندارند موجب بروز تصادفات و حوادث ناگواري شده است. لازم به توضيح است در اين خيابان وسايل نقليه سنگين نيز تردد مي كنند.
يك راننده 
كمبود اتوبوس
خط اتوبوس افسريه، بهارستان، كمبود اتوبوس دارد و اتوبوس ها بسيار فرسوده هستند.
درختان قطع 
خيابان حقيقت، واقع در دزاشيب، در پارك طليعه، درخت ها را قطع كرده و ساختمان سازي مي  كنند. چرا شهرداري رسيدگي نمي  كند؟
ساعت كار اتوبوس ها
آخرين ساعت كار اتوبوس هاي شركت واحد ساعت هشت و نيم است. در تابستان اين ساعت هنوز هوا روشن است. بسياري از مردم در اين ساعت هنوز سر كار يا در كلاس هستند.
حبيبي 
مشكل بيمه در صدا و سيما
شبكه 2 سازمان صداو سيما اصولا مديران سازمان هاي مختلف را دعوت مي  كند و در خصوص مشكلات زير مجموعه هايشان به   كنكاش مي  نشيند، حال آنكه كاركنان حق الزحمه اي با چندين سال سابقه از حق بيمه برخوردار نيستند. از مسوولان مي  خواهيم كه به مشكلات ما هم نظري بيندازند.
جمعي از كاركنان حق الزحمه اي صدا و سيما
ماشين فرسوده 
من يك فولكس دارم 47 ساله، 1958 كه آلودگي آن زياد است. چرا ماشين مار ا از رده خارج نمي  كنند؟
چايچي 
قانون نظام وظيفه 
مجلس در تاريخ 30/1/83 لايحه اينكه 2 سال خدمت نظام وظيفه مشمولين قانون كار جزو سنوات خدمت آنها به حساب بيايد را تصويب و در 9/8، شوراي نگهبان آن را تاييد كرده ولي سازمان تامين اجتماعي مي  گويد به آنها ابلاغ نشده. چقدر ما بايد صبر كنيم؟
آراز، محمدابراهيم پور، مجيد، علي اميري

تعهد اتحاديه صنف فروشندگان اتومبيل نسبت
به جمع آوري خودروهاي فرسوده
027408.jpg
از زماني كه سازمان مديريت و برنامه ريزي، آئين نامه نحوه از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده را پيشنهاد كرد و مقرر شد اين سازمان با هماهنگي سيستم بانكي كشور تكليف مالكان خودروهاي فرسوده را مشخص كند، تاكنون به نظر مي رسد به دليل عدم تامين اعتبار لازم از سوي دولت، اين طرح تنها توسط دو خودروساز كشور و به شكل محدودي صورت گرفته و تسهيلات ارايه شده توسط اين خودروسازان به گونه اي بوده است كه صاحبان خودروهاي فرسوده را به سوي جايگزيني اين خودروها و تحويل خودروي نو تشويق نمي كند، چرا كه اولا صاحبان اين نوع از خودروها اغلب از اقشار كم درآمد جامعه هستند، ثانيا فاصله بين تحويل خودروي فرسوده تا دريافت يك خودروي نو از لحاظ اقتصادي براي اين قشر از جامعه مقرون به صرفه نيست، به طوري كه اعطاي وام جهت دريافت يك خودروي نو سبب مي شود تا دارندگان اين نوع خودروها با درآمد اندكي كه اغلب از مسافركشي عايد آنها مي شود، سالها زير بار فشار پرداخت قسط خودرو باشند. بنابراين نمي توان به اين طرح به عنوان يك طرح تشويقي نگاه كرد.
اتخاذ اين سياست تشويقي در جهت جايگزيني خودروهاي فرسوده شايد در كوتاه مدت در مورد تعدادي از خودروها جوابگو باشد، اما در بلندمدت و در يك تيراژ بالا راهكار مناسبي نيست.
در اين راستا اتحاديه صنف فروشندگان و نمايشگاه داران اتومبيل استان تهران در طرح جديدي كه ارايه داده است، قصد دارد خودروهاي داخلي مدل 1346 تا 1377 و خارجي تا مدل 1998 را جمع آوري كند.
جلال ريخته گر قديمي، رئيس اين اتحاديه در گفت وگو با خبرنگار ما گفت: اتحاديه صنف فروشندگان و نمايشگاه داران استان تهران تعهد مي كند كه در صورت همكاري و مساعدت نهاد رياست جمهوري، وزارت بازرگاني، وزارت صنايع، شهرداري، سازمان محيط زيست، دارايي، اداره استاندارد و خودروسازان داخلي، خودروهاي فرسوده را با شرايط و تسهيلات جديدي كه بيشتر به نفع صاحبان خودروهاي فرسوده باشد، جمع آوري كند.

بازتاب
احتراما، عطف به مطلب مندرج در شماره 3595 مورخ 8/10/83 صفحه 21 تحت عنوان جواز 200ميليون توماني به استحضار مي رساند: جهت دسترسي به سوابق و بررسي پرونده، شماره پلاك ثبتي يا شماره كامپيوتري موردنياز است، لذا از شهروند محترم تقاضا مي شود جهت رسيدگي به كار خود به شهرسازي منطقه 3 مراجعه نمايند.
مدير روابط عمومي 
شهرداري منطقه 3

وام هاي عمومي و خصوصي مسكن
027405.jpg
ملاك تصميم گيري ارايه تسهيلات به خانه هاي دست دوم چيست؟ شرايط اختصاصي هر واحد با توجه به شرايط و ضوابط بانك، ملاك اصلي تصميم گيري در تعلق گرفتن يا نگرفتن تسهيلات به مسكن هاي دست دوم جواب اين سوال نسبتا بلند است.
به گزارش خبرنگار ما، پرداخت اين تسهيلات در مرحله اول تا پايان شهريورماه سال 84 انجام خواهد گرفت. در تهران و 22 شهر ديگر به تمامي اقشار تا 50 ميليون ريال به شرط رعايت موارد در بند الف، به تمامي اقشار بيش از 50 ميليون ريال تا 120 ميليون ريال به شرط رعايت موارد مندرج در بند ب، كاركنان دولت و مستمري بگيران تا 70 ميليون ريال به شرط رعايت موارد مندرج در بند الف و كاركنان دولت و مستمري بگيران بيش از 70 ميليون ريال تا 120 ميليون ريال به شرط رعايت موارد مندرج در بند ب تعلق مي گيرد.
در ساير شهرها به جز تهران و 22 شهر تمامي اقشار، كاركنان دولت و مستمري بگيران تا 70 ميليون ريال به شرط رعايت موارد مندرج در بند الف و تمامي اقشار، كاركنان دولت و مستمري بگيران بيش از 70 ميليون ريال تا 120 ميليون ريال به شرط رعايت موارد مندرج در بند ب از اين وام ها بهره مند مي شوند.
در بند الف مشخصات عمومي واحدهاي مسكوني مورد تاييد در استفاده از تسهيلات بانك مسكن تا سقف هاي تسهيلاتي مندرج در بندهاي ذكر شده مطرح شده است.
اين واحدها بايد ازتاريخ صدور پروانه ساختماني آنها بيشتر از 20 سال نگذشته باشد وساختمان بنا به تاييد ارزياب بانك به رغم اينكه كمتر از 20 سال از تاريخ صدور پروانه ساختماني آن گذشته باشد بايد از كيفيت مناسب با توجه به ضوابط بانك برخوردار بوده و كيفيت مناسب ساخت واحدهاي ويلايي با ارايه يكي از مدارك از سوي ارزياب بانك بررسي و تاييد شود.
در بند ب آمده است كه از تاريخ صدور پروانه ساختمان بيش از 12 سال نگذشته باشد و كيفيت مناسب ساختمان با يكي از روش ها يا ارايه يكي از مدارك از سوي ارزياب بانك بررسي و تاييد شود.

بانك جهاني به فاضلاب ساري وام مي دهد
قرار است بانك جهاني براي سامان دهي فاضلاب ساري تسهيلات وام پرداخت كند.
به گزارش خبرنگار ما ، مدير عامل آب و فاضلاب مازندران در اين باره به خبرنگاران گفت: يك هيات۵ نفره از كارشناسان بانك جهاني براي بررسي مطالعات امكان سنجي پروژه فاضلاب ساري به اين شهر سفر كردند.
افشاري گفت: اين پروژه به زودي از تسهيلات بانك جهاني بهره مند مي شود. وي همچنين گفت: با ارايه تسهيلات طرح از سوي بانك جهاني، مازندراني ها ديگر از فاضلاب نامناسب مركز اين استان گلايه نخواهند كرد.

دخل و خرج
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
طهرانشهر
محيط زيست
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  طهرانشهر  |  محيط زيست  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |